[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Het probleem is natuurlijk dat WeHeat totaal niet aan updates doet. WHI wordt steeds uitgesteld, maar er is 0 communicatie over. Het wordt al 2 jaar aangekondigd. Steeds schuiven de data op. Maar klanten worden niet geïnformeerd.Kraakhelder schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:00:
[...]
Als je je aanmeldt voor de updates krijg je vanzelf nieuws als dat er is.
Ik heb er zelf geen problemen mee (want het zal weinig voordeel brengen), maar ik stoor mij wel aan de manier van communiceren. De communicatie is niet intelligent.
En daarnaast ook nog eens adverteren met hoe slim WHI wel niet is! Klanten lokken met iets wat niet bestaat.
[ Voor 9% gewijzigd door gratiz op 09-10-2026 12:38 ]
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Bij een meeting noemden ze zichzelf ook wel de Tesla onder de warmtepompen, klopt wel als je het vergelijkt met FSD.gratiz schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:36:
[...]
Het probleem is natuurlijk dat WeHeat totaal niet aan updates doet. WHI wordt steeds uitgesteld, maar er is 0 communicatie over. Het wordt al 2 jaar aangekondigd. Steeds schuiven de data op. Maar klanten worden niet geïnformeerd.
Ik heb er zelf geen problemen mee (want het zal weinig voordeel brengen), maar ik stoor mij wel aan de manier van communiceren. De communicatie is niet intelligent.
En daarnaast ook nog eens adverteren met hoe slim WHI wel niet is! Klanten lokken met iets wat niet bestaat.
Misschien krijg ik WI wel op m'n volgende WP.
En met je eens, het klinkt leuk, in de praktijk wil ik gewoon m'n WP continue laten draaien, dus zoveel voordeel verwacht ik ook niet.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Word hier ook een beetje gek van ja. Mooie marketing pagina's op de website over hoe goed Intelligence wel niet is. Maar in de tussentijd werkt het enkel nog maar voor tapwater, wat op zich mooi is en prima werkt, maar enkel marginaal beter is dan handmatig instellen om dagelijks om 13u tapwater op te laten warmen.ekops schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:23:
Misschien heel flauw, maar is er nog nieuws over WHI? Ik snap en lees dat ze tegen onverwachte dingen zijn aangelopen, maar wat betekent dit nu? Krijgen we voor het stookseizoen toch allemaal WHI of blijft het een gefaseerde uitrol, is er überhaupt iets van een tijdspad??
Ik blijf het vragen, omdat ik graag duidelijkheid wil....
Er staat al maanden de belofte dat het voor CV beschikbaar komt voor het stookseizoen 2026. Nou dat is begonnen hoor, waar is het nou Weheat??
Waar duidt dat op?
[ Voor 17% gewijzigd door Maarten58 op 09-10-2026 12:51 ]
Waar heb je het over?Maarten58 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:50:
"Duurt wat langer, maar we blijven proberen.."
Waar duidt dat op?
Daarom doe ik alleen verwarmen met de WP, door domme OT of stooklijn i.c.m. on/off.ZeRoC00L schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:32:
[...]
Jammer dat WeHeat (nog) niets doet met het eerste punt, de slimme aansturing.
Wellicht komt in de toekomst een hardware upgrade voor de binnenunit?
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
BlackBird kan je ook laten plaatsen (P80) - op platdak? Wellicht het overwegen waard gezien je gasverbruik van 13m3 bij een koude periode. Voordeel is ook dat je 'm niet ziet. Zou daar persoonlijk eerder voor kiezen.Intruder schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:14:
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een warmtepomp en met een aflopend energiecontract, in combinatie met de relatief hoge subsidie en hoge gasprijzen heb ik besloten om er dit jaar nog één te laten plaatsen.
Mijn keuze is gevallen op de weheat sparrow met een 300L boilervat. De installateur heeft me beloofd dat deze dit jaar nog geplaatst kan gaan worden. We zijn met z'n 3'en en mogelijk in de toekomst met 4. De keuze voor een groot boilervat is gevallen vanwege een bad.
Mijn enige twijfel is of deze voldoende verwarmt om ons huis aangenaam te houden. Ik heb verschillende offertes bij verschillende bedrijven opgevraagd en daarbij is bij mij iets twijfel ontstaan. 2 bedrijven gaven aan dat de sparrow voldoende is, één rade me een blackbird aan, vanwege het feit dat mijn huis afgelopen januari op de koudste 2 dagen op 13m3 gasverbruik zat.
Ik heb een vrijstaande woning, 160m2 vloeroppervlak, beneden verwarm ik 80% op vloerverwarming, de keuken op radiatoren. Boven verwarm ik enkel de badkamer met de vloer en verder niks.
Ik ben zo goed als uit geïsoleerd, afgelopen jaren de vloer/spouw/dak/triple glas/ kozijnen gedaan. Mijn huidige gasverbruik is 1200m3-1300m3 per jaar voor verwarmen en tapwater. Op basis daarvan lijkt het makkelijk te kunnen (sparrow zou tm 2000m3 aan kunnen?).
Wat denken jullie? In het ergste geval kan ik bij verwarmen met airco's, maar dat is niet waarom ik een investering van 12k ga maken.
Radiator in de keuken doet natuurlijk niet zo veel met met een zo laag mogelijke aanvoertemp zonder aanpassingen. Houd daar rekening mee.
Welke Blackbird wil installateur 3 plaatsen? Hij komt in twee smaken P60 (gelijk aan de Sparrow qua vermogen) of de P80. Gok dat hij een P80 bedoeld.Intruder schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:14:
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een warmtepomp en met een aflopend energiecontract, in combinatie met de relatief hoge subsidie en hoge gasprijzen heb ik besloten om er dit jaar nog één te laten plaatsen.
Mijn keuze is gevallen op de weheat sparrow met een 300L boilervat. De installateur heeft me beloofd dat deze dit jaar nog geplaatst kan gaan worden. We zijn met z'n 3'en en mogelijk in de toekomst met 4. De keuze voor een groot boilervat is gevallen vanwege een bad.
Mijn enige twijfel is of deze voldoende verwarmt om ons huis aangenaam te houden. Ik heb verschillende offertes bij verschillende bedrijven opgevraagd en daarbij is bij mij iets twijfel ontstaan. 2 bedrijven gaven aan dat de sparrow voldoende is, één rade me een blackbird aan, vanwege het feit dat mijn huis afgelopen januari op de koudste 2 dagen op 13m3 gasverbruik zat.
Ik heb een vrijstaande woning, 160m2 vloeroppervlak, beneden verwarm ik 80% op vloerverwarming, de keuken op radiatoren. Boven verwarm ik enkel de badkamer met de vloer en verder niks.
Ik ben zo goed als uit geïsoleerd, afgelopen jaren de vloer/spouw/dak/triple glas/ kozijnen gedaan. Mijn huidige gasverbruik is 1200m3-1300m3 per jaar voor verwarmen en tapwater. Op basis daarvan lijkt het makkelijk te kunnen (sparrow zou tm 2000m3 aan kunnen?).
Wat denken jullie? In het ergste geval kan ik bij verwarmen met airco's, maar dat is niet waarom ik een investering van 12k ga maken.
Woon je nabij een groot waterlichaam, ofwel veel last van vocht/mist in jouw omgeving?
Met welke aanvoertemperatuur stook je nu met jouw CV-ketel?
Ik heb de aansturing op stooklijn staan, en de woonkamer temperatuur blijft mooi stabiel.
Maar de CV pomp en de compressor lijken een beetje te pendelen? Dit is de eerste keer dat we het stookseizoen in gaan met de P80 dus ik weet eigenlijk niet wat ik kan/moet verwachten.
Hij staat dus op stooklijn, en de thermostaat in de woonkamer staat op 21C ingesteld, en dit lijkt die ook aan te houden als temperatuur target, want als het warmer in de kamer word dan stopt de WP.
Is dit gewenst gedrag of moet ik de thermostaat hoger zetten en puur afgaan op de stooklijn instellingen?? Want het lijkt nu een combinatie van beide.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik stook al jaren met 40-45 graden aanvoertemperatuur en dat gaat het hele jaar door gewoon goed. Ik woon in een dorp in het oosten van het land en heb niet bijzonder veel vocht/mist in de buurt. Ze bedoelen dan inderdaad de Blackbird p80, deze werd aangeraden door hoppenbrouwers, zelfs inclusief een 3kw bijverwarmer.Caayn schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:46:
[...]
Welke Blackbird wil installateur 3 plaatsen? Hij komt in twee smaken P60 (gelijk aan de Sparrow qua vermogen) of de P80. Gok dat hij een P80 bedoeld.
Woon je nabij een groot waterlichaam, ofwel veel last van vocht/mist in jouw omgeving?
Met welke aanvoertemperatuur stook je nu met jouw CV-ketel?
Aanvoer temperatuur is nu ook niet bijzonder hoog en de CV staat bij lange na niet altijd aan. Denk dat continue 35 graden straks vergelijkbaar gaat zijn met nu. Op termijn gaat er nog vloerverwarming komen in de keuken, maar de komende jaren is die nog niet aan vervanging toe.STIMPPYYY schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:36:
[...]
BlackBird kan je ook laten plaatsen (P80) - op platdak? Wellicht het overwegen waard gezien je gasverbruik van 13m3 bij een koude periode. Voordeel is ook dat je 'm niet ziet. Zou daar persoonlijk eerder voor kiezen.
Radiator in de keuken doet natuurlijk niet zo veel met met een zo laag mogelijke aanvoertemp zonder aanpassingen. Houd daar rekening mee.
Het komt inderdaad allemaal op een plat dak (dak boven op de keuken). De blackbird p80 is wel aanzienlijk duurder in aanschaf (1200.-) en ik zou dat jammer geld vinden als het niet nodig is. Die 13m3 was overigens voordat ik overal triple glas heb geplaatst. Of dat in de praktijk veel uitmaakt weet ik nog niet.
De bedoeling is dat hij hieronder, links van de deur geplaatst gaat worden met de rug tegen het hekje aan. Die ruimte is 70cm diep.
[ Voor 12% gewijzigd door Intruder op 09-10-2026 14:52 ]
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
En bij die offertes van de Sparrow zit ook een BUH? De BUH (Back-Up Heater ofwel een elektrisch element) van een WeHeat systeem gaat aan bij vorst indien nodig om bevriezing te voorkomen, maar wordt ook ingezet als vermogensbooster wanneer de warmtepomp het vermogen zelf niet kan leveren of bij storingen. Mijn installateur noemt hem (verkoopt hem als) een 'booster' van 3kW. Dus een Sparrow installatie kan dan maximaal 9Kw leveren in plaats van 6kW. Die booster werkt dan alleen wel met een COP van 1, maar goed het is alleen in noodgevallen en om de buitenunit te beschermen bij vorst.Intruder schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:07:
Als je een P80 (Blackbird) neemt hebt je geen bijverwarmer nodig met jouw verbruik, als je er voor kiest kan je hem in stand-by laten zetten zodat hij echt alleen inspringt bij een storing. Een P60 (Sparrow of Blackbird) is voor jouw verbruikt net op het randje zou ik zo inschatten.Intruder schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:07:
[...]
Ik stook al jaren met 40-45 graden aanvoertemperatuur en dat gaat het hele jaar door gewoon goed. Ik woon in een dorp in het oosten van het land en heb niet bijzonder veel vocht/mist in de buurt. Ze bedoelen dan inderdaad de Blackbird p80, deze werd aangeraden door hoppenbrouwers, zelfs inclusief een 3kw bijverwarmer.
Uit
Om 13m³ te compenseren moet een warmtepomp moet een warmtepomp dezelfde dag 117kWh warmte leveren*. Als je dan veilig rekent met 20 bruikbare uren op één dag, tijdsverlies voor defrost en eventueel SWW opwarmen, heb je een warmtepomp vermogen nodig van ±5.8kW.
Waarschijnlijk stookt de warmtepomp straks nog wel wat efficiënter (lagere aanvoer temp, vloerverwarmingsverdeler vervangen, etc.) dan jouw ketel nu doet.
*Voor het gemak uitgaande van 1m3 = 9kW
De BUH beschermt niet tegen vorst. Dat doet de CV-pomp en in het geval van een stroomstoring de mechanische vorstbeveiliging.Barca schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:50:
[...]
En bij die offertes van de Sparrow zit ook een BUH? De BUH (Back-Up Heater ofwel een elektrisch element) van een WeHeat systeem gaat aan bij vorst indien nodig om bevriezing te voorkomen, maar wordt ook ingezet als vermogensbooster wanneer de warmtepomp het vermogen zelf niet kan leveren of bij storingen. Mijn installateur noemde hem daarom ook een 'booster'. Dus een Sparrow installatie kan dan maximaal 9Kw leveren in plaats van 6kW. Die booster werkt dan alleen wel met een COP van 1, maar goed het is alleen in noodgevallen en om de buitenunit te beschermen bij vorst.
Atlas vond de backup heater niet nodig.Barca schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:50:
[...]
En bij die offertes van de Sparrow zit ook een BUH? De BUH (Back-Up Heater ofwel een elektrisch element) van een WeHeat systeem gaat aan bij vorst indien nodig om bevriezing te voorkomen, maar wordt ook ingezet als vermogensbooster wanneer de warmtepomp het vermogen zelf niet kan leveren of bij storingen. Mijn installateur noemt hem (verkoopt hem als) een 'booster' van 3kW. Dus een Sparrow installatie kan dan maximaal 9Kw leveren in plaats van 6kW. Die booster werkt dan alleen wel met een COP van 1, maar goed het is alleen in noodgevallen en om de buitenunit te beschermen bij vorst.
Mijn gedachte was dat het misschien wel handig zou zijn voor de koude dagen, zodat de warmtepomp volledig kan focussen op het verwarmen van de woning, ipv ook nog het water. Ik weet echter niet of het ook zo werkt en of dit de bedoeling is. Aan de telefoon gaf de verkoper aan dat hij met name bedoelt was om bij veel watergebruik, snel bij te kunnen verwarmen
Hartelijk dank voor het iets meer inzichtelijk krijgen van de warmtevraag. Als ik het goed begrijp heeft de sparrow bij een temperatuur van -10 een vermogen van 6kw toch? Dat zou betekenen dat het in de oude situatie net zou kunnen.Caayn schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:51:
[...]
Als je een P80 (Blackbird) neemt hebt je geen bijverwarmer nodig met jouw verbruik, als je er voor kiest kan je hem in stand-by laten zetten zodat hij echt alleen inspringt bij een storing. Een P60 (Sparrow of Blackbird) is voor jouw verbruikt net op het randje zou ik zo inschatten.
Om 13m³ te compenseren moet een warmtepomp moet een warmtepomp dezelfde dag 117kWh warmte leveren*. Als je dan veilig rekent met 20 bruikbare uren op één dag, tijdsverlies voor defrost en eventueel SWW opwarmen, heb je een warmtepomp vermogen nodig van ±5.8kW.
Waarschijnlijk stookt de warmtepomp straks nog wel wat efficiënter (lagere aanvoer temp, vloerverwarmingsverdeler vervangen, etc.) dan jouw ketel nu doet.
*Voor het gemak uitgaande van 1m3 = 9kW
Echter zijn alle deuren en kozijnen begin dit jaar (na de echt koude dagen) vervangen voor veel beter isolerende exemplaren. De oude deuren tochtten behoorlijk. Dan is het dus gokken of dit mijn verbruik met 1 á 2m3 per dag heeft verminderd, of extra geld uitgeven aan een p80? Stel ik ga voor de sparrow, zou die extra 3kw BUH dan aan te raden zijn? Die 300L zal ik denk ik niet opmaken in één dag.
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Beste Weheat Intelligence bèta deelnemer,
Je ziet in de Weheat app momenteel een weergave van jouw geschatte besparing op je tapwater met Weheat Intelligence (zie voorbeeld). Binnenkort halen we deze functie echter weg uit de app. We willen je daar graag vooraf over informeren.
Waarom halen we dit weg?
De berekening van deze besparing is afhankelijk van veel verschillende factoren, zoals je energiecontract en tarieven. We merken dat de uitkomst daardoor helaas nog niet voor iedere situatie even betrouwbaar is. Om de kwaliteit van de berekening voor alle Weheat-klanten te kunnen waarborgen, halen we de functie voorlopig dus weg.
Goed om te weten:
Dit heeft geen invloed op de werking van Weheat Intelligence of je warmtepomp. Je installatie blijft precies zo draaien als je gewend bent, en je energieverbruik blijf je gewoon zien in de app.
Bedankt voor je begrip voor deze aanpassing. We blijven Weheat Intelligence ondertussen verbeteren, en onderzoeken of we dit in de toekomst weer kunnen toevoegen.
Met warme groet,
Team Weheat
Kraakhelder eigenlijk jaKraakhelder schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:12:
[...]
Dat is wat er staat. Er staat niks over een sensor. En hij regelt ook gewoon op de boventemperatuur als alles goed aangesloten is.
Ik denk dat de weheat-monitor meer informatie geeft dan de grafiek van weheat zelf, maar dat terzijde. Vandaag even de kou uit de vloer halen en zie de P80 toch wel erg ver terugmoduleren.Kodess schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:12:
Email van vandaag, voor de WHI geinteresseerde die vinden dat er te weinig wordt gedeeld.
[...]
[Afbeelding]
Daarnaast is het toch knap dat zowel de EM50 als Weheat beide 380W laten zien en ook het output vermogen van de Kamstrup en Weheat zijn gelijk.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/63BchY1hsdPIO0Vji41EunqR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7ejRUQ4jJTxXByLdgPQqDDUS.jpg?f=fotoalbum_large)