Afgelopen vrijdag is er door Liander een renovatie uitgevoerd van de hoofdaansluiting. Hierbij is het deel voor de meter gemoderniseerd (automaten en kabel naar buiten). De oude aansluiting was 3 fasen en is 3 fasen gebleven. Er is echter iets misgegaan waardoor er te veel spanning op de woning is gekomen hierdoor is er een computer in brand gegaan en is er brandschade onstaan, daarnaast zijn er veel elektrische apparaten kapot (koelkast, Quooker, koffiezetapparaat, computer, vloerverwarmingspomp, 2 laadpalen, 2 zonnepanelen/micro omvormers, spotjes/trafo's, ziggo modem)
Ik vraag me nu af 1) hoe dit kon gebeuren, 2) wat is het risico op vervolgschade 3) kan ik dit voorkomen met bijvoorbeeld een overspanningsbeveiliging in de meterkast?.
1) Hoe kan dit gebeuren?
- De electricien zegt dat de spanning op het net per fase wel hoog was (240-250 volt per fase) en 3 fase (430-450 volt) (veel zonnepanelen in de wijk).
- De electricien zegt dat hij niet per ongeluk de nul en fase heeft omgedraait.
- Zou het piekspanning kunnen zijn?
- Het is niet zo dat er continue zaken doorbranden of in de fik gaan en we hebben wel meer zonnige dagen.
Hebben jullie een verklaring?
2) Er zijn best wel veel electrische apparaten kapot, maar er zijn er ook nog genoeg die niet kapot zijn. Als ze nu niet kapot zijn is het dan goed of kan er wel schade zijn die zich pas later uit / levensduur verkort.
Ik heb bijvoorbeeld 30 zonnepanelen die er net 3 maanden opliggen, nu zijn er 2 kapot, kunnen er over 3 maanden of 3 jaar ineens meer uitvallen omdat er nu schade is ontstaan?
Ik vraag me nu af 1) hoe dit kon gebeuren, 2) wat is het risico op vervolgschade 3) kan ik dit voorkomen met bijvoorbeeld een overspanningsbeveiliging in de meterkast?.
1) Hoe kan dit gebeuren?
- De electricien zegt dat de spanning op het net per fase wel hoog was (240-250 volt per fase) en 3 fase (430-450 volt) (veel zonnepanelen in de wijk).
- De electricien zegt dat hij niet per ongeluk de nul en fase heeft omgedraait.
- Zou het piekspanning kunnen zijn?
- Het is niet zo dat er continue zaken doorbranden of in de fik gaan en we hebben wel meer zonnige dagen.
Hebben jullie een verklaring?
2) Er zijn best wel veel electrische apparaten kapot, maar er zijn er ook nog genoeg die niet kapot zijn. Als ze nu niet kapot zijn is het dan goed of kan er wel schade zijn die zich pas later uit / levensduur verkort.
Ik heb bijvoorbeeld 30 zonnepanelen die er net 3 maanden opliggen, nu zijn er 2 kapot, kunnen er over 3 maanden of 3 jaar ineens meer uitvallen omdat er nu schade is ontstaan?
[ Voor 3% gewijzigd door rvdzwaan76 op 11-06-2023 07:56 ]