Mga1600 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:00:
Overigens, ik ken de EX30 niet goed, maar in de EX40 zijn veel auto-gerelateerde functies (stoelverwarming, stuurverwarming, airco, ventilatie etc. etc.) perfect met de stem te bedienen en dan hoef je je handen helemaal niet van het stuur te halen. Dat zal op de EX30 toch ook werken?
Kunnen we allemaal collectief ophouden met dat stemgeneuzel als valabel alternatief aan te reiken? Als 'primaire interface' ipv een extraatje dat het zou moeten zijn, na knoppen of scherm?
Je zit verdorie in een auto, alle bediening in de cockpit moet in de eerste plaats mechanisch kunnen gebeuren. Of zou je er akkoord mee gaan dat je voor je volgende vakantie in een boeing zit waar de piloot alles met voice moet doen? Nee, dan ook niet voor voertuigen op de weg bediend door iedere random knuppel die je maar kan bedenken.
Indien niet met knoppen, dan maar via een touchscreen met menu's vijf lagen diep (voorbeeld polestar audio interface, polestar OPD interface), en als allerlaatste mogelijkheid via stem
als je dat wil.
Zoveel redenen om niet via stem te willen interageren met een 'dom' device zoals een auto
1. je voelt je lullig (genoeg mensen die niet tegen levenloze brokken mechaniek en silicon willen praten, in elk geval de auto niet, en persoonlijk ook niet thuis tegen m'n gordijnen of schakelaars, maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken)
2 tot 10. je voelt je lullig, zie 1.
11. je bent niet mindervalide (wel een goede use case, dat wel)
12. je zit met meerdere mensen in de auto waardoor je altijd even moet vragen aan de meerijders (kinderen, gezin, ...) om even te zwijgen
13. een knop (fysiek of niet) is direct, en vooral ondubbelzinnig. En laat geen ruimte voor ambuigiteit. (de juiste aanspreking niet vinden, niet verstaanbaar zijn, je laten afleiden door "sorry, ik heb je instructie niet begrepen"... )
14. het duurt gewoon 2x zo lang. Knop duwen, wachten tot je iets kan zeggen, alles via de cloud ook nog eens, server gaat een beetje nadenken, terugkomen met een antwoord. Beeld je in dat je zo je ramen wil openen. Daar was onlangs nog een bericht van ergens dat een of ander merk met AI

zou komen om via voice en de cloud je ramen te openen. Belachelijk. Als het die richting uit gaat over een paar jaar koop ik nog snel een paar normale auto's in storage.
Ik ben net zo 'techy' als de meesten hier, 4 pc's in m'n home office en een hoop gadgets en techy spul gekocht (soms dom, soms niet), maar hier zal ik met m'n verstand toch nooit bij kunnen. Ik zie me al bezig...
Het feit zelfs dat je in de EX30 blijkbaar soms de snelheidsindicatie kan verliezen als het scherm reset of bugt? Nog nooit zoiets dom gelezen. Je bent wettelijk verplicht om een werkende snelheidsmeter te hebben. Waar zijn die merken mee bezig? In China is alles wel goed wellicht, want wie controleert daar ook maar iets naar conformiteit?
Ik hoop dat er ooit een moment komt dat alle rommel die nu de markten overspoelt, en in feite geen typegoedkeuring zou moeten krijgen, gewoon geblokkeerd wordt aan de EU-grenzen. Ze liggen in Europa duidelijk te slapen. Wel inzetten op nutteloze, storende piepjes en auto's die autonoom spookremmen waar het niet nodig is en aan het steur sleuren en trillen, maar wel toelaten dat alle interfaces en dials op een touchscreen staan waar software op draait van het niveau windows mobile CE.
Op zijn minst draait de automotive software bij polestar duidelijk in een aparte container (snelheid, auto status en warnings, indicators) en op een apart scherm. Dat drivers display is bij mijn polestar nog nooit uitgevallen, ook al moest ik de middenconsole af en toe resetten (of paar keer een crash), maar ik had wel steeds alle informatie om normaal te rijden.
Veel collega's hier vragen me of ze de EX30 moeten bestellen (want relatief goedkoop voor bepaalde lease-budgetten) en ik raad het eigenlijk iedereen af. Vooral nu polestar ook de prijzen heeft laten zakken. En ik kan prima begrijpen dat bepaalde lezers hier hun aankoop ontbinden (via de lease) of een vervanging zoeken.
Alle excuses ten spijt ("ja maar dit is bij elk merk, tegenwoordig is een auto meer software dan hardware, komt allemaal goed over een paar maand") is onzin voor een auto van 45k. Dit is geen pc game aan 70 euro (inderdaad, who cares in dat geval, gevalletje 'jammer'). Dan had volvo maar een extra jaar moeten wachten om alles goed te krijgen, of meer investeren in de dev teams, of vroeger beginnen met hun infotainment in het ontwikkeltraject, of gewoon de infotainment nemen van een XC40, of polestar 2, die ook door exact hetzelfde traject zijn gegaan in het eerste jaar.