Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08
Beste Allen

Voor ons nieuw te bouwen woning passen we een bodemwarmtepomp toe aangevuld met o.a. zonnepanelen en andere energie besparende maatregelen.

Op 1 punt ben ik nog zoekende of dat een aanvulling kan wezen op het geheel.
Namelijk Windenergie, het zou mooi zijn als gedurende (er wat wind staat) er minimaal 200-300 watt opgewekt wordt (meer mag altijd) mag op 1 fase of 3 fases zijn.

Zijn er lezers die ervaring hebben en deze kunnen delen.

De woning komt in Lelystad te staan en betreft een royaal vrijstaande woning waarbij de oost, zuid en west zijde vrij van andere bebouwing is (afstand groter dan 50 meter)

vast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 10:26
Misschien kan je deze topics eens doorlezen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2164100

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2176232

Staat zeker wat nuttige info in.

[ Voor 26% gewijzigd door Dave1989 op 09-05-2023 09:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Ik heb er al meerdere keren naar gekeken.
Een compacte windmolen levert een veel lagere jaaropbrengst dan 1 zonnepaneel.
Opbrengst van windmolens gaat in verhouding tot de diameter van de bladen... Tot de 3e macht.
Kleinere molens zijn echt kansloos kwa opbrengst

Dus... tenzij je van plan bent om minimaal een 150 meter windmolen neer te zetten (en daar lijkt het niet op met je 200-300 Watt indicatie) , zou ik kijken naar wat anders.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 10:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wat @GarBaGe zegt. Er is een reden dat de windmolens zo groot zijn geworden, dan leveren ze fatsoenlijke stroom op. Alles wat jij vrij op je eigen land kan zetten is eigenlijk te klein om fatsoenlijk te produceren. Dan is de kosten van aanschaf zoveel hoger dan de opbrengst.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat @GarBaGe zegt:
Windmolens in de buurt van huizen die rendabel zijn zorgen voor overlast. Als ze niet voor overlast zorgen, dan zijn ze ook niet rendabel want veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

best grappig, maar komt over op me als een 'contraption' waar je elke 3 dagen wat mee hebt

Ik had ook al eens naar die kleine molens gekeken die claimen 7 kwh/dag op te wekken.
Alle reviews die ik vind bewijzen het tegendeel. sommige mensen zijn al blij als ze er 150Wh uit poepen op een hele dag windkracht 3.
Verder is de kwaliteit van de betaalbare (tot 2000 euro) molentjes dermate slecht dat de boel gewoon kapot is binnen 3 maanden.

Zoals hierboven ook al staat, is de conclusie van lange duurtesten dat een turbine pas rendabel wordt vanaf een bepaalde (grote) afmeting.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:45:
Opbrengst van windmolens gaat in verhouding tot de diameter van de bladen... Tot de 3e macht.

Dus... tenzij je van plan bent om minimaal een 150 meter windmolen neer te zetten (en daar lijkt het niet op met je 200-300 Watt indicatie) , zou ik kijken naar wat anders.
Laten we wel even bij de feiten blijven? Een windmolen van 150 meter levert wel iets meer op dan 300 watt.

Een oude Lagerwey 15/75 molen heeft een diameter van 15 meter, staat doorgaans op een paal van zo'n 60 meter hoog en levert 75 KILOwatt en draait hier in Noord-Holland makkelijk met 2000 vollasturen (jaaropbrengst: 150.000 kWh) En deze dingen zijn 30! jaar oud.

Kleinere molens (meestal stadswindturbines) zijn dan ook echt niet kansloos qua opbrengst. De problemen zitten in dat ontwerper en gebruiker de fysica van windturbines niet begrijpt. Voorbeelden:
- Eccentriek ontwerp om "mooi" te lijken, waardoor het rendement lager is
- Meestal geplaatst op windluwe locaties, zoveel wind is er namelijk niet in de bebouwde omgeving

In de orde van kilowatten (1-5 kW) is er best wel wat te vinden. Bijvoorbeeld de E-5 van Ryse. Wordt veel gebruikt in de telecom.

Wind is voor TS interessant als deze ergens een 30 meter hoge mast kwijt kan. Daar heb je waarschijnlijk een vergunning voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 09-05-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Daar voeg ik nog graag een t.net artikel aan toe waarin molens voor thuisgebruik zijn bekeken: review: Een kleine windmolen voor thuisgebruik

Conclusie was toen (augustus 2021) dat het niet echt interessant is.

@koningen ik mis ook wat input vanuit de topicstarter. Waarom denk jij dat dit wel eens interessant kan zijn voor bij je thuis. Heb je wat bronnen met interessante info? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 09-05-2023 11:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Skyaero schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Laten we wel even bij de feiten blijven? Een windmolen van 150 meter levert wel iets meer op dan 300 watt.
Begrijpend lezen is niet voor niks een vak op school.

Windmolens voor particulieren verdienen zich eigenlijk nooit terug. Veel te klein geeft te lage opbrengst om alleen het onderhoud al te dekken.

Aan de kust zie je nog wel eens een verdwaalde staan, maar vergunning is lastig want eigenlijk altijd overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
[...]

...
Sorry, je hebt wel een beetje gelijk.
Die 150 meter had ik wat uit mijn duim gezogen.... Vanaf een masthoogte van rond de 50m kan een windmolen interessant beginnen te worden.
Deze zitten dan vermoedelijk rond de paar honderd kW vermogen, wat al snel 1000x meer is dan TS noemt.

Als je kleiner gaat dan 50m wordt het al heel snel heel oninteressant.
Voor een interessante windmolen, heb je vermoedelijk al een vergunning nodig.

Ik blijf er wel bij dat een kleine windmolen kansloos is kwa opbrengst (vs kosten en/of in vergelijking met zonnepanelen)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
In de orde van kilowatten (1-5 kW) is er best wel wat te vinden. Bijvoorbeeld de E-5 van Ryse. Wordt veel gebruikt in de telecom.
Als ik naar de datasheet kijk wordt daar een geluidsdruk van 48dB genoemd op 60(!) meter afstand. Dat lijkt me alleen al daarom niet echt bruikbaar om in je achtertuin te zetten in een woonwijk :P

Of misschien beter gezegd; ik hoop dat dit niet mag. Hebben we net duidelijke geluidseisen voor warmtepompen die niet meer dan 40dB geluid bij de buren mogen veroorzaken, lijkt het me niet echt fijn om daarvoor in de plaats een windmolen te hebben die een veelvoud aan herrie produceert.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
GarBaGe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:45:

Ik was meer aan het denken om wat energie voor alleen mijn woonhuis op te wekken en niet voor de hele wijk of stad :)
200-300 Watt is voldoende bij lage windsnelheid.
Piek mag natuurlijk meer zijn.

Verder ben ik op de hoogte van de 3e macht en weet dat hoe groter hoe minder slecht.
Vandaar ook dat ik ervaring zoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Het gaat hier nu over windmolens, maar hoe zit het met windwokkels?
Als je het jaarrond vergelijkt met zonnepanelen is het nog relatief duur inderdaad. Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk: nu 14 panelen, maar met warmtepomp komende winter dekt dat niet meer af. En als saldering eraf gaat wordt het ook minder interessant.
Nu heb ik ruimte genoeg om nog een stuk of 10 panelen neer te leggen. Maar ook dan: winter en einde saldering.

Is een windwokkel dan nog wel zo oninteressant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BertS Voordat je serieus geld uit gaat geven zou ik op de beoogde plek een weerstation ophangen met weather underground optie (of andere langetermijnopslag) en eerst een jaar lang meten wat op die plek, op die hoogte, nou echt de windsnelheid is.
Met die uurdata kun je eenvoudig een realistische verwachte jaaropbrengst berekenen die niet uit een folder komt.

Dan houd je er in ieder geval een leuk weerstation aan over ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 21:31
De natuurkundige wetten hebben voor ons bepaald hoeveel energie er in de wind zit. Ondanks dat tegenwind op de fiets best heftig kan zijn, valt de energiehoeveelheid gewoon tegen.

Iedere windmolen met een rotoroppervlak kleiner dan 5m2 is daarmee ongeveer zinloos. Zeker als je ze op een paaltje van 10-15 meter hoog zet. Dat is al zo vaak bewezen. Dus doe maar niet ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 09-05-2023 18:18 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

koningen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:57:
Beste Allen

Voor ons nieuw te bouwen woning passen we een bodemwarmtepomp toe aangevuld met o.a. zonnepanelen en andere energie besparende maatregelen.

Op 1 punt ben ik nog zoekende of dat een aanvulling kan wezen op het geheel.
Namelijk Windenergie, het zou mooi zijn als gedurende (er wat wind staat) er minimaal 200-300 watt opgewekt wordt (meer mag altijd) mag op 1 fase of 3 fases zijn.

Zijn er lezers die ervaring hebben en deze kunnen delen.

De woning komt in Lelystad te staan en betreft een royaal vrijstaande woning waarbij de oost, zuid en west zijde vrij van andere bebouwing is (afstand groter dan 50 meter)

vast bedankt
Je grootste struikelblok gaat hier de nederlandse bouwregelgeving zijn.

Ik zou eerst maar eens gaan uitvogelen wat je mag bouwen voordat je je verlekkert aan weet ik wat voor apparaat in je tuin.

Check je bestemmingsplan en ga eens bij de gemeente praten.
99% dat je een omgevingsvergunning zal moeten gaan aanvragen met een zeer geringe slagingskans.

Wil de pret niet bederven maar ik heb al vaker dergelijke goed bedoelde zaken zien stranden…….ook voor mensen die er al significant geld in hadden zitten helaas.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
BertS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:06:
Als je het jaarrond vergelijkt met zonnepanelen is het nog relatief duur inderdaad. Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk: nu 14 panelen, maar met warmtepomp komende winter dekt dat niet meer af. En als saldering eraf gaat wordt het ook minder interessant.
Nu heb ik ruimte genoeg om nog een stuk of 10 panelen neer te leggen. Maar ook dan: winter en einde saldering.

Windwokkels houden zichzelf net aan draaiende. Leuk om een reclameuiting op te plakken die beweegt, maar dan houdt het wel op. Je kunt het vrij snel zelf beredeneren: de energie van de wind zit in haar massa die een snelheid heeft. Daar haal je wat snelheid vanaf om stroom van te maken, de massa blijft gelijk. Als je de snelheid te veel laat afnemen zal de wind achter de molen ophopen en dan heb je een probleem. Een windwokkel wordt door maar een heel klein oppervlak aangeblazen vergeleken met de grote rotors van windmolens, dus er gaat veel te weinig massa door de molen om efficiënt te zijn. Ze worden aangeprezen als fantastisch, maar de berekeningen gaan altijd uit van 24/7/365 stabiele stormkracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
@koningen ik mis ook wat input vanuit de topicstarter. Waarom denk jij dat dit wel eens interessant kan zijn voor bij je thuis. Heb je wat bronnen met interessante info? :)
[/quote]

Vanuit duurzaamheid hebben we o.a. zonnepanelen die energie opwekken.
Echter deze geven in de winter niet het gewenste hoeveelheid.
Ik sta best open om een windmoletje of iets anders wat energie opwekt extra toe te passen.

Zo kan de bodemwarmte pomp ook straks na het stoppen van salderen groen eigen energie gebruiken.
Het hoeft niet maar het zou wel mooi zijn als dat zou kunnen.

Is het financieel interesant, dat zou eerst even doorgerekend moeten worden.
Maar het begin is welke komen in aanmerking. Je hoort vaak dat kan niet uit, maakt herrie, levert de kwh niet welke beloofd worden. En nu heeft niet iedereen zo'n ding in zijn tuintje of op het dak staan om raad te vragen. En om nu bij Liander aan te kloppen of die grote MW dingen bevallen dat schiet een beetje zijn doel voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
BertS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:06:

Die vraag als wokkel of iets dergelijks ben ik ook nieuwsgierig naar.
Wellicht nog meer dan een molen.

Zelf leg ik een stuk of 24-25 pannelen 10 KW ongeveer.
Met bodemwarmtepomp e.d verwacht ik een vebruik van ongeveer 7.000 KWH. (verbruik nu 5200 KWH met warmtepomp we gaan alleen een stuk groter wonen). Bijna 300 m2 vloer oppervlak.
Verbruik is ex EV. Zodra de diesel aan vervanging toe is komt er een EV welk ongeveer 6.000 KWH zal verbruik (35.000 km pj)

[ Voor 6% gewijzigd door koningen op 10-05-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Beste Allemaal

Bedankt allemaal. Ik ben er niet verder mee gekomen en laat het onderwerp plaatsen windmolentje/wokkel of wat dan ook maar even zitten.
Ik wil eerst iemand vinden die het heeft EN er enthosiast over is,

thanks all

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 12:42
Denk niet dat dit iets is : https://www.pv-magazine.c...bines-in-the-netherlands/
Een ander filmpje er van YouTube: PowerNEST - Full roof-integrated Wind and Solar energy system

Ben wel erg benieuwd of het echt waar is. De verdieping er onder zou geen last hebben van herrie. Daar zijn de windmolens wel best klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Calamor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:37:
Denk niet dat dit iets is : https://www.pv-magazine.c...bines-in-the-netherlands/
Een ander filmpje er van YouTube: PowerNEST - Full roof-integrated Wind and Solar energy system

Ben wel erg benieuwd of het echt waar is. De verdieping er onder zou geen last hebben van herrie. Daar zijn de windmolens wel best klein.
Dit ziet er wel interesant uit zijn 3KW per stuk. Dat zou interesant zijn.
Dit gaat ik verder eens uitpluizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Gemeente Oss heeft een test gedaan met 2 wind wokkels op hun gemeentehuis, deze is helaas negatief uitgevallen en zij kunnen de wind wokkels dan ook niet aanraden. Deze waren van het merk AirTurb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnGyJpBuKjmuLt15YouinZeccXU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/roPTkmH6EMQb35TDg69wESWc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDOdyqkR4Z1IAorXoxHtES4t4uo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q5BL78w38tUWmPmvbcqIEEdr.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 12-05-2023 10:19 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
@_eLMo_ Dank je wel. voor het delen

Persoonlijk zou ik alleen de inhoud van de tekst kopieren en plaatsen en de email bericht even weghalen.
Emails mag je niet zomaar delen van overheid.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

koningen schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:19:
Persoonlijk zou ik alleen de inhoud van de tekst kopieren en plaatsen en de email bericht even weghalen.
Emails mag je niet zomaar delen van overheid.
Op basis van auteursrecht? Ik verkies het bewijs van legitimiteit van de screenshot boven het risico op vervolging op basis van auteursrecht. Ik zal een takedown request respecteren :+

Vooral omdat de efficiency en haalbaarheid van particuliere windmolens nogal een controversieel topic is.

[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 12-05-2023 10:29 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1