Carlos0_0 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
Haha ja dat heb ik ook ben meer van fan de battles in Spiderman 1, het zijn gewoon te veel knoppen combo's.
Maar goed ik had er vroeger al niks mee met Tekken enzo onthield ik het al tijd, ik wil gewoon een beetje kunnen rammen enzo en niet allemaal knoppen combo's onthouden.
Dus het spel staat bij mij na een aantal keer dood gaan in een steeg gevechtje op easy weer, waar ik spiderman 1 ook uiteindelijk op had staan.
Ik vind jammer dat je gezondheid zo moeilijk aanvult, je allemaal speciale aanvallen moet doen. om wat te verdienen om je gezondheid weer te kunnen aanvullen.
Dat dit niet automatisch langzaam healt balk weer aanvult, misschien dat dit nog komt als je Healt verbeterd in het menu geen idee.
Tja, ik begrijp je ergens wel, maar ergens ook weer niet. Ik hoop dat je begrijp dat je voor jezelf spreekt, en dat de gameplay systemen, en gameplay loops jammer zijn voor
jou, maar dat dit net is wat veel gamers aantrekt in dit soort games.
Je kan er een verhalende game van maken waar je zo doorloopt. Insomniac kennende zijn er vast legio accessibility options. Maar anderszijds is het niet fundamenteel anders dan de risk-reward-skill gameplay systemen die in zoveel games zitten, net zoals mario.
Zoals health aanvullen in battle. Je wordt beloond als je af en toe de systemen gebruikt die de game je aanreikt. Het is ook een motivatie om wat dieper te gaan dan attacks spammen, want je krijgt iets terug als je bepaalde combo's of aanvallen gebruikt (health).
Voor elk wat wils dus. Het hoeft voor mij ook niet te moeilijk te zijn, anders haak ik ook af, maar absoluut ook niet te gemakkelijk want die gameplay loop is net wat me trekt.
En ja, soms ga je dood. Dat hoort ook bij gamen, toch? Als ik niet te vaak dood ga, en en de brawls grotendeels overleef (hoeft niet met 100% health te zijn, op het randje kan ook), ga ik er van uit dat ik op de juiste moeilijkheidsgraad zit. Zoniet, dan stapje naar beneden. Maar niet eerder. Dus niet bij de eerste keer dood al vloekend de moeilijkheidsgraad omlaag zetten.
Spiderman vergelijken met Tekken wat betreft combo's is ook onzin. Ik ben ontzettend slecht in fighters, omwille van die combo's, maar in een game als spiderman slijten ze bijna automatisch (na een paar uurtjes) in je muscle memory. Ze zijn ook helemaal niet moeilijk, en veranderen ook niet veel gedurende de game. Dezelfde combos blijven werken, ook al veranderen de achterliggende skills via de skill tree. Andere animaties voor dezelfde combo. Dus het valt wel mee met het aantal combo's uit het hoofd leren.
Ook zijn dat soort games heel erg gul met hun combos. Hoe dan ook, zelfs als je wat ramt, ga je onverhoopt wel wat combo's scoren, puur op goed geluk. Wie drukt nu niet 3x op dezelfde knop als 'ie attacks spamt, resultaat, een combo
Ik leg het steeds als volgt uit, je moet in het begin even op de tanden bijten, en vooral jezelf rustig overgeven aan de 'flow'. En na een paar uurtjes ga je door de game zoals jij op de fiets door de stad gaat. Daar denk je ook niet meer over na. Je 'wordt' bijna spiderman, wat je 'denkt' kan je meteen invoeren op de controller en gebeurt op het scherm.
Focus in het begin enkel op dodgen/ontwijken en aanvallen. Dit is een flow. Ik vergelijk het met dansen, je moet reageren op de flow. Dat moet klikken, de rest komt vanzelf wel. Er zal inderdaad een punt zijn in de progressie (met de health bar) waar het allemaal even wat krap aanvoelt. Maar normaal gezien zal je door betere skill steeds meer afstand nemen van die progressie en meer 'overhouden'/meer marge hebben tov je stats.
Dat 'klikken' is dat stukje 'magie' die deze games hebben, en die me steeds weer in de game trekken. Daarom ben ik ook zo'n fan. Ik vermoed dat fans van Fromsoft dit ook hebben. Ook al is dat te hoog gegrepen voor mij, ik denk te begrijpen wat deze Dark Souls fan voelen. Net zoals ik met Spiderman heb, maar dan op een ander niveau. Dus ik begrijp het, en respecteer het. En accepteer dat het bij fromsoft niet voor mij is, en nooit zal zijn.
Het enige waar ik in het begin moeite mee had, is dat de dodge op een andere knop stond dan de batman games. Man, wat heb ik daar uren moeite mee gehad. Ik kwam met SM 1 net uit een periode dat ik vrij veel batman games had gespeeld. Nu heb ik al jaren geen batman game aangeraakt, en mocht rocksteady ooit nog eens een goede game maken

, zou ik vast weer moeite hebben om van Spiderman naar Batman te gaan.
Dat gezegd zijnde, kan je je een ps5 exclusive batman game inbeelden? Met dezelfde grafische truukjes? Insane asset streaming (door de stad gaan), zoveel detail, Ray tracing, animaties... My god, ik kan daar enkel van dromen. Rocksteady is op sterven na dood. Mijn hoop is gevestigd op de wolverine game. En batman zijn die pareltjes uit het verleden die we moeten koesteren.
Ik koop vrij veel games in de hoop dat ik ergens anders ook mee 'klik' zoals dit soort actie games, maar het gebeurt nooit. Ik denk dat ik stilletjes aan moet gaan besluiten dat dit 'mijn' genre is. Zal mij een mooi budget uitsparen ipv mezelf te 'forceren' in andere genres.