Kortsluiting bij nieuwe meterkast / wie verantwoordelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 10:34
Een korte situatieschets, heb het zo feitelijk mogelijk gelaten

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Aansprakelijkheid begint met duidelijkheid over de feiten. Daarom eerst vragen:

Heb je een 1-fase of 3-fase aansluiting?

En wat hebben ze uiteindelijk waar in je huis als probleem gevonden?

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
Members only:

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Van een kortsluiting gaat je aangesloten elektronica niet kapot. Kortsluitingen veroorzaken schade tussen de kortsluiting en de stroombron.

Wat zoiets wel kan veroorzaken is als je bij een 3 fase aansluiting, per ongeluk de nul van het huis aansluit op de fase van het net. Dan staat er ineens 400V op alle apparaten die daarmee zijn verbonden ipv de normale 230V. En bij meer dan 260V kunnen er al dingen stuk gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat verklaart het ja.. Zo'n perilex aansluiting. Als een oven of kookplaat op een kookgroep is aangesloten dan worden er 2 aders op de nul aangesloten. Als je die dan in de meterkast op 3 fasen zet dan zet je dus 1 fase op de nul van je huis. En 400V op alle andere groepen.

Een oven/kookplaat aansluiten op die manier is helemaal geen fout. Dat kan en mag zo. Een elektricien die dat niet ziet heeft gewoon liggen slapen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
RocketKoen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Een oven/kookplaat aansluiten op die manier is helemaal geen fout. Dat kan en mag zo. Een elektricien die dat niet ziet heeft gewoon liggen slapen.
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door pietje63 op 12-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 23:10
Aangezien de apparatuur defect is geraakt na het vervangen van de meterkast door de elektriciën is hij ook aansprakelijk voor de schade. Als hij het niet vertrouwde had hij uit voorzorg de apparatuur af moeten koppelen voor het inschakelen, nu heeft hij keer op keer maar wat lopen klooien met kortsluiting tot gevolg. Dit klinkt een beetje als de gebruikelijke prutsers die als "elektricien" werkt voor de zonneboeren (ja iets te vaak meegemaakt dat ik weer op kon komen draven om nieuwe hoofdzekeringen te plaatsen nadat zo'n handige harrie sluiting heeft gemaakt waarbij al snel blijkt dat diegene eigenlijk geen idee heeft waar hij mee bezig is.) Iedereen mag zich helaas verkopen als elektricien in Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
Wat enorm vervelend!

Heb je al contact gehad met je eigen (inboedel)verzekering? Lijkt me verstandig ze in te lichten en kijken wat voor advies ze geven.
Of bv je rechtsbijstandverzekering. Dit lijkt mij niet iets wat je in je eentje moet proberen op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In principe heb je alleen met je aannemer van doen. En die aannemer is aansprakelijk voor het geheel dus zijn zowel voor zijn eigen personeel als de onderaannemer. Of hij het wil verhalen op zijn onderaannemer is helemaal aan hem en niet jouw probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Linksom of rechtsom de elektricien is verantwoordelijk.
Op het moment dat die de meterkast vervangt zou hij inzichtelijk moeten hebben hoe één en ander in de afgaande groepen in elkaar steekt.
Vooral met de vaak verschillende vormen van uitvoering van kookgroepen.

Als ik een meterkast vervang dan is meten weten.
Dus ik check altijd onder de 230 groepen of het ook daadwerkelijk 230 is voor ik de automaat inschakel. (Dik 240 is meer normaal tegenwoordig)

Maar met je bijzondere kookgroep had de elektricien toch zeker moeten zorgen dat hij zeker van zijn zaak was, nu heeft hij gewoon je apparaten gefrituurd.

Ik zou er zeker een zaak van maken hun fout dus de kosten zijn voor hun.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Ik denk niet dat het probleem in de kookgroep zat, dit heeft hooguit invloed op je kooktoestel niet op de rest van je woning. Het lijkt er inderdaad op dat er misschien oude kleuren in de woning zitten (rood groen etc) en groepen fase-fase zijn aangesloten i.p.v. fase-nul waardoor er 400V op komt te staan. Als iemand telkens iets veranderd en herhaaldelijk in probeert te schakelen terwijl zowel de groep als de aardlekschakelaar eruit slaat is het wel duidelijk dat deze persoon geen idee heeft waarmee deze bezig is. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik deze zeker inschakelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Aangezien je zo veel schade hebt is hier kans dat er een zwevende nul is geweest waardoor er 400V op all apparatuur kan komen te staan.
Heel erg knullige fout, en helaas gebeurt dat vaker....

Schade door 400V in woning
Electronica doorgebrand
Stedin 380V storing - adviesvragen

Aangezien de apparatuur direct door schakelacties van de monteur zijn gesneuveld is dit natuurlijk 100% zijn probleem en kan dat niet worden afgewikkeld op "sluiting in de woning", hij had dat moeten controleren voor inbedrijfname.

En als er een deel van de installatie onduidelijk is dan breng je dat circuit gewoon niet in werking!

Ik zou alvast even kijken naar wat juridische hulp, want ze (de verzekering van de monteur) zullen natuurlijk veel aan doen om het jouw schuld te maken en niet te hoeven betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 13-07-2023 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
pietje63 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:56:
Members only:
Dit leidt niet tot kortsluiting. Dit zorgt er hooguit voor dat de aardlekschakelaars trippen omdat ze een verschilstroom meten (stroom gaat via de ene aardlekschakelaar "heen" en komt via de andere aardlekschakelaar "terug").

Dit zou ook je apparatuur niet mogen beschadigen. Tja, heel misschien een 3-fasen toestel als de nul wordt afgeschakeld terwijl de fasen nog verbonden zijn, maar ik neem aan dat die gekruisde groepen alleen speelt bij groepen met contactdozen voor algemeen gebruik en verlichting (bij een aparte eindgroep voor een specifiek toestel draden kruisen zou knap zijn).
Members only:
De kookplaat verkeerd aansluiten resulteert hooguit in een beschadigde kookplaat, de rest van de apparatuur in de woning krijgt daar niets van mee (tenzij de kookplaat in de fik vliegt en je huis afbrandt ofzo).

Gezien de grote schade verwacht ik eerder dat er zoiets is gebeurd:
RocketKoen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:56:
Wat zoiets wel kan veroorzaken is als je bij een 3 fase aansluiting, per ongeluk de nul van het huis aansluit op de fase van het net. Dan staat er ineens 400V op alle apparaten die daarmee zijn verbonden ipv de normale 230V. En bij meer dan 260V kunnen er al dingen stuk gaan.
Of misschien "gewoon" een zwevende nul, oftewel de nul niet goed aangesloten.

Maar dit zijn fouten die je toch echt alleen de monteur kunt verwijten.

Ik zou inderdaad eens beginnen bij de inboedelverzekering / rechtsbijstandverzekering en kijken of ze een schade-expert willen langssturen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Xander schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:39:
[...]

Dit leidt niet tot kortsluiting. Dit zorgt er hooguit voor dat de aardlekschakelaars trippen omdat ze een verschilstroom meten (stroom gaat via de ene aardlekschakelaar "heen" en komt via de andere aardlekschakelaar "terug").

Dit zou ook je apparatuur niet mogen beschadigen. Tja, heel misschien een 3-fasen toestel als de nul wordt afgeschakeld terwijl de fasen nog verbonden zijn, maar ik neem aan dat die gekruisde groepen alleen speelt bij groepen met contactdozen voor algemeen gebruik en verlichting (bij een aparte eindgroep voor een specifiek toestel draden kruisen zou knap zijn).

[...]

De kookplaat verkeerd aansluiten resulteert hooguit in een beschadigde kookplaat, de rest van de apparatuur in de woning krijgt daar niets van mee (tenzij de kookplaat in de fik vliegt en je huis afbrandt ofzo).

Gezien de grote schade verwacht ik eerder dat er zoiets is gebeurd:

[...]

Of misschien "gewoon" een zwevende nul, oftewel de nul niet goed aangesloten.

Maar dit zijn fouten die je toch echt alleen de monteur kunt verwijten.

Ik zou inderdaad eens beginnen bij de inboedelverzekering / rechtsbijstandverzekering en kijken of ze een schade-expert willen langssturen.
toon volledige bericht
als je een kookplaat op 2 fase aansluit dan zijn je aders L1, L2, N, N, Gr. In de kookplaat sluit je de 2 N aansluitingen dan kort.
Als je die kabel in de meterkast aansluit op L1, L2, L3, N, Gr. Dan sluit je dus L3 kort met N. En staat er 400V op al je enkel fase groepen die op L1 of L2 zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Members only:
Mooi. Dit had hij zonder enige twijfel kunnen weten als hij gewoon gemeten had voordat hij de nieuwe kast in gebruik gesteld had.

