isolatie verbeteren 2kapper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 22:01
Hallo allen,

Momenteel aan het kijken naar een andere woning en een ruime 2kapper uit eind jaren 80 op het oog. Nu heeft de woning label A met de volgende waardes:

Vloer 1.3 rc (vloerverwarming beneden)
Dak 2.0 rc
Gevel 2.0 rc

Zijn deze waardes een beetje toekomstproof of moet alles eigenlijk na-geisoleerd worden? Ik schrok een beetje van het jaarverbruik dus vandaar de vraag. +/- 50GJ stadsverwarming

Alvast dank voor de input

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01
Verbruik hangt natuurlijk ook af van de zuinigheid van iemand. De ene familie doucht iedere dag en de andere 3 keer per week..

Wij zaten met onze hoekwoning (bj 2016 A+) op 35 GJ stadswarmte verbruik. Douchten veel, wel zuinig met verwarming. ( 2 volwassenen, toen nog 1 kind )

Als je gevel al geisoleerd is dan lijkt me daar weinig meer te halen. Je kan niet 2x je spouwmuur isoleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 25-07-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vloerverwarming... stook je die 24/7 of gebruik je nachtverlaging?
Bij stadswarmte kan je beter nachtverlaging toepassen, aangezien een GJ gewoon een GJ is. Als je huis afkoelt in de nacht neemt het energieverlies af.

Edit: 1,3 voor de vloer met vloerverwarming is gewoon te weinig, daar verlies je heel veel.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 25-07-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Ja daar was ik al bang voor met die spouw.

Misschien wel nuttig te vermelden. Tapwater gaat met een elektrische boiler, vandaar waarschijnlijk de 5000+ kWh verbruik....

We gaan vrijdag pas bezichtigen dus dan zien of de vloer ruimte heeft voor isolatie, dacht zelf ook al dat die rc wel erg laag was met vloerverwarming.

[ Voor 31% gewijzigd door renevd88 op 25-07-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:32
Dak is trouwens ook niet geweldig geïsoleerd. Volgens mij moet je minimaal 3.5 hebben voor subsidie, dus dat geeft je wellicht een beetje een indicatie hoe niet bijzonder het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:51
renevd88 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:49:
Ja daar was ik al bang voor met die spouw.

Misschien wel nuttig te vermelden. Tapwater gaat met een elektrische boiler, vandaar waarschijnlijk de 5000+ kWh verbruik....

We gaan vrijdag pas bezichtigen dus dan zien of de vloer ruimte heeft voor isolatie, dacht zelf ook al dat die rc wel erg laag was met vloerverwarming.
Als je een gasaansluiting hebt(om te koken) dan zou je kunnen overwegen een kleine CV ketel te plaatsen voor warm water. Dat is nog altijd efficiënter dan een boiler.

Die oude energielabels zou ik met een korreltje zout nemen. Maar dat doe je waarschijnlijk al aangezien je de rc waardes bij de hand hebt :+

De meeste winst heb je met je dak. Wat betreft je muren kan je overwegen om voorzetwanden te plaatsen. Dit kan best een grote ingreep zijn. Hoe zit het met je glas en kozijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
dit zijn gewoon jaren 80 standaard isolatiewaardes dus daar kun je heel veel winst op halen.

je betonnen vloer zal nu een paar cm eps hebben, dat kun je oppikken met pur of zelf met pir. je dak kun je van binnenuit veel dikker isoleren. als je mazzel hebt kun je de spouw nog bijvullen. oud dubbel glas vervangen door HR++ minimaal. zorgen dat je ventilatie beter is, etc.
Mogelijkheden genoeg met dit bouwjaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:27:
[...]

Als je een gasaansluiting hebt(om te koken) dan zou je kunnen overwegen een kleine CV ketel te plaatsen voor warm water. Dat is nog altijd efficiënter dan een boiler.
Persoonlijk vind ik dit wel een slecht advies; fossiele brandstoffen verstoken. Ik zou beginnen met meten. Hang er eens bv een Home Wizard plug tussen en onderzoek wat het gebruik is en de instellingen. B.v. staat de boiler ook aan als je slaapt?

Als het gebruik echt hoog is overweeg dan een warmtepompboiler. Bestaat hier ook een mooi topic over op GoT.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:51
twixx schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Persoonlijk vind ik dit wel een slecht advies; fossiele brandstoffen verstoken. Ik zou beginnen met meten. Hang er eens bv een Home Wizard plug tussen en onderzoek wat het gebruik is en de instellingen. B.v. staat de boiler ook aan als je slaapt?

Als het gebruik echt hoog is overweeg dan een warmtepompboiler. Bestaat hier ook een mooi topic over op GoT.
Aah das wel een betere optie. Wist niet dat er warmtepompboilers bestonden zonder buitenunits. Kost zowat net zo veel als een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Ik snap de boiler ook niet zo goed, misschien staat het verkeerd omschreven en is het stiekem een warmtewisselaar. Er zit ook een huuurcontract aan de 'boiler' namelijk.

Het glas is wel ok denk ik, variërend tussen Uw 2.9 en 1.8.

Het betreft een nieuw energielabel, hier haal ik dan ook alle waardes uit. Maar klopt het dat standaard jaren 80 isolatie dus al label A is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:24
renevd88 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:45:
Het betreft een nieuw energielabel, hier haal ik dan ook alle waardes uit. Maar klopt het dat standaard jaren 80 isolatie dus al label A is?
Ik zou je bijna willen vragen om die PDF hier te linken, want ik kan niet geloven dat A haalbaar is met die isolatiewaardes. Of heb je een flink aantal zonnepanelen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:03
De waardes die je noemt zijn erg matig. Een nieuw huis heeft bijv. minimaal de volgende waardes:
- Vloer: Rc 3,7
- Gevels: Rc 4,7
- Dak: Rc 6,3
(Bron)

Daar is dus nog wel flink wat verbetering mogelijk in jouw situatie. Zie onderstaande topics voor inspiratie:
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Dak na-isoleren: Rc van 2,5 naar 6+: dauwpunt

En vergeet ook de ruiten niet. Ik had dubbelglas uit 1998, het verschil in bijv. veel minder koudeval was zeer goed merkbaar toen er HR++ in ging. In de winter voelde de ruit aan de binnenzijde lauw aan i.p.v. koud.

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2023 10:12 ]

Pagina: 1