Zoals ik hier in het topic al eerder had gemeld, was ik de laatste tijd ook wel serieus aan het denken voor de aanschaf van een Vision Pro. Tijdens een trip naar Los Angeles vorige week heb ik het plan uitgevoerd: twee keer nog een demo-sessie gedaan (in twee verschillende Apple stores aldaar; de demo’s waren overigens een tikkeltje verschillend in de twee stores). Finaal na de laatste demo in de tweede store heb ik het toestel aangeschaft. Ik kon het toestel overigens direct meenemen; ik dacht dat ik misschien nog een dag of twee geduld zou moeten hebben en zou moeten terugkomen, maar dat was niet het geval. Ik heb uiteraard nu de laatste versie met de nieuwe hoofdband en de M5 chip.
De installatie verliep vlotjes op z’n Apple’s (“It just works”) - maar ik had uiteraard mijn research gedaan op het internet in verschillende bronnen (hier het Tweakers-forum, verschillende draadjes op Reddit etc). Voor de mensen die wat bang zijn om te werken met twee Apple ID’s (de normale Apple ID voor de algemene setup en een US Apple ID voor de App store): het gaat allemaal heel vlot. Met je normale Apple ID heb je toegang tot eerder aangeschafte films via iTunes en Apple Music is ook geen probleem. De enige beperking (maar dat wist ik van tevoren dus dat was geen verrassing) is dat je geen toegang hebt met je normale Apple ID tot de Apple TV streamingdienst (formerly known as Apple TV+). Ook de aanschaf van een US Gift Card via een Amerikaans webshop om je US Apple ID te toppen om betalende apps voor de Vision Pro aan te schaffen gaat perfect.
Late to the party dus, maar ik wou jullie toch nog een kleine samenvatting van mijn eerste ervaringen na een tiental dagen werken met het toestel in zowel productieve omstandigheden als voor entertainment.
- De eye tracking voor het activeren van apps, het verschuiven van apps en dergelijke meer via de pinch van duim en wijsvinger, het scrollen en dergelijke is een fantastische technologie. Het werkt bij mij altijd spot-on zonder problemen. Ik haat het om woorden als “magisch” te gebruiken, maar dit komt toch serieus in de buurt. Daar moet Apple serieus wat budget tegenaan gegooid hebben in hun R&D voor de Vision Pro.
- Het geluid is ook ongelofelijk goed. Ik had gedacht dat ik het meeste zou gebruik maken van de AirPods, maar ik zou echt durven stellen dat het default geluid van de Vision Pro beter is dan de AirPods. Vooral het ruimtelijk geluid bij het bekijken van films of series is fenomenaal goed: als je de Cinema-modus als environment gebruikt, lijkt het echt alsof het geluid van achter het bioscoopscherm komt, net zoals in een echte bioscoop.
- Het gewicht van het toestel is onmiskenbaar aanwezig, maar ik heb de indruk dat de nieuwe dubbele hoofdband echt wel zijn werk goed doet. Ik heb uiteraard nooit het toestel gehad met de solo loop, dus ik kan niet vergelijken. Na een tweetal uren ben je wel blij dat je eventjes het toestel kan afzetten omdat de batterij terug moet opgeladen worden.
- Over de batterij gesproken: het gewicht van de batterij viel me wat tegen. Ik had gedacht/gehoopt dat dat ding even zwaar zou zijn als mijn huidige iPhone (ik loop met een 15 plus rond) maar dat bleek toch een onderschatting. OK, ik gebruik de Vision Pro voornamelijk al zittend met de batterij naast me op een vaste plek en ik heb/had sowieso geen plannen om met dat ding actief rond te lopen. Maar moest ik dat wel doen, dan zou het toch wel wat wennen zijn aan het gewicht van de batterij.
- Entertainment: native Disney Plus app werkt goed; aangeschafte films via iTunes zijn ook een hele goeie ervaring - zeker met de al eerder vermelde Cinema-environment. Zoals algemeen bekend heeft Netflix helaas geen native Vision Pro app, maar ik las hele goeie kritieken over de (betalende) app SuperCut als alternatief en die werkt ook heel erg lekker. Voor de terugvlucht vanuit Los Angeles naar Europa had ik wat Disney Plus dingen gedownload en als entertainment op het vliegtuig kent het apparaat echt waar zijn gelijke niet.
- Productiviteit: ik had hoge verwachtingen van de Vision Pro als external display voor mijn MacBook en deze zijn deels uitgekomen. Het extern scherm doet wat het beloofd; de standaard modus is al goed; wide en ultra wide zijn werkelijk te gek. Het enige waar ik nog wat moeite mee heb, is het typen op het toetsenbord van de MacBook terwijl het scherm dus in de Vision Pro staat. Ik ben iemand die niet blind kan typen en moet dus regelmatig eventjes omlaag kijken naar het toetsenbord om te zien of ik wel de juiste toetsen haal en dat is soms moeilijk. Als ik puur het scherm kan gebruiken zonder toetsenbord (gebruik makend van de muis via trackpad) dan gaat alles uiteraard heel erg vlotjes. Misschien toch nog eens uitkijken naar een separaat los magic keyboard; ik zal nog wel zien.
Samenvattend: ben ik tevreden van mijn aankoop? Tot nu toe zeker wel. Is het een serieus prijskaartje? Ongetwijfeld, al werd ik wel geholpen door de gunstige dollarkoers tegenover de euro tegenwoordig. Kan je stellen dat de prijs/kwaliteit verhouding OK is? Daar valt over te discussiëren uiteraard. Ga ik er van genieten in de nabije toekomst? Zeker en vast. Laat dat laatste seizoen van Stranger Things maar komen op Netflix
Nog een praktische vraag voor de usual suspects in dit topic: als jullie de Vision Pro niet gebruiken, laten jullie dan de batterij aangekoppeld of niet? Ik had begrepen dat het eigenlijk wordt aangeraden om de batterij aangekoppeld te laten zodanig dat er dan in de achtergrond updates kunnen gedaan worden (updates van apps, fetchen van mail etc), maar ik heb precies de indruk dat dit toch wat ten koste gaat van battery life.