"Ik heb gewoon alles overgezet zoals het was" is een dooddoener. Ten eerste gaat die niet op omdat het voorheen werkte en nu niet, ten tweede is het zijn verantwoordeiljkheid een werkend en veilig systeem op te leveren, onafhankelijk van wat hij aantreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
Veel dank voor alle reacties!
Dit steunt me in deze moeilijke (en stressvolle) positie.
Prutsertje13 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:40:
Aangezien de apparatuur defect is geraakt na het vervangen van de meterkast door de elektriciën is hij ook aansprakelijk voor de schade. Als hij het niet vertrouwde had hij uit voorzorg de apparatuur af moeten koppelen voor het inschakelen, nu heeft hij keer op keer maar wat lopen klooien met kortsluiting tot gevolg. Dit klinkt een beetje als de gebruikelijke prutsers die als "elektricien" werkt voor de zonneboeren (ja iets te vaak meegemaakt dat ik weer op kon komen draven om nieuwe hoofdzekeringen te plaatsen nadat zo'n handige harrie sluiting heeft gemaakt waarbij al snel blijkt dat diegene eigenlijk geen idee heeft waar hij mee bezig is.) Iedereen mag zich helaas verkopen als elektricien in Nederland.
Ik hoop inderdaad dat het zo zit. Begrijp overigens dat hij wel gecertificeerd is.
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:01:
Heb je al contact gehad met je eigen (inboedel)verzekering? Lijkt me verstandig ze in te lichten en kijken wat voor advies ze geven.
Of bv je rechtsbijstandverzekering. Dit lijkt mij niet iets wat je in je eentje moet proberen op te lossen.
Inboedelverzekering -> eerste contact is er geweest. Nog geen duidelijke reactie. Kortsluiting in beginsel niet, gevolgschade onder voorwaarden wel
Rechtsbijstand -> heb ik niet. Overweeg wel op eigen kosten (/uit eigen netwerk), maar denk dat voor het beantwoorden van de juridische vraag de technische praktijk erg relevant is
synoniem schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:12:
In principe heb je alleen met je aannemer van doen. En die aannemer is aansprakelijk voor het geheel dus zijn zowel voor zijn eigen personeel als de onderaannemer. Of hij het wil verhalen op zijn onderaannemer is helemaal aan hem en niet jouw probleem.
Eens (was ook niet de vraag)
Ronald.42 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:16:
Linksom of rechtsom de elektricien is verantwoordelijk.
Op het moment dat die de meterkast vervangt zou hij inzichtelijk moeten hebben hoe één en ander in de afgaande groepen in elkaar steekt.
Vooral met de vaak verschillende vormen van uitvoering van kookgroepen.

Als ik een meterkast vervang dan is meten weten.
Dus ik check altijd onder de 230 groepen of het ook daadwerkelijk 230 is voor ik de automaat inschakel. (Dik 240 is meer normaal tegenwoordig)

Maar met je bijzondere kookgroep had de elektricien toch zeker moeten zorgen dat hij zeker van zijn zaak was, nu heeft hij gewoon je apparaten gefrituurd.

Ik zou er zeker een zaak van maken hun fout dus de kosten zijn voor hun.
Is jouw praktijk ook ergens op gebaseerd (bijv. best practices welke aan elektriciens worden onderwezen)?
jeroen3 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:33:
Aangezien je zo veel schade hebt is hier kans dat er een zwevende nul is geweest waardoor er 400V op all apparatuur kan komen te staan.
Heel erg knullige fout, en helaas gebeurt dat vaker....

Schade door 400V in woning
Electronica doorgebrand
Stedin 380V storing - adviesvragen

Aangezien de apparatuur direct door schakelacties van de monteur zijn gesneuveld is dit natuurlijk 100% zijn probleem en kan dat niet worden afgewikkeld op "sluiting in de woning", hij had dat moeten controleren voor inbedrijfname.

En als er een deel van de installatie onduidelijk is dan breng je dat circuit gewoon niet in werking!

Ik zou alvast even kijken naar wat juridische hulp, want ze (de verzekering van de monteur) zullen natuurlijk veel aan doen om het jouw schuld te maken en niet te hoeven betalen.
Dank voor de links en term zwevende nul. Dit maakt het mij duidelijker
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:03:
[...]
als je een kookplaat op 2 fase aansluit dan zijn je aders L1, L2, N, N, Gr. In de kookplaat sluit je de 2 N aansluitingen dan kort.
Als je die kabel in de meterkast aansluit op L1, L2, L3, N, Gr. Dan sluit je dus L3 kort met N. En staat er 400V op al je enkel fase groepen die op L1 of L2 zitten.
Duidelijk. Ik denk dat dit dus is gebeurd.

Vraag
Klopt het dat een groepenkast hier geen beveiliging tegen heeft (sluiten L3 met N met als resultaat 400v)? Of duurt het afschakelen zo lang dat er dan al veel schade ontstaan kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Members only:
Ik zou hiermee naar je verzekering (moet je even kijken welke, inboedel/opstal en anders rechtsbijstand) gaan. Een elektricien die zomaar 1:1 dingen overzet en niet bekijkt of dat wel kan is een prutser.

De vraag is vooral of je de aansprakelijkheidsverzekering van de elektricien of die van de PV installateur moet hebben; heb jij een overeenkomst met de elektricien en hem direct betaald, of loopt alles via de andere partij?

Hoe dan ook, dit is een kwestie van aansprakelijkheidsverzekering, maak een lijst van alle apparaten die kapot zijn + de kosten voor vervanging (en de extra gemaakte kosten voor de elektricien) en meld de deze bij je eigen verzekering, die zullen niet zo gauw ~3500 euro uitbetalen en gaan dan echt wel achter die partij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
Oon schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Ik zou hiermee naar je verzekering (moet je even kijken welke, inboedel/opstal en anders rechtsbijstand) gaan. Een elektricien die zomaar 1:1 dingen overzet en niet bekijkt of dat wel kan is een prutser.

De vraag is vooral of je de aansprakelijkheidsverzekering van de elektricien of die van de PV installateur moet hebben; heb jij een overeenkomst met de elektricien en hem direct betaald, of loopt alles via de andere partij?
PV installateur (enkel voor het opsporen van de kortsluiting directe overeenkomst met elektricien, maar toen was de schade er al]
Hoe dan ook, dit is een kwestie van aansprakelijkheidsverzekering, maak een lijst van alle apparaten die kapot zijn + de kosten voor vervanging (en de extra gemaakte kosten voor de elektricien) en meld de deze bij je eigen verzekering, die zullen niet zo gauw ~3500 euro uitbetalen en gaan dan echt wel achter die partij aan.
Ik heb het gemeld, de vraag is of zij achter die partij aan gaan (of dat aan mij overlaten). Dat eerste zou wel makkelijker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:18

paQ

Oon schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:20:
[...]

zou dan sowieso onder installatiefout vallen en dat zal niet gedekt zijn bij je eigen inboedel. (vanwege aansprakelijkheid van een andere partij)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
RocketKoen schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:03:
Dan sluit je dus L3 kort met N. En staat er 400V op al je enkel fase groepen die op L1 of L2 zitten.
Zo simpel is dat niet, N is natuurlijk ook nog steeds met N verbonden. Het enige wat zou moeten gebeuren is dat de groep van de kookplaat direct uitschakelt.

Het is niet zo dat de N ooit hetzelfde potentiaal als L3 krijgt, tenzij er ook sprake zou zijn van een zwevende N. Het kortgesloten circuit gaat zich als spanningsdeler gedragen waarbij het potentiaal in de groepenkast en dus bij andere eindgroepen dichter bij N zou moeten liggen dan bij L3. En dat dan ook nog eens heel kort. Het is niet gebruikelijk dat dit tot een dergelijke schade als bij TS leidt.

Dat zou wat zijn, als je bij iedere willekeurige kortsluiting op iedere willekeurige plek in de woning alle apparatuur in de woning op zou blazen. En dan ook bij de rest van de straat / wijk natuurlijk want uiteindelijk zit dat ook maar allemaal parallel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:36
Ik zou eerst maar eens uitzoeken of de schade wel ontstaan kan zijn door kortsluiting, want daar geloof ik niet in. Ik heb nog nooit gehoord dat er schade is ontstaan aan apparatuur door kortsluiting in het stroomnet thuis. Hooguit valt de stroom uit en werken apparaten niet meer en bederft de inhoud van je koelkast of vriezer.

