Ik heb een wild idee, maar mis de ervaring, dus ik gooi het even in de groep 
Ik ben al een aantal jaar gecharmeerd van het idee om regenwater te gebruiken voor toilet en eventueel wasmachine, zoals besproken in dit topic: Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..
Het probleem is: 1) Ik heb niet veel ruimte, dus de meeste prefab grondtanks "passen" niet, en 2) Ze zijn relatief duur, en waterbesparing is centenwerk.
Dus: waarom niet zelf op maat maken en terplekke storten? Voordelen: op mijn maat, betonnen watertank heeft voordelen tov kunststof ivm waterzuiverende microbengroei, geen stabilisatiezand nodig (voor zover ik begrijp) en dito besparing op niet extra grond afvoeren.
Alleen: ik heb (nog) geen verstand van beton
Als ik "afkijk" bij https://www.dambeton.nl/waterputten naar de 3000 liter versie, leid ik af dat je voor 3 m³ inhoud een bruto maat van 4 m³ hebt. Ofwel, 1 m³ beton, wanddikte is dan 8 cm.
1 m³ beton laten storten vind ik voor zo'n 270 euro. Doe daar bouwstaalmatten voor bewapening bovenop van ca 150 euro en nog wat betonplex van MP, dan lijkt het dat je voor 500 euro aan materiaal een reservoir in elkaar moet kunnen storten.
Qua belastig: het is dus een voet/fietsgedeelte. Als er qua belasting een motor of een hoogwerker voor de schilder op kan staan is het prima.
Ik ben al een aantal jaar gecharmeerd van het idee om regenwater te gebruiken voor toilet en eventueel wasmachine, zoals besproken in dit topic: Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..
Het probleem is: 1) Ik heb niet veel ruimte, dus de meeste prefab grondtanks "passen" niet, en 2) Ze zijn relatief duur, en waterbesparing is centenwerk.
Dus: waarom niet zelf op maat maken en terplekke storten? Voordelen: op mijn maat, betonnen watertank heeft voordelen tov kunststof ivm waterzuiverende microbengroei, geen stabilisatiezand nodig (voor zover ik begrijp) en dito besparing op niet extra grond afvoeren.
Alleen: ik heb (nog) geen verstand van beton
Prijs
Voor een ondergrondse kunststoftank van 3-4 m³ ben je al snel 1500 euro kwijt. Beton nog een pak meer.Als ik "afkijk" bij https://www.dambeton.nl/waterputten naar de 3000 liter versie, leid ik af dat je voor 3 m³ inhoud een bruto maat van 4 m³ hebt. Ofwel, 1 m³ beton, wanddikte is dan 8 cm.
1 m³ beton laten storten vind ik voor zo'n 270 euro. Doe daar bouwstaalmatten voor bewapening bovenop van ca 150 euro en nog wat betonplex van MP, dan lijkt het dat je voor 500 euro aan materiaal een reservoir in elkaar moet kunnen storten.
Situatie
Het probleem is dat ik eigenlijk alleen op het looppad voor de voordeur echt ruimte heb: op de oprit zou ook kunnen, maar het effective graafoppervlak is net zo smal ivm nutsleidingen daar. Ik heb ongeveer 1,50 meter in de breedte om te graven: links nuts, rechts tuin van de buren. Ik kan wel lang en diepQua belastig: het is dus een voet/fietsgedeelte. Als er qua belasting een motor of een hoogwerker voor de schilder op kan staan is het prima.
Plan van aanpak
Wat ik zou doen is in grote lijnen hetvolgende. Een lange "bak" maken die van boven open is, lijkt me het meest praktische: de bovenkant kan afgedekt worden, maar hoeft niet waterdicht te zijn.- Gat laten graven
- Bekisting in maken, bouwstaalmatten positioneren
- Bodem laten storten
- Lucht uittrillen, plank op de bodem
- Wanden laten storten (in dezelfde sessie als de bodem)
- Ook een gewapende betonplaat storten, die er later op gelegd kan worden
- Laten drogen, et voilà, een regenwatertank
Vragen
- Beton is dacht ik niet waterdicht, toch worden tanks van beton gemaakt. Welk type beton wordt hiervoor gebruikt?
- Is het echt zoveel goedkoper, of mis ik belangrijke kostenposten? Ik zal ongetwijfeld meer beton nodig hebben, zeker als de bak langwerpig wordt ipv rond, maar ook voor 3 m³ beton is het nog interessant om zelf te doen.
- Zou zo'n tank ook lang (zeg 50 jaar) probleemloos meegaan (waterdicht, sterk genoeg), of is dat niet te doen zonder professionele hulpmiddelen?
- Is het überhaupt een realistisch/haalbaar idee om zoiets zelf te willen doen?