Thnx!Zapato schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:33:
[...]
Ik heb Tesla en IONITY voor onderweg en ANWB en Freshmile voor ter plekke.
https://laadpastop10.nl/Sepke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:30:
Nu ga ik in juli naar Frankrijk op vakantie, Tesla app al wel, wat voor laadpas adviseren jullie voor Frankrijk?
Over snelladen gesproken. Ik heb al enkele malen een Tesla Supercharger en bij Fastned 150+kW chargers getest, maar nog niet met meer dan 60kW zien laden. Hier mensen die al wel hogere laadsnelheden hebben gezien?
@mausy5043 Navigeer je wel naar de snellader ivm het voorverwarmen? En welk percentage start je mee?
Update in de Maps overigens, je kan nu het aankomstpercentage instellen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A8dTOES6mfMjakf4WdbeUi9J.jpg?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
@Ophidian ja. Meestal ergens tussen 40 en 60% .
Zowel bij Tesla als Fastned in Duitsland dezelfde ervaringen als het youtube filmpje hierboven. Start langzaam binnen enkele minuten boven de 150 Kw en zakt dan ook weer zeer snel. Maar altijd ruim voor de koffie pauze voorbij was weer op een acceptabele range. Heel tevreden daarover.mausy5043 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:24:
Over snelladen gesproken. Ik heb al enkele malen een Tesla Supercharger en bij Fastned 150+kW chargers getest, maar nog niet met meer dan 60kW zien laden. Hier mensen die al wel hogere laadsnelheden hebben gezien?
@mausy5043 Ik zou stuk dieper gaan, sowieso start de EX30 wat langzaam op voordat ie naar zijn topsnelheid gaat. Maar vermoedelijk is je hoge startpercentage de boosdoener.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik laad bij Tesla met een goed voorverwarmde batterij 156KW. Heb ook al eens kortstondig 163 KW gezien. Fijn is dat je nu in de app het schuifje van tot hoeveel geladen wordt nog kan verschuiven. Wanneer je je kop koffie nog niet op hebt kan je nog iets meer laden dan je eerst van plan was.mausy5043 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:24:
Ook net voor het eerst bij Tesla geladen en viel toch wel wat tegen.
begon bij 8%, laden ging met 50kw. bij 12% werd het 99kw en hoger ging het ook niet. bij 60% weer terug naar iets van 70kw.
Had er al een rit van 50km opzitten en had Tesla lader als doel ingegeven in de navigatie. . Zou denken dat de accu dan toch wel op temperatuur is.
Kostte met 45 minuten van 8-80%
begon bij 8%, laden ging met 50kw. bij 12% werd het 99kw en hoger ging het ook niet. bij 60% weer terug naar iets van 70kw.
Had er al een rit van 50km opzitten en had Tesla lader als doel ingegeven in de navigatie. . Zou denken dat de accu dan toch wel op temperatuur is.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
jazeker. Laatst bij de Fastned even kort geladen aan een 300kW lader. Daar tikte ik de 148kW aan met mijn SMERmausy5043 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:24:
Ophidian kun je uitleggen hoe dat dan werkt?Ophidian schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:17:
Vergeet de Volvo pas niet. Zeker met tijdelijk abonnement voordeel van best goede tarieven bij laders sneller dan 100kW.
Wanneer de batterij goed is voorverwarmd en de lader is okido dan volgt het snellaadproces deze curve. https://evkx.net/models/v...erformance/chargingcurve/
Bijna elke keer tot nu toe zit de laadsnelheid spot on op deze curve. Twee keer maar gehad dat de snelheid lager was. Die kon ik toen niet verklaren.
Bijna elke keer tot nu toe zit de laadsnelheid spot on op deze curve. Twee keer maar gehad dat de snelheid lager was. Die kon ik toen niet verklaren.
Hier staat alles over de pas:AMOosterhuis schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:52:
[...]
Ophidian kun je uitleggen hoe dat dan werkt?
https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl
In de EX30 app onder profiel --> abonnementen --> openbaar opladen.
Ik weet niet welk youtube-filmpje het was, maar het schijnt dat onder de 20% niet wordt voorverwarmd. Het kan dus zijn dat jij geen voorverwarmen hebt gehad, of veel te vroeg waardoor hij bij 8% al weer afgekoeld was. Bij 8% gaat hij sowieso niet snelladen en zal de accu als hij al warm was waarschijnlijk afkoelen door het niet snel laden...johnsmith schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:34:
Ook net voor het eerst bij Tesla geladen en viel toch wel wat tegen.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Dat zal het waarschijnlijk wel zijn geweest, ben inderdaad gaan rijden met maar iets van 25%, geladen, weinig voorverwarming dan in dat geval.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Gisteren mijn EX30 SMSR Plus mogen ophalen en uiteraard heel blij mee.
Behalve wat vreemde software glitches/beperkingen is het meeste nu goed ingesteld. (v1.3.1)
Helaas werkte net als bij velen mijn IITC ook niet bij aflevering. Ook niet na verwijderen VolvoID en opnieuw aanmaken etc. Terug naar dealer geweest en die heeft e.e.a geprobeerd maar ook deze slaagde er niet in omdat wellicht de koppeling met Vodafone niet is gemaakt. (Heb ook geen notificatie gekregen om deze aan te maken oid). Dus daar moet ik even op wachten.
Ik kan nu wel hotspot op m'n iPhone gebruiken maar het nadeel daarvan is dat elke keer handmatig moet activeren en niet automatisch verbind. (beperking/bescherming in ios...)
Wat ook heel vervelend is, is dat mij telefoon ook niet automatisch verbind via Bluetooth zodra in de auto zit. Ik moet dan in Connectiviteit op het scherm mijn iPhone klikken en dan verbind ie direct maar dat hoort toch niet?!?
Heb 'm al meerdere malen opnieuw gepaired en allerlei instellingen bekeken maar hij wil niet automatisch verbinden.
Zo zijn het wel wat akties die ik moet doen voordat ik kan wegrijden en dat is vervelend. Hoe is dat bij jullie?
Behalve wat vreemde software glitches/beperkingen is het meeste nu goed ingesteld. (v1.3.1)
Helaas werkte net als bij velen mijn IITC ook niet bij aflevering. Ook niet na verwijderen VolvoID en opnieuw aanmaken etc. Terug naar dealer geweest en die heeft e.e.a geprobeerd maar ook deze slaagde er niet in omdat wellicht de koppeling met Vodafone niet is gemaakt. (Heb ook geen notificatie gekregen om deze aan te maken oid). Dus daar moet ik even op wachten.
Ik kan nu wel hotspot op m'n iPhone gebruiken maar het nadeel daarvan is dat elke keer handmatig moet activeren en niet automatisch verbind. (beperking/bescherming in ios...)
Wat ook heel vervelend is, is dat mij telefoon ook niet automatisch verbind via Bluetooth zodra in de auto zit. Ik moet dan in Connectiviteit op het scherm mijn iPhone klikken en dan verbind ie direct maar dat hoort toch niet?!?
Heb 'm al meerdere malen opnieuw gepaired en allerlei instellingen bekeken maar hij wil niet automatisch verbinden.
Zo zijn het wel wat akties die ik moet doen voordat ik kan wegrijden en dat is vervelend. Hoe is dat bij jullie?
Ik heb een EX30 Core en helaas ook de problematiek dat mijn iphone niet automatisch met de bluetooth verbindt, ik hoop dat iemand een oplossing heeft.
Naast bluetooth problemen merk ik nu ook dat tijdens het remmen mijn radio wegvalt en dat ik nog niet software update 1.3.1 heb maar 1.3 alleen; hangt dat wellicht samen? Apple car play en draadloos opladen werkt ook niet.. iemand enig advies?
CarPlay is nog niet beschikbaar. Dat de telefoon niet altijd automatisch verbind heb ik ook af en toe last van.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Ik meende dat CarPlay onderdeel van de basisuitrusting was, de garage gaf aan dat deze feature later via OTA wellicht beschikbaar komt. Op mijn bluetooth vraag vooralsnog geen antwoord..
Terwijl ik het gisteren meerdere keren getest heb en het niet werkte, was hij zojuist wel ineens automatisch verbondenKtenolix schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:13:
CarPlay is nog niet beschikbaar. Dat de telefoon niet altijd automatisch verbind heb ik ook af en toe last van.

Blijkbaar een bugje die aandacht nodig heeft. Kan op de lijst erbij.....
Jammer van Carplay, ik dacht dat de bedrade variant wel al beschikbaar was maar alleen de wireless variant nog niet. Even afwachten dus.
CarPlay is niet Android Automotive. Als mensen het hier over CarPlay hebben, dan bedoelen via hun mobiel. Android Automotive is inderdaad standaard geïnstalleerd op de Volvo.DenMas schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:17:
Ik meende dat CarPlay onderdeel van de basisuitrusting was, de garage gaf aan dat deze feature later via OTA wellicht beschikbaar komt. Op mijn bluetooth vraag vooralsnog geen antwoord..
Bedraad beperkt wel heel erg je actieradius...XfadeR schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:12:
[...]
Jammer van Carplay, ik dacht dat de bedrade variant wel al beschikbaar was maar alleen de wireless variant nog niet.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik heb geprobeerd dit scherm te krijgen, maar wat ik ook vraag, Google Assistant snapt het niet.iHansz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:38:
Het is er wel al, vraag maar aan de Google assistent, maar moet nog worden aangezet. 🙄
[Afbeelding]
Ook Volvo doet dus mee aan die wild west toestanden met abonnementen en ondoorzichtige laadtarieven. Jammer.Ophidian schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:43:
[...]
Hier staat alles over de pas:
https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl
In de EX30 app onder profiel --> abonnementen --> openbaar opladen.
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
Bij welke software versie is dit? Ik heb het (nog) niet gezien bij 1.2.1.Ophidian schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:29:
@mausy5043 Navigeer je wel naar de snellader ivm het voorverwarmen? En welk percentage start je mee?
[Afbeelding]
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
@ajouwens huh, ondoorzichtig? Vast tarief bij snelle laders is toch top? Onafhankelijk van laadaanbieder, altijd zelfde tarief.
Zit in de laatste maps update, niet software van de auto. Op percentage klikken als je rit plant. Evt even je infotainment resetten, toen kwam die tevoorschijn.
Zit in de laatste maps update, niet software van de auto. Op percentage klikken als je rit plant. Evt even je infotainment resetten, toen kwam die tevoorschijn.
Via een Brits forum: “If I then ask google assistant for “Apple CarPlay” this is the screen that appears.” Ze kunnen er verder niets mee.Ophidian schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:43:
[...]
Ik heb geprobeerd dit scherm te krijgen, maar wat ik ook vraag, Google Assistant snapt het niet.
:strip_exif()/f/image/lxrHbC3cbbZzfHOSRkiSmEai.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
In het Nederlands pakt ie dat niet gek genoeg.iHansz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:20:
[...]
Via een Brits forum: “If I then ask google assistant for “Apple CarPlay” this is the screen that appears.” Ze kunnen er verder niets mee.
[Afbeelding]
Hoe zeg je “Apple Carplay “ in het nederlands dan “Appel Autospeel “ ? 🤣🤣🤣Ophidian schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:24:
[...]
In het Nederlands pakt ie dat niet gek genoeg.
Het is "Eppel Kar Plee" (bron: Google Translate audio https://translate.google....le%20Carplay&op=translate)
[ Voor 81% gewijzigd door mausy5043 op 02-06-2024 21:14 ]
De Nederlandse assistentivarga schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:10:
[...]
Hoe zeg je “Apple Carplay “ in het nederlands dan “Appel Autospeel “ ? 🤣🤣🤣
Misschien mis ik iets, maar €0,71 of €0,50 bij een abonnement van €14,99 is volgens mij nog steeds duurder dan laden bij Tesla met een abo. Maar goed, dit is meer iets voor een ander topic en niet specifiek voor de EX30.Ophidian schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:47:
@ajouwens huh, ondoorzichtig? Vast tarief bij snelle laders is toch top? Onafhankelijk van laadaanbieder, altijd zelfde tarief.
@ajouwens Duurder wel, maar wel 50 cent bij alle aanbieders met maar 1 abonnement. Dus meer gemak met de laders die direct aan de snelwegen liggen ipv dat je toch een stukje naar een supercharger moet rijden. In Frankrijk is het overigens 40 cent. Dus dit jaar gebruik ik op vakantie de Volvo pas meer dan de Tesla superchargers.
Wauw hoe kom je sowieso aan de 15 kwh/100 km. Rij je helemaal niet op de snelweg? heb je andere instellingen ? Rij je bijvoorbeeld met one ledal ? Klimaat control op eco stand ? AC uit ?Ktenolix schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:48:
Vanmorgen eindelijk de accessoires opgehaald. Het verbruik met een dakkoffer is zeker niet slecht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kleine route sinds de dakkoffer erop zit, 60/80 weggetjes.
:-)
je bent zeker niet de enige. Wilde parkeren op een parkeerplaats. Liepen een paar voetgangers die niet in de buurt van de auto waren. Ineens stopte de auto en vier knipperlichten aan.Hans1956 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Vanmorgen een vergelijkbare ervaring. Rijden met ca 50 km/uur en in een uitrit staat een auto te wachten om na mij de weg op te rijden. Hij stond nog zeker niet op de weg en er was ook nog een fietspad tussen. Toch ineens hard op de rem zonder verdere waarschuwing vooraf. Even schrikken en gelukkig zat er niemand kort achter mij.
Blijf erbij dat het een mooie auto is maar gevaarlijk rijgedrag vertoont. Ingrijpen in bocht terwijl je niet de streep overgaat.
Hoe stel jij dit percentage in? Ik vind deze optie (nog) niet terug. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.Ophidian schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:29:
[Afbeelding]
Als je je reisdoel ingegeven hebt komt Maps net zoals eerder met een verwacht % bij aankomst. Als je daar op klikt krijg je de gelegenheid dat % te verhogen of te verlagen met steeds 10%.mjustin schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Hoe stel jij dit percentage in? Ik vind deze optie (nog) niet terug. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Of als je op percentage drukt kan je iets intypen.Mga1600 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Als je je reisdoel ingegeven hebt komt Maps net zoals eerder met een verwacht % bij aankomst. Als je daar op klikt krijg je de gelegenheid dat % te verhogen of te verlagen met steeds 10%.
Ik denk dat het vermelde rijden op 60 km-wegen ook wel geholpen heeft voor een laag verbruik.Bartbo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:46:
[...]
Wauw hoe kom je sowieso aan de 15 kwh/100 km. Rij je helemaal niet op de snelweg? heb je andere instellingen ? Rij je bijvoorbeeld met one ledal ? Klimaat control op eco stand ? AC uit ?
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Wat een mooi plaatje :-)Ophidian schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:18:
[...]
Wij hebben beide op de oprit staan
[Afbeelding]
Wij zijn met beide auto's heel blij, zou je bijna niet verwachten met alle negativiteit in beide topicsDe EX30 is een totaal andere auto dan de XC40. Qua ruimte is de XC40 groter, zowel in kofferbak, frunk als in ruimte achter de voorstoelen. Wij hebben 2 dochters van 6 en 8, beide nog in een Maxi Cosi Rodifix en ze kunnen beide met voldoende ruimte achter mij zitten. Met twee volwassenen achterin is dat in de EX30 krap, in de XC40 prima. Wij laten de XC40 nu vaker staan en pakken vaker met zijn allen de EX30, ondanks de kleinere range (want 51kWh accu), maar heel Nederland is daar prima mee te doen. Vakanties gaat de XC40 mee gezien de ruimte. Kofferbak bij de XC40 is handiger in te delen met die plank die je kan opklappen. Het verbergen van de hoedeplank gaat in de XC40 zeer gemakkelijk onder die plank, dat kan de EX30 niet.
Software matig zitten er de nodige bugs in. Daar is zeker nog wat verfijning nodig tav de ACC en het one pedal driving, dat is in de XC40 beter. De driver alert is nog veel te agressief ingesteld, maar er is al beloofd daar wat aan te doen. Onze XC40 heeft die driver alert niet, heb hem wel eens gehad in een leenauto, maar was in de XC40 dan ook best irritant met die snelheidsmeldingen. Qua rijden vind ik de EX30 fijner, strakker op de weg, beter afgeveerd.
Grappig genoeg is het qua laadgedrag een compleet andere auto. Waar de XC40 de laadsessie open houdt in de Zappi, sluit de EX30 deze direct af als hij klaar is. Viel mij op dat preconditioneren de XC40 het uit de paal trekt, terwijl de EX30 dat niet deed. Die begon pas bij te laden toen er wat verbruikt was. Ik mis ook het unlock knopje bij de laadport op de EX30.
Het pasjes systeem is niet perfect. Mijn vrouw heeft dat blokje met Keyless entry. Ik gebruik een pasje. Komt er eigenlijk op neer dat ik met de telefoon de auto open doe als ik aan kom lopen, werkt prima, maar de Digital Key Plus zou welkom zijn.
Als je nu de ruimte van je XC40 wil behouden zou ik zeker niet naar een EX30 gaan. Of ik het als enige auto zou doen met ons gezin, weet ik niet. Alhoewel we met de Corsa-E ook met zijn vieren op vakantie gingen in eigen land, dus prima te doen als je je er op aanpast
Dankjewel voor je uitgebreide bevindingen, hier heb ik echt wat aan qua info!
Ik heb geen (jongen en thuiswonende) kinderen dus de laadruimte is niet mijn prio maar wel bv de range, hoe verhoudt deze zich tussen jouw 2 auto's. Je zegt dat de EX30 minder is maar deze is ook lichter toch en iets meer gestroomlijnd (volgens de verkoper bij Volvo) dus is daar veel verschil tussen?
Tip: minimum snelheid snelweg is 60 km/uOf-Aaargh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:44:
[...]
Ik denk dat het vermelde rijden op 60 km-wegen ook wel geholpen heeft voor een laag verbruik.
FTFYZapato schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:54:
[...]
Tip: minimum constructie snelheid snelweg is 60 km/u
Wat je zou kunnen doen, is een dun keychain (strap) cord door het oogje van de fob halen en dan het ringetje daarvan vervolgens aan je bos vastmaken. Had er zelf toevallig nog een liggen en werkt prima.om3ega schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:11:
[...]
Ik ben ook nog op zoek naar iets practisch om de fob aan mijn sleutelbos te bevestigen. Dus tips zijn welkom(die dikke sleutel dus, niet het pasje)
Zeker is APPLE carplay aangeven bij de dealer als standaard aanwezig zie foto bijlage. De vraag is meer wanneer is die actief op de EX30?.Begin 2024 is nu toch wel geweest neem ik aan?.Skaninchen schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:14:
[...]
CarPlay is niet Android Automotive. Als mensen het hier over CarPlay hebben, dan bedoelen via hun mobiel. Android Automotive is inderdaad standaard geïnstalleerd op de Volvo.
/f/image/tw9w2yYsltO9vNMr1Q9tNWCe.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me wel af of je kunt combineren? De Google Maps navigatie van Android Automotive en de rest van CarPlay.Volvoex30 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:01:
[...]
Zeker is APPLE carplay aangeven bij de dealer als standaard aanwezig zie foto bijlage. De vraag is meer wanneer is die actief op de EX30?.Begin 2024 is nu toch wel geweest neem ik aan?.
[Afbeelding]
Begin 2024 loopt tot Sint-Maarten.Volvoex30 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:01:
[...]
Begin 2024 is nu toch wel geweest neem ik aan?.
offtopic
[ Voor 78% gewijzigd door We Are Borg op 03-06-2024 19:52 ]
Denk dat je Sint-Juttemis bedoelt.
Weet iemand hoe je met een aanhanger / fietsendrager / trekhaakkoffer alsnog de (niet-adaptieve) cruise control kunt gebruiken? Zowel via de versnellingshandle als via de knoppen op het stuur krijg ik de melding dat 'ACC niet beschikbaar is' ofzoiets.
We gaan deze zomer op vakantie met de EX30 met trekhaakkoffer. Oostenrijk is best ver als je niet de beschikking hebt over, al was het maar de eenvoudige variant.
We gaan deze zomer op vakantie met de EX30 met trekhaakkoffer. Oostenrijk is best ver als je niet de beschikking hebt over, al was het maar de eenvoudige variant.
Niet. Ik rij dan met snelheidsbegrenzer. Op zich nog redelijk relaxt.AMOosterhuis schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:14:
Weet iemand hoe je met een aanhanger / fietsendrager / trekhaakkoffer alsnog de (niet-adaptieve) cruise control kunt gebruiken? Zowel via de versnellingshandle als via de knoppen op het stuur krijg ik de melding dat 'ACC niet beschikbaar is' ofzoiets.
Het verschil in gewicht is uiteindelijk maar 90 kilo. Stroomlijn is iets beter, maar het blijft geen energiewonderrikoos schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:32:
[...]
Wat een mooi plaatje :-)
Dankjewel voor je uitgebreide bevindingen, hier heb ik echt wat aan qua info!
Ik heb geen (jongen en thuiswonende) kinderen dus de laadruimte is niet mijn prio maar wel bv de range, hoe verhoudt deze zich tussen jouw 2 auto's. Je zegt dat de EX30 minder is maar deze is ook lichter toch en iets meer gestroomlijnd (volgens de verkoper bij Volvo) dus is daar veel verschil tussen?
Als je echt een zuinige EV wil, dan moet je niet voor de EX30 gaan ben ik bang.
ow. da's wel even een domper.Zapato schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:16:
[...]
Niet. Ik rij dan met snelheidsbegrenzer. Op zich nog redelijk relaxt.
Ah sh*t, ik haalde Android Auto en Apple CarPlay weer door elkaar...Volvoex30 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:01:
[...]
Zeker is APPLE carplay aangeven bij de dealer als standaard aanwezig zie foto bijlage. De vraag is meer wanneer is die actief op de EX30?.Begin 2024 is nu toch wel geweest neem ik aan?.
[Afbeelding]
Je zou de stekker voor de verlichting niet aan kunnen sluiten, of op zoek kunnen gaan naar het gene dat het uitschakelen triggert. Bij een Ford focus die ik jaren geleden reed was het mistlicht op de trailer (of fietsendrager) de reden van het uitschakelen van de parkeersensoren.AMOosterhuis schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:14:
Weet iemand hoe je met een aanhanger / fietsendrager / trekhaakkoffer alsnog de (niet-adaptieve) cruise control kunt gebruiken?.....
Maar grote kans dat je er dan andere problemen ervoor terug krijgt, constante waarschuwing voor een te dichtbij rijdende achterligger bijvoorbeeld.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Stekker niet erin duwen.AMOosterhuis schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:14:
Ja,zo waardeloos dat je geen ACC hebt bij gebruik trekhaak. Zouden ze dit bij volvo niet kunnen (willen) veranderen!!
Ik snap het wel. Bij gebruik vd trekhaak (iets er achter) is het rijgedrag anders. De auto weer niet wat er achter hangt (fiets of tabbert)
Met een 1500 kg caravan wil je niet hard remmen en veel meer anticiperen. Ook is de blis niet werkend, en 'weet' de auto minder in een situatie waarbij je eigenlijk meer moet willen weten.
Is het makkelijk? Nee.
Is het verklaarbaar? Ja.
Met een 1500 kg caravan wil je niet hard remmen en veel meer anticiperen. Ook is de blis niet werkend, en 'weet' de auto minder in een situatie waarbij je eigenlijk meer moet willen weten.
Is het makkelijk? Nee.
Is het verklaarbaar? Ja.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Google eens op "Geen cruise control na montage trekhaak/fietsendrager"Francisco schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 06:43:
Ja,zo waardeloos dat je geen ACC hebt bij gebruik trekhaak. Zouden ze dit bij volvo niet kunnen (willen) veranderen!!
Ik vond het vooraf ook vervelend, maar vond het achteraf reuze meevallen. Ik heb de snelheidsbegrenzer ingesteld en rij met opd. Ik vond het relaxt rijden. De weg was over algemeen wel lekker rustig (naar Normandië via de snelweg kust), dus dat hielp ook.
Maar zorg dat in elk geval dat er dan wel een 'domme' cruisecontrol beschikbaar is...caspervc schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:24:
Ik snap het wel. Bij gebruik vd trekhaak (iets er achter) is het rijgedrag anders. De auto weer niet wat er achter hangt (fiets of tabbert)
Is het makkelijk? Nee.
Is het verklaarbaar? Ja.
Weer een klein ergernisje gevonden in Google Maps van de auto: als je “tolwegen vermijden” aan heb staan, dan worden (betaalde) veerboten ook niet in de route opgenomen. Ondanks dat er een “veerdiensten vermijden” optie is 🤷
Maar is dat iets waar Volvo iets aan kan doen of is dit gewoon een Google Maps dingetjeajouwens schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:54:
Weer een klein ergernisje gevonden in Google Maps van de auto: als je “tolwegen vermijden” aan heb staan, dan worden (betaalde) veerboten ook niet in de route opgenomen. Ondanks dat er een “veerdiensten vermijden” optie is 🤷
Begrijp me niet verkeerd ik heb ook een trekhaak (met nog een lopende discussie over het trekgewicht, maar dat is een ander verhaal) en zou de CC wel handig vinden. Maar denk dat het een dingetje van verwachting van de bestuurder en aansprakelijkheid van Volvo is.dennistd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:26:
[...]
Maar zorg dat in elk geval dat er dan wel een 'domme' cruisecontrol beschikbaar is...
De bestuurde zet zijn CC aan en vergeet even dat er een fietsendrager achterop staat en daarmee vol achterop een langzamer rijdend voertuig klapt.
Bestuurder: "ik had verwacht dat de ACC in zou grijpen en afstand zou houden, dat heeft Uw product niet gedaan dus ik stel U, Volvo, aansprakelijk".
Om dat soort discussies te voorkomen zal Volvo het waarschijnlijk niet snel vrij gaan geven ben ik bang. Of met allemaal rood knipperende waarschuwingen op je scherm.
En, dat 't ook typisch een Nederlands dingetje is, omdat ze in andere landen fietsen anders vervoeren?IT-Crowd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:06:
[...]
Begrijp me niet verkeerd ik heb ook een trekhaak (met nog een lopende discussie over het trekgewicht, maar dat is een ander verhaal) en zou de CC wel handig vinden. Maar denk dat het een dingetje van verwachting van de bestuurder en aansprakelijkheid van Volvo is.
De bestuurde zet zijn CC aan en vergeet even dat er een fietsendrager achterop staat en daarmee vol achterop een langzamer rijdend voertuig klapt.
Bestuurder: "ik had verwacht dat de ACC in zou grijpen en afstand zou houden, dat heeft Uw product niet gedaan dus ik stel U, Volvo, aansprakelijk".
Om dat soort discussies te voorkomen zal Volvo het waarschijnlijk niet snel vrij gaan geven ben ik bang. Of met allemaal rood knipperende waarschuwingen op je scherm.
:strip_exif()/f/image/e3wZNbz0w7gNsXsoOZrPD8fB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat de BLIS niet werkt snap ik nog wel, die kan natuurlijk onmogelijk inschatten hoe lang de combinatie is. Dat de ACC niet werkt vind ik wel bijzonder, die doet het in mijn 2013 V60 namelijk wel gewoon met een aanhanger aangekoppeld en ik weet vrij zeker dat dit bij de 2020 V60 van m'n vader ook nog het geval is.caspervc schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:24:
Is het makkelijk? Nee.
Is het verklaarbaar? Ja.
Het remsysteem zou (zeker in een elektrische auto) gemakkelijk in staat moeten zijn om dat op te vangen.
In België/Frankrijk zie je ook vaak een fietsendrager die "leunt" op de achterkant van de auto. Dat oogt trouwens wel onbetrouwbaar. Dan zal de ACC wel werken.iHansz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:17:
[...]
En, dat 't ook typisch een Nederlands dingetje is, omdat ze in andere landen fietsen anders vervoeren?
[Afbeelding]
Heb vandaag maar even een cover gemaakt en geprint tegen de reflectie van het Harman Kardon logo.
Voor diegene die 'm ook willen, heb ik 'm hier gedeeld:
https://www.thingiverse.com/thing:6649069
https://www.printables.co...don-logo-cover-volvo-ex30
:strip_exif()/f/image/9Z3zuRCgvaImrtPpXhLDDunz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik stoor me er niet aan, maar dit ziet er netjes uit!XfadeR schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:50:
Heb vandaag maar even een cover gemaakt en geprint tegen de reflectie van het Haman Kardon logo.
[Afbeelding]
Super netjes! Nu nog iemand vinden met een 3D-printer.XfadeR schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:50:
Heb vandaag maar even een cover gemaakt en geprint tegen de reflectie van het Harman Kardon logo.
[Afbeelding]
Google Maps op mijn mobiel deed het goed, met “verstuur naar auto” werd de route aangepast. Dus ws de GM versie in de VolvoIT-Crowd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:53:
[...]
Maar is dat iets waar Volvo iets aan kan doen of is dit gewoon een Google Maps dingetje
Gevonden.iHansz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:11:
[...]
Super netjes! Nu nog iemand vinden met een 3D-printer.
EX30 SM 200kW Core
Vandaag ontvangen met volgende:
Ik wil wel even foto sturen dan, of bekijken hoe het zit.
Ter info: besteld 12/10/2023
Aangekomen: eind mei, nu pas kunnen ophalen
Dealer netwerk: ACG
Vandaag ontvangen met volgende:
Als iemand specifieke vragen heeft: stel gerust! Bijvoorbeeld als je zelf nog wachtende bent..Vapour Grey Metallic (740)EUR 0,00
Indigo (R310)EUR 0,00
Winter Pack (200002)EUR 297,52
Donkergetinte achterruit en zijruiten achteraan (179)
Ik wil wel even foto sturen dan, of bekijken hoe het zit.
Ter info: besteld 12/10/2023
Aangekomen: eind mei, nu pas kunnen ophalen
Dealer netwerk: ACG
Op de C40 werkt dit inderdaad zo, en heel fijn… wel via USB, op de (E)C40 is wireless CarPlay niet mogelijk.Zapato schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:04:
[...]
Ik vraag me wel af of je kunt combineren? De Google Maps navigatie van Android Automotive en de rest van CarPlay.
Carplay is altijd draadloos te maken met een adaptertjejorisjansen3 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Op de C40 werkt dit inderdaad zo, en heel fijn… wel via USB, op de (E)C40 is wireless CarPlay niet mogelijk.
Gebruik ik nu ook in mn focus
Ik heb een S60 D4 gehad uit 2014 en die had ook ACC die nog werkte met caravan erachter. Ideaal om heel ontspannen de vakantiereizen te maken. Nooit problemen gehad met remweg etc. Ik hoop dat Volvo dit nog gaat aanpassen zoals ook Kia heeft gedaan.Knul schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:24:
[...]
Dat de BLIS niet werkt snap ik nog wel, die kan natuurlijk onmogelijk inschatten hoe lang de combinatie is. Dat de ACC niet werkt vind ik wel bijzonder, die doet het in mijn 2013 V60 namelijk wel gewoon met een aanhanger aangekoppeld en ik weet vrij zeker dat dit bij de 2020 V60 van m'n vader ook nog het geval is.
Het remsysteem zou (zeker in een elektrische auto) gemakkelijk in staat moeten zijn om dat op te vangen.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Wat mij betreft is dit onacceptabel. Ik koop geen auto van 50k om dan vervolgens geen gebruik te kunnen maken van de cruise control met fietsen achterop. Een Volkswagen Polo kan toch ook gewoon de ACC gebruiken met iets op de trekhaak? Ik stoor me er ontzettend aan.Zapato schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:16:
[...]
Niet. Ik rij dan met snelheidsbegrenzer. Op zich nog redelijk relaxt.
[ Voor 3% gewijzigd door Konila op 04-06-2024 18:03 ]
Dan had je hem niet moeten kopen/leasen.Konila schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:01:
[...]
Wat mij betreft is dit onacceptabel. Ik koop geen auto van 50k om dan vervolgens geen gebruik te kunnen maken van de cruise control met fietsen achterop. Een Volkswagen Polo kan toch ook gewoon de ACC gebruiken met iets op de trekhaak? Ik stoor me er ontzettend aan.
Maar de EX30 heeft geen cockpitscherm, lijkt me dat het daarom niet zo zal werken op de EX30jorisjansen3 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Op de C40 werkt dit inderdaad zo, en heel fijn… wel via USB, op de (E)C40 is wireless CarPlay niet mogelijk.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Yes!Ophidian schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:21:
En de eerste van de nieuwe kentekenreeks is een EX30: GBB-01-B.
[Afbeelding]

Wat gaaf👍
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Iemand een tip om de inserts van de wielen af te halen (19 inchers)? Moet ik nog wat lomper zijn met eraf sjorren? Ik ben bang dat de wieldop breekt, hij lijkt in het midden goed vast te zitten in de gaten van de wielmoeren.
vice versa en weer terug
Misschien heeft @lmvoo tips, die heeft de 20" kappen vervangen. Verwacht dat het vergelijkbaar is voor 19"Brumax schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:27:
Iemand een tip om de inserts van de wielen af te halen (19 inchers)? Moet ik nog wat lomper zijn met eraf sjorren? Ik ben bang dat de wieldop breekt, hij lijkt in het midden goed vast te zitten in de gaten van de wielmoeren.
Ik moet hier even goed voor gaan zitten; wil dit positief benaderen, maar toch wel de irritatie punten aanstippen:
Deel uw mening: Volvo EX30 Eerste kopers enquête
Zoals vanmiddag, ik rijd rustig achteruit bij een lader, het paaltje staat nog ruim een meter verwijderd, maar de Volvo grijpt keihard in 🤷.
Ander dingetje: ik sta bij een open achterklep, mijn vrouw loopt met de keyfob op zak weg van de auto, en de auto gaat op slot. Waarom?
Gelukkig is dit allemaal software, dus het kan opgelost worden. 😝
Zoals vanmiddag, ik rijd rustig achteruit bij een lader, het paaltje staat nog ruim een meter verwijderd, maar de Volvo grijpt keihard in 🤷.
Ander dingetje: ik sta bij een open achterklep, mijn vrouw loopt met de keyfob op zak weg van de auto, en de auto gaat op slot. Waarom?
Hoog gras kan een trigger zijn voor een abrupte stop.ajouwens schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:52:
Ik moet hier even goed voor gaan zitten; wil dit positief benaderen, maar toch wel de irritatie punten aanstippen:
Geen keyfob in de buurt, dan auto op slot. Heb je waarschijnlijk zelf zo ingesteld.
Waarom? Ik wist dat hij dit niet kon toen ik hem vorig jaar bestelde. Dan ga ik daar achteraf niet over zeuren.
Ik heb de segmenten een voor een losgetrokken en als die allemaal los zijn kun je ook de binnenring lostrekken door aan twee segmenten tegenover elkaar te trekken terwijl je ze zo dicht mogelijk bij het midden vast moet pakken. Maar ze zitten inderdaad stevig vastgeklemd. Ik heb ook de 19 inch versie.Brumax schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:27:
Vastzetten, eerst segment voor segment goed positioneren en dan met een tik van je hand vastzetten. Als laatste een tik op het midden om de ring vast te zetten.
[ Voor 16% gewijzigd door Hans1956 op 04-06-2024 23:44 ]
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
houd ons op de hoogte.IT-Crowd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:06:
[...]
(met nog een lopende discussie over het trekgewicht, maar dat is een ander verhaal)
Iemand al eens haaks door de bocht gekomen waardoor de keytag (pasje) omrolt in de houder? Probeer 'm daar dan maar eens weer uit te krijgen. En als ie naar rechts schuift wordt ie niet goed gedetecteerd. Maak je een korte stop, kun je ineens niet verder ...
Yes, ze zitten goed vast. Ik heb de losse spaken van die kap een voor een beetje open getrokken, op een gegeven moment kun je m helemaal eraf halen. Mijn 20" kappen zijn gewisseld voor andere 20" versies, toen ook weer in de hoekjes erop duwen en dan zo het wiel rond met je vuistGrelis schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:38:
[...]
Misschien heeft @lmvoo tips, die heeft de 20" kappen vervangen. Verwacht dat het vergelijkbaar is voor 19"
Parkeer terrein was alleen maar asfalt, geen enkele reden om voor iets anders te stoppen.Swerfer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:59:
[...]
Hoog gras kan een trigger zijn voor een abrupte stop.
Geen keyfob in de buurt, dan auto op slot. Heb je waarschijnlijk zelf zo ingesteld.
Keyfob weg, dan auto op slot heb ik zelf ingesteld idd, maar de achterklep stond nog steeds open. Dan moet de auto gewoon open blijven.
Dus wat mij betreft twee duidelijke fouten in de software.
AC aan.Bartbo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:46:
[...]
Wauw hoe kom je sowieso aan de 15 kwh/100 km. Rij je helemaal niet op de snelweg? heb je andere instellingen ? Rij je bijvoorbeeld met one ledal ? Klimaat control op eco stand ? AC uit ?
Klimaat ECO.
One Pedal aan.
18 inchers.
Veel 60/80 wegen.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW