In mijn eerste post:
True in "Mag een potentieel werkgever het bezit van een auto eisen?" heb ik dit ook belicht en ben ik hier ook op ingegaan.
In dit verlengde snap ik het wel, want dienstreizen onder werktijd is werktijd en als dit met het OV moet gebeuren kost dit onredelijk veel tijd. De toepassing van een auto is in dit geval veel praktischer omdat dit de netto werktijd na aftrek v.d. reistijd niet onevenredig nadelig beïnvloed (simpel gezegd denk ik dat je met de auto meer tijd hebt om te werken dan als je hetzelfde traject zou moeten doen met het OV, of zelfs met de taxi indien OV niet mogelijk is).
En tevens noem ik hier:
True in "Mag een potentieel werkgever het bezit van een auto eisen?" wat er voor vergoeding tegenover staat in het door mij aangehaalde voorbeeld. Het klinkt voor mij als redelijke vergoeding. Maar met 'klinkt als' komen we nergens dus ik heb voor het idee even een auto door de
ANWB Autokosten berekenen-calculator gehaald met een aanschafwaarde van €8k, garantie van 12 mnd en kom voor een A-segment uit 2017 uit op een prijs van 41,3 ct per kilometer bij het rijden van 10k/jr (5k voor de baas als werk-werk) en 5k voor 13km enkele reis 4x per week 47 weken woon-werk. 41,3 ct is dan wel meer dan de onbelaste (!) vergoeding van 0,37€/km maar het schuur alleszins tegen het redelijke aan.
Om nog even terug te komen op jouw punten in:
Dave1989 in "Mag een potentieel werkgever het bezit van een auto eisen?" m.b.t. de 0,19 (of tegenwoordig 0,21 en volgend jaar 0,22) euro per gereden woon-werk kilometer die iedereen moet maken om ergens te werken. Dat is dus wel een groot verschil omdat dit wel een eigen keuze is. De werknemer kiest er voor om op 60 km enkele reisafstand te gaan werken. Maar deze keuze is een keuze waar a) mensen veel meer bij stil staan en b) een afweging die heel duidelijk, gemakkelijk en helder gemaakt kan worden gebaseerd op de vacatures. Immers is zo'n beetje het eerste filter wat je aanvinkt voor elke vorm van zoekmachine voor diensten, producten en ook vacatures: de afstand. Het is voor een ieder een volstrekt logische redenering om niet vanavond op Vlieland uit eten te gaan als je woonachtig bent in Utrecht. Of morgen een leuk tuinbankje op te halen gevonden op marktplaats in Groningen als je in Rotterdam woont.
Als laatste in je post haal je het punt aan dat de bezuinigingen in de zorg ervoor zorgen dat er geen financiële ruimte is om werknemers bijv. in een leaseauto hun werk-werk ritten te laten maken. Maar ik ben van mening dat diezelfde instanties die geraakt worden door dit soort bezuinigingen dit niet moeten afwentelen op hun werknemers die hierom meer en meer uitgebuit en uitgeknepen worden, maar dit soort feiten terug te geven aan de markt.
Maar het kan ook zeker wel, ik zie genoeg kleine A-segment autootjes rondrijden van thuiszorg, buurtzorg, de prikpost, de apotheek (die bezorgd) en dergelijke dienstverleners.
En m.b.t. de kosten, het hoeft geen leaseauto te zijn. Een werkgever kan ook auto's inkopen/aanschaffen en deze beschikbaar stellen als zakelijke auto dat mag ook gerust langer dan de 3 tot 5 jaar dat een leaseauto meestal meegaat zolang die hier maar voldoet aan de eisen aan arbeidsplaatsen en arbeidsmateriaal.
Nog even een klein quoteje:
Dave1989 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:04:
Een beetje een typische dag voor dergelijk werk, zijn 2 tot 3 bezoeken van 2 tot 3 uur binnen een straal van zeg 20km. Met daartussen telkens wat tijd om naar de verschillende cliënten (personen/scholen etc.) te gaan.
Drie bezoeken van 15km enkele rit (20km straal is wel verder dan 20km over de weg). Is in één keer doorrijden 60km (>A>B>C>terug) of 90km bij telkens terugrijden. Voor een werkweek van vier dagen met 47 werkweken in het jaar is dit een leuke 11.280 tot 16.920 kilometer. Waar je in het door mij aangehaald voorbeeld (CAO) 1280 of 6920 kilometer
maar €0,30 onbelast als vergoeding krijgt. Daar kun je met (straks vanaf juli) met +/- €2/liter voor E10 niet meer je auto van betalen.