Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Het lijkt er op dat ze gewoon stoppen zonder ongeluk. Zie mijn vorige post.Poljert schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Rijden ze met multiclass elkaar gewoon van de baan? Ik heb geprobeerd om ELMS multiclass te racen maar dan komende snellere deelnemers na een paar rondes als een debiel langszetten. Ik kan me voorstellen dat dat met de nodige ongelukken gepaard gaat.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Was dat met de benzine verdubbelaar? Je zou dat eens uit kunnen uitzetten. In het verleden ging de AI mis op benzine en dat ze niet op tijd een pitstop doen. Ik zou dat even proberen, dus niet de 2xPatrickC schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:16:
[...]
95%
Ik heb nu een nieuwe race gestart en tussen ronde 5 en 10 (dus tussen de eerste en tweede pitstop) zijn alle LMP2's uitgevallen! (zie screenshot) Op het moment dat ik een race resume van een save na de eerste pitstop, krijg ik van Crewchief constant berichten dat auto's "have retired from the race". Waarom is me niet duidelijk want ik zie geen ongelukken gebeuren of auto's langs de kant staan.
Dit lijkt me echt een bug. Heb ook een ticket aangemeld nu.
[Afbeelding]
In de logfile zie ik dit soort regels:
329.40s vehicle.cpp 12814: Setting Network DNF status because driver Ben Hanley exceeded the wheel offtrack timer during a Race.
329.40s score.cpp 1743: NetworkDNF(1) for driver "Ben Hanley"
329.40s queue.cpp 3239: [NETLOG] Received valid DNF for slot 27.
329.40s score.cpp 1700: LocalDNF for driver "Ben Hanley" due to Unknown
If it bleeds, it can be killed!
Hmmm… inderdaad… dat zou kunnen. Ik dacht dat ze dat wel al lang geleden opgelost hadden. Want in rFactor 2 had ik dat probleem wel vaker. Ik speel dit soort langere races meestal op 2 X, omdat ik dan kortere stints kan spelen. Ik heb niet altijd de tijd om 3 kwartier tot een uur te rijden tot een volgende pitstop en save.Logic schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:25:
[...]
Was dat met de benzine verdubbelaar? Je zou dat eens uit kunnen uitzetten. In het verleden ging de AI mis op benzine en dat ze niet op tijd een pitstop doen. Ik zou dat even proberen, dus niet de 2x
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat klinkt dan toch als een foutje in de game.PatrickC schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:33:
@Logic Ik heb nog even een replay teruggekeken en het is geen brandstof probleem. Ik zie een LMP2 de pits inrijden en dan 'transporteerd' deze ineens naar een ander plek op het circuit meteen in de vangrail. Snel daarna verlaten ze de race (staan stil in de pitbox).
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
VR werkt perfect in LMU? Ik doe al mijn races in VR en heb eigenlijk nog nooit problemen gezien. Het is iets vloeiender in AMS2 maar, daar zijn de graphics in mijn optiek ook minder.robb. schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:14:
Zolang vr in dit spel niet de kwaliteiten heeft als in Automobilista 2 laat ik dit spel links liggen. Hopelijk komt hiervoor snel een update.
Tegen welk probleem loop jij aan?
VR werkt ook prima, maar de vr-graphics vind ik echt een stuk minder dan in AMS2. Ik begrijp niet dat LMU dit niet kan verbeteren.lasharor schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:16:
[...]
VR werkt perfect in LMU? Ik doe al mijn races in VR en heb eigenlijk nog nooit problemen gezien. Het is iets vloeiender in AMS2 maar, daar zijn de graphics in mijn optiek ook minder.
Tegen welk probleem loop jij aan?
Hier staat tekst
AMS2 is dan ook grafisch gezien de top game in VR. De Madness engine is nu eenmaal erg geschikt voor VR. LMU is wat mij betreft beter in VR dan b.v. ACC, AC, AC Evo, rFactor 2 en RaceRoom. Ik kan LMU spelen met de meeste settings op High in stabiel 90 FPS op mijn Quest 3 met Virtual Desktop op Ultra settings.robb. schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:35:
[...]
VR werkt ook prima, maar de vr-graphics vind ik echt een stuk minder dan in AMS2. Ik begrijp niet dat LMU dit niet kan verbeteren.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Een groot nadeel van de LMP3’s vind ik die grote front A-pillars die je zicht naar rechtsvoor of linksvoor blokkeren. In VR gaat het nog wel, maar ik speel LMU ook in desktop modus en dan vind ik het erg hinderlijk.Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:35:
Ik ben stiekem blij dat ze LMP3 weer een kleine boost geven. Wat is dat toch een leuke klasse om te rijden. Inmiddels zit ik sinds de 1.3 update op LMP3 only te rijden. Inmiddels met een met een DR rating van S2
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
[ Voor 35% gewijzigd door Rivanov op 04-06-2026 13:27 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik heb al ruim 18 maanden enkel in VR geraced, zonder terug te kijken naar m'n widescreen. Die A-pillars zitten inderdaad in de weg, maar alles went zullen we maar zeggen.PatrickC schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Een groot nadeel van de LMP3’s vind ik die grote front A-pillars die je zicht naar rechtsvoor of linksvoor blokkeren. In VR gaat het nog wel, maar ik speel LMU ook in desktop modus en dan vind ik het erg hinderlijk.
Voor geïnteresseerden: zo ziet de Duqueine LMP3 er van binnen uit in VR:
YouTube: LMU in VR: Satisfying recovery drive @ Monza after being killed in l...
Hier staat tekst
De laatste weken is sim racen in VR mij te warm… en dat wordt in de komende zomermaanden niet veel beter. Ik heb ook een ultra-wide monitor, wat best goed werkt met racen. Maar in VR ben ik wel iets sneller.Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Ik heb al ruim 18 maanden enkel in VR geraced, zonder terug te kijken naar m'n widescreen. Die A-pillars zitten inderdaad in de weg, maar alles went zullen we maar zeggen.
Voor geïnteresseerden: zo ziet de Duqueine LMP3 er van binnen uit in VR:
YouTube: LMU in VR: Satisfying recovery drive @ Monza after being killed in l...
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Was veel tijd kwijt aan het aftellen, instellen nadat Meta weer een update had gedaan. Ik kreeg op een gegeven moment ook Vitrual Dekstop niet meer werkend.
Daarnaast bij de wat langere races kreeg ik nogal last van droge ogen, mss omdat ik lenzen heb.
Worden deze vr beelden vanaf de monitor opgenomen? Deze kwaliteit graphics zoek ik in vr maar dat zal voorlopig niet haalbaar zijn vrees ik.Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Ik heb al ruim 18 maanden enkel in VR geraced, zonder terug te kijken naar m'n widescreen. Die A-pillars zitten inderdaad in de weg, maar alles went zullen we maar zeggen.
Voor geïnteresseerden: zo ziet de Duqueine LMP3 er van binnen uit in VR:
YouTube: LMU in VR: Satisfying recovery drive @ Monza after being killed in l...
Wat zijn je systeem specs dan?robb. schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:16:
[...]
Worden deze vr beelden vanaf de monitor opgenomen? Deze kwaliteit graphics zoek ik in vr maar dat zal voorlopig niet haalbaar zijn vrees ik.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
ASUS TUF GAMING B650 moederbord
ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 7900 XT OC - 20GB
Quest 3 + virtual desktop + dedicated wifi6
Dat zijn toch best goede specs. Welke graphics settings gebruik je in VR, zowel in-game als ook in Virtual Desktop? Ik heb Virtual Desktop op Ultra en 90hz staan en gebruik de High graphics preset in-game. Mijn specs zijn vergelijkbaar met die van jou (dezelfde CPU, Quest 3, VD en dedicated wifi6), maar mijn GPU is wel een RTX 4080, dus die is wel krachtiger.robb. schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:52:
AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed - Processor 4.2 GHz
ASUS TUF GAMING B650 moederbord
ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 7900 XT OC - 20GB
Quest 3 + virtual desktop + dedicated wifi6
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Poeh, goed opnemen is niet zo eenvoudig, maar kan uiteraard wel. Allereerst m'n relevante specs:robb. schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:16:
[...]
Worden deze vr beelden vanaf de monitor opgenomen? Deze kwaliteit graphics zoek ik in vr maar dat zal voorlopig niet haalbaar zijn vrees ik.
- intel 13700
- RTX4080super
- 32GB DDR4
- virtual desktop --> WIRED!! (ja wired, je leest het goed)
- opname: OBS studio met OpenVR plugin
qua GPU zit de 4080super toch wel een (klein) stukje boven jouw 7900xt? Ik merk wel dat ik met de 4080super alles op ultra (game settings) kan draaien, en virtual desktop op godlike. Wel heb ik in de VD streamer app de horizontale en verticale FOV tangent sliders niet op 100% staan. Hierdoor wordt gewoon de zijkanten van het streamende beeld afgecropt, en hoeft dus ook niet gerenderd te worden. Speel met deze sliders voor de eenvoudigste FPS winst.
- game settings: alles op ultra
- output enkel naar je VR bril, dus geen extra beeld naar je monitor. Kost alleen maar rekenkracht.
- OBS: aangezien ik een intel systeem heb, maak ik gebruik van de quicksync functie van de iGPU om de OpenVR stream te encoden. Die iGPU staat toch te idlen. Daarmee creëer je meteen meer headroom voor je dedicated GPU --> FPS winst
ik capture met 2560x1440 @ 60fps.
Hier staat tekst
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
VD encode in AV1, max bitrate. Het zou eigenlijk veel makkelijker kunnen zijn als VD die stream ook gewoon voor één oog weg kan schrijven naar een SSD. Dan hoeft deze hele OBS opname omweg ook niet te gebeuren.PatrickC schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:56:
@Sjaak_Afhaak Welke codec gebruik je in VD? De FOV tangent sliders heb ik ook wel eens geprobeerd, maar vond de beperktere FOV minder prettig. Op welk percentage heb je ze staan? Waarom gebruik je VD trouwens wired? Ik gebruik een dedicated wifi 6 router en kan gewoon de maximale bitrate settings gebruiken binnen VD (200Mbps voor AV1 of 500Mbs voor H.264+).
Ik ben niet thuis op dit moment, dus ik weet zo 123 m'n tangent slider settings niet uit m'n hoofd.
Wired: ik had hiervoor ook een dedicated unifi wifi6 AP naast m'n rig, maar had alsnog onverklaarbare random hickups. Aangezien ik enkel simrace met die quest3, is de noodzaak van wireless niet supergroot. Je zit per slot van rekening toch redelijk stil in de rig. Dus nu draai ik bedraad. Dus: LAN naar USB-C adapter met PD-in ( deze ) --> Quest3. Aangezien die adapter direct PD-in heeft, kan ik de Quest3 in één klap voorzien van beeld en stroom.
Tenslotte; voor m'n gevoel (lastig om het testen uiteraard) is deze manier van werken nog iets beter qua latency dan de wireless optie.
Hier staat tekst
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dit was altijd al zo. Waarschijnlijk gaat dit over een race op Sebring? Daar staat die echt heel lang op rood.PatrickC schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Hebben ze het starten vanuit de pits aangepast? Het licht blijft heel lang op rood staan nadat het veld voorbij is. Dat maakt starten uit de pits totaal onbruikbaar omdat je meteen 10-15 seconden extra kwijt bent tov voorheen.
Nee, ik heb het nu op Monza gehad in de LMP3 en Fuji in de LMGT3. Het hele veld was al zo’n 15 seconden voorbij en toen ging het licht pas op groen. Ik start best wel vaak uit de pits, zeker op Monza als ik me ergens middenin het veld heb gekwalificeerd en ik weet heel zeker dat het licht toen veel sneller op groen ging.AzijnKapitein schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:20:
[...]
Dit was altijd al zo. Waarschijnlijk gaat dit over een race op Sebring? Daar staat die echt heel lang op rood.
Edit: Ik heb de replays nog eens bekeken. Nadat op Monza het hele veld voorbij was duurde het nog 25 seconden totdat het licht in de pits op groen ging. Dan is de race wel voorbij... Bij de Fuji race ging het licht wel op groen toen het veld voorbij was, maar de auto vooraan in de pits rij bleef gewoon staan.
[ Voor 21% gewijzigd door PatrickC op 06-06-2026 17:42 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik heb al een tijd lang niet uit de pits gestart, maar heb dit wel ooit ja, laatste keer op Spa. Het veld was al ruim op Kemmel en toen kregen we pas groen.PatrickC schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
Hebben ze het starten vanuit de pits aangepast? Het licht blijft heel lang op rood staan nadat het veld voorbij is. Dat maakt starten uit de pits totaal onbruikbaar omdat je meteen 10-15 seconden extra kwijt bent tov voorheen.
Het is eigenlijk de eerste keer dat ik dit meemaak. Hopelijk blijft het bij die ene keer.BioHazard schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:50:
[...]
Ik heb al een tijd lang niet uit de pits gestart, maar heb dit wel ooit ja, laatste keer op Spa. Het veld was al ruim op Kemmel en toen kregen we pas groen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
:strip_exif()/f/image/397yRabdObQ1PYsqaz6Y78BO.jpg?f=fotoalbum_large)