La1974 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:27:
[...]
De impact zal nog moeten blijken. Maar het goede nieuws is dat de macht (en dus het geld) nu nog bij een select groepje bedrijven in de VS zit langzaamaan gebroken wordt.
Ik zie nu alleen nog maar negatieve sneren naar de EU. Dat zijn allemaal mensen die ervoor gezorgd hebben dat een groot deel van de macht/geld in de VS zit en niet bij ons zelf (via onze eigen overheid).
Dat is zeker goed nieuws en sta ik ook helemaal achter. Ik vind het prettig dat de Europese Unie doorpakt en zich niet laat meeslepen door de macht van de grotere techbedrijven in de wereld. Dit zijn de eerste stappen en vast ook een leerproces/precedent voor toekomstige maatregelen.
Echter, de negativiteit zit 'm voor mij niet in het uitgangspunt van deze maatregelen. Die zijn helder. Het fenijn zit 'm in de uitwerking van de maatregelen. De macht verschuift nu van Apple naar een ander groot techbedrijf met een groot portfolio van apps/games.
Voor die bedrijven wordt nu de weg vrijgemaakt onder het mom van marktwerking en concurrentie, wat naar de consument wordt gepresenteerd als 'vrije keuze voor iedereen'. Ik zie even niet hoe Epic Games (makkelijk voorbeeld) bijdraagt aan 'vrije keuze' voor de consument. Zij willen niet in de App Store om begrijpelijke redenen en brengen dus een eigen store uit. De vrije keus zal er niet komen, want nog steeds op één plek beschikbaar. De andere store dus.
Sorry als ik in herhaling begin te vallen.