Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Loes-1993
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-01 20:55
Mijn vraag
Ik heb een inductie kookplaat, die kan op 3 fase of op 2 fase aangesloten worden, wij beschikken niet over een 3 fase de plaat heeft aangesloten gezeten maar is los gehaald (DOM) nu weten we dus alleen niet hoe die weer terug aangesloten moet worden.. volgens de afbeelding heeft die maar 4 draden nodig maar wij hebben er 5, hij heeft ook 2 bruggetjes nodig maar heeft er altijd maar 1 gezeten ?

Weten jullie hoe ik hem weer aan de praat krijg ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yYwIWMWi7lwSmcNPjmVOg7u0r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yV2iptZMOM18iufcuLrqiSWd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Ye2FWvoCohGV8xpBpSEcC8Hkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVgsAudTJb3sEmTh0CUIlC93.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om de kookplaat van aeg IKE95474FB

Alle reacties

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:25
Je afbeelding van het schema is voor een 3-fase aansluiting welke jij niet hebt. Heb je een type nummer of een foto van andere meegeleverde schema's?

En kijk in je groepenkast daar zijn 2 groepen gebruikt voor je kookplaat. En maak of een duidelijke foto die de kleuren weergeeft, of noteer deze duidelijk, want zonder die wetenschap kunnen we je niet helpen.

• Loes-1993
Groningerkoek schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 01:07:
Je afbeelding van het schema is voor een 3-fase aansluiting welke jij niet hebt. Heb je een type nummer of een foto van andere meegeleverde schema's?

En kijk in je groepenkast daar zijn 2 groepen gebruikt voor je kookplaat. En maak of een duidelijke foto die de kleuren weergeeft, of noteer deze duidelijk, want zonder die wetenschap kunnen we je niet helpen.
De afbeelding naast deze afbeelding geeft de 3 fase aan de 400v deze moet zonder 3 fases zijn? Of althans werken op de 2 groepen van de kookplaat (dat heeft die wel gedaan namelijk) Ik heb idd in de meter kast 2 groepen, de kleuren bedrading bedoeld met u? Dat is 1x zwart 1x bruin 1x blauw 1x groen/geel en 1 x grijs.

Type nummer had ik vermeld dat is IKE95474FB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yYwIWMWi7lwSmcNPjmVOg7u0r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yV2iptZMOM18iufcuLrqiSWd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Loes-1993 op 21-07-2023 07:11 ]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-11 21:20
die afbeelding zit ergens een fout in, ze praten over 230volt, maar onderaan staat alleen L1 L2 L3 en aarde (PE). Zonder de N (neutral) krijg je er nooit 230 volt er op.

Volgens de handleiding is dit een "alleen" 3-fase kookplaat
https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ike95474fb/

[ Voor 27% gewijzigd door Bushie op 21-07-2023 07:31 ]

• Loes-1993
Bushie schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:23:
die afbeelding zit ergens een fout in, ze praten over 230volt, maar onderaan staat alleen L1 L2 L3 en aarde (PE). Zonder de N (neutral) krijg je er nooit 230 volt er op.

Volgens de handleiding is dit een "alleen" 3-fase kookplaat
https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ike95474fb/
Maar hij heeft het wel gedaan? Dus ergens hebben ze hem geïnstalleerd maar hoe is dan de vraag?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:42
De afbeelding is niet fout, maar toont een situatie die in Nederland niet meer voorkomt maar in andere landen nog wel. Je hebt dan 230 V tussen de fasen onderling en geen nul.
We hebben een foto nodig van de andere aansluitschema's, die nu net uit beeld vallen.

• Loes-1993
Out.of.Control schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:34:
De afbeelding is niet fout, maar toont een situatie die in Nederland niet meer voorkomt maar in andere landen nog wel. Je hebt dan 230 V tussen de fasen onderling en geen nul.
We hebben een foto nodig van de andere aansluitschema's, die nu net uit beeld vallen.
Dat is een drie fase installatie die bezitten wij niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQDnDzcaHkdttds8SzKB7uqMEGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veTfCYWZ0HOKSoTI8jBrgm2l.jpg?f=fotoalbum_large

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:33:
[...]

Maar hij heeft het wel gedaan? Dus ergens hebben ze hem geïnstalleerd maar hoe is dan de vraag?
Dat zal wellicht ook wel maar dan zou je niet op vol vermogen of niet alle kookpunten hebben gewerkt.
Aansluitschema laat namelijk echt 3 fases zien als aansluiting en dan ook nog eens zonder nul. En bij echte 3 fase (400v ) is wel met een nul in het schema.
Maak eens een foto van je meterkast want zou mij niet verbazen dat je wellicht toch wel 3fase hebt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Loes-1993
The-Source schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:00:
[...]

Dat zal wellicht ook wel maar dan zou je niet op vol vermogen of niet alle kookpunten hebben gewerkt.
Aansluitschema laat namelijk echt 3 fases zien als aansluiting en dan ook nog eens zonder nul. En bij echte 3 fase (400v ) is wel met een nul in het schema.
Maak eens een foto van je meterkast want zou mij niet verbazen dat je wellicht toch wel 3fase hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtSEPwhnnu2-IOXbM6yFDzMetn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1R1iQJysS5AZFyJo4cof4cim.jpg?f=fotoalbum_large
Nee echt 2 fases, klopt had niet vol vermogen, vandaar dat we hem er ook uit hadden gehaald.. echter kwamen we er dus achter dat we geen 3 fases hadden maar we weten dus niet meer hoe die erin heeft gezet. Ik wil hem eigenlijk terug naar de oude situatie dat we de tijd kunnen overbruggen tot dat er een 3 fase aansluiting is..
want ik kan nu helemaal niet koken hihi

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:04
Kijk ook ff in het elektra forum. Deze vraag is al talloze keren voorbij gekomen.

Maar op jou casus. Is een specifiek AEG dingetje vanwege een ontbrekende 2de N. Die wordt dan gebrugd naar 1 N. Dat betekent concreet dat er 32A moet over een draad die op 16A berekend is. Op 3 fasen gebeurt dan niet, die wisselen steeds: steeds max 16A. Op 1 fase loop je risico op overbelasting: je beide helften van de kookplaat moeten (L1 en L2) door een N.

En dit is pas de helft van je probleem. Hoe is je perilex aan gesloten?

• Loes-1993
Marcva schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:06:
Kijk ook ff in het elektra forum. Deze vraag is al talloze keren voorbij gekomen.

Maar op jou casus. Is een specifiek AEG dingetje vanwege een ontbrekende 2de N. Die wordt dan gebrugd naar 1 N. Dat betekent concreet dat er 32A moet over een draad die op 16A berekend is. Op 3 fasen gebeurt dan niet, die wisselen steeds: steeds max 16A. Op 1 fase loop je risico op overbelasting: je beide helften van de kookplaat moeten (L1 en L2) door een N.

En dit is pas de helft van je probleem. Hoe is je perilex aan gesloten?
Hoe bedoel je met de perilex, hoe de draden in de stekker zitten ? Grijs op L3 zwart op L2 bruin op L1 blauw op N en de aarde de aarde..

Ik ben een vrouw dus weet niet of dit is wat u bedoeld.

Maar baal er van dat die het deed maar nu dus door mijn domme fout niet meer terug kan de de oude situatie.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
11kW plaat, die is inderdaad niet geschikt voor een kookgroep, alleen op 3-fase. Elke situatie waarin hij wel werkt op een kookgroep is gewoon gevaarlijk. Fabrikant laat ook niet zien hoe aan te sluiten en kans op te veel stroom door de N is daardoor aanwezig. Ook kan je dus nooit de plaat tot zijn volle vermogen gebruiken.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:42
Inderdaad, deze kookplaat is niet geschikt voor jouw situatie. Ik geloof best dat het gewerkt heeft, maar zoals @Septillion zegt is dat dan wel op een manier die de fabrikant niet heeft voorzien en waarbij je niet weet of je de klemmen of andere delen van de plaat te zwaar belast.
Met alle risico's van dien, met name brandgevaar.
Je hebt dus twee opties: aansluiting laten omzetten naar 3-fasen (maar dan moet er ook het een en ander worden aangepast in je groepenkast) of een andere kookplaat.
Hiermee verder prutsen is niet veilig.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Volgens de specificaties heeft die plaat vier kookzones met de volgende maximale vermogens.

Middenvoor 3700W = 16A
Rechtsvoor 2500W = 11A
Rechtsachter 3200W = 14A
Flexibele inductie kookzone 3200W = 14A

Als je geen 3 fasen hebt dan zou elke kookzone op een eigen netgroep aangesloten moeten worden omdat ze allemaal te veel vermogen hebben om samen te voegen.
Je zou dus twee net kookgroepen(= vier net groepen) nodig hebben wat niet is toegestaan.
Je mag deze plaat helemaal niet aansluiten zonder een drie fasen aansluiting.

Wat bij een kookplaat met minder vermogen gedaan wordt is net twee groepen tot een net kookgroep samenvoegen waarna elke net groep twee kookzones bedient, maar jouw plaat heeft veel te veel vermogen om twee kookgroepen samen te kunnen voegen en binnen 16A te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2023 08:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Marcva
Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:11:
[...]

Hoe bedoel je met de perilex, hoe de draden in de stekker zitten ? Grijs op L3 zwart op L2 bruin op L1 blauw op N en de aarde de aarde..

Maar baal er van dat die het deed maar nu dus door mijn domme fout niet meer terug kan de de oude situatie.
Haha niet zo denigrerend over je geslacht, dit is een universeel probleem waar menig man ook niet uitkomt.
Dat komt mede door de perilex die ik noemde: daar is geen standaard voor. Niet qua pin-indeling, niet qua kleurcodes. Dus los van welke draad op welke plek aan de plaat komt: waar komt 'ie uit eindelijk in de meterkast uit.
Je kunt meten waar spanning op staat. De aarde is wel universeel geel /groen gelukkig.
Je kunt proberen er zo uit te komen, al zou ik je een elektricien adviseren.
Qua veiligheid lijkt het mee te vallen omdat je plaat kennelijk gaat knijpen als je te veel vraagt.
Voorlopig een boterham vrees ik :)

• Marcva
@Ben(V) op 230V moet ie met (2 x) 25A afgezekerd worden blijkens het plaatje.
Dat is hier overigens niet het geval.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Consensus is duidelijk dat het te gevaarlijk is deze kookplaat te blijven gebruiken zoals die blijkbaar geinstalleerd was. Blijkbaar krijg je wel een 3 fase aansluiting. Om die tijd te overbruggen leen/koop een "draagbare" kookplaat, die hoeven niet heel duur meer te zijn. Bijv. de Lidl heeft een aantal opties. Een andere kookplaat bijv van de Ikea is misschien wel een betere/goedkopere optie dan een 3 fase aansluiting.

• Marcva
@Loes-1993 als de plaat wel volle bak wilt kunnen gebruiken en je overweegt naar 3 fasen te gaan: dat kan maanden duren. Je groepenkast moet daarop aangepast worden én de netbeheerder moet voor de meter aanpassingen doen. In die volgorde overigens.
Gelet op gedoe en kosten zou ik genoegen nemen met wat minder vermogen en geduld hebben....

• Bushie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuAt0g8kb4J0orjmqHLV_cm5_i4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TewACIhb3wVIHYiKMbcuikXV.png?f=user_large
Ik vind dit wel een heel gek plaatje. Ik ken geen enkel land met 230volt tussen de fasen.

• Septillion

Septillion

@Bushie Oa België ;)

• Loes-1993
Marcva schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:14:
@Loes-1993 als de plaat wel volle bak wilt kunnen gebruiken en je overweegt naar 3 fasen te gaan: dat kan maanden duren. Je groepenkast moet daarop aangepast worden én de netbeheerder moet voor de meter aanpassingen doen. In die volgorde overigens.
Gelet op gedoe en kosten zou ik genoegen nemen met wat minder vermogen en geduld hebben....
Ik wil genoegen nemen met minder vermogen maar wat is dan de aansluiting? Gewoon de 400v 3N aansluiten ?

• Septillion

Septillion

Toch altijd mooi hoe mensen dan op zoek gaan naar de "Het werkt toch, wat kan mij nu gebeuren"-oplossing...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rondje google levert mij ook geen andere aansluitschemas op... dus denk dat het gewoon onmogelijk is met een standaard 230V kookgroep...

enige wat ik mij kan verzinnen is dat ze het 230V schema gebruikt hebben.. en de 2 nul draden op klem 1 gezet hebben..... maar dat voldoet aan geen enkele kant aan de regelgeving...

enige correcte is hem op 3 fasen aansluiten.. zo als het bedoeld is...

404 Signature not found

• Marcva
Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Ik wil genoegen nemen met minder vermogen maar wat is dan de aansluiting? Gewoon de 400v 3N aansluiten ?
Nee, je moet de andere hebben (230), maar zoals gezegd: er zijn reële twijfels over de veiligheid daarvan.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
Bushie schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:18:
[Afbeelding]
Ik vind dit wel een heel gek plaatje. Ik ken geen enkel land met 230volt tussen de fasen.
Bestaat in Nederland ook nog op een paar plekken hoor.

Als je de plaatjes vergelijkt kun je overigens wel afleiden hoe je dit op 2 fasen aan zou kunnen sluiten:

N1 op 1
N2 op 2
L1 op 3
L2 op 4 + 5 (met brug).
en PE op PE natuurlijk.

Hierbij ga ik er dan wel vanuit dat contact 5 (of 4) een dummy of alleen voor de ventilator is (zoals vrij gebruikelijk). Zonder officiëel aansluitschema blijft het natuurlijk volledig op eigen risico.

Edit: Nevermind, ding heeft daadwerkelijk een aansluitvermogen van 11 kW en dus idd echt een krachtgroep nodig.
Jammer want dat is echt idioot veel, in de praktijk kom je al zelden boven de 3,7kW uit (laat staan 7,4).

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 21-07-2023 10:06 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:30
Bushie schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:18:
[Afbeelding]
Komt nog voor in Noorwegen. Vandaar ook de N bij het aansluitschema

• Marcva
mcDavid schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Bestaat in Nederland ook nog op een paar plekken hoor.

Als je de plaatjes vergelijkt kun je overigens wel afleiden hoe je dit op 2 fasen aan zou kunnen sluiten:

N1 op 1
N2 op 2
L1 op 3
L2 op 4 + 5 (met brug).
en PE op PE natuurlijk.

Hierbij ga ik er dan wel vanuit dat contact 5 (of 4) een dummy of alleen voor de ventilator is (zoals vrij gebruikelijk). Zonder officiëel aansluitschema blijft het natuurlijk volledig op eigen risico.
Zou je alsjeblieft de letters L en N willen omdraaien? Je gaat de L niet overbruggen, maar de N.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:56:
[..]
Vind ik een gevaarlijke aanname, want uit de handleiding is op te maken dat de kookplaat in 3 zones is opgedeeld. Het goede nieuws is dat de kookplaat blijkbaar dynamisch zijn vermogen kan beperken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjFmzK4TNxh89hGhUv9bZqYOzEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZW3ACGerxJ9m6QmPMPaUPC3L.png?f=user_large

Daarnaast vind ik het gek dat er nu al een brug tussen 2 en 3 zit?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Septillion

Septillion

blackd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Vind ik een gevaarlijke aanname, want uit de handleiding is op te maken dat de kookplaat in 3 zones is opgedeeld. Het goede nieuws is dat de kookplaat blijkbaar dynamisch zijn vermogen kan beperken.

[Afbeelding]

Maar daarbij gaat hij er wel vanuit dat hij 3 fases tot zijn beschikking heeft....

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
Ja, de handleiding is er niet duidelijk over of er idd gedetecteerd wordt welke zones bij elkaar op één fase zitten of dat er vanuit gegaan wordt dat er altijd 3 fasen ter beschikking zijn. Maar het 5e contact is iig niet zoals bij veel 7,4kW apparaten een dummy-contact.

• Septillion

Septillion

Op zich zou je dit wel aan kunnen sluiten MITS je exact weet welke zone waar zit. Want je moet dan wel zowel de N als de L van de zone samennemen en daarmee dus twee zones op één automaat zetten. Correct is het geenszins want aansluitwaarde hoger dan beveiliging. Maar de beveiliging is er dan wel want indien je de boel vol open zet (of dus precies de twee zones op één 16A) dan gaat de automaat uit.

Maar gevaar zit hem erin dat als je niet weet welke L en N bij een zone hoort dat de 3e zone op L1 en N2 zit. Dan kan je dus door die N2 ongemerkt 32A drukken zonder dat je het door hebt. Eén zone 16A van L2 naar N2, en dan de 3e zone 16A van L1 naar N2. En dat is gewoon onveilig/brandgevaarlijk.

• Loes-1993
blackd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]

Hij pakt idd minder capisiteit als je meerdere zones op vol vermogen zet, in de oudere aansluiting, maar dan blijft de vraag hoe was de de aansluiting ?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Hij pakt idd minder capisiteit als je meerdere zones op vol vermogen zet, in de oudere aansluiting, maar dan blijft de vraag hoe was de de aansluiting ?
Volgens mij staat hierboven al een paar het antwoord op je vraag. Niet want deze plaat is op deze manier niet veilig aan te sluiten.

Dat het ooit zo heeft gezeten is geen reden om
nu je kop in het zand te steken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 21-07-2023 11:02 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:11:

Het aantal X-chromosomen heeft natuurlijk niks te maken met het al of niet verstand hebben van elektra. Je moest de topics eens zoeken die met name hierover al geopend zijn, bijna dagelijks.

Eigenlijk is dit, precies omdat er geen standaard is en er verschillende combinaties mogelijk zijn afhankelijk van groepenkast, kookplaat, en bedrading daartussen, werk voor een electricien.

Er is al terecht geconstateerd dat de situatie die je had weliswaar werkte maar niet veilig is, omdat er als je het fornuis voluit zet nu veel meer stroom door de bedrading kan gaan dan waar deze voor gemaakt is. Dan wordt deze warm. Nu heb je in de praktijk zeer grote kans dat het heel lang goed gaat, want een fornuis trekt niet zo vaak en lang die max, maar alle voorschriften rondom electra zijn er precies omdat het altijd mis gaat (en er dan bv. brand ontstaat) door een combinatie van dingen die net niet goed zijn, en dan op een onbewaakt ogenblik je de das omdoen.

Maar goed: eigenlijk heb je dus een andere kookplaat nodig of een 3-fasen aansluiting. Zeker in dat laatste geval heb je toch al een electricien nodig om de groepenkast hiervoor geschikt te maken (of te vervangen), en die kan dan ook de kookplaat meteen correct aansluiten.

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 21:49

dijkmane

biertje ?

Aarde - PE rechts onderin.
de blauwe nul - N op 2-3
de rest op de aansluitingen 1 - 4 - 5, volgorde maakt niet echt uit denk ik

dan gaat ie t weer doen zoals het origineel zat. denk ik.

Ik snap alleen die kleuren van die 5 draden niet als je maar 2 groepen hebt
op de Perilex heb je 2x een fase, van groep 1 en een van groep 2
2x een 0
en een aarde, dat zijn 5 draden.
maar die kleuren komen niet overeen met wat ik op je draden zie.
dit kan de originele kabel zijn, dan kloppen de kleuren, maar moet je gaan meten wat er waarop staat voor je gaat aansluiten.

dus eerst meten

[ Voor 64% gewijzigd door dijkmane op 21-07-2023 11:14 ]

specs : wil je niet weten

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:12
Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:52:
[...]
@Loes-1993 Loes, je blijft zoeken naar een mogelijkheid om de boel weer aan te sluiten zoals het zat, ondanks de uitgebreide analyse van de situatie door mensen met kennis van zaken hierboven! Het is gewoon gevaarlijk om het zo aan te sluiten. Ik denk dat je mazzel hebt gehad dat het tot nu toe goed is gegaan, en fijn dat je er nu achter komt dat de situatie waarschijnlijk onveilig was! Stop met doorzoeken naar een weg terug!

Accepteer de de suggestie van Quantor bijvoorbeeld.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 15:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik sluit me volledig aan bij @ahbart : stop met het proberen aan te sluiten van dit apparaat.

• blackd
  • Niet online
Pas hiermee op! Deze 'oplossing' die je post kan erg gevaarlijk zijn! Vooral 'de volgorde maakt niet echt uit' is niet zonder risico.

Zoals @Septillion al terecht opmerkt, als je de individuele zones op een aparte automaat gaat aansluiten is het heel belangrijk dat de juiste N en L gecombineerd worden. Ga je ze kruisen dan krijg je mogelijk te hoge vermogens te verwerken op de nul, die zijn niet beveiligd door de kookgroep. Er is een kans op overbelasting van de nuldraden zonder beveiliging, met risico op brand.

Wil je echt verder met aansluiten, dan moet je dus goed weten welke kleur van de kabel op welke automaat is aangesloten. Dan moet je ook weten (en niet gissen) hoe de kookgroep en perilex is aangesloten. De volgorde maakt wel degelijk uit!

Enige juiste advies is toch echt om over te gaan naar 3 fasen.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:44
Bel gewoon een electricien. Kost misschien € 50,- maar dan weet je wel hoe ende wat. En wordt hij waarschijnlijk goed aangesloten.

zeker, zeker

• Loes-1993
ozzynator schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:32:
Bel gewoon een electricien. Kost misschien € 50,- maar dan weet je wel hoe ende wat. En wordt hij waarschijnlijk goed aangesloten.
Dat heb ik natuurlijk al gedaan maar die komen net zoals hier boven op allerlei verschillende conclusies.

• Loes-1993
Wilke schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Het aantal X-chromosomen heeft natuurlijk niks te maken met het al of niet verstand hebben van elektra. Je moest de topics eens zoeken die met name hierover al geopend zijn, bijna dagelijks.

Eigenlijk is dit, precies omdat er geen standaard is en er verschillende combinaties mogelijk zijn afhankelijk van groepenkast, kookplaat, en bedrading daartussen, werk voor een electricien.

Er is al terecht geconstateerd dat de situatie die je had weliswaar werkte maar niet veilig is, omdat er als je het fornuis voluit zet nu veel meer stroom door de bedrading kan gaan dan waar deze voor gemaakt is. Dan wordt deze warm. Nu heb je in de praktijk zeer grote kans dat het heel lang goed gaat, want een fornuis trekt niet zo vaak en lang die max, maar alle voorschriften rondom electra zijn er precies omdat het altijd mis gaat (en er dan bv. brand ontstaat) door een combinatie van dingen die net niet goed zijn, en dan op een onbewaakt ogenblik je de das omdoen.

Maar goed: eigenlijk heb je dus een andere kookplaat nodig of een 3-fasen aansluiting. Zeker in dat laatste geval heb je toch al een electricien nodig om de groepenkast hiervoor geschikt te maken (of te vervangen), en die kan dan ook de kookplaat meteen correct aansluiten.
We willen ook graag 3 fases alleen is de wachttijd 7maanden +

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 17:07

SPT

dijkmane schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:09:
Aarde - PE rechts onderin.
de blauwe nul - N op 2-3
de rest op de aansluitingen 1 - 4 - 5, volgorde maakt niet echt uit denk ik
Deze manier van aansluiten klopt niet! Er is verkeerde bedrading gebruikt voor het aanleggen van deze kookgroep. De juiste kleuren zijn 2x blauw, 2x bruin en 1x geel/groen. De in dit geval gebruikte kleuren zijn voor een 3-fasenaansluiting (op zich handig, dan hoeft dat niet meer aangepast). Je moet wel de meterkast openmaken om te kijken welke andere kleur aan de nul zit; zonder dat te weten is de kookplaat niet aan te sluiten.

Het is niet verboden (en toch ook niet echt onveilig?) om meer vermogen aan te sluiten op een groep dan waarop deze is afgezekerd, dus ik betwijfel of de door @Loes-1993 voorgesteelde tussenoplossing echt zoveel kwaad kan. Er is bij andere groepen immers ook geen enkele beveiliging tegen het bijvoorbeeld gelijktijdig aanzetten van meerdere apparaten die samen meer dan 3.600W gebruiken. Op enig moment vliegen de stoppen er uiteraard wel uit. Zou zelf ook zeker voor deze tijdelijke oplossing gaan.

Voor het provisorisch aansluiten gebruik je het rechter schema. De blauwe draad en de kleur draad die ook blauw had moeten zijn (die dus in de meterkast aan de N zit) gaan aan 1 en 2, de twee draden die bruin hadden moeten zijn en in de meterkast aan de fase zitten gaan aan 3 en 4. Aangezien je vertelt dat er in het verleden maar één brug in zat, zal die dan alleen tussen 4 en 5 hebben gezeten. Het is echter belangrijk om ook tussen 1 en 2 een brug te zetten, omdat niet duidelijk is hoe de kookplaat intern is bedraad. Als je 1 en 2 niet overbrugt, dan zou over één van de twee nulleidingen een stroom groter dan 16A kunnen gaan lopen. De geel/groene draad gaat op de aarde.

[ Voor 0% gewijzigd door SPT op 21-07-2023 14:46 . Reden: EDIT: geel/groen op de aarde dus :) ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:39:
[...]

Dat heb ik natuurlijk al gedaan maar die komen net zoals hier boven op allerlei verschillende conclusies.
Je hebt een 3fase 11kW kookplaat, die je op een enkefase 7,2kW kookgroep wilt aansluiten en dat kan niet.

Optie 1: Je gaat naar een 3 fase aansluiting, waarvoor de netbeheerder je 1 fase naar een 3 fase laat aanpassen, en je een electicien je meterkast zal moeten aanpassen voordat de netbeheerder langs komt (en dat kan wel eens een paar maanden duren). Zal ongeveer tussen de 300-500 euro kosten.

Optie 2: Je koopt een 2N2L+PE kookplaat die geschikt is voor een enkelfase 7,2kW kookgroep.

Ey!! Macarena \o/

• Bushie
SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:40:
[...]
Voor het provisorisch aansluiten gebruik je het rechter schema. De blauwe draad en de kleur draad die ook blauw had moeten zijn (die dus in de meterkast aan de N zit) gaan aan 1 en 2, de twee draden die bruin hadden moeten zijn en in de meterkast aan de fase zitten gaan aan 3 en 4. Aangezien je vertelt dat er in het verleden maar één brug in zat, zal die dan alleen tussen 4 en 5 hebben gezeten. Het is echter belangrijk om ook tussen 1 en 2 een brug te zetten, omdat niet duidelijk is hoe de kookplaat intern is bedraad. Als je 1 en 2 niet overbrugt, dan zou over één van de twee nulleidingen een stroom groter dan 16A kunnen gaan lopen. De blauw/groene draad gaat op de aarde.
Doe maar geel/groen

[ Voor 36% gewijzigd door Bushie op 21-07-2023 14:44 ]

• blackd
  • Niet online
Het is niet verboden (en toch ook niet echt onveilig?) om meer vermogen aan te sluiten op een groep dan waarop deze is afgezekerd,
Zeker wel onveilig als je (onbewust) de nul met 32A gaat belasten! Die is niet beveiligd op een 2P+2N kookgroep.

• Quantor
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Je hebt een 3fase 11kW kookplaat, die je op een enkefase 7,2kW kookgroep wilt aansluiten en dat kan niet.

Optie 1: Je gaat naar een 3 fase aansluiting, waarvoor de netbeheerder je 1 fase naar een 3 fase laat aanpassen, en je een electicien je meterkast zal moeten aanpassen voordat de netbeheerder langs komt (en dat kan wel eens een paar maanden duren). Zal ongeveer tussen de 300-500 euro kosten.

Optie 2: Je koopt een 2N2L+PE kookplaat die geschikt is voor een enkelfase 7,2kW kookgroep.
En vergeet de extra vaste kosten voor die 3 fase aansluiting niet.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Quantor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Die zijn er niet ;)
1x35a, 1x40a of een 3x25a zijn even duur :P

Ey!! Macarena \o/

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:36

silverball

De wagen voor moderne mensen

Quantor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:46:
[...]

1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A is toch net zo duur in vastrecht als 3x25A?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• SPT

SPT

blackd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Zeker wel onveilig als je (onbewust) de nul met 32A gaat belasten! Die is niet beveiligd op een 2P+2N kookgroep.
Dit heb je altijd bij een kookgroep: daarom zijn er twee nulleidingen. De kleuren van de bedrading klopt niet. Het is wel absoluut noodzakelijk beide nulleidingen aan te sluiten en de brug tussen 1 en 2 aan te brengen.

[ Voor 19% gewijzigd door SPT op 21-07-2023 14:53 ]

• Quantor
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:48:
[...]

1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A is toch net zo duur in vastrecht als 3x25A?
Ik heb het even opgezocht bij Liander en je hebt gelijk, alleen als je hoger dan 3x25A wilt, dan ga je een stuk meer betalen.
https://www.liander.nl/co...en/tarieven2023?ref=22677

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Dit heb je altijd bij een kookgroep: daarom zijn er twee nulleidingen. De kleuren van de bedrading klopt niet.
Inderdaad, er zijn 2 nulleiders. Maar bij deze plaat kun je niet weten hoe de stromen zich verdelen over die 2 nulleiders. Ook niet met een brugje in de plaat. Als 1 van de 2 ergens onderweg een beetje weerstand heeft, kan het zomaar 3A door 1 en 29A door de andere zijn. De groep zal niet uitvallen, want alleen de fasedraden zijn gezekerd.

Daarom, platen die niet bedoeld zijn voor kookgroepen niet aansluiten op een kookgroep. Ook niet met handige trucjes.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 21-07-2023 14:57 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:30

Wuursj

want worst is al bezet

Loes-1993 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:40:
[...]

We willen ook graag 3 fases alleen is de wachttijd 7maanden +
Hier heb ik dat zo opgelost:
Koop voor de tussentijd een kookplaat op marktplaats die wel aan een 2P+2N kookgroep kan. Verkoop die weer als de netbeheerder is langsgeweest en je weer terug kan naar die AEG plaat. Het mag dus best een lelijk ding zijn voor dat half jaartje :P
Met een beetje goed zoeken, kun je het zo aardig budget-neutraal oplossen.
De moeilijkheid die je hebt is de 90cm plaat: de spoeling is wat dunner in die maat, zeker in 2P+2N geschikte platen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 21-07-2023 15:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• SPT

SPT

hesselbeertje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:55:
[...]Inderdaad, er zijn 2 nulleiders. Maar bij deze plaat kun je niet weten hoe de stromen zich verdelen over die 2 nulleiders. Ook niet met een brugje in de plaat. Als 1 van de 2 ergens onderweg een beetje weerstand heeft, kan het zomaar 3A door 1 en 29A door de andere zijn.
Zo werkt het niet. Als je Googled op 'aansluitschema kookplaat', dan zal je zien dat het vaak zo is dat een brug moet worden aangebracht tussen de nullen. Dan zou dus altijd de door jouw beschreven situatie kunnen ontstaan.

• Ben(V)
Marcva schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:05:
@Ben(V) op 230V moet ie met (2 x) 25A afgezekerd worden blijkens het plaatje.
Dat is hier overigens niet het geval.
Ook met een kookgroep van 2x 25A kom je niet aan het vermogen dat nodig is als je twee kookzones moet samenvoegen, dan heb je namelijk 27A en 28A nodig en dat red je niet met 2x 25A

Enkel met een 3 fasen aansluiting op 400V kun je deze plaat aansluiten en dan worden aansluiting 1 en 2 ook nog samengevoegd.

Ook het schema voor 230V is noch toegestaan noch mogelijk zelfs niet met 25A afgezekerde groepen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hesselbeertje
SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Zo werkt het niet. Als je Googled op 'aansluitschema kookplaat', dan zal je zien dat het vaak zo is dat een brug moet worden aangebracht tussen de nullen. Dan zou dus altijd de door jouw beschreven situatie kunnen ontstaan.
Een kookplaat die geschikt is voor 2L/2N (kookgroep) heeft 2 nulklemmen die NIET gebrugd worden. Dat er heel wat aan geklooid wordt is een ander verhaal.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• SPT

SPT

hesselbeertje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:16:
[...]
Een kookplaat die geschikt is voor 2N/2L (kookgroep) heeft 2 nulklemmen die NIET gebrugd worden. Dat er heel wat aan geklooid wordt is een ander verhaal.
Zie deze voorbeelden van aansluitschema's. Wat je zegt klopt gewoon niet, en er is ook een logische reden voor bij kookplaten die zowel op 3-fasen als op 1-fase kunnen (gelijktijdig zowel een goede verdeling over de fasen als voorkomen dat over één van de nulleiders meer dan 16A gaat lopen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKSvpPwsZuySbpgitV5-tzSCZSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqSO3NQa6fEZWCRhygZa30nH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0C5HkOCbXO_FH2lcy5xirAlmis=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yvUqWMI25xLzkejqJW9MLbfs.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door SPT op 21-07-2023 15:30 ]

• hesselbeertje
Wat wil je hier mee zeggen? Het meest rechter schema is 2L/2N, zonder bruggen. Zo hoort het op een kookgroep (waarbij L1 en L2 dus dezelfde fase zijn).

Edit: Graag eerste afbeelding laten staan, je haalt nu het kookgroep schema weg.

[ Voor 45% gewijzigd door hesselbeertje op 21-07-2023 15:31 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

hesselbeertje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:27:
Wat wil je hier mee zeggen? Het meest rechter schema is 2L/2N, zonder bruggen. Zo hoort het op een kookgroep (waarbij L1 en L2 dus dezelfde fase zijn).

Edit: Graag eerste afbeelding laten staan, je haalt nu het kookgroep schema weg.
Als je 2x2,5mm2 samenvoegt kan er 32a overheen, en dat werkt dan wel.

Wat je niet moet doen, is de N bruggen, en er een 2,5mm2 aan de Nul hangen, want 2,5mm2 is geschikt voor max 20a (terwijl stopcontact en stekker maar voor max 16a geschikt is)

Ey!! Macarena \o/

• SPT

SPT

hesselbeertje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:27:
Bij een kookgroep op 1-fase is in de afbeeldingen juist de 1N~ situatie van toepassing. Dat is waar deze casus over gaat. In beide aansluitschema's worden de nullen daar overbrugd. In de beide afbeeldingen worden de nullen ook overbrugd bij aansluiting op 2 fasen van een 3-fasengroep (dat is de 2N~). Jouw gedachte dat een stroom zich min of meer willekeurig verdeelt over twee gelijke parallel geschakelde weerstanden is niet alleen onjuist, maar het effect is ook precies omgekeerd: als één van de aderen een iets hogere weerstand heeft door een krasje in het koper o.i.d., dan gaat door deze (zwakkere) kabel juist een kleinere stroom lopen.

[ Voor 26% gewijzigd door SPT op 21-07-2023 15:49 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Bij een kookgroep op 1-fase is in de afbeeldingen juist de 1N~ situatie van toepassing. In beide aansluitschema's worden de nullen daar overbrugd. In de beide afbeeldingen worden de nullen ook overbrugd bij aansluiting op 2 fasen van een 3-fasengroep (dat is de 2N~).
Dat komt omdat bij 3 fases er max 16a teruggaat via de nul vanwege het verschil in synus.

En met een enkelfase gaat er 32a terug, en dan is 2,5mm2 niet voldoende. Maar voeg je daar 2 aders samen zoals in je schema, lukt dat wel ;)

Ey!! Macarena \o/

• hesselbeertje
SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Bij een kookgroep op 1-fase is in de afbeeldingen juist de 1N~ situatie van toepassing. Dat is waar deze casus over gaat. In beide aansluitschema's worden de nullen daar overbrugd. In de beide afbeeldingen worden de nullen ook overbrugd bij aansluiting op 2 fasen van een 3-fasengroep (dat is de 2N~). Jouw gedachte dat een stroom zich min of meer willekeurig verdeelt over twee gelijke parallel geschakelde weerstanden is niet alleen onjuist, maar het effect is ook precies omgekeerd: als één van de aderen een iets hogere weerstand heeft door een krasje in het koper o.i.d., dan gaat door deze (zwakkere) kabel juist een kleinere stroom lopen.
Juist, en dus de volle belasting door de ene goede ader. En die is daar te dun voor...

Zet even de oorspronkelijke afbeelding terug aub. Daar staan een 2L/2N schema op. En dat is niet voor de sier.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 21-07-2023 15:54 ]

• SPT

SPT

hesselbeertje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Zet even het eerste plaatje terug aub. Daar staan een 2L/2N schema op. En dat is niet voor de sier.
Ik heb geen plaatjes weggehaald, maar heb thumbnails toegevoegd. Dat is namelijk voorschrift op tweakers.net en moet handmatig worden gedaan :). Als je op de afbeelding klikt, krijg je de rechter situatie ook weer te zien. Maar het 2L/2N~ is niet het juiste schema: dat heeft (zonder documentatie valt echter niet met zekerheid te zeggen wat het verschil is met de 2N~) betrekking op de situatie waarbij 2 fasen van een 3-fasensysteem worden gebruikt. Mijn vermoeden is dat de 2L/2N~ de situatie is bij bijvoorbeeld aansluiting op een kookgroepaardlekautomaat. Omdat de aanvoer van de beide fasen daar geheel gescheiden is, zou bij het installeren van een brug op de nullen altijd een aardlekfout ontstaan. Waarom er dan bij 2N~ volgens dat schema wél een brug moet worden geplaatst snap ik niet.
RaZ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:51:
[...]
Dat komt omdat bij 3 fases er max 16a teruggaat via de nul vanwege het verschil in synus.

En met een enkelfase gaat er 32a terug, en dan is 2,5mm2 niet voldoende. Maar voeg je daar 2 aders samen zoals in je schema, lukt dat wel ;)
Snap ik, maar @hesselbeertje denkt dat als je 2 aders samenvoegt en daar ook een brug tussen plaatst, de stroom zich willekeurig opdeelt tussen die 2 aders waardoor er door de afzonderlijke aders tóch een stroom >16A kan gaan lopen. Ik probeer hem uit te leggen dat dat niet klopt, en dat een brug tussen de nullen bij aansluiting op een 1-fase kookgroep vrij gangbaar is.

[ Voor 26% gewijzigd door SPT op 21-07-2023 16:02 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Ik heb geen plaatjes weggehaald, maar heb thumbnails toegevoegd. Dat is namelijk voorschrift op tweakers.net en moet handmatig worden gedaan :). Als je op de afbeelding klikt, krijg je de rechter situatie ook weer te zien. Maar het 2L/2N~ is niet het juiste schema: dat heeft (zonder documentatie valt echter niet met zekerheid te zeggen wat het verschil met de 2N~) betrekking op de situatie waarbij 2 fasen van een 3-fasensysteem worden gebruikt. Mijn vermoeden is dat de 2L/2N~ de situatie is bij bijvoorbeeld aansluiting op een kookgroepaardlekautomaat. Omdat de aanvoer van de beide fasen daar geheel gescheiden is, zou bij het installeren van een brug op de nullen altijd een aardlekfout ontstaan. Waarom er dan bij 2N~ volgens dat schema wél een brug moet worden geplaatst snap ik niet.
Dat hoeft niet, plaatje/schema klopt simpelweg niet ;)

Ey!! Macarena \o/

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 15:58
SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Snap ik, maar @hesselbeertje denkt dat als je 2 aders samenvoegt en daar ook een brug tussen plaatst, de stroom zich willekeurig opdeelt tussen die 2 aders waardoor er door de afzonderlijke aders tóch een stroom >16A kan gaan lopen. Ik probeer hem uit te leggen dat dat niet klopt, en dat een brug tussen de nullen bij aansluiting op een 1-fase kookgroep vrij gangbaar is.
Het gevaar is dat je met zo'n brug feitelijk gezien je zekering nutteloos maakt. Als één van de twee aders kapot gaat, dan gaat de volle stroom door die éne andere ader, maar je zekering zal niet klappen omdat die op iedere fasedraad maar 16 A ziet.

• SPT

SPT

Tom-Z schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:08:
[...]
Het gevaar is dat je met zo'n brug feitelijk gezien je zekering nutteloos maakt. Als één van de twee aders kapot gaat, dan gaat de volle stroom door die éne andere ader, maar je zekering zal niet klappen omdat die op iedere fasedraad maar 16 A ziet.
Dat klopt, maar toch worden kookplaten doorgaans zo aangesloten. Het is dan inderdaad zeer belangrijk dat alle aders goed zijn aangesloten. Schema hierboven kwam o.a. van Bosch, toch een gerenommeerd bedrijf. Fabrikanten zullen hier goed over hebben nagedacht.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Dat klopt, maar toch worden kookplaten doorgaans zo aangesloten. Het is dan inderdaad zeer belangrijk dat alle aders goed zijn aangesloten. Schema hierboven kwam o.a. van Bosch, toch een gerenommeerd bedrijf. Fabrikanten zullen hier goed over hebben nagedacht.
Dan blijft de plaat werken mocht er iets met 1 van de 2 nullen zijn. Daarbij is het met een 2L2N+PE plaat zo dat je die ook op een 3fase kan aansluiten, en dan gebruik je geen 5 aders, maar 4 aders

Dan heb je maar 1 nul nodig, en moet je N1 en N2 wel bruggen, want er gaat maar 16a terug omdat je 2 apparte fases gebruikt ipv 1 fase dubbel uitvoeren.

Ey!! Macarena \o/

• Septillion

Septillion

@SPT Bij een kookgroep mag op de kookplaat nooit een brug op de N zitten. Ja, ik weet dat een aantal fabrikanten dat hebben getekend, maar dan moet je het met een 4-polige automaat beveiligen (dus beveiligde N). Probleem is dat je anders 0 beveiliging hebt bij een gebroken N. Net als twee losse aders samenvoegen (die individueel niet geschikt zijn voor de stroom) niet mag (tenzij je ze individueel beveiligd door bijvoorbeeld 4-p automaat).

De brug mag er alleen zitten bij het aansluiten op een 3-fase systeem waarbij door de faseverschuiving de stroom door de N niet te groot wordt.

Juist dit soort details (en dat fabrikanten dus ook niet altijd duidelijk zijn) is nu juist waarom veel dus gruwelen van een kookgroep.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 21-07-2023 16:49 ]

• Septillion

Septillion

Ben(V) schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:03:
Ook het schema voor 230V is noch toegestaan noch mogelijk zelfs niet met 25A afgezekerde groepen.
Je bedoelt het schema op de plaat? Die mag wel mits het om 3-fase 133V/230V systeem is. Door de faseverschuiving blijven de stromen daar ook binnen de 25A.

• Septillion

Septillion

Het is niet verboden (en toch ook niet echt onveilig?)
Volgens de NEN dus wel. Echt onveilig, nee. Mits je dus geen stomme dingen doet als gekoppelde N of niet houden van de L en N op een enkele automaat.

• Septillion

Septillion

Gezien beide schema's kan het (bijna) niet anders dat:
Zone 1 tussen pin 1 en 5 zit.
Zone 2 aan pin 4 zit
Zone 3 aan pin 3 zit

En OF zone 2 zit aan 1 en zone 3 aan 2 OF zone 2 aan pin 2 en zone 3 aan pin 1. Dan is het namelijk in de 3x230V situatie mooi even verdeelt over de fase om onder de 25A per fase te blijven.

Zolang je het laatste niet weet is het dus niet mogelijk om "L" en "N" van alle zones op dezelfde automaat te houden. Want alleen dan is het wel veilig (er kan nooit meer dan 16A door elke ader) maar niet volgens de NEN.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:38
AEG kookplaten beschikken over stroommanagement. Die schakelen automatisch terug op basis van de aansluiting.

Daardoor kan je deze ook vaak 1p+1n, 2p+2n, 3p+1n aansluiten.

Jouw aansluiting heeft vroeger waarschijnlijk zo gezeten, dat 2 nuldraden zijn aangesloten op aansluiting 1 en 2 middels een brug. Bijvoorbeeld blauw en grijs.
1p op aansluiting 3, bijvoorbeeld zwart.
1p op aansluiting 4 en 5 middels een brug, bijvoorbeeld bruin.

Mag niet, gebeurt helaas wel.
Als het goed is schakelde vroeger je kookplaat automatisch het vermogen terug als je meerdere pitten aan had. Dus je kon nooit links en rechts op vol vermogen zetten.

• Ben(V)
@Septillion
Als je het 230V schema aanhoud dan zitten 2+3 op L2 bij elkaar en 4+5 op L3 bij elkaar.
Als je ze bij elkaar zet dan zit daar natuurlijk geen fase verschuiving tussen en hoe je de kookzones ook bij elkaar schakelt je komt altijd boven de 25A uit, dus blijft echt alleen een 400V drie fase aansluiting mogelijk.

En TS heeft geen 25A groepen heeft want dan heb je ook dikkere bedrading nodig anders is dat niet toegestaan.

En een verhaal over stroommanagement helpt natuurlijk ook niets aan want dan zou die plaat moeten weten wat een groep kan leveren en ik zie negens iets waar je dat kunt instellen.

Ik voorspel dat als je die plaat op elke andere manier dan 3 fasen 400V aansluit je zekeringen eruit vliegen zo gauw je alle vier de kookzones aanzet.

Het beste wat hij kan doen is slechts twee kookzones aansluiten op die kookgroep en het daarmee doen tot hij een nette drie fasen aansluiting heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2023 18:02 ]

• Septillion

Septillion

@Ben(V) Wel hoor, want het gaat om wat de referentie fase is. Dat zat telkens voor de samengenomen aansluitingen een andere fase zijn en daarmee dus prima.

Ofwel, zone 1 zit tussen L1 en L2, zone 2 tussen L1 en L3 en zone 3 tussen L2 en L3.

En nee, denk ook niet dat we het hier over iets anders dan een 2x16A kookgroep hebben.

• Ben(V)
Er zijn vier zones dus je schema klopt niet, er moet altijd ergens twee kookzones bij elkaar genomen worden.

Maar ook de kabel klopt niet want er zitten twee fase draden (van de twee groepen) in de kabel en maar slechts een nul draad en dat is absoluut verboden.
De nuldraad van elke groep moet naar de kookplaat worden gebracht en de kookplaat moet ook voor elke kookzone van een fase en en nul aansluiting voorzien zijn om zoals hier via een dubbele kookgroep te mogen aansluiten.
Dus ook die kabel is slechts geschikt voor een drie fasen aansluiting.

Kortom deze plaat mag echt alleen met een 3 fasen 400V aansluiting gebruikt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 21-07-2023 18:14 ]

• Septillion

Septillion

Ben(V) schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:13:
Er zijn vier zones dus je schema klopt niet, er moet altijd ergens twee kookzones bij elkaar genomen worden.
Zones misschien het verkeerde woord. Bedoel dus niet de pitten maar op een manier zijn er dus al dingen samen genomen om tot een 3x fase aansluiting te komen. Waarbij elk segment (dan maar?) Beperkt is tot 16A. Twee bij elkaar met 120 graden verschuiving heeft 16A + 8A (= 16A 120 graden verschoven) = 24A, prima achter een 3p+0N 25A.
Maar ook de kabel klopt niet want er zitten twee fase draden (van de twee groepen) in de kabel en maar slechts een nul draad en dat is absoluut verboden.
Waar doelen we op? De foto uit de eerste post? Daar zal 99% zeker de grijs als N2 dienst doen.
Kortom deze plaat mag echt alleen met een 3 fasen 400V aansluiting gebruikt worden.
Of dus 3-fase 230V op 25A.

Feitelijk hebben we het hier over ster of driehoek aansluiting. Waarbij ster op 3x400V en driehoek op 3x230V waardoor een segment dus altijd 230V ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 21-07-2023 18:26 ]

• blackd
  • Niet online
Er zijn 3 zones, zie mijn eerdere post blackd in "Ik weet niet hoe ik mijn kookplaat moet aansluiten". In de handleiding zijn ook de maximale vermogens van de pitten te vinden.
Blauw/bruin/zwart/grijs zie ik wel vaker toegepast op een kookgroep, zo gek is dat toch niet?

[ Voor 8% gewijzigd door blackd op 21-07-2023 18:41 ]

• Ben(V)
Wat betreft de kabel had ik verkeerd gekeken.
Er zijn twee fase en 2 nul draden zoals het hoort, maar de plaat heeft geen tweede nul aansluiting dus mag je het eigenlijk zo niet aansluiten

En hoe je het ook draait of keert, er zijn vier kookzones (door sommigen hier pitten genoemd).
En als je zoals jij hebt een netaansluiting voor een kookgroep, zoals je in de meterkast kunt zien, dan heb je 2x 16A tot je beschikking en dus zul je op iedere net groep twee kookzones (pitten) moeten aansluiten en dan kom je voor elke groep op meer dan 26A uit bij maximale belasting.

Kortom een no go zonder 3 fasen.

• SPT

SPT

blackd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:40:
Blauw/bruin/zwart/grijs zie ik wel vaker toegepast op een kookgroep, zo gek is dat toch niet?
Illustreert dit draadje eigenlijk niet het gevaar daarvan? Allerlei mensen denken dat er maar één nul is en willen de plaat gaan aansluiten volgens het schema voor 3-fasen. Dan zou een deel van de kookplaat niet werken en zou over de nul 32A gaan lopen. Als je de plaat dan toch maar gewoon gaat gebruiken tot hij wordt vervangen door een 'die het wel helemaal doet' kan het goed fout gaan...
Septillion schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:57:
[...]Volgens de NEN dus wel. Echt onveilig, nee. Mits je dus geen stomme dingen doet als gekoppelde N of niet houden van de L en N op een enkele automaat.
Op welke NEN-norm doel je? De kookplaat zit na het stopcontact en valt dus niet onder de elektrische installatie van het huis.

Oudere Ikea/AEG/Elektrolux/ATAG kookplaten hadden niet eens een gescheiden nul (en dan praten we over het vrij recente verleden). Zie ook zo'n stuk als dit hier, waar ze niet aanraden om de elektrische installatie om te bouwen naar 3-fasen of een andere kookplaat te kopen, maar om de kookgroepaardlekautomaat te vervangen door een losse kookgroep + aardlekschakelaar. Helemaal met jullie eens overigens dat voor een optimale veiligheid bij een kookgroep sprake moet zijn van twee volledig gescheiden nulcircuits (ook al staat dat in handleidingen van fabrikanten soms anders).

Het is echter wel zo dat het in het geval van de TS absoluut onveilig is om de kookplaat zonder brug op de kookgroep aan te sluiten, om redenen die al meerdere keren genoemd zijn: doordat de verdeling van de pitten over de verschillende aansluitingen onbekend is, kan er een stroom van beide fasen naar één nulleider gaan lopen die groter is dan 16A. Ik vind het persoonlijk gek om heel puristisch te doen over een tijdelijke noodoplossing die (qua ontbreken gescheiden nulcircuit) niet afwijkt van hoe het bij heel wat mensen in Nederland is aangesloten. En nee, natuurlijk is het niet veilig als een nulleider dan niet goed vast zit of ontbreekt, maar zijn defecten in bedrading (kapotte isolatie, slechte contacten) niet sowieso een belangrijke oorzaak van woningbrand? Of denk aan het gevaar dat een niet goed aangesloten aardekabel kan veroorzaken in sommige situaties. Voor een veilige werking van de huisinstallatie moet de bedrading altijd in orde zijn.

Als een brug tussen de nullen geen optie is, dan is de enige tijdelijke optie die nog mogelijk is, om een nul aan te sluiten op 1, een nul op 2, één fase naar keuze op 3, 4 of 5 (op de andere fase moet dan even een kroonsteentje of lasdop) en nergens een brug. Dan kan je echter maar maximaal 2 pitten gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door SPT op 21-07-2023 21:01 ]

• Ben(V)
Helemaal mee eens max twee pitten in dit geval is mogelijk, meer niet.

• Septillion

Septillion

SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:42:
Illustreert dit draadje eigenlijk niet het gevaar daarvan?
Absoluut met je eens, maar wel toegestaan :)
Op welke NEN-norm doel je? De kookplaat zit na het stopcontact en valt dus niet onder de elektrische installatie van het huis.
Zie Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
Oudere Ikea/AEG/Elektrolux/ATAG kookplaten hadden niet eens een gescheiden nul (en dan praten we over het vrij recente verleden). Zie ook zo'n stuk als dit hier, waar ze niet aanraden om de elektrische installatie om te bouwen naar 3-fasen of een andere kookplaat te kopen, maar om de kookgroepaardlekautomaat te vervangen door een losse kookgroep + aardlekschakelaar. Helemaal met jullie eens overigens dat voor een optimale veiligheid bij een kookgroep sprake moet zijn van twee volledig gescheiden nulcircuits (ook al staat dat in handleidingen van fabrikanten soms anders).
AEG stond daar inderdaad bekend om. En daar zijn bosjes keukenboeren de fout mee in gegaan. Genoeg hier over te vinden en ook vaak genoeg aangegeven dat het niet correct is. Maar dat artikel is dus NIET juist, die platen mogen alleen in Nederland met een 4-p automaat. Dat artikel is puur geschreven uit het "want dan werkt het niet" perspectief. Bij een kookgroep mogen de N's nooit meer bij elkaar komen (of een enkele N moet de volle stroom aan kunnen of de N ook beveiligd).
Het is echter wel zo dat het in het geval van de TS absoluut onveilig is om de kookplaat zonder brug op de kookgroep aan te sluiten, om redenen die al meerdere keren genoemd zijn: doordat de verdeling van de pitten over de verschillende aansluitingen onbekend is, kan er een stroom van beide fasen naar één nulleider gaan lopen die groter is dan 16A.
Uhh, dat is JUIST als je een brug plaatst :+ Zonder brug werkt een zone niet (of als je het verkeerd aan sluit, is de plaat stuk).
Ik vind het personlijk gek om heel puristisch te doen over een tijdelijke noodoplossing die (qua ontbreken gescheiden nulcircuit) niet afwijkt van hoe het bij heel wat mensen in Nederland is aangesloten.
Ik vind het helemaal niet zo puristisch, juist met een kookplaat als dit doe je het zo. Het grotere probleem is wel dat er dus heeeeeeel veel kookplaten door incapabele keukenboeren zijn aangesloten maar die zijn ook gewoon onveilig. Tikkende tijdbommen die best lang goed kunnen gaan maar hele idee van een goede meterkast/beveiliging is nu juist net dat je die NIET hebt en dat een leek alles continue kan doen zonder gevaar want anders grijpt de installatie in.
En nee, natuurlijk is het niet veilig als een nulleider dan niet goed vast zit of ontbreekt, maar zijn defecten in bedrading (kapotte isolatie, slechte contacten) niet sowieso een belangrijke oorzaak van woningbrand?
Tuurlijk, maar in normale gevallen wordt dan één verbinding warm en wordt het beperkt. Bij een losse N bij een kookgroep is het de hele leiding. Terwijl het dus zo makkelijk te voorkomen is.

En in dit geval kan het dus zelfs al optreden zonder dat er iets faalt, dat maakt het nog erger.
Of denk aan het gevaar dat een niet goed aangesloten aardekabel kan veroorzaken in sommige situaties.
Absoluut niet goed, maar het veroorzaakt geen brand en is puur secundaire beveiliging.
Als een brug tussen de nullen geen optie is, dan is de enige tijdelijke optie die nog mogelijk is, om een nul aan te sluiten op 1, een nul op 2, één fase naar keuze op 3, 4 of 5 (op de andere fase moet dan even een kroonsteentje of lasdop) en nergens een brug. Dan kan je echter maar maximaal 2 pitten gebruiken.
Dat is inderdaad een veilige oplossing. Maar gezien de elektronica vaak op één van de 3 fases zit ben je niet vrij in het kiezen van 3, 4 of 5.

Andere veilige, maar niet NEN correcte, is dus weten welke pinnen een gescheiden paar vormen. Dan kunnen de 2 zones die op dezelfde N uitkomen wel aan elkaar (maar alles gebruiken = automaat uit). Maar dat is niet af te leiden zonder te gaan meten.

En theoretisch is "alles op 1x 16A" ook veilig maar de kans dat je de automaat er dan uit trekt is best aardig.

• SPT

SPT

Septillion schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:08:
Uhh, dat is JUIST als je een brug plaatst :+ Zonder brug werkt een zone niet (of als je het verkeerd aan sluit, is de plaat stuk).
We (ik, althans) hebben het hier over de situatie waarbij beide nulleiders zijn aangesloten (op klemmen 1 en 2), met tevens een brug tussen klemmen 1 en 2. Als alle bedrading in de huisinstallatie onbeschadigd is kan dan nooit meer dan 16A lopen door de nulleiders. Als één van de beide nulleiders niet goed aangesloten is natuurlijk wel; dan kan er maximaal 32A gaan lopen.
[...]
Absoluut met je eens, maar wel toegestaan :)
[...]

Zie Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens normKookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm[/TOPIC
Daar valt nergens iets te lezen over de verplichting van een gescheiden nulcircuit bij op een kookgroep aangesloten apparaten. Verder wel interessant topic overigens.

• blackd
  • Niet online
SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:42:
Illustreert dit draadje eigenlijk niet het gevaar daarvan? Allerlei mensen denken dat er maar één nul is en willen de plaat gaan aansluiten volgens het schema voor 3-fasen. Dan zou een deel van de kookplaat niet werken en zou over de nul 32A gaan lopen. Als je de plaat dan toch maar gewoon gaat gebruiken tot hij wordt vervangen door een 'die het wel helemaal doet' kan het goed fout gaan...
Nee, vind ik niet. @Ben(V) zegt dat dit aansluitsnoer alleen geschikt is voor een 3 fase aansluiting. Het is best gebruikelijk dat een dergelijk aansluitsnoer wordt meegeleverd bij een kookplaat, ook als deze op 2L+2N aangesloten kan worden. Ik heb nog geen aansluitsnoer 2x bruin 2x blauw + PE gevonden.

Ik ben het alleen met je eens als je niet verder kijkt dan je kabel lang is (en dat zie ik hier inderdaad in het topic gebeuren). Het gevaar in dit topic is dat mensen, zonder de hele situatie te weten, een aansluitschema gaan roepen met alle risico's en mogelijke gevolgen van dien. Als ik iets geleerd heb over kookplaten is het wel dat je het hele circuit van kookplaat, aansluitsnoer, perilex stopcontact, component in de meterkast en de netaansluiting goed in ogenschouw moet nemen, alvorens je bepaalt hoe e.e.a. aangesloten moet worden.

Daarnaast illustreert dit draadje dat er toch veel mensen zijn die denken "dat aansluiten wel kan" terwijl er wel degelijk risico's verbonden zijn aan het onjuist aansluiten van een 3 fase 11kW kookplaat op een 1 fase netaansluiting / kookgroep, zoals het overbelasten van de nul zonder beveiliging.
SPT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:31:
Daar valt nergens iets te lezen over de verplichting van een gescheiden nulcircuit bij op een kookgroep aangesloten apparaten. Verder wel interessant topic overigens.
Volgens mij was de vraag of het toegestaan was volgens NEN om een apparaat aan te sluiten op een groep met een hogere aansluitwaarde dan de beveiliging. Wellicht doelt @Septillion op artikel 433.1 (in dat topic te vinden)?

[ Voor 13% gewijzigd door blackd op 22-07-2023 08:19 ]

• Loes-1993
Murkmans schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:40:
AEG kookplaten beschikken over stroommanagement. Die schakelen automatisch terug op basis van de aansluiting.

Daardoor kan je deze ook vaak 1p+1n, 2p+2n, 3p+1n aansluiten.

Jouw aansluiting heeft vroeger waarschijnlijk zo gezeten, dat 2 nuldraden zijn aangesloten op aansluiting 1 en 2 middels een brug. Bijvoorbeeld blauw en grijs.
1p op aansluiting 3, bijvoorbeeld zwart.
1p op aansluiting 4 en 5 middels een brug, bijvoorbeeld bruin.

Mag niet, gebeurt helaas wel.
Als het goed is schakelde vroeger je kookplaat automatisch het vermogen terug als je meerdere pitten aan had. Dus je kon nooit links en rechts op vol vermogen zetten.
Ja precies dit idd, als die op hoog stond en nog eentje op hoog pendelde die 1 terug naar minder..
die situatie wou ik eigenlijk weer terug tot dat er een 3fase aansluiting komt hier in huis.

Maar zoals ik lees is dat dus eigenlijk niet de bedoeling en zit ik nu een beetje met me handen in het haar en eet ik al 3 dagen afhaal haha

• Loes-1993

De nuldraad van elke groep moet naar de kookplaat worden gebracht en de kookplaat moet ook voor elke kookzone van een fase en en nul aansluiting voorzien zijn om zoals hier via een dubbele kookgroep te mogen aansluiten.

Tot nu toe zijn we er achter dat grijs geen fase draad is maar ook een NUL draad is.

• blackd
  • Niet online
Loes-1993 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:33:
Ja precies dit idd, als die op hoog stond en nog eentje op hoog pendelde die 1 terug naar minder..
Was dat terugpendelgedrag met alle pitten/zones of alleen met een bepaald deel van de kookplaat (bijv middelste deel en rechter deel)?

• Loes-1993
blackd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Was dat terugpendelgedrag met alle pitten/zones of alleen met een bepaald deel van de kookplaat (bijv middelste deel en rechter deel)?
Pfoe ik heb nog maar 4x gekookt en we zijn met zijn twee dus dat durf ik niet te zeggen, het is iedergeval bij links als je daar twee pannen zet pakt die de ene pit lager dan de ander en op rechts ook.. volgensmij reageerd die niet op links rechts of andersom het is volgensmij per zone dat die dat deed

• blackd
  • Niet online
@Loes-1993 ok maar dat is sowieso logisch want zowel de linker als de rechter pitten komen in de kookplaat samen en zijn elektrisch samen maximaal 3700W, de maximale belasting van 1 van de drie fases van een normale krachtaardlekautomaat (die heb je nog niet, maar zou er met 3 fase wel moeten komen). Dus je kunt zowel de linker als rechter pitten niet hoger belasten dan elektrisch 3700W, terwijl bijv de rechter pitten een maximaal vermogen van 2500W (voor) en 3200W (achter) hebben, op powerboost. Je snapt 2500W+3200W>3700W. De plaat gaat dan dus het vermogen verdelen.

Het probleem met deze plaat is dat jij maar 2 van die groepjes van 3700W kunt aansluiten op de kookgroep, en de vraag was dan of over de zones heen het vermogen teruggeschroefd werd door de plaat. Stel je zou 2 zones samenvoegen, kan de plaat dan het vermogen terugschroeven. Ik begin steeds meer te denken dat dat niet kan, dus dat het scenario om zones samen te voegen ook niet echt slim is.

Wie heeft dit zo geinstalleerd? Weet die persoon hoe de plaat intern werkt?

• Loes-1993
blackd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:03:
@Loes-1993 ok maar dat is sowieso logisch want zowel de linker als de rechter pitten komen in de kookplaat samen en zijn elektrisch samen maximaal 3700W, de maximale belasting van 1 van de drie fases van een normale krachtaardlekautomaat (die heb je nog niet, maar zou er met 3 fase wel moeten komen). Dus je kunt zowel de linker als rechter pitten niet hoger belasten dan elektrisch 3700W, terwijl bijv de rechter pitten een maximaal vermogen van 2500W (voor) en 3200W (achter) hebben, op powerboost. Je snapt 2500W+3200W>3700W. De plaat gaat dan dus het vermogen verdelen.

Het probleem met deze plaat is dat jij maar 2 van die groepjes van 3700W kunt aansluiten op de kookgroep, en de vraag was dan of over de zones heen het vermogen teruggeschroefd werd door de plaat. Stel je zou 2 zones samenvoegen, kan de plaat dan het vermogen terugschroeven. Ik begin steeds meer te denken dat dat niet kan, dus dat het scenario om zones samen te voegen ook niet echt slim is.

Wie heeft dit zo geinstalleerd? Weet die persoon hoe de plaat intern werkt?
Maar het is toch ergens gek dat die het op de 5 pitten gedaan heeft? Tuuurlijk niet optimaal ivm dat die dus power terug levert.. en nu krijg ik maar 3 pitten aangesloten en de andere twee lukt niet en geen idee hoe dus wel.. grijs is wel een NUL en geen fase maar verder komen we dus niet

• Loes-1993
@blackd het keuken bedrijf die een montage bedrijf heeft ingeschakeld die heeft dat geïnstalleerd.. echter geven die nu niet thuis natuurlijk

• Septillion

Septillion

Loes-1993 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Maar het is toch ergens gek dat die het op de 5 pitten gedaan heeft?
Nee, is dus niet gek. Maar het heeft het dus nooit veilig gedaan :) Aan de hand van mij deductie kan ik waarschijnlijk wel bedenken hoe het met een brug zou kunnen werken maar weet ik ook zeker dat er dan één zone tussen L1 en N2 hangt en dus niet veilig is.

Tenminste, dit zou veilig kunnen zijn met een 4-polige automaat waarmee je ook de N beveiligd.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 22-07-2023 12:06 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Loes-1993 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:50:
@blackd het keuken bedrijf die een montage bedrijf heeft ingeschakeld die heeft dat geïnstalleerd.. echter geven die nu niet thuis natuurlijk
Persoonlijk denk ik dat het beste advies al wel is gegeven door voor nu en tijdelijk een 2e hands via Marktplaats te scoren en die bij overstap 3fase weer te verkopen. Natuurlijk niet de "oplossing" waar je nu op zit te wachten maar wel veilig en verantwoord.
Dat het gewerkt heeft en nu zuur is om het te accepteren dat het 'niet' niet had kunnen werken is heel begrijpelijk. Maar ga bij jezelf na wat je nu gaat denken bij elke volgende keer dat je iets verbrand ruikt. Zal waarschijnlijk het eten zijn maar met de kennis die je nu hebt gekregen via dit topic zou ik er zelf niet gerust mee zijn.
Veiligheid is ook wat waard :) en daarbij een gerust gevoel dat je weet dat het veilig is nog meer.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• blackd
  • Niet online
Loes-1993 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:36:
en nu krijg ik maar 3 pitten aangesloten en de andere twee lukt niet en geen idee hoe dus wel..
Dit is wel interessant, wat bedoel je precies?

Heb je dan niet alle draden aangesloten? Geeft de plaat dan geen storing?
Welke kleur zit dan waar?

Wellicht is een configuratie te bedenken, zonder brug, dat je alleen bijv de rechter en linkerzone aansluit. Maar dan moet de plaat niet in storing schieten. Ben benieuwd of @Septillion dat als mogelijkheid ziet.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:25
Als ik deze plaat op Google zoek naar <aansluiten> kom ik erg weinig tegen, ik zou de importeur eens mailen of bellen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Loes-1993
blackd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Wellicht is een configuratie te bedenken, zonder brug, dat je alleen bijv de rechter en linkerzone aansluit. Maar dan moet de plaat niet in storing schieten. Ben benieuwd of @Septillion dat als mogelijkheid ziet.
We zijn er inmiddels achter.. we hebben de perilex uitgemeten.. het blijkt dat die totaal niet is aangesloten als zou moeten.. ik heb de fase aan de rechterkant zitten en de nul aan de linker kant..
logisch dat dus welke optie je ook pakt niet had gelukt omdat je er van uit gaat dat de nul boven is en de fase onder.. echter zie je wel weer dat ik een vrouw ben want de stekker hadden ze al wel omgedraaid dat dat wel klopte.. (daarom had die het dus ook gedaan)

Terug komend op je vraag.. hij gaf wel storing op de linker zeide gaf de E aan den midden en rechts werkte toen.. daarom gelijk weer uit gezet.

• Loes-1993
natural colour schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:10:
Als ik deze plaat op Google zoek naar <aansluiten> kom ik erg weinig tegen, ik zou de importeur eens mailen of bellen.
AEG trekken hun handen er al snel vanaf, kreeg als antwoord wij zijn niet voor installaties :F

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 19:26
Loes-1993 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:07:
[...]

We zijn er inmiddels achter.. we hebben de perilex uitgemeten.. het blijkt dat die totaal niet is aangesloten als zou moeten.. ik heb de fase aan de rechterkant zitten en de nul aan de linker kant..
logisch dat dus welke optie je ook pakt niet had gelukt omdat je er van uit gaat dat de nul boven is en de fase onder.. echter zie je wel weer dat ik een vrouw ben want de stekker hadden ze al wel omgedraaid dat dat wel klopte.. (daarom had die het dus ook gedaan)

Terug komend op je vraag.. hij gaf wel storing op de linker zeide gaf de E aan den midden en rechts werkte toen.. daarom gelijk weer uit gezet.
Als je er nu pas achter bent dat de bedrading niet klopt dan zou ik je toch sterk aanraden om picobello bv of een erkende installateur in te schakelen die alles naloopt van de bekabeling tot je meterkast.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
blackd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Waarschijnlijk hangen die 2 pitten dan tussen de 2 nullen. Dan doen ze het niet.
Eerst moet worden uitgezocht of grijs en blauw (in de plaat) wel echt de 2 nullen zijn. Als dat al niet klopt is het onmogelijk aan te sluiten tenzij je maar gewoon wat gaat proberen :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Loes-1993 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Er is niet echt een standaard met betrekking tot perilex stopcontacten/stekkers. Daarom dient deze altijd uitgemeten te worden en worden kookplaten nooit geleverd met stekker eraan. Er kan een dubbele nul in het stopcontact zitten, of een enkele nul met drie fasen.

Echter de meestvoorkomende en aanbevolen setup is (wanneer je het stopcontact bekijkt) met de nul linksboven en de fases rechts en linksonder. Als je dus zegt dat jouw installatie verkeerd is, omdat de nul links zit komt dat wat vreemd over, links is juist de 'normale' plek.

Het hele vrouw argument zou ik achterwege laten, ik ken vrouwen die met hun ogen dicht een meterkast opnieuw kunnen bedraden. Elektricien is juist een vak waarbij het geen klap uitmaakt of iemand een man, vrouw, iets er tussenin of niet van toepassing is. Sterker nog, gemiddeld genomen hebben vrouwen kleinere handen en dat kan soms best wel eens een voordeel zijn om priegelwerk op lastig bereikbare plaatsen uit te voeren.

Wanneer je zegt ik ben een leek en weet niet wat ik aan het doen ben, dan heb je een goed argument. Als je zegt ik ben een vrouw en daarom weet ik niet wat ik aan het doen ben, dan zit je vast in een wereld van 50 jaar geleden.

Ik hoop echt dat je iemand inschakelt die het aansluiten van elektrische installaties als vak heeft, want op deze manier blaas je zometeen niet alleen je kookplaat op, maar met wat pech zijn er ook gewonden en doden wanneer iemand geëlektrocuteerd raakt of het huis afbrand.

• Loes-1993
Jim423 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Waarschijnlijk hangen die 2 pitten dan tussen de 2 nullen. Dan doen ze het niet.
Eerst moet worden uitgezocht of grijs en blauw (in de plaat) wel echt de 2 nullen zijn. Als dat al niet klopt is het onmogelijk aan te sluiten tenzij je maar gewoon wat gaat proberen :)
Dat zijn zeker 2 nullen dat heb ik natuurlijk laten uitzoeken

• Loes-1993
happysan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:59:
[...]

Er is niet echt een standaard met betrekking tot perilex stopcontacten/stekkers. Daarom dient deze altijd uitgemeten te worden en worden kookplaten nooit geleverd met stekker eraan. Er kan een dubbele nul in het stopcontact zitten, of een enkele nul met drie fasen.

Echter de meestvoorkomende en aanbevolen setup is (wanneer je het stopcontact bekijkt) met de nul linksboven en de fases rechts en linksonder. Als je dus zegt dat jouw installatie verkeerd is, omdat de nul links zit komt dat wat vreemd over, links is juist de 'normale' plek.

Het hele vrouw argument zou ik achterwege laten, ik ken vrouwen die met hun ogen dicht een meterkast opnieuw kunnen bedraden. Elektricien is juist een vak waarbij het geen klap uitmaakt of iemand een man, vrouw, iets er tussenin of niet van toepassing is. Sterker nog, gemiddeld genomen hebben vrouwen kleinere handen en dat kan soms best wel eens een voordeel zijn om priegelwerk op lastig bereikbare plaatsen uit te voeren.

Wanneer je zegt ik ben een leek en weet niet wat ik aan het doen ben, dan heb je een goed argument. Als je zegt ik ben een vrouw en daarom weet ik niet wat ik aan het doen ben, dan zit je vast in een wereld van 50 jaar geleden.

Ik hoop echt dat je iemand inschakelt die het aansluiten van elektrische installaties als vak heeft, want op deze manier blaas je zometeen niet alleen je kookplaat op, maar met wat pech zijn er ook gewonden en doden wanneer iemand geëlektrocuteerd raakt of het huis afbrand.
Ooh durf best te zeggen dat ik een leek ben hoor, en zit zeker niets vast in een wereld van 50 jaar geleden..

Ik heb er een elektricien bij gehad met een montage bedrijf.

Met links bedoel ik zowel boven als beneden, de gene van het montage bedrijf zei dat de nul als het 2N2F is de nul links boven en rechts boven zouden moeten zitten in de standaard procedure van monteren. Ik heb hem dus zoals net gezegd links boven en links onder..
Pagina: 1 2 Laatste