Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquedds
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-12-2024
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen week geboden op een huis waarbij het bod ook geaccepteerd is. Omdat ik echt een noob ben wat betreft de huizenmarkt heb ik nog wat advies nodig, mijn netwerk is te klein hiervoor dus vandaar dat ik dit topic heb geopend.

Situatie:
Vriendin en ik beide in de 30, ik full time baan bij werkgever en zij heeft een eigen bedrijf, salaris:
Ik +-60k (bruto)
Vriendin +- 10k . Nog niet zoveel omdat ze pas begonnen is met haar bedrijf

Op dit moment wonen we in een apparment in Den Haag stad waar de kosten ongeveer €1070 zijn waarbij , kosten aan nutsvoorzieningen, internet, servicekosten en gemeentelijke belastingen ook zijn meegenomen.

De woning is vrij klein (+-55 m2) en de buurt is niet super chill, wel dicht bij een groot trein station en centrum van de stad, maar te druk en niet heel veilig. Type mensen wat hier woont zijn ook voornamelijk studenten of sociale huur, wel echt andere levensfase of type mensen.

Wij willen gaan verhuizen omdat ondanks dat de huur niet heel hoog, het toch weggegooid geld is. Wij hebben nu een huis op het oog waar we een bod op hebben gedaan van +-€300000. Dit huis is in een fijnere buurt, OV en uitvalswegen zijn dichtbij en het is ook een stuk groter +-85 m2. Met onze schramele maximale hypotheek van €210k zullen we dit nooit kunnen bekostigen. Ik heb zelf ook nog wat studieschuld die er blijkbaar hard inhakt en mijn vriendin kan nog geen hypotheek krijgen omdat haar bedrijf niet lang genoeg bestaat.

Nu kunnen we gezamenlijk 100k spaargeld inleggen (ik hou dan paar duizend over, zij wel iets meer) waardoor we het huis toch kunnen bekostigen. Ene kant denk ik van eigen geld beter (lenen kost geld 8)7 , rente is nu ook vrij hoog rond 4.2%), maar aan de andere kant het is echt veel geld en je hoort ook niet dat mensen zoveel geld inleggen... Als mensen een hogere hypotheek kunnen krijgen dan gaan ze van wat ik weet altijd daar voor i.p.v. hun spaargeld te gebruiken.
1)Lijkt het jullie slim om €100k spaargeld te gebruiken voor een huis of is het beter om een huis te kopen wat goedkoper is maar minder aan onze wensen voldoet?
2)Is het uberhaupt slim om je spaargeld in bakstenen te stoppen?
3)Of adviseren jullie om in de huurwoning te blijven en verder te sparen?

Daarnaast vragen we ons af of we teveel geboden hebben, 10k boven de vraagprijs... de peildatum van de laatste WOZ waarde is van 1 januari 2022. Wij zitten met ons bod nu 13k onder de laatste WOZ waarde. De prijs van huizen in nederland zijn zover ik weet wel flink gedaald vergeleken met begin 2022 en om maar 13k onder de WOZ waarde van 1 januari 2022 te zitten lijkt mij vrij weinig. We zitten er over te denken om ons bod bij te stellen naar een lager bedrag, misschien 5 of 10k minder. We hebben op dit moment nog niks getekend en ik kan als argument gebruiken bij de verkoper dat mijn hypotheek die ik kan krijgen lager is dan ik had verwacht (in de financiele voorwaarden staat dat de het contract kan worden gecanceld vanuit mijn kant als de financiering minder is dan 240k is). Op dit moment zijn wij volgens mij degene met het hoogste bod en er waren zo'n 3 of 4 andere bieders.
4) Zouden jullie ons adviseren om ons bod bij te stellen naar een lager bedrag met 5-10k minder, gebeurt dit uberhaupt en wat voor argumenten gebruikt men dan ?

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:54
Waar heb je dat geld voor gespaard? Als dat is om een woning te kopen, is er toch niks op tegen dat ook daarvoor te gebruiken. Enige punt is dat wanneer je eigen geld inlegt, je niet achteraf nog dat bedrag kunt lenen *en* renteaftrek kunt krijgen. Juist dat is de reden waarom toch vaak gezegd wordt ‘niet altijd al je eigen geld inleggen’.

Het voordeel van eigen geld in bakstenen te stoppen is dat je kapitaal dan een stuk minder gevoelig is voor inflatie, zeker op de wat langere termijn. Ook het verschil in spaar- en hypotheekrente is een mooi argument om je geld wel in je huis te stoppen.

De huizenprijzen staan wat onder druk maar juist in het relatief betaalbare segment, waar jij nu in zit, is dat minder voelbaar en ik denk dat wanneer al onder de laatste WOZ waarde zit met je bod dat je gewoon goed zit.

Nu bij gaan stellen is vooral de manier om onbetrouwbaar over te komen. Dat je het bod hebt gedaan, betekent toch ook dat je het dat bedrag waard vond?

Wil je je beroepen op een financieringsvoorbehoud, dan moet je ook echt een afgewezen financiering hebben. Alleen een ‘we kunnen het niet lenen’ is daarvoor niet genoeg en een uitstekend recept om de 10% boete voor je kiezen te krijgen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
liquedds schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:44:
1)Lijkt het jullie slim om €100k spaargeld te gebruiken voor een huis of is het beter om een huis te kopen wat goedkoper is maar minder aan onze wensen voldoet?
Als het een 'normaal' & courant huis is, dan is het niet gek. Je zit nog niet eens boven de gemiddelde huizenprijs.
Technisch gezien zijn er betere beleggingen. Maar als jij bij elk negatief nieuwsbericht de beurskoersen er panisch bij pakt, dan is het misschien beter voor je nachtrust om het in je huis te steken.
Stenen zijn een fatsoenlijke belegging, wat aan de veilige kant, maar niet direct fout oid.

Zelf heb ik zo'n bedrag ook 'extra' in mijn huis zitten, maar daardoor zijn mijn maandlasten dusdanig laag dat ik geen ORV meer nodig heb. Ook bij werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid heb ik geen stress.
Sparen heeft niet zozeer veel effect, wachten totdat je vriendin mee doet met de hypotheek maakt een veel grotere impact. Maar dan moet je realistisch bepalen wat haar inkomen gaat worden.
Als zij over 2 jaar €40-50k binnen brengt, dan verdubbelen je hypotheek mogelijkheden.

Misschien dat je dan een huis koopt dat in 1x goed is in plaats van een doorstroom woning
4) Zouden jullie ons adviseren om ons bod bij te stellen naar een lager bedrag met 5-10k minder, gebeurt dit uberhaupt en wat voor argumenten gebruikt men dan ?
Een beetje koudwatervrees?

Het is (volgens mij) vrij uitzonderlijk dat de verkoopprijs nog verandert. Hooguit door een bouwkundige keuring, waarbij de meerkosten van het onderhoud worden verrekend.
'Zomaar' een nieuwe prijs af willen spreken is ook niet heel erg netjes. Vergelijk het met marktplaats, stel je verkoopt iets, iemand doet een bod en terwijl je over de levering aan het afstemmen bent 'moet' er ineens iets van de prijs af. 'Doe dan niet zo'n bod'.

Als ik de verkoper zou zijn loop je wat risico. Als de kopers €10k willen zakken, dan bel ik de '2de bieders' of ze voor de nieuwe lagere prijs willen kopen. (Als het verschil tussen het originele bod en de nieuwe prijs overbrugbaar is). Het vertrouwen in de eerste kopers loopt namelijk een flinke deuk op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je ná de koop van dit huis maar een paar duizend over hebt, hoe wilde je dan de inrichting gaan doen of verbouwen? En zorg je dat als je koopt, de investering van beiden goed vastlegt? Mocht je uit elkaar gaan, heb je dan dus geen gesteggel meer.

Investeren in baksteen is zeker geen slecht idee, maar je moet er wel voor betalen kunnen. Ik zou dus wat kleiners gaan zoeken, maar de vraag is of je er nog onderuit kan, nu het bod geaccepteerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:38:
Ik zou dus wat kleiners gaan zoeken, maar de vraag is of je er nog onderuit kan, nu het bod geaccepteerd is.
Tuurlijk kan dat, er is geen een koopakte getekend:
We hebben op dit moment nog niks getekend

[ Voor 22% gewijzigd door Wispe op 04-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:38:
Als je ná de koop van dit huis maar een paar duizend over hebt, hoe wilde je dan de inrichting gaan doen of verbouwen?
Of daarna een tijdje sparen?

Als ze genoeg €'s hebben om niet direct financieel aan de grond te zitten bij een tegenslag dan is er niet direct een reden om het niet te doen.

Ik verbaas me soms over de bedragen die mensen na de aankoop van hun (nieuwbouw) woning nog direct uitgeven. De tijd dat je na de grootste aankoop van je leven op een houtje moet bijten is wel voorbij.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 19:31
Waarom heb je nog een studieschuld terwijl je 100k spaargeld hebt? Studieschuld aflossen en spaargeld in het huis investeren, tijd om te genieten van je gespaarde geld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-06 18:54

Dido

heforshe

Ik heb afgelopen week geboden op een huis waarbij het bod ook geaccepteerd is.
Dan is er dus een overeenkomst, ook al heb je die dan kennelijk nog niet ondertekend.
We zitten er over te denken om ons bod bij te stellen naar een lager bedrag, misschien 5 of 10k minder. We hebben op dit moment nog niks getekend
Je heb al een (mondelinge) koopovereenkomst.
Je kunt je niet beroepen op voorwaarden uit het koopcontract dta je nog niet getekend hebt, maar je kunt natuurlijk altijd proberen de mondelinge overeenkomst open te breken.

Als er nog andere geinteresseerden zijn met een acceptabel bod, zou ik als verkoper het openbreken door jou dan ook waarschijnlijk zien als een goede reden om met een van die anderen in zee te gaan.
SCIxX schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:05:
Waarom heb je nog een studieschuld terwijl je 100k spaargeld hebt? Studieschuld aflossen en spaargeld in het huis investeren, tijd om te genieten van je gespaarde geld.
Een studieschuld met 1,78% rente aflossen om meer hypotheek te nemen tegen 4,2%? Waarom zou dat voordelig zijn? Zelfs met HRA is dat niet zomaar voordelig.

[ Voor 20% gewijzigd door Dido op 04-06-2023 11:09 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Precies, studieschuld aflosen met je spaargeld en dan zul je zien dat je een hoger bedrag als hypotheek kunt krijgen.

Je kunt dit ook laten berekenen door de hypotheekadviseur... Met en zonder studieschuld en hoeveel eigen inleg je dan overhoudt.

[ Voor 36% gewijzigd door AapBart op 04-06-2023 11:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

Through the...

Goede vragen, alleen stel je die meestal voordat je een verbintenis van 300k aangaat.

Maar op basis van wat heb je dan 300k geboden, of ben je pas na je bod op internet gaan kijken wat je kan lenen?

Hou je ook even rekening met bijkomende kosten? Je zal nog ongeveer 6k moeten bijleggen qua notaris en eventueel overdrachtsbelasting (hoewel je waarschijnlijk onder de 35 bent).

Maar als je nog geen koopcontract hebt getekend kom je er nog mee weg.

https://www.rijksoverheid...-het-kopen-van-een-woning

Maar fraai is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADW
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-06 18:02
Ik denk dat het belangrijk is om te weten of je nieuwe huis leuk genoeg vind. En ook nog de volgende jaren. Als je daar blij van wordt dan maakt de financiele keuze in dit geval minder uit (mits je het kunt betalen natuurlijk).

Op lange termijn is het spaargeld in je huis stoppen juist een goede keuze. Per maand is je hypotheek lager, je houdt dan dus meer over per maand, dat geeft rust. Ook voor de toekomst is het beter. Je zult toch een keer moeten aflossen. Ook bij aanschaf van een nieuw groter huis in de toekomst is het handig.

Een flink bedrag in je huis stoppen is vooral op DIT moment onhandig vanwege de beperkte buffer. Daar zul je dus rekening mee moeten houden. Als je vooral aan de slag gaat met meer verdienen (bedrijf van je vriendin), niet teveel uitgeven (vooral geen grote verbouwing in je net aangeschafte huist) dan heb je zo je buffer weer wat meer op orde. Over een paar jaar ben je uiteindelijk blij met de minder grote hypotheek.

Denk je dat je de aanstaande jaren je buffer niet op orde krijgt, dan is wellicht dit huis te duur voor je. Hoewel ik dat niet vermoed vanwege de huur die je nu ook al kan betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door RADW op 04-06-2023 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:26

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou dan toch een hypotheek van 10-20k meer nemen, om eventuele onvoorziene omstandigheden op te kunnen vangen.
Extra aflossen kan altijd (minstens 10% per jaar, afhankelijk van de hypotheek), dus daarmee kan je later alsnog meer eigen geld inleggen.

Ga eens met een (onafhankelijk) financieel adviseur praten als je er echt niet uit komt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Hoe hoog is je studie schuld en hoeveel rente betaal je daarop? Vergelijk dit met hoeveel hypotheek je extra kan krijgen en de rente op die hypotheek.

Heb je een concrete hypotheek voorliggen en heb de hypotheek verstrekker verteld dat je 100K spaargeld hebt (en een studie schuld)? Dit kan voor de rente uitmaken (aangezien je geen 100% financiering doet), je moet met de verstrekker bespreken waar bijvoorbeeld de staffel grens ligt, en dat een beetje uitmikken. Kijk ook hoeveel je kan aflossen in een jaar, je zou iets meer kunnen lenen (en dus meer spaargeld aanhouden) en dan later dit jaar als nog aflossen.

Hoeveel spaar je in de maand? Wat zouden de nieuw maandlasten zijn in het nieuwe huis, vraag met name na wat de kosten van energie/verwarming zijn (over de afgelopen 3-5 jaar).

Ik zou zelf minimaal 5 of 10 duizend euro buffer willen hebben, dat laatste als je zelf een auto hebt. Ook is het afhankelijk of je kan terugvallen op bijvoorbeeld ouders als je in de (financiële) problemen komt. Daarnaast heb je geld nodig voor inrichting, je kan veel zelf doen maar zaken als vloer/wanden wil je meestal doen voordat je er in gaat.

Als ik het zo even uitreken op 1 inkomen van 60K, studie schuld van 20K en eigen inleg van 100K, kom ik op 240K, butto 1200, netto 900 (let op exclusief nuts, dus je vaste laten worden HOGER), 5 jaar vast, annuïteit

20K meer studie schuld is 10K minder hypotheek, als ik je schuld verhoog naar 40K

Ik heb deze gebruikt, bij eigenhuis de 100K ingevuld, tevens moet je soms ergens 1 euro invullen want 0 accepteert ie niet

Maar maak een afspraak, en dan kunnen ze beter adviseren..... (en ga bij meerdere verstrekkers langs)

[ Voor 9% gewijzigd door jeanj op 04-06-2023 11:37 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 17:55
Dido schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Een studieschuld met 1,78% rente aflossen om meer hypotheek te nemen tegen 4,2%? Waarom zou dat voordelig zijn? Zelfs met HRA is dat niet zomaar voordelig.
De studieschuld telt in zijn geheel mee voor wat je kan lenen. Als er dus nog een relatief klein deel van de studieschuld nog open staat, kan het gunstiger zijn om het af te lossen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TheGhostInc schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:57:
Of daarna een tijdje sparen?

Als ze genoeg €'s hebben om niet direct financieel aan de grond te zitten bij een tegenslag dan is er niet direct een reden om het niet te doen.

Ik verbaas me soms over de bedragen die mensen na de aankoop van hun (nieuwbouw) woning nog direct uitgeven. De tijd dat je na de grootste aankoop van je leven op een houtje moet bijten is wel voorbij.
Lijkt me niet dat slapen op een matje op de grond een gezond idee is, omdat je nog moest sparen om een bed te kopen bijvoorbeeld. En 'voor een paar duizend euro' alleen een bed kopen lijkt me ook lastig, je wilt ook andere meubels dan alleen een bed hebben en moet vast andere dingen nog hebben. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 04-06-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SCIxX schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:05:
Rente op studiefinanciering is minder dan de rente van hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CH4OS schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:34:
[...]
Lijkt me niet dat slapen op een matje op de grond een gezond idee is, omdat je nog moest sparen om een bed te kopen bijvoorbeeld. En 'voor een paar duizend euro' alleen een bed kopen lijkt me ook lastig, je wilt ook andere meubels dan alleen een bed hebben en moet vast andere dingen nog hebben. ;)
Bed vanuit ouderlijk huis meeverhuizen en de rest van marktplaats af halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KcRp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-06 01:38
Zoals iemand al zei, dit zijn vragen die je jezelf moet stellen voordat je een bod doet op een huis. Je komt eerlijk gezegd onzeker over en je zit op een belangrijk punt in je leven. Het advies is dan vooral: denk goed na, praat erover met je naasten en hou je hoofd koel.

Een huis kopen is normaal gesproken een uitstekende investering, vooral als het om je woning gaat. Huizenprijzen stijgen op de langere termijn, terwijl geld door inflatie minder waard wordt. Er zijn andere investeringen mogelijk, maar een eigen woning is m.i. de beste.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:34:
[...]
Ze wonen in een huurhuis, ik neem even aan dat ze een volledige inrichting mee kunnen nemen.

En dan nog, meer dan duizend euro uitgeven aan een matras voor met z'n 2-en is al stevig. De rest (ombouw e.d.) kun je bij de kringloopwinkel halen.

Maar je geeft precies aan waar ik een beetje allergisch voor ben in NL. Een paar duizend euro is heel veel geld voor een functionele inrichting. Als je de ikea leegtrekt kun je alles hebben staan voor zo'n bedrag.
Duurder is een keuze, die je ook prima niet kunt maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
Studieschuld telt het bedrag dat je had aan begin van aflossing. Dus OF ineens afbetalen of gewoon zien als onderdeel van de hypotheek, niet half aflossen. (In eerste geval heb je lekker goedkope hypotheek).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

geaccepteerd bod op woning 300k, eigen inleg 100k

Met onze schramele maximale hypotheek van €210k zullen we dit nooit kunnen bekostigen. Ik heb zelf ook nog wat studieschuld die er blijkbaar hard inhakt en mijn vriendin kan nog geen hypotheek krijgen omdat haar bedrijf niet lang genoeg bestaat.
?.?

Lijkt me dat je onbezonnen zomaar een bod uitbrengt terwijl je de woning niet kunt kopen/onderhouden.

Woning van 300k, zal ook wel wat werk hebben als er zomaar en bod is geaccepteerd. dat herstellen/moderniseren kost ook geld.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-06 19:13
De gemiddelde Nederlander? verhuist in zijn leven ongeveer 7 maal.

Waarom advies vragen of de investering verantwoord is. Kort antwoord: JA.
In dit topic zijn de inflatie en waardevastheid van onroerend goed al genoemd.

Vermoedelijk geen ouders die een "eigen woning" hadden. De opvoeding is vaak bepalend of er huur of koop gedaan word na het verlaten van het ouderlijk huis.
Mijn kinderen heb ik altijd vertelt, uit inmiddels opgedane ervaring, dat kopen indien mogelijk de beste optie is.

Ik bevind me in de senioren klasse en heb in het begin ook gehuurd maar na 7 jaar een behoorlijk bedrag betaald te hebben voor "een dak boven het hoofd" de stap genomen om te kopen.

Bijna 40 jaar terug was het een berg guldens waarover het ging met een rente van 11,6%. Maar nu 40 jaar en wederom een woning verder kan ik alleen maar terug kijken en lachen om het bedrag van toen. Nog steeds betalen we maandelijks wat hypotheek kosten maar het bedrag is "peanuts" in verhouding tot de inkomsten.

Probeer een zo hoog mogelijke hypotheek te krijgen die je maandelijks kan opbrengen zodat het eigen geld een stukje als buffer kan blijven dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zoals al een aantal maal genoemd is het helemaal geen slechte investering om spaargeld in een woning te stoppen. Dan weet je vrij zeker dat het niet minder waard wordt.

De enige redenen om het niet te willen, zijn 1. je hebt het spaargeld ergens anders voor nodig en 2. je mist HRA. Als je nu al weet dat je binnenkort een nieuwe auto o.i.d. moet aan schaffen, dan moet je natuurlijk daar wat spaargeld voor reserveren. Dat je HRA mist hoeft geen probleem te zijn, je bent netto goedkoper uit en je wilt uiteindelijk je hypotheek toch aflossen, dus je maandbedrag wordt er lager van. Het wordt ook makkelijker om later naar een duurdere woning te verhuizen.

Ik weet niet hoe lang jullie al werken, maar als je een ton bij elkaar hebt gespaard, dat is ook best flink, als jullie goedkoper gaan wonen in een koopwoning, dan spaar je misschien nog wel wat meer en heb je zo weer een flinke buffer aan spaargeld.

Ik zou denk ik even een begroting maken voor de komende 5 jaar en dan zien of je er weer bovenop komt qua spaargeld. Denk ook even na over je relatie, dat is de grootste onzekere factor in je leven. Werk en inkomen is redelijk voorspelbaar, maar een partner kan zich bedenken (of iemand anders tegenkomen) en uit je leven wandelen. Als een van jullie nu al twijfelt, dan zou ik het risico niet nemen. Reserveer ook wat geld voor onderhoud aan het huis. Als je op al die vlakken de komende 5 jaar geen problemen ziet en je bent in d gelegenheid om weer een buffer op te bouwen, dan zou ik zeggen doen.

[ Voor 24% gewijzigd door PhilipsFan op 04-06-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:52
99ruud99 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:00:
Studieschuld telt het bedrag dat je had aan begin van aflossing. Dus OF ineens afbetalen of gewoon zien als onderdeel van de hypotheek, niet half aflossen. (In eerste geval heb je lekker goedkope hypotheek).
Als je extra aflost, kun je DUO vragen om een nieuwe berekening. Dat kan wel degelijk een betere optie zijn dan alles aflossen. Goed (laten) doorrekenen bij welk nieuw bedrag DUO je meer kunt lenen voor je hypotheek en dan dat aflossen.

Meer algemeen: vlak niet uit wat een creditcard of simpele roodstand op je betaalrekening aan impact hebben op het maximaal te lenen bedrag. Dus wie binnenkort een (nieuwe) hypotheek nodig heeft: los alles af en beëindig de optie. Na aankoop kun je dat weer activeren, maar het scheelt een paar 10K in het te ma. Te lenen bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
*knip*
Dit is nergens voor nodig.

[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 04-06-2023 13:56 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:50
Wij hebben recent ook zo rond de 100k eigen geld in een huis gestoken (90k in huis + ~10-15k belasting/taxatie/advies).
Voor ons belangrijke reden is dat we daarmee net onder de 80% financiering bleven en daarmee het rentepercentage meteen wat lager konden houden.

Wel voldoende buffer overigens om meubels etc te betalen en eventueel zaken als wasmachine/auto die kapot gaan te vervangen indien nodig.

Studieschuld bij 1 van ons afgelost (was nog maar zeer klein deel over en hypotheekverstrekker kijkt naar oorspronkelijke bedrag) en 1 gewoon laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Toke_gt schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Meer algemeen: vlak niet uit wat een creditcard of simpele roodstand op je betaalrekening aan impact hebben op het maximaal te lenen bedrag. Dus wie binnenkort een (nieuwe) hypotheek nodig heeft: los alles af en beëindig de optie. Na aankoop kun je dat weer activeren, maar het scheelt een paar 10K in het te ma. Te lenen bedrag.
Aan de andere kant, misschien kun je ook beter niet voor een maximale hypotheek gaan.
Ik heb mijn CC en DK gewoon actief gelaten, ook al stond er geen schuld op. Geen enkel probleem, als je je niet tot het maximum in de schuld probeert te steken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Wild Chocolate schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Aan de andere kant, misschien kun je ook beter niet voor een maximale hypotheek gaan.
Ik heb mijn CC en DK gewoon actief gelaten, ook al stond er geen schuld op. Geen enkel probleem, als je je niet tot het maximum in de schuld probeert te steken.
Helemaal eens, ik vind het ook niet zo verstandig om maximale hypotheek te gebruiken. Ik bedoelde het meer omgekeerd: door zulke kredieten daalt het maximum en mensen zijn er zich niet altijd bewust van. Daardoor kun je bedrogen uit komen.
Voorbeeld: je denkt dat je max 300K kunt lenen, hebt 260K nodig, maar door CC en stufi kom je ineens maar tot maar 250K. Door aflossen CC kom je wel aan die 260K.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:18
1. Je hebt geboden en krijgt nu twijfels of je niet te veel betaalt. Tja, ik denk dan: handen geschud, klaar. Nu nog de prijs naar beneden praten is in ieder geval tegen alles waar ik in geloof....

2. Hypotheek, spaargeld, stufi: Leningen kosten altijd geld. Je hebt een ton aan spaargeld en dus lijkt het erop alsof jullie per jaar zo'n 5-10.000 sparen boven je normale verplichtingen, lijkt mij een goed vertrekpunt. Voortaan: Rekenen en sparen of aflossen baseren op betaalde of ontvangen effectieve rente.

3. Een goedkoper huis? Tja, wil je er lang of kort blijven wonen? Zoals al eerder gezegd als je elk jaar verhuist kost t je extra, blijf je er 20 jaar in wonen zal de prijs best meevallen, het woning tekort is echt niet in 10 jaar verholpen.

4. Huren voor 1.000/maand inclusief gas-licht-water-nuts? Vind ik niet heel veel. Bij een eigen huis krijg je ook vaste lasten, extra verzekeringen en belastingen (opstal, OZB, etc) MAAR het pand wordt wel steeds een stukje meer van jou.

5. Je hypotheekmannetje of desnoods (beter) een onafhankelijk financieel planner (zie bijvoorbeeld https://www.vofp.nl/ - geen ervaring mee) kan je adviseren, ook voor de wat langere termijn. Wel ALLES dat jullie hebben, kunnen en willen op tafel gooien. Emotionele factoren zoveel mogelijk vermijden.

6. Inrichten etc. Kringloop is al genoemd. Wij zitten zeer riant in wat in het westen omschreven zou worden als een "kapitaal pand". Afbetaald door relatief zuinig te leven. Stoelen uit de kringloop omdat 2.000 voor een makkelijke stoel belachelijk is, omdat 8-10 eetkamerstoelen voor 500+ per stuk belachelijk is. Dure stoelen zitten geen cent beter of makkelijker dan goeie gebruikte. Het heeft alleen tijd nodig om ze te vinden.

7. (Spaar)geld in bakstenen? Ik zeg doen! Ook al was het soms afzien (als 2 ZZP'ers via een BV met soms langdurig geen werk en nooit de hoofdprijs qua tarieven), het is nu volledig van ons met nu en zodra straks het pensioen begint dus alleen de vaste lasten..... Ik was ook begin 30 toen we dit kochten. Eerst flink aflossen, daarna voor meer geld verbouwd als dat de oorspronkelijke koopprijs was. Verstandig met de centen omgaan en je realiseren dat je elke euro maar 1x kunt uitgeven. Ondertussen hebben we ook wel gewoon "geleefd" en niet op een houtje zitten bijten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-06 21:19

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Even een heel ander perspectief. Als je nu een huis kunt kopen en daar maar twee ton hypotheek voor nodig hebt dan zou ik dat gelijk doen. Met een paar bakken latex ziet het er fris uit en al het andere kun je ook wel doen wanneer je er in zit. Wanneer jullie beiden gezond zijn en er geen reden is om aan te nemen dat jullie potentieel om inkomen te winnen op korte termijn drastisch verandert dan is dit een redelijk safe optie.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

yalerta schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:11:
De gemiddelde Nederlander? verhuist in zijn leven ongeveer 7 maal.

Waarom advies vragen of de investering verantwoord is. Kort antwoord: JA.
In dit topic zijn de inflatie en waardevastheid van onroerend goed al genoemd.

Vermoedelijk geen ouders die een "eigen woning" hadden. De opvoeding is vaak bepalend of er huur of koop gedaan word na het verlaten van het ouderlijk huis.
Mijn kinderen heb ik altijd vertelt, uit inmiddels opgedane ervaring, dat kopen indien mogelijk de beste optie is.

Ik bevind me in de senioren klasse en heb in het begin ook gehuurd maar na 7 jaar een behoorlijk bedrag betaald te hebben voor "een dak boven het hoofd" de stap genomen om te kopen.

Bijna 40 jaar terug was het een berg guldens waarover het ging met een rente van 11,6%. Maar nu 40 jaar en wederom een woning verder kan ik alleen maar terug kijken en lachen om het bedrag van toen. Nog steeds betalen we maandelijks wat hypotheek kosten maar het bedrag is "peanuts" in verhouding tot de inkomsten.

Probeer een zo hoog mogelijke hypotheek te krijgen die je maandelijks kan opbrengen zodat het eigen geld een stukje als buffer kan blijven dienen.
Leuke gedachte, maar probeer maar gelijk iets fatsoenlijks te kopen na het afronden van je studie. Heeft weinig te maken met opvoeding, of wat je van huis uit mee krijgt, en meer met een jubelton en huizenprijzen op het moment dat je afstudeert.

Een zo hoog mogelijke hypotheek nemen vind ik overigens belachelijk slecht advies. Je moet juist een hypotheek nemen die je makkelijk kunt betalen, zodat je geld overhoudt voor de leuke dingen in het leven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:13
Mag je überhaupt in Nederland nog een aanvaard bod intrekken of wijzigen?

In België gaat dat niet, of je hebt veel goodwill nodig van de eigenaars of je moet een aanzienlijke schadevergoeding betalen. (Ook al is het niet ondertekend)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
TheGhostInc schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Ze wonen in een huurhuis, ik neem even aan dat ze een volledige inrichting mee kunnen nemen.

En dan nog, meer dan duizend euro uitgeven aan een matras voor met z'n 2-en is al stevig. De rest (ombouw e.d.) kun je bij de kringloopwinkel halen.

Maar je geeft precies aan waar ik een beetje allergisch voor ben in NL. Een paar duizend euro is heel veel geld voor een functionele inrichting. Als je de ikea leegtrekt kun je alles hebben staan voor zo'n bedrag.
Duurder is een keuze, die je ook prima niet kunt maken
Helemaal mee eens. Mijn 500 gulden (!) Seats en Sofa's bankstel heeft 15 jaar trouw dienst gedaan. En Marktplaats staat vol met zeer bruikbare wasmachines en -drogers (waar je die laatste strikt genomen ook niet ècht nodig hebt...).
En het 26ehands servies met gouden randjes is daarna nog doorgegaan naar een vriend die op zichzelf ging wonen 😂

Men verliest af en toe een beetje uit het oog dat een heleboel dingen die we "nodig hebben", gewoon pure luxe zijn.

Hoezo, verbouwing? Die zal toch wel kunnen wachten tot we het geld ervoor hebben...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
crazyx schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:48:

In België gaat dat niet, of je hebt veel goodwill nodig van de eigenaars of je moet een aanzienlijke schadevergoeding betalen. (Ook al is het niet ondertekend)
Je mag als koper tot 3 dagen na tekenen zelfs nog intrekken zonder boete.
Als verkoper mag dat tot tekenen, daarna zit je vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Wild Chocolate schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Helemaal mee eens. Mijn 500 gulden (!) Seats en Sofa's bankstel heeft 15 jaar trouw dienst gedaan. En Marktplaats staat vol met zeer bruikbare wasmachines en -drogers (waar je die laatste strikt genomen ook niet ècht nodig hebt...).
En het 26ehands servies met gouden randjes is daarna nog doorgegaan naar een vriend die op zichzelf ging wonen 😂

Men verliest af en toe een beetje uit het oog dat een heleboel dingen die we "nodig hebben", gewoon pure luxe zijn.

Hoezo, verbouwing? Die zal toch wel kunnen wachten tot we het geld ervoor hebben...
Voor veel dingen is tweedehands inderdaad een goede.optie. of gewoon de spullen uit het studentenhuis nog een paar jaar meeslepen en langzaamaan vervangen.

Zaken die veel energie verbruiken zoals wasmachines/drogen, koelkasten en tv's zou ik vooral even goed uitrekenen of met de hoge energieprijzen van nu het wel zinvol is om een ouder model te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-06 19:13
Jeroenneman schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Een zo hoog mogelijke hypotheek nemen vind ik overigens belachelijk slecht advies. Je moet juist een hypotheek nemen die je makkelijk kunt betalen, zodat je geld overhoudt voor de leuke dingen in het leven.
Je mist een stukje uit de zin. Er staat een zo hoog mogelijke hypotheek verkrijgen DIE JE OP KAN BRENGEN.

Belangrijker is de opmerking van @PhilipsFan
Hoe ontwikkelt de relatie zich? Opbreken van relaties zijn vaak zeer vervelend op het persoonlijke vlak indien er langdurige contracten zijn zoals huizen of kinderen.
De term "Seven Year Itch" spreekt voor zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

M'n allereeste gedachte bij het doorlezen van je OP:

Waarom heb je zoveel vragen en twijfels?

Het komt over alsof je koudwatervrees hebt en nu allemaal beren op de weg _wilt_ zien.

Nu is het kopen van een huis idd een grote beslissing, die langdurige gevolgen heeft en ook een aantal fikse risico's,
Die echter niet zozeer in die koopwoning zelf liggen, maar veelal eerder in hoe 'stabiel' iemands toekomstverwachting, zijn inkomen en bv relatiestatus is.

Dat lijkt me dan voral de essentiele vraag:
Zal deze koopwoning in de komende 5 tot misschien 10 jaar ook jouw plaats gaan zijn en zal je toekomst, inclusief partner een bepaald verloop kennen die bij deze woning past.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
Toke_gt schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Als je extra aflost, kun je DUO vragen om een nieuwe berekening. Dat kan wel degelijk een betere optie zijn dan alles aflossen. Goed (laten) doorrekenen bij welk nieuw bedrag DUO je meer kunt lenen voor je hypotheek en dan dat aflossen.

Raar mijn hypotheek gaf aan dat ik nog een schuld had van 36k, ondanks dat ik al 30k had afgelost en had laten herberekenen. Kon daardoor 36k minder lenen.
Uiteindelijk gewoon die 6k extra afgelost en daardoor 36k hogere hypotheek. (Dit was bij de Rabobank, januari dit jaar, dus misschien afgelopen maanden anders geworden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

yalerta schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Je mist een stukje uit de zin. Er staat een zo hoog mogelijke hypotheek verkrijgen DIE JE OP KAN BRENGEN.

Belangrijker is de opmerking van @PhilipsFan
Hoe ontwikkelt de relatie zich? Opbreken van relaties zijn vaak zeer vervelend op het persoonlijke vlak indien er langdurige contracten zijn zoals huizen of kinderen.
De term "Seven Year Itch" spreekt voor zich.
Maar op kan brengen interpreteert de één als "maximaal wat ik nog kan dragen op droog brood", terwijl de ander daarbij al rekening houdt met allerlei andere lasten of spaarvermogen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Philip Ross schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:53:
[...]

Voor veel dingen is tweedehands inderdaad een goede.optie. of gewoon de spullen uit het studentenhuis nog een paar jaar meeslepen en langzaamaan vervangen.

Zaken die veel energie verbruiken zoals wasmachines/drogen, koelkasten en tv's zou ik vooral even goed uitrekenen of met de hoge energieprijzen van nu het wel zinvol is om een ouder model te kopen.
Witgoed inderdaad een goed punt qua energieverbruik, zeker iets om op te letten. TV helpt het vooral om niet gelijk 65' te nemen. De techniek is daar misschien wel iets zuiniger geworden, maar een wat oudere 40' tegenover een nieuwe 55' vermoed ik dat de 40 nog steeds zuiniger is. En tweedehands hoeft niet per ze heel oud te zijn, hè...
TV staat overigens vrij laag op de lijst met dingen die je ècht nodig hebt, als je het mij vraagt... Bij mij was een wasdroger destijds wel bijna onmisbaar, omdat ik 5 sets werkkleding per week moest wassen. En was te drogen hangen in een flat, wordt het leefklimaat niet bepaald beter van...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Aangezien het om de financiering van de woning gaat, gaat dit topic naar PFSL :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 29-06 18:54

Dido

heforshe

RM-rf schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:13:
Nu is het kopen van een huis idd een grote beslissing, die langdurige gevolgen heeft en ook een aantal fikse risico's,
Tsja, toen meer dan 20 jaar geleden gebeld werd dat ons bod geaccepteerd was vond ik dat ook heel spannend. Meteen mijn ouders gebeld, en mijn moeder reageert (goedbedoeld, maar toch) met : "Leuk! Toen je vader zo oud was als jij nu was hij zijn derde huis aan het kopen :)"

Dat plaatste e.e.a. toch wel even in perspectief :D

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Dido schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Tsja, toen meer dan 20 jaar geleden gebeld werd dat ons bod geaccepteerd was vond ik dat ook heel spannend. Meteen mijn ouders gebeld, en mijn moeder reageert (goedbedoeld, maar toch) met : "Leuk! Toen je vader zo oud was als jij nu was hij zijn derde huis aan het kopen :)"

Dat plaatste e.e.a. toch wel even in perspectief :D
Voor jou misschien, ik vind het eerder een totaal nutteloze vergelijking omdat volledig verschillende generaties die in totaal andere economieeen leven niet écht zinnig één-op-één vergeleken kunnen worden.

Het zegt dus helemaal niks dat je vader toen 'zn derde huis kocht' over wat de betekenis voor jou van je beslissing voor jou nu is.

Hooguit kan ik me voorstellen dat zo'n opmerking ook een deel 'angst' kan wegnemen voor het gegeven dat iedereen vroeger of later belangrijke beslissingen moet nemen...
Dat het dan ook uiteindelijk 'gewoon' een besluit is waarvan je voors en tegens moet afwegen en dan het diepe in moet springen (of niet)...
Het weinig zin heeft eindeloos te blijven twijfelen, enkel omdat iets een beslissing is die lang effect zal hebben.

TS moet imho zich vooral afvragen _waarom_ hij nu plots gaat zitten twijfelen loopt te miepen over achterdeurtjes als dat verlagen van het al aangenomen bod van 5-10K, als dit wel het huis is waarmee hij zich de komende 5 jaar gelukkig kan zien worden met zn partner.

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 04-06-2023 14:45 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-06 20:55
Wat ga je anders met die 100k doen?
Als je verwacht dat die 100k veel meer wordt in de komende jaren (oa beleggen of investeringen), dan kan je ervoor kiezen om het niet in stenen te stoppen. Maar iemand die door de jaren heen tot 100k heeft gespaard, zal waarschijnlijk niet zo denken. Anders had je het geld allang in projecten gestopt.

Daarnaast ken ik weinig mensen die 100k hebben gespaard! Dus iets doe je heel goed. Dan maak ik me geen zorgen dat jij financieel achteruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:48

Secsytime

Automagisch

*knip* graag constructief

[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 05-06-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:05
Dido schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:07:

[...]

Ik lees die redenatie vaker en hoewel dat financieel gezien klopt, kan je met de huidige prijzen gemiddeld genomen geen normaal huis in de Randstad kopen als je een studieschuld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:48

Secsytime

Automagisch

kx22 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:30:
Wat ga je anders met die 100k doen?
Als je verwacht dat die 100k veel meer wordt in de komende jaren (oa beleggen of investeringen), dan kan je ervoor kiezen om het niet in stenen te stoppen. Maar iemand die door de jaren heen tot 100k heeft gespaard, zal waarschijnlijk niet zo denken. Anders had je het geld allang in projecten gestopt.

Daarnaast ken ik weinig mensen die 100k hebben gespaard! Dus iets doe je heel goed. Dan maak ik me geen zorgen dat jij financieel achteruit gaat.
Kan ook uit een erfenis oid komen he, over de herkomst wordt namelijk niets gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
99ruud99 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Raar mijn hypotheek gaf aan dat ik nog een schuld had van 36k, ondanks dat ik al 30k had afgelost en had laten herberekenen. Kon daardoor 36k minder lenen.
Uiteindelijk gewoon die 6k extra afgelost en daardoor 36k hogere hypotheek. (Dit was bij de Rabobank, januari dit jaar, dus misschien afgelopen maanden anders geworden...)
Gaat om wat je extra aflost, niet wat je regulier aflost. Dan heeft herberekenen geen effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar nog eens even op een bierviltje zitten rekenen, als TS dus maar 210k kan lenen terwijl zijn inkomen 60k is staat er nog een flinke studieschuld tegenover.

