• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ze hebben toch genoeg geld in kas… als Apple nu de stekker eruit trekt mag het hele concept in de prullenbak.

Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als Apple dit niet aan ziet komen. Een te duur product en nieuw besturingssysteem is een project dat een lange adem vereist. Of gaan ze Microsoft achterna met Windows Phone?

Have you tried turning it off and on again?

Nah er zal wel een update voor visionOS komen morgen maar ik denk niet dat dit wat zegt over de toekomst op de lange termijn.

Als er inderdaad geen nieuwe hardware komt dan gaat de ontwikkeling van nieuwe features in het os logischerwijs ook op een lager pitje, worden de updates daarna alleen nog maar bug fixes en vervolgens schalen ze het volledig af.

Live, Laugh, Toaster bath.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Ik gok dat visionOS waarschijnlijk blijft bestaan als basis voor de AR brillen van 2029.

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
Ik neem eigenlijk aan dat de ontwikkeling van visionOS gewoon doorgaat want het wordt vast gebruikt op de ar/vr bril straks?

Dus wat hierboven wordt gezegd.

[ Voor 12% gewijzigd door ChrisM op 07-06-2026 13:45 ]

Die AR bril in 2027/2028/2029 gaat echt geen VisionOS nodig hebben, dat is veel te vroeg.

De bril die volgend jaar uit komt wordt gewoon Type RayBan Meta maar dan met Siri erin.

Heel visionOS in een dergelijke bril is nog veel te ver weg, dat gaat in 3 jaar echt niet lukken.

Edit: Wat voor mij overigens prima zou zijn.
Ik heb meerdere RayBan meta’s (Gen1 en Gen2) en heb de RayBan Display gehad, voor wat het doet is het al best prima maar als dat gecombineerd wordt met naadloze integratie in het eco systeem dan is het helemaal top.

[ Voor 34% gewijzigd door Donstil op 07-06-2026 13:57 ]

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07 18:11
Nou, de visionOS is gewoon nog een kindje van Apple, dus het zal allemaal wel loslopen

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:21
Uit de kleine lettertjes van visionOS 27 leer ik dat Apple Intelligence voor alle Vision Pro's zal blijven ondersteund worden. Maar Siri AI gaat enkel naar de laatste M5 Vision Pro en niet naar de eerste generatie M2 Vision Pro. De EU beperkingen voor Siri AI gelden enkel voor iOS en iPadOS dus op de M5 Vision Pro kunnen we daar wel mee werken.

• nms2003
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-06 21:01
@StevenRSCA

We gaan het meemaken. Op onderstaande URL tref ik dan juist:

Apple Intelligence en Siri AI in iOS 27, iPadOS 27, macOS 27, watchOS 27 en visionOS 27 werken op iPhone 16-modellen of nieuwer, iPhone 15 Pro, iPhone 15 Pro Max, iPad mini (A17 Pro), MacBook Neo (A18 Pro), iPad-modellen met M1 of nieuwer, Mac met M1 of nieuwer, Apple Vision Pro, Apple Watch Series 9 of nieuwer, Apple Watch Ultra 2 of nieuwer en Apple Watch SE 3, gekoppeld met een iPhone in de buurt waarop Apple Intelligence is ingeschakeld.

https://www.apple.com/nl/newsroom/2026/06/apple-introduces-siri-ai-a-profoundly-more-capable-and-personal-assistant/

Vanaf M1 hardware dus. Of maken ze in dit artikel bewust nog niet het onderscheid tussen Apple Intelligence en Siri AI?

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Sommige AI dingen zoals een aanpasbare Siri stem kunnen alleen op de iPhone 17 Pro en andere hele nieuwe hardware. Wellicht is dat exclusief voor de M5 Vision Pro?

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• nms2003
Sinds afgelopen woensdag ook de, toch wel trotse, eigenaar van een Vision Pro. Mede dankzij de reacties die jullie hebben gegeven op mijn vragen de stap gezet. Wat een geniale ervaring biedt dit zeg. Spatial video's zijn echt indrukwekkend en ook het ruimtelijk maken van bestaande foto's is soms erg indrukwekkend.
Verder is dit echt mijn Holodeck om eigen Gaussian Splatting creaties mee te beleven via Airvis. En dat is echt bizar; alsof ergens weer helemaal bent; mijn inziens nog indrukwekkender dan de 'environments'.
Daarnaast ook het bekijken van modellen van beautifulthings.xyz erg vet. Ook het werken op een Macbook met Ultrawide monitor... ideaal in plaats van te kloten met allerlei schermpjes achter elkaar; wat me normaal toch steeds gebeurt ondanks ik gebruik maak van verschillende bureaubladen.
En films kijken... wow. 3D filmes, wow. Panorama's wow.
Na alle commentaar over het gewicht valt me dát ook reuze mee met de Dual Loop en ik hoor dat de nieuwe band nog beter is. Dus. Ik ben er erg content mee.

[ Voor 35% gewijzigd door nms2003 op 12-06-2026 12:29 ]

• nms2003
@Mog Volgens mij geeft dit artikel nogmaals weer waar het onderscheid wordt gebruikt qua functionaliteit op "oudere" devices.

https://www.tomsguide.com/ai/apple-intelligence/some-ai-features-arent-available-on-older-iphones-but-are-you-actually-missing-that-much

En aangezien Siri AI nog niet in het Nederlands is én de Nederlandse taal nog niet support wordt als taal voor de Vision Pro vraag ik me in hoeverre dit überhaupt een verschil maakt voor Nederlandse Vision Pro eigenaren. Hopelijk blijft er wel een ontwikkeling gaande qua beschikbaarheid van Vision OS in lokale taal, idem Appstore en Media.

Het daadwerkelijk lanceren van Vision Pro in andere landen betekent echter ook een investering in retail en daarvan vraag ik me af of ze daar NU de waarde van inzien. En als de investering in retail niet gedaan wordt is de kans op regionale impuls verkoop klein, waardoor de incentive er ook niet perse is om alles achter de schermen te regelen voor uitrol in een nieuw land. Beetje een kip en ei situatie.

[ Voor 50% gewijzigd door nms2003 op 12-06-2026 12:29 ]

• JanSneeuw
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-06 13:46
nms2003 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:01:
Sinds afgelopen woensdag ook de, toch wel trotse, eigenaar van een Vision Pro. Mede dankzij de reacties die jullie hebben gegeven op mijn vragen de stap gezet. Wat een geniale ervaring biedt dit zeg. Spatial video's zijn echt indrukwekkend en ook het ruimtelijk maken van bestaande foto's is soms erg indrukwekkend.
Verder is dit echt mijn Holodeck om eigen Gaussian Splatting creaties mee te beleven via Airvis. En dat is echt bizar; alsof ergens weer helemaal bent; mijn inziens nog indrukwekkender dan de 'environments'.
Daarnaast ook het bekijken van modellen van beautifulthings.xyz erg vet. Ook het werken op een Macbook met Ultrawide monitor... ideaal in plaats van te kloten met allerlei schermpjes achter elkaar; wat me normaal toch steeds gebeurt ondanks ik gebruik maak van verschillende bureaubladen.
En films kijken... wow. 3D filmes, wow. Panorama's wow.
Na alle commentaar over het gewicht valt me dát ook reuze mee met de Dual Loop en ik hoor dat de nieuwe band nog beter is. Dus. Ik ben er erg content mee.
Gefeliciteerd! Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag? En voor hoe veel? :)

• nms2003
JanSneeuw schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Gefeliciteerd! Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag? En voor hoe veel? :)
Dankjewel! Via Marktplaats heb ik iemand gevonden die er, los van een enkele inlog, een had die nieuw was. € 1500,-. Leek mij een goede deal.

• JanSneeuw
nms2003 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:20:
[...]

Dankjewel! Via Marktplaats heb ik iemand gevonden die er, los van een enkele inlog, een had die nieuw was. € 1500,-. Leek mij een goede deal.
Damn dat is een goede deal inderdaad. Ik kom alleen maar advertenties tegen die er meer dan 3000 euro voor vragen. Heb je misschien tips hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? :)

• nms2003
@JanSneeuw

Ik heb al maanden telkens gekeken wat het aanbod was. Minder dan €2000 was mijn aim. Vorig weekend heb ik een bericht gestuurd naar een advertentie waarop geboden kon worden. Op basis van de actueel beschikbare reservering dacht ik, als ik €1500 biedt dan doe ik het sowieso. Dat kan ik zonder moeite verantwoorden binnen mijn financiële logica en de prijs waarvoor ik denk dat dit product aan zou kunnen slaan.

dus 1 bericht:

Hallo …,

Ik ben op zoek naar een Vision Pro. Mijn budget is €1500,-. Eventueel kan ik hem dit weekend ophalen.

Daar zitten 2 belangrijke elementen in.

- Budget: het is dus niet een bod om over te onderhandelen, maar dit is wat ik kan missen.

- Op korte termijn ophalen: je bent een serieuze koper waardoor de verkoper weet dat hij snel z’n geld heeft (+ niet hoeft te verzenden.)

- Bonus: verkoper weet dat je actief op zoek bent en dat je zodra een ander het accepteert niet meer beschikbaar bent als koper.

Vervolgens is het een kwestie van geluk hebben. De verkoper die ik trof was iemand die hem nooit voor hemzelf had gekocht en die denk ik niet wakker ligt van een paar honderd meer of minder, maar vooral z’n tijd liever anders besteed dan aan geëmmer op Marktplaats.

P.s. meer dan 3000 is heel straf. Voor een paar honderd meer haal je een nieuwe in Duitsland.

[ Voor 3% gewijzigd door nms2003 op 14-06-2026 10:27 ]

• JanSneeuw
nms2003 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:13:
@JanSneeuw

Ik heb al maanden telkens gekeken wat het aanbod was. Minder dan €2000 was mijn aim. Vorig weekend heb ik een bericht gestuurd naar een advertentie waarop geboden kon worden. Op basis van de actueel beschikbare reservering dacht ik, als ik €1500 biedt dan doe ik het sowieso. Dat kan ik zonder moeite verantwoorden binnen mijn financiële logica en de prijs waarvoor ik denk dat dit product aan zou kunnen slaan.

dus 1 bericht:

Hallo …,

Ik ben op zoek naar een Vision Pro. Mijn budget is €1500,-. Eventueel kan ik hem dit weekend ophalen.

Daar zitten 2 belangrijke elementen in.

- Budget: het is dus niet een bod om over te onderhandelen, maar dit is wat ik kan missen.

- Op korte termijn ophalen: je bent een serieuze koper waardoor de verkoper weet dat hij snel z’n geld heeft (+ niet hoeft te verzenden.)

- Bonus: verkoper weet dat je actief op zoek bent en dat je zodra een ander het accepteert niet meer beschikbaar bent als koper.

Vervolgens is het een kwestie van geluk hebben. De verkoper die ik trof was iemand die hem nooit voor hemzelf had gekocht en die denk ik niet wakker ligt van een paar honderd meer of minder, maar vooral z’n tijd liever anders besteed dan aan geëmmer op Marktplaats.

P.s. meer dan 3000 is heel straf. Voor een paar honderd meer haal je een nieuwe in Duitsland.
Kijk dat is nog eens een advies, dankjewel voor het toelichten! Hier kan ik mee vooruit. Hopelijk lukt het mij ook onder de 2k. 3000 euro is echt heel absurd voor een product wat 3500 euro nieuw is…
JanSneeuw schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Kijk dat is nog eens een advies, dankjewel voor het toelichten! Hier kan ik mee vooruit. Hopelijk lukt het mij ook onder de 2k. 3000 euro is echt heel absurd voor een product wat 3500 euro nieuw is…
€3700,- nieuw, maar dan nog. Logisch dat mensen er het maximale uit willen halen maar de marktwaarde van een M2 variant ligt idd ergens tussen de €1500 en €1800 voor een 256 GB model. Rond de €2000,- voor een 512/1024GB.

Ebay is ook nog wel een aardige tip. Staan regelmatig Duitse exemplaren op die voor €2000,- worden aangeboden maar de optie “doe voorstel” aan hebben staan. Ik heb er laatst een benaderd en die zakte zonder moeite naar €1650

• JanSneeuw
Donstil schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:21:
[...]

€3700,- nieuw, maar dan nog. Logisch dat mensen er het maximale uit willen halen maar de marktwaarde van een M2 variant ligt idd ergens tussen de €1500 en €1800 voor een 256 GB model. Rond de €2000,- voor een 512/1024GB.

Ebay is ook nog wel een aardige tip. Staan regelmatig Duitse exemplaren op die voor €2000,- worden aangeboden maar de optie “doe voorstel” aan hebben staan. Ik heb er laatst een benaderd en die zakte zonder moeite naar €1650
Goede tip! Ben je toen naar Duitsland gereden om hem te testen? Verzenden lijkt me nogal een risico namelijk bij dit soort bedragen.
JanSneeuw schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:47:
[...]

Goede tip! Ben je toen naar Duitsland gereden om hem te testen? Verzenden lijkt me nogal een risico namelijk bij dit soort bedragen.
Ooh nee dat niet, gewoon afgegaan op eBay reviews en betaald met CreditCard :P

• nms2003
Deze week heb ik een dag thuisgewerkt met de Apple Vision Pro i.c.m. MacBook. Dat was ook een vette ervaring. Heerlijk om een ultrawide scherm te gebruiken en dan daarboven een overzicht van je Teams chats te hebben of ernaast een videocall en een immens Freeform whiteboard. Geniaal wel.

• Joostjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 19:42
Donstil schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Ooh nee dat niet, gewoon afgegaan op eBay reviews en betaald met CreditCard :P
Word je dan beschermd door je creditcardmaatschappij bij fraude of defect?
Joostjah schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Word je dan beschermd door je creditcardmaatschappij bij fraude of defect?
Ligt aan je creditcard wel, maar mocht het pakket niet aankomen dan dekt je kaart dat wel, mocht het ding defect zijn of er is fraude dan dekt de kopersbescherming van Ebay dat ook weer.

Als je van een ebayer koopt met een zwikte goeie reviews en goeie foto's van het product dan zie ik eigenlijk geen reden om het niet te doen.

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07 18:11
Donstil schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Ligt aan je creditcard wel, maar mocht het pakket niet aankomen dan dekt je kaart dat wel, mocht het ding defect zijn of er is fraude dan dekt de kopersbescherming van Ebay dat ook weer.

Als je van een ebayer koopt met een zwikte goeie reviews en goeie foto's van het product dan zie ik eigenlijk geen reden om het niet te doen.
Heb serieus in die 25 jaar dat ik op Ebay koop nog nooit iemand gehad die mij wilde scammen zeg maar. Alles is altijd aangekomen en als er wat was dan werd het gewoon netjes opgelost door de persoon of Ebay/Paypal. Ik zou eerder iets kopen op Ebay dan op Marktplaats.
Yzord schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Heb serieus in die 25 jaar dat ik op Ebay koop nog nooit iemand gehad die mij wilde scammen zeg maar. Alles is altijd aangekomen en als er wat was dan werd het gewoon netjes opgelost door de persoon of Ebay/Paypal. Ik zou eerder iets kopen op Ebay dan op Marktplaats.
Ja absoluut boven marktplaats, ik heb ook erg veel fijne ervaringen op eBay.

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:21
nms2003 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:54:
Deze week heb ik een dag thuisgewerkt met de Apple Vision Pro i.c.m. MacBook. Dat was ook een vette ervaring. Heerlijk om een ultrawide scherm te gebruiken en dan daarboven een overzicht van je Teams chats te hebben of ernaast een videocall en een immens Freeform whiteboard. Geniaal wel.
Bij mij was het wennen, maar tegenwoordig ben ik ook fan van de Vision Pro als extern scherm van de MacBook. Ik heb indertijd specifiek de 16inch MacBook Pro genomen bij mijn werkgever omdat ik graag van grote schermen hou terwijl dat ding voor mijn dagelijkse workflow eigenlijk overkill is. Op deze manier zie ik er geen graten in om de volgende keer terug een 13, 14 of 15inch model te nemen.

Wat ik nog graag zou willen (maar allicht technisch onmogelijk, alhoewel, met de mensen in Cupertino weet je uiteraard nooit): de mogelijkheid om verschillende apps uit je extern display (en uit de dock van je MB dus) te slepen als zouden het native Vision OS apps zijn. Een powerpointje uit je MacBook ergens aan de linkerkant naast een Excel, een Teams sessie aan de rechterkant, schuin achter je een Outlook sessie, ... Ik zie het al helemaal voor mij :)

Ik weet dat Powerpoint en Teams etc tegenwoordig ook al als Vision OS native apps te downloaden en te gebruiken zijn, maar dan moeten onze IT jongens mijn Vision Pro als een BYOD work device registeren en zover zijn we nog niet >:)

• nms2003
@StevenRSCA Geniaal idee zeg. Nu heb ik de mazzel dat ik gewoon wél man inloggen op MS365 apps op zowel mijn Mac als op de Vision Pro dmv 2FA met de authenticator app. Zodoende kan ik al wel verschillende MS365 apps gebruiken naast het Ultrawide scherm. Overigens ook nice dat je straks in VisionOS een widget in je ruimte kan plaatsen om het Mac Virtual Display te starten ook als je MacBook niet voor je staat.

[ Voor 23% gewijzigd door nms2003 op 22-06-2026 19:52 ]

• nms2003
Wat me trouwens opvalt en niet bijgedragen kan hebben aan het succes is hoeveel frictie er is om iemand je Vision Pro te laten testen. Niet in de laatste plaats doordat je als eigenaar niet kunt zien waar de drager naar kijkt en dus ook lastig ‘guidance’ kunt geven.

Al met al maakt het de ervaring om het te delen met iemand die het niet kent niet perse tot een wow-ervaring.

- Los van dat ik niet ieders hoofd aan mijn Vision wil.

- Ik weet dat je het scherm kunt mirroren, maar dat is weer een extra stap en verschillende content werkt dan niet.

[ Voor 11% gewijzigd door nms2003 op 29-06-2026 06:18 ]

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 14:55
nms2003 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 06:17:
Wat me trouwens opvalt en niet bijgedragen kan hebben aan het succes is hoeveel frictie er is om iemand je Vision Pro te laten testen. Niet in de laatste plaats doordat je als eigenaar niet kunt zien waar de drager naar kijkt en dus ook lastig ‘guidance’ kunt geven.

Al met al maakt het de ervaring om het te delen met iemand die het niet kent niet perse tot een wow-ervaring.

- Los van dat ik niet ieders hoofd aan mijn Vision wil.

- Ik weet dat je het scherm kunt mirroren, maar dat is weer een extra stap en verschillende content werkt dan niet.
Als je de bijbehorende app op je iPhone installeert wordt dat delen wat makkelijk, dan krijg je te zien wat er gebeurt (behalve bij het afspelen van videos helaas..). Maar je kunt ook natuurlijk vantevoren Airplay naar een ander Apple ding aanzetten om te zien wat er gebeurt.

Ik heb inmiddels 100-200 demos gegeven op verschillende conferenties voor mn werk. De Vision Pro blijft een uitdaging, maar wat we op een gegeven moment deden was; password uit, streaming naar laptop aan. Headset aan iemand geven zonder calibreren en dan een simpele app (zonder al te ingewikkelde interactie) tonen. Op je mac krijg je dan weer streaming na 1 klik voor bevestiging op je mac.
Als calibratie echt slecht is kun je 4x op de screenshot knop drukken (terwijl die persoon de headset nog op heeft) en dan komt het calibratie menuutje op.

[ Voor 27% gewijzigd door Menesis op 29-06-2026 14:42 ]

Ik heb dit eigenlijk ook nooit echt als een probleem ervaren, als ik demo's geef (die vraag is helemaal weg overigens) dan begin ik meestal met zaken waar ik wel mee kan kijken, zodra ze daar mee uitgespeeld zijn laat ik ze in Disney+ of Tv+ en kan ik het niet meer zien maar hoef ik ook niet meer te zien :P

Ik heb meerdere lightseals en banden overigens, een demo doe ik daarom altijd met de demo seal en demo band. Niet met mijn eigen spullen.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 14:55
Donstil schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:53:
Ik heb dit eigenlijk ook nooit echt als een probleem ervaren, als ik demo's geef (die vraag is helemaal weg overigens) dan begin ik meestal met zaken waar ik wel mee kan kijken, zodra ze daar mee uitgespeeld zijn laat ik ze in Disney+ of Tv+ en kan ik het niet meer zien maar hoef ik ook niet meer te zien :P

Ik heb meerdere lightseals en banden overigens, een demo doe ik daarom altijd met de demo seal en demo band. Niet met mijn eigen spullen.
ja ik ontsmette de bril wel tussendoor en vooral ook na afloop met zo'n desinfectie-doekje. Niet per se heel goed voor de bril, maar hij heeft het allemaal overleeft. En nu is ie min of meer met pensioen, want echt vraag is er niet meer naar idd.

Ik heb 'm sinds kort weer thuis, dus dan is het altijd leuk om weer even de nieuwe immersive filmpjes te kijken in de TV app.

Maar is er inmiddels ook immersive video content van derden ergens te zien? Afgezien van 3D films op Disney+ etc? De Youtube app schotelt zoals verwacht allemaal lage kwaliteit spul voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 30-06-2026 16:18 ]

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste