mooi, hoop 'm ook snel te hebben. Slechter dan de Assistant kan het niet zijn nl.rienn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:10:
Ik heb net gemini geactiveerd. Nog niet geprobeerd. Maar gebruikte dr spraak besturing zowiezo amper.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Nou, slechter…Yucko schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:56:
[...]
mooi, hoop 'm ook snel te hebben. Slechter dan de Assistant kan het niet zijn nl.
Ik heb vanuit HomeAssistant een beperkt aantal entiteiten ontsloten naar Google Home. De belangrijkste is onze garagedeur. Die gebruiken we heel veel. Laat dat nu net zijn wat Geminiet niet kan. Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Dat is goed om te weten. Die gebruik ik ook regelmatig via assistant. Waarom kan Gemeni dat niet?tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Nou, slechter…
Ik heb vanuit HomeAssistant een beperkt aantal entiteiten ontsloten naar Google Home. De belangrijkste is onze garagedeur. Die gebruiken we heel veel. Laat dat nu net zijn wat Geminiet niet kan. Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.
tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:48:
[...]
... Daarnaast vind ik hem ook lang van stof, hij kletst maar door. Na 20 minuutjes weer teruggezet.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Dit is antwoord van Google:rens-br schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:06:
[...]
Dat is goed om te weten. Die gebruik ik ook regelmatig via assistant. Waarom kan Gemeni dat niet?
Gemini doesn’t support security-related actions, such as unlocking a door or garage door. While Gemini can control a wide range of smart home devices (lights, thermostats, media devices, etc.), it blocks actions that could compromise home security. For more details, refer to this article: Control your smart home devices with the Gemini mobile app.
Ik hoop dat Google hier met volgende updates wat aan gaat doen. Het leek mij wel leuk om complexere taken te laten uitvoeren. Voorlopig nog maar even de oude assistent gebruiken.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Een script starten die de garagedeur open doet? Of instellen als 'light' ipv 'door'?tdolder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Dit is antwoord van Google:
Gemini doesn’t support security-related actions, such as unlocking a door or garage door. While Gemini can control a wide range of smart home devices (lights, thermostats, media devices, etc.), it blocks actions that could compromise home security. For more details, refer to this article: Control your smart home devices with the Gemini mobile app.
Ik hoop dat Google hier met volgende updates wat aan gaat doen. Het leek mij wel leuk om complexere taken te laten uitvoeren. Voorlopig nog maar even de oude assistent gebruiken.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ja dat kan idd als workaround. Maar na 20 minuutjes proberen met Gemini ben ik snel teruggeschakeld naar de normale assistent. Ik ben nog niet echt enthousiast. Als ze de “toegang” entiteiten wel secure kunnen ondersteunen probeer ik wel weer opnieuw.Swerfer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:20:
[...]
Een script starten die de garagedeur open doet? Of instellen als 'light' ipv 'door'?
Bij mij blijft de auto na het terugzetten naar de normale assistent maar vragen of ik niet naar Gemini wil én geeft een hardnekkige melding dat ie een taalpakket niet kan downloaden/installeren. Heef er al iemand daar iets op gevonden?tdolder schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Ja dat kan idd als workaround. Maar na 20 minuutjes proberen met Gemini ben ik snel teruggeschakeld naar de normale assistent. Ik ben nog niet echt enthousiast. Als ze de “toegang” entiteiten wel secure kunnen ondersteunen probeer ik wel weer opnieuw.
Nee gewoon NLYucko schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:16:
hebben jullie de interface op Engels gezet om Gemini te krijgen?
wat wel schijnt te helpen inloggen met je Google account in de auto en op je telefoon de Gemini app installeren en aanmelden.
Direct aansturen gaat dus helaas niet voor Tibber. Hoe is jullie ervaring met laadschema's via de app? Op internet kom ik wisselende ervaringen tegen. Zijn deze al opgelost middels updates?RF1000 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:19:
Zijn hier EX30 rijders met een dynamisch energie contact bij Tibber? Deze staat bij ons op de shortlist en ben benieuwd of deze rechtstreeks aan te sturen is (slim laden/grid awards) zonder tussenkomst van een slimme lader?
Volgens Tibber zou dat moeten kunnen maar hoor graag de ervaringsdeskundigen hierzo.
De Volvo app bedoel je? Ik heb hem hier standaard ingesteld dat hij alleen mag laden tussen 00:15u en 15:00 en dat werkt prima.RF1000 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:24:
[...]
Direct aansturen gaat dus helaas niet voor Tibber. Hoe is jullie ervaring met laadschema's via de app? Op internet kom ik wisselende ervaringen tegen. Zijn deze al opgelost middels updates?
Ben de software/app van Stelantis gewend, daar is het laadschema een indicatie wanneer de auto wellicht wordt opgeladen 😄. Bij een EX30 dus beter geregeldrens-br schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:43:
[...]
De Volvo app bedoel je? Ik heb hem hier standaard ingesteld dat hij alleen mag laden tussen 00:15u en 15:00 en dat werkt prima.
Dit herken ik helaas ook...vier x vier schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:27:
Herkent iemand het issue dat wanneer je in de auto gebeld wordt via CarPlay het oproep-scherm niet meer op het voorscherm getoond wordt? Ik moet dan eerst CarPlay openen, dan linksonder op het kleine oproep icoon tikken en pas dan toont het oproep-scherm en kan ik opnemen.
Mis ik een instelling in "Focus" oid?
Een 2e beller zie ik ook niet binnen komen en kan ik dus ook niet opnemen.
Nog geen workaround gevonden voor dit probleem.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7hmI2ln1HLKbjcSWh1MTafp1.jpg?f=user_large)
Heeft nog nooit een snellader gezien overigens
Verbruik valt mij wel wat tegen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tF5hKmX6Ab77R59R20VSG5Qx.jpg?f=user_large)
Mijn BMW i5 is met 16,8kWh in dezelfde tijd, vergelijkbare cW waarde, flink bredere banden en meer gewicht toch wat zuiniger.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dit heb ik bij 22.500. Prima waarden imo en wel snelladers gebruikt, anders was ik nu niet in Noord-Zweden beland. 😉Ophidian schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:11:
Onlangs was de SoH van de LFP accu gezakt naar 97,5 na bijna 40k km en ruim 2 jaar leeftijd. Maar we hebben weer wat gewonnen
[Afbeelding]
Heeft nog nooit een snellader gezien overigens
Verbruik valt mij wel wat tegen.
[Afbeelding]
Mijn BMW i5 is met 16,8kWh in dezelfde tijd, vergelijkbare cW waarde, flink bredere banden en meer gewicht toch wat zuiniger.
:strip_exif()/f/image/0Xvy2XXa2UHK7rmgW0mFQC37.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door iHansz op 29-06-2026 09:56 . Reden: Typo. ]
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Bij mij was het zo dat de aanhanger verlichting niet werkte als een portier open is. Zelfde foutmeldinghumme schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:39:
Al de 2e keer dat de verlichting van de caravan niet werkt.
Duurde even voordat ik daar achter was. Of dit nog steeds zo is weet ik niet, was 2 jaar geleden en er zijn wel wat updates geweest.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Dan zullen je achterbanden naar voren gaan en krijg je achter twee nieuwe bandenDanielson schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:00:
Ik ben vooral benieuwd of de draagarmen het hebben overleefd! En hoe zouden ze dat doen met de banden, de nog goede banden waren ongeveer op de helft, heb ik dan straks geen aanzienlijk verschil in profiel tussen links en rechts?
Tussen voor en achter zit ook wel redelijk wat profielverschil gok ik?twowheeler schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:24:
[...]
Dan zullen je achterbanden naar voren gaan en krijg je achter twee nieuwe banden
Ja daarom. Je wil over het algemeen het meeste profiel achterin hebben ivm voorkomen overstuur. Zo krijg je achter weer nieuw profiel en zit je minste profiel voor.Danielson schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Tussen voor en achter zit ook wel redelijk wat profielverschil gok ik?
Het profielverschil tussen banden op dezelfde as mag wettelijk gezien niet te groot zijn, meestal wordt maximaal 2 mm verschil geadviseerd.
Hopelijk vier nieuwe banden!
'Op dezelfde as' dit gaat dus om links en rechts. Niet om voor en achter.Danielson schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:48:
Ik las net:
Het profielverschil tussen banden op dezelfde as mag wettelijk gezien niet te groot zijn, meestal wordt maximaal 2 mm verschil geadviseerd.
Hopelijk vier nieuwe banden!
Dat bedoel ik ook! Beide rechter banden zijn kapot!Meloenen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:58:
[...]
'Op dezelfde as' dit gaat dus om links en rechts. Niet om voor en achter.
Dan denk ik dat je gelijk hebt ja, maar dat het om beide rechter banden ging werd niet duidelijk in jouw verhaalDanielson schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:04:
[...]
Dat bedoel ik ook! Beide rechter banden zijn kapot!
Is er ergens een uitgebreide gebruiksaanwijzing voor de navigatie te vinden?
[ Voor 23% gewijzigd door Chip2710 op 01-07-2026 11:56 ]
Itho WPU_5G. 3.5
Je kan in Google Maps meerdere locaties/stops toevoegen met de optie 'extra stops'. Dan kan je daarmee een heen en terug reis samenvoegen, dan voegt hij ook meteen laadstops toe wanneer dit nodig is.Chip2710 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:55:
Hallo, net een nieuwe EX30 BE in mijn bezit en meteen een vraag, kun je in de navigatie ook een heen en terug functie activeren?
Is er ergens een uitgebreide gebruiksaanwijzing voor de navigatie te vinden?
Vorig jaar zomer liepen tegen precies hetzelfde aan; wanneer komt de update.Makimba schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:05:
Weet iemand of er nog een update komt op korte termijn of dat ze deze over de zomervakantie heen tillen? Best irritant dat Waze het nog niet doet (het trucje via m'n telefoon werkt wel, maar vind dat toch onhandig)...
Het korte antwoord is; geen idee. Mijn onderbuikgevoel zegt ergens in augustus.
06-03-2025: 1.5.2
09-04-2025: 1.5.3
18-08-2025: 1.6.4
29-09-2025: 1.7.1
29-01-2026: 1.8
- de zon schijnt altijd wel ergens -
Dat denk ik ook. De Zweden hebben nu vakantie (niet iedereen natuurlijk) en mochten ze nu de update releasen en er gaat wat mis, dan is er niemand die de boel kan bijsturen. Maar dat is mijn gedachte.TheFruitNerd schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:51:
[...]
Vorig jaar zomer liepen tegen precies hetzelfde aan; wanneer komt de update.
Het korte antwoord is; geen idee. Mijn onderbuikgevoel zegt ergens in augustus.
06-03-2025: 1.5.2
09-04-2025: 1.5.3
18-08-2025: 1.6.4
29-09-2025: 1.7.1
29-01-2026: 1.8
**** Inmiddels opgelost… de gewijzigde instelling blijft nu wel bewaard……. waarom nu wel… geen idee
[ Voor 15% gewijzigd door Chip2710 op 03-07-2026 18:54 ]
Itho WPU_5G. 3.5
Doel jij op het bewaren van de gewijzigde geluidsinstelling voor het bel volume?tedkroon schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:26:
Helaas kan dat niet!
Itho WPU_5G. 3.5
Ik heb een "ouderwetse" dashcam die nu met een lang snoer aangesloten zit op het 12V stopcontact links achterin, in de bagageruimte. Mijn vraag is dus of ik voorin ook ergens 12V kan aftakken.
het betreft een EX30 SMER MY 20024
EX30 Ultra SMER 2024
De fitcam dashcam gebruikt de voeding van de spiegel dimmer, of de regensensor die zit daar ook achter de kap. Wellicht kun je een stekkertje vinden om daarop te gebruiken.Winus schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:30:
Weet iemand hoe je een dashcam ergens rond de spiegel kan aansluiten?
Ik heb een "ouderwetse" dashcam die nu met een lang snoer aangesloten zit op het 12V stopcontact links achterin, in de bagageruimte. Mijn vraag is dus of ik voorin ook ergens 12V kan aftakken.
het betreft een EX30 SMER MY 20024
vice versa en weer terug
Bedankt voor de tip. Maar is dat dan een geschakelde voeding of staat er constant spanning op?Brumax schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:36:
[...]
De fitcam dashcam gebruikt de voeding van de spiegel dimmer, of de regensensor die zit daar ook achter de kap. Wellicht kun je een stekkertje vinden om daarop te gebruiken.
EX30 Ultra SMER 2024
Volgens mij van de dimmer. Als je geen dimmer hebt (zoals in de Core) dan gaat dat niet dacht ik.Brumax schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:36:
[...]
De fitcam dashcam gebruikt de voeding van de spiegel dimmer, of de regensensor die zit daar ook achter de kap. Wellicht kun je een stekkertje vinden om daarop te gebruiken.
ik ging eerst voor de regensensor omdat dit ook werkte in mijn vorige auto (XC40)
[ Voor 31% gewijzigd door Yucko op 05-07-2026 21:29 ]
Is iemand hier al eens eeder tegenaan gelopen en wellicht een oplossing voor gevonden?
Heb zelf Deezer en Tidal gebruikt en had bij bijde het zelfde. Daarnaast zijn er ook regelmatig verbindings problemen met deezer en tidal. Om die reden ben ik overgestapt op Spotify wat beter werkt in de auto.Meloenen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:10:
Ik gebruikte vroeger Spotify, maar ben overgestapt op Deezer. De Volvo onthield altijd het nummer wat je aan het luisteren was bij gebruik van Spotify, maar bij Deezer doet hij dit niet.
Is iemand hier al eens eeder tegenaan gelopen en wellicht een oplossing voor gevonden?
De regensensor moet blijven werken ook als de auto is afgesloten, zodat nog openstaande ramen automatisch gesloten worden bij regen. Dat doet hij namelijk !Yucko schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:25:
de regensensor heeft continue spanning (zou niet weten waarom dat nodig is) want mijn fitcamx bleef 24/7 doorfilmen. Door alsnog stroom van de dimbare binnenspiegel te pakken ging hij netjes slapen kort na het op slot doen van de EX30
ik ging eerst voor de regensensor omdat dit ook werkte in mijn vorige auto (XC40)
ik weet dat je kunt instellen dat open ramen gesloten worden als de auto op slot gaat, wist alleen niet dat al dan niet regen een factor wasVanderosa schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:34:
[...]
De regensensor moet blijven werken ook als de auto is afgesloten, zodat nog openstaande ramen automatisch gesloten worden bij regen. Dat doet hij namelijk !
Volvo Media
Voor ons is er Automus.seiHansz schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:19:
“Apple Music beschikbaar in meer dan twee miljoen Volvo's, met tot drie maanden kosteloos Apple Music”. Maar niet voor ons 🤔
Volvo Media
Apart. Alle modellen behalve de EX30. Waarom sluiten ze die dan weer uit?iHansz schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:19:
“Apple Music beschikbaar in meer dan twee miljoen Volvo's, met tot drie maanden kosteloos Apple Music”. Maar niet voor ons 🤔
Volvo Media
Komt door Trump. Deze auto’s worden in België gemaakt…Stormcagy schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:27:
[...]
Apart. Alle modellen behalve de EX30. Waarom sluiten ze die dan weer uit?
Die van mij komt uit Zhangjiakou, China.humme schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:46:
[...]
Komt door Trump. Deze auto’s worden in België gemaakt…
Wie heeft of kent een goede app?
Dat moet je niet bij je EX30 zoeken, maar bij je laadpaal.tedkroon schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:08:
Heeft de Volvo EX30 een directe softwarekoppeling met een app opdat deze optimaal mijn zonne-energie kan benutten? De EX30 ondersteunt geen api en dat maakt het moeilijk.
Via Volvocars kun je wel een api key genereren, wellicht kun je daar iets mee in combinatie met evcc.tedkroon schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:08:
Heeft de Volvo EX30 een directe softwarekoppeling met een app opdat deze optimaal mijn zonne-energie kan benutten? De EX30 ondersteunt geen api en dat maakt het moeilijk.
Ik laat het zonneladen zoals hierboven genoemd via de laadpaal verlopen, dus heb dit zelf niet getest.
vice versa en weer terug
Antwoord Volvo.iHansz schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:19:
Volvo Media
[ Voor 32% gewijzigd door iHansz op 08-07-2026 10:43 ]
Als het nu al zo vaag wordt gehouden, dan zal het Volvo kennende pas uitgerold worden tegen de tijd dat wij allemaal geen EX30 meer rijden.iHansz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:53:
Jenny is inmiddels van gedachten veranderd 🤪
[Afbeelding]
Omdat de EX40 nog een "echte Volvo" is. De basis is ontwikkeld door Volvo. De basis van de EX30 is een Geely basis (waar ook de Smart #1, Zeekr X op gebouwd zijn). Je merkte dit ook aan dat de Volvo EX30 een aparte app had en ook een andere API dan de EX40 etc.Yucko schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:32:
sowieso vraag ik me af wat de gedachtegang is om de EX30 uit te sluiten terwijl oudere modellen zoals de EX40/XC40 wel Apple Music zouden krijgen.
Maar die app is uitgefaseerd en alles draait nu via de standaard Volvo app. Daarnaast hebben ze het besturingssysteem volgens mij over alle Volvo's juist gelijk getrokken om te zorgen dat het overal dezelfde ervaring zou zijn?louis.hendrikx schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Omdat de EX40 nog een "echte Volvo" is. De basis is ontwikkeld door Volvo. De basis van de EX30 is een Geely basis (waar ook de Smart #1, Zeekr X op gebouwd zijn). Je merkte dit ook aan dat de Volvo EX30 een aparte app had en ook een andere API dan de EX40 etc.
You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!
Een snelle vertaling;iHansz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:26:
Mocht je Koreaans kunnen lezen, update v2.0.4 is aanstaande (daar alleen via dealer): v2.0.4
"We have applied several significant updates to the display user interface to enhance usability. You can now customize the context bar to access favorites and frequently used functions more quickly. We have also added a side panel to the Vehicle Settings view to clearly display various setting categories at a glance.
You can now use Android 15 in your vehicle. This update includes several improvements to the vehicle's operating system.
One Pedal Drive, Speed Limit-based Adjustment, and Steering Assist are now linked to user profiles and remain linked the next time you use that profile. We have also updated One Pedal Drive to prevent unintended creep driving when opening the driver's door or unbuckling the seatbelt.
Creep settings are now available in Performance mode.
We have reduced the time it takes to unlock the vehicle using the door handle when using the remote key.
The side marker symbol in the Driver Information area now lights up in a wider variety of situations. Exterior Lighting: When Auto Lighting mode is selected and the vehicle is in Park (P) mode with the power on, the parking lights and license plate lights turn on in dark lighting conditions, while the low beams remain off.
This update also includes adjustments and fixes for the following:
Apple CarPlay: Improved screen clarity when connected to Apple CarPlay.
Steering Wheel: Improved responsiveness by adjusting the steering wheel auto-heat level."
- de zon schijnt altijd wel ergens -
Hier inderdaad ook, alleen de knop lijkt niet te werken, het brengt me nergens heen. Misschien omdat de auto al geparkeerd is?Danielson schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:09:
Hebben jullie in de Volvo App nu ook ineens Remote Park Assist staan? Iemand enig idee?
Die van mij staat bij de schadehersteller, durfde er niet op te drukkenMeloenen schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:14:
[...]
Hier inderdaad ook, alleen de knop lijkt niet te werken, het brengt me nergens heen. Misschien omdat de auto al geparkeerd is?
Nee ik zie hier niks over in de app. Is het alleen op Android of kijk ik verkeerd?Danielson schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:09:
Hebben jullie in de Volvo App nu ook ineens Remote Park Assist staan? Iemand enig idee?
Ik gebruik iOS.Stormcagy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:34:
[...]
Nee ik zie hier niks over in de app. Is het alleen op Android of kijk ik verkeerd?
ja, maar doet nietsDanielson schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:09:
Maar aangezien ik geen Ultra heb (dus geen 360 graden view) zal het sowieso niets doen bij mij
[ Voor 74% gewijzigd door Yucko op 09-07-2026 14:07 . Reden: verkeerde persoon gequote :') ]
Zal mij benieuwen wat de verzekering gaat zeggen...
:strip_exif()/f/image/ex6xxnndjafMSaoKX3o6TeQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K0xYVb4roSu69GRvwvyorLVc.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh my. Balen zeg. Gelukkig zelf geen kleerscheuren?Werner schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:23:
Zal het voorlopig een poos zonder de EX30 moeten doen. Vanochtend werd ik over het hoofd gezien door een vrachtwagen, die naar rechts kwam en mij aantikte tegen het wiel linksachter. Auto is gaan draaien, eerst kort op de voorkant van de vrachtauto gezeten en dan doorgespind tot ik 180 graden gedraaid stond.
Zal mij benieuwen wat de verzekering gaat zeggen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EX30 Ultra SMER 2024
En inderdaad nu gedoe om alles te (laten) regelen. Auto staat op en depot in België, die moet eerst naar een schadehersteller in Nederland komen vooraleer er iets zinnigs over de schade gezegd kan worden. Ben wel benieuwd of een en ander te herstellen is. Op de foto komt het niet goed over, maar rondom de laadpoort zit het flink naar binnen ingedeukt.
Als ze gaan herstellen dan ga ik toch wel vragen/eisen dat ze ook een diagnostische test op de accu doen, om uit te sluiten of deze toch geen problemen gaat opleveren later.
De reis is probleemloos verlopen. Ook op langere afstanden blijkt de EX30 een prettige reisauto te zijn. Dat was vorig jaar, tijdens een rit naar de Poolcirkel in Noorwegen, eigenlijk ook al mijn ervaring. Je kunt makkelijk een paar uur achterelkaar doorrijden. Het gemiddelde energieverbruik over de hele reis kwam uit op 16,5 kWh/100 kilometer, wat ik netjes vind. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de snelheden in Scandinavië relatief laag zijn en dat ik in Duitsland maximaal 120 km/u heb gereden.
Tijdens deze reis heb ik iets vaker gebruikgemaakt van Pilot Assist. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n fan van. Vooral wanneer de belijning op de weg minder duidelijk is, heeft het systeem de neiging wat onrustig te sturen (schaatsen). Dat is op zich verklaarbaar, maar ik vond het systeem in mijn vorige Honda op dat punt prettiger werken. Positief was wel dat ik tijdens de hele reis geen hinder heb ondervonden van storende waarschuwingen of piepsignalen van de verschillende assistentiesystemen.
Op een bepaald moment in Zweden was een snelweg afgesloten en werden we letterlijk het bos ingestuurd. Dat begon met enkele kilometers gravel, maar ging uiteindelijk over in een echte bosweg. De auto kreeg daarbij een aantal stevige klappen te verwerken, maar bleef zich probleemloos gedragen. Ook na afloop van de reis waren er geen kraakjes, piepjes of andere bijzonderheden merkbaar. Echt petje af voor de bouwkwaliteit.
Voor het laden heb ik meestal de laadrouteplanning van de auto gevolgd, al heb ik die soms zelf aangepast. Geen problemen ondervonden met connectiviteit van de auto, schakelt vanzelf over en in Finland werd tijd aangepast, omdat het daar een andere tijdzone is. Onderweg heb ik bij verschillende aanbieders geladen, waaronder af en toe Tesla wanneer dat goed uitkwam, want die ligt soms erg uit de buurt. Het laden verliep overal zonder problemen. Wel kwam het een paar keer voor dat ik een aparte laadapp moest installeren, omdat de Volvo-laadpas niet werd geaccepteerd. Dat kostte weinig moeite en leverde verder geen vertraging op. Leve de EU... De totale laadkosten heb ik niet bijgehouden; tijdens een reis als deze hoort laden er nu eenmaal bij.
Er was wel één klein smetje. Normaal gesproken gebruik ik de Digital Key en de andere bestuurder de Key Card. Dat werkt doorgaans probleemloos. Voor deze reis had ik de Digital Key uitgeschakeld, omdat bij eerdere vakanties het alarm soms afging wanneer ik met de telefoon bij de auto wegliep terwijl er nog iemand in de auto zat. Tijdens deze reis merkte ik echter dat de auto de Key Card steeds minder goed leek te herkennen. Meerdere keren verscheen de melding dat de auto niet kon worden gestart omdat de kaart niet werd herkend. Dat was opvallend, omdat de Key Card vóór de introductie van de Digital Key altijd probleemloos werkte. Daardoor heb ik regelmatig de app gebruikt om de auto te vergrendelen en te ontgrendelen. Na thuiskomst heb ik de Digital Key weer ingeschakeld en sindsdien werkt alles weer zoals verwacht. De andere bestuurder had overigens nergens last van.
Overall nog steeds ontzettend blij met het gele monster!
N.B. Nog steeds geen Google Gemini.
:strip_exif()/f/image/paAiackOYsWdQvAVXQ8HckhL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amLD3nw1rbLgPudiPHyZfHgh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tH6tAoC6lZBZKhvdgekvbtPp.jpg?f=fotoalbum_large)
Fijn dat je reis goed verlopen is. Leuk om te lezen. Wat betreft die keycard. Had je toevallig je ID kaart in hetzelfde hoesje zitten. Ik heb ook een tijd dit probleem gehad en toen bleek dat het mijn ID kaart was. Die verstoort blijkbaar het signaal. Na het verwijderen van de ID kaart was het weer in orde.iHansz schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:32:
Er was wel één klein smetje. Normaal gesproken gebruik ik de Digital Key en de andere bestuurder de Key Card. Dat werkt doorgaans probleemloos. Voor deze reis had ik de Digital Key uitgeschakeld, omdat bij eerdere vakanties het alarm soms afging wanneer ik met de telefoon bij de auto wegliep terwijl er nog iemand in de auto zat. Tijdens deze reis merkte ik echter dat de auto de Key Card steeds minder goed leek te herkennen. Meerdere keren verscheen de melding dat de auto niet kon worden gestart omdat de kaart niet werd herkend. Dat was opvallend, omdat de Key Card vóór de introductie van de Digital Key altijd probleemloos werkte.
Nee, dat is/was het niet. Het is alsof kaart op raakt of zo.Sepio schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Fijn dat je reis goed verlopen is. Leuk om te lezen. Wat betreft die keycard. Had je toevallig je ID kaart in hetzelfde hoesje zitten. Ik heb ook een tijd dit probleem gehad en toen bleek dat het mijn ID kaart was. Die verstoort blijkbaar het signaal. Na het verwijderen van de ID kaart was het weer in orde.
:strip_exif()/f/image/Z2MPBoMW646IzNsO53GfIItP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LqXs1eMrn1bL06hPOD3Vs7tR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bA6xvgy1kWxLVmqCOJ0GKA9N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cn0F0BcAIBfUyoRX7Qrj3fa6.jpg?f=fotoalbum_large)