Dak na-isoleren: Rc van 2,5 naar 6+: dauwpunt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:08

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Volgend project: Dakisolatie. Ik ben mijn "nieuwe" huis uit 1994 aan het verbeteren. Het dak is daar onderdeel van.

Dakopbouw nu:
helling ca. 45°
buiten: dakpannetjes
daaronder panelen met grijze EPS die aan de binnenkant een zachtboard afwerking heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuE45H316YitewiUVpeF4H65Ueo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q29Ofyt01GuPRKflUIMTZaC.jpg?f=fotoalbum_small
Met een dikte van 90mm kom ik (al terugrekenend) op een Rc van 2.5 uit, conform de geldende bouwnorm toen.
Het geheel ligt op gordingen opgelegd.

Als ik dit netjes wil na-isoleren, gaat er nog 8 of 10 centimeter aan PIR tegenaan.

Met Ubakus heb ik een en ander door laten rekenen (bij -15°C, -5°c, +5°c en +35°c) en qua temperaturen kom ik met deze extra isolatie erg goed uit aan de binnenzijde van de PIR plaat. Rc wordt 6.283.

Aandachtspuntje is zoals benoemd: het dauwpunt. Ik ben er vanuit gegaan dat het dauwpunt rond de 12°C valt met een binnentemperatuur van 20°c en rlv van 60%.
https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dauwpunt.htm

Dat zou bij een buitentemperatuur van -5°C in de PIR vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmL2NtSEF0ANM07VUwCUNimc-jE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/5KAOOJW52RSAlBYbtzKkLmAi.png?f=fotoalbum_small

Bij +5°C valt het dauwpunt ook nog net in de PIR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxZxmFAMS4fyB-_hwsOasucw3KI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Sc5q8diWg77GtF7CiPCJUVm9.png?f=fotoalbum_small

Ergens net daarboven valt het dauwpunt een keer in de hardboard tussenlaag. Ik gok zo rond de 8 a 9 °C buitentemperatuur. Wanneer ik in de zomer daar een mooie PIR plaat tussen lijm en de randjes netjes dichtzet met een goede kit, zou dat toch geen probleem mogen geven? Er zit dan immers geen vocht opgesloten wanneer het dauwpunt precies op de zachtboard valt.

Alternatief is om eea met glaswol te gaan vullen; maar dan ben ik zo de dubbele dikte kwijt. Liever niet dus.Aan de buitenzijde verder isoleren is geen optie: ik heb er geen geld voor om mijn hele dak aan te pakken (pannetjes er af, isoleren, pannetjes terug), plus dat het aan de buren vast zit.

Wie kan mij input geven? Maak ik een geweldige fout door de hardboard op te sluiten, en moet ik naar de glaswol uitwijken? Of loopt het wel los door goed te plakken?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:37
Hier zelf een dergelijke dakplaat afgewerkt met PIR na overleg met diverse experts.
Door de platen strak tegen de bestaande constructie te monteren met kit of door ze in te klemmen, is de kans op vochtproblemen nihil. Let natuurlijk wel op dat de ruimte tijdens monteren niet te vochtig is. Met 80 of 100 mm PIR en HR++ glas is een bestaande radiator vaak overkill, tenzij je hem als LTV inzet icm een warmtepomp. Op zuidoost t/m zuidwest meteen warmtewerend glas nemen als je toch bezig bent, of de muren met saunahout afwerken. Met zoveel PIR gaat de warmte er namelijk niet meer uit als die eenmaal binnen is. Dan is HR++ of HR+++ zonder zonwering opeens niet zo handig meer in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een aantal varianten van die dakplaten hebben een melamine toplaag, welke dampdicht is. Dat komt in ubakus weer anders uit dan gewoon MDF of spaanplaat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Tl;dr: het zou geen problemen mogen geven.

Of deze platen melamine coating bevatten weet ik niet, maar ik heb ook mijn zijspoortjes bewandeld. Samen met een paar bouwkundig constructeurs dier ik ken vanuit mijn werk hebben we het bekeken en het zou inderdaad geen kwaad mogen kunnen. Simpelweg omdat er zo'n geringe hoeveelheid vocht kan worden opgesloten en er een coating op de plaat zit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Waterbeesje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:03:
Volgend project: Dakisolatie. Ik ben mijn "nieuwe" huis uit 1994 aan het verbeteren. Het dak is daar onderdeel van.
Je noemt verderop dit:
Wanneer ik in de zomer daar een mooie PIR plaat tussen lijm en de randjes netjes dichtzet met een goede kit, zou dat toch geen probleem mogen geven? Er zit dan immers geen vocht opgesloten wanneer het dauwpunt precies op de zachtboard valt.
Dan neem je aan dat de EPS sandwich op je dak nog perfect zou zijn, als die perfect aangebracht zou zijn?
Er zijn nl meer bronnen van vocht die een rol kunnen spelen. Als er nu toch een foutje in het "EPS-dak " die qua vochtbelasting nu binnen niet opvalt omdat het daar nu open is zodat het water op tijd nog kan verdampen (via zachtboard), voordat het zich daar ophoopt.... wat zou er gebeuren als dat optreedt als je er binnen wel de dampdicht PIR platen plaatst?
Dat staat compleet los van je voorgesteld zomer plaatsing oplossing van die PIT platen, dat helpt alleen als je 100% zeker weet dat alles op het dak perfect is.
Ubakus vindt EPS relatief dampdicht, dus loopt er via een probleem in het dak water tussen de EPS panelen en de PIR-platen dan lijkt me dat niet geweldig. Het kan daar niet meer tijdig verdampen omdat het opgesloten zit.
Heb je dat in je overwegingen mee genomen, maar mss nog niet uitgesproken?

Heb je bijvoorbeeld de status van die sandwichpanelen uit 1994 (!) al een keer van buiten af gecheckt hoe "perfect" ze nog zijn (zoals kieren, beschadigingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOms3PQiHCDIHHZe8b5CFQoT97A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aMob6wiTrw02rZAY0e1c1X6X.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 24-07-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Kingspan K12 gebruiken en klimaat folie toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@frk123 Dat zou kunnen, tis redelijk dampopen en de lambda is erg laag. Een paar nadelen: Tis erg bros materiaal dus tov bijv stijve steenwol of glaswol platen (ook dampopen) is het aan laten sluiten op het rachelwerk of het voorkomen van andere kieren e.d veel werk om op te vullen. En het is heel erg duur. Bij alles komt er dan de gipsplaten afwerking bij dat is een vaste kostenpost.
De goedkoopste oplossing is glaswol vd rol, maar dat is erg slap spul en al neem je 1 cm meer ik zie daar vaak veel propwerk (=minder isolatie werking) om het op de plaats te houden. De stijve glas/steenbok platen halen ca een lambada van 0.030-0.031 en liggen qua prijs net iets onder de PIR platen en met 1 cm meer afsnijden vaak erg goed zonder te proppen klemmend tussen de balken/het rachelwerk te plaatsen. Dan afwerken met klimaatfolie en gipsplaten. Je hoeft dan totaal geen pur schuim te gebruiken om de kieren te vullen want die zijn er dan in principe niet. Aangezien er al 9 cm EPS op het dak ligt kun je imho met deze methode ook gemakkelijk een Rc van 6 halen.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 25-07-2023 10:25 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoss2
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09-2024
Waterbeesje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:22:
Tl;dr: het zou geen problemen mogen geven.

Of deze platen melamine coating bevatten weet ik niet, maar ik heb ook mijn zijspoortjes bewandeld. Samen met een paar bouwkundig constructeurs dier ik ken vanuit mijn werk hebben we het bekeken en het zou inderdaad geen kwaad mogen kunnen. Simpelweg omdat er zo'n geringe hoeveelheid vocht kan worden opgesloten en er een coating op de plaat zit.
ik heb een soortgelijke overweging met het na-isoleren van mijn dak. Huis uit 93, identieke panelen, eps met dun laagje zachtboard. Zat zelf ook PIR panelen of glaswol te overwegen. Eventueel PIF als ik het laat doen.
Wat is uiteindelijk jouw keuze geworden? Zo te lezen je originele plak met pur platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
theoss2 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:19:
[...]

ik heb een soortgelijke overweging met het na-isoleren van mijn dak. Huis uit 93, identieke panelen, eps met dun laagje zachtboard. Zat zelf ook PIR panelen of glaswol te overwegen. Eventueel PIF als ik het laat doen.
Wat is uiteindelijk jouw keuze geworden? Zo te lezen je originele plak met pur platen?
Ivm prioriteiten heb ik het dak nog niet gedaan maar ik denk dat het wel glaswol wordt. Dat is ivm vocht wel veiliger, maar geeft meer troep bij het aanbrengen. Glaswol is ook goedkoper, en met een bestaande isolatie van Rc 2,5 is het terugverdienen niet zo snel als vanuit nul beginnen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1