Ik ben ook eindelijk maar gezwicht en de game toch op Epic gekocht (of nou ja, bij greenmangaming, 19 euro nog wat voor de game + deluxe upgrade). Ik zit er nu ongeveer 30 uur in en kom redelijk in de buurt van het einde, heb de biggest fan en lake house DLC tussendoor ook al gedaan. Leuke game, al ben ik niet zo'n fan van het meer survival deel van de game dan deel 1 en dat je zoveel moet rondzoeken... dus ik speel het met de IGN walkthrough open op de tablet naast me. Daarmee echter zeer vermakelijk.
De game draait op Windows echter vrij belabberd. Althans, de FPS is prima en het is op zich goed speelbaar, maar heeft veel microstutters (vooral bij 180 graden draaien merkbaar), lange laadtijden, map openen duurt meerdere seconden en vaak zichtbaar traag inladende textures (vooral als je een nieuwe page gevonden hebt en die bekijkt in je mind place).
Daarom vandaag toch eens op Bazzite geprobeerd... Die heb ik op een tweede SSD geïnstalleerd staan, maar al maanden niet gebruikt omdat het lcd display op mijn CPU koeler dan niet werkt... Maar startte gelijk weer op en was binnen minuten weer helemaal uptodate. Heroic geïnstalleerd, game opnieuw gedownload (wat gewoon constant op 116 MB/s ging, in tegenstelling tot onder Windows via EGS wat uren duurde omdat hij steeds stopte en opnieuw startte), en hij werkte gewoon meteen bij de eerste poging. Nog even mijn save game en config files van de Windows partitie gekopieerd en kon vervolgens spelen. Ik heb niet heel lang gespeeld maar met Alan door de dark place city gerend en met Saga door Bright Falls en Cauldron Lake, overal stabiel 70-90 FPS (9800X3D 9700XT) en totaal geen last meer van microstutters! Ook saves laden of van area wisselen gaat heel veel sneller, in seconden gedaan terwijl een save laden onder Windows richting een halve minuut gaat. Map openen is praktisch instant terwijl dat onder Windows of een paar seconden zwart beeld geeft, of over een paar seconden langzaam opgebouwd ziet worden... Ook geen last meer van langzaam inladende textures. Het is bizar hoeveel beter de game draait!
Jammer dat ik zolang onder Windows geploeterd heb want ik ben al bijna klaar met de game, maar ik ga voortaan toch weer wat meer/eerder onder Linux/Bazzite proberen.
Gamertag: FinrazielNL