Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies Zonnepanelen, dak volleggen of naar verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Morenoo91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-11 09:08

Morenoo91

Flexible Mexican

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb 2 offertes ontvangen van zonnepanelen en zou hier graag wat advies over inwinnen
Situatie
Huis uit 2002, gasloos. Energieverbruik is ongeveer 3200 kwh per jaar.
Hiervoor heb ik 2 offertes ontvangen van 1 bedrijf.
Daarin hebben zij offerte 1 met 9 panelen opbrengst 3653 kwh ten koste van 4750 euro
Offerte 2 is met 12 panelen opbrengst 4572 kwh ten koste van 6200 euro
Toekomst
Wij willen onze slaapkamer verplaatsen naar zolder, dus daar zal zeker een split unit airco nodig zijn om het draagbaar te houden tijdens de warme maanden, wellicht ook een unit op de begane grond. Dit zie ik met een jaar of 2 a 3 gebeuren wanneer het financieel weer wat ruimer zit. Niet van plan om te verwarmen met deze aircos
Geen toekomstige plannen om een laadpaal te installeren ivm geen oprit
Wij
Vragen
1. Zou het handig zijn met blik op huidige situatie, toekomst, en afbouw salderingsregel voor offerte 1 (9 panelen) of offerte 2 (12 panelen) te gaan. Met oog op dat de terugleversvergoeding tegenwoordig bar laag is (0,09 per kWh)

[ Voor 3% gewijzigd door Morenoo91 op 26-06-2023 14:00 ]

PSN: MGFlexican.

Beste antwoord (via Morenoo91 op 28-06-2023 09:07)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Uitgaande van 1 kWh/Wp (je geeft geen info over plaatsing, vandaar de tip Tips bij openen vragentopic zonnepanelen ) is de eerste offerte een nette €1,30/Wp en de tweede €1.35/Wp.
Dus vraag of de eerste club wat meer panelen kan leggen :) De vaste kosten van steigerbouw, meterkastaanpassing, voorrijkosten etc zullen niet duurder worden dus daar moet een lagere prijs (per Wp of kWh opbrengst) uit komen.

Misschien ten overvloede: "Panelen" zijn niet gestandaardiseerd, ze zijn te koop van 170 tot 500 Wp. Aantallen panelen zeggen dus weinig.
Offertes schatten soms opbrengst te conservatief zodat er geen gezeik komt. Geprognotiseerde opbrengst vergelijken is zonder die informatie vrij zinloos. Opbrengst per Wp is voor elk paneel zo'n beetje gelijk bij gelijke oriëntatie, dus vergelijk Wp en geen kWh.

Ohja, de TLV is voorlopig nog riant meer dan 9 cent
Wat is nu de beste terugleververgoeding?
De toekomst van salderen

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 26-06-2023 21:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:10
Een snelle rekensom leert me dat de EUR 1450,- meerprijs een additionele 919kWh per jaar levert. Als je die niet zelf verbruikt of kunt salderen en tegen 9 cent moet terugleveren dan is de terugverdientijd ca. 17 jaar. Dat is best lang.
Daar staat tegenover dat je de airco straks aan kunt zetten zonder je echt zorgen te hoeven maken of je die stroom ook hebt opgewekt. Tenminste: als je de airco aanhebt terwijl je opwekt. Ik zet mijn airco op de slaapkamer op zolder nl. pas na zonsondergang aan. Zolang je de stroom die je niet direct verbruikt kunt salderen is er nog niets aan de hand. Hoe de nieuwe regeling er precies uit gaat zien is ook nog een beetje gissen.
Dus is het verstandig? Als je die EUR 1450,- relatief makkelijk kunt missen wel denk ik. Moet je er een week vakantie voor laten schieten? Dan zou ik er nog eens over nadenken misschien.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-11 20:38
Een paar overwegingen:
Wat is je eigen consumptie rechtstreeks uit de panelen ( probeer dat zo hoog mogelijk te krijgen) ga daar eens mee rekenen.
Afbouw salderingsregeling staat bijna op losse schroeven (hoogstwaarschijnlijk geen meerderheid in de eerste kamer)
Hoe meer je nu legt, des te sneller terugverdiend.
Hoe ziet je toekomstig verbruik eruit?

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Workum op 26-06-2023 19:25 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Je moet je voorstellen dat je na afbouw van de salderingsregeling (en daar is absoluut nog geen duidelijkheid over, de eerste kamer heeft 15 A4tjes met vragen aan de minister gestuurd, en de BBB heeft in de tweede kamer tegen de afbouwregeling gestemd en aangezien zij en twee andere partijen in de eerste kamer dus tegen het voorstel zijn zoals het er nu ligt, zal het nog wel even duren voordat dit plan doorgang kan hebben, als het al doorgang krijgt) je inkoop van stroom moet terugverdienen met een schamele teruglever vergoeding van 80% van de KALE stroomprijs. Het is dan dus zaak om een zeer ruime overcapaciteit te hebben zodat je in ieder geval kiet kan spelen.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 11:55
Waarom is de tweede offerte zo duur?

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 48% gewijzigd door lothar op 26-06-2023 20:30 ]

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:57
Zo duur? Geen abnormale prijs per Wp.

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Uitgaande van 1 kWh/Wp (je geeft geen info over plaatsing, vandaar de tip Tips bij openen vragentopic zonnepanelen ) is de eerste offerte een nette €1,30/Wp en de tweede €1.35/Wp.
Dus vraag of de eerste club wat meer panelen kan leggen :) De vaste kosten van steigerbouw, meterkastaanpassing, voorrijkosten etc zullen niet duurder worden dus daar moet een lagere prijs (per Wp of kWh opbrengst) uit komen.

Misschien ten overvloede: "Panelen" zijn niet gestandaardiseerd, ze zijn te koop van 170 tot 500 Wp. Aantallen panelen zeggen dus weinig.
Offertes schatten soms opbrengst te conservatief zodat er geen gezeik komt. Geprognotiseerde opbrengst vergelijken is zonder die informatie vrij zinloos. Opbrengst per Wp is voor elk paneel zo'n beetje gelijk bij gelijke oriëntatie, dus vergelijk Wp en geen kWh.

Ohja, de TLV is voorlopig nog riant meer dan 9 cent
Wat is nu de beste terugleververgoeding?
De toekomst van salderen

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 26-06-2023 21:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je nog een beetje rondkijkt kan je ook die 12 panelen krijgen voor de prijs van die 9 ;)

Met meer panelen, heb je natuurlijk ook meer eigen verbruik, met name in de winter. Met afbouw saldering en wellicht stijgende prijzen in de winter... Het rekensommetje voor de komende 20 jaar wordt er niet makkelijker op. Als je het kan missen zou ik wat extra neerleggen, en zo veel mogelijk gespreid over west en oost indien mogelijk. Op de lange termijn is dat denk ik altijd de betere keuze.
Pagina: 1