Electronica doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-04 07:39
Afgelopen vrijdag is er door Liander een renovatie uitgevoerd van de hoofdaansluiting. Hierbij is het deel voor de meter gemoderniseerd (automaten en kabel naar buiten). De oude aansluiting was 3 fasen en is 3 fasen gebleven. Er is echter iets misgegaan waardoor er te veel spanning op de woning is gekomen hierdoor is er een computer in brand gegaan en is er brandschade onstaan, daarnaast zijn er veel elektrische apparaten kapot (koelkast, Quooker, koffiezetapparaat, computer, vloerverwarmingspomp, 2 laadpalen, 2 zonnepanelen/micro omvormers, spotjes/trafo's, ziggo modem)

Ik vraag me nu af 1) hoe dit kon gebeuren, 2) wat is het risico op vervolgschade 3) kan ik dit voorkomen met bijvoorbeeld een overspanningsbeveiliging in de meterkast?.

1) Hoe kan dit gebeuren?
- De electricien zegt dat de spanning op het net per fase wel hoog was (240-250 volt per fase) en 3 fase (430-450 volt) (veel zonnepanelen in de wijk).
- De electricien zegt dat hij niet per ongeluk de nul en fase heeft omgedraait.
- Zou het piekspanning kunnen zijn?
- Het is niet zo dat er continue zaken doorbranden of in de fik gaan en we hebben wel meer zonnige dagen.

Hebben jullie een verklaring?

2) Er zijn best wel veel electrische apparaten kapot, maar er zijn er ook nog genoeg die niet kapot zijn. Als ze nu niet kapot zijn is het dan goed of kan er wel schade zijn die zich pas later uit / levensduur verkort.

Ik heb bijvoorbeeld 30 zonnepanelen die er net 3 maanden opliggen, nu zijn er 2 kapot, kunnen er over 3 maanden of 3 jaar ineens meer uitvallen omdat er nu schade is ontstaan?

[ Voor 3% gewijzigd door rvdzwaan76 op 11-06-2023 07:56 ]

Beste antwoord (via rvdzwaan76 op 11-06-2023 11:07)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Van 250V krijg je niet last van meerdere defecte apparaten en brand en valt nog in de marge waar netspanning in mag zitten.
De electricien heeft op zeker een fout gemaakt. Waarschijnlijk nul niet of niet goed vast (of hij heeft onder spanning gewerkt en de nul als 3e of laatste vastgemaakt, zelfde resultaat:). Bij sommige groepen/apparaten kan er dan spanning tussen zeg 0V en 400V op komen te staan. Van die hoge spanning gaan ze wel stuk en is brand wel een risico.
Apparaten die nu niet stuk zijn kunnen wel schade hebben de later tot een defect leidt. Lastige is dat dat haast niet uit is te zoeken.
Apparaten die achter een echte fysieke schakelaar zaten, b.v. zo'n stekkerblok met schakelaar, die uit stond, hebben geen klap gehad.

Ik weet niet of een OVP (overspanningsbeveiliging) in de meterkast tegen een losliggende nul beschermd. Ik denk van niet. Maar een OVP is sowieso wel een handige. Duur zijn ze niet. Hou er rekening mee dat het een one-time-use apparaat is. De OVP gaat dus stuk als ie zn werk moet doen.

[ Voor 42% gewijzigd door remco_k op 11-06-2023 10:06 ]

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:35
Allemaal (nog) niet zo relevant. Contacteer je verzekeraar voor vervolg en stel daar eventueel deze vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Miyamoto schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:49:
Allemaal (nog) niet zo relevant. Contacteer je verzekeraar voor vervolg en stel daar eventueel deze vragen.
Er is brand in de woning ontstaan. Gelukkig heb ik het nu relatief tijdig ontdekt en is de brandschade beperkt, 5 minuten later en dan had de brandweer waarschijnlijk moeten komen. Ik zou daarom wel graag de mogelijke oorzaken begrijpen en waar mogelijk de risico's beperken. Verder zou ik me inzake de schade afwikkeling graag vooraf informeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Klinkt als een 'zwevende nul'. Een nul leiding die (tijdelijk) niet goed vast gezeten heeft. Als jij de enige met het probleem bent dan heeft dat ergens in jouw installatie gezeten (of zit het nog steeds!). Kan ook de plek zijn waar jouw nieuwe kabel op de hoofdkabel is gelast.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als er zelfs brand ontstaat dan kan het niet anders dan dat de elektricien van Liander een forse fout heeft gemaakt. Wat deze is kunnen expert hier vast over uitwijden.

