GeeEs schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:48:
Inderdaad.
Als je ervanuit gaat dat dit soort eisen in vacatureteksten k
eihard en niet uitlegbaar of onderhandelbaar zijn.... ja, dan lijkt het soms best onredelijk.
Mijn ervaring is echter anders. Vaak is er, of een prima uitleg waar je zelf nog nooit aan had gedacht, of zijn bepaalde eisen gewoon standaard teksten en blijkt in een gesprek dat er enorme grijze gebieden zijn en meestal ook ruimte voor onderhandeling. Ook qua opleidingsniveau.
Natuurlijk zijn er ook starre en onredelijke werkgevers, nouja, dan weet je dat ook - na een (goed) gesprek.
Gewoon bellen en vragen!
"Hallo, ik lees dat een eigen auto een eis is? Waarom precies?"
-... "Oh, staat dat er nog steeds in bij deze vacature? Lease is in deze functie eigenlijk ook altijd een optie natuurlijk, ik ga het even voor u navragen!"
Verwachten iets te hebben... of eisen datgene dan ook voor werk in te zetten zit ook nogal een verschil in dezen vind ik...
Ik lees niet: WG eist eigen auto voor werkgerelateerde zaken...
Ik lees: Sollicitant is in bezit van rijbewijs en auto. Punt.
Om dan maar enkele vacature voorbeelden te bieden waarbij het ondubbelzinnig duidelijk is dat het beschikken over een auto wordt gevraagd t.b.v. dienstreizen tijdens werkzaamheden én dat deze dienstreizen met grote regelmaat nodig zijn om de werkzaamheden uit te voeren, concreet:
- 'het beschikken over een auto' in enige vorm in de tekst
- er geen alternatief geboden wordt op de auto dus 'fiets, OV, whatever' wordt niet genoemd als alternatief of optie in de vacature
- geen knip-plak fouten wegens verduidelijking van functiebeschrijving of vermeende noodzaak van de gestelde eis
- gezien de verloning en/of functie het redelijkerwijs aannemelijk is dat een bedrijfswagen (of lease auto) niet aangeboden wordt
- optioneel als kers op de taart een karige werk-werk kilometervergoeding in de vacature of CAO
Hier had ik al een voorbeeld gegeven over een volleybaltrainer functie waarbij het vrij duidelijk is dat de auto nodig is om binnen het werkgebied naar schillende locaties te reizen om daar op locatie lessen en trainingen te geven:
True in "Mag een potentieel werkgever het bezit van een auto eisen?" . Om dit nog even kort samen te vatten. Een werkgebied van 153 km² om op verschillende basisscholen les te geven en bij drie verenigingen trainingen te verzorgen bij een arbeidscontract van 20 tot 24 uur. Volgens de
CAO sportverenigingen moet de werk-werk reiskostenvergoeding minstens 21 cent bedragen. Dit alles alles o.b.v. 40 u/wk voor €2.078 tot €2.750.
Een
gezinscoach met een zorgdiploma waarbij er letterlijk wordt gesteld: "Je beschikt over een rijbewijs en auto waarmee je cliënten bezoekt." en "Werken in een ambulante functie, waarbij je op locatie werkt bij de mensen thuis." in een werkgebied met een oppervlakte van zo'n 250 km². Vanuit de
CAO Gehandicaptenzorg krijg je een karige 8 ct/km voor het reizen naar werk en voor dienstreizen een riante 29 ct/km bruto. De CAO biedt in positieve zin ruimte voor een regeling buiten de standaard mits die positiever uitpakt voor de werknemer. Tevens zou volgens de CAO ook reizen met het OV vergoed kunnen worden, maar de vacaturetekst is vrij duidelijk. Met een arbeidsduur 40 u/wk staat hier een verloning van €2.894 tot €4.044 tegenover.
Hier eentje die ik het beschrijven eigenlijk niet waard vind puur omdat het al duidelijk is dat de kantjes er vanaf worden gelopen: "Omdat je zelfstandig met onze ABCDate-materiaalboxen naar de locaties moet reizen, is het belangrijk dat je beschikt over een rijbewijs en auto. We zetten je zoveel mogelijk in binnen je eigen regio. Toch kan het voorkomen dat je soms verder moet reizen. Het is daarom prettig als je bereid bent om minimaal 50 kilometer te reizen naar een locatie." en dan iets verderop: "Deze inwerkprocedure is onbetaald en is dus een eigen investering qua tijd."

Maar gelukkig is dit werk voor de gehandicaptensector maar wordt er nergens iets over de CAO gerept, ook bij de andere vacature niet.
Een
Maatschappelijk Werker waar bij de auto nodig is: "Je beschikt over een rijbewijs en auto om binnen een grote regio naar onze jongeren en locaties te reizen." er wordt 'outreachend' gewerkt: " Als onze nieuwe collega ga je naar onze jongeren toe om hen in de eigen vertrouwde omgeving die behandeling te bieden die nodig is" dit alles wordt gedaan in Rotterdam en de Zuid Hollandse Eilanden. Een karige 1200 km² maar mocht het toch alleen Rotterdam zijn moet je denken aan zo'n 250 km² overigens stellen ze wel duidelijk: "binnen een grote regio .. te reizen". Volgens de geldende
CAO GGZ is de vergoeding voor werk-werk / dienstreizen 36 ct/km er wordt niet gesteld of dit bruto of netto is. Saillant detail de CAO stelt: "Als de werknemer volgens zijn arbeidsovereenkomst verplicht is met de eigen auto te reizen, dan is de vergoeding voor dienstreizen minimaal € 0,36 per kilometer." dit is de eerste CAO die ik tegenkom waarbij het zo hard gesteld wordt dat een WG dit mag verplichten. NB. er staat hier
eigen auto. Dit voor 24 uur en o.b.v. 40 u/wk is dit €3.184 tot €4.964.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik wil ook buiten mijn confirmation bias wat benoemen:
- De NS die voor de conducteurs een forensduur van maximaal 45 minuten hanteert naar de standplaats met eigen vervoer, maar dit verder open laat.
- Securitas die uitlegt dat je over een auto moet beschikken omdat de ochtend en avonddiensten vroeg en laat beginnen (maar aangeven dat je met de fiets wilt komen is hier vast wel een optie), immers is dit geen functie waarbij de auto nodig is voor het uitvoeren van de werkzaamheden
Anderzijds denk ik dat ik er zo nog tien kan opnoemen waarbij die auto waarover beschikt moet worden toch wel echt wordt ingezet t.b.v. het uitvoeren van werkzaamheden. En nog even los van het feit dat de drempel voor het beschikken over een auto ook hoog kan zijn de vergoedingen die tegenover de gemaakte kilometers nou ook niet bepaald riant zijn.