Toon posts:

Aanschaf kleine windmolen, windturbine voor eigen gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elektro
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Ik overweeg of het interessant is om naast zonnepanelen voor elektriciteit opwekking ook de aanschaf van een kleine windmolen of windturbine een zinvolle investering is om ook in de winter, herfst en vroege voorjaar als de zonnepanelen te weinig opbrengen maar juist in deze periode het harder waait.
Wie heeft al ervaring opgedaan met windmolens?
Ik vraag mij af of de kosten afwegen tegen de baten? Rekening houdend met de afbouw salderingregeling m.i.v. 1-1-2025. En opslag batterijen zijn nog steeds veel te duur.
Zijn er betaalbare rendabele windmolens voor particulieren te koop? En zo ja welke?
Heb je te maken met regelgeving van de plaatselijke overheid?
Alle bruikbare informatie is welkom.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:21
Ik heb er al meerdere keren naar gekeken.
Een compacte windmolen levert een veel lagere jaaropbrengst dan 1 zonnepaneel.
Opbrengst van windmolens gaat in verhouding tot de diameter van de bladen... Tot de 3e macht.
Kleinere molens zijn echt kansloos kwa opbrengst

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is meer iets voor Duurzame energie en installaties in plaats van Wonen, dus ik verplaats je topic even die kant uit.

Verder zou het handig zijn als je kan aangeven wat je zelf al gevonden hebt. Als je dit serieus in overweging hebt, dan heb je neem ik aan ook al wat uitzoekwerk gedaan?

[Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 20-12-2022 17:27]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lijkt me interessant om en kleine windmolen op je dak te zetten tegen de schoorsteen aan.

100w tot 150w per uur is voldoende en zou mooi mijn sluipverbruik voorzien in de nacht mits het waait

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik zit hier ook naar te kijken, maar het opgewekte vermogen is echt dramatisch met die kleine oppervlaktes...
https://www.eazwind.nl/
Dit is echt wel een leuke optie, maar dat gaat meteen vrij hard in de papieren lopen...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Elektro
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Het uitzoekwerk valt wel mee, aangezien ik niet veel kan vinden.
Ik heb begrepen dat de windmolen op behoorlijke hoogte geplaatst moet worden en dus goed verankerd.
Hoe hoger hoe meer wind de molen vangt en dus beter presteert.
Een wokkel zou geen goede optie zijn.
Een windmolen met 3 wieken met voldoende (wie het weet mag het zeggen) lengte heeft mijn voorkeur.
Een opbrengst van minimaal 3000 Wp op jaarbasis heeft mijn belangstelling.
Graag had ik namen van fabrikanten en types die dit soort windmolen, windturbines verkopen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:47
Ultiem slecht idee, ik zal het bestaande topic even opzoeken waarin uitgebreid staat waarom.

Wilke in "Mini-windmolen aanvulling op PV?" (en evt. rest van het topic, zie gepinde posts).

[Voor 40% gewijzigd door Wilke op 20-12-2022 20:26]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stop maar met dromen, deze fantasie is al zo vaak ontkracht.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:51
Hier wordt het wel aardig samengevat:
https://www.wattisduurzaa...-een-windmolen-op-je-dak/

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:43
Ik heb hier een weekje terug even een half uurtje naar gezocht en het was allemaal vrij makkelijk vindbaar.

https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test

Dit geeft al de antwoorden die je nodig hebt plus het rapport (lees dat ff door) dan zie je dat er 1tje is die je kan terugverdienen in een "normale" tijd maar die is 30 meter hoog en heeft bladen van 5 meter. En dan is onderhoud niet meegerekend.

Weer 5 min google leert dat je voor zoiets uiteraard een vergunning aan moet vragen en middenin een woonwijk niet zo maar gaat krijgen (wellicht wel in het buitengebied)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:49
Vorige week ook al weer besproken, kleine windmolens werken niet, er is een redend at ze groot staan en in het vrije veld. Besteed er geen geld aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Elektro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:22:

Heb je te maken met regelgeving van de plaatselijke overheid?
Alle bruikbare informatie is welkom.
Ik zou eerst even met een schets achter op een bierviltje naar de balie van de gemeente.

Zit je op een kavel van 80 hectare of zit je midden in een woonwijk, is nogal een aanzienlijk verschil mbt de levensvatbaarheid van je project.

Oftwel....check even of je uberhaupt datgene, waar je aan zit te denken, mag bouwen*.

Je gaat met een windmolen op een dak van een rijtjeshuis volle bak bouwvergunningsplichting zijn onder de WABO, even buiten de vraag of die vergunning verleend zal gaan worden.

[Voor 49% gewijzigd door Fraggert op 22-12-2022 13:01]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:37
Misschien is een aandeel in een windmolen nemen dan een zinvollere optie?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

https://www.tesup.nl/prod...x-windturbine-voor-huizen

En toch he, blijft dit best leuk met de huidige stroom prijzen a 40-60 ct per kwh (dynamisch). Dan krijg je dat er dus ook voor terug.

Zeg 300 Watt continue gemiddeld, is 7KWh per dag. Komt neer op 2 euro per dag opbrengst. 700 euro per jaar. Terugverdiendtijd van 3 jaar?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-01 21:02
Atlas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:50:

En toch he, blijft dit best leuk met de huidige stroom prijzen a 40-60 ct per kwh (dynamisch). Dan krijg je dat er dus ook voor terug.

Zeg 300 Watt continue gemiddeld, is 7KWh per dag. Komt neer op 2 euro per dag opbrengst. 700 euro per jaar. Terugverdiendtijd van 3 jaar?
Op Youtube typte ik "tesup atlas x review". Dit zijn de eerste 3 resultaten:

YouTube: 💥 WARNING💥 DO NOT BUY TESUP PRODUCTS
YouTube: Why not to buy Tesup Part 2 +. Total waste of time.
YouTube: Tesup Part 3 +. Never buy Tesup

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Atlas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:50:

Als je toch met verzonnen getallen rekent, zou ik zeggen, 300 Megawatt continu gemiddeld, is 7 miljoen kWh per dag. Dat komt neer op 2 miljoen euro per dag opbrengst, 700 miljoen euro per jaar. Terugverdientijd van drie seconden! Of reken met drieduizend miljard megaterawatt, dan is de hele klimaatcrisis meteen voorbij! :P

De vermogensgrafiek die ze publiceren is totale bullshit 8)7

Het effectieve oppervlak van die turbine is 0,36 vierkante meter. Ze zeggen dat dat 318W oplevert bij wind van 4 meter per seconde, maar de energie in wind bij 4 meter per seconde op dat oppervlak is maar ... 17.2W. Laten we rekenen met een 40% efficiënte windmolen (theoretische limiet voor windenergie is sowieso al <60%!), dan zal dat ding dus maximaal zo'n 7W opwekken.

Volgens de RVO wekt een (horizontale as) windmolen in de bebouwde omgeving zo'n 200 kWh per vierkante meter per jaar op, en doen dit soort verticale as windmolens het typisch slechter. Maar zelfs bij die 200kWh per vierkante meter kom je voor dit molentje dus maar op zo'n 72kWh uit. Geen 700 per jaar, maar twee tientjes.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik kreeg al jeuk toen ik de website van Tesup opende _O- gauw wegwezen :P

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Elektro

Hoe staat het hier? Had je nog gekeken naar het omgevingsvergunningplichtig zijn en wat jouw mogelijkheden zijn waar je het plan hebt om zo{n ding neer te zetten?

[Voor 67% gewijzigd door Fraggert op 08-01-2023 14:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee