Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spovovitj
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo allemaal heb een vraag over onze 90l boiler voor warm water douch en keuken.

Heb het boiler aan een wifi stopcontact aangesloten en met de app kan ik de vebruik zien en een schema maken wanneer de stroom uit moet en weer aan moet.

Maar is dit wel verstandig om dit te doen, mischien kan ik ook wel geld besparen bijv. vanaf 21:00 uur tot aan de ochtend 06:00 uit gaat en weer spanning krijgt.

Vanaf 1 mei tot aan vandaag heb de boiler 37 euro gekost aan energie, wat als ik een schema maak en 9 uurtje uit gaat en weer in gaat mischien dat ik 1/3 ervan profiteer.

Maar natuurlijk is het wel verstandig ervan te profiteren en is het ook wel goed om dit te doen aan de boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
Met je slimme stopcontact heb je de inzichten al in het verbruik. Je kan ook een aantal weken een schema instellen en daarna zelf de conclusie trekken.

Ik heb hetzelfde gedaan met een 10l keukenboilertje. In ons geval is het voordeliger om 'm uit te laten als we slapen of niet thuis zijn :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
De besparing zal verre van 1/3e zijn.

S’nachts zal het water afkoelen gewoon doorgaan. Het tempo hiervan neemt langzaam af. Dat is de besparing.
S’ochtends zet je hem aan en gaat hij de hele plons weer op temperatuur brengen.

Meer geld zaak te besparen zijn met dynamische energie prijzen waarbij je de boiler alleen bij voldoende lage prijs van stroom voorziet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een jasje van glaswol kan ook een hoop schelen in verbruik, net als het isoleren van de eerste 50 cm van de leidingen.
Quooker en boilers stroombesparing

Het minste stilstandverlies heb je als je hem kort voor het douchen op temperatuur laat komen en dan zo lang mogelijk koud laat.
Dus bij avonddouchers alleen 's middags opwarmen en bij ochtenddouchers alleen 's nachts.

Met dynamische uurprijzen kan het anders zijn, dan is financieel niet meer hetzelfde als energetisch optimaal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spovovitj
Een glaswol jasje is inderdaad wel verstandig maar de boiler wordt ook voor de keuken gebruikt, maar als ik het zo bekijk heeft het geen zin om in de avond en snachts uit te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je hebt de mogelijkheden en de data.

Test het een week.

Ik zet de boiler uit om 1800 en aan om 0700.
Of het meer of minder energie kost, dat maakt mij niet uit.
Vanaf 0700 kunnen de panelen en accu het samen aan.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spovovitj
Wil het inderdaad testen of ik kan besparen per maand. Wil het nu een maand proberen (dag 20 nu met 83kwh erop) en op de volgende maand met een tijd schema die op 21:00 uit gaat en op 06:00 weer aan moet.

Maar wil graag weten of hey kwaad kan doen op de boiler zelf (verwarmings element) dat aan uit en uit telkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
spovovitj schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:31:
Wil het inderdaad testen of ik kan besparen per maand. Wil het nu een maand proberen (dag 20 nu met 83kwh erop) en op de volgende maand met een tijd schema die op 21:00 uit gaat en op 06:00 weer aan moet.

Maar wil graag weten of hey kwaad kan doen op de boiler zelf (verwarmings element) dat aan uit en uit telkens.
Zo'n element boeit het helemaal niks. Als er iets is dat kan slijten, zou het electronica moeten zijn (vaak niet aanwezig, zeker bij oudere boilers), of een relais, als dat er in zit - dan hoor je wel een klik bij elke keer in- of uitschakelen. Maar goed, dat doet hij dan ook elke keer als hij zelf in- of uitschakelt, dus zolang je het bij hooguit enkele keren per dag houd, moet dat wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:42
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128540

Een topic over mijn ervaringen. Na isoleren heeft IMHO altijd zin.

Daarnaast heb ik er nu een Shelly tussenzitten welke door Home Assistant aangestuurd wordt.

En oh ja, natuurlijk een eenvoudige killswitch/ vakantieswitch in HA voor als ik langer dan een dag weg ben. Voor het naar huis rijden via de VPN de switch uitzetten en ik heb weer warm water als ik thuis kom.

[ Voor 31% gewijzigd door Panzer_V op 20-05-2023 20:03 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Pagina: 1