Dus zeker 45k?

Dus als je die aflost heb je nog 50k op de rekening en kan je wel de hele hypotheek krijgen als ik het zo even bereken.

Dat klinkt dus stukken beter, tenminste voor mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
In bijna de hele wereld is het gebruikelijk dat je een flink deel zelf betaald. Nederland is 1 van de weinige landen waar je vrijwel alles in een hypothecaire lening kunt onderbrengen. Zullen wij dan de enige zijn die het snappen en al die andere landen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Frame164 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:57:
In bijna de hele wereld is het gebruikelijk dat je een flink deel zelf betaald. Nederland is 1 van de weinige landen waar je vrijwel alles in een hypothecaire lening kunt onderbrengen. Zullen wij dan de enige zijn die het snappen en al die andere landen niet?
Dus omdat het anders is in de wereld, doe jij niet mee?
Wij hebben (nog) rente aftrek, en een woningmarkt die voorlopig nog niet zal inzakken, werknemers bescherming, ww, qua etc.

Wijs even een land aan waar ze dit ook zo hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:15
crazyx schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:48:

Een bod doen (op papier of mondeling) bij de makelaar heeft juridisch geen betekenis. Als het bod geaccepteerd is (via telefoonje van de makelaar) dan is er nog steeds geen overeenkomst.

In veel gevallen is een mondeling bod ook rechtsgeldig (de bewijslast kan daarbij wel een juridisch dingetje worden), maar bij het kopen van een huis heeft een mondeling overeenkomst 0,0 waarde in Nederland. Daarvoor moeten beide partijen eerst een contract tekenen, waarna er een bedenktijd gaat lopen waarin de koper zich nog zonder gevolgen kan terugtrekken (de verkoper niet!).

Dus als TS een bod heeft uitgebracht wat is geaccepteerd dan moet er eerst nog een concept koopcontract worden opgesteld door de makelaar (gaat weer paar dagen overheen) en moet dit worden ondertekend door de partijen. Aangezien TS niet aangeeft dat hij getekend heeft kan TS dus gewoon een simpel mailtje sturen dat hij afziet van de koop. Vervelend voor de verkopers natuurlijk en de betreffende makelaar zal mogelijk in een volgende huis verkoop de verkoper adviseren niet het bod van TS te accepteren maar van een ander...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• liquedds
Ik zal proberen om alle vragen hier te beantwoorden en overal op te reageren. Allen bedankt voor de reply's en het meedenken. Ik reageer wat traag omdat ik bezig ben met het lezen van de koopakte en de toelichting daarbij. Ik wil dat morgen weer terugsturen met mijn opmerkingen naar de makelaar.

@StevenK
Waar heb je dat geld voor gespaard?
Het geld heb ik tijdens de Corona periode gespaard omdat 1) er niet veel was om geld aan uit te geven 2) ik graag een huis wilde kopen omdat kopen beter is dan huren.

Nu bij gaan stellen is vooral de manier om onbetrouwbaar over te komen. Dat je het bod hebt gedaan, betekent toch ook dat je het dat bedrag waard vond?
Klopt ik vond toen het huis het bod waad, maarja mijn waarde schatting is subjectief.. ik vroeg me af of het objectief ook deze waarde heeft.

Goed om te weten dat we ons niet zo makkelijk kunnen beroepen op financieringsvoorbehoud

@TheGhostInc
Zo te lezen is het geen slechte inverstering. Ik weet daarnaast niet zoveel van beleggen en voor mijn eigen gemoedtoestand zou ik niet zomaar 100k ergens anders in willen beleggen. Het fijne is inderdaad dat de maandlasten wat lager worden. Ik vermoed niet dat mijn vriendin haar inkomen in 2 jaar groeit naar 40-50k. In de business waar ze zit moet je een lange adem hebben (horeca).

@CH4OS
Het huis wordt met vloer opgeleverd in goede conditie. We denken er alleen over om het te verven, daarnaast kan ik mijn ikea meubels meenemen van mijn huidige huurwoning. Daar kunnen we voorlopig wel mee vooruit.

@SCIxX:
Rente op studieschuld is vrij laag, zeker lager dan hypotheek. Vandaar dat ik dacht liever een studieschuld met lage rente dan aflossen en hogere hypotheek. Bij Beide opties moet ik uiteindelijk wel wat cash inleggen (het gaat alleen naar de bank of de bank en DUO).

@Dido
Aan meerdere reacties te lezen is het niet slim om mijn bod te verlagen, we hebben ook besloten dat niet te doen.

@AapBart
Is het toch niet slimmer om je studieschuld te behouden nu de rente op die schuld zo laag is? De inflatie is hoger.

@Barrycade
Ik heb dat bod gedaan op basis van wat ik dacht dat ik kon lenen en hoeveel spaargeld we erin konden stoppen. Praktisch mogelijk of het slim is begon ik me nu pas af te vragen. De kosten koper had ik al meegerekend die kunnen we ook met het spaargeld financieren.

@RADW
We zijn wel van plan redelijk zuinig te leven de eerste (paar jaren). Ik verwacht ook dat mijn inkomen stijgt, allemaal wel dingen waarvan we ons niet kunnen permiteren dat die niet verkeerd uitpakken omdat we geen buffer hebben. Als alles goed gaat hebben wel weer zo een buffer.Mijn vriendin heeft wel nog wat meer geld achter de hand, het is vooral ik die na deze aankoop paar duizend euro over heb. We hebben trouwens geen auto en ook niet nodig (dichtbij OV) dus daarvoor heb ik geen buffer nodig.

@dragonhaertt
Aan welke onverwachte onmstandigheden denk jij dan?

@jean
Zo rond de €15000 en 1,7% rente uit mn hoofd. Ik heb al verteld aan de bank dat we 100kg spaargeld bank hebben. "20K meer studie schuld is 10K minder hypotheek", bij ABN AMRO is het net andersom, 10k studieschuld is 20k minder hypotheek.

@KcRp
Ja we praten ook met naasten die al een huis hebben gekocht, vanwege het kleine netwerk heb ik ook maar een thread geopend. Deze reacties zijn echt hulp behulpzaam!

@Hackus
We hebben wel vooraf berekent dat we dit kunnen bekostigen door de combinatie hypotheek en spaargeld. Of het slim is was een tweede, maar dat lijkt wel als ik meeste reacties zo lees. De woning is al in goede staat.

@Yalerta
Toch advies gevraagd omdat ik en mijn vriendin nog nooit in ons leven in een keer 100k hebben uitgegeven, denk dat dit geld voor de meeste Nederlanders, toch wel eng als ik er over nadenk, in 1 dag 100k armer

@PhillipsFan
Spaargeld hebben we op dit moment niet voor wat anders nodig en ja dat we HRA missen lijkt niet heel erg zolang we de 100k ook in de nieuwe woning stoppen. Ik vermoed dat we ook wel redelijk weer wat gaan sparen in het eerste jaar (geen auto, geen dure vakanties en geen extra geld nodig voor inrichting behalve verf). Een begroting maken ga ik ook proberen te doen zover ik er tijd voor heb... ik moet nu ook de hypotheek en alles wat bij het kopen van een huis komt regelen.

@Toke_gt.
Maar dan los je de ene lening af voor een andere lening, je geeft dan uiteindelijk toch veel spaargeld uit, in mijn geval ongeveer 10k minder (dus 90k) en je hebt wel een hogere rent

@Yaksa
Ik doe mijn best, ik was vanochtend bezig het inlezen van het concept koopcontract. Morgen moet ik mijn op en aanmerkingen hierop naar de verkoopmakelaar toe sturen.

@n3otnhebest
Wij hebben geen auto en ja wasmachine die hebben we wel nodig. Mocht die stuk gaan dan moeten tijdelijk naar een waserette gaan denk ik, maar daar valt ook weer voor te sparen.

@Wild Chocolate& @TokeGT
Als ik niet maximaal leen heb ik ook wat meer ademruimte wat betreft mijn financienen elke maand. Fijn dat je hetzelfde daar over denkt.

@DjoeC
1) Ja naar beneden gaan is na alle reacties te lezen niet slim, gaan we dus ook niet doen
2) We sparen zo rond de €100000 boven normale verplichtingen, afgelopen 2 jaar zelfs €15000
3) We willen er denk ik zo tussen de 5-10 jaar blijven wonen
4) Nee de huurwoning was vrij goedkoop. Ik weet niet zeker of in nu aan het scheefwonen was maar waarschijnlijk wel
5) Als we dit huis gaan kopen heb ik daar nu denk ik geen tijd meer voor..
6) inrichting kunnen we meenemen uit oude huis
7) Ok dus slimme keuze

@jazzy
verwacht niet dat we in inkomen achter uit gaan

@RM-rf
Ik heb twijfels omdat ik 100k een heel hoog bedrag vind. Wat je uit mijn situatie misschien kan opmaken is dat ik en mijn vriendin geen mensen zijn de veel grote uitgaven doen, we zijn redelijk zuinig. Daarom is dit wel erg spannend voor ons. Ik vermoed dat we binnen 5-10 jaar wel zullen verhuizen inclusief partner.

@kx22
We hebben geen andere plannen met de 100k

@Secsytime
Ja ik begon toch te twijfelen of 100k gebruik handig is. Wat betret het bod , ik had al paar keer geboden op een goedkoper huis en had het niet gekregen. Toen dit huis gezien en dacht die krijg ik toch nooit en zit bijna tegen onze max aan wat we kunnen bieden. Toen geboden en wel gekregen, was dus ook niet echt voorbereid op dat dit bod geaccepteerd zou worden.

@President
Er is inderdaad nog niks getekend. We hebben ervoor gekozen om er wel voor te gaan.

Update naar allen. Plan is nu om het huis voor het geboden bedrag te kopen inclusief 100k spaargeld. Na lezen van de reacties en zelf nog op onderzoek uitgaan is naar mijn denken een slimme keuze

[ Voor 9% gewijzigd door liquedds op 04-06-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De studieschuld aflossen om een hogere hypotheekschuld te nemen is bijzonder vreemd in mijn ogen. De DUO schuld heeft een zeer lage rente en is tot 60 maanden uit te stellen. Dus mocht je ooit langdurig ziek worden dan zet je DUO tijdelijk even stil, dat gaat je bij een hypotheek niet snel lukken :+ Daarnaast kom je met een hogere hypotheek ook in een hogere risicoklasse, dus de rente van je volledige hypotheek wordt hoger. Ten slotte is de DUO schuld ook aftrekbaar in box 3 om onder de vermogensbelasting grens te blijven indien van toepassing.

Spaargeld in stenen pompen lijkt me vrijwel altijd een solide investering, zeker in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Idd studie schuld heeft lagere rente, maar niet aftrekbaar dacht ik, maar dan nog is het beter deze niet af te lossen, zolang de hypotheek rente boven de 2,4 zit (bij je huidige inkomen)

Verder neem je dus geen hypotheek bij de ABN, maar ergens anders. Je kan zeker een hypotheek van 240k krijgen met de gegevens die je hebt aangegeven (op 1 inkomen).. dus de vraag is, hoeveel van de 60-100k ga je investeren. Ik zeg probeer 20k over te houden, als je nog 5-10k meer moet bijleggen om in een lagere risico classe te komen, dan zou ik dat zeer zeker overwegen. Vergeet de kosten kopen niet.

Kijk ook nog even naar de nhg.
Vergeet ook niet e,a, contractueel te regelen tussen jou en je partner

Succes

[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 04-06-2023 17:06 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@liquedds Even een verschil aanmaken:

100k spaargeld investeren is slim, iets kopen -wat zo lijkt- net/niet uit kan is niet zo slim.

300k - 100k eigen geld is 200k, je kunt maximaal 210k lenen. dat is erg krap bemeten.
Maar als de woning klaar is om er zo in te kunnen trekken zonder enige kosten is dat mooi meegenomen.
(overdrachtsbelasting, notariskosten, bouwkundig rapport,bankgarantie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 15:38
Het is wel een flinke uitgave maar je krijgt lagere maandlasten en over een tijdje heeft je vriendin ook een inkomen. Dus even krap zitten qua spaargeld is te overzien.

Wat de studieschuld en leencapaciteit betreft zou je kunnen kijken bij een andere adviseur wat er mogelijk is.
Studieschuld aflossen is altijd nog een optie als dat gunstiger uitpakt qua hypotheek. Vergeet eventjes de goedkope rente erop maar bedenk dat wel geld dat je kan uitgeven aan meubels voor je huis ook wat waard is.
Of een kleine reserve voor onverwachte kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hackus schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:05:
@liquedds Even een verschil aanmaken:
100k spaargeld investeren is slim, iets kopen -wat zo lijkt- net/niet uit kan is niet zo slim.

300k - 100k eigen geld is 200k, je kunt maximaal 210k lenen. dat is erg krap bemeten.
Mwoah, in dit geval valt dat wel mee. Inkomen van vriendin wordt niet of nauwelijks meegeteld maar is er wel. Kan eventueel verhoogd worden als het nodig is. Spaarzaamheid is gebleken. Er zijn geen kinderen in het spel. Courante prijscategorie. DUO is een flexibele crediteur. Kans op restschuld bij verkoop is nihil.

Half Nederland koopt een huis aan de maximale hypotheek, dit geval lijkt me laag in het risicospectrum te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-06 19:23

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je al 100k gespaard hebt is het even afzien maar kun je toch snel weer je buffer opbouwen? Doen en genieten 😊

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Jazzy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:44:
Even een heel ander perspectief. Als je nu een huis kunt kopen en daar maar twee ton hypotheek voor nodig hebt dan zou ik dat gelijk doen. Met een paar bakken latex ziet het er fris uit en al het andere kun je ook wel doen wanneer je er in zit. Wanneer jullie beiden gezond zijn en er geen reden is om aan te nemen dat jullie potentieel om inkomen te winnen op korte termijn drastisch verandert dan is dit een redelijk safe optie.
Dat is aangenomen dat je het met een paar bakken latex redt.

Als TS het aandurft om de Funda-link te posten kun je vast wel zinnige feedback krijgen of je dit huis moet willen kopen voor die prijs of hoeveel er echt aan moet gebeuren omdat je anders bouwkundige problemen krijgt.

Maar dat heeft wel een beetje hetzelfde risico als in Reddit "roast me" posten, de kans bestaat dat je ook reacties krijgt die je liever niet had willen horen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:30
Wilke schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:41:
Maar dat heeft wel een beetje hetzelfde risico als in Reddit "roast me" posten, de kans bestaat dat je ook reacties krijgt die je liever niet had willen horen.
De kans bestaat dat de ene helft je een verbouwing van 50k wil aanpraten (want leven zonder kookeiland, kan dat nog in 2023?) en de andere helft je twee kinderen gaat aanpraten, en opmerkt dat je daar nog geen slaapkamers voor hebt.

Er zijn heel veel bouwkundige problemen die je (zeker op zorgvuldig gekozen Fundafoto's) niet zult zien, en de meeste Tweakers hebben geen bouwkundige achtergrond. Ik zou deze oefening overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:24:

De enige redenen om het niet te willen, zijn 1. je hebt het spaargeld ergens anders voor nodig en 2. je mist HRA. Als je nu al weet dat je binnenkort een nieuwe auto o.i.d. moet aan schaffen, dan moet je natuurlijk daar wat spaargeld voor reserveren. Dat je HRA mist hoeft geen probleem te zijn, je bent netto goedkoper uit en je wilt uiteindelijk je hypotheek toch aflossen, dus je maandbedrag wordt er lager van. Het wordt ook makkelijker om later naar een duurdere woning te verhuizen.
zoals ik het heb begrepen wordt die 100k die je inlegt door de belastingdienst ook gelijk gerekend tot overwwaarde, je kan dus niet later nog een hypotheek van 100k nemen met rentaaftrek om die 100k inleg uit je woning te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik zou het gewoon doen. Ik heb ook een maximale hypotheek genomen destijds en het resterende bedrag aangevuld met spaargeld.

Wel ben ik meteen extra gaan aflossen elke maand en ik bespaar nu al 40 euro per maand ten opzichte van de eerste aflossing. Die 40 euro los ik uiteraard ook weer extra af.

Ik zou gewoon goed kijken naar je persepectief qua werk, extra inkomsten en de toekomst. Een huis is in mijn ogen altijd een prima investering, het is immers je basis. En zoals het er nu naar uit ziet wordt het huis als basis steeds moeilijker te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik denk als de sodemieter een hypotheekadviseur in de arm nemen! Vat het niet lichtzinnig op zo’n hypotheek. Verbintenis voor het leven. Er kan van alles misgaan (gezondheid, werk, privé etc). Je bent een lening aangegaan van 200k+. Hierboven staan vast hele nuttige antwoorden maar ik betwijfel of iemand er echt verstand van heeft. Waarschijnlijk niet want anders hadden ze hier niet gepost.

Overigens enorm goed dat je al deze vragen stelt denk ik, daar niet van.

[ Voor 8% gewijzigd door Deruxian op 04-06-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Frame164 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:57:
Wij snappen het en types als Dirk Scheringa snappen het nog het best!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
liquedds schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:37:

@Toke_gt.
Maar dan los je de ene lening af voor een andere lening, je geeft dan uiteindelijk toch veel spaargeld uit, in mijn geval ongeveer 10k minder (dus 90k) en je hebt wel een hogere rent
stin00 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:56:
De studieschuld aflossen om een hogere hypotheekschuld te nemen is bijzonder vreemd in mijn ogen
Dat hangt ervan af of je met de hypotheek en eigen geld aan het benodigde bedrag komt, ondanks de studieschuld. Die schulden zijn vaak niet 1 op 1 tegen elkaar weg te strepen*. Het kan dus zo zijn dat je met het afbetalen van studieschuld wél het huis kan kopen en zonder afbetalen niet, ondanks het eigen geld. Daarom advies om het goed te laten doorrekenen.
Verder kan het ook heel fijn zijn om iets meer hypotheek te nemen dan strikt noodzakelijk, zodat je wat van je eigen geld overhoudt voor jekannietweten. Ik meen te lezen dat TS het best een hele grote stap vindt om al het spaargeld te moeten investeren. Dan kan een iets hogere hypotheek heel geruststellend zijn. Het resterende eigen geld en het spaargeld dat je na aankoop weer opbouwt, kun je vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld één hypotheekdeel met een kortere looptijd en lagere rente versneld af te lossen.
Er zijn heel veel mogelijkheden, daarom moet je echt snel naar een hypotheekadviseur.

*als je een studieschuld had van oorspronkelijk 25000 euro, waarvan je inmiddels 15000 regulier hebt afgelost, telt die 25K in volledigheid mee als bedrag dat je moet aflossen. Dat reduceert je maximaal te lenen bedrag met meer dan die 25K (heeft te maken met besteedbaar vrij inkomen per maand, dus zonder je vaste lasten). Als je je resterende studieschuld van nog 10K aflost, telt er helemaal niets meer mee en kun je minimaal 25K extra lenen, waardoor je je hypotheek misschien makkelijker rondkrijgt zonder al je eigen geld te moeten investeren. Niet gezegd dat je dat dan ook volledig moet lenen, maar je moet goed laten doorrekenen wat het beste bij jou past.

[ Voor 20% gewijzigd door Toke_gt op 05-06-2023 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Vergeet je ook niet om goed vast te leggen voor het geval dat de relatie stuk loopt. Ik lees dat jij voornamelijk het meeste inlegt. Het zou leuk zijn als je dat ook weer terug krijgt mocht de relatie stuk lopen in de plaats van 50 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

eamelink schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Half Nederland koopt een huis aan de maximale hypotheek, dit geval lijkt me laag in het risicospectrum te zitten.
Helemaal eens. Wat ook vaak vergeten wordt is dat er in die maximale hypotheek ook al zeer uitgebreid rekening gehouden wordt met risico. Met dank aan de wetgever en de hypotheeknemers die gedwongen verkoop zo veel als mogelijk willen voorkomen. Zeker aan het begin van je carrière is het risicoprofiel nog lager.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:44

Lordy79

Vastberaden

Ik denk na alles gelezen te hebben dat het prima is om die 100k te investeren
Het is ook niet echt uitgeven maar investeren. Je krijgt er iets voor terug, namelijk een flink deel van je nieuwe huis.
Daarnaast klink je erg enthousiast over je nieuwe woonomgeving tov de oude en dat is onbetaalbaar!

Het enige dat je zou kunnen doen is maximaal lenen en een deel van de 100k in de zak houden en die bijv beleggen voor lange termijn (pensioen/wereldreis). Door meer af te lossen (want schuld is hoger) spaar je daardoor automatisch meer. Maar mijn gevoel is dat jullie sowieso wel met geld kunnen omgaan en snel weer een flinke buffer hebben.
Verder kun je altijd besluiten meer af te lossen op je hypotheek maar over een paar jaar meer opnemen op je huis is lastiger.

Dus lekker kopen en ervan genieten! Veel plezier gewenst.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 29-06 19:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

2: Waarom niet, dat is wat je sowieso doet (want je neemt hoogstwaarschijnlijk geen afslossingsvrije hypotheek)
3: Zeker niet.

Als het een keuze is om het spaargeld in het huis te steken of niet, reken dan gewoon uit wat het je scheelt. € 350 per maand bruto, zal zo'n € 220 per maand netto zijn.

Ik zou het (op misschien € 10.000 na) allemaal gebruiken om het huis me te kopen. Een buffer is altijd prettig, op de spaarrekening laten staan levert niks op. Je moet al serieus gaan beleggen om meer rendement te halen (en dat is niet gegarandeerd).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 20:40

ISJ

*EDIT*
ging over starterslening maar wordt niet aangeboden in Den Haag.

[ Voor 82% gewijzigd door ISJ op 05-06-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 22:06
Ik heb een aantal jaar terug voor ongeveer dezelfde keuze gestaan...
~200K Gezamelijk spaargeld
~350K hypotheek (was mogelijk)

Uiteindelijk besloten voor een huis van ~330K te gaan
~200K Hypotheek
~140K zelf ingelegd (dit inclusief kosten koper, aankoop makelaar notaris etc)
Hierdoor kwam ik onder de 60% hypotheek rente (Scheelde destijds 0,7% hypotheek rente).

Hierdoor hadden we nog ~60K spaargeld over voor verbouwing, onverwachte dingen (dit zal in jou geval niet zo zijn.)
Hierna meteen begonnen met extra aflossen door dat de hypotheek ruim onder ons maximum lag (dit zal in jou geval niet zo zijn).

Mijn advies zou dan ook zijn, leg niet alles in hou wat over voor een buffer voor onverwachte zaken.
Je zit nog aan het begin van je carriere, verwacht je snel in salaris omhoog te gaan dan voor de maximum hypotheek gaan. Verwacht je geen salars stijging, dan zou ik niet voor de maximum hypotheek gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquedds
Bedankt allen voor het advies, we hebben ervoor gekozen om de woning te kopen met een hypotheek en het 100k spaargeld :) Nu loop ik op dit moment tegen wat anders aan, hiervoor heb ik om de onderwerpen niet door elkaar te laten lopen een ander topic geopend met titel "hoe onderzoeksplicht uitvoeren koop jaren 30 woning?" in forum sectie 'wonen mobiliteit>wonen'

[ Voor 87% gewijzigd door liquedds op 05-06-2023 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-06 15:12
Bouwtechnische keuring is het woord dat je zoekt. Die wil je zeker laten doen voordat je een huis met een ouderdomsclausule koopt. Als je het koopcontract al moet tekenen wil je een voorbehoud opnemen waarbij je van de koop af kan als er grote gebreken uit de bouwtechnische keuring naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquedds
Bedankt voor je antwoord Mike!
Bouwtechnische keuring gaan we inderdaad z.s.m. inplannen, was vergeten die te vermelden. Is dat dan echter voldoende?
As de bewoonster last had van meerdere lekkages in het verleden die nu niet spelen dan kom ik daar toch niet achter bij die keuring, of is dit niet interessant om te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-06 19:25
Voor wat betreft de financiering zou ik denk ik kiezen voor een tussenvorm.

Op basis van alleen jouw inkomen, zonder studieschuld, een NHG rente van 4,16 procent (10 jaar vast) zou je een hypotheek moeten kunnen krijgen van 270.000 euro.

Dan hou je dus nog een redelijke buffer over aan spaargeld voor de komende jaren, en alle onvoorziene uitgaven (of verbouwingen / verduurzaming) die je nu nog niet kunt overzien.
En mocht je over een paar jaar toch willen aflossen, dan kan dat tot ongeveer 30.000 euro per jaar zonder problemen.

Voor wat betreft je studieschuld heeft de ABN wel ongeveer gelijk. Als het een "oude" lening is (15 jaar aflossen), dan moet de bank op basis van de huidige rentevoet (1,78 procent) rekenen met een maandlast van 0,75% van het originele leningbedrag. Stel je had ooit 10.000 euro studieschuld, dan komt dat neer op 75 euro per maand.
Met 75 euro per maand aan extra financiele verplichtingen gaat je maximale hypotheek met iets van 15.000 euro omlaag.
Dus het is zeker de moeite waard om even met de hypotheekadviseur samen te kijken wat de beste optie is voor de studieschuld. Helemaal aflossen kan de moeite waard zijn, maar ze mogen ook rekening houden met een gedeeltelijke aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
liquedds schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:02:
Bouwtechnische keuring gaan we inderdaad z.s.m. inplannen, was vergeten die te vermelden. Is dat dan echter voldoende?
As de bewoonster last had van meerdere lekkages in het verleden die nu niet spelen dan kom ik daar toch niet achter bij die keuring, of is dit niet interessant om te weten?
De keuring is niet destructief, dus laat altijd ruimte over voor verborgen gebreken. Als die uitgesloten worden door die ouderdomsclausule komt dat, voor zover ik het begrijp, op je zelf neer.

Ik zou in mijn achterhoofd, en portemonnee, houden dat je een jaren 30 huis koopt, die (voor zo ver ik het lees) niet gerenoveerd is. Zo'n lekkage kan wat schade veroorzaken aan de balklaag, en bij een jaren 30 woning kan je er vanuit gaan dat je met houten balken te maken hebt.

Dus hou er rekening mee dat er toch nog wat weg kan komen, enerzijds aan adviezen vanuit de bouwkundige keuring, anderzijds na aankoop.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:23
Maximaal lenen en aanvullen met spaargeld.

Dan kun je met het restant spaargeld een buffer aanhouden en vervolgens aflossen op de hypotheek (vaak 10% boetevrij per jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

AapBart schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:07:
Precies, studieschuld aflosen met je spaargeld en dan zul je zien dat je een hoger bedrag als hypotheek kunt krijgen.

Je kunt dit ook laten berekenen door de hypotheekadviseur... Met en zonder studieschuld en hoeveel eigen inleg je dan overhoudt.
Dit lijkt mij financieel geen goed advies. Door een lagere hypotheek, heb je lagere lasten en kun je later de studieschuld aflossen, wat een lagere rente heeft (zelfs met HRA)

De TS is nog jong en is echt wel verstandig om dat in een huis te steken. Je hebt nu al 100k kunnen sparen, dus dat ga je straks ook weer sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:18
Zorg dat je koopcontract afhankelijk is van de bouwtechnische keuring en overleg met de keurmeester of verder onderzoek al dan niet wenselijk is.

Wij hebben lekkages gehad en (vrijwel allemaal) verholpen. Wat opgelost is is net zo interessant als dat je een keertje een voetbal door de ruit gehad hebt waarna er nieuw glas ingekomen is. Hoewel, misschien interessant als er kleurverschil in het glas zit.

Huis van 90 jaar oud kent risico's. Da's de charme van een oud huis ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquedds
Ik heb een bod uitgebracht waarop een concept koopakte is opgesteld. Deze is nog niet getekent. In de concept koopakte staat dat als de essentiele renovaties die volgen na de bouwkundige keuring hoger uitvallen dan €5000 we de keuze hebben om de woning te weigeren. Als de keurder aanvullend ondezoek adviseert mogen we de woning ook weigeren.

Ik zou dus aan de bewoonster kunnen vragen welke essentiele reperaties om de woning woonbaar te maken waren uitgevoerd in de periode dat zij daar woonde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eamelink schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Mwoah, in dit geval valt dat wel mee. Inkomen van vriendin wordt niet of nauwelijks meegeteld maar is er wel. Kan eventueel verhoogd worden als het nodig is. Spaarzaamheid is gebleken. Er zijn geen kinderen in het spel. Courante prijscategorie. DUO is een flexibele crediteur. Kans op restschuld bij verkoop is nihil.

Je vat de insteek waarschijnlijk niet of verkeerd op. Ik heb het nergens over restschuld bij verkoop, dat is ook helemaal niet ter sprake. Ook heeft TS niets te maken met 'Half Nederland' maar gaat het om hun situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:44

Lordy79

Vastberaden

dat zijn dingen die ik de bouwtechnische keurmeester (m/v) zou melden voordat de inspectie plaatsvindt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Goede tips al genoemd hier. Mogelijk dubbel, maar mijn 2 cent: Wat ik handig / nuttig vond:

Wat betreft je relatie: dit gaat om groot geld en lange termijnen. Dus ga er nu je samen 'goed' bent voor zitten om dingen te regelen die je niet meer regelt als je elkaar niet meer in de ogen wil kijken.

- Vastleggen van je relatie als je niet bent getrouwd / geregistreerd. Ik heb een samenlevingscontract en testament van de Hema. Begrijpelijk en snel geregeld.
- Vastleggen van verdeling van inbreng, keuze: verdeling van bezit van huis anders dan 50-50 afspreken, of een schuldbekentenis laten schrijven (handgeschreven met handtekening en bedrag, kan zonder notaris ofwel 'onderhands' geregeld worden. Bij verkoop van het huis gaat dan éérst die ton er weer uit, daarna deel je winst (of verlies).

Wat betreft keuring:
- bouwkundige keuring in de 3 dagen bedenktijd laten uitvoeren en vragen of het rapport daarvan ook binnen die dagen beschikbaar is. Dan kun je ook bij gebreken < afgesproken bedrag gewoon er onder uit.
- bij de keuring aanwezig zijn voor tekst en uitleg.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:52

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Barrycade schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Dus omdat het anders is in de wereld, doe jij niet mee?
Wij hebben (nog) rente aftrek, en een woningmarkt die voorlopig nog niet zal inzakken, werknemers bescherming, ww, qua etc.

Wijs even een land aan waar ze dit ook zo hebben.
Noorwegen kan de hypotheek max 85% van de taxatieprijs zijn. Sociale verzekeringen zijn vergelijkbaar al dan niet beter ;)
Overigens ook HRA.

Hoe dan ook, stenen zijn bijna altijd een goede investeringen waar ter wereld ook.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:18
Hoe toekomstvast is een huis van 85m2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:30
liquedds schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:39:
Ik heb een bod uitgebracht waarop een concept koopackte is opgesteld. Deze is nog niet getekent. In de concept koopacte staat dat als essentiele reovaties die volgen na de bouwkundige keuring hoger uitvallen dan €5000 we de keuze hebben om de woning te weigeren. Als de keurder aanvullend ondezoek adviseert mogen we de woning ook weigeren.

Ik zou dus aan de bewoonster kunnen vragen welke essentiele reperaties om de woning woonbaar te maken waren uitgevoerd in de periode dat zij daar woonde?
Kun je doen maar heb je weinig aan. Ik zou me sterk afvragen of je dit traject door wilt zetten. Je zit zo te lezen nog niet zo ver in de materie en bent behoorlijk grote stappen aan het zetten. De dingen die jij noemt over bouwkundige keuring komen niet exact overeen met de standaard-bepalingen uit een NVM-contract bijvoorbeeld. Dat vind ik zorgelijk. Het lijkt er op dat je er vrij makkelijk over denkt maar bijv. zo'n bouwkundige keuring stelt weinig voor en je kunt na tekenen van het koopcontract echt niet meer zo makkelijk onder de koop uit.

Bezint eer ge begint :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• runnergunner
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-09-2023
Het klinkt alsof je heel erg impulsief hebt gehandeld. Het is wellicht handig om eerst het gesprek aan te gaan met een adviseur die je hierin professioneel kan adviseren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
matty___ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:29:
Hoe toekomstvast is een huis van 85m2?
Ik zie het probleem niet, integendeel.
Mensen zullen altijd ergens willen wonen, liefst in hun eigendom.
Er zijn meer alleenstaanden en eenoudergezinnen dan ooit, dus relatief kleine woningen zijn, en zullen altijd in trek zijn.

In BE gaan de prijzen van de typische "wijkvilla's" veel minder snel omhoog dan die van goede kleine woningen. Het zou me verbazen mocht dat sterk verschillen bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquedds
@Fr33z

Bedankt voor je reactie, wel een vraagje, Je zei het volgende:
"De dingen die jij noemt over bouwkundige keuring komen niet exact overeen met de standaard-bepalingen uit een NVM-contract bijvoorbeeld".

Wat is er dan er anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdewit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-06-2023
Waarom zou de buurt onveilig zijn? Kan t ook zijn dat t aangepraat wordt vanuit de overheid om soort angst te creeeren. Dat merk ik, het is eigenlijk altijd en overal negatief. Heb jaren in de kruidenbuurt in Eindhoven gewoont. Stond bekend als de hel en verdoemenis. Nooit mezelf daar onveilig gevoeld, mijn vriendin ook niet. Nu is de hele wijk plat en wat er voor terug is gekomen is een trieste vinuxwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:30
liquedds schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:35:
@Fr33z

Bedankt voor je reactie, wel een vraagje, Je zei het volgende:
"De dingen die jij noemt over bouwkundige keuring komen niet exact overeen met de standaard-bepalingen uit een NVM-contract bijvoorbeeld".

Wat is er dan er anders?
een standaard voorbehoud zegt niks over aanvullend onderzoek en er dan ineens onderuit kunnen. Standaard gaat het over 'direct noodzakelijk onderhoud' en zet je daar een bedrag bij. Die toevoeging van 'extra onderzoek is ook reden voor ontbinding' is afwijkend en lijkt me ook heel moeilijk acceptabel als verkoper. Uit dit soort dingen leid ik af dat je er vrij makkelijk over lijkt te denken. Dat hoeft niet erg te zijn maar een koopovereenkomst tekenen is echt een ding en je zit er daarna redelijk aan vast. Financieel kun je het denk ik wel bolwerken, of het financieel handig was kun je pas over 5 jaar zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
Nu kunnen we gezamenlijk 100k spaargeld inleggen (ik hou dan paar duizend over, zij wel iets meer) waardoor we het huis toch kunnen bekostigen. Ene kant denk ik van eigen geld beter (lenen kost geld 8)7 , rente is nu ook vrij hoog rond 4.2%), maar aan de andere kant het is echt veel geld en je hoort ook niet dat mensen zoveel geld inleggen...
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar wij hebben 150k spaargeld ingelegd in ons huis. Genoeg mensen die dat doen, maar meestal hangen ze dat niet aan de grote klok.

Daarnaast: de meeste mensen hebben überhaupt niet zoveel spaargeld, die geven alles uit wat er binnen komt, oftewel je doet het goed :)

Zorg wel dat je wat over houdt voor de inrichting en een buffer voor als de auto/wasmachine/etc stuk gaat.

Veel plezier met je nieuwe huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:18
cadsite schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:24:
[...]

Ik zie het probleem niet, integendeel.
Mensen zullen altijd ergens willen wonen, liefst in hun eigendom.
Er zijn meer alleenstaanden en eenoudergezinnen dan ooit, dus relatief kleine woningen zijn, en zullen altijd in trek zijn.

In BE gaan de prijzen van de typische "wijkvilla's" veel minder snel omhoog dan die van goede kleine woningen. Het zou me verbazen mocht dat sterk verschillen bij jullie.
Ik zit hier voor TS in te vullen dus kan het helemaal fout hebben: Ik denk dat hij rond de 30 is en wellicht dat kinderen een optie zijn. Dan loop je over 5 jaar al tegen de grenzen aan.

Maar ik snap ook jouw argument

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• liquedds
Vandaag de bouwkundige keuring gehad. Er waren vrij weinig echte gebreken aan het huis, enige was een stopcontact die niet goed geaard was in de badkamer maar dat zou opgelost worden voor de oplevering (volgens mij ook verplicht). Aantal andere dingen die niet direct opgelost hoeven te worden maar waar wel werd aanbevolen om dat na loop van tijd wel op te pakken. Bewoner gaf aan nooit tegen enige probleem te zijn gelopen wat betreft het huis en ook nooit aan iets geklust te hebben. Ik had er wel een goed gevoel over. Wat geld achter de hand houden voor het geval er toch wat is ga ik ook doen.

Ik ben inderdaad begin 30 en kinderen is nog de vraag. <ochten we over 5 jaar verhuizen dan hoop ik dat ik het met wat winst kan verkopen maar dat zie ik dan wel.

We hebben besloten dat we voor dit huis gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Goede keuze. Een investering in bakstenen is zelden een slecht idee.
En dan nu wat minder piekeren en gaan genieten van de aankoop! Proficiat!

[ Voor 4% gewijzigd door luukske op 09-06-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
liquedds schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:25:
Vandaag de bouwkundige keuring gehad. Er waren vrij weinig echte gebreken aan het huis, enige was een stopcontact die niet goed geaard was in de badkamer maar dat zou opgelost worden voor de oplevering (volgens mij ook verplicht). Aantal andere dingen die niet direct opgelost hoeven te worden maar waar wel werd aanbevolen om dat na loop van tijd wel op te pakken. Bewoner gaf aan nooit tegen enige probleem te zijn gelopen wat betreft het huis en ook nooit aan iets geklust te hebben. Ik had er wel een goed gevoel over. Wat geld achter de hand houden voor het geval er toch wat is ga ik ook doen.

Ik ben inderdaad begin 30 en kinderen is nog de vraag. <ochten we over 5 jaar verhuizen dan hoop ik dat ik het met wat winst kan verkopen maar dat zie ik dan wel.

We hebben besloten dat we voor dit huis gaan :)
Ik raad zeker kinderen ook aan met de vrouw die je samen huis koopt, zo heeft je kind later mooi erfenis wanneer je komt te sterven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
liquedds schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:25:
, enige was een stopcontact die niet goed geaard was in de badkamer maar dat zou opgelost worden voor de oplevering (volgens mij ook verplicht). A
Wat bedoel je met verplicht? Dat het voor oplevering moet worden gerepareerd of dat je een geaard stopcontact moet hebben in de badkamer? De eerste optie is niet verplicht, het is maar net wat je overeenkomt met de verkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 18:37
twix121 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Ik raad zeker kinderen ook aan met de vrouw die je samen huis koopt, zo heeft je kind later mooi erfenis wanneer je komt te sterven. :D
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Ik zie hier veel mensen aangeven dat "investeren in bakstenen is geen slechte keus", maar je eigen woning is geen investering, het is een plek waar je woont. Je gaat immers niet op termijn die woning verkopen en de centen in je zak steken. En hoewel de algemene concensus hier lijkt te zijn dat woningen alleen maar in waarde omhoog gaan, is dat bij lange na niet het geval en kunnen er per regio sterke verschillen zijn. Het enigste wat hierover te zeggen valt is dat gemiddeld woningen op de lange termijn niet devalueren tov de inflatie.

Maar zoals ik al aangaf, dat is helemaal niet relevant, je koopt een woning voor jezelf, om het eigen te maken, waar je thuis komt samen met je vriendin en wie weet op termijn met de kinderen. Het is geen beleggings object.

Gefeliciteerd met je eerste woning, het is niet ongewoon om een beetje nerveus te zijn en ook niet precies te weten waaraan je toe bent. Uiteindelijk zullen hier heel weinig zijn die meerdere woningen op zijn naam hebben staan en dan ook meerdere keren koop contracten en hypotheken zijn aangegaan.

Je bent al een paar stapjes verder, ik zou een aantal hypotheek adviseurs bezoeken en hun ieder een bod laten uitbrengen met/zonder schuld en hun eigen kosten. Denk eraan dat wat ze bieden af kan wijken wanneer een officiele taxatie is gedaan. En hoewel zij adviseurs zijn, let goed op de verschillen, zet ze allemaal in een matrixje in excel om ze te vergelijken. Calculeer de totale kosten met de huidige hypotheek. Je gaat een contract aan voor de komende 20 a 30 jaar dus lees dit goed door, het is niet ongewoon om vragen te hebben stel die bij de verstrekker zelf niet de adviseur (die weten doorgaans niets).
Pagina: 1 2 Laatste