Koekwaussie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:48:
En hier nu ook delta aansluiting, met kleine geschiedenis voor elkaar.... bijna!!
Installatie pakket met nokia modem op 13-12-'23 ontvangen en natuurlijk gelijk aangesloten, maar helaas rood pon lampje.
Dit had ik eigenlijk ook een beetje verwacht dus geduld opgebracht en op vrijdag 22-12-'23 wow pon lampje brandt groen maar nog geen wan ip. Nou ja, maar even geduld hebben want de monteur zou op donderdag 28-12 komen. Helaas monteur kon het ook niet voor elkaar krijgen en dus gebeld met delta bleek het internet pakket niet aan mijn profiel te zijn gekoppeld, dus administratief iets mis gegaan dus ticket aangemaakt. En afgelopen dinsdag 2-1-'24 kreeg ik de melding dat de ticket was opgelost en inderdaad de Nokia modem kwam in de lucht en werkt naar behoren.
En hier ook meegedaan met de Zaram inkoop actie meegedaan, bedankt @
ernstoud, en dus gelijk via de chat alle gegevens doorgeven van de Zaram. Aangezien ik nog Ziggo heb ik dus een backup, ik heb wel gelijk de Zaram na de chat aangesloten zoals ook werd gevraagd aangezien ik hier had gelezen met dat vlan 100 en 500 een dingetje kon zijn.
Vandaag netjes bericht gekregen dat mijn storing/ticket was opgelost dus gelijk net na het werk gekeken of het werkte. Ik had al op mijn Asus router vlan100 op de primaire wan poort ingesteld alles van spanning afgehaald en 10 min spanningsloos gehouden en dan eerst de media converter, ACT AC4455, en daarna mijn Asus router weer opgestart maar helaas niks.
Omdat ik had gelezen de issue met vlan100 en 500 het bovenste riedeltje herhaald maar dan de vlan op 500 gezet en bingo verbinding.
Al is er verbinding nu de download snelheid was maar 466Mb/s en de upload kwam op 917Mb/s dus de download blijft een beetje achter. Dit heb ik ook herhaald met mijn pc rechtstreeks achter de media converter te zetten zodat mijn Asus router er tussen uit is en het resultaat is het zelfde..
Als ik het hier dus goed doorgelezen heb, correct me if i'm wrong, moet er vanuit delta, door R3D of collega, kant eigenlijk een zetje worden gegeven zodat de Zaram de juiste vlan pakt of doorgeeft?
Even ter info mijn opstelling is:
Media converter ACT AC4455 (gelezen hier dat deze werkt) hierin de Zaram module en dan ga ik naar mijn Asus RT-
AX86U router op de wan poort. Dit is de primaire wan poort en daar vlan100 op ingesteld, nu tijdelijk op vlan500 ingesteld aangezien dat vlan100 nu niet werkt.
Een update van mijn issues met Asus RT-
AX86U router welke was aangesloten via een mediaconverter ACT-AC4455 met zaram module erin.
De Asus router heeft een 1Gb wan poort (default) en een 2,5Gb poort welke ingesteld kan worden als lan of wan poort en natuurlijk aangegeven vlan100. Op mijn 1Gb wan poort welke ik wou gebruiken om de mediaconverter aan te sluiten bleek de download haken op 5~20Mbps ook naar meerdere keren testen en updates van originele Asus firmware en de Merlin openwrt en in fabrieksinstellingen. Als ik op de Asus router de 2,5Gb poort gebruik en instel dan is het goed upload en download is dan tussen 850~950Mbps dus dat is een behoorlijk verschil. Ik heb ook de mediaconverter rechtstreeks aangesloten op de laptop met 1Gb usb dongle dan haal ik vol vermogen 950~980Mbps.
Er is dus wat mis met de 1Gb poort van de Asus dat deze niet goed samen werkt met de 10Gb poort van de mediaconverter. Upload was op beide poorten altijd rond de 900Mbps met meerdere testen.
Aangezien dat ik toch een update, ook om meer kennis op te doen en hoog speel gehalte

, wou doen van mijn netwerk besloten om voor Ubiquiti Dream machine SE te gaan. Deze dus ook aangeschaft en up en running in no time.
Was eigenlijk een eitje. Zaram module uit de mediaconverter in de dream machine SE instellingen Vlan100 en IPV6 liep het als een zonnetje nu.
Download zit ik op 980~990Mbps en upload zit ik op 1Gb of zelf erboven. Dus zeer tevreden hierover.
De test heb ik gedaan met speedtest.net en nPerf (niet verwarren met iPerf ga ik nog doen later) heb van alle bij 20 keer getest en kom dan op het gemiddelde wat ik hierboven aan heb gegeven. Weet is niet echt representatief maar geeft wel een indicatie en die is voor mij goed genoeg.
Ik had ook een probleem in het begin met mijn Tado verwarming regeling, toen mijn aansluiting opgeleverd was en werkte dat deze geen verbinding met de cloud kon maken. Ik had helaas geen tijd toentertijd om dit uit te zoeken, vakantie, maar wel aangesloten gelaten en begon spontaan te werken na een paar dagen. Wat hier mis mee is weet ik nog steeds niet maar het werkt nu.
De Tado heb ik alleen getest op de Zaram module en heb met aanmelden van de zaram gelijk uit cgnat laten halen.
De Booard revision van mijn UDM SE is 42 en UniFi OS Version 3.2.9. En zoals ik hierboven beschreef de zaram van mijn mediaconverter naar de UDM werkte vlekkeloos.
Al met al nu blij met de upgrade en het werkt stabieler dan de Asus router. Nu nog een paar Ubiquiti Access points scoren en ben ik voorlopig klaar denk ik
En iedereen bedankt voor de info in deze topic zeer veel aan gehad en natuurlijke een dikke pluim voor @
ernstoud voor de actie van de zaram modules.
[
Voor 0% gewijzigd door
Koekwaussie op 14-02-2024 18:10
. Reden: Typo ]