want met een iets hoger voltage op de fases krijg je geen brand in huis. 240v is heel normaal op plekken waar er zonnepanelen in de zon liggen. Omvormers schakelen pas daarboven af en dat is een veiligheidsmechanisme die een wettelijke grens heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bel je verzekering. Die is hiervoor en kan ook in acute zaken de eerste acties uitzetten om (vervolg)schade te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:01
De verzekering stuurt ongetwijfeld een schadeexpert die bekend is met zulke schade en weet waarop te letten. Voor een indicatie kun je kijken naar schade na blikseminslag. Dat kan inderdaad ook op langere termijn effect hebben (apparaat doet het minder goed, maar werkt nog, maar geeft eerder dan verwachte levensduur de geest).
Zelf denk ik dat ook je leidingen een flinke klap hebben gekregen, idem stopcontacten (maar ik ben geen expert). edit: zie wat anderen hierover zeggen. Hopelijk zijn zij de experts.

Heel vervelende situatie voor je, sterkte!

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 11-06-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Als het een zwevende 0 is geweest dan hoef je voor je leidingen niet perse te vrezen, de maximale stroom is gewoon begrensd door de automaat in de meterkast. Alleen het apparaat krijgt een heel ander voltage voor z'n kiezen, afhankelijk van de inbalans in je systeem. Daardoor heeft het ene apparaat er ook veel meer last van dan het andere.

De situatie is vrij specifiek en totaal niet te vergelijken met een blikseminslag.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +12 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Van 250V krijg je niet last van meerdere defecte apparaten en brand en valt nog in de marge waar netspanning in mag zitten.
De electricien heeft op zeker een fout gemaakt. Waarschijnlijk nul niet of niet goed vast (of hij heeft onder spanning gewerkt en de nul als 3e of laatste vastgemaakt, zelfde resultaat:). Bij sommige groepen/apparaten kan er dan spanning tussen zeg 0V en 400V op komen te staan. Van die hoge spanning gaan ze wel stuk en is brand wel een risico.
Apparaten die nu niet stuk zijn kunnen wel schade hebben de later tot een defect leidt. Lastige is dat dat haast niet uit is te zoeken.
Apparaten die achter een echte fysieke schakelaar zaten, b.v. zo'n stekkerblok met schakelaar, die uit stond, hebben geen klap gehad.

Ik weet niet of een OVP (overspanningsbeveiliging) in de meterkast tegen een losliggende nul beschermd. Ik denk van niet. Maar een OVP is sowieso wel een handige. Duur zijn ze niet. Hou er rekening mee dat het een one-time-use apparaat is. De OVP gaat dus stuk als ie zn werk moet doen.

[ Voor 42% gewijzigd door remco_k op 11-06-2023 10:06 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 20:21
Een OVB helpt niet tegen een zwevende nul. Het is wel mogelijk om met een contacter te beschermen tegen een zwevende nul. Echter is dan wel de vraag waar pas je hem toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Wolf87 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:30:
Een OVB helpt niet tegen een zwevende nul. Het is wel mogelijk om met een contacter te beschermen tegen een zwevende nul. Echter is dan wel de vraag waar pas je hem toe.
Als ik google op "contacter" dan krijg ik geen bruikbaar resultaat. Heb je misschien iets meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 20:21
Contacter = vermogens relais.

Met deze oplossing zet je een relais tussen voor al je verbruikers. Het relais schakel je met een fase en een nul. Wanneer je een zwevende nul hebt zal het relais afschakelen en je verbruikers beschermen.

Alleen als je deze bijvoorbeeld na je hoofdschakelaar zet en je hebt in een van je eindgroepen een zwevende nul beschermt hij daar niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Dank voor de verduidelijking

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:52
Andere oorzaak kan zijn, dat bij het vervangen de nul verkeerd aangesloten is geweest op een locatie van een fase. Denk bv aan eaton waar de nul rechts zit, maar Schneider waar de nul links. Dan hebben geen zwevende nul, maar zet je actief 400V op een bepaald gedeelte.

Met deze draaiing die ik hierboven schets blijft er nog steeds 230v op L1 en N staan (alleen dan omgedraaid), maar hebben L2 en L3 400v.

Maw. Als er apparaten op 1 specifieke fase niet kapot zijn gegaan, zou ik eerder aan zoiets denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
Heb je een slimme meter waar de piekspanning is uit te lezen?

Dat dit is fout gegaan bij Liander is wel duidelijk, het is statistisch gezien zo goed als onmogelijk dat jij gedurende hun werkzaamheden een forse overspanning krijgt en dat jouw installatie daarna vanzelf weer piekfijn in orde is. Meeste kans op wat er fout is gegaan is fase en nul verwisselen bij aansluiten of de nul als laatste aansluiten (waardoor je groepen/apparatuur in serie komen te staan op 400V, en dan gaan er dingen kapot). En ook elektronica welke nu nog werkt kan een beste optater hebben gehad maar zoals iemand anders al zei dat is zo lastig te vinden. En 250V is gewoon binnen de norm en al je apparatuur kan dat prima aan, dus dat is het probleem niet, de spanning was overduidelijk veel hoger.

Die monteur zit zich zelf in te dekken of is zich niet bewust wat hij fout heeft gedaan, je moet je verzekering bellen en met hen overleggen hoe dit op te lossen want de schade is gewoon erg fors, en optimaal zou zijn dat sommige dingen preventief worden vervangen of dat het risico op vervolgschade wordt afgekocht, maar daar zijn ze nooit zo happig op.

Leidingen zou ik mij geen zorgen over maken, die kunnen minimaal tot 1000V aan en de stroombegrenzing werkt ook nog.

[ Voor 5% gewijzigd door Groningerkoek op 11-06-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Bas_Pierik schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:42:
Andere oorzaak kan zijn, dat bij het vervangen de nul verkeerd aangesloten is geweest op een locatie van een fase. Denk bv aan eaton waar de nul rechts zit, maar Schneider waar de nul links. Dan hebben geen zwevende nul, maar zet je actief 400V op een bepaald gedeelte.

Met deze draaiing die ik hierboven schets blijft er nog steeds 230v op L1 en N staan (alleen dan omgedraaid), maar hebben L2 en L3 400v.

Maw. Als er apparaten op 1 specifieke fase niet kapot zijn gegaan, zou ik eerder aan zoiets denken.
Ik had hier ook even aangedacht, maar ik heb kapotte apparaten op alle drie de fase, dan zou het meerdere keren mis gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
rvdzwaan76 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Ik had hier ook even aangedacht, maar ik heb kapotte apparaten op alle drie de fase, dan zou het meerdere keren mis gegaan zijn.
Dan lijkt mij de meest logische verklaring dat de spanning al op de fases stond terwijl de nul nog niet was aangesloten, dan is je huis eigenlijk een sterschakeling zonder nulpunt en kan het heel raar gaan met vele dingen die een veel te hoge spanning te verwerken krijgen, en telkens als een onderdeel defect raakt kan de spanning elders weer oplopen. Dit kan heel snel gaan en gaat door tot er zoveel is verbrand dat alleen sterke onderdelen overblijven of er zoveel defect is dat de sterschakeling niet meer voorkomt. (en bij toeval kan het zijadat sommige vertakkingen in evenwicht zijn en heel blijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 15:04
Dat is heel erg vervelen. Het enige correcte hier is de elektricien / het bedrijf dat de werkzaamheden heeft verricht onmiddellijk aansprakelijk te stellen. Zo goed als alle apparatuur in huis zal vervangen moeten worden. Elektronische apparatuur die nu nog niet stuk is gaat binnen 6 tot 12 maanden overlijden en kun je beter meteen vervangen. Dit is een zeer ernstige fout van de persoon die de werkzaamheden heeft verricht. Betrek ook je eigen verzekeraar van de inboedel in het verhaal en laat die een expert langssturen en een rapport opmaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schuim
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 23:09

Schuim

Sup?

Even een korte uitleg van iemand die voor een netbeheerder werkt.

Je hebt zoals hier boven aangegeven, last gehad van een zwevende 0.
Dit kan gebeuren door een montagefout voor de hoofdzekeringen (in de mof), onderkant hoofdzekeringen, tussen de hoofdzekeringen en de meter, de meter en de hoofdschakelaar. Maar ook, afhankelijk van het type, vanaf de hoofdschakelaar naar de rest.

En kan direct optreden of zelfs jaren later door verkeerde montage en bijvoorbeeld trillingen.

Er is 9 vd 10x echter wel een punt te zien in de installatie waar de 0 aan het "lassen" is geweest door slecht contact.
Laat hier is iemand naar zoeken. Dan weet je vanaf dat punt wie er aansprakelijk is.

Een medewerker van een netbeheerder heeft een protocol waar die zich aan zou moeten houden en kijken of de 0 mee komt voor inschakeling van je hoofdschakelaar. En een goede controleerd ook bij inschakeling vd hoofdschakelaar of de 0 aan de bovenzijde mee komt, en gaat dan pas door met het omzetten vd rest van de zekeringen.
Maar zoals hier boven benoemd kan het later optreden.

Wel is er al enigsinds een kant op te wijzen omdat de boel net gerenoveerd aan de zijde van de netbeheerder.

De storingsmonteur die is komen kijken bij je aan de hand van je klacht zou ook al onderzoek moeten doen op zoek naar eventuele laspunten.

AMD5800x3D, 6900XT, 16GB 3600mhz, SSD's Only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Schuim schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:30:

Wel is er al enigsinds een kant op te wijzen omdat de boel net gerenoveerd aan de zijde van de netbeheerder.

De storingsmonteur die is komen kijken bij je aan de hand van je klacht zou ook al onderzoek moeten doen op zoek naar eventuele laspunten.
Zoals ik het begrijp is het niet gebeurt nadat onlangs een verandering door Liander is uitgevoerd, maar is het gebeurd terwijl Liander een verandering uitvoerde. En ook is er voor zover ik lees geen aparte storingsmonteur geweest, maar was dit de monteur die reeds ter plekke was om de werkzaamheden uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:19
De oorzaak van de kapotte apparatuur en beginnende brand is inmiddels duidelijk uitgelegd.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is:
- bedoel met je "elektricien" de monteur van Liander? Of een elektricien die door jou is ingeschakeld toen je de problemen constateerde?
- Is de boel stuk gegaan toen de Liander monteur nog aanwezig was? Of pas later?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Dubbel gepost

[ Voor 121% gewijzigd door Toke_gt op 11-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Devil schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:42:
De situatie is vrij specifiek en totaal niet te vergelijken met een blikseminslag.
Ik had het over de schade op apparaten. Bijvoorbeeld het effect op lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Groningerkoek schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:34:
[...]

Zoals ik het begrijp is het niet gebeurt nadat onlangs een verandering door Liander is uitgevoerd, maar is het gebeurd terwijl Liander een verandering uitvoerde. En ook is er voor zover ik lees geen aparte storingsmonteur geweest, maar was dit de monteur die reeds ter plekke was om de werkzaamheden uit te voeren.
Liander heeft de werkzaamheden laten uitvoeren door een aannemer, waarvan ik aanneem dat de persoon die in de meterkast het werk heeft verricht electricien is. Het is inderdaad gebeurd tijdens de werkzaamheden. Ik was aan het lunchen toen ik meerdere keren "plofjes" in de buurt van de koelkast hoorde. Dit was het moment waarop de electricien de stoom er weer op probeerde te zetten. Ik ben toen gaan kijken en heb waargenomen dat keer op keer de stoppen er uitvlogen. Toen zag ik rook in de woonkamer en heeft de electricien de stroom eraf gehaald.

Na het blussen heeft de aannemer de storingsmonteur van Liander gebeld en die is ter plaatse geweest.
Ik heb niet waargenomen of er tussentijds nog de nul nog is vastgezet. Toen de storingsmonteur van Liander aanwezig was kon de stroom er wel opgezet worden, nadat alle apparatuur die kapot was gegaan en kortsluiting veroorzaakte was losgekoppeld. Met de kennis van nu, moet de nul wel vastgezet zijn na de brand, maar voor de storingsmonteur ter plaatse was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
rvdzwaan76 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Liander heeft de werkzaamheden laten uitvoeren door een aannemer, waarvan ik aanneem dat de persoon die in de meterkast het werk heeft verricht electricien is. Het is inderdaad gebeurd tijdens de werkzaamheden. Ik was aan het lunchen toen ik meerdere keren "plofjes" in de buurt van de koelkast hoorde. Dit was het moment waarop de electricien de stoom er weer op probeerde te zetten. Ik ben toen gaan kijken en heb waargenomen dat keer op keer de stoppen er uitvlogen. Toen zag ik rook in de woonkamer en heeft de electricien de stroom eraf gehaald.

Na het blussen heeft de aannemer de storingsmonteur van Liander gebeld en die is ter plaatse geweest.
Ik heb niet waargenomen of er tussentijds nog de nul nog is vastgezet. Toen de storingsmonteur van Liander aanwezig was kon de stroom er wel opgezet worden, nadat alle apparatuur die kapot was gegaan en kortsluiting veroorzaakte was losgekoppeld. Met de kennis van nu, moet de nul wel vastgezet zijn na de brand, maar voor de storingsmonteur ter plaatse was.
Dan is het wel duidelijk wie er hier gaat betalen. Gelijk morgenochtend achteraan gaan, en je niet af laten schepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Fijn dat er vandaag zoveel mensen even hebben meegedacht. Het maakt dat ik morgen een stuk beter geinformeerd in gesprek kan met mijn verzekeraar en Liander. Waardeer het enorm!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:19
Duidelijk verhaal.
Morgen direct een klachtenprocedure bij Liander starten.

Wees voorbereid op het volgende:
- Jij hebt juridisch gezien met de aannemer niets te maken, want die werkte in opdracht van Liander en jij hebt alleen een overeenkomst met Liander. Laat je dus niet van het kastje naar de muur sturen. Liander is naar jou toe aansprakelijk en daarover is geen discussie mogelijk.

- Je hebt recht op de volledige herstel- of vervangingswaarde. Laat je niet afschepen met fictieve veel te lage dagwaarde of absurd hoge afschrijving. Als bijvoorbeeld een 2 jaar oude (destijds) high-end laptop of TV stuk is, heb je recht op een bedrag waarmee je nu een apparaat van gelijke specs kan kopen.
- Bij veel apparatuur zal alléén de voeding stuk zijn. Het vervangen van de adapter of printplaat met voeding is vaak een goede oplossing. Je hebt recht op reparatie als dat redelijkerwijs mogelijk is.

En oh, wat is die monteur van de aannemer een ongelooflijke lul. Hij wist dondersgoed wat er aan de hand was met zijn verhaal over 240-250 en 420-430 Volt. Want waarom zou hij over die 420-430 Volt beginnen als hij van mening is dat er geen 400+ Volt door je apparatuur gegaan kan zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 11-06-2023 21:54 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:13
Keer op keer schakelden de automaten uit terwijl de elektriciën bezig was?! Als alles uitvalt ga je toch niet steeds opnieuw proberen in te schakelen?

Succes, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Hopelijk doen ze niet te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Tja die aannemer is waarschijnlijk een zzp onder-onder-onder-onder aannemer. Zelfde types heb ik hier over de vloer gehad. Hele aardige lui, maar ze zijn met 4 man een hele dag bezig geweest om de huisaansluiting te renoveren. Stroom ging er af rond 10:00 en weer op rond 19:30. En elke keer tussendoor waren ze weer een uur of langer verdwenen 'even spullen halen'. Tuurlijk jongens.

(Speculatie)
Waarschijnlijk als ZZP ook niet verzekerd, dus snel de fout wegmoffelen en iets anders de schuld geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
En neem ook schade mee van dingen die je weg hebt moeten gooien uit je vriezer/koeler, neem het beste foto's van wat je weggooit, verzekeringsmaatschappijen houden van foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 11:35
Dat heb ik ook gehad, er zat een oud gedeelte in het systeem en die man had gewoon de draden omgedraaid (rood was iets anders vroeger). Dus ging er 380 overal doorheen, de vlammen kwamen uit mijn schoonvaders pc.

Het heeft ons best wel wat geld gekost want ook dekt de verzekering alles, je krijgt nooit de nieuwprijs terug (ook niet met hulp van de rechtsbijstand). Ik heb overigens gelijk een externe partij ingeschakeld toen het gebeurde. Ik was op vakantie en de zoon van mijn vriendin belde, goed dat ik dit had gedaan want de monteur was teruggekomen met een collega. Gelukkig had de externe partij toen al geconstateerd dat de monteur fout zat.

Ja, sommige dingen zullen nog werken maar bij ons zijn er later nog wat dingen kapot gegaan (waaronder mijn pc.. kan ook toeval zijn geweest maar pc was een jaar oud).

[ Voor 56% gewijzigd door Jron667 op 12-06-2023 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Nieuwsgierige ik vraagt zich af of Liander een reactie heeft gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Groningerkoek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:07:
Waarschijnlijk laten ze het verder via de verzekering lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Groningerkoek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:07:
Vooralsnog ben ik niet heel enthousiast over de customer service afdeling van Liander. Ik ben alleen doorverwezen naar de website van Liander waar ik de claim kan indienen en mag dan binnen 8 weken een reactie verwachten. Gelukkig is mijn ING woonverzekering een stuk behulpzamer.

to be continued....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Als je rechtsbijstand hebt, lijkt me handig die nu meteen in te schakelen. Als je kookplaat en koelkast defect is, en ze pas na 8 weken reageren lijkt het me niet meer dan logisch dat de rechtsbijstand je helpt om minmaal 8 weken 3x daags restaurantkosten terug te claimen. Dit is een fout van grove nalatigheid; kan gebeuren en valt onder verzekering maar dat neemt niet weg dat er directe actie moet ondernomen worden. Contacteer ook je eigen (brand?)verzekering, die kunnen wellicht sneller actie ondernemen en zullen met veel plezier een dikke rekening bij Liander neerleggen.

Dit voorkomen zou misschien kunnen met een fasebewakingsrelais; dat is een toestel wat een contact geeft als alle fasen in correcte volgorde op spanning zijn (nodig bij motoren om draairichting niet om te draaien bijvoorbeeld). In jou toepassing zal je er dan een zware 3fasige contactor mee willen aansturen om heel je huis los te koppelen. Zal een dure complexe installatie zijn.
Ik ben niet zeker dat die snel genoeg schakelt om alle schade te vermijden (als plots de nulleider wegvalt bijvoorbeeld), en er kan ook een fout optreden in jou huisinstallatie. Denk dat dit erg dure gemoedsrust is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Rechtsbijstand heb ik ook ingeschakeld, maar die kunnen pas ondersteuning geven als er een conflict is. Ze hebben wel vast een dossier aangemaakt en een voorbeeld tekst aangeleverd voor de aansprakelijkheid stelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:52
Binnen 8 weken krijg je reactie?
(koelkast, Quooker, koffiezetapparaat, computer, vloerverwarmingspomp, 2 laadpalen, 2 zonnepanelen/micro omvormers, spotjes/trafo's, ziggo modem)
Dit is allemaal kapot. Binnen 8 weken een reactie en vergoeding wellicht daarna pas?

Dat is toch van de zotte 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
rvdzwaan76 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:59:
Rechtsbijstand heb ik ook ingeschakeld, maar die kunnen pas ondersteuning geven als er een conflict is. Ze hebben wel vast een dossier aangemaakt en een voorbeeld tekst aangeleverd voor de aansprakelijkheid stelling.
Het conflict is dat ze weigeren binnen een redelijke termijn (uren/dagen; niet maanden) je probleem in behandeling te nemen (nog te zwijgen van oplossen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrankHe
Een woning waarin bijna alle huishoudelijke apparatuur kapot is zou je als onbewoonbaar kunnen aanmerken. Met een defecte koelkast, kookplaat en wasmachine wordt het leven er bijzonder primitief op. De netbeheerder en diens verzekering doen er verstandig aan om de hoeveelheid gevolgschade zo veel mogelijk te beperken. Ik zou netjes alle bonnetjes bewaren van alle bezorgmaaltijden en foto's van bedorven producten uit de vriezer. Als ze niet snel over de brug komen dan worden de gevolgkosten alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Van de uitleg over claimafhandeling op de site van Liander word je ook niet echt gelukkig. Wat een ontmoedigingsbeleid lees je daarin terug. Gelukkig wel de aanbeveling dat je vooral je eigen verzekering moet raadplegen. Laat die dan maar met Liander uitvechten wie wat moet betalen. Hopelijk helpt je woonverzekering je snel aan middelen voor vervanging en hoef je daar geen 8 weken op te wachten.
Pagina: 1