Mikee007 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:53:
Ik weet dat je voor MSFS2024 eigenlijk een vaste gaming PC moet hebben om de game te spelen.
Maar als je toch een notebook wil kopen, welke zouden jullie dan adviseren waar MSFS2024 goed op draait?
Of zijn er nog andere alternatieven? Xbox hoor ik niet veel positieve verhalen over helaas.
MSFS 2024 op een notebook kan zeker, maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.
Voor dezelfde prijs krijg je met een desktop veel meer prestaties en je hebt veel betere mogelijkheden om later te upgraden.
Zeker als je met meerdere schermen, flight controls of een cockpitopstelling wilt werken, is een desktop naar mijn mening een veel betere keuze.
Een verse installatie van MSFS 2024 kan nog redelijk soepel draaien. Maar dan komt het:
- BATC erbij
- GSX erbij
- Fenix A320
- PMDG
- Navigraph
- SimBrief
- scenery
- airports
- AI traffic
- utilities
- pop-out software
- meerdere schermen
- hardware-inputs
En dan denk je ineens:
"Waar is mijn performance gebleven?" 😂
Vooral bij MSFS is het verschil tussen een
schone installatie en een volledig opgebouwde simwereld enorm. Je kunt dus makkelijk zeggen
"Mijn notebook draait MSFS 2024 prima" terwijl dat over een paar maanden, met een flinke Community-map en allerlei addons, een heel ander verhaal kan zijn.
En bij een laptop heb je dan ook nog eens het probleem dat je niet even later zegt:
"Ik stop er wel een krachtigere GPU in." Bij een desktop kun je veel makkelijker upgraden.
[
Voor 38% gewijzigd door
ravw op 24-07-2026 18:01
]
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB