@Werner ik had dit vanmiddag ook, even de auto met de app ont- en vergrendeld toen kreeg ik wel verbinding en werkte de klimaatregeling op afstand ook weerWerner schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:01:
Vraagje: deze middag geprobeerd om de klimaatregeling op afstand aan te zetten. Nuet gelukt, kreeg telkens se foutmelding "Kan het klimaat in EX30 niet regelen". Accu zat nog op 51%.
Nu net thuis nog eens geprobeerd na het laden, met de auto nog wat aangesloten aan de lader maar laden was wel al gestopt. Wat denk je, nu doet ie het wel!
Lijkt me dat dit als de auto ergens geparkeerd staat toch ook zou moeten werken, en niet alleen als ie aan de lader hangt?
:strip_exif()/f/image/vV7PdD4UujfHqWw6sHHwuuVw.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de vakantie een abonnement genomen bij Tesla supercharger. Voldoende plekken geen last gehad van laadstress.
Dag 1 naar de overnachting in Weil am Rhein 660 km. De navi voorspelde 3 stops waarbij de voorspelling accupercentage naar de laadstop erg aan de lage kant was. Waarschijnlijk door onze kruissnelheid van 100km/u 😊 uiteindelijk waren er maar 2 laadstops nodig.
Dag 2 van Weil am Rhein naar Carrara (583 km). Voorspelling laadstops weer 3x. Vooral bergaf na de Gotthardtunnel zie je percentage bij aankomst laadstop oplopen. Deze dag uiteindelijk ook weer 2 laadstops met percentage accu op de bestemming 40%.
Bereik van de auto is helemaal prima. Echt fijne auto om mee op vakantie te gaan en de wegligging is top. Voorspelling percentage bij laadstop was veel te laag. Bij een van de laadstops was de voorspelling 9% wat uiteindelijk 25% werd. Maar beter zo dan andersom 😂
Kosten heenreis 62,35€ 4 laadstops voor 1243 km (Tesla supercharger met abo voor 9,99€) vertrokken met volle accu. Gemiddeld 15,3 kWh/100km. Plaatje klopt niet helemaal omdat ik niet bij vertrek op reset trip had gedrukt maar pas na ongeveer 30 km.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Dat klinkt als een relaxte reis die je hebt gereden met de EX 30. net verbruik ook!
Ik rij in augustus 2x naar Frankrijk en zal de Tesla abo ook even activeren
Ik rij in augustus 2x naar Frankrijk en zal de Tesla abo ook even activeren
www.mariovisser.com
Dank voor de info. Wij rijden over enkele weken naar het Schwarzwald (afstand vergelijkbaar met jouw dag 1). Toch wel spannend, omdat het onze eerste vakantie met een EV is, maar jouw verhaal stelt gerust.tdolder schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:50:
[Afbeelding]Gisteren aangekomen op ons vakantieadres in Carrara Toscane. De reis met de EX30 was heerlijk relaxed. Autopilot erop en gaan. Af en toen heeft de AP moeite met de juiste baan houden, vooral op plekken met wegwerkzaamheden.
Voor de vakantie een abonnement genomen bij Tesla supercharger. Voldoende plekken geen last gehad van laadstress.
Dag 1 naar de overnachting in Weil am Rhein 660 km. De navi voorspelde 3 stops waarbij de voorspelling accupercentage naar de laadstop erg aan de lage kant was. Waarschijnlijk door onze kruissnelheid van 100km/u 😊 uiteindelijk waren er maar 2 laadstops nodig.
Dag 2 van Weil am Rhein naar Carrara (583 km). Voorspelling laadstops weer 3x. Vooral bergaf na de Gotthardtunnel zie je percentage bij aankomst laadstop oplopen. Deze dag uiteindelijk ook weer 2 laadstops met percentage accu op de stemming 40%.
Bereik van de auto is helemaal prima. Echt fijne auto om mee op vakantie te gaan en de wegligging is top. Voorspelling percentage bij laadstop was veel te laag. Bij een van de laadstops was de voorspelling 9% wat uiteindelijk 25% werd. Maar beter zo dan andersom 😂
Kosten heenreis 62,35€ 4 laadstops voor 1243 km (Tesla supercharger met abo voor 9,99€) vertrokken met volle accu. Gemiddeld 15,3 kWh/100km. Plaatje klopt niet helemaal omdat ik niet bij vertrek op reset trip had gedrukt maar pas na ongeveer 30 km.
Volgens ADAC in Duitsland 99%: https://www.adac.de/news/tesla-supercharger-deutschland/TotalBB schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:58:
[...]
Dank voor de info. Wij rijden over enkele weken naar het Schwarzwald (afstand vergelijkbaar met jouw dag 1). Toch wel spannend, omdat het onze eerste vakantie met een EV is, maar jouw verhaal stelt gerust.Ik twijfel nog wel tussen een Tesla- of een EnBW-abonnement voor Duitsland. Zijn alle Tesla-superchargers inmiddels beschikbaar voor niet-Tesla's?
Ik heb tijdens mijn vakantie (FR/UK/Ier) veel Tesla Superchargers gebruikt. En allemaal werkten ze met de App. Een nadeel kan zijn: de kabel is nogal kort bij laadpalen die achter de plek staan. Dan moet je soms een kleine hobbel over om erbij te komen. Maar dan zit je ook erg dicht op de laadpaal zelf. Rustig aan met het stroompedaal, dan gaat het goed.Zapato schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:10:
[...]
Volgens ADAC in Duitsland 99%: https://www.adac.de/news/tesla-supercharger-deutschland/
:strip_exif()/f/image/0z99VKq8pER062MrcQsR4KBK.jpg?f=fotoalbum_large)
PS. Ik had nog zo'n 10-15 cm ruimte tussen de auto en het paaltje. Op de foto lijkt het erop dat ik er al tegen aan zit.
[ Voor 34% gewijzigd door ajouwens op 25-06-2024 11:27 ]
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
De nieuwere laadpalen hebben een langere kabel. Ik kon vrij gemakkelijk laden met een fietsendrager/fiets achterop. Mijn copilot moest wel even uitstappen om aan te geven hoe ver ik naar achteren kon.ajouwens schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Ik heb tijdens mijn vakantie (FR/UK/Ier) veel Tesla Superchargers gebruikt. En allemaal werkten ze met de App. Een nadeel kan zijn: de kabel is nogal kort bij laadpalen die achter de plek staan. Dan moet je soms een kleine hobbel over om erbij te komen. Maar dan zit je ook erg dicht op de laadpaal zelf. Rustig aan met het stroompedaal, dan gaat het goed.
[Afbeelding]
PS. Ik had nog zo'n 10-15 cm ruimte tussen de auto en het paaltje. Op de foto lijkt het erop dat ik er al tegen aan zit.
Bedankt voor de tip. Vandaag opnieuw geprobeerd maar nu werkt er nog minder. Ontgrendelen op afstand werkt niet, evenmin als de lichten laten knipperen.WhoopJerry schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:36:
[...]
@Werner ik had dit vanmiddag ook, even de auto met de app ont- en vergrendeld toen kreeg ik wel verbinding en werkte de klimaatregeling op afstand ook weer
Binnenkort terug naar de dealer om een en ander na te katen kijken.
:strip_exif()/f/image/Ccu34wmcYD2K0SjShFek4Jqd.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag langs de dealer geweest voor de nieuwe software 1.4. Ik kom van 1.2.1 en ik moet zeggen het is een goede verbetering. De driver alert is veel minder gevoelig en ook de rijsstrook assistent grijpt minder snel in. De dealer zei ook dat ze nog een andere update gedaan hebben ivm communicatie waardoor ik de volgende OTA update wel zou moeten binnenkrijgen. Maar dat wordt nog even afwachten.
