Stedin 380V storing - adviesvragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Hoi Tweakers,

Recent is bij mij een stroomstoring geweest in de flat, waarbij meerdere huizen 380V te verwerken kregen. Ook bij mij zijn dus apparaten gesneuveld.

Ik heb een paar vragen hierover, omdat ik het niet meer snap, en ook wil bedenken hoe verder.

Wie kan mij in lekentaal uitleggen hoe het werkt, dat dit gebeurd is?
Volgens de man van Stedin was er in de schakelkast beneden, zo goed als ik kan navertellen: iets met de 0-draad (of fase, weet even niet meer wat), er was iets van ouderdom losgeschoten en daarom kwam die hoge spanning erop te staan.
Ik wil het graag snappen, want klinkt als een tikkende tijdbom die gewoon buiten elke woning ontstaat? Why?!

Wie kan mij in lekentaal uitleggen waarom mijn aardlekschakelaar pas vrij laat iets deed?
Want er waren wel, toen ik wakker werd, wat groepen uitgeslagen (en dus mss al apparaten stuk wat ik gewoon nog niet wist). Maar toen ik die groepen (niet wetende wat er aan de hand was) 1 voor 1 weer begon in te schakelen, sloegen de rookwolken uit mijn receiver, mediacenter pc, dimmer in de muur etc. en moest ik ZELF halsoverkop die groepen uitgooien.
Vindt zo'n aardlek het schijnbaar prima als er 380V binnen komt en doet ie er niets aan? Wanneer slaat zo'n schakelaar of een groep wel naar beneden dan? Is dat eerst wachten tot een apparaat dusdanig doorbrandt dat het echte kortsluiting veroorzaakt? Zo ja, dat is toch enorm brandgevaar, dat je moet wachten tot het desbetreffende apparaat 'stuk genoeg is' voor iets afslaat? In theorie brandt je huis al voor dat gebeurt toch?....Er ligt bijv. in mijn keuken een trafo op een kastje en op dat kastje liggen oude kranten: tip van mijn ma om te zorgen dat keukenkastjes van boven niet vies en vet worden. Dus ja...

En dan de vraag: wat is slim om eraan te doen door mij?
Ik heb inmiddels 2x meegemaakt (1x bij mijn ouders) dat er 380V op de lijn komt van buiten en ja, dat ben ik wel een beetje zat. Ik las dat er iets van een overspanningsbeveiliging bestaat die je in je meterkast laat monteren van rond de 400E? Is dat werkbaar, en gaat zo'n ding mee of moet je die dus vervangen als het weer gebeurt? Als het kan, hoe heet hetgene dan wat ik moet aanvragen bij een electricien?

En dan nog inhoudelijke vragen:
  • De knoppen van mijn oven, die het nog lijkt te doen, worden opeens heel heet. Dat lijkt mij dus foute boel, alsof er vanbinnen een fan oid kaduuk is; het klokje/timer is dat namelijk ook. Lijkt mij dus ook niet meer veilig om te gebruiken?
  • De voeding van mijn HTPC is ook stuk, maar ik neem aan dat de gewone voedingskabel nog gewoon bruikbaar is toch?
Veel dank!

----------------------
Edit: dank allen voor de reacties zover; ik knip mijn vraag over die dimmer ff los, gezien het hier toch meer over de overspanning gaat en wat hier al dan niet aan te doen is. Die heb ik hier gezet

[ Voor 27% gewijzigd door Evil_king op 01-08-2021 11:27 ]

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Beste antwoord (via Evil_king op 01-08-2021 11:27)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Evil_king schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:58:
De nul is onderbroken geweest, daardoor was er in het 3-fasen net een zwevende nul / zwevend sterpunt (gooi deze termen gerust eens door Google). Bij een mooie gelijke belasting op de 3 fasen is er dan weinig aan de hand maar bij een ongelijke belasting zal het sterpunt verschuiven, waardoor sommige componenten een lagere spanning en sommige componenten een hogere spanning over zich krijgen.
Wie kan mij in lekentaal uitleggen waarom mijn aardlekschakelaar pas vrij laat iets deed?
Omdat er geen lekstroom was.
Vindt zo'n aardlek het schijnbaar prima als er 380V binnen komt en doet ie er niets aan? Wanneer slaat zo'n schakelaar of een groep wel naar beneden dan?
Yes dat vindt de aardlekschakelaar prima! De aardlekschakelaar schakelt af bij een lekstroom, oftewel een verschilstroom tussen de fase- en nulgeleider. Een installatieautomaat (de "groep") schakelt af bij kortsluiting of overbelasting. Geen van deze componenten trekt zich ook maar iets aan van de spanning.

Tenzij je spanningsafhankelijke aardlekschakelaars hebt. Deze waren wellicht kapot gegaan.
Ik heb inmiddels 2x meegemaakt (1x bij mijn ouders) dat er 380V op de lijn komt van buiten en ja, dat ben ik wel een beetje zat. Ik las dat er iets van een overspanningsbeveiliging bestaat die je in je meterkast laat monteren van rond de 400E?
Een goede verzekering afsluiten. In jouw geval kun je dat inmiddels misschien zelfs wel achterwege laten, dit is zo zeldzaam dat het statistisch onmogelijk is dat je er een 3e keer mee te maken krijgt. :+ :X

De doorsnee overspanningsbeveiliging is bedoeld voor écht hoge en kortstondige spanningspieken (bijvoorbeeld naar aanleiding van blikseminslag in de buurt) en trekt zich weinig aan van spanningen tot zo'n 500V, daar word je in een geval als dit niet wijzer van.
Kan ik bijv. IN de lamp een dimmer monteren (iets met een afstandsbediening of app ofzo) en de bestaande lamp behouden, of moet ik een nieuwe lamp kopen waar dit zit ingebouwd? En dat zodoende het dimmen dus niet meer door de knop gebeurt (want 1 wel, en 1 niet dimmen worden schijnbaar niet verkocht) maar ergens anders? Ik wil overigens niet voor 1 lamp met moeilijke domotica aan de slag, enzij het echt 1 ding is wat ik ergens in prik en wat gewoon werkt ;)
Ja dat kan. Je hebt ook dimmers die je met een (puls)drukker kunt bedienen. Wat wil je precies?
De knoppen van mijn oven, die het nog lijkt te doen, worden opeens heel heet. Dat lijkt mij dus foute boel, alsof er vanbinnen een fan oid kaduuk is; het klokje/timer is dat namelijk ook. Lijkt mij dus ook niet meer veilig om te gebruiken?
Die zou ik maar niet meer gebruiken nee.
De voeding van mijn HTPC is ook stuk, maar ik neem aan dat de gewone voedingskabel nog gewoon bruikbaar is toch?
Dat snoer zal niets mee aan de hand zijn inderdaad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

380V op je 230V netwerk? Da's een sluipmoordenaar welke nú nog steeds in je huis rond dwaalt en welke met het verloop van tijd alle nog niet vervangen electronica in je huis langzaam maar zeker gaat vermoorden.

Neem dit op met je eigen verzekeraar en laat alles vervangen. Over een half jaar heb je dáár niet veel meer te melden als er spontaan andere apparaten gaan stoppen met werken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Evil_king schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:58:
De nul is onderbroken geweest, daardoor was er in het 3-fasen net een zwevende nul / zwevend sterpunt (gooi deze termen gerust eens door Google). Bij een mooie gelijke belasting op de 3 fasen is er dan weinig aan de hand maar bij een ongelijke belasting zal het sterpunt verschuiven, waardoor sommige componenten een lagere spanning en sommige componenten een hogere spanning over zich krijgen.
Omdat er geen lekstroom was.
Vindt zo'n aardlek het schijnbaar prima als er 380V binnen komt en doet ie er niets aan? Wanneer slaat zo'n schakelaar of een groep wel naar beneden dan?
Yes dat vindt de aardlekschakelaar prima! De aardlekschakelaar schakelt af bij een lekstroom, oftewel een verschilstroom tussen de fase- en nulgeleider. Een installatieautomaat (de "groep") schakelt af bij kortsluiting of overbelasting. Geen van deze componenten trekt zich ook maar iets aan van de spanning.

Tenzij je spanningsafhankelijke aardlekschakelaars hebt. Deze waren wellicht kapot gegaan.
Ik heb inmiddels 2x meegemaakt (1x bij mijn ouders) dat er 380V op de lijn komt van buiten en ja, dat ben ik wel een beetje zat. Ik las dat er iets van een overspanningsbeveiliging bestaat die je in je meterkast laat monteren van rond de 400E?
Een goede verzekering afsluiten. In jouw geval kun je dat inmiddels misschien zelfs wel achterwege laten, dit is zo zeldzaam dat het statistisch onmogelijk is dat je er een 3e keer mee te maken krijgt. :+ :X

De doorsnee overspanningsbeveiliging is bedoeld voor écht hoge en kortstondige spanningspieken (bijvoorbeeld naar aanleiding van blikseminslag in de buurt) en trekt zich weinig aan van spanningen tot zo'n 500V, daar word je in een geval als dit niet wijzer van.
Kan ik bijv. IN de lamp een dimmer monteren (iets met een afstandsbediening of app ofzo) en de bestaande lamp behouden, of moet ik een nieuwe lamp kopen waar dit zit ingebouwd? En dat zodoende het dimmen dus niet meer door de knop gebeurt (want 1 wel, en 1 niet dimmen worden schijnbaar niet verkocht) maar ergens anders? Ik wil overigens niet voor 1 lamp met moeilijke domotica aan de slag, enzij het echt 1 ding is wat ik ergens in prik en wat gewoon werkt ;)
Ja dat kan. Je hebt ook dimmers die je met een (puls)drukker kunt bedienen. Wat wil je precies?
De knoppen van mijn oven, die het nog lijkt te doen, worden opeens heel heet. Dat lijkt mij dus foute boel, alsof er vanbinnen een fan oid kaduuk is; het klokje/timer is dat namelijk ook. Lijkt mij dus ook niet meer veilig om te gebruiken?
Die zou ik maar niet meer gebruiken nee.
De voeding van mijn HTPC is ook stuk, maar ik neem aan dat de gewone voedingskabel nog gewoon bruikbaar is toch?
Dat snoer zal niets mee aan de hand zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:18:
Da's een sluipmoordenaar welke nú nog steeds in je huis rond dwaalt en welke met het verloop van tijd alle nog niet vervangen electronica in je huis langzaam maar zeker gaat vermoorden.
Die zin snap ik niet?
Zeg je dus dat ik alle apparaten, inclusief spotjes in plafonds, pc, NAS allemaal NU moet gaan vervangen??
Dat is (los van de verzekering) gewoon een enorm gedoe zeg.....

Het gros zat allemaal op stekkerdozen, maakt dat nog iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 20:55
Xander schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Is het niet waarschijnlijk dat de nul doorverbonden was met 1 van de fasen? Als de 0 zwevend is, is het toch onwaarschijnlijk dat dit specifiek tot 380V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hierboven is inderdaad een duidelijke uitleg gegeven over de aardlek en waarom deze er niet uitgaat bij een 380Volt, verder...

Afhankelijk wie de eigenaar is van de aansluitkast waarin dit gebeurd is en in welk deel van de kast het probleem is ontstaan, kun je de schade claimen bij betreffende partij. Wat betreft alles wat nog lijkt te werken, zoals eerder door iemand aangegeven neem dit ook mee in het opmaken van de schade, want het kan best zijn dat de komende maand(en) meer zaken stuk gaan, veroorzaakt door deze verstoring.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
nirgilis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Is het niet waarschijnlijk dat de nul doorverbonden was met 1 van de fasen? Als de 0 zwevend is, is het toch onwaarschijnlijk dat dit specifiek tot 380V?
Ik verwacht ook niet dat de netspanning bij TS exact 380V is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:59

Osxy

Holy crap on a cracker

Evil_king schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Die zin snap ik niet?
Zeg je dus dat ik alle apparaten, inclusief spotjes in plafonds, pc, NAS allemaal NU moet gaan vervangen??
Dat is (los van de verzekering) gewoon een enorm gedoe zeg.....

Het gros zat allemaal op stekkerdozen, maakt dat nog iets uit?
Nog veel groter gedoe als je brand krijgt hierdoor op later moment.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Kunnen jullie a.u.b (net als de eerste reageerder) iets uitgebreider zijn in jullie reactie? :)
Ik stel de vraag nl. omdat ik een leek ben en goed wil begrijpen en inschatten wat er aan de hand is.

Waarom gaat er nu brand ontstaan door andere apparaten die niet stuk lijken? Wanneer gebeurt dit en waarom? De grote rookwolken sloegen eruit toen er 380V op stond.... En schijnbaar is dat in NL een geaccepteerd risico omdat aardlekschakelaar daar dus niet voor zijn. :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Xander schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Ik verwacht ook niet dat de netspanning bij TS exact 380V is geweest.
Nee, maar dat wordt over het algemeen wel aangegeven als in een drie fasen de nul weggevallen is, om het begrijpbaar te maken. Het feit is dat er een hoge overspanning is geweest buiten de marges die 230V aparatuur kan hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Evil_king schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:36:
Waarom gaat er nu brand ontstaan door andere apparaten die niet stuk lijken?
Om maar een voorbeeld te noemen, stel je hebt een elektrische oven; deze regelt zijn temperatuur door het warmte-element aan en uit te zetten (vergelijkbaar hoe je thermostaat je CV ketel aan en uit zet om op een bepaalde temperatuur uit te komen). Dat warmte element word geschakeld door een relais (https://nl.wikipedia.org/wiki/Relais). Normaliter als de oven warm genoeg is zal de thermostaat in de oven het relais uitschakelen waardoor op zijn beurt het warmte element uit gaat. Worst case scenario is het een relais van lage kwaliteit en is de behuizing op zo'n manier gesmolten dat het contact dicht kan blijven staan en het warmte element dus ook constant aan blijft staan, met alle gevolgen van dien
Evil_king schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:36:
De grote rookwolken sloegen eruit toen er 380V op stond.... En schijnbaar is dat in NL een geaccepteerd risico omdat aardlekschakelaar daar dus niet voor zijn. :+)
Zoals de naam aardlekschakelaar zegt, schakelt een aardlekschakelaar de stroom uit zodra er een lek naar de aarde is. Niet als de voeding een te hoge voltage heeft. Een te hoge voltage is per definitie niet een lek naar de aarde.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
]Normaliter als de oven warm genoeg is zal de thermostaat in de oven het relais uitschakelen waardoor op zijn beurt het warmte element uit gaat. Worst case scenario is het een relais van lage kwaliteit en is de behuizing op zo'n manier gesmolten dat het contact dicht kan blijven staan en het warmte element dus ook constant aan blijft staan, met alle gevolgen van dien
Mee eens. Maar die is idd wel kapot en ga ik vervangen. Zouden alleen een wasmachine en vaatwasser de grote apparaten zijn die ik 'verdacht' zou vinden. Rest is een PS4, NAS, PC en een paar lampen.
En zoiets als dit? ---> https://www.hertek.nl/pro...ligent_netwachter_3_fasen . Leest voor mij als leek als een ding wat bij 230V +/- 15% iets doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Evil_king schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:50:
[...]

En zoiets als dit? ---> https://www.hertek.nl/pro...ligent_netwachter_3_fasen . Leest voor mij als leek als een ding wat bij 230V +/- 15% iets doet?
Volgens mij alleen bij 230 -15%, het ding is gemaakt om spanningsuitval te signaleren. Het komt dan ook van een noodverlichtingsfabrikant. ;)

Je hebt inderdaad ook wel dergelijke componenten die overspanning kunnen signaleren. Geen idee of deze snel genoeg zijn om alle schade te voorkomen.

Heb je wel een 3-fasen aansluiting thuis? Anders staat dat ding continue in storing (2 fasen uitgevallen).

Een fabrikant als Bender maakt ook spul wat wellicht het bekijken waard is: https://www.benderbenelux.com/producten/netrelais-overzicht

Deze componenten zullen zelden in staat zijn om zelf een last te schakelen, dus als je wilt dat jouw woning automatisch wordt uitgeschakeld zul je het moeten combineren met een relais. Een waarschuwings-LED dat de spanning te hoog is zul je niet genoeg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
@Xander Nou stel je me een vraag als leek, maar volgens mij heb ik geen 3 fasen. Ik woon in een flat en Stedin zei dat het bij hen lag (en ik heb het gesmolten onderdeel van beneden gezien). Dus naar mijn begrip komt in mijn kast 1 fase binnen.

Die link die je stuurt is interessant. Maar heeft het zin om met zoiets naar een installateur te gaan?
Dit alles lezende, en zelf een beetje googelend, begrijp ik dus dat zo'n 0 die wegvalt gewoon voor moeilijk voorspelbare situaties kan zorgen? Dwz: een apparaat kán 380V gaan trekken door die scheve belasting, maar het kunnen er ook 240V maar zijn. En dat zelfs 1 seconde op 240 al genoeg schade kan zijn om het stuk te maken? Maw: heeft het zin? Of alleen voor de edge cases dat mijn playstation nou idd 380V krijgt en verder niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Evil_king Je moet het een beetje zien als een blikseminslag. Jouw energieleverancier is in dit geval de 'bliksem' geweest doordat die partij te veel 'spanning' ineens op de bekabeling gezet heeft.

Alle apparatuur én beveiligingen welke er in jouw woning aanwezig zijn zijn daar niet op berekend én zijn daardoor vaak te traag / te laat waardoor jouw eigen aangesloten apparatuur tijdelijk méér spanning aangeleverd heeft gekregen dan dat de interne electronica kan afhandelen.

Voorbeeld: Je HTPC voeding, Dat ding is zélf nu ergens intern door gebrand maar je snapt ook wel dat 'ie dat zelfde aangeboden vermogen ook al door heeft proberen te gaan geven vóór dat 'ie zelf door ging branden?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Will_M schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:20:
@Evil_king Je moet het een beetje zien als een blikseminslag. Jouw energieleverancier is in dit geval de 'bliksem' geweest doordat die partij te veel 'stoom' spanning ineens op de bekabeling gezet heeft.

Alle apparatuur én beveiligingen welke er in jouw woning aanwezig zijn zijn daar niet op berekend én zijn daardoor vaak te traag / te laat waardoor jouw eigen aangesloten apparatuur tijdelijk méér stroom spanning aangeleverd heeft gekregen dan dat de interne electronica kan afhandelen.
Spanning... Niet 'stroom'. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:11

Dogooder

dus...

Maar hoe krijg je nu 380v als je maar 1 fase hebt bij een zwevende 0? Dat komt omdat de flat zelf wel een 3 fase + 0 aansluiting heeft. Waarschijnlijk elk appartement (max 3) een andere fase + een nul.
Tussen 2 fases staat 380v.
Als de 0 los raakt bij de aansluiting naar stedin, maar nog wel verbinding heeft met de 0 van de buren. Dan onstaat er ineens een serie schakeling van 2 appartementen. Waarover dan weer 380v staat. Afhankelijk van de weerstand in beide appartementen zal het voltage verdeeld worden.
Je appartuur kan dus bijna volle 380v tot eigenlijk geen volt hebben gehad. Geheel Afhankelijk van alle apparatuur in de hele flat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Zoals hierboven inderdaad verteld wordt heb je zo te lezen last gehad van een zwevende nul. De oorzaak is dikwijls een slechte verbinding of een defecte hoofdschakelaar ergens onderweg.

Daarnaast is overigens tegenwoordig de spanning 230/400V 3f. (Vroeger was dit 380V maar dit is de afgelopen jaren steeds een stapje verhoogt.)

Neemt niet weg dat je aanzienlijke schade kan hebben, en er inderdaad in de meeste Nederlandse installaties hiervoor geen beveiliging is opgenomen. De reden hiervoor is vrij simpel, de kans dat dit gebeurt is vrij klein. Een oplossing is een spannings beveiligings relais met een zware magneetschakelaar na je hoofdschakelaar. Toch zou ik dit afraden omdat deze magneetschakelaar dezelfde problemen kan veroorzaken als je nu ervaren hebt. (Als je 3 fasen in huis hebt.) Daarnaast moet die voldoende zwaar uitgevoerd zijn, en omdat die bijna nooit schakelt (maandelijks schakelen zou een vereiste zijn, om de werking te kunnen blijven garanderen van een gemiddelde magneetschakelaar) is het ook geen praktische oplossing.

Bij Stedin kun je ook gewoon je schade melden.

https://www.stedin.net/klantenservice/schadeformulier

Belangrijk is wel dat je goed de schade datum en moment vermeld. Over het algemeen gaan zij er bij storingen die bij hen bekend zijn gewoon serieus mee om. Ook kun je je inboedel verzekering raadplegen, maar dit is lang niet altijd gedekt.

Daarnaast is het ook zo dat we iets kennen als de netcode deze schrijft voor dat de netspanning voor 95% van de tijd gemiddeld over 10 minuten 10% boven en 10% onder de nominale waarde moet zijn (In jouw geval dus 230V -10%/+10%) en de mag voor 5% van de tijd 10% boven en 15% onder afwijken gemiddeld over 10 minuten.
Alleen bovenstaande bewijzen zal heel erg lastig worden, maar het is dus zeer aannemelijk dat dit wel is gebeurd.
Zie ook: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-01-01 en dan paragraaf 7.2, alhoewel er in andere paragrafen ook wat wordt gesteld over een degelijke nul verbinding etc.

In eerste instantie zou ik bij je schadeclaim niet zo ver gaan, aangezien er dan voor Stedin ook vele manieren zijn om er onder uit te komen.

En wat betreft je apparatuur, veel geschakelde voedingen zijn voorzien van VDR’s deze zullen gezorgd hebben dat er verder geen brand is ontstaan in je apparatuur, maar ze zijn wel over het algemeen maar voor eenmalig gebruik… oftewel deze zijn door gebrand en dus defect. In veel gevallen betekend dit dat je voeding zonder reparatie onbruikbaar is, of niet meer beschermd is voor een volgende overspanning.

No signature found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Evil_king schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Mee eens. Maar die is idd wel kapot en ga ik vervangen. Zouden alleen een wasmachine en vaatwasser de grote apparaten zijn die ik 'verdacht' zou vinden. Rest is een PS4, NAS, PC en een paar lampen.

[...]
Alle data houdende onderdelen zou ik persoonlijk ook vervangen. Helemaal als er belangrijke dingen op staan. Het kan namelijk zijn dat de levensduur van de schijven door mogelijke piekspanning ernstig is ingekort.

Heb mij eens laten vertellen dat na blikseminslag binnen een redelijke straal tot een jaar na inslag computerapparatuur om twijfelachtige redenen sterft.

[ Voor 15% gewijzigd door Purzelbaum op 31-07-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Purzelbaum schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:30:
Alle data houdende onderdelen zou ik persoonlijk ook vervangen. Helemaal als er belangrijke dingen op staan. Het kan namelijk zijn dat de levensduur van de schijven door mogelijke piekspanning ernstig is ingekort.
Dat is niet logisch. Bij een overspanning overlijdt je voeding, al dan niet 6 a 24 maanden later alsnog. Je schijven horen daar geen last van te hebben.
Heb mij eens laten vertellen dat na blikseminslag binnen een redelijke straal tot een jaar na inslag computerapparatuur om twijfelachtige redenen sterft.
Dat is een heel ander verhaal. Blikseminslag genereert 'inductie'.

Dat kan zelfs schade aanrichten bij een apparaat waarvan de stekker niet eens in het 'stopcontact' zit. (Zelfs nog bij een apparaat ingepakt in de doos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
We zijn wel een tikje van mijn vraag afgekomen overigens :P

Op wikipedia lees ik over 0-draden dit:
Er zijn elektriciteitsleveranciers die de nulleider aarden. Ter voorkoming van aardstromen door de nulleider, galvanisch effect, ongelijke potentiaal door bijvoorbeeld tractiestroom van een tram, is deze slechts op één punt geaard en wel in het onderstation. In een 400 V-net met 3 fasen en een nulleiding, betekent dit dat - vooropgesteld dat de drie fasen gelijkmatig belast worden - bij een breuk van de nulleider slechts een beperkte nulpuntsverschuiving optreedt zodat de kans op schade door overspanning in dat geval bijna nihil is. Als de nuldraad niet aan aarde gekoppeld is, bestaat de kans dat er een 'zwevend nulpunt' ontstaat, met spanningen t.o.v. aarde die kunnen oplopen tot 400 V.
Als ik dat zo lees, denk ik dat het alleen in theorie door een Stedin structureel te fixen zou zijn door dat ding te aarden? Of is dat dus al gebeurd in een verdeelstation (en is alle risico tussen daar en het stopcontact dus voor de gebruiker)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Het sterpunt van de transformator / de nulgeleider is al geaard door alle leveranciers die we hier kennen. Er is dan ook geen enkele geleider geweest met een spanning hoger dan ~230V t.o.v. aarde. Wel kon je tot ~400V tussen twee geleiders hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Evil_king schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:48:
We zijn wel een tikje van mijn vraag afgekomen overigens :P

Op wikipedia lees ik over 0-draden dit:
[...]

Als ik dat zo lees, denk ik dat het alleen in theorie door een Stedin structureel te fixen zou zijn door dat ding te aarden? Of is dat dus al gebeurd in een verdeelstation (en is alle risico tussen daar en het stopcontact dus voor de gebruiker)?
Misschien helpt een plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic04986/sterdriehoek.gif
bron: klusidee.nl

Er komen drie fasen binnen. Dat zijn de zwarte punten op het plaatje. De nul is de blauwe (de middelste voor de kleurenblinden onder ons).

Met 3-fasen (ook wel krachtstroom genoemd) krijg je 400 volt binnen, dan krijg je dus alle drie de fasen en de 0. Met 1-fase stroom krijg je de nul en één van de (zwarte) fasen binnen. Tussen die nul en de fase zit 230V.

Als de nul nou los schiet dan kan dat blauwe puntje alle kanten op gaan, afhankelijk van de belasting van de verschillende fasen. Als jij aan de onderste fase zit, en het blauwe puntje schiet naar boven dan krijg je dus meer spanning. Dat is een grafische weergave van wat er ongeveer gebeurd is... denk ik.

Omdat jij maar 1 fase krijgt moet je er op kunnen vertrouwen dat daar gewoon 230V (+/- 10%) binnen komt. Komt dat er niet, dan krijg jij de schade terug (van de verzekering).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 12:14
Er zijn wel apparaten die hier tegen beschermen, weet niet of dit in je budget past.

https://www.victronenergy...000-va#pd-nav-secondimage

[ Voor 11% gewijzigd door lussovius op 03-08-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
@EMP : aaaah. Ok. Nou snap ik het iets meer. Dank.
@lussovius nou wss niet maar dat ga ik doen als het een derde keer gebeurt ^^;;

Pagina: 1