Nice, en werkt de chip sensor ook? Ik heb de sureflap pet door, de grote versie, met goedkope 6v adapter en dummy, maar heb de chipsensor moeten uitschakelen.. op zich niet erg, want had ik geen behoefte aan...gielvd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:34:
[...]
Ja, bijvoorbeeld of solderen. Dat maakt niet zoveel uit
Ja, kat komt binnen met chipNoFate schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:33:
[...]
Nice, en werkt de chip sensor ook? Ik heb de sureflap pet door, de grote versie, met goedkope 6v adapter en dummy, maar heb de chipsensor moeten uitschakelen.. op zich niet erg, want had ik geen behoefte aan...
Maar daarvoor heb je toch geen voeding nodig? Ik heb de batterijen eruit gehaald en het palletje onderaan naar beneden gedrukt zodat het deurtje niet op slot zit. Kat kan naar binnen en buiten (iedere kat). Ik had het opgegeven, dan maar af en toe een knokpartij omdat een buurtkat het voer wil opeten van onze kat.NoFate schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:33:
[...]
Nice, en werkt de chip sensor ook? Ik heb de sureflap pet door, de grote versie, met goedkope 6v adapter en dummy, maar heb de chipsensor moeten uitschakelen.. op zich niet erg, want had ik geen behoefte aan...
Jawel, mijn katten slapen snachts in de wasplaats, pas vanaf 07.00 mogen ze eruit via een automatisering :-)radicalEMT schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:44:
[...]
Maar daarvoor heb je toch geen voeding nodig? Ik heb de batterijen eruit gehaald en het palletje onderaan naar beneden gedrukt zodat het deurtje niet op slot zit. Kat kan naar binnen en buiten (iedere kat). Ik had het opgegeven, dan maar af en toe een knokpartij omdat een buurtkat het voer wil opeten van onze kat.
Ik moet dan gelijk hieraan denken:NoFate schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:47:
[...]
Jawel, mijn katten slapen snachts in de wasplaats, pas vanaf 07.00 mogen ze eruit via een automatisering :-)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fzIqH3l486QKF8SDNDrMZ5JR.jpg?f=user_large)
Ik gebruik overigens een viertal duracell oplaadbare penlites. Gaan een maand of 2, 3 mee en moeten dan een uurtje of 2 opgeladen worden.
Ik frut, dus ik epibreer
Ben wel benieuwd of dat hier ook werkt, vind het alleen weer zo prijzig. Had de componenten besteld om zelf iets te maken adv die eerder genoemde oplossingen alleen werkt dat dus helaas niet. Het luik functioneerde prima alleen de reactie op de chip dus niet tot nauwelijks...
Ja ik vond het ook prijzig. Maar ik was zo aan het sukkelen met batterijen dat ik de gok genomen heb en maar op basis van de verkoop praatje dat het voor audio goed was en het een lineaire voeding was.Baseje schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:32:
[...]
Ben wel benieuwd of dat hier ook werkt, vind het alleen weer zo prijzig. Had de componenten besteld om zelf iets te maken adv die eerder genoemde oplossingen alleen werkt dat dus helaas niet. Het luik functioneerde prima alleen de reactie op de chip dus niet tot nauwelijks...
Maar garanties kan ik niet geven. Het ligt ook aan waar de chip bij je kat zit, ik weet niet of er meerdere versies van dat luik zijn, etc
En? Werkt de chipdetectie met deze adapter wel? Heb het met 2 goedkope adapters geprobeerd zonder succes. En nimh (ladda) werken wel maar te kort (leeg binnen 4 weken).Baseje schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:32:
[...]
Kwam laatst mijn oude kattenluik weer tegen. Het is is het eerste model PetPorte van ca. 16 jaar oud.
Daar zit een voedingsadapter bij van 12 V en 2 A.
Dat geeft wel een idee wat voor soort vermogen je nodig hebt om een kattenluik aan te passen naar netvoeding.
Overigens heb ik geen kat meer, dus als iemand interesse heeft?
Daar zit een voedingsadapter bij van 12 V en 2 A.
Dat geeft wel een idee wat voor soort vermogen je nodig hebt om een kattenluik aan te passen naar netvoeding.
Overigens heb ik geen kat meer, dus als iemand interesse heeft?
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Toevallig heb ik hem gisteren besteld via Ome AlieExpress...jader schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:19:
[...]
En? Werkt de chipdetectie met deze adapter wel? Heb het met 2 goedkope adapters geprobeerd zonder succes. En nimh (ladda) werken wel maar te kort (leeg binnen 4 weken).
Nu nog even wachten tot hij aankomt!
Hier nog iemand die op zoek is naar een vervanging van de batterijen. Met 4 herlaadbare C batterijen gaat het poortje 1 maand mee; met niet-herlaadbare 3 maanden.
Met herlaadbare moet je die wel op code C02 instellen.
Poortje geeft zelf dan wel aan dat de batterijen vol zijn, doch de app dat die al half leeg zijn.
Ook op onze home-assistant aangesloten, en als ik er nieuwe herlaadbare batterijen in steek, geeft ie aan dat ze maar voor 20% vol zijn..
Iemand ondertussen al succes ervaren met een dummy, adapter of DIY oplossing?
Poortje geeft zelf dan wel aan dat de batterijen vol zijn, doch de app dat die al half leeg zijn.
Ook op onze home-assistant aangesloten, en als ik er nieuwe herlaadbare batterijen in steek, geeft ie aan dat ze maar voor 20% vol zijn..
als je 1 pagina terug scrollt, deze zou het moeten doen en de chipsensor zou ook moeten werken:Oni schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:33:
Hier nog iemand die op zoek is naar een vervanging van de batterijen. Met 4 herlaadbare C batterijen gaat het poortje 1 maand mee; met niet-herlaadbare 3 maanden.
https://nl.aliexpress.com...VxMQ&gatewayAdapt=glo2nld
ik zelf werk nu al een half jaar met gewoon de dummy goedkopere adaper, de chipsensor werkt dan wel niet, die heb ik idd moeten uitschakelen, maar ik gebruik de chipsensor toch niet
Thanks; meteen besteld!
(en mijn excuses; ik had de 5 pagina's wel doorgelezen, echter hoe verder ik kwam, hoe diagonaler ik begon te lezen; deze moet ik net gemist hebben)
(en mijn excuses; ik had de 5 pagina's wel doorgelezen, echter hoe verder ik kwam, hoe diagonaler ik begon te lezen; deze moet ik net gemist hebben)
Gisteren binnen gekomen en net geprobeerd en lijkt te werken! Eindelijk een oplossing!Baseje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:08:
[...]
Toevallig heb ik hem gisteren besteld via Ome AlieExpress...
Nu nog even wachten tot hij aankomt!
Volgensmij exact deze;NoFate schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:35:
Heb je de grote pet door versie?
https://www.petsplace.nl/...7vervYgs-9dUaAoNKEALw_wcB
Dat is idd de kleine versieBaseje schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:40:
[...]
Volgensmij exact deze;
https://www.petsplace.nl/...7vervYgs-9dUaAoNKEALw_wcB
Ik had een petporte smart flap, geleverd gekregen, welke ook bijna niet reageerde. Dit is een leuk met standaard een vaste voeding en een 9 volt blok als backup.louisbanens schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:09:
Ik heb een Sureflap kattenluik met chip met 4 AA batterijen van 1.5 volt. De batterijen raken snel leeg en nu heb ik geprobeerd hem aan te sluiten op een adapter van 5.2v output (max 3Ampere). Onbelast meet ik 5.8v. Probleem nu is dat het kattenluikje een stuk minder gevoelig reageert op de chip dan met de batterijen. Ik had al een adapter van 6v (500ma) geprobeerd maar hetzelfde probleem.
Iemand een idee wat hier de oplossing is?
Dit was een bekend probleem, en hebben een nieuw type voeding toegestuurd gekregen. De flap werkte trouwens met de niet goede voeding prima manueel, maar de spoel werd verstrooid met iets wat kwam uit deze voeding.
Na vervanging nooit meer problemen gehad.
Blijkbaar kan het dus aan de voeding liggen.
Hier ook de ali adapter binnen gekregen en geïnstalleerd.
Heb de sureflap open gevezen, de batterijcontacten uitgemeten om te zien welke met elkaar in rechtstreeks contact stonden (linksonder en rechtsboven) en een 1.5mm² kabeltje van het contact rechtsonder langs de gleuven onderaan, naar de linker batterijhouder geleid, en van het contact links boven door het gaatje en de veer naar dezelfde batterijhouder. Die heb ik beide gekoppeld aan een klein adaptertje dat ook bij de ali adapter zat, met het contact van rechtsonder in het gaatje, en contact links boven errond, waardoor ik de ali adapter door een 1cm gaatje gewoon daar kon in pluggen, en makkelijk uit kan pluggen moest dat ooit nodig zijn. Kabeltje van de adapter aan de binnenkant van de kast, over zijn krabpaal, met ducktape begeleid naar het stopcontact. Ziet er niet uit, maar zit toch in een kast
Foto's van het proces:
En ik kon het me niet laten van ook de laatste 2 foto's mee te sturen;
Het kattenluik zit verstopt in een IKEA kast waar ik een gat heb uitgesneden (de kattenbak zit in een andere kast links daarvan, waarnaar hij kan gaan door een ander gat binnen in de kast).
En ons oud en defect niet-wifi poortje heb ik aan de buitenkant van de geïsoleerde muur geplaatst, zo is er een tocht sluis in ons geïsoleerde huis
(tunnel moet aan de binnenkant nog afgewerkt worden)
Werkt goed!
Heb de sureflap open gevezen, de batterijcontacten uitgemeten om te zien welke met elkaar in rechtstreeks contact stonden (linksonder en rechtsboven) en een 1.5mm² kabeltje van het contact rechtsonder langs de gleuven onderaan, naar de linker batterijhouder geleid, en van het contact links boven door het gaatje en de veer naar dezelfde batterijhouder. Die heb ik beide gekoppeld aan een klein adaptertje dat ook bij de ali adapter zat, met het contact van rechtsonder in het gaatje, en contact links boven errond, waardoor ik de ali adapter door een 1cm gaatje gewoon daar kon in pluggen, en makkelijk uit kan pluggen moest dat ooit nodig zijn. Kabeltje van de adapter aan de binnenkant van de kast, over zijn krabpaal, met ducktape begeleid naar het stopcontact. Ziet er niet uit, maar zit toch in een kast
Foto's van het proces:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
En ik kon het me niet laten van ook de laatste 2 foto's mee te sturen;
Het kattenluik zit verstopt in een IKEA kast waar ik een gat heb uitgesneden (de kattenbak zit in een andere kast links daarvan, waarnaar hij kan gaan door een ander gat binnen in de kast).
En ons oud en defect niet-wifi poortje heb ik aan de buitenkant van de geïsoleerde muur geplaatst, zo is er een tocht sluis in ons geïsoleerde huis
![]() | ![]() | ![]() |
Werkt goed!
Zo net deze set geïnstalleerd en alles lijkt normaal te werken. Kat komt binnen met chip en dat had ik ook met de tester vooraf beproefd. Werkt boven verwachting zonder aankoop van grote dure extra voeding.
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €6,88 | 6V LR14 C Batterij C Grootte Batterij Eliminators Kabel Vervang 4 stuks 1,5V C
https://a.aliexpress.com/_EvxZXNK
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €6,88 | 6V LR14 C Batterij C Grootte Batterij Eliminators Kabel Vervang 4 stuks 1,5V C
https://a.aliexpress.com/_EvxZXNK
Kan je die C batterijen dan in de plaats steken van de AA batterijen? Past dit wel?
Heeft iemand al eens een paar goede energizer lithium batterijen geprobeerd icm dit kattenluik?
Tot nu toe werkt geen enkele batterij vervanger op mijn kattenluik. Ook niet de LR14 C Batterij vervanger van Ali die ik hier voorbij heb zien komen.
Ik stond op het punt de wat duurdere optie via AliExpress te bestellen, de linear hifi adapter, maar de 6v versie was uitverkocht.
Toen ben ik nog eens in de verschillende soorten AA batterijen gedoken. 95% van wat te koop is zijn alkaline of zink batterijen. Deze gaan erg snel leeg. Ik las echter dat een goede lithium batterij wel 6 keer zolang mee zou gaan. Dan zou ik bijna een jaar met 1 lading kunnen doen. Deze batterijen zijn met ongeveer €2,50 per stuk wel erg prijzig, maar wellicht wel een uitkomst.
Ik heb er inmiddels 10 besteld. Ik zal m'n bevindingen delen! Zijn er al mensen die er ervaring mee hebben hier?
Tot nu toe werkt geen enkele batterij vervanger op mijn kattenluik. Ook niet de LR14 C Batterij vervanger van Ali die ik hier voorbij heb zien komen.
Ik stond op het punt de wat duurdere optie via AliExpress te bestellen, de linear hifi adapter, maar de 6v versie was uitverkocht.
Toen ben ik nog eens in de verschillende soorten AA batterijen gedoken. 95% van wat te koop is zijn alkaline of zink batterijen. Deze gaan erg snel leeg. Ik las echter dat een goede lithium batterij wel 6 keer zolang mee zou gaan. Dan zou ik bijna een jaar met 1 lading kunnen doen. Deze batterijen zijn met ongeveer €2,50 per stuk wel erg prijzig, maar wellicht wel een uitkomst.
Ik heb er inmiddels 10 besteld. Ik zal m'n bevindingen delen! Zijn er al mensen die er ervaring mee hebben hier?
https://www.nkon.nl/2x-ke...500mah-type-c-2a-usb.htmllouisbanens schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:09:
Ik heb een Sureflap kattenluik met chip met 4 AA batterijen van 1.5 volt. De batterijen raken snel leeg en nu heb ik geprobeerd hem aan te sluiten op een adapter van 5.2v output (max 3Ampere). Onbelast meet ik 5.8v. Probleem nu is dat het kattenluikje een stuk minder gevoelig reageert op de chip dan met de batterijen. Ik had al een adapter van 6v (500ma) geprobeerd maar hetzelfde probleem.
Iemand een idee wat hier de oplossing is?
Batterijen met 1,5 v nemen, oplaadbare
Ik heb zelf oplaadbare Duracell C batterijen voor onze pet flap.
Ik wil altijd nog dit proberen,
https://nl.ifixit.com/Gui...ranchement+secteur/171299
De crux zit hem in de spanningsregelaar voor een drone.
Ik wil altijd nog dit proberen,
https://nl.ifixit.com/Gui...ranchement+secteur/171299
De crux zit hem in de spanningsregelaar voor een drone.
powermarcel10 schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:04:
Heeft iemand al eens een paar goede energizer lithium batterijen geprobeerd icm dit kattenluik?
Hoe heb je de chipsensor uitgeschakeld?NoFate schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:33:
[...]
Die optie heb ik in de SurePet app niet, en ook niet via Home Assistent
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
aub:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Bedankt om met ons contact op te nemen. Gelieve volgende stappen te volgen om uw SureFlap Huisdierluik te gebruiken als een niet-selectief huisdierluik. Dit zal de microchip lezer van uw apparaat deactiveren. 1.Druk op de Instellingsknop en houd deze gedurende 10 seconden vast. U zal een balpen of potlood nodig hebben gezien de knop lichtjes ingezonken is. De standaard instelling zal op het LCD-scherm verschijnen, met als melding C00. 2. Om de aangepaste modus 1 te selecteren, gebruik knop 1 (pijlen) of 2 (klok) om door de nummers te gaan tot het scherm de modus C01 toont. 3. Druk knop 5 (met het kattengezicht) om de aangepaste modus te kiezen en deze in het geheugen op te slaan. Eens opgeslagen, zal het licht van de indicator groen worden gedurende enkele seconden. Let wel: indien u bovenstaande stappen niet vervolledigt, zal het apparaat in time-out gaan en na tien seconden terugkeren naar de normale stand. Dit zal elk dier toelaten het huis binnen te komen, waarbij andere extra’s behouden worden (zoals de tijdbeperkingsmodus en de vergendelingen). Het kattenicoontje zal tevens verdwijnen op het LCD-scherm. Indien u deze specifieke aangepaste modus wil verwijderen, gelieve dan bovenstaande stappen nogmaals te volgen. Eens u de aangepaste modus voor een tweede keer wil opslaan, zal het groene actieve LED-licht, dat aangeeft dat de geselecteerde modus nog actief is, uitgaan. |
Grote kans dat er een flinke rimpel van 1V op staat, dat zorgt voor een flinke spannings verlaging. Let wel dat de spanning die je meet een gemiddelde is, dus de rimpel is van piep tot dip nog zeker 2 keer zo groot.Feit dat je spanning van de geteste adapter ook van 5,8V naar 5,2V zakt doet mij ook vermoeden dat er amper regulatie in zit en dat je waarschijnlijk inderdaad een flinke rimpel hebt. In neem aan dat een kant en klaar oplossing van een batterij-vervanging wel fatsoenlijk regelt en dus geen issue geeft.
Je kan ook met een LM317 en een adapter van 9V deze terug regelen tot 6V. Een extra elco van b.v. 1000-2200uF aan de uitgang van de adapter (dus de ingang van je 3-poots stabilisator) en ik denk dat je.een.zeer nette.spanning.krijgt. je kan ook een 7805 gebruiken met een diode aan de middelste aarde pin, dan heb je een spanning van 5,7V
De max uitgagsstroom.van een 7805 is 1A, die van de LM317 1,5 als ik het goed heb.
Nu leesbaar:
Bedankt om met ons contact op te nemen. Gelieve volgende stappen te volgen om uw SureFlap Huisdierluik te gebruiken als een niet-selectief huisdierluik. Dit zal de microchip lezer van uw apparaat deactiveren.
1.Druk op de Instellingsknop en houd deze gedurende 10 seconden vast. U zal een balpen of potlood nodig hebben gezien de knop lichtjes ingezonken is. De standaard instelling zal op het LCD-scherm verschijnen, met als melding C00.
2. Om de aangepaste modus 1 te selecteren, gebruik knop 1 (pijlen) of 2 (klok) om door de nummers te gaan tot het scherm de modus C01 toont.
3. Druk knop 5 (met het kattengezicht) om de aangepaste modus te kiezen en deze in het geheugen op te slaan. Eens opgeslagen, zal het licht van de indicator groen worden gedurende enkele seconden.
Let wel: indien u bovenstaande stappen niet vervolledigt, zal het apparaat in time-out gaan en na tien seconden terugkeren naar de normale stand.
Dit zal elk dier toelaten het huis binnen te komen, waarbij andere extra’s behouden worden (zoals de tijdbeperkingsmodus en de vergendelingen). Het kattenicoontje zal tevens verdwijnen op het LCD-scherm.
Indien u deze specifieke aangepaste modus wil verwijderen, gelieve dan bovenstaande stappen nogmaals te volgen. Eens u de aangepaste modus voor een tweede keer wil opslaan, zal het groene actieve LED-licht, dat aangeeft dat de geselecteerde modus nog actief is, uitgaan.
Heeft iemand toevallig dit al geprobeerd?
https://hackaday.io/proje...ct-battery-eliminator-ups
Lijkt mij een interessante oplossing namelijk.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke levensduur .Deze Lithium AA batterijen hebben een interne buck converter om 1.5v te maken (lithium standaard 4.2v volgeladen). Maar dat betekend ook dat het altijd 1.5v blijft totdat het ding praktisch leeg is en dan ineens dropt naar 0V. Je krijgt dus nooit een waarschuwing dat hij leeg loopt. En omdat de katteluik puur naar de voltage kijkt naar hoe vol hij denkt dat de batterij is zal hij zal in je grafiek dus altijd op 100% blijven tot hij echt leeg is.powermarcel10 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:11:
Sinds ik de Lithium AA batterijen gebruik gaan ze tot nu toe al veel langer mee dan met de alkalines.
Hier een grafiekje van het batterijverbruik vanuit mijn Homey. Het eerste grafiekje is met standaard AA alkaline, vanaf dat moment de Lithiums die al veel langer mee gaan:
[Afbeelding]
Wij hebben sinds 2 weken een surefeed microchip pet feeder. Als batterijen heb ik er 4 Ansmann 4500 C batterijen in gedaan. Dit zijn Nihm batterijen met een lage zelfontlading. Tot nu toe gaat dat goed. We gaan zien hoe lang ze op een lading werken.
Let op: Dit is dus de voerbak, geen kattenluik.
Edit: dag later melding batterij bijna leeg.
Let op: Dit is dus de voerbak, geen kattenluik.
Edit: dag later melding batterij bijna leeg.

[ Voor 19% gewijzigd door jhead22 op 07-07-2025 07:44 ]
Ik heb nu een aantal dagen deze converter, icm een oude 19V laptop oplader.hgaiser schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:41:
Heeft iemand toevallig dit al geprobeerd?
De eerste dag leek het prima te werken. De batterij zegt "vol" en de katten konden naar binnen en naar buiten. De volgende ochtend leek hij de katten niet meer te registreren.
De converter heeft ook een 5V modus, dan is de batterij bijna "leeg". Daar staat hij nu drie dagen op zonder problemen. Ik overweeg nog om er een batterij / accu tussen te plaatsen, maar aan de andere kant is een stroomstoring zo zeldzaam dat de katten dat wel overleven
Met andere woorden: hij lijkt goed te werken. Als er iets veranderd zal ik nog een update plaatsen.
Interessant topic, jammer dat ik hier pas zo laat achter kom! Ik heb namelijk wel wat interessante informatie aangaande het gebruik van een schakelende voeding voor deze toepassing. Daarmee wil ik even reageren op (onder meer) de onderstaande reacties:
De communicatie tussen de transponder en de reader is een vrij interessant systeem. Een transponder is een ontzettend eenvoudig apparaatje, met een spoeltje, een kleine condensator, een microchip en een weerstandje dat door de microchip wordt geschakeld. De transponder heeft zelf geen antenne waarmee het kan zenden, dus het geeft de opgeslagen informatie op de chip terug aan de reader door de last op het veld te veranderen. Als het ware vormen de spoel in de reader en de spoel in de transponder samen een transformator, en wordt er afwisselend een weerstand aan de spoel in de transponder gekoppeld en weer ontkoppeld, waardoor de hoeveelheid energie die de reader moet leveren aan het veld iets wisselt. Dit verschil wordt door de IC in de reader gemeten en op die manier wordt er bepaald of er een 1 of een 0 moet worden gelezen.
Dat verschil in de last op het veld is heel klein. De reader wekt in een groot gebied rond het kattenluik een magnetisch veld op, en alleen het stukje flux dat door het minuscule spoeltje van de transponder gaat, kan voor de benodigde variatie in het veld zorgen. Dat maakt dat de stroomvoorziening van een reader ontzettend stabiel moet zijn, omdat rimpelingen in de stroomvoorziening van de spoel al heel snel de rimpelingen van de variërende last in de transformator kan overstemmen.
Dat is ook precies de reden waarom de schakelende voedingen veelal ertoe leiden dat de herkenning van de chip niet tot matig werkt, terwijl bij toepassing van een lineaire voeding dat probleem aanzienlijk kleiner is of niet bestaat. Er moet inderdaad gebruik worden gemaakt van een heel stabiele stroomvoorziening. Een lineaire voeding kan wel werken, maar dan moet de spanning eerst door een low-pass filter worden gevoerd om de spanning af te vlakken.
Dus het zou wel mogelijk moeten zijn om batterijvervangers te plaatsen, mits die geen gebruik maken van een schakelende voeding, of van een schakelende voeding met voldoende filtering.
louisbanens schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:09:
Probleem nu is dat het kattenluikje een stuk minder gevoelig reageert op de chip dan met de batterijen.
memphis schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:22:
Mogelijk geeft de voeding nog iets van een rimpel op de spanning die de electronica niet zo leuk vindt.
TRAXION schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:05:
[...]
Zoals hierboven aangegeven zou een externe voedingsbron teveel rimpel kunnen hebben.
Dit kan storing veroorzaken maar ook de levensduur van ic's verkorten.
Ik ga er voor het gemak even van uit dat er geen filtering circuit in zit, wat je zou kunnen doen is tussen voeding en elektronica filtering plaatsen of een goede gestabiliseerde voeding gebruiken.
Ik heb mij een tijdje bezig gehouden met het ontwerp van apparaten die dergelijke chips moeten lezen. Dit zijn ISO 11784/11785 transponders. Deze komen in twee smaken: FDX(-B) of HDX. Over de HDX-variant weet ik niet zoveel want die was voor mij niet relevant, maar de chip die bij katten wordt ingebracht is bijna altijd een FDX-transponder.gielvd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:27:
Met mijn labvoeding wordt de chip wel gedetecteerd. De lapvoeding is een lineaire voeding, ipv een geschakelde voeding. Mogelijk geeft de geschakelde voeding teveel verstoring.
De communicatie tussen de transponder en de reader is een vrij interessant systeem. Een transponder is een ontzettend eenvoudig apparaatje, met een spoeltje, een kleine condensator, een microchip en een weerstandje dat door de microchip wordt geschakeld. De transponder heeft zelf geen antenne waarmee het kan zenden, dus het geeft de opgeslagen informatie op de chip terug aan de reader door de last op het veld te veranderen. Als het ware vormen de spoel in de reader en de spoel in de transponder samen een transformator, en wordt er afwisselend een weerstand aan de spoel in de transponder gekoppeld en weer ontkoppeld, waardoor de hoeveelheid energie die de reader moet leveren aan het veld iets wisselt. Dit verschil wordt door de IC in de reader gemeten en op die manier wordt er bepaald of er een 1 of een 0 moet worden gelezen.
Dat verschil in de last op het veld is heel klein. De reader wekt in een groot gebied rond het kattenluik een magnetisch veld op, en alleen het stukje flux dat door het minuscule spoeltje van de transponder gaat, kan voor de benodigde variatie in het veld zorgen. Dat maakt dat de stroomvoorziening van een reader ontzettend stabiel moet zijn, omdat rimpelingen in de stroomvoorziening van de spoel al heel snel de rimpelingen van de variërende last in de transformator kan overstemmen.
Dat is ook precies de reden waarom de schakelende voedingen veelal ertoe leiden dat de herkenning van de chip niet tot matig werkt, terwijl bij toepassing van een lineaire voeding dat probleem aanzienlijk kleiner is of niet bestaat. Er moet inderdaad gebruik worden gemaakt van een heel stabiele stroomvoorziening. Een lineaire voeding kan wel werken, maar dan moet de spanning eerst door een low-pass filter worden gevoerd om de spanning af te vlakken.
Dus het zou wel mogelijk moeten zijn om batterijvervangers te plaatsen, mits die geen gebruik maken van een schakelende voeding, of van een schakelende voeding met voldoende filtering.
Je haalt transponders aan.... Om een idee te geven, het oude AMB20 systeem voor de rondetelling van RC auto's begon ooit met een voeding op een accu omdat dat de hoogste betrouwbaarheid gaf.
Maar als je een batterijvoeding dichtbij de schakeling hebt kan ik mij voorstellen dat er bezuinigd is op fatsoenlijke buffering met condensatoren. Dan kan een simpele voeding als batterijvervanger met ook nog eens een lange kabel best wel wat storingen veroorzaken.
Maar als je een batterijvoeding dichtbij de schakeling hebt kan ik mij voorstellen dat er bezuinigd is op fatsoenlijke buffering met condensatoren. Dan kan een simpele voeding als batterijvervanger met ook nog eens een lange kabel best wel wat storingen veroorzaken.
Guys, ik heb hier altijd gewerkt met mijn grote pet sureflap met de ali adapter 6 V voor type C , de chipsensor had ik uitgeschakeld omdat dit niet werkte... Maar nu gaan we een hond kopen, dus wil eigenlijk nu wel een goede voeding hebben voor de dummy batterijen die erin zitten? welke voeding kan ik nu gebruiken die een juiste 6V geeft voor de chipsensor ook te laten werken?
@hgaiser , ik zie dat jij deze gebruikt, maar jij hebt niet de petdoor (grote versie met C batterijen)
Want deze heeft 6V nodig?
https://www.amazon.nl/LIC...Accessories/dp/B0CPPHCVCN
@hgaiser , ik zie dat jij deze gebruikt, maar jij hebt niet de petdoor (grote versie met C batterijen)
Want deze heeft 6V nodig?
[ Voor 67% gewijzigd door SA007 op 07-08-2025 10:08 . Reden: Link cleanup ]
@Oni jij hebt ook de grote pet door die 6V nodig heeft en type C? welke adapter heb jij nu gekocht? want die Ali link toont op de foto een andere adapter dan die jij gebruikt hebt?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006020939538.html
Deze heeft geen 6V versie precies? jij hebt een 6V versie?
Je hebt die gewoon aangesloten op dummy batterijen en de chipsensor werkt?
@gielvd of @powermarcel10
welke 6V adapter hebben jullie? want die link toont precies geen 6V meer?
En werkt de chipsensor?
Deze heeft geen 6V versie precies? jij hebt een 6V versie?
Je hebt die gewoon aangesloten op dummy batterijen en de chipsensor werkt?
@gielvd of @powermarcel10
welke 6V adapter hebben jullie? want die link toont precies geen 6V meer?
En werkt de chipsensor?
[ Voor 23% gewijzigd door SA007 op 07-08-2025 10:01 . Reden: Link cleanup ]
Ah, ik heb mogelijks 1 gevonden met 6V 1.1Agielvd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:12:
[...]
Output 6V 1.3A, EU PLUG in 220V
Deze staat er inderdaad niet meer bij
Zou die ook werken?
De Dualscan uitvoering van het luik scant aan 2 kanten:
https://www.surepetcare.c...scan-microchip-kattenluik
De gewone doet idd alleen van buiten naar binnen:
https://www.surepetcare.c...iken/microchip-kattenluik
De Connect uitvoering doet ook 2 kanten scannen, en hangt via het netwerk (en een hub van hun) aan een app: https://www.surepetcare.c...icrochip-cat-flap-connect
Ik kan je wel alvast waarschuwen dat de eerder hier in de tread genoemde
Keeppower 14500 2500mAh (protected) - 2A - USB-C - 1.5V oplaadbare batterijen in de dubbelzijdige versie van het luik hier niet werken. Dus ik zou oppassen en er zeker niet zomaar van uitgaan dat een vaste voeding bij dat connect luik wel werkt.
Van buiten naar binnen werkt het met die batterijen en wordt de chip gedetecteerd, maar van binnen naar buiten zit je poezel vast. Als ik de Sure test RFID van hun binnen vlak bij/tegen de sensor houdt reageert het luik, maar de chip in de katten-nek zit kennelijk te ver weg voor die veel zwakkere binnensensor, dat is alleen een smal randje en geen tunnel zoals de buitenkant. En dan lijken die oplaadbare batterijen toch niet helemaal te voldoen
De Connect uitvoering doet ook 2 kanten scannen, en hangt via het netwerk (en een hub van hun) aan een app: https://www.surepetcare.c...icrochip-cat-flap-connect
Keeppower 14500 2500mAh (protected) - 2A - USB-C - 1.5V oplaadbare batterijen in de dubbelzijdige versie van het luik hier niet werken. Dus ik zou oppassen en er zeker niet zomaar van uitgaan dat een vaste voeding bij dat connect luik wel werkt.
Van buiten naar binnen werkt het met die batterijen en wordt de chip gedetecteerd, maar van binnen naar buiten zit je poezel vast. Als ik de Sure test RFID van hun binnen vlak bij/tegen de sensor houdt reageert het luik, maar de chip in de katten-nek zit kennelijk te ver weg voor die veel zwakkere binnensensor, dat is alleen een smal randje en geen tunnel zoals de buitenkant. En dan lijken die oplaadbare batterijen toch niet helemaal te voldoen
@ixit ik heb de petflap met buiten/binnen meting en de online connectie en gebruik deze:
https://www.nkon.nl/xtar-r6-aa-2000mah-protected-1-5v.html
Die werken ongeveer een maandje, dan moet ik ze opladen. Helaas krijg ik de melding lege batterij vaak te laat dus merk ik het aan miauwende katten bij het luikje. Heb inmiddels zo'n 6 batterijwissels bespaard, dus 24 penlites.
https://www.nkon.nl/xtar-r6-aa-2000mah-protected-1-5v.html
Die werken ongeveer een maandje, dan moet ik ze opladen. Helaas krijg ik de melding lege batterij vaak te laat dus merk ik het aan miauwende katten bij het luikje. Heb inmiddels zo'n 6 batterijwissels bespaard, dus 24 penlites.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ah crap, ik heb de grote versie, de duurste!! en die heeft geen selectieve utigang!ixit schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:37:
De Dualscan uitvoering van het luik scant aan 2 kanten:
lap, ali bestelling annuleren dus :-)
bij mij hangt het deurtje van de keuken naar de wasplaats, en wil vermijden dat de hond naar de wasplaats gaat :-)
of ik moet het deurtje idd omdraaien
Als die wasplaats buiten is zou ik dat deurtje omdraaien zeker niet doen,
de elektronica in dat luik is zeker niet weerbestendig aan de buitenkant van de deur!
Zelfs in een onverwarmde bijkeuken was de condens binnen al genoeg om het eerste luikje te slopen.
de elektronica in dat luik is zeker niet weerbestendig aan de buitenkant van de deur!
Zelfs in een onverwarmde bijkeuken was de condens binnen al genoeg om het eerste luikje te slopen.
nee, wasplaats is binnen :-), dus dat komt goedixit schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:48:
Als die wasplaats buiten is zou ik dat deurtje omdraaien zeker niet doen,
Belangrijk is dat het een lineaire voeding is. Dit storen niet hoogfrequentNoFate schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:18:
[...]
Ah, ik heb mogelijks 1 gevonden met 6V 1.1A
Zou die ook werken?
Hij is besteld en onderweg :-)gielvd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Belangrijk is dat het een lineaire voeding is. Dit storen niet hoogfrequent
Mijn setup met deze:
Werkt nog steeds prima. Dit icm een oude laptop voeding en een paar draadjes en kroonsteentje. Wel in de SureFlap Connect, dus de kleinere katten versie inderdaad. Wel ook 6V (al staat de converter nu op 5V, want hij deed het een keer niet op 6V.. hij denkt dat de batterij dus bijna leeg is).
Werkt nog steeds prima. Dit icm een oude laptop voeding en een paar draadjes en kroonsteentje. Wel in de SureFlap Connect, dus de kleinere katten versie inderdaad. Wel ook 6V (al staat de converter nu op 5V, want hij deed het een keer niet op 6V.. hij denkt dat de batterij dus bijna leeg is).
[ Voor 18% gewijzigd door hgaiser op 11-08-2025 22:54 ]
Ook even bevestiging dat de CHip sensor werkt met deze voeding:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001841843134.html
Ik heb de grote pet door met type C batterijen, ik heb gebruikt gemaakt van dummy batterijen, dat kabeltje eraan kan je perfect bevestigen op de voeding
Ik heb de grote pet door met type C batterijen, ik heb gebruikt gemaakt van dummy batterijen, dat kabeltje eraan kan je perfect bevestigen op de voeding
Goed gevonden! 6v versie besteld?NoFate schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:11:
Ook even bevestiging dat de CHip sensor werkt met deze voeding:
Klopt, de 6v versie, mss iets duurder als de oplossing hierboven met dat adaptertje, maar het is wel properder afgewerkt met dummy batterijen, ...
Ook een kabelgeleider gebruikt, zodat het er ook mooi uitziet aan de deur zelf
Ik probeer eerst deze, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81219846NoFate schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 06:54:
[...]
Klopt, de 6v versie, mss iets duurder als de oplossing hierboven met dat adaptertje, maar het is wel properder afgewerkt met dummy batterijen, ...
Ook een kabelgeleider gebruikt, zodat het er ook mooi uitziet aan de deur zelf
Mocht het niet werken knop ik jouw voeding aan deze dummy s.
Heb je er nog een andere 220v stekker aangezet?
Die 6 V werkt niet, dat setje heb ik ook...joostnl schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 06:56:
[...]
Ik probeer eerst deze, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81219846
Mocht het niet werken knop ik jouw voeding aan deze dummy s.
Heb je er nog een andere 220v stekker aangezet?
Je kan hem wel laten werken als je de chip sensor uitschakelt...
Oké, tijd voor wat resultaten! De batterijen hebben het ongeveer 4,5 maand volgehouden. Het leeglopen verliep zoals je al voorspelde vrij snel. Vanaf het moment dat de batterij geen 100% meer aangaf was het na iets minder dan 3 dagen ook echt gebeurd, ging het luikje niet meer open en knipperde het lampje rood. Je hebt dus wel 2 dagen de tijd om de batterijen te vervangen vanaf het moment dat je ziet dat hij geen 100% meer aangeeft, maar je moet er dus wel snel bij zijn om te voorkomen dat de beestjes niet meer naar buiten of binnen kunnen.thehog schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:43:
[...]
Ben benieuwd naar de uiteindelijke levensduur .Deze Lithium AA batterijen hebben een interne buck converter om 1.5v te maken (lithium standaard 4.2v volgeladen). Maar dat betekend ook dat het altijd 1.5v blijft totdat het ding praktisch leeg is en dan ineens dropt naar 0V. Je krijgt dus nooit een waarschuwing dat hij leeg loopt. En omdat de katteluik puur naar de voltage kijkt naar hoe vol hij denkt dat de batterij is zal hij zal in je grafiek dus altijd op 100% blijven tot hij echt leeg is.
In tegenstelling tot de alkalines gaan ze dus veel langer mee, maar nog steeds moet je ze 3 keer per jaar vervangen. Dat valt me wat tegen. Gezien de prijs van deze dure batterijen. Ik ga dus voorlopig op zoek naar een setje oplaadbare lithium batterijen en blijf ondertussen doorzoeken naaar een geschikte adapter.
AA is een 14500 formaat welke je makkelijk in LiFePo4 kunt vinden in de richting van 1100mAh, Deze worden geladen tot 3.6v per cel dus als je 4 normale batterijen nodig hebt zou je ook 2 LiFePo4 met 2 dummies kunnen gebruiken. Neem je 4 LiFePo4 accu's kan je er 2 in de luik doen en 2 opgeladen klaar leggen.powermarcel10 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:20:
[...]
Oké, tijd voor wat resultaten! De batterijen hebben het ongeveer 4,5 maand volgehouden. Het leeglopen verliep zoals je al voorspelde vrij snel. Vanaf het moment dat de batterij geen 100% meer aangaf was het na iets minder dan 3 dagen ook echt gebeurd, ging het luikje niet meer open en knipperde het lampje rood. Je hebt dus wel 2 dagen de tijd om de batterijen te vervangen vanaf het moment dat je ziet dat hij geen 100% meer aangeeft, maar je moet er dus wel snel bij zijn om te voorkomen dat de beestjes niet meer naar buiten of binnen kunnen.
In tegenstelling tot de alkalines gaan ze dus veel langer mee, maar nog steeds moet je ze 3 keer per jaar vervangen. Dat valt me wat tegen. Gezien de prijs van deze dure batterijen. Ik ga dus voorlopig op zoek naar een setje oplaadbare lithium batterijen en blijf ondertussen doorzoeken naaar een geschikte adapter.
De vraag is welke.. De 6v versie die eerder in dit topic is genoemd is niet meer te krijgen via Ali. Heb je een alternatief?NoFate schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:23:
Voor 26€ heb je een adapter, snel terug verdiend :-)
Deze heb ik vorige week gekocht, nog in voorraad
2x 1100mah is wel heel karig denk ik? Dan moeten ze denk in elke 3 weken worden vervangen..memphis schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
AA is een 14500 formaat welke je makkelijk in LiFePo4 kunt vinden in de richting van 1100mAh, Deze worden geladen tot 3.6v per cel dus als je 4 normale batterijen nodig hebt zou je ook 2 LiFePo4 met 2 dummies kunnen gebruiken. Neem je 4 LiFePo4 accu's kan je er 2 in de luik doen en 2 opgeladen klaar leggen.
Zou dit niet werken?
https://www.amazon.nl/AA-...85b&qid=1755939699&sr=8-3
Thanks! Ook al binnen en aan de praat? Dan bestel ik hem ook.NoFate schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:01:
Deze heb ik vorige week gekocht, nog in voorraad
yes, werkt perfect!powermarcel10 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:02:
[...]
Thanks! Ook al binnen en aan de praat? Dan bestel ik hem ook.
:strip_exif()/f/image/sTzoZmY5wqmMyVQJ2mfGDSnf.jpg?f=fotoalbum_large)
TOP! Ik heb hem besteld! Hoe heb jij hem gemonteerd? Vast gesoldeerd? Of icm dummy batterijen...
Ik had nog dummy's van dat ander setje, dus heb die gebruikt, adapter sluit er ook op aanpowermarcel10 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
TOP! Ik heb hem besteld! Hoe heb jij hem gemonteerd? Vast gesoldeerd? Of icm dummy batterijen...
2x getest, lijkt goed te werken.NoFate schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:20:
[...]
Die 6 V werkt niet, dat setje heb ik ook...
2x getest, lijkt goed te werken.NoFate schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:20:
[...]
Die 6 V werkt niet, dat setje heb ik ook...
Ik heb een sureflap pet door van 5 jaar oud.
De parameter voor oplaadbare batterijen is nog actief, geen idee of dit een positieve invloed heeft.
YouTube: SureFlap Microchip Pet Door - Custom Mode 2 - Rechargeable Batteries
[ Voor 5% gewijzigd door joostnl op 03-09-2025 07:51 ]