Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:01
Erulezz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:57:
Ik denk dat veel mensen gewoon iets aanklikken met de standaard browser vraag de eerste keer dat ze Safari openen na 17.4… en ze daarna afvragen waar al hun tabbladen en favorieten zijn. Kan het ook nergens vinden in instellingen waar dit te wijzigen is? :?
Dat komt omdat in IOS vaak app-instellingen verspreid zijn tussen de instellingen van de telefoon en de instellingen in de app zelf. Onhandig, mede omdat de algemene instellingen van IOS in de loop van de jaren een rommeltje zijn geworden.
Maar goed, je kunt in de algemene instellingen per app de standaard browser instellen. Bijvoorbeeld Instellingen -> Safari (of een andere browser die je hebt geïnstalleerd) -> Standaard browserapp -> kies een van de browsers die je hebt geïnstalleerd.
[edit, sorry, had niet gezien dat het al was beantwoord]

[ Voor 6% gewijzigd door Of-Aaargh op 06-03-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:19
Rivanov schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:20:
[...]

Het is toch een blessing als iCulture niet werkt? :+
Het ging mij ook meer om GFN dan iculture maar de testdrempel voor een site als die ligt lager dan die van GFN waar je weer moet inloggen en alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:59
Dennisdn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Als dat zo is, helemaal dikke prima. Maar ik ben bang dat dat niet zo is.
Meta heeft al aangekondigd voor een eigen store te gaan. Natuurlijk heb ik dan de keuze om géén Whatsapp meer te gebruiken. Maar dat vind ik geen keuze.

Heb zelfs al gekeken of ik over kan naar een USA-account om dit te voorkomen. Maar het systeem schijnt te kijken naar je locatiegegevens, dus dat was ook al geen optie.
Naast dat je echt beter geen Meta zooi kunt gebruiken zou ik me hier niet zo’n zorgen over maken. De bulk van de gebruikers gaat geen alternatieve App Store installeren want te ingewikkeld als ze al weten dat het concept bestaat. Meta wil die gebruikers niet kwijt dus zal altijd hun producten in de officiële App Store blijven aanbieden. Zie als voorbeeld de app stores op andere platforms.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:02
[...]

Meta heeft al aangekondigd voor een eigen store te gaan. Natuurlijk heb ik dan de keuze om géén Whatsapp meer te gebruiken. Maar dat vind ik geen keuze.

Heb zelfs al gekeken of ik over kan naar een USA-account om dit te voorkomen. Maar het systeem schijnt te kijken naar je locatiegegevens, dus dat was ook al geen optie.
Op Android is die keuzevrijheid er al lang en daar staat WhatsApp gewoon in de Google Play Store. Ik denk dat je je onnodig ongerust maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 23:17
[...]

Ik zeg niet dat ze het niet zouden doen, maar ze hebben het tot nu toe niet gedaan, ook niet onder Android. Wat ik tot nu toe aan voorbeelden ken van software op alternatieve appstores op Android is spul wat je sowieso niet In de IOS store hebt zitten, of i.i.g. niet met die functionaliteit.

Ik had liever gewoon Side load en vrijgegeven zien worden. Maar afgezien daarvan, op de Mac heb ik er ook geen probleem mee. Mijn MacBook is niet een groot beveiligingsrisico vol scam apps. De nadelen vind ik door Apple erg overdreven. Ze kunnen nog gewoon apps in een sandbox laten draaien. En qua scam apps, die zitten helaas ook gewoon in de Appstore.

Waar ik vooral voordeel in zie is dat ik dingen kan draaien die Apple nu tegenhoudt. Ik denk bijvoorbeeld apps waarmee ik een ebook voor mijn e-reader kan kopen (want stel je voor, ik ga een dik boek op mijn iPhone schermpje lezen en Apple krijgt er geen geld voor). Of een VM, een torrent client. Voorbeelden van apps die kunnen draaien, geen veiligheidsrisico geven, maar door Apple niet toegestaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Zapato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Op Android is die keuzevrijheid er al lang en daar staat WhatsApp gewoon in de Google Play Store. Ik denk dat je je onnodig ongerust maakt.
Vrienden van mij die Android hebben gebruiken ook geen alternatieve Appstore. Terwijl dit mensen zijn die zelfs snappen hoe ze een ander OS zouden kunnen installeren op hun smartphone. Reden: geen toegevoegde waarde, het is de energie niet waard. Ik denk dat het voor meta ook heel goed nadenken is wat ze met een alternatieve Appstore winnen en verliezen. Gaat iedereen de moeite nemen? Of stoppen sommigen bijvoorbeeld met Facebook of gebruiken ze de web app? En wordt het TikTok ipv Instagram reels. En maakt Apple het zo enorm makkelijk dit te doen dat elke digibeet en leeftijdscategorie dit snapt? Of stuurt oma voortaan wel een berichtje via messages ipv whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:00

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:54
[...]

De kans dat Meta zijn eigen apps uit de officiele App Store gaat halen is miniem. De gemiddelde gebruiker uit de EU weet niet beter, die kiest ook juist Apple voor gemak. Als een Meta dan allemaal fratsen uit gaat halen waarbij je verschillende stores moet downloaden om FB / IG / WA te kunnen gebruiken schieten ze zichzelf in de voeten.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:34
SgtElPotato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:36:
[...]

De kans dat Meta zijn eigen apps uit de officiele App Store gaat halen is miniem. De gemiddelde gebruiker uit de EU weet niet beter, die kiest ook juist Apple voor gemak. Als een Meta dan allemaal fratsen uit gaat halen waarbij je verschillende stores moet downloaden om FB / IG / WA te kunnen gebruiken schieten ze zichzelf in de voeten.
Daarbij komt dat dit alleen geldt voor de EU. Lijkt me zeer onhandig om op iOS twee app stores aan te houden, 1 voor EU en 1 voor de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zapato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Maar waarom heeft Meta dan het idee om een eigen store te bouwen? Wat is het voordeel voor Meta om er geld en tijd in te stoppen als de consument hem dan alsnog uit de gewone Applestore haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zapato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Dan zou je helemaal blij moeten zijn met de aanpassingen. iOS is/was juist het OS waar alles tot in de puntjes gecontroleerd werd. Dankzij de EU hebben we nu vrije keuze. Je bent ook niet verplicht om andere app stores te gebruiken.
Het is maar net hoe je er in staat. Als straks zeer populaire apps als WhatsApp alleen uit de Meta App Store gedownload kunnen worden is het voor mij klaar, geen zin in. Ook dat is een keuze. :)

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 10:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Dennisdn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Maar waarom heeft Meta dan het idee om een eigen store te bouwen? Wat is het voordeel voor Meta om er geld en tijd in te stoppen als de consument hem dan alsnog uit de gewone Applestore haalt?
Versies met extra features.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
Voor de consumenten die net zoals ik niet zitten te wachten op deze "appwinkels van derden" kunnen dit voorkomen door bepaalde instellingen op de iPhone aan te passen. Hiermee blokkeer je de mogelijkheid dat een "alternative" appwinkel geïnstalleerd kan worden.

Bij screentime ga je naar "Content & privacy Restrictions" -> "App installations & Purchases" -> Verander de setting bij "App Marketplaces" van "Allow" naar "Don't Allow"

Source: https://9to5mac.com/2024/...alternative-app-store-eu/
Source: https://support.apple.com/en-gb/118128

Ook maar dit weet ik niet 100% zeker als je de "region" aanpast naar een land buiten EU blokkeert dit ook de mogelijkheid van het installeren van een "Alternative" appwinkel.

Source: https://9to5mac.com/2024/...ores-stop-working-travel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

THE_BASE schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Het is maar net hoe je er in staat. Als straks zeer populaire apps als WhatsApp alleen uit de Meta App Store gedownload kunnen worden is het voor mij klaar, geen zin in. Ook dat is een keuze. :)
We weten allemaal dat je dan gewoon de apps uit de Meta store download.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mog schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:28:
[...]

We weten allemaal dat je dan gewoon de apps uit de Meta store download.
Die snap ik even niet?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Mensen beweren wel vaker iets niet te doen. Zoals overstappen naar Telegram toen WhatsApp door Facebook werd overgenomen. Het overgrote deel van de mensen blijft WhatsApp gewoon gebruiken. Downloaden uit een Meta Store boeit ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
TechFox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:23:
Voor de consumenten die net zoals ik niet zitten te wachten op deze "appwinkels van derden" kunnen dit voorkomen door bepaalde instellingen op de iPhone aan te passen. Hiermee blokkeer je de mogelijkheid dat een "alternative" appwinkel geïnstalleerd kan worden.

Bij screentime ga je naar "Content & privacy Restrictions" -> "App installations & Purchases" -> Verander de setting bij "App Marketplaces" van "Allow" naar "Don't Allow"

Ook maar dit weet ik niet 100% zeker als je de "region" aanpast naar een land buiten EU blokkeert dit ook de mogelijkheid van het installeren van een "Alternative" appwinkel.

Even gecontroleerd, en gelukkig staat die beperking standaard uit. Apple kennende (gezien hoeveel moeite ze doen om de Europese consumentenbescherming te omzeilen) had het best kunnen zijn dat ze die beperking standaard zouden aanzetten in 17.4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mog schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Mensen beweren wel vaker iets niet te doen. Zoals overstappen naar Telegram toen WhatsApp door Facebook werd overgenomen. Het overgrote deel van de mensen blijft WhatsApp gewoon gebruiken. Downloaden uit een Meta Store boeit ze niet.
Ah, zo. Ik dacht persoonlijk bedoeld, maar dan snap ik je. En ook eens, de meute doet het inderdaad wel, ik niet.Ik blijf zo lang mogelijk trouw aan de App Store.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:40
TechFox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:23:

Ik ben (voor mijzelf) wel blij met deze optie, direct ingesteld.
Vind hem wel heel erg weggestopt, had van mij wel wat meer naar voren geplaatst mogen worden.
Direct bij Settings - App Store bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zapato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Dan zou je helemaal blij moeten zijn met de aanpassingen. iOS is/was juist het OS waar alles tot in de puntjes gecontroleerd werd. Dankzij de EU hebben we nu vrije keuze. Je bent ook niet verplicht om andere app stores te gebruiken.
Dat iOS het os was waar alles tot in de puntjes gecontroleerd werd is/was juist het grote voordeel voor een hele grote groep.
Dat wordt ons nu potentieel afgenomen door de sideload/alternatieve appstore maatregelen.

Dat het op Android niet aan de hand is vind ik persoonlijk geen goeie reden om mij geen zorgen te maken.
Er is nu veel buzz rond de alternatieve store, dus als het een keer kan slagen is dit het moment.

Met dat in het achterhoofd ben ik benieuwd of er inderdaad allemaal losse "stores" gaan komen, niets houd Meta tegen om een store uit te brengen waar de apps in staan met volledige Telemetry zoals ze zo graag zien. Je plaatst een paar keer een pop-up in de bestaande apps en het onwetende volk stapt zonder pardon over met alle nadelen die daarbij horen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanmachinist
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 14:33
Erg jammer om te zien dat alle heisa er uiteindelijk niet voor heeft gezorgd dat men makkelijker kan sideloaden, en dat de beperkingen die aan app winkels worden gesteld er waarschijnlijk voor zullen zorgen dat we geen alternatief voor F-droid gaan krijgen, een appwinkel vol met open-source privacyvriendeiljke apps. Die mis ik wel het meest sinds ik een iPhone heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Kraanmachinist op 06-03-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisdn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:16:
[...]

Ik hoop vooral dat we er geen last van zullen hebben.

Soms vraag ik mij wel eens af waar "Europa" dit allemaal vandaan haalt. Zitten daar een paar techies die het zelf graag willen of lezen ze vooral een paar Reddit of wellicht zelfs Tweak-forums waar een paar hardroepers dit graag willen? Is er een onderzoek uitgezet onder de bevolking? Ik ken echt helemaal niemand in het normale leven die uberhaupt het woord alternatieve appstore kent, laat staan dat ze het zouden willen hebben....
Ik ben ook wel benieuwd waar het nou vandaan komt. Het voelt heel erg als een oplossing voor gebruikers die toch al niet op het platform zitten. Als die gebruikers allemaal naar iOS komen is dat natuurlijk mooi voor de omzet van Apple maar ik zie dat eigenlijk niet echt gebeuren.

Verder eens, vrijwel niemand in mijn directe omgeving (en die is voor 99% Apple) heeft het er over gehad en niemand heeft het er positief over gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd waar het nou vandaan komt. Het voelt heel erg als een oplossing voor gebruikers die toch al niet op het platform zitten. Als die gebruikers allemaal naar iOS komen is dat natuurlijk mooi voor de omzet van Apple maar ik zie dat eigenlijk niet echt gebeuren.

Verder eens, vrijwel niemand in mijn directe omgeving (en die is voor 99% Apple) heeft het er over gehad en niemand heeft het er positief over gehad.
Je ziet bijvoorbeeld op de FP ook voornamelijk niet Apple gebruikers reageren en commentaar leveren.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Je ziet bijvoorbeeld op de FP ook voornamelijk niet Apple gebruikers reageren en commentaar leveren.
Ja eens, nu zeg ik niet dat er helemaal geen gebruikers op zitten te wachten, uitzonderingen zijn er altijd.
Alleen vrijwel alle reacties online lezen als gebruikers van een ander platform die zich heel druk maken over een platform waar ze niet opzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Overigens heb ik als voorstander en Apple spulletjes gebruiker heb ook gereageerd op de FP.

Maar wellicht leuk idee voor een poll. Ben je voor/tegen, ben je ook een iphone gebruiker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
PrimusIP schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:56:
Overigens heb ik als voorstander en Apple spulletjes gebruiker heb ook gereageerd op de FP.

Maar wellicht leuk idee voor een poll. Ben je voor/tegen, ben je ook een iphone gebruiker.
Ik ook haha, maar je ziet altijd de ‘bekende’ namen klagen terwijl ze zelf niks van Apple gebruiken..

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Ik ook haha, maar je ziet altijd de ‘bekende’ namen klagen terwijl ze zelf niks van Apple gebruiken..
Ja ik probeer het steeds minder, als je tegen Apple bent dan sta je in je recht en als je voor bent dan zal je wel een fanboy zijn. Niet leuk meer daar.

Gelukkig is er een goed verschil tussen GoT en frontpage reaguurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:15
Ik ben vooral bang dat alles apps die nu met safari werken overgaan naar Chromium en dat het aandeel van Safari zo laag gaat worden dat we zometeen alleen nog Chrome(ium) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Ja ik probeer het steeds minder, als je tegen Apple bent dan sta je in je recht en als je voor bent dan zal je wel een fanboy zijn. Niet leuk meer daar.
Het is ook een stropop drogreden. Je hebt ze er tussen die alles altijd verdedigen als het Apple is, maar over het algemeen zie je juist genoeg kritische opmerkingen, juist van de fans. Die zijn namelijk blij met hun appelspulletjes en worden niet bij als Apple iets uitspookt wat hun plezier verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PrimusIP schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Het is ook een stropop drogreden. Je hebt ze er tussen die alles altijd verdedigen als het Apple is, maar over het algemeen zie je juist genoeg kritische opmerkingen, juist van de fans. Die zijn namelijk blij met hun appelspulletjes en worden niet bij als Apple iets uitspookt wat hun plezier verpest.
Maar in de ogen van velen daadwerkelijke gebruikers is het nu ook niet Apple die iets uitspookt, het is de EU die iets uitspookt, dat is een belangrijk verschil.

Ik had persoonlijk veel blijer geweest als ze transparant geweest waren over de commissie die op betalingen rust (15 en 30%) en developers naar andere betaalmethode hadden mogen wijzen en daarnaast Sideloading zouden toestaan. Dan had het voor zowel developers als gebruikers daadwerkelijk beter geworden.

Nu winnen hele grote developers wel maar kleine delevopers al een stuk minder en voor de consument wordt het potentieel alleen maar extra verwarrend.

[ Voor 27% gewijzigd door Donstil op 06-03-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Pendora schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:31:
Ik ben vooral bang dat alles apps die nu met safari werken overgaan naar Chromium en dat het aandeel van Safari zo laag gaat worden dat we zometeen alleen nog Chrome(ium) hebben.
Op de Mac gebruik ik ook Safari. Daar werkt het prima. Althans, ik ben wel kritisch op bepaalde punten. Zo mis ik bepaalde extentions (die vroeger op Safari wel werkten zoals Ublock Origin) en zijn er soms websites die om wat voor duistere redenen niet werken (zelfs die van Nintendo). Maar qua performance is Safari gewoon heel goed, zeker op een M processor laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Dat iOS het os was waar alles tot in de puntjes gecontroleerd werd is/was juist het grote voordeel voor een hele grote groep.
Dat wordt ons nu potentieel afgenomen door de sideload/alternatieve appstore maatregelen.

Dat het op Android niet aan de hand is vind ik persoonlijk geen goeie reden om mij geen zorgen te maken.
Er is nu veel buzz rond de alternatieve store, dus als het een keer kan slagen is dit het moment.

Met dat in het achterhoofd ben ik benieuwd of er inderdaad allemaal losse "stores" gaan komen, niets houd Meta tegen om een store uit te brengen waar de apps in staan met volledige Telemetry zoals ze zo graag zien. Je plaatst een paar keer een pop-up in de bestaande apps en het onwetende volk stapt zonder pardon over met alle nadelen die daarbij horen.
Prima toch. Ik ga ze zelf niet installeren, maar goed dat het kan. Op een Macbook kun je ook sideloaden. Ik vertrouw erop dat Apple het allemaal prima veilig houdt. Ik vind het trouwens nogal neerbuigend naar het "onwetende volk".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zapato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Prima toch. Ik ga ze zelf niet installeren, maar goed dat het kan. Op een Macbook kun je ook sideloaden. Ik vertrouw erop dat Apple het allemaal prima veilig houdt. Ik vind het trouwens nogal neerbuigend naar het "onwetende volk".
Ooh het was niet neerbuigend bedoelt, gewoon als aanwijzing dat er een grote groep is die niet weten wat ze doen en dan maar Meta volgen omdat ze Facebook of Whatsapp willen blijven gebruiken. Niet "Prima toch" wat mij betreft, ook die mensen verdienen bescherming tegen bijvoorbeeld tracking etc.

Verder denk ik dat macOS een goed voorbeeld is waarom "Sideloading" niet zomaar een goed idee is, op macOS is genoeg malware te vinden die je perongeluk kunt installeren omdat "Sideloading" (gewoon installeren is dat op Desktop OS'en natuurlijk) daar mogelijk is. Apple maakt dat niet voor niets al jaren steeds moeilijker.

Ik ga het zelf ook niet gebruiken maar goed dat het kan vind ik veel te kort door te bocht om eerder al genoemde redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Ooh het was niet neerbuigend bedoelt, gewoon als aanwijzing dat er een grote groep is die niet weten wat ze doen en dan maar Meta volgen omdat ze Facebook of Whatsapp willen blijven gebruiken. Niet "Prima toch" wat mij betreft, ook die mensen verdienen bescherming tegen bijvoorbeeld tracking etc.

Verder denk ik dat macOS een goed voorbeeld is waarom "Sideloading" niet zomaar een goed idee is, op macOS is genoeg malware te vinden die je perongeluk kunt installeren omdat "Sideloading" (gewoon installeren is dat op Desktop OS'en natuurlijk) daar mogelijk is. Apple maakt dat niet voor niets al jaren steeds moeilijker.

Ik ga het zelf ook niet gebruiken maar goed dat het kan vind ik veel te kort door te bocht om eerder al genoemde redenen.
Bedankt voor de verduidelijking. Maar is het niet zo dat een gebruiker nu (oude situatie) ook al kan getrackd kan worden als hij bepaalde mogelijkheden niet instelt en accepteert dat een app je mag tracken. Ik neem aan dat de beveiliging tegen tracken die iOS heeft voor apps uit de Apple store ook gelden voor apps uit andere stores. Ik zou verwachten dat dit op OS level werkt en niet op de app store.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zapato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking. Maar is het niet zo dat een gebruiker nu (oude situatie) ook al kan getrackd kan worden als hij bepaalde mogelijkheden niet instelt en accepteert dat een app je mag tracken. Ik neem aan dat de beveiliging tegen tracken die iOS heeft voor apps uit de Apple store ook gelden voor apps uit andere stores. Ik zou verwachten dat dit op OS level werkt en niet op de app store.
nou dat is de vraag wel, goed om uit te zoeken maar ik heb dat nog niet echt kunnen doen.
Wat als een app uit een alternatieve appstore zich niet aan de richtlijnen houd, hoe is daar dan controle op.

Je hebt nu veel apps waar bij het eerste starten de "vraag de app om niet te tracken" pop-up verschijnt omdat apps in de Appstore getoetst worden op het aanroepen hiervan bijvoorbeeld. Of die app in de Appstore die na een controle van Apple geen Video dienst bleek te zijn maar Malware bevatten, dat zijn zaken die zouden kunnen wegvallen bij een alternatieve store.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:37:
[...]

nou dat is de vraag wel, goed om uit te zoeken maar ik heb dat nog niet echt kunnen doen.
Wat als een app uit een alternatieve appstore zich niet aan de richtlijnen houd, hoe is daar dan controle op.

Je hebt nu veel apps waar bij het eerste starten de "vraag de app om niet te tracken" pop-up verschijnt omdat apps in de Appstore getoetst worden op het aanroepen hiervan bijvoorbeeld. Of die app in de Appstore die na een controle van Apple geen Video dienst bleek te zijn maar Malware bevatten, dat zijn zaken die zouden kunnen wegvallen bij een alternatieve store.
Wat ik begrijp krijgen die apps in alternatieve App Stores ook licenties, dus als daar misbruik van gemaakt wordt kan Apple die licentie alsnog intrekken voor die apps.

Maar misschien krijgt de alternatieve App Store wel een licentie die ook gekoppeld is aan die apps en wordt die wel ingetrokken bij misbruik.

Dat verhaal is nog een beetje onduidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 06-03-2024 14:47 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ha, je ziet nu de battery cycle count in de battery settings. Nice!

Na 6 maanden staat de teller op 60 en health op 100%. Is die trend ok?

Als linear (zal wel niet), dan is dat na 5 jaar x12 dus 720. De spec is 80%/500 cycles. Mijn X had 92% na ruim 5,5 jaar. Dat ga ik dan niet halen met mijn 15 Pro.

De waarheid zal wel in het midden liggen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Boeryepes schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:13:

Als linear (zal wel niet), dan is dat na 5 jaar x12 dus 720. De spec is 80%/500 cycles. Mijn X had 92% na ruim 5,5 jaar. Dat ga ik dan niet halen met mijn 15 Pro.

Tegenwoordig is het 80% bij 1.000 cycles: https://www.techspot.com/...ttery-lifespan-ahead.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Gelukkig is er een goed verschil tussen GoT en frontpage reaguurders.
Ik heb mij toevallig vanmiddag voorgenomen niet meer te reageren op de front op dit soort artikelen waar er nu wel heel veel van voorbij komen. Voorstanders maken bijna ruzie als je tegen bent.

En het helpt al helemaal niet dat een aardig deel van ons allemaal (ongevraagde) Apple-labels bij onze naam hebben. Ik vind dat er ook uitzien als "fanboy" dus kan mij voorstellen dat we dat label snel krijgen. Ben op andere punten net zo goed tegen beleid van Apple, maar dat labeltje krijg je dan weer niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisdn op 06-03-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato

Ik zie dat niet (iPhone 13 mini). Ik neem aan dat het zou moeten staan waar ook de maximumcapaciteit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

60 maar joh?

ik zit met mijn 15 Pro (launch) al op 235 inmiddels 8)7
Nu let ik dan wel nergens op maar goed, alsnog wel een leuke statistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Alleen bij de 15, v.z.i.w. Wel jammer want technisch is er geen enkele reden voor die beperking, aangezien de gegevens via de analytics gewoon te achterhalen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zapato schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:28:
[...]

Ik zie dat niet (iPhone 13 mini). Ik neem aan dat het zou moeten staan waar ook de maximumcapaciteit staat.
Alleen voor iPhone 15 "and newer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisdn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Ik heb mij toevallig vanmiddag voorgenomen niet meer te reageren op de front op dit soort artikelen waar er nu wel heel veel van voorbij komen. Voorstanders maken bijna ruzie als je tegen bent.

En het helpt al helemaal niet dat een aardig deel van ons allemaal (ongevraagde) Apple-labels bij onze naam hebben. Ik vind dat er ook uitzien als "fanboy" dus kan mij voorstellen dat we dat label snel krijgen. Ben op andere punten net zo goed tegen beleid van Apple, maar dat labeltje krijg je dan weer niet :)
Ik ben overigens de laatste die zal ontkennen dat ik een Fanboy ben :P
Alleen dat is niet de reden waarom ik niet graag met de glas half vol mentaliteit van de FrontPage reacties mee wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:50
PrimusIP schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Het is vooral jammer dat er op de frontpage geen ruimte lijkt te zijn voor een discussie. Het is een soort wedstrijd om je gelijk- of een ander zijn reactie onderuit te halen. Een paar weken geleden hebben we het sideloaden (en wat dat nou echt betekent) hier uitgebreid besproken.

Gewoon beschaafd en met een open blik de discussie voeren. Laat ze maar lekker met hooivorken op de frontpage rondklikken, dan kunnen wij hier in ieder geval fatsoenlijk discussiëren. :*)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Het is vooral jammer dat er op de frontpage geen ruimte lijkt te zijn voor een discussie. Het is een soort wedstrijd om je gelijk- of een ander zijn reactie onderuit te halen. Een paar weken geleden hebben we het sideloaden (en wat dat nou echt betekent) hier uitgebreid besproken.

Gewoon beschaafd en met een open blik de discussie voeren. Laat ze maar lekker met hooivorken op de frontpage rondklikken, dan kunnen wij hier in ieder geval fatsoenlijk discussiëren. :*)
Het maakt ook niet uit wat je zegt, ook al heb je een goede reden voor jezelf. Ze knallen het toch af en willen het voor zichzelf goed praten. En onder de streep raken ze zelf nooit een Apple apparaat aan. Dus ik vraag me toch echt af wat ze er zelf mee winnen...

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:41:
[...]

60 maar joh?

Ik heb de mijn sinds 24 september 2023 en ik zit op 54 cycles. Dat kan toch niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mog schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Ik heb de mijn sinds 24 september 2023 en ik zit op 54 cycles. Dat kan toch niet? :?
Een Cycle is alleen helemaal opladen of een totaal aantal keer wat helemaal opladen is volgens mij.

Dus van 0% naar 100% is 1 cycle.
2x van 50% naar 100% ook, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:41:
[...]

60 maar joh?

Ik let wel op ja en heb de 80% limiet aanstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTPVr1htEAGDi4zsmiydtgt5b-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzfBL7iI9onJHcrJ7GMnSQ2V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik kreeg vandaag een popup van Meta in mijn Instagram-app. De beruchte keuze of ik wil betalen voor Instragram, of anders akkoord moet gaan met tracking en gepersonaliseerde advertenties (of Instagram niet meer gebruiken, maar dat is natuurlijk dan geen vrije keuze). Los van de vraag of dit juridisch mag (volgens mij niet), hoe gaat de ingebouwde trackingblocker van IOS hier mee om? Uiteraard heb ik de toestemming voor tracking uitgezet in de instellingen, maar zou dit betekenen dat Meta mij ondanks die blokkade toch kan gaan tracken als ik Instagram blijf gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:02:
Ik kreeg vandaag een popup van Meta in mijn Instagram-app. De beruchte keuze of ik wil betalen voor Instragram, of anders akkoord moet gaan met tracking en gepersonaliseerde advertenties (of Instagram niet meer gebruiken, maar dat is natuurlijk dan geen vrije keuze). Los van de vraag of dit juridisch mag (volgens mij niet), hoe gaat de ingebouwde trackingblocker van IOS hier mee om? Uiteraard heb ik de toestemming voor tracking uitgezet in de instellingen, maar zou dit betekenen dat Meta mij ondanks die blokkade toch kan gaan tracken als ik Instagram blijf gebruiken?
Ik heb die melding al zeker een paar maanden. De app killen en je hoeft geen keuze te maken en accepteert de voorwaarden ook niet. Betalen wil ik persoonlijk niet en dan maar tracking accepteren mag inderdaad niet.

Er is nog ruzie tussen Meta en de EU hierover begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:06
Dennisdn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:16:
[...]

Ik hoop vooral dat we er geen last van zullen hebben.

Soms vraag ik mij wel eens af waar "Europa" dit allemaal vandaan haalt. Zitten daar een paar techies die het zelf graag willen of lezen ze vooral een paar Reddit of wellicht zelfs Tweak-forums waar een paar hardroepers dit graag willen? Is er een onderzoek uitgezet onder de bevolking? Ik ken echt helemaal niemand in het normale leven die uberhaupt het woord alternatieve appstore kent, laat staan dat ze het zouden willen hebben....
Jouw reactie doet me een beetje denken aan de beroemde uitspraak van Henry Ford:
Als ik mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd “Een sneller paard”.
De macht van de Tech-reuzen is niet in een jaartje gevormd. Dat hebben ze stapje door stapje voor elkaar gekregen.

Het is dan ook niet realistisch dat de EU deze macht in een jaartje teruglegt bij de bevolking.

Dit is slechts een eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
[...]
.

Ooh dat lijkt me apart. Op dit moment wordt er alleen naar de land-instellingen van de Appstore. Heb je dit al getest? Zou me echt verbazen. Want een Amerikaan die hierbij vakantie is zou dan ook ineens deze optie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vraagje (ik heb net gelezen, maar niet gezien dat iemand anders het zegt): ik heb iOS 17.4 en Airpods met "announce"

Mijn taalinstelling voor de telefoon is Engels (om mij moverende redenen). Het nadeel was dat als iemand iets in het Nederlands stuurde, ik dan altijd iets te horen kreeg in de trant van "Jan de Boer sent you a message that's not in English".

Tot mijn verbazing kreeg ik net een berichtje en ik hoorde de Nederlandse spraakgenerator.

Andere mensen ook die ervaring? Of is er een instelling versprongen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Ooh dat lijkt me apart. Op dit moment wordt er alleen naar de land-instellingen van de Appstore. Heb je dit al getest? Zou me echt verbazen. Want een Amerikaan die hierbij vakantie is zou dan ook ineens deze optie krijgen.
Hier leggen ze het uit.
https://9to5mac.com/2024/...one-eligible-sideloading/
based on system reports and code seen by 9to5Mac:
Apple ID billing address
The user’s current location (apparently Apple is only checking the country and not a precise location for privacy reasons)
The current region set in iOS settings
The device class (whether it’s an iPhone, iPad, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
La1974 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Jouw reactie doet me een beetje denken aan de beroemde uitspraak van Henry Ford:
Leuke vergelijking met Ford. Want die kwam uit de USA. En daar vinden ze dit allemaal blijkbaar niet zo belangrijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennisdn op 07-03-2024 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Keypunchie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:36:
Vraagje (ik heb net gelezen, maar niet gezien dat iemand anders het zegt): ik heb iOS 17.4 en Airpods met "announce"

Mijn taalinstelling voor de telefoon is Engels (om mij moverende redenen). Het nadeel was dat als iemand iets in het Nederlands stuurde, ik dan altijd iets te horen kreeg in de trant van "Jan de Boer sent you a message that's not in English".

Tot mijn verbazing kreeg ik net een berichtje en ik hoorde de Nederlandse spraakgenerator.

Andere mensen ook die ervaring? Of is er een instelling versprongen?
Blijkbaar heb je je instellingen al zodanig staan dat een nieuwe functie van iOS 17.4 al direct actief is. Zie ook:
https://www.iculture.nl/n...en-in-meerdere-talen-voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het aparte is dat dat nog niet aanstond. Wel viel me op dat het de ‘non-enhanced’ voice was. Ik heb nu de enhanced Nederlandse voice gedownload en op die plek Nederlands toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb mijn iphone (nog) in Nederlands staan, maar had laatst een gesprek in Engels en blijkbaar dacht Siri dat ik dat gesprek heel graag als een emailadres in de mail.app wilde hebben. Het verbaasde me vooral dat ze het Engels goed dicteerde.

Ik worstel al een tijdje trouwens er mee of ik toch niet Engels wil.
Pro is dat ik het heel iritant vind om te schakelen tussen Nederlandse termen in IOS en macOS en de Engelse termen die ik vaker op internet lees of die Apple noemt in hun kerynotes etc. Plus (en dan met name op macOS) zitten de engelstalige termen gewoon op de achtergrond (zoals de mappenstructuur, instellingen, etc). Apple heeft er ook een handje van om ook termen niet letterlijk te vertalen.
Een andere 'pro' is dat Nederlands achterloopt (ik geef toe, dat is soms niet alleen de taal, maar ook de regio). Een recent voorbeeld is het 'hé Siri', waar in het Engels het "hey" verviel.
Con is dat ik in Nederland leef, Nederlands mijn eerste taal is en ik juist tegen het 'verengelsen' ben. Ik zou daarnaast ook niet mijn werktelefoon in Engels zetten, dan krijg ik een vage situatie dat ik twee telefoons heb in verschillende talen, beide met IOS.
Neutraal: Thuis spreek ik Engels, op werk Nederlands, wat ik lees is het beide.
En voor Siri maakt het niet uit wat iritanter is. Zodra je een woord gebruikt uit een andere taal, dan snapt Siri het niet meer. Heel leuk bij bijvoorbeeld steden, een titel van een boek, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door PrimusIP op 07-03-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Laatst online: 19:39

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Iemand hier al ervaring mee? iPhone scherm/Face ID stuk, stolen device protection staat aan. Om een telefoon in te kunnen leveren voor reparatie moet "Find My" uit staan. Die optie is greyed out door de stolen device protection optie. Om dat uit te kunnen zetten MOET je FaceID gebruiken. Ehm... En nu?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:50
Huigie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:20:
Iemand hier al ervaring mee? iPhone scherm/Face ID stuk, stolen device protection staat aan. Om een telefoon in te kunnen leveren voor reparatie moet "Find My" uit staan. Die optie is greyed out door de stolen device protection optie. Om dat uit te kunnen zetten MOET je FaceID gebruiken. Ehm... En nu?
Ook als je thuis bent ?
Dat is een bekende locatie ? daar moet je dat toch uit kunnen zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Huigie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:20:
Kun je het toestel niet gewoon op afstand compleet wipen via icloud.com of een ander Apple-device?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huigie
  • Laatst online: 19:39

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Gevonden, inloggen bij iCloud, daar vind je de optie verwijder en dan "klaarmaken voor reparatie of inruilen". Die optie zet de beveiliging/find my meteen uit zonder dat je eerst een uur hoeft te wachten.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:08
Donstil schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:09:
[...]

Ik heb die melding al zeker een paar maanden. De app killen en je hoeft geen keuze te maken en accepteert de voorwaarden ook niet. Betalen wil ik persoonlijk niet en dan maar tracking accepteren mag inderdaad niet.

Er is nog ruzie tussen Meta en de EU hierover begreep ik.
Daar mogen ze van mij veel meer op pushen. Apple is vaak de gebeten hond, maar ik vind Meta vele malen erger.

Als ze met een eigen appstore komen waar je verplicht hun apps uit moet halen, dan stop ik ermee, ook met whatsapp :Y

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Laatst online: 20:46
Ik heb iOS 17.4 op al mijn apparaten staan en wil de mogelijkheid om app stores van derde installeren uitzetten voor mijn kinderen zoals hier beschreven wordt maar die optie heb ik helemaal niet. Weet iemand hoe dit werkt? En ja alle devices, iPad/iphones zijn up to date.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

gielie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:51:
Ik heb iOS 17.4 op al mijn apparaten staan en wil de mogelijkheid om app stores van derde installeren uitzetten voor mijn kinderen zoals hier beschreven wordt maar die optie heb ik helemaal niet. Weet iemand hoe dit werkt? En ja alle devices, iPad/iphones zijn up to date.
Alleen iPhones hebben die optie. Weet niet of je het checkte op een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Laatst online: 20:46
Mog schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Alleen iPhones hebben die optie. Weet niet of je het checkte op een iPad.
Ik heb het gezien maar ook extern, dus op mijn eigen iPhone kan ik dit onder schermtijd niet op de iPhone van mijn dochter uitzetten, dit moet op de iPhone zelf wat ik dan gek vind omdat ik alles onder schermtijd kan instellen wat zij wel/niet mag. Bugje misschien.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Whatsapp download niet meer automatisch foto’s. Ik moet iedere foto aantikken.
In de settings staat dat foto’s zowel op wifi als cellular automatisch gedownload moeten worden. Iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:54
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:10:
Whatsapp download niet meer automatisch foto’s. Ik moet iedere foto aantikken.
In de settings staat dat foto’s zowel op wifi als cellular automatisch gedownload moeten worden. Iemand anders hier ook last van?
Staat “voeg toe aan filmrol” wel aan onder instellingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Maite schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Staat “voeg toe aan filmrol” wel aan onder instellingen ?
In de app zelf heb ik die optie niet.

In settings->WhatsApp heeft de app full access tot photos. Maar iets in de trant van ‘voeg toe aan filmrol’ zie ik niet staan.
Zou je anders eens een screenshot kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:41:
[...]

In de app zelf heb ik die optie niet.

In settings->WhatsApp heeft de app full access tot photos. Maar iets in de trant van ‘voeg toe aan filmrol’ zie ik niet staan.
Zou je anders eens een screenshot kunnen maken?
Whatsapp -> instellingen -> chats zou het moeten staan.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SgtElPotato schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Whatsapp -> instellingen -> chats zou het moeten staan.
Aah shit. Sorry, toch niet goed gekeken.
Die optie heb ik ook idd en staan AAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Sinds ik iOS 17.4 geïnstalleerd heb, heb ik flink wat problemen. Batterij gaat een stuk sneller leeg, en mijn Apple Watch, connect meer niet dan wel met mijn iPhone. Mijn Sony koptelefoon koppelt ook niet meer automatisch met Bluetooth, die moet ik zelf aanklikken onder instellingen en 30 seconde later pas de melding dat die verbonden is. Niet echt happy met deze update.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:47
NinjaKiwiNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:46:
Sinds ik iOS 17.4 geïnstalleerd heb, heb ik flink wat problemen. Batterij gaat een stuk sneller leeg, en mijn Apple Watch, connect meer niet dan wel met mijn iPhone. Mijn Sony koptelefoon koppelt ook niet meer automatisch met Bluetooth, die moet ik zelf aanklikken onder instellingen en 30 seconde later pas de melding dat die verbonden is. Niet echt happy met deze update.
Batterij is echt niet normaal, ik zeur niet snel over battery drain maar ik zie het percentage gewoon zakken terwijl ik naar het scherm kijk. Slechtste update in jaren mijn inziens.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:19
Batterij komt elke update weer terug als klaagpuntje. Wacht paar daagjes en alles is weer back to normal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:47
giantgiantus schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:32:
Batterij komt elke update weer terug als klaagpuntje. Wacht paar daagjes en alles is weer back to normal.
Zijn al 5 dagen verder, dan is dat stukje indexeren echt al lang en breed afgerond. Het is bij deze update gewoon een stuk erger hoe snel de batterij leegloopt.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Aah shit. Sorry, toch niet goed gekeken.
Die optie heb ik ook idd en staan AAN.
Ik heb ze nu dubbel! 8)7 ieder foto 2x in photos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Davidas Percentage weergave uitzetten helpt.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Beste dan om een Android te kopen?

Ik ben sinds 2016 iPhone gebruiker en heb nergens last van. Zeer zelden dat ik de dag niet door kom met mijn batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

PrimusIP schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:43:
Beste dan om een Android te kopen?

Ik ben sinds 2016 iPhone gebruiker en heb nergens last van. Zeer zelden dat ik de dag niet door kom met mijn batterij.
Dus omdat jij sinds 2016 nergens last van heb, kunnen we beter een Android kopen :+ Ik kom mijn dag door, maar ik eindig met veel lagere percentage batterij als een week geleden. Komt wel goed, vind vooral mijn bluetooth problemen heel irritant.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Bij elke update komen er wel mensen met klachten over de batterijduur. En ja, een deel zal tegen het extra verbruik over inderen aanlopen, maar zou mij niet verbazen als een deel ook terecht klaagt.

Zelf had ik dat jaren geleden ook een keer. Voor mij was de oplossing toen: backup maken, terug naar fabrieksinstellingen en iOS opnieuw er op zetten, dan backup herstellen. Wellicht dat dat voor meer mensen geldt.

Maar ik gok dat over het algemeen het batterijverbruik van elke iOS update behoorlijk stabiel is. Al was het maar omdat (1) het verbruik vooral gedomineerd wordt door het scherm (en hoeveel dat aan staat wordt niet door het OS bepaald), (2) de rest van het verbruik vooral door de apps bepaald wordt (want als gebruiker wil je niet dat het OS zelf significant gebruikt, want dat is allemaal verbruik wat ten koste gaat van wat je apps aan performance hadden kunnen hebben).

Dus nee, ik denk niet dat iOS17.4 duidelijk anders verbruikt dan 17.3, 17.2 of zelfs iOS15 of 16. Maar er zullen vast wel wat mensen zijn bij wie de update mis is gegaan en er op de achtergrond iets hangt en verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:54

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:10:
[...]

Ik heb ze nu dubbel! 8)7 ieder foto 2x in photos
Dit hebben mijn vrouw en ik ook sinds een aantal dagen. Heel vervelend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
WishmasterNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:18:
[...]

Dit hebben mijn vrouw en ik ook sinds een aantal dagen. Heel vervelend!
Idem hier.

Zal ongetwijfeld een App update volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
_Bailey_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Idem hier.

Zal ongetwijfeld een App update volgen
Ben ik niet zo zeker van. Ik rapporteer niets dus ook geen bugs, jij wel? Bovendien slopen ze het met het pushen van code/config zonder dat er een app update was, zullen ze ook zo wel proberen te fixen, als ze het gaan fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Ben ik niet zo zeker van. Ik rapporteer niets dus ook geen bugs, jij wel? Bovendien slopen ze het met het pushen van code/config zonder dat er een app update was, zullen ze ook zo wel proberen te fixen, als ze het gaan fixen.
we gaan het zien. Hoor/lees dat mensen met Android smartphones ook foto's dubbel in hun Filmrol binnenkrijgen via WhatsApp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel 58
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 13:41

Dark Angel 58

Peace!!!

Een vraagje over iOS 17.4... heeft iemand derde partij app stores geïnstalleerd?
Ik kon niet in Apple App Store vinden.

Ik heb rare geruchten gehoord want je hebt Apple Developer Account en Apple Connect Account nodig om derde partij App Stores te downloaden?????

En voor de anderen... Er is inderdaad geen optie aanwezig in iPadOS omdat het niet onder DMA wet valt :')

Eerlijk gezegd heb ik geen idee of de developers van derde partij App Store op iPhone ook iPhone/iPad app versies mogen verspreiden.
Zo ja, dan zie je reeds op iPhone geïnstalleerd app misschien wel in je Apple App Store in je account - apps - my apps - apps not on this ipad staan. Daarvandaan kun je hopelijk iPad versie downloaden.

Dus afwachten.

Achteraf besef ik wel hoe nutteloos DMA wet is geworden als we geen iPad versies mogen downloaden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Angel 58 op 12-03-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Voor de mensen die geen non-Apple-Stores willen, een chinees model ;) :

v&a aangeboden: Apple iPhone 15 Pro Max, 256GB Zwart Titanium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Of gewoon geen non Apple store downloaden kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dark Angel 58 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:10:
Een vraagje over iOS 17.4... heeft iemand derde partij app stores geïnstalleerd?
Ik kon niet in Apple App Store vinden.
Volgens mij is het hele ding dat je nu kunt sideloaden en daarmee alternatieve appstores kan installeren. De kans dat je ze in de Apple Appstore gaat vinden lijkt mij niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel 58
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 13:41

Dark Angel 58

Peace!!!

Dennisdn schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Volgens mij is het hele ding dat je nu kunt sideloaden en daarmee alternatieve appstores kan installeren. De kans dat je ze in de Apple Appstore gaat vinden lijkt mij niet zo groot.
Volgens mij gebeurt het niet zoals op MacOS waar je via websites de apps kunt downloaden.
Dat zou Apple nooit goedvinden, daarom mogen ze alleen via derde partij app stores de apps downloaden, wel eerst moeten de gebruikers derde partij app stores via Apple App Store downloaden, dat denk ik echt.
Het verklaart wel waarom de developers Apple Developer en Connect Accounts nodig hebben. Dan klopt het gerucht waarschijnlijk wel, zodat de gebruikers beide accounts niet hoeven aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Meer nieuws over side loading apps in de eu.
Apple today announced three further changes for developers in the European Union, allowing them to distribute apps directly from webpages, choose how to design in-app promotions, and more.

Apple last week enabled alternative app stores in the EU in iOS 17.4, allowing third-party app stores to offer a catalog of other developers' apps as well as the marketplace developer's own apps. As of today, Apple is allowing third-party app stores to offer apps solely from their own catalog. For example, a games studio could create an app store on iOS that exclusively offers their own games.

When directing users to complete a transaction on their website, developers can also now choose how to design their in-app promotions, discounts, and deals. Apple's templates for designing these links out to websites are optional as of today.

In addition, developers will soon be able to distribute apps directly from their websites, providing they meet Apple's specific criteria, such as being a member of the Apple Developer Program for two continuous years or more and having an app with more than one million first installs on iOS in the EU in the prior year, and commit to ongoing requirements, such as publishing transparent data collection policies. Apps distributed in this way must meet Apple's notarization requirements like all other iOS apps and can only be installed from a web domain registered in App Store Connect.

Authorized developers will gain access to APIs to facilitate app distribution from the web, integration with system functionality, back up and restore, and more. Web distribution will become available following a software update later in the spring – allowing app downloads directly from a website for the first time on iOS.

The latest changes are part of Apple's Digital Markets Act (DMA) compliance plan and only apply within the European Union.
Source: https://www.macrumors.com...-downloads-from-websites/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dark Angel 58 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Het verklaart wel waarom de developers Apple Developer en Connect Accounts nodig hebben.
Heb je daar een bron van? Dat een developer dat nodig heeft lijkt mij logisch, maar ik kan mij dat voor een gebruiker niet voorstellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisdn op 12-03-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Lees ik goed op https://developer.apple.com/support/web-distribution-eu/ dat je als ontwikkelaar 50 cent moet betalen aan Apple per keer dat je app gesideload en geïnstalleerd wordt?
Okee, de eerste 1 miljoen installaties is gratis. Maar je mag pas laten sideloaden als een app van jou het afgelopen jaar meer dan 1 miljoen keer geïnstalleerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Of-Aaargh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Lees ik goed op https://developer.apple.com/support/web-distribution-eu/ dat je als ontwikkelaar 50 cent moet betalen aan Apple per keer dat je app gesideload en geïnstalleerd wordt?
Dit klopt en was ook al eerder bekend gemaakt. Reken er maar op dat Apple het zo lastig en onaantrekkelijk maakt om een app via sideloading aan te bieden of te installeren. Dit zal een lang process worden waar Apple de grenzen opzoekt wat het minimaal moet doen om aan de EU wetgeving te voldoen. Een kat en muis spel met vele rechtzaken, eu store regel aanpassingen, onderzoeken en boetes tot gevolg.

[ Voor 3% gewijzigd door TechFox op 12-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is geen model onderscheiding maar eentje van de lokatie en het AppleID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Donstil schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:49:
[...]

Dat is geen model onderscheiding maar eentje van de lokatie en het AppleID.
aah yes, je hebt gelijk. Nog eens terug zitten lezen, maar het staat er niet inderdaad. Ik was er van overtuigd dat niet-westerse devices per definitie uitgesloten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:41
Ik heb toch wat raars bij mij thuis: sinds een aantal weken kan er vanaf 2 van de 5 iPhones niet meer geprint worden naar onze HP Color LaserJet Pro MFP M281fdw.

De melding die we dan krijgen is "Er is een probleem met de printer, controleer op fouten".

De twee iPhones in kwestie zijn uiteraard compleet up-to-date, evenals de printer. Ik heb de printer al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar ook daar geen succes mee.
Windows PC's en laptops werken wel gewoon. Daarnaast zijn er ook 3 iPhones die wél gewoon een printopdracht sturen.

iPhones die het niet doen zijn iPhone 12 van mijzelf en iPhone 12 van mijn vader.
iPhones die het wel doen zijn iPhone 12 van mijn moeder, iPhone 15 Pro Max van mijn zusje en iPhone 13 van mijn broertje.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:40
MusicMaikel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:50:
Ik heb toch wat raars bij mij thuis: sinds een aantal weken kan er vanaf 2 van de 5 iPhones niet meer geprint worden naar onze HP Color LaserJet Pro MFP M281fdw.

De melding die we dan krijgen is "Er is een probleem met de printer, controleer op fouten".

De twee iPhones in kwestie zijn uiteraard compleet up-to-date, evenals de printer. Ik heb de printer al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar ook daar geen succes mee.
Windows PC's en laptops werken wel gewoon. Daarnaast zijn er ook 3 iPhones die wél gewoon een printopdracht sturen.

iPhones die het niet doen zijn iPhone 12 van mijzelf en iPhone 12 van mijn vader.
iPhones die het wel doen zijn iPhone 12 van mijn moeder, iPhone 15 Pro Max van mijn zusje en iPhone 13 van mijn broertje.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Misschien WiFi vergeten en opnieuw verbinden.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 13:17
Sinds de laatste IOS update maakt mijn Iphone in eens veel meer foto mappen aan (Internal Storage). Voorheen was het altijd 202401, 202402, 202403 etc. Af en toe wel eens een 202301_a of _b erbij maar met de nieuwe versie is hij 202403 helemaal aan het opsplitsen in mapjes van _a t/m zb tot nu toe. Weet iemand hoe dit kan. Ik maak meestal een back-up daarvan (en ruim de foto's ook op via deze mappen omdat het sneller gaat dan op de telefoon) en dit is zo niet werkbaar met 149 mappen voor maand maart met in elke map maar enkele foto's.....

[ Voor 10% gewijzigd door Bart1983 op 15-03-2024 07:52 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste