Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-06 12:27
Beste Tweakers,

Ik heb een aggregaat aangeschaft en wil deze op mijn stroomnet aansluiten mocht de stroom er eens (voor langere) tijd uitvallen. Ik kan dan tenminste mijn werk blijven voortzetten en de diepvries koud houden (hoop ik).
Nu heb ik een klein schema van mijn meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDrBPwkO8ch2Lpm6uA0nWwgTDQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lW6OljjsdvIfTBwjUVEjeKfp.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus een krachtgroep (naar de schuur) en ik heb de "normale" huisaansluiting met 8 automaten verdeeld over 2 aardleks.
Omdat ik een verzwaring heb heb ik tevens de fasen verdeeld over het huis zodat niet alles op Fase 1 hangt.
Ik heb ook zonnepanelen (verder niet getekend) maar heeft een aparte PV kast (zie getekende kabel) met een hoofdschakelaar etc.

Wanneer de stroom dus eens mocht uitvallen wil ik de aggregaat aansluiten op een zodaniger manier dat ik mijn hele huis weer onder spanning heb.
Het gaat dan uiteraad alleen om de meest basale dingen zoals de koelkast, diepvries, internet (zodat ik door kan werken) etc. Apparaten die veel stroom vreten (waterkoker, airco o.i.d) hoeft niet aangesloten/gebruikt te worden.

Wat ik wil doen is een kabel maken met 2 stekkers.
Eentje met een 230 V stekker en die in de aggrgaat plug (aggregaat heeft alleen maar een 230 V stopcontact).
Eentje met een 380 V stekker waarbij ik alle 3 de fases aan elkaar verbind (zie schets bovenin).

Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik alle fasen dan weer onder spanning krijg in mijn woning.
Uiteraard wordt dan eerst de hoofdschakelaar uitgezet (mocht de spnning tussentijds toch weer terugkomen dat dit niet naar de aggregaat gaat) en de zonnepanelen worden dan ook uitgeschakeld.

Kortom ik hoop hiermee mijn huis weer als een "1 fase systeem" te laten werken.

Mijn vraag is nu of ik nog iets over het hoofd zie.
Ik weet dus niet hoe een aardlek hierop reageert als ik de 3 fases van de kracht allemaal aan elkaar knoop tot 1 fase.
Wat ik dus wil bereiken is door middel van de 3 fase stekker (kracht) alle fasen in 1 keer weer van stroom voorzien.

Ik heb aan 2 fasen ook genoeg (omdat ik alles in huis dus heb verdeeld over de 3 beschikbare fasen) en zou dus met 1 stekker aan de aggregaat en dan 2 stekkers aan elkaar verbinden en die elk op de 2 stopcontacten zet die ieder aan een fase hangen (fase 1 en fase 2) en hoef dan niet via de automaten in de meterkast te gaan.
Maar de oplossing met de kracht stekker is voor mij beter omdat ik dan alles weer onder spanning heb.

Uiteraard bepaald de aggregaat of alles erop kan (hij is 3.3 KW) dus als ik geen bijzondere apparaten aan zet moet dit kunnen. Vroeger zat het hele huis ook op 1 fase.

Gaat dit zo werken?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

Het verhaal over een kabel met stekkers geeft mij al de nodige rillingen.

Als het tegen zit heb je gewoon een kabel in de hand met spanning op de pennen van een stekker, als spanning terug komt op het lichtnet.
Echt bloedlink!

En het samenvoegen van verschillende fasen ?

Misschien eens informeren hoe in een ziekenhuis de diesel wordt gestart en diverse omschakel automaten zijn geintegreerd bij het uitvallen van de netspanning?

En hoe ga je je instrukties formuleren voor de andere gezinsleden ?

Bezint eer je begint.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
Nee.

1: je creëert een groot brandgevaar. Want je gaat meerdere fasen van stroom voorzien die samen één nul-draad delen vanuit een éénfase stroombron. Not a good idea.

2: door met stekkers / contra stekkers te werken heb je risico dat er 'live' spanning op de stekker-pinnen komt te staan. Op zijn zachtst gezegd niet veilig.

3: zodra de netspanning weer inschakelt, hoor je "poef", want een aggregaat en netspanning op één installatie waarbij je de frequentie en fase-verschuiving niet synchroon hebt lopen geeft wat ruzie met natuurlijkundige wetten.

Je einddoel is bereikbaar met de volgende middelen:
- Een 3-fase aggregaat
- Aangesloten als invoeding op je meterkast.
- Middels een deugdelijk relais of deugdelijke omschakelaar zodanig gescheiden van de netvoeding, dat je onmogelijk vanuit twee bronnen spanning op je installatie zet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitVision
Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn vraag.
ik heb trouwens heel veel ervaring met klussen, ook aan stroom, maar aangezien ik niet zeker weet hoe de zekeringen en aardlek hierop reageren als de stroom via de aggregaat hierlang het huis in gaat stel ik deze vraag ook aan jullie.

Alvorens de aggregaat aangeslingerd wordt gaat eerst de hoofdschakelaar UIT!
De zonnepanelen worden ook uitgeschakeld (geen goed idee als je een aggregaat aan gaat zetten en de zonnepanelen werken dan nog gewoon).
Er bestaat dus GEEN kans dat de hoofdspanning weer terugkomt op het huis terwijl de aggregaat verbonden is (daarom zet ikzelf dus de hoofdschakelaar ook uit).

Het gaat dus ook alleen om een tijdelijk situatie ten tijde van een stroomstoring.

Indien bekend is dat de stroom weer terug is (informeren bij de buren dus) dan gaat de aggregaat er eerst weer af alvorens ik de hooofdschakelaar weer aan zet.
Het is dus niet mijn bedoeling om een vaste permanente situatie te creeren want dan moet het idd anders.

De nuldraad wordt altijd samen gebruikt (kracht, gewoon 1 fase of meerdere fases). Dat is bij ieder huis zo.
In een huis (met 1 fase) zijn alle fasedraden in het hele huis aan elkaar geknoopt (hetzij via centrale dozen, hetzij via de meterkast)

Mijn vraag is alleen of de meterkast (en dan in het bijzonder de zekeringen en de aardlek) hier tegen kan.
Nogmaals, het gaat dus om een tijdelijke situatie, hopelijk geeft dit wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:06
Zeer onverstandig plan dit.

- Wat als de aardlekautomaat naar de generator in staat en je schakelt op netspanning; dan verbind je 3 fases met elkaar.
- Wat als je de generator hebt draaien en iemand schakelt over naar het net omdat dit weer terug is; grote klap en alles is stuk en zwart.

Oplossing: Werk met een losse stekker waarmee je het huis op de generator of op het net aansluit. Let op selectiviteit en maxiale belasting. Ook beter om een 3-fase generator te kopen.

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Uit nieuwsgierigheid, wanneer lag de stroom er zo lang bij je af dat je vriezerinhoud in gevaar kwam? Ga je het aggregaat ook maandelijks testen en onderhouden?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ervaring staat echt niet gelijk aan kennis.

Voor tijdelijk rol je gewoon een verlengsnoer volledig uit en prik je er lampen enzo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Vorkie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:44:
Ervaring staat echt niet gelijk aan kennis.

Voor tijdelijk rol je gewoon een verlengsnoer volledig uit en prik je er lampen enzo in.
Leuke uitdaging om netjes noodverlichting aan te leggen,-)
En met een ups blijft je internetverbinding wel gewoon werkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Heel slecht plan dit aggregaat.

[ Voor 19% gewijzigd door martijn v o op 15-08-2023 20:49 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 18:36
UnitVision schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:13:
Alvorens de aggregaat aangeslingerd wordt gaat eerst de hoofdschakelaar UIT!
Maakt niet uit. Een installatie mag niet daarvan afhankelijk zijn. Het is niet veilig.

Hoe doe je het wel veilig?

Zoek naar: Changeover switch / Transfer switch

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06 21:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er bestaat dus GEEN kans dat de hoofdspanning weer terugkomt op het huis terwijl de aggregaat verbonden is (daarom zet ikzelf dus de hoofdschakelaar ook uit).
Behalve als jij je vergist, een mindfuck hebt of dronken bent. Of net neergevallen bent omdat je onder stroom hebt gestaan en je gezinsleden/hulpdiensten de stroom in je huis willen herstellen.
De nuldraad wordt altijd samen gebruikt (kracht, gewoon 1 fase of meerdere fases). Dat is bij ieder huis zo.
In een huis (met 1 fase) zijn alle fasedraden in het hele huis aan elkaar geknoopt (hetzij via centrale dozen, hetzij via de meterkast)
Dit deel van je post spreekt boekdelen over dat jij niet weet hoe een 3-fase elektra netwerk werkt. Ja, gedeelde nul draad. Nee: geen optelsom van alle stromen van de 3 fases op die nul draad!
Door de onderlinge fase verschillen op de 3 fases is het zelfs zo dat als de belasting op die 3 fases gelijk is er zelf geen stroom (dus: 0A) door de nul loopt.
Is dat ook zo als jij alle fases aan elkaar hebt geknoopt? Nee. Dan kan je - als je aggregaat dat leveren kan - 3x 16A op je nul draad krijgen en dát is op zichzelf al een flink brandgevaar.
Mijn vraag is alleen of de meterkast (en dan in het bijzonder de zekeringen en de aardlek) hier tegen kan.
Nogmaals, het gaat dus om een tijdelijke situatie, hopelijk geeft dit wat meer info.
Je vraag zou veel eerder in het proces moeten zitten:
- Wat vind mijn verzekering ervan als mijn huis af is gebrand en ze vinden deze constructie. (hint: onverzekerd)
- Wat is nou daadwerkelijk de veiligheid van zo'n handbediend systeem (hint: onveilig tot zeer gevaarlijk)
- Als je die "speciale" kabel aansluit, dan is er niet alleen dat gevaar van die 2 uitstekende pinnen die dan onder spanning staan, want op dat moment klapt namelijk je hoofdzekering er met een big bang uit omdat je 3 fases met elkaar kortsluit. Dát is echt flink vuurwerk. Zit je aggregaat nog niet eens aangesloten.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Je moet dit plan niet zo uitvoeren zoals jij dat nu van plan bent.
Niet met die stekker en niet die 3 fases aan elkaar knopen.

Het is ronduit gevaarlijk. Rol gewoon een haspel uit als je ergens stroom nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 15-08-2023 21:11 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jan2023 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

Leuke uitdaging om netjes noodverlichting aan te leggen,-)
En met een ups blijft je internetverbinding wel gewoon werkend.
Verhuispeer en een verlengsnoer, meer heb je niet nodig. Of desnoods een powerbank met een USB Led. Uren lang licht.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Er zijn een hoop eisen waar een noodstroominstallatie aan moet voldoen.

Als je hem niet synchroniseert maar handmatig bedient moet het fysiek onmogelijk zijn om beide de netschakelaar en de generatorschakelaar in te zetten. Doordat dit hetzelfde apparaat is, of doordat deze dezelfde enkele sleuetel gebruiken. Hangt af van de kundigheid van de bedieners. (In woonhuizen is dat 0)

Daarnaast moet de scheider geschikt zijn voor dit doel. Immers, kun je de dubbele spanning krijgen als beide kanten spanning hebben.

Daarnaast moet je ook heel erg goed opletten hoe je aarding in elkaar zit. Als deze ook van de netbeheerder komt kun je deze niet vertrouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik lees een hoop bangmakende verhalen, en snap dat wel. Alleen allemaal die situaties komen ook vaker elders voor.

Je kunt ook met teveel drank op over de A2 lopen opeens. Of in een auto stappen met het verkeerde medicijn. De trein of vliegtuig nemen heeft ook risico's. Een kampvuurtje aanmaken in je tuin ook. Wie rijdt er op een motor? ;)

Of in een dronken bui een vork pakken, 3 pinnetjes ombuigen en in het stopcontact steken. Liggen al jullie vorken achter slot en grendel?

Klinkt alsof de meeste hier heilige zijn die nooit iets speciaals of spannends doen. Je moet wel weten waar je mee bezig bent, maar het leven heeft risico's.

Wat betreft verzekering: die zijn in NL vrij prima. Bel ze maar eens. En wat blijkt: alleen als ze kunnen aantonen/bewijzen dat er iets "moedwillig/met opzet" verkeerd is gedaan, dan hebben ze reden tot niet uitkeren. Jij doet het niet met opzet verkeerd. Maar het is natuurlijk wel handig om gevaarlijke situaties uit de weg te gaan.

Als jij een mooie generator constructie maakt, is daar verder niks perse met opzet verkeerd aan. Je kunt ook doodgaan met een gloeilamp wisselen of een badkamerkachetlje aanzetten als je er net een haarspeld inprikt.

Om te helpen, als je het een beetje netjes, danwel minder spannend wil doen, gebruik dan een ATS (auto transfer switch), is wel weer prijzig. En verdiep je eerst hoe 1f en 3f werkt. Een 1f generator aansluiten op je 3f huis kan, maar alleen 1 van de 3 fases gaat power krijgen.

Of haal een all in one hybrid inverter met load uitgang bijvoorbeeld (load is je huis dan, kan prima 3fase). Dat is dan wel weer solar gerelateerd, maar daaraan knoop je je huis en je hebt een accu en een generator input (en de grid in/out natuurlijk). Edit: of inderdaad nog goedkoper: een portable battery station/powerstation.

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 15-08-2023 21:17 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Denk dat een powerstation gecombineerd met een 200-300W zonnepaneel wellicht een praktischer oplossing is.

Plug je daar gewoon je laptop en je vriezer in en je kan de hele dag werken en hoeft ook echt niet bang te zijn dat je vriezer ontdooit.

Sowieso hoef je je de eerste 12 uur geen zorgen te maken over je vriezer wanneer die in goede staat is (vooral sluiting van de deur) en je de deur dicht houdt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
@PCJR bij dit soort dingen is een verhoogd risico op schade bij derden (je buren) en de systemen en personen van de netbeheerder. Het is niet zo dat er alleen risico is voor TS zelf.

Maar er is nog een optie. Je kunt de groepenkast splitsen in essentiële en niet essentiële belastingen. Uiteraard zullen je essentiële belastingen dan maar op een 1-fase verdeler zitten. Je kunt dan met een 1 fase omschakelaar werken, of een victron multiplus o.i.d. Die kunnen zelfs met bestaande AC-coupled pv werken. Sommige thuisaccu systemen bieden dit ook als optie, een losse uitgang voor noodstroom.

Echter het net is in Nederland best wel goed. Dus hoeveel investering wil je maken dat echt alleen voor dit doel is?
Het gaat dus ook alleen om een tijdelijk situatie ten tijde van een stroomstoring.
Gewoon een paar kabelhaspels paraat hebben is dan het makkelijkst. Die zijn ook elders nog inzetbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ivow85

Dit toont aan dat je niet weet hoe een 3-fasen installatie werkt en daardoor het gevaar niet inziet van draden binnen een bestaand 3-fase circuit op één fase te gaan gebruiken.

Bij exact 3x16A door je 3-fasen groep is de stroom door je nul-draad (theoretisch) 0,0A.

Bij 3x16A op dezelfde fase met een gedeelde nul-draad is de stroom door je nul-draad maar liefst 48A en wordt gegarandeerd een deel van je elektrische installatie getoast. En als de situatie lang genoeg duurt dan kan je de brandweer bellen (en bij zulke stromen kan 30 seconden tot een paar minuten daarvoor al gemakkelijk lang genoeg zijn).
En nee, je zekeringen zullen je niet beschermen tegen toasten van je nul-draad.

En nee, je brandverzekering zal je nadat de brandweer klaar is met haar werk hoogstwaarschijnlijk niet gaan helpen met de herbouw van je huis als je zo ongelooflijk hebt geprutst met de elektrische installatie en dat prutswerk de directe aanleiding is van de schade.

Volgens mij snappen de meesten hier prima wat je wilt doen, maar is dat wat je wilt gewoon ronduit onverantwoord om als leek in elkaar te knutselen en daarbij allerlei veiligheidsvoorzieningen achterwege te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
Ik zou de hoofdschakelaar gewoon vervangen voor een omschakelaar.
Zoals de SFT440.
Die automaat voor het aggregaat is niet nodig. Dan ben je er qua spanning wel en kun je ook alle 3 de fases voeden vanuit je 1-fase aggregaat. Uiteraard werken 3-fase apparaten niet zoals sommige kookplaten, zonnepanelen e.d.

Wel minstens zo belangrijk is: is je aggregaat gestabiliseerd/inverter? Waarschijnlijk niet en zo blaas je gemakkelijk al je apparatuur op in huis.
Zorg voor een eigen aardevoorziening los van de netbeheerder als deze niet aanwezig is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Geen moeilijk verhaal om te maken, wel een flink ding voor een doorsnee woning..

Hoofdschakelaar vervangen door een "transfer switch" bijvoorbeeld Hager HIM406, deze wordt gevoed door 1 het net en 2 het aggregaat. Evt lus je de fases door aan de voedende kant van je aggregaat als deze 1 fase levert. De schakelaar voorkomt het gelijktijdig aanwezig zijn van netvoeding en aggregaat.

Het aggregaat kun je voeden met een verlengkabel, maar een vaste aansluiting is altijd veiliger. Als je hem toch wilt kunnen verwijderen, pak dan altijd een WCD met pennen en maak geen pen-pen verlengkabel!!

Voor het behoud van je spullen is een fasewachter en relaisschakeling aan te raden op de aggregaat aansluiting, de meeste goedkope aggregaten hebben geen fantastische regelaar/generator.

Als je het heel gek wilt maken is dit ook nog te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Jim423 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:25:
Ik zou de hoofdschakelaar gewoon vervangen voor een omschakelaar.
Zoals de SFT440.
Die automaat voor het aggregaat is niet nodig. Dan ben je er qua spanning wel en kun je ook alle 3 de fases voeden vanuit je 1-fase aggregaat. Uiteraard werken 3-fase apparaten niet zoals sommige kookplaten, zonnepanelen e.d.

Wel minstens zo belangrijk is: is je aggregaat gestabiliseerd/inverter? Waarschijnlijk niet en zo blaas je gemakkelijk al je apparatuur op in huis.
Zorg voor een eigen aardevoorziening los van de netbeheerder als deze niet aanwezig is.
https://www.bostools.nl/a...nverter-benzine-generator

Ik heb deze, ff terzijde, lijkt me prima ding. Wat heb je TS?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wanneer was de laatste stroom storing in Nederland die lang genoeg was om een moderne vriezer te doen ontdooien?

Ik heb Desmond in Lancaster meegemaakt… 48 uur zonder met een niet heel moderne vriezer.
Supermarkten waren op 2 na - die nood aggregaat contracten hadden en dus lever plicht - gesloten vanwege te donker… dus ook keurig de vriezer leeg gegeten…

Dus: gevaarlijke onzin oplossing voor een probleem wat er niet is.
En ook uit ervaring: als het echt zo ver komt hoef je je mobiel ook niet op te laden. Mobiele netwerk was ook stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 15-08-2023 21:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
PCJR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

https://www.bostools.nl/a...nverter-benzine-generator

Ik heb deze, ff terzijde, lijkt me prima ding. Wat heb je TS?
Die is prima, ik heb 2x eu20i parallel met omschakelaar achter 1x35A hoofdaansluiting.
2x moeten gebruiken: langste storing was ongeveer 4-5 uur maar wel gepland door Liander.
Asspen-4 brandstof is wel een aanrader anders krijg je een hoop rook en moet je telkens aftappen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
MacgregorSound schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
. Evt lus je de fases door aan de voedende kant van je aggregaat als deze 1 fase levert. De schakelaar voorkomt het gelijktijdig aanwezig zijn van netvoeding en aggregaat.
Euh, nee.

Of nouja: alleen de fases doorlussen indien er geen 3-fase eindgroepen zijn en de gezamenlijke nul-draad in de groepenkast dik genoeg is.

Indien er één of meerdere krachtgroepen in de kast aanwezig, dan moet de omschakelaar als sub-schakelaar fungeren voor alléén de éénfase groepen en moet de boel zo zijn aangesloten dat de krachtgroepen volledig spanningsloos blijven bij werking op het aggregaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En qua internet: leuk dat jouw apparatuur nog stroom heeft, maar is de wijk kast van de provider ook van noodstroom voorzien?

* Orion84 sluit zich ook aan bij degenen die zich afvragen of dit de moeite en risico’s waard is.

Ik heb hier een UPS staan, zodat de NAS even tijd heeft netjes af te sluiten wanneer de stroom er onverwacht uitklapt. Voor de rest geloof ik het wel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Jim423 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Die is prima, ik heb 2x eu20i parallel met omschakelaar achter 1x35A hoofdaansluiting.
2x moeten gebruiken: langste storing was ongeveer 4-5 uur maar wel gepland door Liander.
Asspen-4 brandstof is wel een aanrader anders krijg je een hoop rook en moet je telkens aftappen.
Ik heb wat kannetjes klaarstaan ja. + heb de mijne met LPG/GAS ombouwset. 2x grote gasfles staan, dus ik begin eerst met die indien nodig :9

-> beetje prepper he

@ TS: ik zou een portable powerstation halen, of een Deye Hybrid inverter (die heb ik ook). En klaar is Kees.

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 15-08-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Ivow85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Euh, nee.

Of nouja: alleen de fases doorlussen indien er geen 3-fase eindgroepen zijn en de gezamenlijke nul-draad in de groepenkast dik genoeg is.

Indien er één of meerdere krachtgroepen in de kast aanwezig, dan moet de omschakelaar als sub-schakelaar fungeren voor alléén de éénfase groepen en moet de boel zo zijn aangesloten dat de krachtgroepen volledig spanningsloos blijven bij werking op het aggregaat.
Ik volg even zijn tekening, daar zijn 2 1 fase ALS aanwezig. Als de interne bekabeling hiervan 6mm2 is en zn aggregaat niet meer dan 5kW levert is er geen probleem.

Die krachtgroep staat gemerkt als PV, wat met zo'n baby aggregaat sowieso al uit moet.

De optelling in de nul door het ontbreken van 120/240gr faseverschil is in het geval van TS dus geen issue. Tenzij de tekening niet de realiteit weergeeft en zijn aggregaat meer dan 25A kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ben wel benieuwd waar TS woont dat er een niet-verwaarloosbaar risico op een dergelijk lange stroomstoring bestaat dat een aggregaat interessant is. Ik heb in Nederland nog nooit een stroomstoring van langer dan een paar uur meegemaakt (en zelfs die zijn heel zeldzaam).

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 15-08-2023 21:40 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Compizfox schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:40:
Ben wel benieuwd waar TS woont dat er een niet-verwaarloosbaar risico op een dergelijk lange stroomstoring bestaat dat een aggregaat interessant is. Ik heb in Nederland nog nooit een stroomstoring van langer dan een paar uur meegemaakt (en zelfs die zijn heel zeldzaam).
Je bent al de zoveelste die zich dit afvraagt in dit topic, maar dat is toch geen antwoord op de vragen van TS?

Het aggregaat is er, dus moet het aangesloten worden. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Los van dat alle systemen om je heen (telefoon, internet, tv, radio, brandstoffen, voeding, zorg, water, riool, bemaling etc.) er binnen korte tijd ook mee stoppen of gerantsoeneerd worden is het toch wel fijn om licht, warmte en een koelkast/diepvries te hebben bij een langere stroomuitval.

Ook al is de kans op zo'n situatie klein, de impact op je eigen omgeving en de maatschappij in het algemeen is gigantisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
MacgregorSound schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:45:
Los van dat alle systemen om je heen (telefoon, internet, tv, radio, brandstoffen, voeding, zorg, water, riool, bemaling etc.) er binnen korte tijd ook mee stoppen of gerantsoeneerd worden is het toch wel fijn om licht, warmte en een koelkast/diepvries te hebben bij een langere stroomuitval.

Ook al is de kans op zo'n situatie klein, de impact op je eigen omgeving en de maatschappij in het algemeen is gigantisch.
Uiteraard.

Maar die koelkast, een simpele lamp en wat ander elektrisch grut kun je, als je een geschikte stroombron met zuivere frequentie en sinus hebt voor die ene keer in de 10-20-30 jaar toch ook wel met een verlengingkabel aansluiten?

In plaats van op zeer discutabele wijze een permanente aansluiting aan te willen leggen gewoon aan geen enkele norm voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MacgregorSound schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:45:

offtopic:
Mijn inziens ; “Overleven” doe je zonder “moderne” dingen, zoals stroom met een aggregaat die op peut loopt. Dat je off grid zonnepanelen gebruikt voor opladen accu’s voor LED verlichting OK. Homesteading is zo’n voorbeeld.

Belangrijkste is nu dat dit aggregaat op een veilige manier ontsloten moet worden, zodat niet alleen zijn eigen apparatuur heel blijft, maar hij ook persoonlijk.

Daarom blijft het makkelijkste te kiezen voor een secundair circuit, in dit geval met de paddestoelen manier, door dus te werken met verlengsnoeren en verdeel dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Ivow85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

Uiteraard.

Maar die koelkast, een simpele lamp en wat ander elektrisch grut kun je, als je een geschikte stroombron met zuivere frequentie en sinus hebt voor die ene keer in de 10-20-30 jaar toch ook wel met een verlengingkabel aansluiten? Dat spreek ik niet tegen. Scheelt nog een hoop geld ook!

In plaats van op zeer discutabele wijze een permanente aansluiting aan te willen leggen gewoon aan geen enkele norm voldoet.
Het is zeker wel mogelijk om dit op een nette manier te doen, er zijn ook genoeg bedrijven waar dit toegepast wordt in zowel netsynchroon, no-break met UPS of de meest simpele manier met een omschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Of nu dan ook maar direct een accu met inverter kopen die in eiland bedrijf kan functioneren, kan je daar het aggregaat aanhangen, beetje Tweaker krijgt dan nog wel voor elkaar dat het aggregaat automatisch aangaat als de accu plat begint te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
The_BoKmeester schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Je bent al de zoveelste die zich dit afvraagt in dit topic, maar dat is toch geen antwoord op de vragen van TS?

Nee. Kritische opmerkingen horen er bij op dit forum. Sommige staan open voor de vaak nuttige andere inzichten… sommigen zitten met 2 vingers in de oren ogen te posten.

Wil je geen tegengas, dan moet je advies maar op Facebook halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Met die logica kan je alle risico's en de domste dingen blijven doen want 'het is er dus het MOET' 8)7
Het aggregaat is er, voordat TS uberhaupt begint af te vragen hoe die het moet aansluiten, lang voordat TS bezig is met hoe die het veilig aansluit zonder de electricien te elektrocuteren, zijn eigen huis in brand te zetten of zijn apparatuur en die van de buren te frituren...
Oftewel we beginnen met stap 37 terwijl we nog niet eens een plan hebben, laat staan een goed uitgewerkt plan :')
Het probleem is niet dat het aggregaat (nog) niet is aangesloten maar dat TS vreest voor/last heeft van regelmatige lange stroomstoringen, dat is het probleem dus dan krijg je antwoorden in die richting.
Als je wilt dat iemand gewoon het voor je uitvoert moet je diegene inhuren, als je advies wilt is het een beetje raar dan te klagen dat het advies niet is wat je wilt horen...

Hier lijkt het een veel beter plan dat TS uitvogelt waarom de stroom er constant uit ligt, beetje open deur maar misschien is TS wel regelmatig aan het beunen met de meterkast en gaat daardoor steeds de stroom eraf ;) Iig lang voordat TS zichzelf of een ander elektrocuteert...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Doe er een camper bij.
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnitVision
Het verbaasd mij hoeveel onzin er wordt geantwoord en helemaal niet aan de orde is.
Ik lees dat ik er geen verstand van zou hebben maar ik heb een andere mening.
Ik lees dingen over 3x16A wat helemaal niet aan de orde is (de aggregaat levert maar 3.3 KW max dus hoezo??).
Buren wat zonder stroom kan komen te zitten omdat ik een aggregaat aansluit terwijl dan juist ik helemaal losgekoppeld ben van het hoofdnet.

Ik heb een krachtgroep, dat klopt maar wanneer ik de hoofdschakelaar overhaal en de zonnepanelen uitschakel ben ik helemaal losgekoppeld van het hoofdnet en heb ik GEEN krachtgroep meer.
Natuurlijk ben ikzelf dan verantwoordelijk dat er geen gekke dingen gebeuren en niet "iemand" weer de hoofdschakelaar gaat overhalen.
Laten we zeggen dat dat mij wel is toevertrouwd dus hoeft die discussie niet gevoerd te worden.

De aggregaat levert max 3.3 KW dus nog niet eens 1x16A

Ik wil ook geen permanente opstelling (is misschien wel mooier via de voorstellen die jullie doen maar voor mij niet nodig).

En de zin en onzin van een aggregaat is een andere discussie.

Kortom, weer terug naar wat ik vraag.

Ik kan uiteraard een verlangkabel pakken die aan de aggregaat knopen en daar dan mijn internet, koelkast en diepvries op aansluiten.
Ik kan ook een verlangkabel maken met 2 stekkers en eentje in het agregaat en eentje in een stopcontact.
Ik hab dan weer spanning op de fase in het huis waar het stopcontact mee verbonden is.

Aangezien ik de fases dus heb verdeeld (omdat ik normaliter wel 3 fasen heb als de hoofdschakelaar is ingeschakeld) was mijn plan om deze 3 fasen aan elkaar te knopen (via een krachtgroepstekker) en zo dus met 1 stekker weer spanning te hebben op de verschillende circuits in het huis (wat op dat moment ALLEMAAL maar 1 fase betreft, de aggregaat levert niet anders).

Wanneer ik dus mijn koelkast en diepvries maar vooral ook mijn internet (nodig voor mijn werk) hoef ik op deze manier niet met losse kabels overal naartoe te gaan.
En dat is dus eigenlijk mijn bedoeling, niet overal losse kabels naartoe hoeven te leggen maar eentje van de aggregata naar de kracht stopcontact en verder dus niet

De meterkast heeft netjes 6 mm2 en de kracht heeft tot in de schuur zelfs 4 mm2.
Gewoon 230 V moet dus geen probleem zijn.

Ik hoor niemand over dat de automaten of de aardlek dus neem ik aan dat die apparaten geen probleem gaan vormen als ik daar stroom op zet (via een stopcontact wat dan dus via de automaten terug gaat naar het net in het huis, zie ook het schema).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-06 07:41
UnitVision schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:58: maar vooral ook mijn internet (nodig voor mijn werk)
Hoe wil je internet gaan gebruiken als de wijkkast eruit ligt door stroom storing?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
UnitVision schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:58:
Het verbaasd mij hoeveel onzin er wordt geantwoord en helemaal niet aan de orde is.
Ik lees dat ik er geen verstand van zou hebben maar ik heb een andere mening.
Ik lees dingen over 3x16A wat helemaal niet aan de orde is (de aggregaat levert maar 3.3 KW max dus hoezo??).
Buren wat zonder stroom kan komen te zitten omdat ik een aggregaat aansluit terwijl dan juist ik helemaal losgekoppeld ben van het hoofdnet.

Ik heb een krachtgroep, dat klopt maar wanneer ik de hoofdschakelaar overhaal en de zonnepanelen uitschakel ben ik helemaal losgekoppeld van het hoofdnet en heb ik GEEN krachtgroep meer.
Natuurlijk ben ikzelf dan verantwoordelijk dat er geen gekke dingen gebeuren en niet "iemand" weer de hoofdschakelaar gaat overhalen.
Laten we zeggen dat dat mij wel is toevertrouwd dus hoeft die discussie niet gevoerd te worden.

De aggregaat levert max 3.3 KW dus nog niet eens 1x16A

Ik wil ook geen permanente opstelling (is misschien wel mooier via de voorstellen die jullie doen maar voor mij niet nodig).

En de zin en onzin van een aggregaat is een andere discussie.

Kortom, weer terug naar wat ik vraag.

Ik kan uiteraard een verlangkabel pakken die aan de aggregaat knopen en daar dan mijn internet, koelkast en diepvries op aansluiten.
Ik kan ook een verlangkabel maken met 2 stekkers en eentje in het agregaat en eentje in een stopcontact.
Ik hab dan weer spanning op de fase in het huis waar het stopcontact mee verbonden is.

Aangezien ik de fases dus heb verdeeld (omdat ik normaliter wel 3 fasen heb als de hoofdschakelaar is ingeschakeld) was mijn plan om deze 3 fasen aan elkaar te knopen (via een krachtgroepstekker) en zo dus met 1 stekker weer spanning te hebben op de verschillende circuits in het huis (wat op dat moment ALLEMAAL maar 1 fase betreft, de aggregaat levert niet anders).

Wanneer ik dus mijn koelkast en diepvries maar vooral ook mijn internet (nodig voor mijn werk) hoef ik op deze manier niet met losse kabels overal naartoe te gaan.
En dat is dus eigenlijk mijn bedoeling, niet overal losse kabels naartoe hoeven te leggen maar eentje van de aggregata naar de kracht stopcontact en verder dus niet

De meterkast heeft netjes 6 mm2 en de kracht heeft tot in de schuur zelfs 4 mm2.
Gewoon 230 V moet dus geen probleem zijn.

Ik hoor niemand over dat de automaten of de aardlek dus neem ik aan dat die apparaten geen probleem gaan vormen als ik daar stroom op zet (via een stopcontact wat dan dus via de automaten terug gaat naar het net in het huis, zie ook het schema).
Als je nou wat meer context zou geven zouden mensen wellicht meer steun willen bieden.

Of je woont echt achteraf en bent een edge case met meer dan gemiddeld stroomproblemen.

Of je verzint een probleem voor een uit de hand gelopen hobbie en roept hierbij veel vriezer en laptop wat simpelweg niet reeel is. Als je wil blijven werken tijdens een stroomstoring neem je iets als 5G, niet een aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online

Voor eiland bedrijf dient jouw installatie aan voorwaarden te voldoen. Die zijn voor zover ik weet niet voldaan met een uitgeschakelde hoofdschakelaar.

Dat zijn regels waar jij akkoord mee bent met het hebben van de net aansluiting.

Dat je weinig begrip krijgt komt door je eigen houding hier in. Als je werk dermate cruciaal is dat een uurtje of wat stroom storing een probleem is, en dat gebeurd in NL eigenlijk niet en nog minder op hele schaal dan moet je ook een star link er bij halen.

Die vriezer is domweg geen probleem voor de realistische duur van storing in NL. Kulsmoes om je eigen idee te rechtvaardigen.

Oh en als ik jouw buren zou zijn dan mogen nu buren van bij van de hoogste toren klagen. Een aggregaat wat voldoende stil is, en dan kijk ik gewoon naar de zeer strakke warmtepomp regels, bestaat niet. Lekker aso overlast veroorzaken.. top!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
...
...
...
...
...
Nee jou gebeurt dat niet, jij gaat niet een foutje maken, doe je nooit. Je gaat niet een foutje maken en jezelf elektrocuteren... Natuurlijk zal jij niet iemand anders doden, een brand veroorzaken of vele duizenden euro's schade maken in jouw straat omdat je een uit de hand gelopen ideetje had en koste wat het kost een aggregaat moest hebben...

Als je context geeft kunnen mensen wat beter je plan begrjipen, nu klinkt het alsof je een Youtube filmpje hebt gezien oid en maar lukraak een aggregaat wilt aansluiten om de buren eerst met de rotherrie van dat ding op te schepen, daarna met een huisbrand en dan mogen ze kijken hoe de lijkschouwer je komt ophalen ;w

My bad, ik vergat even, dat gaat jou niet gebeuren natuurlijk 8)

Waar je naar op zoek bent is een ja-knikker, iemand die zegt 'ja doe maar klinkt goed'. Je bent niet op zoek naar advies, dat is precies wat je hier krijgt maar daar wil je niet naar luisteren :+

Je bent aan het beunen met een aggregaat, niet eens een geschikte electricien gevraagd hoe levensgevaarlijk het is wat je voorstelt en blijft maar volhouden dat het je eigen verantwoordelijkheid is, ondanks dat je iemand anders hiermee straks doodt...

Het antwoord is al gegeven, dat het niet is wat je wou horen is niet het probleem van het gegeven advies hier ;)
Ik zie het wel op het nieuws verschijnen wanneer je nooit een fout maakt :z

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat denk je dat de reden is dat zo'n verlengkabel niet in de handel verkrijgbaar is? Ook niet in zaken gespecialiseerd in elektro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Alle mogelijke oplossing waarbij jij onderdeel bent van de veiligheidsketen zijn niet toegestaan.
En netschekalaar die aan bijde zijden spanning kan voeren moet of, voorzien zijn van automatische bediening, of voorzien van mechanische vergrendeling.

"Ik zal hem nooit zo gebruiken" is niet voldoende. Dat is zelf voor professionals niet voldoende, dat hebben we in Dronten wel gezien vorig jaar.
Terug op de inhoud. Nee, je aardlekschakelaars werken op deze wijze niet meer, want je hebt geen PE-N verbinding meer. Je moet bij de generator de nul aan je aarpin schakelen, maar alleen als de hoofdschakelaar open is. Je hebt ook veel te weinig vermogen om de gelijktijdigheid van je groepenkast aan te spreken. En je mag je krachtgroepen niet meer inschakelen omdat deze apparaten/bedrading daar mogelijk defect van raken. En ook hier geld weer "dat zal IK nooit zo inschakelen" is niet voldoende.
Ook al "is de generator maar 3 kW", ontslaat je ook niet van het toepassen van de juiste veiligheden.

Alleen dit is nederland, je mag beunen wat je wil, tot het mis gaat.
:+

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 16-08-2023 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59
ik heb trouwens heel veel ervaring met klussen, ook aan stroom
Met alle respect, dan houd ik mijn hart vast voor de rest van de electra in huis.

De gedachte uiten om 3-fasen te voeden vanuit een enkele geeft aan dat je niet het flauwste idee hebt waar je mee bezig bent. Sorry. Maar het is wel electriciteit, en fouten ermee leveren gemakkelijk brand- of electrocutiegevaar op. Met wat in de topicstart staat, 100% zeker beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

Wilke schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:13:
[...]

Met alle respect, dan houd ik mijn hart vast voor de rest van de electra in huis.

De gedachte uiten om 3-fasen te voeden vanuit een enkele geeft aan dat je niet het flauwste idee hebt waar je mee bezig bent. Sorry. Maar het is wel electriciteit, en fouten ermee leveren gemakkelijk brand- of electrocutiegevaar op. Met wat in de topicstart staat, 100% zeker beide.
Zolang je geen 3-fase apparatuur gebruikt zal er niks mis gaan door alle fasen met 1 fase te voeden.

En zelfs al voed je een 3-fase apparaat volledig met 1-fase dan zal die nog niet exploderen o.i.d. Misschien doet het betreffende apparaat het op lager vermogen, of het functioneert volledig niet.

Ik ben het wel eens dat als zo'n setup in de meterkast georganiseerd wordt, dat er een interlock switch (bv Hager HIM406) tussen moet. Anders ga je de 3-fasen van de netbeheerder kunnen kortsluiten, en dat is flink vuurwerk waar je niet bij in de buurt wil staan.

Ik denk trouwens dat TS ook beter de zonnepanelen afschakelt als de aggregaat draait. Zonnepanelen zijn ook fase-gesynchroniseerd aan het lichtnet. Als je daar dan ineens je aggregaat op zet die niet gesynchroniseerd is met de zonnepanelen heb je ook weer mogelijk vuurwerk. En ik weet niet hoe de aggregaat het gaat vinden om energie teruggeleverd te krijgen. Mijn inziens kan je die panelen dus er beter helemaal af halen als de aggregaat draait, tenzij een erkend elektricien hier daar wat diepgaanders over weet.

[ Voor 19% gewijzigd door Engineer op 16-08-2023 08:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind het nogal hysterisch hoe hier gedaan wordt over de 3 fase. Er is meestal geen enkele specifieke 3 fase apparatuur in een huis. Enige wat in de buurt komt is een inductieplaat, maar die werkt ook prima met kortgesloten fases. De retour stroom over de nul is valide, maar niet als we het over het soort agregaten hebben waar TS het over heeft. Dat gaat echt geen enkel probleem is.

Een stekker met twee male kanten is natuurlijk wel gewoon echt een heel slecht idee. Er is een reden dat die niet bestaan. En het primaire probleem is dat TS een hamer heeft, en nu daarmee moet gaan hameren. Ook al kan je misschien beter geen hamer gebruiken om je vriezer koel te houden, maar hij blijft er maar op hameren.

Praktisch gezien heeft die vriezer nergens last van, en voor internet of koop een UPS voor wat dingen, of stop je telefoon in hotspot modus. Ja je externe schermen doen het dan niet, maar is dat echt het einde van de wereld die hele enkele keer dat er geen stroom is? De tijd die het je gaat kosten dit op te tuigen staat in geen verhouding tot de tijd die je ermee gaat besparen bij storingen. Sterker nog als je dit allemaal optuigt, en over 5 jaar heb je daadwerkelijk een voldoende lange storing dat dit logisch is, blijkt het niet te werken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5G3uxSwU46qEvRO5EWRTSebfUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IIP44PtHGzdO8vmfR3zXmcK.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn situatie; toevallig een HIM406 die hier al genoemd is, deze ontkoppelt geheel met het net en koppelt met de powerwall (of aggregaat). Links van de hoofdschakelaar een aantal NC relays, deze gaan open wanneer de powerwall inschakelt en ontkoppelen daarmee een aantal groepen (wasmachine, droger, vaatwasser, keuken, kookplaat, etc). Er mag officieel maar 1 groep per relais, maar dit werkt prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:51

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb eens een klein generatortje op de kop getikt met het idee om hetzelfde ooit eens te gaan doen. Het is er nooit van gekomen, maar de opzet van TS zal m.i. werken, zij het dat het een gevaarlijke component bevat, nl. een verlengsnoer met twee male stekkers. Geen enkele norm staat dit toe en dat is niet onterecht. Doe je zoiets op het werk dan is dit -afhankelijk van een eventuele voorgeschiedenis- grond voor ontslag op staande voet en ook dat is niet onterecht.

De vraag is echter of dit voor een bekwaam privépersoon thuis die zich in een uitzonderlijke situatie bevindt een probleem is. Ik neig ernaar om dit niet als een onoverkomelijk probleem te zien, maar begrijp het als anderen dit anders zien. Wel vraag ik me af of de mensen die nu hard "NEEEE!!!! GEVAAAAAAR!!!!" roepen dit gevaar bewust plaatsen in de context van andere gevaren in het leven, voornamelijk de gevaren die ze zelf wél aanvaardbaar vinden (aanvaardbare gevaren die objectief gezien misschien wel hoger scoren dan hetgeen hier wordt voorgesteld).

Mooier is natuurlijk opstelling van @ouweklimgeit; dit is zoals het eigenlijk hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:32
Bij graafschade in de directe omgeving kan je er vast even mee redden. Maar bij grotere storingen liggen de GSM masten en vaste data verbindingen er vaak ook uit. In dat geval kan je lekker off line met je desktop rechtstreeks op de aggegraat gaan werken en verder niks.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:16

ericplan

5180 Wp PV

Hoe lang kon je benzine ook weer bewaren? Drie tot zes maanden toch?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@ouweklimgeit ja precies. Hoe heb jij het aarde probleem opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:14

Theo

moederbord

Op zicht denkt @UnitVision mogelijk wat te complex. Het doel is wat basale zaken in huis op een aggregraat aan te kunnen sluiten, en je wil dit handmatig doen. Dat kan best makkelijk en veilig.

Je hebt een drie fase meterkast met daarin een vracht aan enkelfase groepen. Verplaats een paar groepen zodat de koelkast, vriezer, internet en andere belangrijke zaken allemaal op dezelfde fase, en achter dezelfde enkelfase aardlek zitten. Vervolgens plaats je in de meterkast een wisselrelais waarmee je ofwel netstroom naar die aardlek laat gaan, of noodstroom. Laat je de spoel van dat relais gevoed worden door de netstroom dan schakelt het relais zelfs automatisch om naar noodstroom wanneer de netstroom wegvalt :)

Je hoeft dan enkel nog maar handmatig je generator te starten (en mogelijk kun je dit ook automatiseren). De rest gebeurt veilig, en vooral kun je (of je partner, buurvrouw, volgende bewoners) niks fout doen en een gevaarlijke situatie creëren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:56:
@ouweklimgeit ja precies. Hoe heb jij het aarde probleem opgelost?
Daar is niets aan gewijzigd, zit na de hoofdschakelaar dus alle groepen zitten hier gewoon op aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@ouweklimgeit Waar zit bij generatorbedrijf de nul dan aan aarde verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:31
Gezien het toch een manueel proces is:

Trek wat kabels naar een aantal nieuwe stopcontacten - voorzie dat van een aparte zekering - hang daar je aggregaat aan.
Dan heb je een volledig apart circuit.

Aan de diepvriezer maak je een stopcontact en aan je bureau ook.

Heb je het aggregaat nodig, dan start je dat op en versteek je een paar stekkers.

Of je koopt wat stekkerblokken met zekering in een kampeerwinkel en wat verlengsnoeren.

Als je zoiets op je meterkast aansluit, dan gaat dat ook herkeurt moeten worden neem ik aan?
Is in België toch zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ericplan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:44:
Hoe lang kon je benzine ook weer bewaren? Drie tot zes maanden toch?
Aspen4 veel langer, dat is die voor in generatortjes.

Wat betreft die male male kabel, die had/heb ik ook voor mijn generator. Alleen ik heb er een 2 pole werkschekelaar tussen gezet. Die zet je dan pas op ON als de 2 stekkers ingestoken zijn.

De kabel ligt opgeborgen en niet op het aanrecht. En als dat verboden is moet je dus ook al je vorken in een kluis leggen want daarmee kun je per ongeluk ook in een stopcontact peuteren 8)

-> maar: dus haal een los power station waar je alle noodzakelijke dingen op inprikt, of regel een solar hybrid inverter met accu, generator, grid en load ports...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

@ericplan als je zorgt dat je Aspen koopt (en dat is sowieso aan te raden als je een aggregaat in de tuin laat draaien) dan is dat bij koel en donker bewaren jaren houdbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:23

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De techniek die je zoekt, is in schepen al lang in gebruik, waar het boordnet naar keuze op de 'eigen' generator of op walstroom aangesloten kan worden. O.a. Victron maakt dat soort apparatuur.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Dat wat ik wil eigenljk niet volgens de regels gaat dat snap ik wel maar dat is een risico die ikzelf neem en ook beslis (inclusief alle risico's die daaraan verbonden zijn).
Dat een verlengsnoer met 2 stekkers niet veilig is snap ik ook als je er niet mee uitkijkt.
Kortom, de enige die gevaar loopt ben ikzelf en ik heb in het verleden al zoveel ervaring in gevaarlijke werksituaties en omstandigheden gewerkt dat dit gewoon kinderspel is (inclusief alle risico's).

Dat gezegd hebbende weer terug naar de situatie (of die nu in jullie ogen zinvol is of niet).

O ja.. de aggregaat is bedoeld voor een camping dus maakt niet veel lawaai (62 dB) en draait op Aspen 4 en ik woon vrijstaand.

Wat @ouweklimgeit voorstelt met zijn opstelling is zeker ook een mooie oplossing (en ook door meerderen genoemd) maar ik heb de ruimte niet.
De meterkast zit propvol (is ook geen grote, tegenwoordig zijn de meterkasten zo groot als een kledingkast, de mijne past net een stofzuiger in (qua breedte).
Ik heb voor de zonnepanelen al een 2e kast opgehangen (andere kant van de muur en en wel volgens de voorschriften dus vanuit de meterkast ook beveiligd).

Volgens mij wordt er ook aangenomen dat ik iets met de krachtgroep wil maar ik wil absoluut (en kan ook niet) via de aggregaat 400 V creëeren.

Ik praat ook steeds over 3 fasen maar wanneer de hoofdschakelaar uit staat heb ik in mijn beleving gewoon een systeem met 3x een 1 fase circuit.

Wanneer ik alleen een 1 fase aansluiting zou hebben dan had ik geen probleem. Ik kan dan gewoon een verlengsnoer met 2 stekkers maken en die in de aggregaat en in een willekeurige stopcontact steken (ook al is dit onveilig gezien er 2 stekkers aan zitten, dat begrijp ik).

Wat ik dus probeer aan te geven is dat ik graag alle stopcontacten weer van spanning wil voorzien indien ik de aggregaat aansluit en de hoofdschakelaar uit zet (dus gewoon 230 V en niks met krachtstroom).
Aangezien mijn systeem in huis "versnipperd" is doordat ik de 3 fasen (wanneer de hoofdschakelaar dus is ingeschakeld) over de groepen heb verdeeld kan ik dus niet via1 stopcontact alle beschikbare stopcontacten van stroom voorzien.
Dat hoeft ook niet maar aangezien de gewenste punten waar ik wel stroom wil hebben zover uit elkaar liggen zou ik met hele lange verlengsnoeren moeten gaan werken.

Om dat te voorkomen wilde ik dus via de krachtstroomstekker alle 3 de fasen aan elkaar verbinden zodat via deze methode alle draden in huis onder stroom komen kan zetten (is dus dan 1 snoer die veel korter is).
Dus niks met 380/400 V o.i.d. maar gewoon 230 V overal.

Wanneer ik hiervoor kies moet de stroom dus via de zekeringen en aardlek via de meterkast naar de rest van het huis worden geleid (vanaf de krachtstopcontact in de schuur dus).

Het enige wat ik niet weet is of de zekeringen en de aardlek (is trouwens een aarlekautomaat dus gecombineerd) er tegen kan dat de stroom in tegengestelde richting stroomt.
Ik begrijp ook wel dat de aardlek ed, dan niet werkt (qua beveiliging).

Misschien dat mijn bedoelingen op deze manier wat duidelijker omschreven is.

Ik ga zeker ook nog wel kijken of ik een veilige oplossing kan inpassen (zoals vaker is genoemd met een HIM406) maar wanneer ik de ruimte niet kan vinden dan via bovengenoemde oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-06 22:28
Je hebt het er telkens over dat je generator maar 3,3kW produceert, maar doet hij dit op 1f of 3f? Dit maakt nogal wat uit op het moment dat je de kabels bij elkaar gaat brengen onder 1 klem. Zoals ik het nu begrijp, lijkt het op een 3f generator, en dat gaat ook hij niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
darknessheartz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:50:
Je hebt het er telkens over dat je generator maar 3,3kW produceert, maar doet hij dit op 1f of 3f? Dit maakt nogal wat uit op het moment dat je de kabels bij elkaar gaat brengen onder 1 klem. Zoals ik het nu begrijp, lijkt het op een 3f generator, en dat gaat ook hij niet leuk vinden.
De aggregaat is een 1 fase en heeft dus ook maar 1 stopconact voor 230 V.
Daarom wil ik dus alles ook gaan samenvoegen voor 1 fase.

In de sitatie dat ik de aggregaat zal gaan gebruiken ben ik geen 380 V nodig.
Ik ga dan niet lassen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
@UnitVision Dan lijkt het me een goed plan om bij @ouweklimgeit na te gaan hoe hij het heeft gedaan. Als je op dit moment geen ruimte hebt in je meterkast, zul je ervoor moeten zorgen dat die er komt, zodat dit in zijn geheel veilig kan gebeuren.
Als dit geheel ook nog volledig automatisch moet gebeuren, dien je te kijken naar een ander type lastschakelaar, waarbij de generator zelf opstart als de netspanning wegvalt, en dus de lastschakelaar zichzelf pas omzet als de generator draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Of het nu voor 3 minuten is, 5 dagen of voor altijd, dat maakt geen fluit uit als je het aan je huisinstallatie gaat koppelen.

Stekkers met spanning is al een grote no-go, zelfs tijdelijk. Laat staan dat je de mogelijkheid hebt om ongecontroleerd spanning het net op te drukken.

Enige goede / veilige / toegestane optie is met een transfer switch. Dan schakel je een deel van je groepen over op de aggregaat. Als je alleen één fase groepen gaat voeden daarmee dan zou je daar dan ook de fases samen kunnen nemen als deze op de aggregaat zitten. 3-fase groepen ga je al niet kunnen gebruiken. Een 3-fase motor bijvoorbeeld zal gewoon een stall hebben (en waarschijnlijk doorbranden als zo gelaten).

Hoofdschakelaar moet blijven zitten! Daar hou je dan ook netjes je PV achter. En sterker nog, strikt genomen zou er volgens mij een tweede in moeten + de waarschuwing dat er twee spanningsaanvoeren zijn.

Andere betere optie voor die ene keer dat er uitval is, pak een verlengsnoer :)

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 16-08-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:45:
Dat wat ik wil eigenljk niet volgens de regels gaat dat snap ik wel maar dat is een risico die ikzelf neem en ook beslis (inclusief alle risico's die daaraan verbonden zijn).
Dat een verlengsnoer met 2 stekkers niet veilig is snap ik ook als je er niet mee uitkijkt.
Kortom, de enige die gevaar loopt ben ikzelf en ik heb in het verleden al zoveel ervaring in gevaarlijke werksituaties en omstandigheden gewerkt dat dit gewoon kinderspel is (inclusief alle risico's).

Dat gezegd hebbende weer terug naar de situatie (of die nu in jullie ogen zinvol is of niet).

O ja.. de aggregaat is bedoeld voor een camping dus maakt niet veel lawaai (62 dB) en draait op Aspen 4 en ik woon vrijstaand.

Wat @ouweklimgeit voorstelt met zijn opstelling is zeker ook een mooie oplossing (en ook door meerderen genoemd) maar ik heb de ruimte niet.
De meterkast zit propvol (is ook geen grote, tegenwoordig zijn de meterkasten zo groot als een kledingkast, de mijne past net een stofzuiger in (qua breedte).
Ik heb voor de zonnepanelen al een 2e kast opgehangen (andere kant van de muur en en wel volgens de voorschriften dus vanuit de meterkast ook beveiligd).

Volgens mij wordt er ook aangenomen dat ik iets met de krachtgroep wil maar ik wil absoluut (en kan ook niet) via de aggregaat 400 V creëeren.

Ik praat ook steeds over 3 fasen maar wanneer de hoofdschakelaar uit staat heb ik in mijn beleving gewoon een systeem met 3x een 1 fase circuit.

Wanneer ik alleen een 1 fase aansluiting zou hebben dan had ik geen probleem. Ik kan dan gewoon een verlengsnoer met 2 stekkers maken en die in de aggregaat en in een willekeurige stopcontact steken (ook al is dit onveilig gezien er 2 stekkers aan zitten, dat begrijp ik).

Wat ik dus probeer aan te geven is dat ik graag alle stopcontacten weer van spanning wil voorzien indien ik de aggregaat aansluit en de hoofdschakelaar uit zet (dus gewoon 230 V en niks met krachtstroom).
Aangezien mijn systeem in huis "versnipperd" is doordat ik de 3 fasen (wanneer de hoofdschakelaar dus is ingeschakeld) over de groepen heb verdeeld kan ik dus niet via1 stopcontact alle beschikbare stopcontacten van stroom voorzien.
Dat hoeft ook niet maar aangezien de gewenste punten waar ik wel stroom wil hebben zover uit elkaar liggen zou ik met hele lange verlengsnoeren moeten gaan werken.

Om dat te voorkomen wilde ik dus via de krachtstroomstekker alle 3 de fasen aan elkaar verbinden zodat via deze methode alle draden in huis onder stroom komen kan zetten (is dus dan 1 snoer die veel korter is).
Dus niks met 380/400 V o.i.d. maar gewoon 230 V overal.

Wanneer ik hiervoor kies moet de stroom dus via de zekeringen en aardlek via de meterkast naar de rest van het huis worden geleid (vanaf de krachtstopcontact in de schuur dus).

Het enige wat ik niet weet is of de zekeringen en de aardlek (is trouwens een aarlekautomaat dus gecombineerd) er tegen kan dat de stroom in tegengestelde richting stroomt.
Ik begrijp ook wel dat de aardlek ed, dan niet werkt (qua beveiliging).

Misschien dat mijn bedoelingen op deze manier wat duidelijker omschreven is.

Ik ga zeker ook nog wel kijken of ik een veilige oplossing kan inpassen (zoals vaker is genoemd met een HIM406) maar wanneer ik de ruimte niet kan vinden dan via bovengenoemde oplossing
Helder verhaal. Just my two cents:
  • Zorg dat het e.e.a. goed gelabeld is zodat het voor jezelf en een eventuele onverwachte bezoeker o.i.d. echt heel helder is wat er aan de hand is.
  • Schrijf een klein protocolletje waarin het aan- en afkoppelen gedefinieerd wordt. Het risico dat er iets mis gaat is klein, maar als het misgaat dan is er een groot risico op ernstig letsel. Je aggregaat stopt niet wanneer alle opgewekte stroom door jou heen gaat (dit in tegenstelling tot je huisinstallatie waar alles beveiligt is met aardlekschakelaars)
  • De eerder genoemde suggestie om een tweepolige schakelaar op je male-male-snoer te doen is een hele goede. Misschien wil je zelfs het aggregaat direct op z'n eigen aardlekschakelaar aansluiten (mits je het aggregaat ook van aarding voorziet, want anders heeft het geen zin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 19:40
Ivow85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:23:
[...]

Dit toont aan dat je niet weet hoe een 3-fasen installatie werkt en daardoor het gevaar niet inziet van draden binnen een bestaand 3-fase circuit op één fase te gaan gebruiken.

Bij exact 3x16A door je 3-fasen groep is de stroom door je nul-draad (theoretisch) 0,0A.

Bij 3x16A op dezelfde fase met een gedeelde nul-draad is de stroom door je nul-draad maar liefst 48A en wordt gegarandeerd een deel van je elektrische installatie getoast. En als de situatie lang genoeg duurt dan kan je de brandweer bellen (en bij zulke stromen kan 30 seconden tot een paar minuten daarvoor al gemakkelijk lang genoeg zijn).
En nee, je zekeringen zullen je niet beschermen tegen toasten van je nul-draad.

En nee, je brandverzekering zal je nadat de brandweer klaar is met haar werk hoogstwaarschijnlijk niet gaan helpen met de herbouw van je huis als je zo ongelooflijk hebt geprutst met de elektrische installatie en dat prutswerk de directe aanleiding is van de schade.

Volgens mij snappen de meesten hier prima wat je wilt doen, maar is dat wat je wilt gewoon ronduit onverantwoord om als leek in elkaar te knutselen en daarbij allerlei veiligheidsvoorzieningen achterwege te laten.
Gelukkig is zijn aggregaat maar 3,3kW dus kan er nooit meer dan ongeveer 14A door zijn nul draad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-06 15:39
Hele interessante casus.

Maar is een thuis accu samen met de zonnepanelen niet een betere oplossing hiervoor? Ook dan zal je een bijzondere schakeling nodig aangezien omvormers en de thuisaccu volgens mij op de 50Hz frequentie op het net aantakken. Maar geen benzine, geen rook, en een thuisaccu waar je ook iets aan hebt op minder zonnige zomerdagen.

In de USA worden bijvoorbeeld Tesla powerwalls gebruikt om bij power outages in het buitengebied het hele huis in bedrijf te houden. Zoek maar eens op youtube.

[ Voor 18% gewijzigd door ucsdcom op 16-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Dracoz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:21:
[...]

Hoe wil je internet gaan gebruiken als de wijkkast eruit ligt door stroom storing?
hotspot telefoon :? dat zit meestal wel op noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Managelorian schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Helder verhaal. Just my two cents:
  • Zorg dat het e.e.a. goed gelabeld is zodat het voor jezelf en een eventuele onverwachte bezoeker o.i.d. echt heel helder is wat er aan de hand is.
  • Schrijf een klein protocolletje waarin het aan- en afkoppelen gedefinieerd wordt. Het risico dat er iets mis gaat is klein, maar als het misgaat dan is er een groot risico op ernstig letsel. Je aggregaat stopt niet wanneer alle opgewekte stroom door jou heen gaat (dit in tegenstelling tot je huisinstallatie waar alles beveiligt is met aardlekschakelaars)
  • De eerder genoemde suggestie om een tweepolige schakelaar op je male-male-snoer te doen is een hele goede. Misschien wil je zelfs het aggregaat direct op z'n eigen aardlekschakelaar aansluiten (mits je het aggregaat ook van aarding voorziet, want anders heeft het geen zin)
Ik ben zeker van plan om een protocol voor mijzelf te schrijven waarin ik alle stappen neerzet (en in volgorde) zodat ik niets vergeet of op een verkeerd moment uitvoer.

Een schakelaar in het snoer plaatsen is zeker een goede suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
ucsdcom schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:00:
Hele interessante casus.

Maar is een thuis accu samen met de zonnepanelen niet een betere oplossing hiervoor? Ook dan zal je een bijzondere schakeling nodig aangezien omvormers en de thuisaccu volgens mij op de 50Hz frequentie op het net aantakken. Maar geen benzine, geen rook, en een thuisaccu waar je ook iets aan hebt op minder zonnige zomerdagen.

In de USA worden bijvoorbeeld Tesla powerwalls gebruikt om bij power outages in het buitengebied het hele huis in bedrijf te houden. Zoek maar eens op youtube.
Is zeker een betere oplossing.
Ware het niet dat een thuis accu nog onbetaalbaar is met bijna geen vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 14:13
De kabel die je voorstelt te gaan gebruiken en maken waarbij je van 3 fasen naar 1 fase gaat is nogal een gevaarlijke kabel om meerdere redenen dan alleen het feit dat er 2 stekkers aan zitten. Ik moet dit toch ten zeerste afraden. Dit moet je echt niet daadwerkelijk willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

ucsdcom schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:00:
Hele interessante casus.

De oplossing van nu kost geen 15 ruggen ;) Denk dat de TS liever die 15K inruilt voor wat risico. Dat is hem wel toevertrouwd las ik hierboven. Dus dat komt helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitVision
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

hotspot telefoon :? dat zit meestal wel op noodstroom.
Indien de wijk zodanig verstoord is dat internet niet meer mogelijk is via mijn router dan zal ik idd een hotspot gebruiken.
Ik heb dan nog wel graag alles aan de lading want anders is mijn telefoon leeg en heb ik nog geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Beginner schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:07:
De kabel die je voorstelt te gaan gebruiken en maken waarbij je van 3 fasen naar 1 fase gaat is nogal een gevaarlijke kabel om meerdere redenen dan alleen het feit dat er 2 stekkers aan zitten. Ik moet dit toch ten zeerste afraden. Dit moet je echt niet daadwerkelijk willen doen.
Waarom is dit gevaarlijk?
Is niks gevaarlijker dan een verlengsnoer (behalve dan de 2 stekkers).

Er wordt in die situatie namelijk geen 3 fasen (krachtstroom) gebruikt maar alleen aan elkaar geknoopt zodat alles 230 V heeft (1 fase).

Bij krachtstroom heb je 3 fasen L1, L2 en L3 aan fase.

Wanneer ik voor nood alles aan elkaar knoop heb ik gewoon L1, L1 en L1 dus gewoon alles 1 fase (maar wel aan elkaar geknoopt en fases kun je gewoon aan elkaar koppelen zolang het maar dezelfde fase betreft.
En dat is het geval want er komt dan maar 1 fase van de aggregaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
Maak eens een nieuwe tekening waarbij je alles wel goed (denkt) te hebben getekend. De tekening in je TS is sowieso fout. Wellicht dat er dan nieuwe constructieve feedback van beide kanten kan komen met goede onderbouwing. Je verhaal zoals je het nu schetst raakt kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Gelukkig is zijn aggregaat maar 3,3kW dus kan er nooit meer dan ongeveer 14A door zijn nul draad gaan.
Tot er een andere aggregaat staat en die zonder nadenken ingeprikt wordt omdat alles er provisorisch op is voorbereid....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 14:13
Een kabel maken waarbij je van 3 fasen naar 1 fase gaat is gevaarlijk omdat je deze kabel ook dus zou kunnen voorzien van 3 fasen die naar 1 fase gaat. Dat jij dat niet zult doen zegt niets over dat iemand anders het misschien een handige kabel vindt om van 3 fasen even over te gaan naar 1 fase. Hoe ga je voorkomen dat je de 230V stekker er andersom in doet en de nul de fase wordt en andersom?
De aardlekschakelaar zal er, wanneer je beide polen van je stekker perongelukt aanraakt, ook niet uitklappen. De kans is zeer aannemelijk dat jij of iemand anders eens de 14A van de generator of 16A afgezekerd van je zekeringskast gaat ontvangen en meer zou ook nog kunnen ivm 3 fasen. Met deze 'handige' kabel ben je echt gevaarlijk bezig.

Nogmaals: Deze hele constructie moet je bij een gedachte houden en zeker niet gaan uitvoeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Beginner op 16-08-2023 13:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 20:40
UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

"Het is niets gevaarlijker dan een verlengsnoer maar het is wel gevaarlijker!"

Hoor je zelf wel wat je zegt hier?
Je voorstel is dus om
  • Een snoer te maken met open en bloot 230V die aangeraakt kan worden bij inprikken
  • Een snoer te maken wat aan de binnenkant kortgesloten is op een manier die nooit zou moeten voorkomen maar voor jou situatie toevallig werkt
  • Een snoer te maken waar de veiligheid voor eindgebruikers afhangt van een aantal zeer specifiek op te volgen stappen
  • Een situatie te creeren waar bij onderhoud en jou aggregaat die aanstaat je door 1 ding te vergeten (de hoofdzekering uitzetten) je weer spanning terug zet op het net en hiermee gevaar creeert voor de onderhoudsmonteurs.
Elke elektrische installatie die een van deze vier dingen doet wordt normaal per direct afgekeurd. Krab jezelf ook heel even achter de oren of je hiermee weg komt bij de verzekering als er ooit een keer wat fout gaat.

Mijn mening:
Is het een tijdelijke oplossing: Koop dan lekker 10 verlengsnoeren en leg die door huis waar het nodig is.
Wil je wat permanenter in huis hebben: los het dan gewoon netjes op met een transfer switch in de meterkast en vaste bedrading met de stekkers in de juiste richtingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sleepkever op 16-08-2023 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacgregorSound
Waarom wordt hier voorgesteld/bedacht om een male-male verlengkabel te maken, dat is niet nodig en levensgevaarlijk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Team Welles

@UnitVision De male-male kabel mag gewoon niet bestaan. Ook niet met jouw 'ik weet wat ik doe' attitude, o.a. want de kabel bestaat waarschijnlijk langer dan jij.

Een min of meer veilige / foolproof budget manier zonder transfer switch waarmee je de monteur die het netwerk gaat fixen ook niet frituurt is de volgende:

* Check je manier van aarde: is er een lokale aardpen? Ligt de N van de aggregaat aan aarde? Is de aggregaat geaard/moet die geaard?
* Monteer na je hoofdzekeringen/meter alleen een 32A 3F stopcontact (zo'n rode CEE unit)
* Monteer aan je groepenkast 1 meter kabel met een matchende CEE stekker
* Maak een verloopkabel schuko stekker naar 32A CEE socket voor in je aggregaat

Op die manier kan je dingen niet in een verkeerde volgorde doen of vergeten en snapt iedereen die het ziet hoe het werkt (en heeft diegene meteen de juiste 'OK, here be dragons' insteek).

Het grootste risico is dat fase en nul worden omgewisseld in noodstroombedrijf, dat is te overzien en te verhelpen door op de aggregaat blauwe CEE stekkers te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2023 13:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Is zeker een betere oplossing.
Ware het niet dat een thuis accu nog onbetaalbaar is met bijna geen vermogen
Zelf gebouwd, kan de TS wsl ook zo te horen. 15kwh 2500-3000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ivow85 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Tot er een andere aggregaat staat en die zonder nadenken ingeprikt wordt omdat alles er provisorisch op is voorbereid....
Zo ken ik er nog wel een paar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:15:
@ouweklimgeit Waar zit bij generatorbedrijf de nul dan aan aarde verbonden?
De nul aan de aarde?

De HIM406 heeft 4 aansluitingen, ik heb geen krachtstroom dus gewoon 1x bruin, 1x blauw. Aarde van de powerwall loopt gewoon rechtstreeks naar de klemmen in de groepenkast. Als de hoofdschakelaar omgezet wordt van netspanning naar powerwall, dan worden dus de fase en nul losgekoppeld van het net en gekoppeld aan de powerwall.

In de ruimte waar de powerwall staat heb ik een aparte groepenkast waar o.a. een din-rail timer in zit die 5 seconden na stroomuitval automatisch de omvormer inschakelt (zodat deze niet continu aan staat) en de eerder genoemde relais inschakelt. Enige wat je dan zelf nog moet doen is de hoofdschakelaar omdraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Jo44lHOut3cc0yolplcpo5OTlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HP1ANGduSvVPdadSICurg8Os.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 22:37
Ik zou niet de 3 fasen aan elkaar verbinden. Dat is vragen om moeilijkheden. Maar wat je met bestaande spullen wel kunt doen, is alle apparatuur die je wilt kunnen gebruiken tijdens een noodsituatie, op 1 fase combineren en dan alleen die fase voorzien van prik uit je aggregaat.

En inderdaad, zoals al gezegd, maak geen double headed kabel, dat is levensgevaarlijk. Jij weet wel wat je er wel en niet mee moet doen, maar geldt dat ook voor anderen die in jouw huis iets moeten doen? Partner, kinderen, visite, een monteur, schoonmaker of de brandweer? Mij lijkt me dat risico te groot, al kan het in theorie misschien wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@ouweklimgeit Als je wilt dat aardlekbeveiligingen hun functie blijven behouden is het belangrijk dat de nul vóór de beveiligingen aan aarde wordt verbonden. meestal zit dat in de generator, maar het kan ook in de omvormer, of erna. Hangt van je aardsysteem af wat je hebt.
Immers, als je aarde van de netbeheerder krijgt (TN- ), en geen eigen aardpin hebt (TT), mag je deze ook niet meer gebruiken bij netuuitval want als ze de kabel hebben doorgestoken is deze ook weg.

Dit is een veelgemaakte fout. Waarschijnlijk ook iets waar @UnitVision nog niet over na heeft gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Proton_ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:05:
@UnitVision De male-male kabel mag gewoon niet bestaan. Ook niet met jouw 'ik weet wat ik doe' attitude, o.a. want de kabel bestaat waarschijnlijk langer dan jij.

Een min of meer veilige / foolproof budget manier zonder transfer switch waarmee je de monteur die het netwerk gaat fixen ook niet frituurt is de volgende:

* Check je manier van aarde: is er een lokale aardpen? Ligt de N van de aggregaat aan aarde? Is de aggregaat geaard/moet die geaard?
* Monteer na je hoofdzekeringen/meter alleen een 32A 3F stopcontact (zo'n rode CEE unit)
* Monteer aan je groepenkast 1 meter kabel met een matchende CEE stekker
* Maak een verloopkabel schuko stekker naar 32A CEE socket voor in je aggregaat

Op die manier kan je dingen niet in een verkeerde volgorde doen of vergeten en snapt iedereen die het ziet hoe het werkt (en heeft diegene meteen de juiste 'OK, here be dragons' insteek).

Het grootste risico is dat fase en nul worden omgewisseld in noodstroombedrijf, dat is te overzien en te verhelpen door op de aggregaat blauwe CEE stekkers te gebruiken.
Een mooie oplossing wel.

De grootste kans waar het fout kan gaan is idd dat de fase en de nul omgedraaid wordt aangezien ik dan moet gaan "merken" wat de fase is op de aggregaat. Foutmarge blijft idd hoog op deze manier.

Om de kans op fouten te verkleinen kan ik dan beter een verlengsnoer gaan maken die i.pl.v. een krachtstroomstekker naar 2 gewone stekker gaat die ik dan op de desbetreffende stopcontacten kan gaan aansluiten.
Op die manier kan ik dan het deel in huis wat op 2 fasen zit verdeeld aangesloten gebruiken (de verschillende punten die ik dan graag van stroom wil voorzien zitten op 2 fases verdeeld).

Ik kan dan ook een werkschakelaar in het snoer zetten die ik dan aanzet op het moment dat alle stekkers gemonteerd zitten.
Op die manier kan niemand via de pennen aan stroom komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
jeroen3 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:54:
@ouweklimgeit Als je wilt dat aardlekbeveiligingen hun functie blijven behouden is het belangrijk dat de nul vóór de beveiligingen aan aarde wordt verbonden. meestal zit dat in de generator, maar het kan ook in de omvormer, of erna. Hangt van je aardsysteem af wat je hebt.
Immers, als je aarde van de netbeheerder krijgt (TN- ), en geen eigen aardpin hebt (TT), mag je deze ook niet meer gebruiken bij netuuitval want als ze de kabel hebben doorgestoken is deze ook weg.

Dit is een veelgemaakte fout. Waarschijnlijk ook iets waar @UnitVision nog niet over na heeft gedacht.
Bedankt voor deze info.

De aggregaat heeft een aardingspunt en heb ook een aardingspen naar de meterkast lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacgregorSound
In eilandbedrijf moet een generator een verbinding tussen aarde en nul hebben, de zogenoemde PEN- verbinding. Na deze verbinding kun je verder als TN-S, aardpen slaan met voldoende lage weerstand en overal L1/L2/L3/N/PE naartoe.

Omdat het niet toegestaan is om meerdere PEN verbindingen te hebben en de netbeheerder hier al aan gedacht heeft is t dus belangrijk dat je PEN in het aggregaat zit (in deze situatie) en daarmee alleen meespeelt als het net afgeschakeld is. Wederom een belangrijke reden om een transferswitch toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:00:
De grootste kans waar het fout kan gaan is idd dat de fase en de nul omgedraaid wordt aangezien ik dan moet gaan "merken" wat de fase is op de aggregaat. Foutmarge blijft idd hoog op deze manier.

Om de kans op fouten te verkleinen kan ik dan beter een verlengsnoer gaan maken die i.pl.v. een krachtstroomstekker naar 2 gewone stekker gaat die ik dan op de desbetreffende stopcontacten kan gaan aansluiten.
Een gesplitste kabel is altijd een slecht idee. Iemand die een stekker uit het stopcontact trekt, hoeft niet te verwachten dat er daarna nog steeds 240V op staat. Dat moet je gewoon niet willen, in geen enkele context. Niet doen.

De oplossing om via 1 kabel met 5 polige CEE stekker de "oversteek" te maken is dan echt een veel beter idee. Het enige wat je dan nog verkeerd kan doen (qua kabel dan, even hoofdschakelaars e.d. buiten beschouwing gelaten) is die Schuko verkeerd om in je aggregaat steken. Ik zou zeggen vervang de contactdoos die er nu op zit, door een CEE doos en je probleem is opgelost, die kunnen er maar op 1 manier in. Mocht je je aggregaat nog voor andere zaken willen gebruiken, prima. CEE naar Schuko verloopjes ("campingstekkers") zijn simpel te krijgen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 22:46
UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:09:
[...]
Indien de wijk zodanig verstoord is dat internet niet meer mogelijk is via mijn router dan zal ik idd een hotspot gebruiken.
Ik heb dan nog wel graag alles aan de lading want anders is mijn telefoon leeg en heb ik nog geen internet.
De telefoonmast en achterliggende infrastructuur is dan nog wel up&running?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 11:34

RvV

ydderf schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

De telefoonmast en achterliggende infrastructuur is dan nog wel up&running?
Ik kan uit ervaring vertellen dat die ook na een paar uur down gaan. Hier vliegen nog wel eens wat Apaches door een hoogspanningsmast... :+ Dat is vast wel weer op te lossen met een Starlink abbo?

Hier ligt ook nog zo'n zelfde hoofdschakelaar in de kast die de ouweklimgeit heeft. Na die laatste stroomstoring moest en zou ik ook iets in elkaar gaan knutselen. Later is er niets meer van gekomen en draai alweer jaren zonder stroomstoringen. Dus ja, dit soort projectjes zijn vooral leuk, maar niet echt noodzakelijk. O-)

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:44
UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Een mooie oplossing wel.

Je moet helemaal niet met losse stekkers, stopcontacten en werkschakelaars gaan lopen klooien. De grootste kans waar het fout gaat ben je namelijk zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpBBw1goIsM7ib6NJRHsbPrQWn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWLeFSkKIScBOtAO5ULAZWBK.png?f=fotoalbum_large

Dat blokje links boven zou je nog een werkschakelaar/lastscheider/16A automaat van kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Zo ken ik er nog wel een paar...
Precies. Zo zijn er heel veel voorbeelden te noemen waar het oorspronkelijke idee best werkte zonder de veiligheidsvoorzieningen, maar waar na het wijzigen van één kleine factor of het vergeten van één simpele stap de zaak ineens faliekant mis gaat.

Iets wat voorkomen kan worden door gewoon de normen te volgen. De hele set-up die hier besproken wordt deugt gewoon niet. Het potentieel hoog vermogen door de nul-draad jagen is slechts één van de punten waarop het idee van TS niet deugt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
jeuj weer iemand die een aggregaat / off grid iets zoekt voor de 10 minuten dat er jaarlijks geen stroom is in NL.

@ts: ik heb niet het idee dat je nou heel erg openstaat voor alle redenen waarom dit idee linke soep is. Kun je in dit topic posten wat voor crea-bea oplossing je uiteindelijk voor kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Toevallig weet ik dat men dit ook doet in Suriname wanneer de netspanning uitvalt. Ze sluiten de argergraat met een netsnoer op en stopcontact aan nadat ze de hoofdschakelaar op uit hebben gezet.

Dus ja het kan wel. Zelf zal ik een extra kabel aanleggen en een om schakelaar in de groepen kast plaatsen zodat nooit tegelijk de aregraat en de netspanning tegelijk op je groepenkast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
jadjong schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Je moet helemaal niet met losse stekkers, stopcontacten en werkschakelaars gaan lopen klooien. De grootste kans waar het fout gaat ben je namelijk zelf.

[Afbeelding]

Dat blokje links boven zou je nog een werkschakelaar/lastscheider/16A automaat van kunnen maken.
Hetzelfde idee als @mddd em @Proton_ dus en is misschien wel een betere oplossing dan met een gewone stekker naar een CEE 5 polig.
Het stopcontact op de aggregaat vervangen door een CEE 3 polige en dan de oversteek maken naar CEE 5 polig.
Werkschakelaar ertussen klinkt ook goed.
Dat je de pennen raakt van zo'n stekker (CEE) is ook bijna nihil.

En zoals ook al is genoemd kan ik dan met Schuko verlopen gaan werken indien ik de aggregaat nog op een andere manier wil gebuiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:15:
[...]
Dat beschreef ik op pagina 1 al voor je:
remco_k schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:54:
[...]
- Als je die "speciale" kabel aansluit [...] want op dat moment klapt namelijk je hoofdzekering er met een big bang uit omdat je 3 fases met elkaar kortsluit. Dát is echt flink vuurwerk. Zit je aggregaat nog niet eens aangesloten.
Als je dit anders bekijkt: dit is gewoon een beveiliging voor als je de hoofdschakelaar bent vergeten. De stroom gaat er dan helemaal automatisch vanaf. Je krijgt 'm alleen niet meer zo 1-2-3 terug.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Team Welles

UnitVision schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:48:
[...]
Dat je de pennen raakt van zo'n stekker (CEE) is ook bijna nihil.
Je ontwerpt de boel zó dat de pinnen van een stekker altijd inherent aanraakveilig zijn, tenzij de stekker in een socket zit.
Dus aan de spanningsvoerende delen (netaansluiting, aggregaat) zit een socket, je huis zou aan een stekker kunnen. Stekker eruit = huis spanningsloos, pinnen aanraakveilig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ivow85 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Precies. Zo zijn er heel veel voorbeelden te noemen waar het oorspronkelijke idee best werkte zonder de veiligheidsvoorzieningen, maar waar na het wijzigen van één kleine factor of het vergeten van één simpele stap de zaak ineens faliekant mis gaat.

Iets wat voorkomen kan worden door gewoon de normen te volgen. De hele set-up die hier besproken wordt deugt gewoon niet. Het potentieel hoog vermogen door de nul-draad jagen is slechts één van de punten waarop het idee van TS niet deugt.
iedereen hier gaat prat op het vele vermogen dat er mogelijk door de nul gaat jagen, maar als je nou eens leest:
TS pakt een EEN-fase aggegaat die hij aansluit met een mannetje-mannetje snoer op een EEN-fasewandcontactdoos willekeurig in huis. In elk huis zijn de eindgroepen 16A EEN-fase afgezekerd. Het is onmogelijk om een nuldraad eruit te branden omdat het aggregaat met 16A is afgezekerd de meterkast in.
Daarnaast heeft TS al aangegeven dat hij alleen een krachtgroep heeft voor zijn zonnepanelen die hij uitzet voordat hij de aggregaat start :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

ybos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:15:
[...]

iedereen hier gaat prat op het vele vermogen dat er mogelijk door de nul gaat jagen, maar als je nou eens leest:
Ah, jij hebt mijn post denk ik niet helemaal goed gelezen. >:)
Ik geef in mijn post namelijk duidelijk aan:
- als je aggregaat dat leveren kan -
Dat is iedereen echt wel duidelijk hoor. Net als dat bij iedereen duidelijk is dat een jaar daarna de TS net zo onbedachtzaam als dat zijn initiële plan is een groter model neerplempt en er wel potentieel 48A door z'n nul draad gaan lopen.

Hij leunt met zijn initiële plan qua veiligheid gewoon veel te veel op zijn eigen kunde. En dat is gewoon echt geen goed idee, dat is wat "we" hem proberen te laten inzien. Ik zie aan de reacties van TS dat ie langzaam aan aan het bijtrekken is, dus prima, doel bereikt. Maar schuif mensen die kritisch reageren maar niet in de schoenen dat ze niet goed kunnen lezen. Dat kunnen ze namelijk prima.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 16-08-2023 20:25 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
remco_k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:22:
[...]

Ik geef in mijn post anders duidelijk aan:

[...]

Dat is iedereen echt wel duidelijk hoor. Net als dat bij iedereen duidelijk is dat een jaar daarna de TS net zo onbedachtzaam als dat zijn initiële plan is een groter model neerplempt.

Hij leunt met zijn initiële plan qua veiligheid veel te veel op zijn eigen kunde. En dat is gewoon echt geen goed idee. Ik zie aan de reacties van TS dat ie langzaam aan aan het bijtrekken is, dus prima. Maar schuif mensen die kritisch reageren maar niet in de schoenen dat ze niet goed kunnen lezen. Dat kunnen ze namelijk prima.
Als je een groter aggregaat aansluit zal de 16A zekering trippen dus die nul gaat er echt niet uitbranden :N
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.