Ik vraag mij ook af of je dit wel aan een elektricien kunt verwijten als het komt door een fout in aansluitingen/bedradingen in huis. De elektricien is ingehuurd om de meterkast te vervangen en schakelt na vervangen de groepen in. Dat deze er vervolgens iets kapot maken en bij nader onderzoek er fouten blijken te zitten buiten de meterkast daar kan je hem moeilijk voor verantwoordelijk houden. Geen enkele elektricien zal voor het simpelweg vervangen van een groepenkast eerst alle bedrading en apparatuur in en rondom het huis inspecteren en nameten.

Het is allemaal zuur en vervelend, maar ik zou als je een rechtsbijstand hebt daar eerst eens heen bellen om te zien hoe dit juridisch zit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Drardollan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:56:
Ik zou eerst maar eens uitzoeken of de schade wel ontstaan kan zijn door kortsluiting, want daar geloof ik niet in. Ik heb nog nooit gehoord dat er schade is ontstaan aan apparatuur door kortsluiting in het stroomnet thuis. Hooguit valt de stroom uit en werken apparaten niet meer en bederft de inhoud van je koelkast of vriezer.
Ik zou je eerst maar eens inlezen hoe het net in elkaar zit, dit kan namelijk prima, mits je de kortsluiting leest als zevende nul. Zie de topics en uitleg die hier eerder genoemd zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 13-07-2023 10:58 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
Drardollan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:56:
Mogelijk is kortsluiting niet de juiste term.

quote]
Ik vraag mij ook af of je dit wel aan een elektricien kunt verwijten als het komt door een fout in aansluitingen/bedradingen in huis. De elektricien is ingehuurd om de meterkast te vervangen en schakelt na vervangen de groepen in. Dat deze er vervolgens iets kapot maken en bij nader onderzoek er fouten blijken te zitten buiten de meterkast daar kan je hem moeilijk voor verantwoordelijk houden. Geen enkele elektricien zal voor het simpelweg vervangen van een groepenkast eerst alle bedrading en apparatuur in en rondom het huis inspecteren en nameten.
[/quote]
Hier probeer ik door middel van dit topic een beter gevoel bij te krijgen
Het is allemaal zuur en vervelend, maar ik zou als je een rechtsbijstand hebt daar eerst eens heen bellen om te zien hoe dit juridisch zit.
Een jurist inschakelen is zeker een volgende stap, maar daarbij helpt de informatie in dit topic. Wat kun je wel/niet verwachten van een elektricien. Waar ligt zijn verantwoordelijkheid, waar ligt mijn verantwoordelijkheid. Een jurist kan dit deels beantwoorden, maar het is daarbij ook relevant hoe een elektricien behoort te werken. Het is handig om een jurist op dat punt te kunnen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Kookgroepen zijn notoir onbetrouwbaar in hoe ze aangesloten zijn. Je kunt dus aan geen enkele kant van de bedrading van wat dan ook uit gaan. Voelt voor mij als verwijtbaar, maar linea recta naar rechtsbijstand. Hangt veel te veel van af voor advies hier…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
silverball schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Ik zou je eerst maar eens inlezen hoe het net in elkaar zit, dit kan namelijk prima, mits je de kortsluiting leest als zevende nul. Zie de topics en uitleg die hier eerder genoemd zijn.
Mja maar een zwevende nul is natuurlijk iets heel anders dan "kortsluiting". ;)
pietje63 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:10:
[...]

Hier probeer ik door middel van dit topic een beter gevoel bij te krijgen
Ik kan me heel slecht voorstellen hoe dit voorval niet de schuld van de elektricien is. Als het echt niet aan hem ligt dan moet deze dat toch zeker wel met bewijsmateriaal kunnen aantonen?

Ik zou deze partij eens vragen om te onderbouwen wat er precies aan de hand was, hoe dit de schade heeft kunnen veroorzaken en waarom het niet hun fout was. Of misschien laat je dat beter meteen aan een jurist over. Dan heb je iets inhoudelijks waar je op kunt schieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:00
[...]

Ik zou je eerst maar eens inlezen hoe het net in elkaar zit, dit kan namelijk prima, mits je de kortsluiting leest als zevende nul.
Kan ook "mits je de kortsluiting leest als een vliegtuig dat neerstort op je huis". Dan zijn je apparaten ook stuk.

Wat @silverball zegt is gewoonweg correct. Met uitzondering van gevoelige apparatuur dat een speciale shutdown cyclus heeft kan een kortsluiting zo goed als nooit iets van toestellen stukmaken. De bedrading zelf daarentegen is natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:36
[...]

En dat ontstaat ineens in je systeem na het vervangen van een meterkast, bijzonder. Dan zou het al jaren ervoor mis hebben moeten gaan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je topicvraag is "wie verantwoordelijk"? Het antwoord de aannemer waar je een contract mee hebt. En hoewel de technische details heel interessant zijn is de route: je apparatuur is kapot dus stel je de aannemer aansprakelijk. Die zal zijn aansprakelijkheidsverzekering inschakelen. Die het vervolgens met jouw inboedelverzekering mag uitvechten. Of je zelf die aansprakelijkheidstelling verstuurt of een jurist is dan wellicht de volgende vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
synoniem schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Je topicvraag is "wie verantwoordelijk"? Het antwoord de aannemer waar je een contract mee hebt. En hoewel de technische details heel interessant zijn is de route: je apparatuur is kapot dus stel je de aannemer aansprakelijk. Die zal zijn aansprakelijkheidsverzekering inschakelen. Die het vervolgens met jouw inboedelverzekering mag uitvechten. Of je zelf die aansprakelijkheidstelling verstuurt of een jurist is dan wellicht de volgende vraag.
Excuses voor mijn korte reactie op jouw input. Ik bedoelde dat de verhouding aannemer (PV leverancier) en onderaannemer (elektricien) voor mij duidelijk was. Mijn vraag zag meer op verhouding mij (consument) vs aannemer (PV leverancier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Je hebt een contract met de PV leverancier:
- zonnepanelen plaatsen
- meterkast vervangen
- prijs xx€te betalen tegen xx-xx-xxx
Daar staat doorgaans niet in vermeld dat schade op jou verantwoordelijkheid is. Dus de schade kan je verhalen op de aannemer (die dit regelt met zijn verzekering, of met de verzekering van ingehuurde electricien; niet jou zorg).

Er kunnen uitzonderlijke gevallen zijn waarin de verantwoordelijkheid wel op jou komt, maar dat zijn uitzonderlijke gevallen waarin je expliciet de opdracht geeft om zaken "verkeerd" te doen. De aannemer waarschuwt "beton moet eerst drogen voor we verder bouwen" en jij eist dat ze 5 seconden na gieten al de muren beginnen metselen, dan kan je zo'n extra clausule krijgen. Is hier niet aan de orde.

Of heb je expliciet aangegeven dat ze gewoon konden omkabelen, alles is correct, zelf nagekeken?

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 13-07-2023 13:01 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:13
No even voor de duidelijkheid, je hebt een elektricien 1100 euro betaald om de fout op te sporen.
Naast het feit dat dit een wel heel rijkelijk bedrag is, was dit dezelfde elektricien of een door jou ingeschakelde ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
ASW1 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:43:
No even voor de duidelijkheid, je hebt een elektricien 1100 euro betaald om de fout op te sporen.
Naast het feit dat dit een wel heel rijkelijk bedrag is, was dit dezelfde elektricien of een door jou ingeschakelde ander?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:10
Zwevende nul in de installatie na de groepenkast wordt meerdere keren genoemd, maar dat lijkt mij uitgesloten als dat zo zou zijn dan had de apparatuur al beschadigd moeten zijn ruim voordat de groepenkast zou worden vervangen. (Tenzij OP met de vervanging van een 1 fase aansluiting naar een 3 fase aansluiting is gegaan)

Draden fout aansluiten bij kookgroep is wel een mogelijke oorzaak dan zou je van een kookgroep draden 1 op 1 hebben moeten overnemen op een 3 fase groep. Dan zet je 400V op je installatie totdat de beveiliging eruit klapt. Zeker als een kabel op 2 van een set van 3 smeltzekeringen is geplaatst (niet toegestane kookgroep) dan is zo'n fout snel gemaakt zonder goed te kijken of te meten.

TS zit in een lastig parket hier, hij heeft de schade veroorzakende partij reeds opdracht gegeven om de fout te herstellen en die kan op de omschrijving zetten wat ze willen en/of wat hen goed uitkomt. En met die info moet je dan schade op hen gaan verhalen. Dit had moeten gebeuren door een andere onafhankelijke partij. Als verzekering kun je hier ook niet veel meer mee. Aan TS (welke de claimende partij is) om nu nog te bewijzen dat de schade is ontstaan door foutief handelen van de elektricien, zonder rechtsbijstand zou ik dit denk ik als een wijze levensles opvatten en proberen of ze welwillend zijn en een 50/50 oplossing of zo iets en het er dan maar bij laten zitten, ik zou zeker niet de investering maken om dit voor te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
@Groningerkoek dank voor je reactie
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door pietje63 op 13-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-05 15:04
Aansluiting met zekering is prima hoor, dat heeft het gros van de mensen nog, daar is niets mis mee. Als je dat zou willen veranderen dan moet je dat zelf betalen en heb je een lange wachtlijst want men heeft het druk enzo.
Maar het is zeker niet noodzakelijk om te vervangen, lekker zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Groningerkoek schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:26:
Zwevende nul in de installatie na de groepenkast wordt meerdere keren genoemd, maar dat lijkt mij uitgesloten als dat zo zou zijn dan had de apparatuur al beschadigd moeten zijn ruim voordat de groepenkast zou worden vervangen.
Een zwevende nul wordt inderdaad een paar keer als mogelijkheid genoemd, maar wie heeft het over een zwevende nul na de groepenkast?

Eerder een zwevende nul in de groepenkast, door een fuck up van de monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Groningerkoek schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:26:
Zwevende nul in de installatie na de groepenkast wordt meerdere keren genoemd, maar dat lijkt mij uitgesloten als dat zo zou zijn dan had de apparatuur al beschadigd moeten zijn ruim voordat de groepenkast zou worden vervangen. (Tenzij OP met de vervanging van een 1 fase aansluiting naar een 3 fase aansluiting is gegaan)
Hoezo? Die zwevende nul zal er niet gezeten hebben nee. Maar als iemand deze niet (of fout) aansluit in de nieuwe kast heb je gewoon rook.
Draden fout aansluiten bij kookgroep is wel een mogelijke oorzaak dan zou je van een kookgroep draden 1 op 1 hebben moeten overnemen op een 3 fase groep. Dan zet je 400V op je installatie totdat de beveiliging eruit klapt. Zeker als een kabel op 2 van een set van 3 smeltzekeringen is geplaatst (niet toegestane kookgroep) dan is zo'n fout snel gemaakt zonder goed te kijken of te meten.
In het slechtste geval zet je 400V op de kookplaat. Maar daar heeft de rest van het huis geen last van. Tenzij het huis afbrand zoals @Xander al aan gaf.
TS zit in een lastig parket hier, hij heeft de schade veroorzakende partij reeds opdracht gegeven om de fout te herstellen en die kan op de omschrijving zetten wat ze willen en/of wat hen goed uitkomt. En met die info moet je dan schade op hen gaan verhalen. Dit had moeten gebeuren door een andere onafhankelijke partij. Als verzekering kun je hier ook niet veel meer mee. Aan TS (welke de claimende partij is) om nu nog te bewijzen dat de schade is ontstaan door foutief handelen van de elektricien, zonder rechtsbijstand zou ik dit denk ik als een wijze levensles opvatten en proberen of ze welwillend zijn en een 50/50 oplossing of zo iets en het er dan maar bij laten zitten, ik zou zeker niet de investering maken om dit voor te laten komen.
Lastig dat hij in inderdaad dezelfde de opdracht gegeven heeft, maar gezien de schade (duizenden euro's noem ik geen leergeld meer) zou ik geen seconde twijfelen en hem verantwoordelijk stellen. Ik kan anders dan ergens 400V op zetten geen andere mogelijkheid bedenken dat apparatuur eraan gaat. En dat krijg je niet voor elkaar met wat gekruiste groepen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
pietje63 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:20:

[...]

Rechtsbijstand -> heb ik niet. Overweeg wel op eigen kosten (/uit eigen netwerk), maar denk dat voor het beantwoorden van de juridische vraag de technische praktijk erg relevant is
[...]
Rechtsbijstand kan je soms ook afsluiten en direct gebruiken. Zou dat zeker proberen!
anders bv ARAG: https://www.arag.nl/rechtshulp-on-demand/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:10
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:27:
[...]

Rechtsbijstand kan je soms ook afsluiten en direct gebruiken. Zou dat zeker proberen!
anders bv ARAG: https://www.arag.nl/rechtshulp-on-demand/
Dat klinkt leuk, maar voor TS kunnen ze weinig meer doen dan voor minimaal een paar honderd Euro een Advies en eventueel plan van aanpak opstellen en dat mag hij dan zelf uitvoeren.

Verzekeren met terugwerkende kracht is simpelweg niet mogelijk.
Pagina: 1