x
[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:57 ]
Je moet ook regelmatig controleren op bitrot. In de praktijk haal je met een 20 TB schijf leessnelheden van ongeveer 170 MB/s over USB3, dus 8,4 TB uitlezen duurt ongeveer 14,5 uur.Anoniem: 1973694 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:38:
Als backup moet ik dan een 2e externe hdd kopen, het liefst een identieke. Dan moet ik regelmatig een incrementele en af en toe een volledige kopie maken. Als dat via usb en de laptop moet lopen, beng ik bang dat dat wel eens dagen kan duren, als het al niet voor die tijd ergens vastloopt.
Het is altijd goed om het af te zetten tegen alternatieven. In plaats van die tweede schijf kun je de data opslaan in de cloud voor ongeveer €100/jaar (S3 Glacier Deep Archive), dus voor de kosten van de tweede schijf kun je data vier jaar stallen. Je bent dan wel veel meer kwijt om de data terug te halen: bulk retrieval van 8.5 TB kost ongeveer €20, en dan betaal je nog €700 aan netwerkverkeer. Je hebt dan geen zorgen over de tweede schijf.In financiëel opzicht is dit een redelijke oplossing, want je schaft zo’n harde schijf voor, zeg maar 400 euro aan en met 800 euro kan ik dus vooruit.
Natuurlijk wel een aangepaste variant waar na een paar jaar geen updates meer voor worden uitgebracht.3. Een nas in het netwerk zetten van Synology, WD of zoiets. Nu moet ik zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb. Er zijn varianten met 2, 4 en 8 slots waar je interne harde schijven in kan zetten. Ze werken met een eigen besturingssysteem, maar ik verwacht dat dat een Linux variant zal zijn.
Ja dat kan.1. Hoe sluit je een nas het best aan? Een nas heeft geen wifi, ik zie alleen maar utp ethernet en usb aansluitingen. Mijn nas moet dus ergens op het netwerk met een kabel. Kan ik een nas in mijn meterkast plaatsen en dan met een utp kabel aansluiten op een port van mijn KPN Experia V9 router? En kan ik dan het nas via wifi vanaf mijn laptop benaderen?
Dat gaat prima over wifi. Wifi is ongeveer even snel als je dvd-speler. Je kunt de laptop bedraad aansluiten op gigabit, dan is de dvd-speler zeker de beperkende factor.ik wil af en toe ook geripte files toevoegen aan het nas vanaf mijn laptop. Dat gaat volgens mij niets worden over wifi.
Als de NAS ondersteuning biedt voor SMB dan stream je direct van de NAS op dezelfde manier als je dat nu doet.Hoe stream ik van mijn nas naar “smart” tv en Samsung telefoon?
Ik denk dat je MB bedoelt (met 100 millibit/s duurt het 6 miljoen jaar), en dan duurt het geen 9 dagen maar 29 uur.ouweklimgeit schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:14:
Paar uur kun je vergeten, vermoed dat een gemiddelde harddisk (ofwel internet verbinding) 100mb/s kan verwerken en als je 10TB aan films hebt dan betekent dat je ruim 9 dagen zit te wachten.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
UPnP/AV is wat anders dan UPnP/IGD of UPnP/PCP. Er zit dan wel geen authenticatie op, maar aangezien het alleen via multicast op het locale netwerk werkt zie ik niet wat voor risicos er precies zijn.Anoniem: 1973694 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:38:
Bovendien zitten er beveiligingsrisico’s aan UPnP.
Dat zijn SMR-schijven, daar ga je je lelijk aan branden. Bij SMR treedt eerder bitrot op dan bij CMR. Om bitrot tegen te gaan moet je de data regelmatig opnieuw wegschrijven, en daar is SMR niet zo goed in.Anoniem: 1973694 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:21:
Inmiddels heb ik bij Amazon een behuizing gekocht (FANTEC MB-X4U31, USB 3.1 Gen2 (10Gbit/s) plus 2 interne harde schijven van 8TB (Seagate St8000Dm004 Barracuda).
Oei, oei. Zo snel mogelijk terugsturen die rommel. SMR wil je echt niet hebben in jouw situatie, wat @fopjurist ook al benoemde.Anoniem: 1973694 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:21:
plus 2 interne harde schijven van 8TB (Seagate St8000Dm004 Barracuda).
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Lijkt mij een reeële optie, laatst nog harde schijven van 20 jaar oud prima uitgelezen, die al 15 jaar niks gedaan hadden. Wel droog/verwarmd opgeslagen.Anoniem: 1973694 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:38:
Mogelijke oplossingen
2. 2 interne hard disks plus losse behuizingen en een “toaster”.
[ Voor 163% gewijzigd door br00ky op 29-07-2023 17:38 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 31-07-2023 16:47 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 31-07-2023 19:50 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq