The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Wat is de relatie hiertussen?Freee!! schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:34:
[...]
Zoals al aangegeven door anderen, die brug gaat stuk en zonder water kunnen die russen de Krim nooit houden.
Ja die brug gaat wellicht kapot. Maar dat doet niks af aan het feit dat de Russen een ding wel goed kunnen, en dat is lijden. Al dan niet vrijwillig.
Die Krim gaat echt niet terug.
Geen alternatieve manier van wateraanvoer.
In de juiste omstandigheden zijn ze nog veel beter in doodgaan.Ja die brug gaat wellicht kapot. Maar dat doet niks af aan het feit dat de Russen een ding wel goed kunnen, en dat is lijden. Al dan niet vrijwillig.
We zien wel wie gelijk krijgt, maar de oorlog stopt echt niet, voordat Ukraine de Krim weer volledig in handen heeft en nu inclusief de vlootbases.Die Krim gaat echt niet terug.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Een hoop mijnenvelden (aan beide kanten) worden nu weggespoeld. Er waren al diverse explosies van mijnen gemeld maar vooral het opruimen later wordt een stuk lastiger.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
een treffende spreuk
/f/image/ikSfxs7nkMCIQPd8ld4zoRiw.png?f=fotoalbum_large)
https://www.volkskrant.nl...en-stuwdam-eruit~v750501/
Het wordt hoog tijd voor een MOAB of/en een FOAB op het kremlin. Maargoed, is meer iets voor in het " Kleine frustratie en Emotie topic". Maar die is er nietpro_6or schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:53:
Wat denken we, gaat dit nog verdere bredere internationale steun opleveren? Of wordt ook hier weer de schouders over opgehaald?

Daily driver; MB R171 SLK280
Wat bedoel je met 'schouders ophalen'? Deze aanval wordt door de bondgenoten gezien voor wat het is, een Russische oorlogsmisdaad. De bondgenoten van de RF gaan mee in het Russische narratief, roepen dat ze 'het niet weten' of zetten, zoals de uil van Minerva een polletje op Twitter.pro_6or schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:53:
Wat denken we, gaat dit nog verdere bredere internationale steun opleveren? Of wordt ook hier weer de schouders over opgehaald?
Als je bedoelt, betekent dit dat het westen meer of andere wapens zal gaan leveren of directer betrokken raakt. Sorry, ik denk het niet.
Ik was te cynisch, the Guardian schrijft dat het Witte Huis extra steun overweegt als reactie op het verwoesten van deze dam. Zie the Guardian, bericht van 20.40.
[ Voor 21% gewijzigd door Bernard0343 op 06-06-2023 21:22 . Reden: Aanvulling ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Sowieso niet voor het buitenland, maar hebben ze het nu maar gewoon opgegeven dat hun eigen volk enige vorm van individueel bewustzijn heeft (of ogen), en gewoon een hivemind is geworden, die je nog wijs kan maken dat het drinken van een liter motorolie goed voor je is.
Het artikel vermeldt (met enkele kaarten):
- het onderscheid tussen lange en korte termijn effecten
- de negatieve invloed op de landbouw op de Krim
- dat het door Russen bezette zuiden van Oekraïne minder toegankelijk word (vanuit Kherson regio)
- dat de Russische troepen en hun bevoorrading op de Zuid(-oost) oever hebben meer last van de overstroming
- dat met de dam verdwijnt een van de weinige oversteekpunten di de Dnipro nog had in het zuiden
- dat duizenden mensen moeten of hebben hun huis voor de vloed verlaten (ingeschat: 16000 mensen)
- dat een ecologische ramp dreigt(nog geen toelichting in wat voor vorm)
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Solide argumentatie, maar gezien de plausibele berichten over een explosie en de timing mbt het counteroffensief, zet ik mijn geld nog altijd op een bewuste actie.So, based on everything we have seen by the end of this day, I guess here'shere's my humble theory regarding the Kakhovka Dam destruction:
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 6 juni 2023
- Russia, as an occupying power, in violation of international law and despite multiple Ukrainian pleas, completely failed to ensure the…
Dat doen de Amerikanen ook. En de reden is dat sinds de start van dit offensief (wat volgens hen afgelopen maandag was) UA beter dan verwachtte resultaten heeft bereikt. Met het opblazen van de dam kunnen de russen vervolgens troepen vrijspelen omdat een oversteek van de rivier in de Kherson regio nu hoogst onwaarschijnlijk is geworden.RoD schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:12:
Ponomarenko vermoedt dat de russen de dam niet bewust vernietigd hebben. Hij zet zijn argumenten uiteen in een lang bericht op Twitter.
[Embed] Solide argumentatie, maar gezien de plausibele berichten over een explosie en de timing mbt het counteroffensief, zet ik mijn geld nog altijd op een bewuste actie.
Zie dit draadje:
Assuming this is true - and I believe it is - it would have given the Russians even more strategic incentive to blow the Kakhovka dam and make their Eastern flank in the areas of Zaporizhzhia and Kherson Oblasts they occupy more secure. https://t.co/2DsuK8CKcZ
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 6 juni 2023
Dat betekent, stam + t .
(Bron)A blast in an enclosed space, with all of its energy applied against the structure around it, would do the most damage — and even then, they said, it would require hundreds of pounds of explosives, at least, to breach the damn. An external detonation by a bomb or missile would exert only a fraction of its force against the dam, and would require an explosive many times larger to achieve a similar effect.
De grafiek van het waterniveau in het stuwmeer duidt wel erg in de richting van een bewuste actie.RoD schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:12:
Ponomarenko vermoedt dat de russen de dam niet bewust vernietigd hebben. Hij zet zijn argumenten uiteen in een lang bericht op Twitter.
[Embed] Solide argumentatie, maar gezien de plausibele berichten over een explosie en de timing mbt het counteroffensief, zet ik mijn geld nog altijd op een bewuste actie.
Inderdaad, verhoging van de druk op de dam in combi met de explosieven om zeker te zijn dat de dam zou breken.PP_Sound schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:07:
[...]
De grafiek van het waterniveau in het stuwmeer duidt wel erg in de richting van een bewuste actie.
En daarvoor eerst leegpompen om reservoirs elders te vullen.mv_ak schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Inderdaad, verhoging van de druk op de dam in combi met de explosieven om zeker te zijn dat de dam zou breken.
ik denk eerder dat men dit preventief al deed. 11 November 2022 is er al een aanval op deze dam geweest waarbij de weg en rails onbruikbaar zijn gemaaktPP_Sound schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:17:
[...]
En daarvoor eerst leegpompen om reservoirs elders te vullen.
de Wit-Russen en Russen hebben de afgelopen tijd ook flink gebufferd, en dit losgelaten. Dit kan je antwoord zijn op de vraag waar het vele water vandaan kwam.mv_ak schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:16:
[...]
Inderdaad, verhoging van de druk op de dam in combi met de explosieven om zeker te zijn dat de dam zou breken.
De grote daling en daarna weer snelle stijging van een gigantisch groot stuwmeer met een normaal redelijk gelijkmatig waterpeil is op zijn minst opvallend te noemen.fvdberg schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:35:
[...]
ik denk eerder dat men dit preventief al deed. 11 November 2022 is er al een aanval op deze dam geweest waarbij de weg en rails onbruikbaar zijn gemaakt
het kan een strategie zijn geweest vanuit de Oekraïne om te zorgen dat het peil zo laag mogelijk was en de bassins/buffers vol. als voorbereiding op het tegenoffensief dat mocht die dam opgeblazen worden de schade minimaal was.
De russen echter hebben dit mogelijk voorzien en de sluizen open gegooid.
rest de vraag... wie heeft controle over de dam bij Zaporizhzhia?
[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 07-06-2023 00:51 ]
In the Nova Kakovka, due to the destruction of the dam by Russians, the zoo/recreation center "Kazkova Dibrova" was flooded. The zoo administration says that 300 animals have died. https://t.co/GUWAkQXOuL pic.twitter.com/1JJbKwumV7
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 6 juni 2023
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.ukrinform.net...-ministry-of-economy.html"Russia has once again proved to the world that it is a terrorist state, as the blowing up of the Kakhovka hydroelectric power plant will entail environmental and economic consequences, as well as a great threat to radiation and food supply. The cost of building a new HPP could cost about $1 billion, as it is not only about installing new hydraulic units, but also about restoring the integrity of a huge dam. It will take at least five years to restore the dam alone, and the cumulative effect of the humanitarian and environmental consequences of the explosion will only increase," commented Yuliia Svyrydenko, First Vice Prime Minister of Ukraine and Minister of Economy of Ukraine.
PSN
https://www.ukrinform.net...n-occupied-territory.htmlAccording to him, hundreds of thousands of people have been left without normal access to drinking water. “Our services, all those who can help people, are already involved. But we can only help on the territory controlled by Ukraine. On the part occupied by Russia, the occupiers are not even trying to help people,” the President said.
“This once again demonstrates the cynicism with which Russia treats the people whose land it has captured and what Russia really brings to Europe and the world,” Zelensky stressed.
PSN
Die dam ligt nog voor de stad zelf in Oekraïens gecontroleerd gebied, als de russen daar controle over hebben gaat er iets niet goedfvdberg schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:45:
dat snap ik, maar besef wel dat de dreiging er al was.
het kan een strategie zijn geweest vanuit de Oekraïne om te zorgen dat het peil zo laag mogelijk was en de bassins/buffers vol. als voorbereiding op het tegenoffensief dat mocht die dam opgeblazen worden de schade minimaal was.
De russen echter hebben dit mogelijk voorzien en de sluizen open gegooid.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Kijk nog eens goed op de kaart, de frontlinie lag midden op de dam en de centrale ligt/lag aan de door de russen bezette kant.Nox schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:56:
[...]
Die dam ligt nog voor de stad zelf in Oekraïens gecontroleerd gebied, als de russen daar controle over hebben gaat er iets niet goed
Kijk nog eens goed over welke dam we het hebbenFreee!! schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Kijk nog eens goed op de kaart, de frontlinie lag midden op de dam en de centrale ligt/lag aan de door de russen bezette kant.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
[ Voor 29% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 07-06-2023 12:17 ]
Enkele opmerkelijke items:
- Russen zouden vooraf te horen hebben gekregen dat ze 3 dagen hadden om terug te trekken, na de vernietiging van de dam (vanuit welke oorzaak dan ook) zouden er berichten zijn opgevangen dat ze niet 3 dagen hadden, maar nog 2 uur.
- De waarschijnlijke intentie van de Russen was om de door UA veroverde eilandjes onder water te zetten. Door incompetentie en verkeerde inschattingen, ging de dam iets meer stuk dan voorzien en heeft hun eigen verdediging ook flinke knauw gekregen.
Als het allemaal klopt, heb ik wel iets van... wat een incompetent zooitje sukkels zijn het ook.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Hoeveel explosies zie je als men gecontroleerd (van binnenuit) een gebouw sloopt? Als je een paar explosieven aan de binnenkant af laat gaan dan zal je daar van buitenaf amper iets van zien en stort de dam gewoon in elkaar lijkt me. Ben geen expert natuurlijk maar ik kan me voorstellen dat je geen spectaculaire Michael Bay explosies hoeft te verwachten.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:15:
Wat ik wel vreemd vind is dat er nog geen beelden zijn vrijgegeven van een explosie. Je zou toch verwachten dat zowel vanaf Russische als Oekraïnse kant er wel iets van camera's op dat ding gericht stonden. Het is toch één van de kaarten waarvan we wisten dat dit gespeeld kon worden.
Zie deze filmpjes ook wel eens langskomen in mijn YT timeline. Onderbouwt hij zijn beweringen ook met bronnen?Freakertje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:17:
'Reporting from Ukraine' geeft mijns inziens een goede analyse over wie en waarom van de dam. Uiteraard kan ik niet alle beweringen staven, maar ik heb deze bron wel redelijk hoog in het vaandel staan.
Enkele opmerkelijke items:
- Russen zouden vooraf te horen hebben gekregen dat ze 3 dagen hadden om terug te trekken, na de vernietiging van de dam (vanuit welke oorzaak dan ook) zouden er berichten zijn opgevangen dat ze niet 3 dagen hadden, maar nog 2 uur.
- De waarschijnlijke intentie van de Russen was om de door UA veroverde eilandjes onder water te zetten. Door incompetentie en verkeerde inschattingen, ging de dam iets meer stuk dan voorzien en heeft hun eigen verdediging ook flinke knauw gekregen.
Als het allemaal klopt, heb ik wel iets van... wat een incompetent zooitje sukkels zijn het ook.
[YouTube: 06 Jun: MAJOR TURMOIL!!! UKRAINIAN 20 km STRATEGIC BRIDGEHEAD WIPED OUT | War in Ukraine Explained]
(Hoe meer HOOFDLETTERS en uitroeptekens!! ik zie, hoe minder ik iets vertrouw).
Verwijderd
De ecologische ramp zou gaan over de olie die zich in de dam bevind en natuurlijk het koelwater voor de kerncentrale dat wat aan de krappe kant zal worden.teacup schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:31:
Een Washington Post deelartikel over de impact van het vernielen van de Nova Kakhovka dam. Zowel voor Oekraïners en Russen.
Het artikel vermeldt (met enkele kaarten):Het herstel van de dam, en centrale, maar ook de schade aan de omgeving zal jaren in beslag nemen. Hierbij wordt dan al uitgegaan dat dit proces zich niet in betwist gebied plaatsvindt. Dat het gebied, en Oekraïne als land in oorlog is zal dit herstel verder vertragen.
- het onderscheid tussen lange en korte termijn effecten
- de negatieve invloed op de landbouw op de Krim
- dat het door Russen bezette zuiden van Oekraïne minder toegankelijk word (vanuit Kherson regio)
- dat de Russische troepen en hun bevoorrading op de Zuid(-oost) oever hebben meer last van de overstroming
- dat met de dam verdwijnt een van de weinige oversteekpunten di de Dnipro nog had in het zuiden
- dat duizenden mensen moeten of hebben hun huis voor de vloed verlaten (ingeschat: 16000 mensen)
- dat een ecologische ramp dreigt(nog geen toelichting in wat voor vorm)
In het filmpje worden ook mijnenvelden, begraafplaatsen en begraafplaatsen voor besmet vee genoemd.
/2. The Ukrainian side has no way to reach the local residents so far on the left bank of Dnipro. But it is possible to deliver part of the supplies with the help of Drones. On the video the 406 brigade delivers drinking water to the flood victims in Oleshki. pic.twitter.com/Kl0kRh4Npo
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 7 juni 2023
PSN
Computer says no
Die dode vissen is al aan de gang helaas (Telegram)Meekoh schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:58:
En niet te vergeten alle vissen die nu op plaatsen komen waar straks geen water meer is als het niveau weer daalt. Dat levert een hoop dode vis en ziektes op
Net zoals de Russen niet weten waarom ingraven bij Chernobyl een slecht idee is, hebben ze nog nooit van het verhaal van de jongen met een vinger in de dijk gehoord.Freakertje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:17:
Ze dachten dat een klein gat met explosieven in een dam slaan is een goed idee om wat eilandjes in het midden van de rivier onder water te zetten.
:strip_exif()/f/image/4wrXdzUpz30GZ2LAFt5bbfIu.jpg?f=fotoalbum_large)
Het water dat door een gat in de dam gaat, maakt het gat steeds groter en groter.
Er is een tijdelijk voordeel voor de Russen. De Oekraïners gaan niet zomaar 4 à 5 km water oversteken.
:strip_exif()/f/image/KB8HYfR7TajPRzPytTqC3sVO.jpg?f=fotoalbum_large)
Russische frontlinie is weggespoeld zoals de Orcs in Isengard.
:strip_exif()/f/image/dLMerVfhm7gCty5izS5jLDhZ.jpg?f=fotoalbum_large)
And then it got worse:
:strip_exif()/f/image/0kKnGymChfi4kZcvgfeuLCYW.jpg?f=fotoalbum_large)
Op lange termijn wordt het stuwmeer tot een smalle rivier opgedroogd en het front wordt van 70km bij Kherson tot een onverdedigbare 250 km verlengt. De weggespoelde mankracht, materiaal en fortificaties kunnen niet meer vervangen worden. De Oekraïners kunnen dan overal infanterie en snelle lichte voertuigen over te zetten voor raids, thunderruns, yolo's,... zoals hoe de Kozakken vroeger op paarden rondreden.
Bij weggespoelde mijnenvelden, antrax (uit begraafplaatsen voor besmet vee),... hebben de Oekraïners het voordeel van betere training en materiaal. Ook op NBC voorbereid._Eend_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:50:
Volgens het filmpje dat @Freakertje heeft gepost komt de olie niet van de dam maar van een kleine olieraffinaderij. En dat lijkt mij ook logischer, aangezien het om honderden tonnen olie zou gaan. Dat lijkt mij als leek wat veel voor een dam..
In het filmpje worden ook mijnenvelden, begraafplaatsen en begraafplaatsen voor besmet vee genoemd.
Voor de Russen is het kansloos.
Net zoals hoe ze bij Zaporizhzhia alles vol landmijnen gelegd hebben en als de Oekraïners eventjes te hard pushen, dan lopen/rijden de Russen op hun eigen landmijnen kapot. De nieuwe methode om een pad in mijnenvelden te maken is de vijand overtuigen om over hun eigen landmijnen te vluchten.
Alles nu is speculatie. Alleen als je kijkt naar de gevolgen op de wat langere termijn zitten er nogal wat nadelen aan voor de russen. Hadden ze de stroom wat kleiner kunnen houden was dat niet het geval geweest. Het verhaal klinkt dus logisch, maar er gebeurd zoveel dat niet logisch is dat ik me ook goed kan voorstellen dat er helemaal niet zo ver vooruit gedacht is of dat ze dachten dat het allemaal wat minder snel zou gaan (wat de 3 dagen/paar uur verschil zou verklaren die de russen doorkregen als tijd om terug te trekken)Bernard0343 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:31:
[...]
Zie deze filmpjes ook wel eens langskomen in mijn YT timeline. Onderbouwt hij zijn beweringen ook met bronnen?
[removed]
Wat ik dan niet snap (en waarschijnlijk ook nooit zal begrijpen) is waarom ze dan de dam niet open hebben gezet ipv hem op te blazen. Nou ben ik bepaald geen Damkundige of damoloog, maar ze hadden dan toch de sluis en overlaten open kunnen zetten? Dan heb je veel meer controle..rapture schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Net zoals de Russen niet weten waarom ingraven bij Chernobyl een slecht idee is, hebben ze nog nooit van het verhaal van de jongen met een vinger in de dijk gehoord.
Ze dachten dat een klein gat met explosieven in een dam slaan is een goed idee om wat eilandjes in het midden van de rivier onder water te zetten.
[...]
Iedereen met een half brein kan toch verzinnen dat een gat maken in een dam alleen maar kan resulteren in een snel groter wordend gat?
Ik kan natuurlijk niet alles verifiëren wat hij verteld. Maar in onderstaand filmpje geeft hij vanaf minuut 5 (grofweg) aan wat i.i.g. één van zijn manieren van informatievergaring is (overigens er direct reclame voor makend, dus hij heeft er ook iets mee te winnen - maar het lijkt uiteindelijk het doel - Oekraïne ondersteunen in de oorlog tegen de Russen - ten goed te komen. Ik heb dit alleen niet gecontroleerd).Bernard0343 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:31:
[...]
Zie deze filmpjes ook wel eens langskomen in mijn YT timeline. Onderbouwt hij zijn beweringen ook met bronnen?
Op zich geeft mij dat wel iets vertrouwen, maar het is uiteraard altijd gezond om een portie wantrouwen te houden of ALLE beweringen wel kloppen. Maar voor wat ik zie, lijkt het gros wel aardig op waarheid te berusten.
Trek vooral je eigen conclusies
[ Voor 11% gewijzigd door Freakertje op 07-06-2023 13:20 ]
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Ik neem aan dat zo'n dam er niet voor gemaakt is om zover open te zetten dat je dorpen/eilanden laat overstromen. Je zult hem dus moeten slopen om dat voor elkaar te krijgen. Het is echter nogal logisch dat een gat zal zorgen voor een groter gat, dus ik zou verwachten dat de russen dat ook wel weten._Eend_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Wat ik dan niet snap (en waarschijnlijk ook nooit zal begrijpen) is waarom ze dan de dam niet open hebben gezet ipv hem op te blazen. Nou ben ik bepaald geen Damkundige of damoloog, maar ze hadden dan toch de sluis en overlaten open kunnen zetten? Dan heb je veel meer controle..
Iedereen met een half brein kan toch verzinnen dat een gat maken in een dam alleen maar kan resulteren in een snel groter wordend gat?
[removed]
Tja, het zijn wel Russen hé, die denken niet, die volgen alleen bevelen op. Wellicht komt de order om die dam op te blazen wel in 27 tussenstappen van Putin himself..._Eend_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Wat ik dan niet snap (en waarschijnlijk ook nooit zal begrijpen) is waarom ze dan de dam niet open hebben gezet ipv hem op te blazen. Nou ben ik bepaald geen Damkundige of damoloog, maar ze hadden dan toch de sluis en overlaten open kunnen zetten? Dan heb je veel meer controle..

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
rapture schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:08:
[...]
De nieuwe methode om een pad in mijnenvelden te maken is de vijand overtuigen om over hun eigen landmijnen te vluchten.
:strip_exif()/f/image/UuD67clAb6jonyv4v8DQJqcO.jpg?f=fotoalbum_large)
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
UA heeft controle over alle dammen van de Dnipr, behalve (het overblijfsel van) de Nova Kakhova dam. Ik heb al eerder gequote welke dammen er nog meer upstream liggen, en je kunt dat zo met Deepstate oid. vergelijken. Niets contested, ook niet recent. Maar hoezo wil je het weten? Die bij Zapo is veel kleiner. Achteraf gezien hadden ze misschien inderdaad een beetje water van te voren tegen kunnen houden bij de andere dammen maar dan was het grote bassin vlak voor de dam van Nova Kakhova gewoonweg wat meer leeg geweest. Dan was de impact ietsje minder geweest. Waarschijnlijk doen ze dat ook nu, de waterdruk zal dan ietsje afnemen. Al weten we niet of ze dat ook deden. Eigenlijk is het niet te voorkomen, als de Russen dit wilden, dan konden ze dit.fvdberg schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:45:
En hoe vaker ze like and subscribe zeggen hoe meer clickbait. Alleen de titels (en de still die ze gebruiken) zijn clickbait (maar dat iedereen en z'n moeder, inclusief Tweakers, ook op YouTube). Verder is deze persoon aardig consistent en accuraat gebleken in het verleden. Zie ook [UKR] Betrouwbare BronnenBernard0343 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:31:
[...]
Inderdaad, dat wist ik nog niet, hij heeft ook footage. Dat is inderdaad een heftige impact. Ik vraag me af wat voor besmettingen we het over hebben. @rapture heeft het bijvoorbeeld over mildvuur/anthrax._Eend_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:50:
Volgens het filmpje dat @Freakertje heeft gepost komt de olie niet van de dam maar van een kleine olieraffinaderij. En dat lijkt mij ook logischer, aangezien het om honderden tonnen olie zou gaan. Dat lijkt mij als leek wat veel voor een dam..
Klopt, maar... welke periode hebben we het ongeveer over?rapture schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:08:
Op lange termijn wordt het stuwmeer tot een smalle rivier opgedroogd en het front wordt van 70km bij Kherson tot een onverdedigbare 250 km verlengt.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Van wikipedia:Jerie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:26:
[...]
Inderdaad, dat wist ik nog niet, hij heeft ook footage. Dat is inderdaad een heftige impact. Ik vraag me af wat voor besmettingen we het over hebben. @rapture heeft het bijvoorbeeld over mildvuur/anthrax.
[...]
In de eerste helft van de twintigste eeuw kwam miltvuur nog regelmatig in Nederland voor, maar sinds de invoering van de Destructiewet[3] uit 1957 is het aantal gevallen drastisch afgenomen. Dat betekent niet dat de ziekte in Nederland niet meer voorkomt, maar wel dat miltvuur er uiterst zeldzaam is geworden. In totaal werden sinds 1976 (toen de ziekte aangifteplichtig werd) slechts zeven gevallen van miltvuur bij mensen gemeld, waarvan de laatste twee gevallen in 1994. Er is echter weleens een uitbraak opgetreden na graafwerkzaamheden langs de uiterwaarden van de IJssel waar in het verleden dieren met miltvuur waren begraven. Ook dienen bijvoorbeeld archeologen en landbewerkers alert te zijn op de ligging van de miltvuurbosjes of waar deze gelegen hebben, de "witte plekken". In 2013 werden bij graafwerkzaamheden in Lent levensvatbare miltvuursporen gevonden op een plek waar vóór 1942 kadavers van aan miltvuur overleden vee waren begraven.[4] In andere delen van de wereld komt miltvuur nog wel veelvuldig voor.
Klopt die doet hij vaker, al is het meestal reclame voor UA supporter. Als je het irritant vind, kun je Sponsorblock gebruiken. Persoonlijk vind ik like and subscribe opmerkingen (in kinderfilmpjes, de schoftenFreakertje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:18:
[...]
Maar in onderstaand filmpje geeft hij vanaf minuut 5 (grofweg) aan wat i.i.g. één van zijn manieren van informatievergaring is (overigens er direct reclame voor makend, dus hij heeft er ook iets mee te winnen - maar het lijkt uiteindelijk het doel - Oekraïne ondersteunen in de oorlog tegen de Russen - ten goed te komen. Ik heb dit alleen niet gecontroleerd).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat zou zeker kunnen al betwijfel ik dit. Wat ik zo lees hier en daar is het onmogelijk om een raketje naar de dam te sturen en een schade te berokkenen van deze omvang.SirMemeAlot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:51:
Vind dat hier nu wel weer redelijk makkelijk wordt aangenomen dat Rusland dit heeft gedaan. Vergeet niet dat dit Oekraine zeker niet slecht uitkomt, zoals hier ook al wordt aangegeven zullen er weer taboes worden opgeheven (ATACMS/Meer straaljagers/ander materiaal). Dit kan ook een overweging zijn van nu paar 100 doden vs. 1000den doden voorkomen door beter materiaal in de oorlog.
Voor de duidelijkheid zeg ik niet per definitie dat Oekraine het gedaan heeft, maar denk dat het Oekraine heel wat beter uitkomt dan de russen, helemaal omdat ze nu al hun verdedigings linies aan de waterkant kwijt zijn en daarom nu kwetsbaar kunnen zijn omdat ze moeten terugtrekken tot achter de watergrens.
Aan de andere kant zie ik totaal geen voordeel voor Rusland om dit te doen, waarom zou dit het offensief vertragen? Zomaar de rivier met infanterie oversteken is vrijwel onmogelijk en de kans dat je parachutisten aan de overkant krijgt zonder dat het vliegtuig wordt neergehaald en zonder zwaar materiaal lijkt me ook kansloos.
De Nordstream was hier ook continu de vinger richting Rusland, maar heb ook wel artikelen van NewYork times of washington post gezien dat het door UA special forces is gedaan. UA heeft ook beloofd om niet westers spul op Russisch grond gebied te gebruiken en ook dat blijkt niet waar.
Lang verhaal kort: We zijn allemaal voor de underdog, maar krijg het vermoeden dat de wens van de gedachte hier wel een rol speelt.
Het was al langer bekend, heb ik volgens mij hier ook gelezen, dat ru de dam al lang had ondermijnd.
Ik geloof nooit dat een team UA special forces naar binnen (de turbine ruimte) zijn ingeslopen om daar duizenden kilo's springstof te plaatsen.
Bovendien lijkt het me, tenzij het echt niet anders kan, dat UA geen eigen burger slachtoffers gaat maken. Dit in tegenstelling tot ru.
[ Voor 3% gewijzigd door mir4dor op 07-06-2023 17:36 ]
@SirMemeAlot , lees ook dit stuk in de NY Times even.mir4dor schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:26:
[...]
Dat zou zeker kunnen al betwijfel ik dit. Wat ik zo lees hier en daar is het onmogelijk om een raketje naar de dam te sturen en een schade te berokkenen van deze omvang.
Het was al langer bekend, heb ik volgens mij hier ook gelezen, dat ru de dam al lang had ondermijnd.
Ik geloof nooit dat een team UA special forces naar binnen (de turbine ruimte) zijn ingeslopen om daar duizenden kilo's springstof te plaatsen.
Bovendien lijkt het me, tenzij het echt niet anders kan, dat UA geen eigen burger slachtoffers gaat maken. Dit in tegenstelling tot ru.
[Advocaat van de duivel]Maar mogelijk wel om een paar extra detonators aan te brengen.[/Advocaat van de duivel]mir4dor schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:26:
[...]
Dat zou zeker kunnen al betwijfel ik dit. Wat ik zo lees hier en daar is het onmogelijk om een raketje naar de dam te sturen en een schade te berokkenen van deze omvang.
Dit lijkt me een beter argument, UA heeft een bepaalde reputatie op te houden.Bovendien lijkt het me, tenzij het echt niet anders kan, dat UA geen eigen burger slachtoffers gaat maken. Dit in tegenstelling tot ru.
De dam ligt in russisch bezet gebied. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit dichtgetimmerd is of was. En dus of er überhaupt een mogelijkheid is geweest voor UA om daar naar binnen te sneaken.Freee!! schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:45:
[...]
[Advocaat van de duivel]Maar mogelijk wel om een paar extra detonators aan te brengen.[/Advocaat van de duivel]
Inderdaad.Dit lijkt me een beter argument, UA heeft een bepaalde reputatie op te houden.
Interessant, dus met de controle over de upstream dammen zou Ukraine in staat zijn het waterpeil in het stuwmeer (inhoud 5x IJsselmeer!) te verhogen, dat blijkt dan ook uit de registratie van de variatie in waterniveau's. En dat ging best snel. Eerder is over het open zetten door de Russen van de dam en in relatie daarmee het upstream reageren door de Ukrainers bij de andere dam, een analyse geweest door David Helms. Zijn opmerking op 9-maart suggereert dat: "17/ The reason why #KakhovkaReservoir is increasing is likely from release of water by @Ukrhydroenergo from upstream reservoirs in the Dnipro cascade at greater rates than Russians are releasing water at #KakhovkaHPP."Jerie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:26:
[...]
UA heeft controle over alle dammen van de Dnipr, behalve (het overblijfsel van) de Nova Kakhova dam. Ik heb al eerder gequote welke dammen er nog meer upstream liggen, en je kunt dat zo met Deepstate oid. vergelijken. Niets contested, ook niet recent. Maar hoezo wil je het weten? Die bij Zapo is veel kleiner. Achteraf gezien hadden ze misschien inderdaad een beetje water van te voren tegen kunnen houden bij de andere dammen maar dan was het grote bassin vlak voor de dam van Nova Kakhova gewoonweg wat meer leeg geweest. Dan was de impact ietsje minder geweest. Waarschijnlijk doen ze dat ook nu, de waterdruk zal dan ietsje afnemen. Al weten we niet of ze dat ook deden. Eigenlijk is het niet te voorkomen, als de Russen dit wilden, dan konden ze dit.
[...]
https://twitter.com/davidhelms570/status/1633869205455126530.
/f/image/myzU1GC4tETqCq3pNEaXUZZh.png?f=fotoalbum_large)
Vraag is dan of bij +17 meter de Nova Kakhova dam zou bezwijken en dit een doelbewuste actie was door UA. Het lijkt of de dam in het midden bezweken is, daar is ie vermoed ik minder sterk. Wellicht dat detail Maxar foto's van vòòr en na kunnen laten zien hoe hoog het water tegen de dam stond? Over een week of 2 blijft een veel kleinere stroom over en zoals al aangehaald door @rapture een bredere aanvalslinie met minder /geen verdedigingswerken.
[ Voor 7% gewijzigd door mv_ak op 07-06-2023 18:04 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cyldZojcuhBrrWFyyfO1RfPk.jpg?f=user_large)
Het kan vrij snel in de zomer gaan.Jerie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:26:
Klopt, maar... welke periode hebben we het ongeveer over?
Oekraïne en Moldavië is waar het hoogste risico op droogte is.

Als je in Zuid-Europa gezien hebt hoe rivieren in de zomer opdrogen, in Oekraïne kan het nog droger.
Niet ver van de rivier is het Oleshki Sands natuurpark.
:strip_exif()/f/image/PcGwE2CyftDBlQVJP3q7cwFw.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.nytimes.com/i...ne-dam-flooding-maps.html
Deze woestijn was veroorzaakt door schapen die het gras opgevreten hebben. De zandduinen begonnen te verplaatsen en bedreigen de huizen, het landbouwgrond,... Er werden bomen geplant om het zand tegen te houden.
Na het wegvallen van de irrigatie bestaat het risico dat de Oekraïners Amerikaanse voertuigen in de originele desert camo gebruiken, gaan klagen over het vollopen van de luchtfilters in de Duitse pantservoertuigen (niet voor Irak, Afghanistan,... ontworpen),...
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 07-06-2023 18:18 ]
Zwakke punt in deze redenering is dat de Russen zélf de de waterhoogte van het stuwmeer achter de Kakhovka dam konden regelen, door het openen van de sluisdeuren ín de dam en het gereguleerd spuien van het water. Dát hebben de Russen niet gedaan. Ze hebben de sluisdeuren dicht gehouden.mv_ak schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:58:
[...]
Interessant, dus met de controle over de upstream dammen zou Ukraine in staat zijn het waterpeil in het stuwmeer (inhoud 5x IJsselmeer!) te verhogen, dat blijkt dan ook uit de registratie van de variatie in waterniveau's. En dat ging best snel. Eerder is over het open zetten door de Russen van de dam en in relatie daarmee het upstream reageren door de Ukrainers bij de andere dam, een analyse geweest door David Helms: https://twitter.com/davidhelms570/status/1633869205455126530. [Afbeelding]
Vraag is dan of bij +17 meter de Nova Kakhova dam zou bezwijken en dit een doelbewuste actie was door UA. Het lijkt of de dam in het midden bezweken is, daar is ie vermoed ik minder sterk. Wellicht dat detail Maxar foto's van vòòr en na kunnen laten zien hoe hoog het water tegen de dam stond? Over een week of 2 blijft een veel kleinere stroom over en zoals al aangehaald door @rapture een bredere aanvalslinie met minder /geen verdedigingswerken.
Waarschijnlijk zelfs dicht gegooid om het waterpeil te verhogen. En dat werkt al zonder dat er iets met de dammen bovenstrooms hoeft te gebeuren.Bernard0343 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:05:
[...]
Zwakke punt in deze redenering is dat de Russen zélf de de waterhoogte van het stuwmeer achter de Kakhovka dam konden regelen, door het openen van de sluisdeuren ín de dam en het gereguleerd spuien van het water. Dát hebben de Russen niet gedaan. Ze hebben de sluisdeuren dicht gehouden.
0/10 The Nova Kakhovka Dam in Ukraine, controlled by Russia, has been destroyed. This brings humanitarian, ecological, and economic disaster to Ukrainians. Here are some guidelines for writing about this catastrophe.
— Timothy Snyder (@TimothyDSnyder) 7 juni 2023
Fantastisch draadje van Timothy Snyder. De rest:
1. Avoid the temptation to bothsides a calamity. That's not journalism.
2. When a Russian spokesperson claims that Ukraine did something (e.g. blow a dam), this is not part of a story of an event in the real world. It is part of a different story: about all the outrageous claims Russia has made about Ukraine since invading in 2014.
3. Citing Russian claims next to Ukrainian claims is unfair to the Ukrainians. What Russian spokespersons have said has almost always been untrue, whereas what Ukrainian spokespersons have said has largely been reliable. The juxtaposition suggests a false equality.
4. If a Russian spokesman (e.g. Dmitri Peskov) must be cited, it must be mentioned that this specific figure has lied about every aspect of this war. This is not insult but context. Readers picking up the story in the middle need to know the background.
5. If Russian propaganda for external consumption is cited, so must that for internal consumption. Propagandists long argued that Ukrainian dams should be blown. A Russian parliamentarian takes for granted Russia blew the dam and rejoices. See @JuliaDavisNews
6. When a story begins with bothsidesing, readers are instructed that an object in the physical world (like a dam) is just an element of narrative. They are guided into the wrong genre (literature) right at the moment when analysis is needed. This does their minds a disservice.
7. Dams are objects. How they can be destroyed is a subject for experts. This NYT story has the merit of treating dams as physical rather than narrative objects. It becomes clear that the dam was likely destroyed by an explosion from the inside.
https://www.nytimes.com/2...-kakhovka-dam-russia.html
8. Russia was in control of the relevant part of the dam when it exploded. This is an elemental part of the context. It comes before what anyone says. When a murder is investigated, detectives think about means. Russia had the means. Ukraine did not.
9. The story doesn't start at the moment the dam explodes. For the last fifteen months Russia has been killing Ukrainian civilians and destroying Ukrainian civilian infrastructure, whereas Ukraine has been trying to protect its people and the structures that keep them alive.
10. The setting includes military history. Armies that are attacking do not blow dams to block their own path of advance. Armies that are retreating do blow dams to slow the advance of the other side. Ukraine was advancing, and Russia was retreating.
11/10 Objectivity does not mean treating an event as a coin flip between two public statements. It demands thinking about the objects and the settings that readers require for understanding amidst uncertainty.
[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 07-06-2023 19:02 ]
Wanneer je die dam alleen als voorbeeld ziet, is dat draadje een prima inleiding voor het betrouwbare bronnen/herkennen van desinformatie draadje.user109731 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:01:
[Twitter]
Fantastisch draadje van Timothy Snyder. De rest:
[...]
PSN
Dat is een oud beeld van november 2022.mir4dor schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:24:
Volgens Warthog zijn dit CCTV beelden van de explosie van de dam (op 1:36) Beetje vaag beeld maar zou dit echt kunnen zijn?
https://www.dw.com/en/fac...plosion-is-old/a-65839380
Toen bliezen de Russen de toegang aan de Oekraïense kant op.
https://twitter.com/Maxar/status/1591158455808954368
Aan de rechterkant zie je het weggeblazen stuk om de dam ontoegankelijk voor de Oekraïners te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 07-06-2023 21:52 ]
Ah dank je! Weer een bewijs dat je echt niet alles kunt/moet geloven wat je voorgeschoteld krijgt.rapture schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:50:
[...]
Dat is een oud beeld van november 2022.
[YouTube: Footage shows massive explosion at dam in Kherson]
https://www.dw.com/en/fac...plosion-is-old/a-65839380
Toen bliezen de Russen de toegang aan de Oekraïense kant op.
[Afbeelding]
https://twitter.com/Maxar/status/1591158455808954368
Aan de rechterkant zie je het weggeblazen stuk om de dam ontoegankelijk voor de Oekraïners te maken.
Sterkte. Het is om woedend van te worden. In de media is het alleen maar "wie heeft het gedaan, beide partijen wijzen naar elkaar", en al die zelfverklaarde maatschappelijke organisaties zijn in geen velden of wegen te bekennen.R3m3d7 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:53:
Ik krijg net een screenshot van een facebook video binnen waarop het huis staat van een vriend die gevlucht is vanuit Kherson (de stad) terug naar Nederland. Water staat bijna tot aan zn dak. Alles naar de klote, ze zijn gevlucht met 5 man en een paar tassen met spul in een auto. Ik ben er kapot van wat er daar allemaal gebeurt en misselijk van de discussie over wie de dam heeft opgeblazen.
Ondertussen zitten er al twee dagen mensen vast op hun dak en worden vluchtende mensen beschoten door de russen. Ik hoop dat je vriend veilig weg komt.
Dat is vreselijk voor jouw vriend en zijn familie. Ik wens hem, zijn familie sterkte. En ja, dit zijn ontnuchterende posts, die de gruwelijkheden van deze oorlog even dichtbij brengen.R3m3d7 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:53:
Ik krijg net een screenshot van een facebook video binnen waarop het huis staat van een vriend die gevlucht is vanuit Kherson (de stad) terug naar Nederland. Water staat bijna tot aan zn dak. Alles naar de klote, ze zijn gevlucht met 5 man en een paar tassen met spul in een auto. Ik ben er kapot van wat er daar allemaal gebeurt en misselijk van de discussie over wie de dam heeft opgeblazen.
Sterkte!
Ook vanuit mij kant sterkte aan hun gewenst!R3m3d7 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:53:
Zelensky met een vrij heldere aanklacht tegen het gebrek aan actie bij overheden en NGOs. Er zijn een aantal organisaties die, niet voor het eerst, hun kop in het zand steken.The situation in the occupied part of Kherson region is absolutely catastrophic. The occupiers simply abandoned people in these terrible conditions. Without rescue, without water, just on the rooftops in flooded communities. And this is another deliberate crime of Russia: after… pic.twitter.com/SPGzXyoCen
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) 7 juni 2023
Volledige tekst :
Edit, aanvulling:The situation in the occupied part of Kherson region is absolutely catastrophic. The occupiers simply abandoned people in these terrible conditions. Without rescue, without water, just on the rooftops in flooded communities. And this is another deliberate crime of Russia: after the terrorist state has caused a disaster, it also maximizes the damage from it.
Now we need a clear and quick response from the world to what is happening. It is even impossible to establish for sure how many people in the temporarily occupied territory of Kherson region may die without rescue, without drinking water, without food, without medical care. Our military and special services are rescuing people as much as it is possible, despite the shelling.
But large-scale efforts are needed.
We need international organizations, such as the International Committee of the Red Cross, to immediately join the rescue operation and help people in the occupied part of Kherson region. Each person who dies there is a verdict on the existing international architecture and international organizations that have forgotten how to save lives. If there is no international organization in the area of this disaster now, it means that it does not exist at all, that it is incapable of functioning. All the relevant appeals from Ukraine and our government are in place.
Zelensky told @BILD that he's shocked by @UN’s and @ICRC’s lack of response to the consequences of the Kakhovka dam breach. “They are not here! Although the disaster happened many hours ago, they are not there.The UN and the Red Cross must be the first to be there to save lives”
— Iryna Matviyishyn (@IMatviyishyn) 7 juni 2023
[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 07-06-2023 23:28 ]
Ik begrijp het sentiment en zie ook een Zelenskyy die op de bres gaat staan voor Oekraïners in bezette gebieden. Het blijven immers Oekraïners en zo worden ze ook behandeld door de bezetters. Tegelijkertijd kun je er niet omheen dat hulporganisaties echt wel zouden willen helpen, maar simpelweg niet veilig kunnen werken in dat gebied.RoD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:25:
[Embed] Zelensky met een vrij heldere aanklacht tegen het gebrek aan actie bij overheden en NGOs. Er zijn een aantal organisaties die, niet voor het eerst, hun kop in het zand steken.
Volledige tekst :
[...]
Edit, aanvulling:
[Embed]
We weten hoe onverschillig de russen burgers en hulpverleners bombarderen. Gisteren ging er nog een video rond van onwijs dappere mannen die op een bootje door de overstroomde gebieden in Kherson voeren. Op de achtergrond het gebeuk van russische artillerie en hoewel één van de mannen uitspreekt dat hij hier niet geschikt voor is, gaan ze toch verder om mensen te redden.
Het vergt op dit moment nog enorme moed om met gevaar voor eigen leven dat gebied in te gaan. Westerse hulporganisaties kunnen zonder militaire interventie niet veilig werken. Maar geen enkele alliantie, laat staan de NAVO, gaat hier ingrijpen. De redenen daarvan vind ik te begrijpen, maar de resultaten zijn natuurlijk schrijnend en dieptriest.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Murder by other means:
— Jessica Berlin (@berlin_bridge) 7 juni 2023
“Russian forces are actively preventing 🇺🇦 authorities from rescuing ppl trapped by flooding in occupied areas…Local civilians are the only hope for many residents, with Russians barring 🇺🇦 rescue services & outsiders from the area” https://t.co/ADxiMrl05P
https://www.politico.eu/a...dam-kherson-dnipro-river/
In onze media lees je dan dingen als "beide landen evacueren burgers"

Rusland "evacueert" ze ook: naar het hiernamaals (genocide via nietsdoen, dus).user109731 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 04:17:
Politico artikel hierover:
[Twitter]
Volgende oorlogsmisdaad, maar wie houdt dat nog precies bij over de russen.Amphiebietje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:33:
[...]
Rusland "evacueert" ze ook: naar het hiernamaals (genocide via nietsdoen, dus).
Het International Criminal Court (ICC) doet dat, onderander met funding van EUFreee!! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:40:
[...]
Volgende oorlogsmisdaad, maar wie houdt dat nog precies bij over de russen.
Ook drinkwater wordt een probleem:Het Oekraïense ministerie van Landbouw maakte woensdag een eerste evaluatie. Minstens 500.000 hectare landbouwgrond is verloren voor de middellange termijn. Oekraïne is een van de grootste graanproducenten ter wereld. Sinds de oorlog is die productie al flink teruggelopen, de vernielde dam zal de boeren in de regio nog meer in de problemen brengen. De landbouwgronden zijn erg afhankelijk van het water uit het stuwmuur en dat valt nu weg. De verwachting is – en dat is een voorlopige inschatting – dat in de provincie Cherson 94 procent van de irrigatiekanalen droog vallen. In de provincie Zaporizja is dat 74 procent, in Dnipro nog altijd 30 procent. ‘De velden in het zuiden kunnen volgend jaar al woestijnen worden.’
Tactiek van de verschroeide aarde kent geen grenzen voor MoskouEen acuter probleem is de drinkwatervoorziening. Het Kachovka-stuwmeer is een van de grootste waterreservoirs van het land. In grote steden als Kryvy Rih en Nikopol kregen inwoners al de boodschap dat ze hun watergebruik zo veel mogelijk moeten beperken. In de directe omgeving van het rampgebied wordt opgeroepen alleen nog water uit flessen te gebruiken. Het leidingwater dreigt vervuild te raken.
Het cynische is dat ook de inwoners van de Krim – om wie de Russische president Vladimir Poetin naar eigen zeggen erg bekommerd is – op termijn ook in de problemen komen. Op dit moment zijn de grote waterreservoirs op het schiereiland helemaal gevuld, maar het kanaal dat die reservoirs moet vullen, haalde zijn water uit het stuwmeer. Poetin noemde de vernieling van de dam woensdag ‘een daad van barbarij’, maar begaan door de Oekraïners.
Inderdaad. Zelfs in de Volkskrant geen woord over hoe rusland deze catastrofe heeft veroorzaakt en actief erger maakt.user109731 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 04:17:
Politico artikel hierover:
[Twitter]
Minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez (Vooruit) onderzoekt momenteel of B-Fast kan worden uitgestuurd naar Oekraïne. Het snelle interventieteam zou daar ondersteuning kunnen leveren bij het zuiveren van water. Of het ook gebeurt, is echter nog niet zeker. Er wordt donderdag wel al overleg over gepleegd.
De Oekraïense president Zelenski klaagde woensdagavond nog aan dat andere landen te lang talmen om de hulpverlening op gang te trekken.
Het was min of meer een retorische vraag, ik kan het in ieder geval niet meer bijhouden op mijn vingers en tenen.Tristan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:26:
[...]
Het International Criminal Court (ICC) doet dat, onderander met funding van EU
Russian media report that water supply restrictions in Crimea begin today.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 8 juni 2023
They blame drought for this. pic.twitter.com/p46TEwRca6
Dat gaat lastig worden als de twee aanvoerroutes allebei afgesloten worden.rapture schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:03:
Drinkwaterrestricties in de Krim. Het water zal per tankwagen gebracht worden.
Freee!! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:54:
Het was min of meer een retorische vraag, ik kan het in ieder geval niet meer bijhouden op mijn vingers en tenen.
Gelukkig heeft het ICC genoeg mensen in dienst om genoeg vingers en tenen beschikbaar te hebben
Er gaan zelf geruchten dat ze avant-garde technieken als pen en papier gebruiken, volgens sommige geruchten dringt zelf digitalisering daar al door
Onze eigen Nieuwsuur slaat de plank ook heeeel erg mis hier…RoD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:17:
[...]
Sterkte. Het is om woedend van te worden. In de media is het alleen maar "wie heeft het gedaan, beide partijen wijzen naar elkaar", en al die zelfverklaarde maatschappelijke organisaties zijn in geen velden of wegen te bekennen.
Nieuwsuur gisteravond. Is dit een grap? Een complottheorie van Tucker Carlson en talkshows op de Russische staatstelevisie tegenover de verklaring van de Oekraïense autoriteiten zetten? Ik ben sprakeloos. pic.twitter.com/pf9WhCqSLN
— Marit de Roij (@Tiramarit) 8 juni 2023
nope
Weer een apart verhaal die Tucker:bloody schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:01:
[...]
Onze eigen Nieuwsuur slaat de plank ook heeeel erg mis hier…
[Embed]
https://www.ukrinform.net...on-lie-about-ukraine.htmlOn 7 June, the first episode of a video blog by Tucker Carlson, a TV presenter who was fired from the US TV channel Fox News in April, was posted on Twitter. One of the key topics of the vlog was the explosion at the Kakhovka hydroelectric power plant in Kherson region and speculation about Ukraine’s complicity.
Within five hours, the 10-minute video received over 60 million views and over 155,000 retweets. Among others, the video was shared by Elon Musk, a number of U.S. congressmen, and Russia’s representative to the UN.
PSN
Sinds ik in het buitenland woon kijk ik niet meer zoveel Nederlands “nieuws”. Maar dit is we echt erbarmelijke slechte journalistiek. Hoe bedoel je bothsidesism/false Balance in zijn puurste vorm. Om te kotsen. Maar bedankt voor het posten, dat laat zien dat nieuwsuur ook gewoon een doorgeefluik is…bloody schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:01:
[...]
[Embed]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Belgium will provide Ukraine with emergency generators to overcome the consequences of flooding due to the Kakhovka HPP destruction.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 juni 2023
Die man is letterlijk in de rechtszaal aangepakt in een zaak die zijn vorige werkgever ~800 miljoen dollar gaat kosten. Het belangrijkste argument van de verdediging was "ja iedereen weet dat dit geen nieuwsshow is en dat Tucker Carlson geen journalist is en dus kun je verwachten dat het niet waar is wat hij zegt". Dat nieuwsuur dit plaatst is uitermate zorgwekkend. Ik raad iedereen aan hier een klacht voor in te dienen bij zowel NTR (de omroep van nieuwsuur) als de Ombudsman van de NPO (zie hier: https://www.omroepombudsman.nl/contact/procedure) Je kunt dit insturen naar contact@omroepombudsman.nl en info@ntr.nlYakuzA schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:36:
[...]
Weer een apart verhaal die Tucker:
[...]
https://www.ukrinform.net...on-lie-about-ukraine.html
[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 08-06-2023 17:17 ]
*knip* ontopic, en ook liever geen analogieënbloody schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:01:
[...]
[Embed]
[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 22:06 ]
Klopt toch? Alleen de oorzaak van de droogte wordt verzwegen.rapture schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:03:
Drinkwaterrestricties in de Krim. Het water zal per tankwagen gebracht worden. Ze geven de schuld aan de droogte ipv opgeblazen dam.
[Twitter]
Grofweg heb je twee soorten leugens bij de Russen*:
- Volledige ontkenning dat ze ergens verantwoordelijk voor zijn/iets gaan doen, al dan niet met een flinke dosis jij-bak richting degene die klaagt.
- Halve waarheid, waarbij de eigen rol wordt ontkend.
* En anderen die problemen hebben met verantwoordelijkheid nemen.
[ Voor 115% gewijzigd door teacup op 09-06-2023 22:03 ]
Vooralsnog is er geen acuut gevaar, maar de situatie zal goed in de gaten gehouden moeten worden:Het waterpeil in het reservoir van de Nova Kachovka-dam in het zuiden van Oekraïne is niet langer voldoende om de reactoren van de kerncentrale van Zaporizja te koelen, zo heeft de exploitant van de dam bekendgemaakt.
Het waterpeil is gezakt onder de kritieke drempel van 12,7 meter. Dat is niet langer voldoende om de bekkens van de kerncentrale van Zaporizja van koeling te voorzien, verklaarde het hoofd van de Oekraïense exploitant Ukrhydroenergo Igor Syrota.
Het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) zei eerder dat er geen acuut gevaar is omdat er genoeg koelwater is voor een aantal maanden. Het koelwaterreservoir bij de nucleaire faciliteit is nog volledig gevuld. Wel maakt het IAEA zich zorgen over de veiligheid van het reservoir. De centrale zou ook nog gebruik kunnen maken van het watersysteem van de nabijgelegen stad Enerhodar en in geval van nood zou de brandweer water kunnen brengen.
Volgens het IAEA heeft het personeel zich al sinds 2011 voorbereid op een eventueel bezwijken van de Kachovka-dam. Desalniettemin is het een 'zeer moeilijke en onvoorspelbare situatie op het gebied van nucleaire veiligheid', waarschuwt het atoomagentschap. De centrale heeft al maatregelen genomen om het watergebruik te beperken.
Wat doet Nederland eigenlijk? Zo te lezen is giro 555 in April 2023 gestopt voor Oekraïne: https://giro555.nl/actie/oekraine/RoD schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:25:
[Embed] Zelensky met een vrij heldere aanklacht tegen het gebrek aan actie bij overheden en NGOs. Er zijn een aantal organisaties die, niet voor het eerst, hun kop in het zand steken.
Volledige tekst :
[...]
Edit, aanvulling:
[Embed]
Tot nu toe dit: Nederland stuurt boten en waterpompen naar Oekraïne - https://nos.nl/l/2477767#UPDATE-container-69895058Jerie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:42:
[...]
Wat doet Nederland eigenlijk? Zo te lezen is giro 555 in April 2023 gestopt voor Oekraïne: https://giro555.nl/actie/oekraine/
Lijkt op mijn onderschrift die ik al enige tijd heb._Eend_ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:21:
[...]
Marc van Ranst vat 'm heel mooi samen:
[Twitter]
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Onlangs de Netflix serie "The Days" gezien over Fukushima, dan doen deze berichtgeving iets meer met je onbewustXWB schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:08:
Update van de kerncentrale:
[...]
Vooralsnog is er geen acuut gevaar, maar de situatie zal goed in de gaten gehouden moeten worden:
[...]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Audio in tweet, maar is wel in het russisch.Ukraine's SBU releases an audio transcript apparently showing a conversation between two Russian soldiers about the destruction of the Kakhovka Dam.
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 9 juni 2023
"They didn’t blow it up. Our sabotage group was there. They wanted to scare people with this dam. It didn't go according to plan". https://t.co/peirPnqot4
Lora Musiyan, Hydrologist-technician of the Mykolaiv Regional Center for Hydrometeorology reported that the water levels in the Kherson region are decreasing by two or three centimeters every half hour. pic.twitter.com/Y7BBcIUpFP
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 9 juni 2023
PSN
Timothy Snyder, an American historian and professor at Yale University, has revealed the peculiarities of Russian propagandists' lies about the destruction of the Kakhovka dam, which prove Russia's guilt.
Russian state media does indeed lie about everything. And… in denying the consequences of blowing the dam, they are admitting Russia did it. If they really thought Ukraine did it, they'd be overstating the consequences, not minimizing them. https://t.co/yAyPKJtcNl
— Timothy Snyder (@TimothyDSnyder) 7 juni 2023
PSN
[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 09-06-2023 13:25 ]
De Russen lijken hun eigen rol ook altijd te bevestigen juist doordat ze er over liegen. Soms beginnen ze met iets als “wij hebben geen burgers gedood” en pas later blijkt dat er ergens een hoop burgerdoden zijn gevallen. En dan moeten ze weer een nieuwe leugen verzinnen, omdat hun verhaal wordt ontkracht.Amphiebietje schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:30:
[...]
Klopt toch? Alleen de oorzaak van de droogte wordt verzwegen.
Grofweg heb je twee soorten leugens bij de Russen*:
- Volledige ontkenning dat ze ergens verantwoordelijk voor zijn/iets gaan doen, al dan niet met een flinke dosis jij-bak richting degene die klaagt.
- Halve waarheid, waarbij de eigen rol wordt ontkend.
* En anderen die problemen hebben met verantwoordelijkheid nemen.
Aanvulling hierop, Higgins heeft de volgende hypothese:
Kan natuurlijk, maar er zal eerst bewijs voor moeten komen.I'm leaning to the theory the Russians tried a small breach, and that somehow (maybe through dislodges mines causing previously mined parts of the dam to explode) led to a much larger breach, but I don't think there's enough evidence to be sure of any scenario.
— Eliot Higgins (@EliotHiggins) 9 juni 2023
Voor wat ik zie neig ik ook naar zo'n hypothese: Niet "Russen wilden de dam volledig vernietigen", maar "Russen wilden iets vernielen en dat liep door stompzinnigheid nogal uit de hand". Dat zou ook verklaren waarom er nog troepen rondliepen in het overstromingsgebied en waarom de Russische reactie in de media zo chaotisch/ongecoördineerd was. Belangrijkste tegenargument lijkt me dat het water in het stuwmeer tijdenlang is opgespaard: dat neigt weer naar voorbereiding en dus een bewuste actie.RoD schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Aanvulling hierop, Higgins heeft de volgende hypothese:
[Embed] Kan natuurlijk, maar er zal eerst bewijs voor moeten komen.
Maar Higgins verwoordt het goed: Je kan, met de huidige informatie, neigen naar een hypothese, maar er is nog niet genoeg informatie om zeker te zijn wat er nou eigenlijk is gebeurt.
(Al weten we genoeg om een aantal hypothese af te schrijven, waaronder vooral de onzinnige "Oekraïne heeft het gedaan met HIMARS oid.", simpelweg omdat die dingen helemaal niet in staat zijn zo'n effect te bereiken.)