Toon posts:

Energiecontract laten aflopen, nu (veel) hoger tarief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-06 19:27
Hi,

Ik weet niet of dit het geschikte topic is voor deze vraag, dus hoor graag als ik doorverwezen word :)

Anyway, wij zijn het gemiddelde slapende gezin wat geschrokken is van de energie nota. Ons vaste contract was in Januarie afgelopen en daarna zijn we naar normaal tarief gegaan ( denk ik, want heb er helaas geen verstand van )

En we schrokken nogal wat er in de laatste 5 maanden gerekend is.

Weet iemand of dit legaal is, of dat we nog iets kunnen terug vorderen op 1of andere manier?

Las ergens dat er veel misbruik werd gemaakt van de niet oplettende klant.

Maargoed, wijs me terecht als ik onzin praat hoor ;)

We zijn trouwens inmiddels overgestapt naar budget energie variabel, maar las nu ook iets over dynamische contracten.

Zou iemand dat adviseren nu de markt wat rustiger is, of moet je dan echt van maand tot maand er bovenop zitten?

[Voor 10% gewijzigd door VanBreukelen op 22-05-2023 15:48]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Dan heb je inderdaad behoorlijk liggen slapen de laatste maanden.
Als je vaste contract afloopt ga je automatisch over op een variabel contract (met gelukkig voor jullie dit jaar nog een prijsplafond.)

Er sinds de oorlog in Oekraine geloof ik best wel wat nieuws over de energietarieven geweest 8)7
VanBreukelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:46:
Hi,

Ik weet niet of dit het geschikte topic is voor deze vraag, dus hoor graag als ik doorverwezen word :)

Anyway, wij zijn het gemiddelde slapende gezin wat geschrokken is van de energie nota. Ons vaste contract was in Januarie afgelopen en daarna zijn we naar normaal tarief gegaan ( denk ik, want heb er helaas geen verstand van )

Weet iemand of dit legaal is, of dat we nog iets kunnen terug vorderen op 1of andere manier?

[Afbeelding]

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Ik heb een aantal reacties uit Energieleveranciers aanbiedingentopic afgesplitst, gezien het niet om een aanbieding gaat, maar om een persoonlijke(re) vraag.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VanBreukelen
Spasm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:50:
Dan heb je inderdaad behoorlijk liggen slapen de laatste maanden.
Als je vaste contract afloopt ga je automatisch over op een variabel contract (met gelukkig voor jullie dit jaar nog een prijsplafond.)

Er sinds de oorlog in Oekraine geloof ik best wel wat nieuws over de energietarieven geweest 8)7

[...]
dat kan je wel stellen |:(

Anyway, zijn dit normale praktijken die niet aan te vechten zijn? Ik heb geen id wat daar de regels in zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Spasm
  • Nu online
VanBreukelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:55:
[...]

dat kan je wel stellen |:(

Anyway, zijn dit normale praktijken die niet aan te vechten zijn? Ik heb geen id wat daar de regels in zijn.
Euh nee ? Wat wil je aanvechten dan ? Je had een contract met vaste tarieven, contract is afgelopen dus krijg je de huidige tarieven. Ik heb een poos € 3,- per m3 moeten betalen terwijl ik daarvoor op € 0,82 cent zat.
Heel erg zuur maar niks aan te doen helaas.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
VanBreukelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Anyway, zijn dit normale praktijken die niet aan te vechten zijn?
Wat denk je nu precies dat er abnormaal is aan deze praktijken?

De gemiddelde variabele gasprijs lag in april nog op €1,90/m3 (en daarvoor nog hoger) en komt dus overeen met wat daar gerekend wordt.

[Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2023 10:28]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:44
Je mag nog in de handjes knijpen dat je dit contract had toen de energie prijzen op hun top lag.

Nu even wachten op verdere daling en dan kan je weer op zoek naar een vast contract.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VanBreukelen
Spasm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Euh nee ? Wat wil je aanvechten dan ? Je had een contract met vaste tarieven, contract is afgelopen dus krijg je de huidige tarieven. Ik heb een poos € 3,- per m3 moeten betalen terwijl ik daarvoor op € 0,82 cent zat.
thanks, dan gaan we het snel vergeten :)

Ik weet niet hoe groot jouw kennis is op gebied van energie en kosten, maar weet jij toevallig ongeveer of
Spasm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Nogmaals mensies, reken me niet af, ik heb er echt geen enkel benul van :)

inmiddels gescheiden en wil er in de nieuwe situatie wel meer op gaan letten :P

Zou het nog wat geld kunnen besparen als ik mijn budget variabel maand contract omzet naar een dynamisch contract?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:12
VanBreukelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:03:
[...]

thanks, dan gaan we het snel vergeten :)

Ik weet niet hoe groot jouw kennis is op gebied van energie en kosten, maar weet jij toevallig ongeveer of
[...]

Nogmaals mensies, reken me niet af, ik heb er echt geen enkel benul van :)

inmiddels gescheiden en wil er in de nieuwe situatie wel meer op gaan letten :P

Zou het nog wat geld kunnen besparen als ik mijn budget variabel maand contract omzet naar een dynamisch contract?
Ligt aan je verbruik en/of je zonnepanelen hebt.
Daarnaast spelen de vaste contracten ook mee die nu en per 1 juni/juli worden aangeboden met de eventuele welkomstkorting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spasm
  • Nu online
TRAXION schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:02:
Je mag nog in de handjes knijpen dat je dit contract had toen de energie prijzen op hun top lag.

Nu even wachten op verdere daling en dan kan je weer op zoek naar een vast contract.
Ik heb dat nu al gedaan omdat per 1 juni de boetes voor overstappen omhoog gaan.
Als de tarieven drastisch omlaag gaan kan ik nu nog voor € 100,- onder mijn jaarcontract uit.

Wellicht geeft de nieuwe leverancier dan nog € 100,- welkomsbonus :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erwinvz1
Spasm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Ik heb dat nu al gedaan omdat per 1 juni de boetes voor overstappen omhoog gaan.
Als de tarieven drastisch omlaag gaan kan ik nu nog voor € 100,- onder mijn jaarcontract uit.

Wellicht geeft de nieuwe leverancier dan nog € 100,- welkomsbonus :P
Die boete blijft hetzelfde, dus als je vast contract hebt ga je het nieuwe boete tarief betalen dacht ik per 1 juni.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VanBreukelen
Thanks.

Mijn verbruik zal laag worden, gezien er binnen paar maanden ca. 17 zonnepanelen komen die we al in bestelling hadden voor de scheiding.

Het huis is goed geisoleerd ( 6cm spouwmuur vulling, bijna alle kozijnen nieuw kunstof 3dubbel glas, dak 10cm pir.

Ik zat zelf te denken om airco's te gebruiken als verwarming, en dan het gas laten los koppelen.

Alleen wat is dan wijsheid voor de wintermaanden betreft energie contract? 1 jaar vast, of toch variabel of dynamisch?

En welke aanbieder gaat goed om met zijn terug lever klanten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spasm
  • Nu online
Erwinvz1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Die boete blijft hetzelfde, dus als je vast contract hebt ga je het nieuwe boete tarief betalen dacht ik per 1 juni.
Nee die boete gaat per 1 juni fors omhoog:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erwinvz1
VanBreukelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:15:
Thanks.

Mijn verbruik zal laag worden, gezien er binnen paar maanden ca. 17 zonnepanelen komen die we al in bestelling hadden voor de scheiding.

Het huis is goed geisoleerd ( 6cm spouwmuur vulling, bijna alle kozijnen nieuw kunstof 3dubbel glas, dak 10cm pir.

Ik zat zelf te denken om airco's te gebruiken als verwarming, en dan het gas laten los koppelen.

Alleen wat is dan wijsheid voor de wintermaanden betreft energie contract? 1 jaar vast, of toch variabel of dynamisch?

Wachten wat ze aanbieden, je weet het pas na 1 juni.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 21:16
VanBreukelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:15:
Thanks.

Even wat interessante topics voor je delen.

Vooraf, het is denk ik handig om stroom en gas apart te zien en er ook een aparte energieleverancier voor te zoeken. Vooral met zonnepanelen en wellicht in de toekomst van het gas af te willen.

Ik hoop dat je een klein beetje zicht hebt op wat die zonnepanelen gaan betekenen voor je. Vooral als je met airco's wilt gaan verwarmen, hoe zich dan nog het verbruik tov opwek verhoudt.
Als je namelijk bijna net zo veel gaat verbruiken als opwekken is het vooral van belang een energiemaatschappij te nemen die netjes saldeert:
Saldering per kwartaal of jaar
Als je (veel) meer op gaat wekken dan verbruiken, wil je op zoek naar de hoogste TLV:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Verbruik je meer dan je opwekt, gewoon de goedkoopste:
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Ook voor gas, gewoon de goedkoopste zoeken in dat topic.

Dan is er nog dynamisch, zowel voor stroom als gas:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Je vroeg je af of je het dan iedere maand moet bekijken, nou, dynamisch is per uur. Dus dan moet je het eigenlijk ieder uur bekijken.
Variabel is bij sommige aanbieders een vast maandtarief, bij anderen is dit vergelijkbaar met een modelcontract en wijzigt het tarief halfjaarlijks (bij de meesten 1-1 en 1-7).

Dan wordt er hier ook nog gesproken over nieuwe boetes. Met een variabel (en dynamisch) contract speelt dit niet, daar mag je gewoon iedere maand opzeggen. Dit speelt wel voor vast contracten.
Bij nieuwe vast contracten afgesloten per 1 juni (dus niet ervoor) mag een energiemaatschappij een opzegvergoeding vragen ter hoogste van het restant van het contract maal het verschil in prijs. Dus eigenlijk schiet je er niks mee op om dan nog vroegtijdig over te stappen.
ACM: afkoopregeling energiecontract versoberen

Wil je echt redelijk snel van het gas af, dan zou ik daar variabel of dynamisch voor kiezen, zodat je ook op kunt zeggen zonder boete.
Dit is, zodra je van het gas af wilt, ook nog een hééél interessant topic: Gas de deur uit doen: Gratis!

Volgens mij heb ik de belangrijkste topics om even in te duiken nu wel benoemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VanBreukelen
Truus01 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Even wat interessante topics voor je delen.

Vooraf, het is denk ik handig om stroom en gas apart te zien en er ook een aparte energieleverancier voor te zoeken. Vooral met zonnepanelen en wellicht in de toekomst van het gas af te willen.

Ik hoop dat je een klein beetje zicht hebt op wat die zonnepanelen gaan betekenen voor je. Vooral als je met airco's wilt gaan verwarmen, hoe zich dan nog het verbruik tov opwek verhoudt.
Als je namelijk bijna net zo veel gaat verbruiken als opwekken is het vooral van belang een energiemaatschappij te nemen die netjes saldeert:
Saldering per kwartaal of jaar
Als je (veel) meer op gaat wekken dan verbruiken, wil je op zoek naar de hoogste TLV:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Verbruik je meer dan je opwekt, gewoon de goedkoopste:
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Ook voor gas, gewoon de goedkoopste zoeken in dat topic.

Dan is er nog dynamisch, zowel voor stroom als gas:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Je vroeg je af of je het dan iedere maand moet bekijken, nou, dynamisch is per uur. Dus dan moet je het eigenlijk ieder uur bekijken.
Variabel is bij sommige aanbieders een vast maandtarief, bij anderen is dit vergelijkbaar met een modelcontract en wijzigt het tarief halfjaarlijks (bij de meesten 1-1 en 1-7).

Dan wordt er hier ook nog gesproken over nieuwe boetes. Met een variabel (en dynamisch) contract speelt dit niet, daar mag je gewoon iedere maand opzeggen. Dit speelt wel voor vast contracten.
Bij nieuwe vast contracten afgesloten per 1 juni (dus niet ervoor) mag een energiemaatschappij een opzegvergoeding vragen ter hoogste van het restant van het contract maal het verschil in prijs. Dus eigenlijk schiet je er niks mee op om dan nog vroegtijdig over te stappen.
ACM: afkoopregeling energiecontract versoberen

Wil je echt redelijk snel van het gas af, dan zou ik daar variabel of dynamisch voor kiezen, zodat je ook op kunt zeggen zonder boete.
Dit is, zodra je van het gas af wilt, ook nog een hééél interessant topic: Gas de deur uit doen: Gratis!

Volgens mij heb ik de belangrijkste topics om even in te duiken nu wel benoemd.
Bedankt voor de genomen moeite om alle vragen te beantwoorden!

Ik zit momenteel bij budget energie variabel voor zowel stroom als gas.

Als de zonnepanelen liggen en ik van het gas af ben verwacht ik ca. 600kwh meer op te wekken dan ik verbruiken kan zolang het salderen er nog is.

Een dikke duim berekening kom ik op 5300kwh verbruik en 5900kwh opbrengst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 20:35
Met 17 panelen ga je dus waarschijnlijk terugleveren (tenzij je een elektrische auto hebt).
Dan zou ik niet voor dynamisch gaan, maar voor een goed vast contract met goede saldering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Even voor de beeldvorming:
De afgelopen 2 jaar waren vaste contracten amper te bemachtigen (of heel duur)
Alle mensen die geen vast contract hadden, of net zoals in jouw geval liep het contract af, hebben het volgende betaald:

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VanBreukelen
dragonhaertt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:12:
Even voor de beeldvorming:
De afgelopen 2 jaar waren vaste contracten amper te bemachtigen (of heel duur)
Alle mensen die geen vast contract hadden, of net zoals in jouw geval liep het contract af, hebben het volgende betaald:

[Afbeelding]
Ja dan hebben wij nog geluk met lage verbruik, bizar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:43
Spasm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Nee die boete gaat per 1 juni fors omhoog:

[Afbeelding]
Nuance: de boete kán per 1 juni fors hoger zijn. Hij kan ook gewoon €0,- zijn ;)
Simpel gesteld is de formule
code:
1
(contracttarief - referentietarief) * resterend volume in contractperiode

Als het referentietarief op het moment dat je je contract verbreekt hoger is komt de formule dus negatief uit dus krijg je geen boete. Maar extreem hoog hoeft het ook niet te zijn.

Voorbeeld, je kale gastarief op je 1-jaarcontract is 0.80 inclusief btw. Op het moment dat je je contract vebreekt is het actuele tarief voor 1 jaar 0.70 bij de leverancier en je hebt nog 600 m3 te gaan in je contractsperiode.
(€0.80 - €0.70) * 600 m3 = €60 boete.

Ik vind de regeling wel prima. Mensen hebben het idee dat ze voor een schijntje moeten kunnen overstappen (omdat dat jarenlang zo geweest is) en dat de leveranciers het eventuele verlies daarop maar moeten slikken. Het probleem met die redenering is alleen dat de leveranciers dat helemaal niet gaan slikken, die berekenen dat gewoon door naar alle klanten. Uiteindelijk kregen we er met z'n alle alleen maar hogere tarieven van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Melkunie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Uiteindelijk kregen we er met z'n alle alleen maar hogere tarieven van.
Nou ja dat, of simpelweg geen vaste contracten. Daarom boden meeste leveranciers geen vaste contracten meer aan, één omdat ze zelf ook lastig hadden met hoge volatiliteit, maar daarbovenop als de prijs omhoog gaat zij moeten betalen (tenzij ze alles vantevoren hebben ingekocht), en als de prijs naarbeneden gaat de klant het gewoon opzegt voor een schijntje (en dan zijn ze weer de lul als ze wel vantevoren hadden ingekocht).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:43
Sissors schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Nou ja dat, of simpelweg geen vaste contracten.
Het is helaas niet 'of', maar 'en'.
Ook op variabele contracten staat intern bij de tarievenberekening van de leverancier gewoon een opslag voor 'voortijdig' vertrekkende klanten. De variabele tarieven staan ook 'vast' voor periode X. Vroeger doorgaans zes maanden, nu vaak 3 maanden of 1 maand. Om het tarief voor periode X te bepalen moet er ook voor die periode energie worden ingekocht.
Het enige product waarbij dit niet hoeft zijn die dynamische aanbieders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floppus
  • Laatst online: 09:56

Floppus

Customer Experience matters

Hoe het ook zij, als een periode met vaste tarieven afloopt zal vooraf gecommuniceerd moeten worden wat de nieuwe tarieven zijn.

Heb je enige communicatie gehad daarover? En was die minimaal 30 dagen voor het nieuwe tarief in ging?

Als er niet, of te laat is gecommuniceerd, dan is de wijziging niet wettig. Als er te laat is gecommuniceerd, kan het wel zijn dat ze alsnog vanaf 30 dagen na de communicatie rekenen - of dat stand houdt bij een rechter is de vraag, maar ik denk wel dat het redelijk is gezien de tijd die inmiddels verstreken is.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 19:54
VanBreukelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:46:
Hi,

We zijn trouwens inmiddels overgestapt naar budget energie variabel, maar las nu ook iets over dynamische contracten.

Zou iemand dat adviseren nu de markt wat rustiger is, of moet je dan echt van maand tot maand er bovenop zitten?

[Afbeelding]
- edit: laat maar, prijsplafond hebben ze verderop verwerkt in de nota...

[Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 23-05-2023 12:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:53
Los van wat de TS hier mee gaat doen of kan doen, is mijn advies om sowieso wat nieuws te gaan volgen.
Dit is maandenlang voorpagina nieuws geweest op letterlijk alle media platformen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floppus
  • Laatst online: 09:56

Floppus

Customer Experience matters

Tux3.14 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:20:
Los van wat de TS hier mee gaat doen of kan doen, is mijn advies om sowieso wat nieuws te gaan volgen.
Dit is maandenlang voorpagina nieuws geweest op letterlijk alle media platformen.
Moet je die wel kunnen ontvangen, signaal is meestal niet geweldig onder een steen :P

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee