Als je een woning koopt zonder voorbehoud van bouwkundige keuring maar op basis van de blauwe ogen van verkopers is dit toch wel een beetje eigen schuld..peter13579 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:38:
[...]
Kan me ook helemaal voorstellen hoe zoiets ontstaat, waarbij je eerst veel zin hebt in het huis maar door tegenwerking van de verkopers alle energie kwijt raakt....
Bv (Helemaal fictief):
Uit de technische keuring blijkt dat de kozijnen mooi geschilderd zijn, maar dat ze door rotting wel vervangen moeten worden. De keuken ziet er mooi uit maar valt wel langzaam uit elkaar
Koper: "Hoi verkoper, jullie zeiden dat het huis goed onderhouden is, maar uit de technische keuring blijkt wat anders, de kozijnen moeten eigenlijk vervangen worden"
Verkoper: "Ja, maar ze zijn wel mooi geverfd, dus goed onderhouden"
Koper: "Kun je me niet wat tegemoet komen in de prijs?"
Verkoper: "Nee, je hebt geen ontbindende voorwaarde opgenomen voor technische keuring en je bedenk termijn is verlopen"
Koper: "Maar goed onderhouden is het niet"
Verkoper: "Jammer dan...."
Koper:![]()
Koper: Idee: ik leg de bouwkundige keuring even bij de taxateur![]()
Taxateur: "Met deze input kan ik de woning helaas niet hoger taxeren dan aankoopprijs - 2,5k"
Koper:![]()
Koper: "beste verkoper ik kan helaas geen hypotheek krijgen voor 100% van de koopprijs"
Verkoper: "Je hebt niet aan je inspanningsverplichting voldaan"
Koper: Opent topic op Tweakers....
Nogmaals het zal niet zo gegaan zijn, maar er zijn omstandigheden waarin ik er net zo in zou staan als de koper. Zeker nu in een dalende markt meer kansen voorbij komen voor een vergelijkbare prijs. Dan hoef je niet alles te accepteren van de verkopende partij.....
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1