Bedankt. Ik zal de dealer ook maar eens gaan bellen, want OTA’s heb ik bij mij nog niet gezien.Slijmspoor schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:00:
Vandaag langs de dealer geweest voor de nieuwe software 1.4. Ik kom van 1.2.1 en ik moet zeggen het is een goede verbetering. De driver alert is veel minder gevoelig en ook de rijsstrook assistent grijpt minder snel in. De dealer zei ook dat ze nog een andere update gedaan hebben ivm communicatie waardoor ik de volgende OTA update wel zou moeten binnenkrijgen. Maar dat wordt nog even afwachten.
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
autocharge geactiveerd bij Fastned? Dus dat je alleen de kabel hoeft aan te sluiten en geen handmatige laadactie via paal of app hoeft te starten en die vanzelf meteen gaat laden.Mavi86 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:53:
[Afbeelding]
Gisteravond voor de eerste keer de snellader gebruikt. Laadsnelheid van rond de 150kW dus volgens mij helemaal prima.
ehh.. nee? Hoe doe ik dat? 
al gevonden. Dat ga ik wel een keer proberen
al gevonden. Dat ga ik wel een keer proberen
[ Voor 47% gewijzigd door Mavi86 op 25-06-2024 14:46 ]
www.mariovisser.com
We hebben dezelfde ervaring met vakantie naar Zuid-Frankrijk. Als je rustig rijdt, 100-115, loopt het restpercentage op. 3e voorgestelde laadstop niet nodig. Laden nergens probleem. Even overwogen om in 1 dag terug te rijden omdat de heenreis erg relaxed was, maar dan is 1200km op 1 dag niet meer relaxed...tdolder schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:50:
[Afbeelding]Gisteren aangekomen op ons vakantieadres in Carrara Toscane. De reis met de EX30 was heerlijk relaxed. Autopilot erop en gaan. Af en toen heeft de AP moeite met de juiste baan houden, vooral op plekken met wegwerkzaamheden.
Dag 2 van Weil am Rhein naar Carrara (583 km). Voorspelling laadstops weer 3x. Vooral bergaf na de Gotthardtunnel zie je percentage bij aankomst laadstop oplopen. Deze dag uiteindelijk ook weer 2 laadstops met percentage accu op de bestemming 40%.
Dat is zeker top! ook wel voordelig laden zo lijkt mij.
www.mariovisser.com
Klopt 2 ,5 kroon is 32 eurocent Kwh
Is met software versie 1.4 ook het probleem met het niet kunnen gebruiken van de cruise control bij gebruik van een trekhaak opgelost?
Volgens mij is het juist de bedoeling dat het niet werkt ivm de werking van het veiligheidssysteem. Jammer maar ook begrijpelijk.Tijs2001 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:16:
Is met software versie 1.4 ook het probleem met het niet kunnen gebruiken van de cruise control bij gebruik van een trekhaak opgelost?
Het is geen bug. Het is een feature. Bij sommige merken/modellen werkt dat wel, maar bij de EX30 niet. Jammer, maar helaas.Tijs2001 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:16:
Uit de handleiding: Aanhangwagens, fietsendragers en andere op de trekhaak gemonteerde uitrusting kan de radar blokkeren, waardoor deze en bepaalde functies niet kunnen worden gebruikt.Francisco schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:47:
[Afbeelding] hoezo onveilig, jaren met ahw gereden met ccr..nooit geen probleem
Zoals eerder gemeld: het werkt perfect op de XC40 en de P2 met aanhanger. Geely heeft voor de nieuwe generatie auto's gewoon bezuinigd op het testen van deze functionaliteit en dacht dat het niemand op zou vallen? Ik weet niet of men in China met aanhangers of fietsendragers rijdt, maar ik denk dat ze daar het probleem gewoon niet zien.
Het werkt dus ook niet op de Zeekr 001 en X, en de Smart #1
Het werkt dus ook niet op de Zeekr 001 en X, en de Smart #1
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Tja Chinezen! Nog 1 dingetje heb laadpaal thuis en op mijn vakantieadres ,maar onderweg wat een groot prijsverschil niet normaal. Laad zelf daarom op bij tesla is het goedkoopst. Maar de rest..
Iemand wel goed resultaat met volvo2mqtt? Home assistant Bij mij werkt alleen Location. De rest is eenmalig ingevuld.
Nog een update: deze ochtend stond zowaar de afstand van de ACC nog altijd op kort. De auto heeft dit dus onthouden. (meer dan 12u niet gereden)Slijmspoor schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:00:
Vanavond is de bijeenkomst van een select groepje eerste EX30 rijders bij het hoofdkantoor van Volvo Nederland in Beesd.
zitten er nog meer uitgenodigde EX30 rijders op dit forum?
Hier mogen de genodigden EX30 rijders hun ervaringen delen en verbeterpunten aankaarten bij Volvo zoals ik het begrijp, Dus zal een latertje worden gok ik zo
Hier mogen de genodigden EX30 rijders hun ervaringen delen en verbeterpunten aankaarten bij Volvo zoals ik het begrijp, Dus zal een latertje worden gok ik zo
Niet dat ik enig recht van spreken heb, ik heb de auto immers nog niet, maar wil je buiten de gevestigde bugs ook doorgeven dat het echt debiel is dat de Core versie met alleen een pasje tegen de deurstijl werkt?erikjanie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:48:
Vanavond is de bijeenkomst van een select groepje eerste EX30 rijders bij het hoofdkantoor van Volvo Nederland in Beesd.
Dit staat heel duidelijk in de specs. Je weet dan toch wat je koopt/leased.rens-br schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:50:
[...]
Niet dat ik enig recht van spreken heb, ik heb de auto immers nog niet, maar wil je buiten de gevestigde bugs ook doorgeven dat het echt debiel is dat de Core versie met alleen een pasje tegen de deurstijl werkt?
die neem ik absoluut mee... en het feit dat je in een core knoppen hebben die letterlijk niks doen, op het stuur zit een knop waarmee je normaliter kan switchen tussen pilotassist en ACC, als je de core hebt heb je geen pilotassist en is die knop dus letterlijk nutteloos. erg lelijk.rens-br schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:50:
[...]
Niet dat ik enig recht van spreken heb, ik heb de auto immers nog niet, maar wil je buiten de gevestigde bugs ook doorgeven dat het echt debiel is dat de Core versie met alleen een pasje tegen de deurstijl werkt?
Ben het met je eens ondanks ik geen core version hebt. Als je kijkt naar andere auto merken zit die knop er wel maar is het icoontje/sticker/whatever er niet operikjanie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:25:
[...]
die neem ik absoluut mee... en het feit dat je in een core knoppen hebben die letterlijk niks doen, op het stuur zit een knop waarmee je normaliter kan switchen tussen pilotassist en ACC, als je de core hebt heb je geen pilotassist en is die knop dus letterlijk nutteloos. erg lelijk.
Zonet nog even de congfigurator doorlopen. Bij de kenmerken van de Core nergens te zienZapato schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Dit staat heel duidelijk in de specs. Je weet dan toch wat je koopt/leased.
Vergelijk gedaan tussen Core en Plus - nergens vermeld dat er een verschil is kwa sluiten en openen. Het enige wat wel vermeld wordt is dat een electrische achterklep is vanaf de plus.
Pas als je de samenvatting oproept en dan alle kenmerken overloop - en dan klikt op de NFC smartsleutel zie je dat je die tegen de stijl moet houden. En deze uitleg staat ook bij de PLus en Ultra. Dus zo duidelijk is dat allemaal niet. je zou denken dat het bij alle types zo is.
Wat je wel ziet is dat de digital key plus komt voor de Plus en Ultra.
Van de keyfob trouwens ook nergens sprake.
iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....
De keyfob was/is volgens mij een tussen oplossing voor de Plus en Ultra omdat telefoon functie niet werkt.Jimster21 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:41:
[...]
Zonet nog even de congfigurator doorlopen. Bij de kenmerken van de Core nergens te zien
Vergelijk gedaan tussen Core en Plus - nergens vermeld dat er een verschil is kwa sluiten en openen. Het enige wat wel vermeld wordt is dat een electrische achterklep is vanaf de plus.
Pas als je de samenvatting oproept en dan alle kenmerken overloop - en dan klikt op de NFC smartsleutel zie je dat je die tegen de stijl moet houden. En deze uitleg staat ook bij de PLus en Ultra. Dus zo duidelijk is dat allemaal niet. je zou denken dat het bij alle types zo is.
Wat je wel ziet is dat de digital key plus komt voor de Plus en Ultra.
Van de keyfob trouwens ook nergens sprake.
Correct me if i'm wrong btw
Zo duidelijk vond ik dat om eerlijk te zijn niet, maar of het nu wel of niet duidelijk in de specs staat. Van een auto van +35k mag je toch verwachten dat er gewoon een sleutel bijzit die de deur op afstand kan openen. Een fysieke sleutel gebruiken om de deur te ontgrendelen heb ik sinds mijn Seat Ibiza uit 1999 al niet meer hoeven doen.Zapato schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:22:
[...]
Dit staat heel duidelijk in de specs. Je weet dan toch wat je koopt/leased.
Hoi, even een tip voor iedereen die dit issue mogelijk heeft of gaat krijgen. Vandaag kon ik de kabel niet in de auto prikken want de vergrendelpin was op 1 of andere manier actief (vraag me niet hoe?) .. Deze pin wilde niet meer in de ontgrendelings mode.
In de kofferbak, aan de linker zijkant zit een klepje wat je kan weghalen en daar zit een kabeltje waar je aan kan trekken om de nood ontgrendeling te activeren. De garage heeft het pinnetje ook een beetje gesmeerd en denkt dat het wellicht door de warmte is gekomen.
In de kofferbak, aan de linker zijkant zit een klepje wat je kan weghalen en daar zit een kabeltje waar je aan kan trekken om de nood ontgrendeling te activeren. De garage heeft het pinnetje ook een beetje gesmeerd en denkt dat het wellicht door de warmte is gekomen.
Preciesjaychunlai schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:42:
[...]
De keyfob was/is volgens mij een tussen oplossing voor de Plus en Ultra omdat telefoon functie niet werkt.
Correct me if i'm wrong btw
Je mag van alles verwachten, maar voor mij was het heel duidelijk dat dit er niet bij zit. Om die reden + pilot assist voor de plus gegaan.rens-br schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:25:
[...]
Zo duidelijk vond ik dat om eerlijk te zijn niet, maar of het nu wel of niet duidelijk in de specs staat. Van een auto van +35k mag je toch verwachten dat er gewoon een sleutel bijzit die de deur op afstand kan openen. Een fysieke sleutel gebruiken om de deur te ontgrendelen heb ik sinds mijn Seat Ibiza uit 1999 al niet meer hoeven doen.
Vraag ze hoe je connectie-issues in de app kunt verhelpen. Ik heb het al tig keer aan de dealer gevraagd en Volvo gebeld, maar niemand lijkt iets te weten.erikjanie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:48:
:fill(white):strip_exif()/f/image/r3FYyGkawhHmYtlukixszoeZ.png?f=user_large)
Mijn vrouw heeft de keyfob, ik gebruik het pasje. Ook al staat het in de specs, in de praktijk is dit pasjes gedoe het slechtste sleutel systeem ooit tegen gekomen bij een auto. Wat mij betreft mogen ze de eigenaren tegemoet komen door de pasjes in te ruilen voor keyfobs.rens-br schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:50:
[...]
Zo onhandig is de keycard toch ook niet. Ik heb hem zelf paar keer gebruikt omdat ik de keyfob niet mee wilde nemen. Past gemakkelijk in je portefeuille en het enige is dat je in tegenstelling tot de keyfob een keer je hand omhoog moet doen.ajouwens schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Mijn vrouw heeft de keyfob, ik gebruik het pasje. Ook al staat het in de specs, in de praktijk is dit pasjes gedoe het slechtste sleutel systeem ooit tegen gekomen bij een auto. Wat mij betreft mogen ze de eigenaren tegemoet komen door de pasjes in te ruilen voor keyfobs.
Tja, een paar keer, dan valt het mee. Bijna elke dag met het pasje in de weer en het wordt een dingetje. Ik heb m in het hoesje van mijn telefoon zitten. Hoesje tegen de stijl, deur open. Kaart uit het hoesje, want die moet in het midden vak, anders valt er niet te starten/rijden. Moet je in de kofferbak zijn, dan eerst naar de deurstijl, openen, dan naar de achter klep, openen, spullen eruit, sluiten en weer terug naar de deurstijl om m af te sluiten.Zapato schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:28:
[...]
Zo onhandig is de keycard toch ook niet. Ik heb hem zelf paar keer gebruikt omdat ik de keyfob niet mee wilde nemen. Past gemakkelijk in je portefeuille en het enige is dat je in tegenstelling tot de keyfob een keer je hand omhoog moet doen.
Het zou Volvo/Geely sieren als ze zouden toegeven dat het pasjes idee in de praktijk niet goed bruikbaar is.
Het pasje is handig als back-up, in het geval dat de batterij van je keyfob leeg is 😉
[ Voor 4% gewijzigd door ajouwens op 26-06-2024 11:46 ]
Dat zal helaas niet gaan, de hardware voor het detecteren van de keyfob / telefoon ontbreekt gewoon in de Core versie.ajouwens schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Mijn vrouw heeft de keyfob, ik gebruik het pasje. Ook al staat het in de specs, in de praktijk is dit pasjes gedoe het slechtste sleutel systeem ooit tegen gekomen bij een auto. Wat mij betreft mogen ze de eigenaren tegemoet komen door de pasjes in te ruilen voor keyfobs.
Maar dat moet je ook doen als je bij de kofferbak moet zijn, of als de kinderen achterin even iets moeten pakken. Je zult ook bij het afsluiten altijd moeten wachten met weglopen, totdat iedereen het voertuig heeft verlaten.Zapato schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:28:
Zo onhandig is de keycard toch ook niet. Ik heb hem zelf paar keer gebruikt omdat ik de keyfob niet mee wilde nemen. Past gemakkelijk in je portefeuille en het enige is dat je in tegenstelling tot de keyfob een keer je hand omhoog moet doen.
Naar mijn idee is dit gewoon een foute kostenbesparing geweest.
Keyfob zal bij een Core nooit werken volgens de dealer. De Core ontbreekt de UWB ontvanger die nodig is om dit te kunenn gebruiken. Ik vrees dat je met de kaart vast zit.ajouwens schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:21:
[...]
iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....
Het voelt als 15 jaar terug in de tijd, dat kloten met dat pasje. Ik blijf heen een weer lopen naar de B-stijl.
Ik gebruik liever de keyfob maar 1) de batterij is dood (na slechts 3 maanden) en 2) je krijgt er maar één, waardoor het automatisch wisselen van profiel niet lekker werkt. 2 profielen, 1 keyfob, do the maths.
Ik gebruik liever de keyfob maar 1) de batterij is dood (na slechts 3 maanden) en 2) je krijgt er maar één, waardoor het automatisch wisselen van profiel niet lekker werkt. 2 profielen, 1 keyfob, do the maths.
Ik heb een Plus, want we hebben ook een keyfob. Geen idee wat een goede oplossing zou kunnen zijn voor de Core bezitters. Maar de pasjes oplossing is wat mij betreft een dikke onvoldoende.Jimster21 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:46:
[...]
Keyfob zal bij een Core nooit werken volgens de dealer. De Core ontbreekt de UWB ontvanger die nodig is om dit te kunenn gebruiken. Ik vrees dat je met de kaart vast zit.
Eeuwig zonde dat ze bij de EX30 niet gewoon de super fijne optie van de XC/C40 hebben overgenomen. Namelijk keyless entry en de wagen gaat in de "start" mode door op de bestuurdersstoel te zitten. Werkt echt heel goed.ajouwens schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:41:
[...]
Tja, een paar keer, dan valt het mee. Bijna elke dag met het pasje in de weer en het wordt een dingetje. Ik heb m in het hoesje van mijn telefoon zitten. Hoesje tegen de stijl, deur open. Kaart uit het hoesje, want die moet in het midden vak, anders valt er niet te starten/rijden. Moet je in de kofferbak zijn, dan eerst naar de deurstijl, openen, dan naar de achter klep, openen, spullen eruit, sluiten en weer terug naar de deurstijl om m af te sluiten.
Het zou Volvo/Geely sieren als ze zouden toegeven dat het pasjes idee in de praktijk niet goed bruikbaar is.
Het pasje is handig als back-up, in het geval dat de batterij van je keyfob leeg is 😉
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Sensor in de stoel kost €7,99 extra en Volvo had bij de EX30 maar één doel: GOEDKOOP!!!!1111Juancho schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:02:
[...]
Eeuwig zonde dat ze bij de EX30 niet gewoon de super fijne optie van de XC/C40 hebben overgenomen. Namelijk keyless entry en de wagen gaat in de "start" mode door op de bestuurdersstoel te zitten. Werkt echt heel goed.
Het heeft even 2 dagen gewerkt waarbij alle info te zien was maar sinds 21 Juni niet meer.pvhpsb schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:14:
Iemand wel goed resultaat met volvo2mqtt? Home assistant Bij mij werkt alleen Location. De rest is eenmalig ingevuld.
Wellicht zijn ze met de API bezig en stond deze even open maar voor nu werkt het niet.
Afwachten dus
Volgens mij werkt de keyfob dan ook als keycard.ajouwens schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:41:
[...]
…
Ben benieuwd naar je ervaring en de reacties van Volvo. Succes 🤞erikjanie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:48:
Zo jammer dat ik niet ben uitgenodigd, had er zelfs nog om gevraagd bij Volvo.erikjanie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:48:
Staan deze zaken ook op jouw lijst?
- Bij remmen/OPD gaat DAB radio regelmatig uit
- ACC afstand tot voorligger gaat standaard naar “Lang”
- Radio staat standaard uit bij wegrijden
- Radio blijft aan nadat je de auto hebt geparkeerd en uitstapt
- Stuurverwarming standaard naar stand 3 en stoelverwarming ontbreekt bij deze functie.
- Driver Alert te strak ingesteld
- Pilot Assist werkt niet optimaal
- Verkeersbordherkenning idem
- Geen pushnotificatie indien laadsessie is afgerond
- De app vergeet de sessie regelmatig
- Schema voorverwarmen is te beperkt
- Reflectie H&K logo
- Instelmogelijkheden standaard stoelen wijken af van elektrische stoelen
- Stoelen zijn Volvo onwaardig, hierdoor ga ik binnenkort zelf extra kosten maken (installatie fatsoenlijke lendensteun en zitvlakverhoging aan voorzijde)
- Ik heb moeten bijbetalen voor Cloud Blue en nu is deze kleur gratis. Voor dat prijsverschil had ik mooi de elektrische stoelen kunnen kiezen.
- GPS locatie issue
- Tijdzone stond meerdere keren foutief
- Telefoon blijft niet opgeslagen
- Keyfob trekt batterij snel leeg c.q. werkt niet goed
- Knoppen op het stuur werken niet goed
Vind het gemis aan communicatie en verwachtingsmanagement nog het ergste eigenlijk. Wanneer Volvo een nieuwe auto wil aankondigen weten ze ons als potentiële kopers te vinden, maar ze wijzen nu slechts naar de dealers om alle issues te melden. De dealers zijn daarentegen weer afhankelijk van derden.
Ik vraag me oprecht af wat er wordt getest door Volvo zelf.
En dan wordt de EX90 binnenkort ook nog gelanceerd…
Veel plezier! Ben benieuwd naar de uitkomst.
[ Voor 13% gewijzigd door NokiaFan op 26-06-2024 18:09 ]
Dat is niet het doel van die bijeenkomst met Volvo.NokiaFan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:42:
[...]
Zo jammer dat ik niet ben uitgenodigd, had er zelfs nog om gevraagd bij Volvo.
- [blablabla]
Precies. Alle oneffenheden bij elkaar wekt irritatie op, maar de gebrekkige communicatie vind ik het ergst.NokiaFan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:42:
[...]
- Stuurverwarming standaard naar stand 3 en stoelverwarming ontbreekt bij deze functie.
- Reflectie H&K logo
- Stoelen zijn Volvo onwaardig, hierdoor ga ik binnenkort zelf extra kosten maken (installatie fatsoenlijke lendensteun en zitvlakverhoging aan voorzijde)
- Ik heb moeten bijbetalen voor Cloud Blue en nu is deze kleur gratis. Voor dat prijsverschil had ik mooi de elektrische stoelen kunnen kiezen.
- GPS locatie issue
Vind het gemis aan communicatie en verwachtingsmanagement nog het ergste eigenlijk. Wanneer Volvo een nieuwe auto wil aankondigen weten ze ons als potentiële kopers te vinden, maar ze wijzen nu slechts naar de dealers om alle issues te melden. De dealers zijn daarentegen weer afhankelijk van derden.
De EX30 heeft op de core na keyless entry en meteen in de startmodus. Waarom pas in de startmodus als je gaat zitten? Daar zie ik geen voordeel in...Juancho schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:02:
[...]
Eeuwig zonde dat ze bij de EX30 niet gewoon de super fijne optie van de XC/C40 hebben overgenomen. Namelijk keyless entry en de wagen gaat in de "start" mode door op de bestuurdersstoel te zitten. Werkt echt heel goed.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik kan met het meeste leven. Alleen de OPD vind ik veel te zwak remmen en daar erger ik mij aan. In mijn Nissan Leaf hoefde ik alleen te remmen bij plotselinge acties zoals een stoplicht die op rood gaat of onverwachte acties van andere bestuurders. In mijn dagelijkse woon-werkverkeer van 150km hoefde ik nooit te remmen, zelfs niet bij achteruit inparkeren. Bij de EX30 moet ik bijna altijd zelf remmen omdat vooral het laatste stuk uitrijden meer lijkt op een auto in z'n vrij of neutraal...NokiaFan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:42:
[...]
- Reflectie H&K logo
- GPS locatie issue
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Wat mij betreft is de ACC bij aanhanger/fietsendrager het grootste punt wat je mee mag nemen...erikjanie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:48:
EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023
Wat is volgens jou de bedoeling van de sessie van vanavond? En heb je mijn gehele bericht gelezen, want er staan naast issues ook bepaalde zaken bij hoe ik de aankoop van de EX30 heb ervaren.mausy5043 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:47:
[...]
Dat is niet het doel van die bijeenkomst met Volvo.
Vandaag is de EX30 bij de dealer geweest ivm storing in achterklep. Deze gaf regelmatig storing bij het sluiten. Slot is vervangen en nu is het goed. Meteen gevraagd of ze de software update wilde doen en draait nu dus 1.4. Telefoon pakt weer direct op bij instappen. Bekende menu's zoals eerder gepost zitten er in. Driver alert is nu snel uit te zetten. Alleen nog ff keer goed testen hoe het met rijden is. Lijkt nu afstand te onthouden. En mogelijk is hij wat stiller bij openen. Maar dat nog een keer op andere dag testen, wat dat is nu moment opname. Hij is zo extreem luidruchtig bij conditioneren, maar dat bleek bij alle LFP uitvoeringen te zijn begreep ik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a78Yo52c6khOXeuaqrk5TSeV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWvAH3njOQZKDgsoNqukeAxe.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IK0EY0tY2uBHmtB1JjHedXQK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o20hQnb7blLVvgGRpL8RVdXv.jpg?f=user_large)
Ik kon mij niet herinneren of deze luchtstromen al eerder zichtbaar waren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a78Yo52c6khOXeuaqrk5TSeV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWvAH3njOQZKDgsoNqukeAxe.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IK0EY0tY2uBHmtB1JjHedXQK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o20hQnb7blLVvgGRpL8RVdXv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7C1PoXDycxTFZgztyJQeXjE.jpg?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ondertussen wacht ik nog steeds op 1.3.1
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Die heb ik ook met versie 1.3.1. Vandaag afgeleverd, maar helaas nog wel met de oude versie. Volgens de verkoper hadden ze 1.4 nog niet beschikbaar....Ophidian schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:34:
[Afbeelding]

@Ophidian Die luchtstromen zag ik wel al zowel in de app als in de auto zelf, welke op 1.3.1 draait.
the day afterNokiaFan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:38:
[...]
Wat is volgens jou de bedoeling van de sessie van vanavond? En heb je mijn gehele bericht gelezen, want er staan naast issues ook bepaalde zaken bij hoe ik de aankoop van de EX30 heb ervaren.
Sessie was niet zozeer gericht op welke bugs zijn er en vertel ze ons, blijkaar doen ze meer van dit soort sessies, dus de meeste bugs zijn al bekend bij ze. er werd meer gevraagd naar de algehele ervaring van het kopen van de EX30, hoe je contact met je dealer hierna was en hoe je dan de auto zelf ervaart nu je een tijdje rijd. (een gebrek aan) Communicatie met de klanten was inderdaad een terugkomend onderwerp waar alle aanwezige het wel over eens waren.
Het was wel fijn een luisterend oor te hebben van iemand die ook enigszins invloed heeft, een van de vragen die ze stelde was wat hadden we anders moeten doen, en wat kunnen we doen om de ervaring die je nu hebt te verbeteren, uiteraard was het meest voorkomende antwoord bugs oplossen en carplay.
Verder was het wel leerzaam om met andere rijders te meeten, iedereen stoort zich aan andere dingen en waar de een veel last heeft van de bugs valt dat een ander totaal niet op. wel grappig om te zien.
Ik vind het overall wel een hele goede sessie, ik hoop ook dat ze dit blijven doen en ook echt wat doen met de feedback.
Dank voor het delen van je ervaring.
Luisteren is inderdaad een begin en prettig voor ons als kopers. Het gaat mij nu om de daden, dus ik ben benieuwd wat Volvo (Customer Service) nu gaat doen met alle input.
Mijn dealer treft geen enkele blaam, de workshop manager houdt goed contact met mij en heeft me al meerdere keren uitgenodigd om updates uit te voeren en naar het keyfob issue te kijken.
Zij zijn helaas ook sterk afhankelijk van Volvo, de ontwikkelpartijen van de EX30 app en de software van de auto zelf.
Aangezien er nog niets in rekening is gebracht (logisch in mijn ogen) vraag ik me ook af in hoeverre dit rendabel is voor alle partijen.
Luisteren is inderdaad een begin en prettig voor ons als kopers. Het gaat mij nu om de daden, dus ik ben benieuwd wat Volvo (Customer Service) nu gaat doen met alle input.
Mijn dealer treft geen enkele blaam, de workshop manager houdt goed contact met mij en heeft me al meerdere keren uitgenodigd om updates uit te voeren en naar het keyfob issue te kijken.
Zij zijn helaas ook sterk afhankelijk van Volvo, de ontwikkelpartijen van de EX30 app en de software van de auto zelf.
Aangezien er nog niets in rekening is gebracht (logisch in mijn ogen) vraag ik me ook af in hoeverre dit rendabel is voor alle partijen.
Ik zal wel weer negatief zijn maar dit is werkelijk gewoon een kopie van onze sessies van een paar jaar terug met Volvo. Gezien het nu weer zo is doen ze er dus blijkbaar helemaal niks mee. Als dit zo gaat in de toekomst bij elk nieuw model gaat Volvo echt klanten verliezen. Je ziet nu al deels dat mensen die van de XC40/C40 komen en al die problemen toen ook hadden nu geen zin hebben om weer proefpersoon te zijn met veel dezelfde issues met als grootste bron van ergernis communicatie.erikjanie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:20:
[...]
the day after
Sessie was niet zozeer gericht op welke bugs zijn er en vertel ze ons, blijkaar doen ze meer van dit soort sessies, dus de meeste bugs zijn al bekend bij ze. er werd meer gevraagd naar de algehele ervaring van het kopen van de EX30, hoe je contact met je dealer hierna was en hoe je dan de auto zelf ervaart nu je een tijdje rijd. (een gebrek aan) Communicatie met de klanten was inderdaad een terugkomend onderwerp waar alle aanwezige het wel over eens waren.
Het was wel fijn een luisterend oor te hebben van iemand die ook enigszins invloed heeft, een van de vragen die ze stelde was wat hadden we anders moeten doen, en wat kunnen we doen om de ervaring die je nu hebt te verbeteren, uiteraard was het meest voorkomende antwoord bugs oplossen en carplay.
Verder was het wel leerzaam om met andere rijders te meeten, iedereen stoort zich aan andere dingen en waar de een veel last heeft van de bugs valt dat een ander totaal niet op. wel grappig om te zien.
Ik vind het overall wel een hele goede sessie, ik hoop ook dat ze dit blijven doen en ook echt wat doen met de feedback.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 27-06-2024 10:52 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Wees blij dat je geen order in de US hebt staan. Daar is 'iedereen' op de hoogte gebracht dat de leveringen uitgesteld worden naar medio/eind 2025. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de prijsverhoging door heffingen China en wachten op verplaatsing productie naar België.
Nederland heeft ook nog wel een fabriek beschikbaar met gekwalificeerd personeel in Born. Daar kunnen ook de neefjes van Zeekr en Smart gebouwd worden. Platforms verschepen en hier de auto's bouwen.
Nederland heeft ook nog wel een fabriek beschikbaar met gekwalificeerd personeel in Born. Daar kunnen ook de neefjes van Zeekr en Smart gebouwd worden. Platforms verschepen en hier de auto's bouwen.
Klopt het dat je de snelheid van de fans altijd handmatig moeten instellen?Ophidian schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:34:
[Afbeelding]
In vrijwel elke auto met climate control is het toch een basic functionaliteit dat de ventilatoren automatisch van snelheid veranderen?
Wanneer het bijvoorbeeld erg heet is in de auto als je instapt, draaien ze op volle snelheid en naarmate de auto de gewenste temperatuur bereikt, beginnen ze langzamer te draaien.
Dat was ik ook altijd van mening, maar mijn Ford Fiesta en BMW 1-serie voor de (aanstaande) EX30 hadden dezelfde optie. Voor m'n gevoel is het (in die auto's) meer een beperking van de maximale snelheid van de ventilatoren, ipv een handmatige instelling van de ventilatoren in algemene zin. Vermoed dat het in de EX30 een soortgelijke functie zal zijnMandarijntje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:04:
[...]
Klopt het dat je de snelheid van de fans altijd handmatig moeten instellen?
In vrijwel elke auto met climate control is het toch een basic functionaliteit dat de ventilatoren automatisch van snelheid veranderen?
Wanneer het bijvoorbeeld erg heet is in de auto als je instapt, draaien ze op volle snelheid en naarmate de auto de gewenste temperatuur bereikt, beginnen ze langzamer te draaien.
Gisteren ook mijn EX30 gaan afhalen (Scancar - België) en daar stond al wel 1.4 op.dennistd schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:56:
[...]
Die heb ik ook met versie 1.3.1. Vandaag afgeleverd, maar helaas nog wel met de oude versie. Volgens de verkoper hadden ze 1.4 nog niet beschikbaar....
Enkele bevindingen van gisteren en vandaag:
- Bij het afhalen werkte de radio niet, na een herstart kwam er pas geluid uit.
- Ander bug is dat het doelniveau voor het opladen telkens terug naar 100% springt.
- De verbinding met de wagen is ook al enkele keren uitgevallen waardoor ik de klimaatregeling niet op afstand kan aanzetten.
Van de oorspronkelijke bugslist en wensenlijst zoals die bij Volvo is ingebracht tijdens die sessies ( XC40) is het gros wel opgelost alleen heeft het veel tijd gekost. Van sommige aangedragen wensen is gezegd dat dat niet te realiseren is in het huidige model, daar moesten we ons maar bij neerleggen, maar andere punten zijn wel degelijk (soms in latere modeljaren omdat het niet anders kon) meegenomen ( uitschakelbare de voorste motor bij de twin bijvoorbeeld voor meer efficiency), hogere laadsnelheden.Juancho schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Ik zal wel weer negatief zijn maar dit is werkelijk gewoon een kopie van onze sessies van een paar jaar terug met Volvo. Gezien het nu weer zo is doen ze er dus blijkbaar helemaal niks mee. Als dit zo gaat in de toekomst bij elk nieuw model gaat Volvo echt klanten verliezen. Je ziet nu al deels dat mensen die van de XC40/C40 komen en al die problemen toen ook hadden nu geen zin hebben om weer proefpersoon te zijn met veel dezelfde issues met als grootste bron van ergernis communicatie.
Veel wensen gingen over GM en dat is nu hartstikke goed geworden ook op de bestaande auto’s We hebben een browser (twee zelfs), we hebben rittenadministratie, we hebben duidelijker aanduiding van de resterende range, ABRP is nu beschikbaar etc.
Dus jouw opmerking dat ze er niets mee doen beschouw ik als onzin.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Je moet wel even goed lezen. Het was een reactie op wat men nu heeft en wat wij hadden. Jij weet volgens mij ook dondersgoed dat veel dingen bijna hetzelfde zijn en dat ook met name de communicatie vanuit Volvo wederom als ergerlijk ervaren wordt. En wat wat vonden wij 3,5 jaar terug? Juist.... Dat er hier mensen al een behoorlijke tijd rondrijden zonder data vind ik bijv. een heel serieus groot issue. Maar dealers weten het niet, Volvo communiceert zelf niet wat het is/kan zijn en hoelang het duurt. Laat staan dat ze iets communiceren over een vergoeding of dergelijke aangezien die mensen hun eigen data er door heen (moeten) jagen.Mga1600 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Daar vind ik dan idd dat Volvo er niks mee doet. Anders hadden ze het bij de EX30 nooit weer zover laten komen of iig bij een te vroeg op de markt brengen van de EX30 wel veel beter en duidelijker gecommuniceerd.
Het ging mij dus niet om 1 item op de backlog die wel/niet opgepakt werd. Het gaat om het grotere plaatje en dan kan je dit topic bijna zien als een copy van ons topic van toen. Dan zie ik idd maar weinig lerend vermogen bij Volvo.
[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 27-06-2024 15:51 ]
Ik had tot half april geen internet ,auto 2 maart geleverd... dealer zou contact met mij opnemen week 15... tis nu 27 juni en nog steeds niets vernomen van mijn dealer.. en nog steeds versie 1.2.1. Weet niet wat ik hiervan denken moet. Volgende week terug van vakantie en dan zelf maar eens kontakken.
Ik begrijp nog niet helemaal waar de sessie nu helemaal voor is bedoeld. Vanuit dit topic en Volvo maak ik op dat de sessie juist niet was bedoeld om de issues en bevindingen te delen.Mga1600 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Van de oorspronkelijke bugslist en wensenlijst zoals die bij Volvo is ingebracht tijdens die sessies ( XC40) is het gros wel opgelost alleen heeft het veel tijd gekost. Van sommige aangedragen wensen is gezegd dat dat niet te realiseren is in het huidige model, daar moesten we ons maar bij neerleggen, maar andere punten zijn wel degelijk (soms in latere modeljaren omdat het niet anders kon) meegenomen ( uitschakelbare de voorste motor bij de twin bijvoorbeeld voor meer efficiency), hogere laadsnelheden.
Veel wensen gingen over GM en dat is nu hartstikke goed geworden ook op de bestaande auto’s We hebben een browser (twee zelfs), we hebben rittenadministratie, we hebben duidelijker aanduiding van de resterende range, ABRP is nu beschikbaar etc.
Kan echter goed begrijpen dat het moeilijk is om de klantervaring van aankoop t/m een paar maanden is los te zien van alle oneffenheden.
De android app werkt eigenlijk vaker niet dan wel. Ik kan eigenlijk nooit op afstand de klimaatregeling inschakelen of de auto ontgrendelen.
Is dit een herkenbaar euvel voor mensen hier? Is dat iets waar de Volvo dealer wat mee zou kunnen?
Is dit een herkenbaar euvel voor mensen hier? Is dat iets waar de Volvo dealer wat mee zou kunnen?
Bij mij werkte het altijd prima, tot de laatste of één na laatste versie. Ik kan bijvoorbeeld niet het laadschema versturen naar de auto, wat voorheen wel altijd goed ging...Orbeatle schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:50:
De android app werkt eigenlijk vaker niet dan wel. Ik kan eigenlijk nooit op afstand de klimaatregeling inschakelen of de auto ontgrendelen.
Het duurt even voordat ie geconnect is, maar ik ervaar geen problemen met de Android app. Gebruik hem om te kijken hoe lang het opladen nog duurt en de auto al op temperatuur te brengen.
Ont- en vergrendelen werkt altijd goed in 5 seconden maar de klimaatregeling heb ik nog nooit kunnen starten vanuit de app op een iPhone.Ik heb de timer nog niet geprobeerd. Dat zal ik vanavond is doen.Orbeatle schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:50:
De andere functies vanuit de app lijken wel allemaal te werken, enkel de klimaatregeling niet.
[ Voor 8% gewijzigd door vier x vier op 27-06-2024 20:39 ]
vladi
Voor diegene die blijven zeuren over ISA (Intelligent Speed Assistant), je komt er niet vanaf door een andere nieuwe auto te kopen:
https://nos.nl/artikel/25...ard-rijden-en-zwarte-doos
Vorige week (wk25) heb ik bericht gekregen dat mijn EX30 in productie is gegaan. Is er een manier om nauwkeurig te schatten wanneer de auto dan in Nederland klaar zal staan voor levering? Is er bijvoorbeeld een aanname te doen op welk schip die wordt vervoerd en wanneer die dan aankomt in de haven? En wat is een normale duur van verschepen vanuit China, 6 weken, 2 maanden, langer?
Geen idee wie ze het gevraagd hebben, mij iig niet.Swerfer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:54:
Voor diegene die blijven zeuren over ISA (Intelligent Speed Assistant), je komt er niet vanaf door een andere nieuwe auto te kopen:
Zij (RAI) verwijzen naar een onderzoek van het SWOV onder duizend automobilisten. Ruim 80 procent van de ondervraagden zou bereid zijn een systeem als ISA te gebruiken.
Vandaag even de zekeringkast links bij de bijrijder opengemaakt om te zien of ik daar misschien een dashcam op aan kan sluiten. Een deel van de zekeringen (helemaal links en boven de relais) heeft alleen spanning als de auto 'aan' staat. Zit alleen nog even te kijken wat ik daar verder voor nodig heb, auto-elektronica zit ik niet zo diep in.
:strip_exif()/f/image/0jJIDcceYS9bydMVDom92KBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast nog een heel vervelende bug ontdekt: elke keer als je de parkeercomfort-stand gebruikt gaat de instelling voor automatisch ver- en ontgrendelen met de keyfob uit...
:strip_exif()/f/image/0jJIDcceYS9bydMVDom92KBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast nog een heel vervelende bug ontdekt: elke keer als je de parkeercomfort-stand gebruikt gaat de instelling voor automatisch ver- en ontgrendelen met de keyfob uit...
Ik heb mijn dashcam aangesloten op een powerbank die in het midden console ligt, onder de “kleppen”. Blijft ie ook nog een tijdje werken als ik uitgestapt ben.
"Een ISA systeem" zou het moeten zijn... en er zijn meerdere ISA systemen met verschillende niveaus, denk aan: informerend (max snelheid in beeld), adviserend (klein beetje tegengas), dwingend (snelheidsbegrenzer).ajouwens schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:24:
[...]
Geen idee wie ze het gevraagd hebben, mij iig niet.
Zij (RAI) verwijzen naar een onderzoek van het SWOV onder duizend automobilisten. Ruim 80 procent van de ondervraagden zou bereid zijn een systeem als ISA te gebruiken.
Ik verwacht niet dat ze hebben gevraagd of men bereid is om met een piepende bemoeial op bijrijdersstoel te willen rijden en dat 80%" daar ja tegen heeft gezegd
Vandaag m'n EX30 SMSR+ opgehaald. Wat me nog het meest verrast is dat er niet eens de mogelijkheid is om een laadlimiet in te stellen om bijv. tot 90% op te laden. Ik weet dat het met een LPF accu aangeraden is regelmatig (wekelijks?) tot 100% te laden, maar dat de optie überhaupt ontbreekt verraste me. Niet echt een probleem verder. Firmware 1.4.
Wat me wel opviel qua rijgedrag is dat de auto toch een beetje schokkerig aanvoelt bij het heel subtiel gas loslaten en weer heel lichtjes iets meer op het pedaal drukken. Alsof de elektromotor een drempel heeft waarbij het "aangaat" of "regen" uitvoert. Dit is met one-pedal drive ingeschakeld. Ook bij het tot stilstand komen is een klein beetje alsof hij opeens op de rem trapt bij het laatste beetje. Met one-pedal uit is het ietsjes minder, maar het automatisch beginnen met rijden als je de rem loslaat is even wennen
Wat me wel opviel qua rijgedrag is dat de auto toch een beetje schokkerig aanvoelt bij het heel subtiel gas loslaten en weer heel lichtjes iets meer op het pedaal drukken. Alsof de elektromotor een drempel heeft waarbij het "aangaat" of "regen" uitvoert. Dit is met one-pedal drive ingeschakeld. Ook bij het tot stilstand komen is een klein beetje alsof hij opeens op de rem trapt bij het laatste beetje. Met one-pedal uit is het ietsjes minder, maar het automatisch beginnen met rijden als je de rem loslaat is even wennen
Ik heb nu nog wel heel erg weinig ervaring hoor zo na slechts één dag, maar viel mij ook al op dat de app soms slecht update. Even de app killen en opnieuw opstarten is tot dusver de oplossing die consequent werkt.Orbeatle schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:50:
Ow, is dat het! Ik vroeg me al af wat er aan de hand was.dennistd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:26:
@NetRipper Volvo geeft aan dat je die accu gewoon altijd moet volladen dus een %-instelling heeft geen nut.
Ik denk dat het wel de bedoeling is dat de auto niet vanzelf afsluit als je wegloopt in die modus. Het is tenslotte onder andere bedoeld om passagiers in de auto te laten terwijl je zelf even wegloopt. Het is voor die passagiers alsnog niet erg comfortabel als dan entertainment en climate control aan blijven, maar de deuren alsnog op slot gaan en het alarm activeertdennistd schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:26:
En blijkbaar is dat dan geïmplementeerd door het automatisch ver- en ontgrendelen uit te zetten. De bug is dan eerder dat het niet opnieuw aangaat zodra die modus wordt uitgeschakeld. Een alternatief is natuurlijk om iets te bedenken dat hetzelfde effect bereikt maar niet die wegloopherkenning uitschakelt.
Klinkt logisch en doordachter/beter dan zoals het in de 40- Serie zit: daar is het uitstappen en auto is dood ( radio uit, airco uit, verwarming uit)ACM schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:50:
[...]
Ik denk dat het wel de bedoeling is dat de auto niet vanzelf afsluit als je wegloopt in die modus. Het is tenslotte onder andere bedoeld om passagiers in de auto te laten terwijl je zelf even wegloopt. Het is voor die passagiers alsnog niet erg comfortabel als dan entertainment en climate control aan blijven, maar de deuren alsnog op slot gaan en het alarm activeert
En blijkbaar is dat dan geïmplementeerd door het automatisch ver- en ontgrendelen uit te zetten. De bug is dan eerder dat het niet opnieuw aangaat zodra die modus wordt uitgeschakeld. Een alternatief is natuurlijk om iets te bedenken dat hetzelfde effect bereikt maar niet die wegloopherkenning uitschakelt.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik gebruik de optie eerder om de auto koel te houden als ik de auto korte tijd parkeer en hem koel wil houden. Als er iemand in de auto blijft zitten neem ik de sleutel niet mee maar laat die achter.ACM schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:50:
[...]
Ik denk dat het wel de bedoeling is dat de auto niet vanzelf afsluit als je wegloopt in die modus. Het is tenslotte onder andere bedoeld om passagiers in de auto te laten terwijl je zelf even wegloopt. Het is voor die passagiers alsnog niet erg comfortabel als dan entertainment en climate control aan blijven, maar de deuren alsnog op slot gaan en het alarm activeert
Ivm een dashcam, bij afleveren heb ik het nagevraagd bij de dealer: de chef werkplaats vertelde me dat stroom aftappen van de 12V aansluiting in de kofferruimte geen enkel probleem is, echter een aftakking maken in de zekeringkast raden ze ten zeerste af. Mochten er problemen ontstaan dan gaat Volvo daar zeer waarschijnlijk moeilijk over doen.
Ik heb voor mijn dashcam nu dus een aftakking in de kofferbak, die gaat naar een Blackvue batterij (B124), welke op zijn beurt weer de dashcam voedt. Als de auto uit gaat dan blijft deze B124 stroom voorzien voor de parkeerstand van de camera.
Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat mijn dagelijkse rijtijd te kort is om de B124 helemaal op te laden. Komt in feite doordat via die sigarettenaansluiting in de kofferbak er maar met 5 Ampere geladen wordt, terwijl met een vaste aansluiting op een geschakelde plus van de auto dit met 9 Ampere kan.
Nu vraag ik mij af, als ik thuis de auto aan de lader hang en vervolgens de auto in parkeer comfort stand zet, timer op bv 1 uur, dan blijft het 12V stopcontactje in de kofferbak actief en kan de dashcam accu verder laden.
Alleen vraag ik mij dan wel af of de 12V accu van de auto wel gewoon vanuit de grote 69 KWh auto accu gevoed blijf worden tijdens de comfort parkeerstand? Iemand enig idee? Vind er in de handleiding niet direct wat over.
Ik heb voor mijn dashcam nu dus een aftakking in de kofferbak, die gaat naar een Blackvue batterij (B124), welke op zijn beurt weer de dashcam voedt. Als de auto uit gaat dan blijft deze B124 stroom voorzien voor de parkeerstand van de camera.
Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat mijn dagelijkse rijtijd te kort is om de B124 helemaal op te laden. Komt in feite doordat via die sigarettenaansluiting in de kofferbak er maar met 5 Ampere geladen wordt, terwijl met een vaste aansluiting op een geschakelde plus van de auto dit met 9 Ampere kan.
Nu vraag ik mij af, als ik thuis de auto aan de lader hang en vervolgens de auto in parkeer comfort stand zet, timer op bv 1 uur, dan blijft het 12V stopcontactje in de kofferbak actief en kan de dashcam accu verder laden.
Alleen vraag ik mij dan wel af of de 12V accu van de auto wel gewoon vanuit de grote 69 KWh auto accu gevoed blijf worden tijdens de comfort parkeerstand? Iemand enig idee? Vind er in de handleiding niet direct wat over.
Blijft de auto dan niet van het slot? Ik heb de functie 1 keer gebruikt, maar de auto bleef van het slot.dennistd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:09:
[...]
Ik gebruik de optie eerder om de auto koel te houden als ik de auto korte tijd parkeer en hem koel wil houden. Als er iemand in de auto blijft zitten neem ik de sleutel niet mee maar laat die achter.
Geen idee, maar heb de luxe dat ik de auto thuis in de garage kan laden, dus de auto mag gerust van 't slot blijven. Daarom ook niet eens geprobeerd of ik 'm dan op slot zou kunnen doen.Zapato schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:58:
[...]
Blijft de auto dan niet van het slot? Ik heb de functie 1 keer gebruikt, maar de auto bleef van het slot.
[ Voor 9% gewijzigd door Werner op 28-06-2024 13:05 ]
Hallo Nokiafan,NokiaFan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:42:
[...]
- Reflectie H&K logo
- GPS locatie issue
Ik heb veel van je berichten gelezen i.v.m. je internet problemen in de auto
Ben ook in bezit van de SMER, en heb sinds aflevering problemen met internet, heb inmiddels de update 1.4 er is van alles gereset, display modem, auto opnieuw geconfigureerd, auto gereset vanuit Volvo server internet opnieuw gepushed vanuit Volvo dit alles heeft helaas niet geholpen.
Dealer vertelde mij dat internet tegenwoordig direct aan de auto gekoppeld is sinds de laatste updates, dit omdat er veel problemen waren m.b.t. de internet verbinding/connectie in de app, de app werkt maar blijf de melding houden dat er een probleem is met verbinden.
Volvo dealer komt er ook niet echt uit dus, heb jij nog suggesties?
Bij voorbaat dank!
Gr, Terence
:strip_exif()/f/image/cehoHV4zVRt8iXtPatDlte2h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2dslhn32nL4teTfcRNEuN9iQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/seIK6EbeABswD1wDHJ045Q4z.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat kan toch gewoon? Zowel in de auto als via de app (op beginscherm op laadicoontje tikken, dan kun je het gewenste batterijniveau en het laadschema instellen).NetRipper schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 01:00:
Wat me nog het meest verrast is dat er niet eens de mogelijkheid is om een laadlimiet in te stellen om bijv. tot 90% op te laden. Ik weet dat het met een LPF accu aangeraden is regelmatig (wekelijks?) tot 100% te laden, maar dat de optie überhaupt ontbreekt verraste me.
Niet met de Core....;-)TotalBB schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:32:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat kan toch gewoon? Zowel in de auto als via de app (op beginscherm op laadicoontje tikken, dan kun je het gewenste batterijniveau en het laadschema instellen.
Nee. Ik heb wel "laadschema" en "laadstroom beperken", maar geen keuze voor batterijpercentage. Heb gevonden dat het eerder gemeld is in de thread met foto: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78647584TotalBB schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:32:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat kan toch gewoon? Zowel in de auto als via de app (op beginscherm op laadicoontje tikken, dan kun je het gewenste batterijniveau en het laadschema instellen.
Ik heb de Plus, zal vooral een LFP dingetje zijn
En in de app? Ik kan tikken op 'Gewenst batterijniveau' en vervolgens het percentage instellen met de schuifregelaar.NetRipper schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Nee. Ik heb wel "laadschema" en "laadstroom beperken", maar geen keuze voor batterijpercentage. Heb gevonden dat het eerder gemeld is in de thread met foto: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78647584
/edit - Ik zie nu dat je een screenshot deelt uit april, dus waarschijnlijk draai je nog op verouderde software. Welke versie heb je in je auto?
:strip_exif()/f/image/XIJ3PvVGU4awnJYFnuT1RlW1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1n2vwJWQ4vek5jO5F2Cbtltx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door TotalBB op 28-06-2024 14:43 ]
En een sigaretten aansteker plug op de ODB2 steker? Deze is rechtstreeks aangesloten op de accu. De duurdere uitvoering is meestal gezekerd. Zelf aangeschaft voor een extra navigatie scherm, en werkt prima. Scherm is op zolder verdwenen helemaal gewend aan de EX30 oplossing.Werner schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:53:
Ivm een dashcam, bij afleveren heb ik het nagevraagd bij de dealer: de chef werkplaats vertelde me dat stroom aftappen van de 12V aansluiting in de kofferruimte geen enkel probleem is, echter een aftakking maken in de zekeringkast raden ze ten zeerste af. Mochten er problemen ontstaan dan gaat Volvo daar zeer waarschijnlijk moeilijk over doen.
Begrijp ik dat de dashcam altijd aan blijft? Want dan krijg je sowieso problemen als je de auto een paar dagen niet gebruikt.Werner schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:53:
Als de auto uit gaat dan blijft deze B124 stroom voorzien voor de parkeerstand van de camera.
Als de auto 'aan' staat, wordt de 12V-accu geladen door het accupakket, ik weet niet zeker of dat ook het geval is als de auto laadt...