Vergunning van gemeente nodig voor windmolentje ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-05 10:40
Is er iemand bekend die een eigen windturbine heeft ?

Ik ben aan het oriënteren met een, waarvan de propellers een totale spanwijdte hebben van 1,5 meter. (dak-montage)

Heb je daar een vergunning van de gemeente voor nodig (tussenwoning). ?

[ Voor 3% gewijzigd door Dixie op 27-02-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Heb je al gezocht bij google naar 'vergunning windmolen thuis'? Daar kom ik al genoeg tegen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:26
Dixie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:25:
Wat zegt de website "ruimtelijke plannen" over het bestemmingsplan en dit soort dingen? En natuurlijk ook het omgevingsloket met bijhorende check over het plaatsen van een windturbine? Dat zijn de eerste twee plekken om te kijken of je een vergunning nodig hebt. Je kan het ook navragen bij je gemeente zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 25-02-2023 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
Uiteraard is dit vergunningplichtig. Hoe ga je aantonen dat de dakconstructie sterk genoeg is? Niet leuk voor de buren als het mis gaat en hun dak schade oploopt door een omvallende windmolen, laat staan dat ie in hun tuin beland of zelfs op een persoon.

Je buren zullen het vast ook niet fraai vinden, en de welstandscommissie ook niet…

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
doorgaans vergunnings plichtig, maar belangrijker kleine windmolens zijn zinloos. het is zonde van de moeite, het geld en de overlast.

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 25-02-2023 19:02 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:34

Tazzios

..

Acties:
  • +76 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 23:04
Je kan beter voor een paar tientjes een paar kisten bier en een pak frikandellen halen. Daar heb je meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 10:16
Dixie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:25:
Dat heb je zeker nodig. Maar afhankelijk van de ligging, windsnelheid en het formaat van je tuin; zou je ook kunnen overwegen om een zelfbouw verticale wind turbine te plaatsen (op een paal van een paar meter hoog). Die zijn doorgaans stiller en vallen minder op (zeker als het zelfbouw is). Ik zou het zeker niet doen in een woonwijk.

Ideaal om bijvoorbeeld een accu mee op te laden en je tuinverlichting op aan te sluiten. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CryptoCake schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:10:
[...]

Dat heb je zeker nodig. Maar afhankelijk van de ligging, windsnelheid en het formaat van je tuin; zou je ook kunnen overwegen om een zelfbouw verticale wind turbine te plaatsen (op een paal van een paar meter hoog). Die zijn doorgaans stiller en vallen minder op (zeker als het zelfbouw is). Ik zou het zeker niet doen in een woonwijk.

Ideaal om bijvoorbeeld een accu mee op te laden en je tuinverlichting op aan te sluiten. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van bovenstaande.
In de gemiddelde Nederlandse tuin met afstanden van hooguit een paar meter is het alsnog idealer een grondkabel vanaf je huis naar je tuinverlichting aan te sluiten en die te voeden vanuit (eventueel een accu aangesloten op) je meterkast, die dan weer aan zonnepanelen op je dak is gekoppeld.

Een windmolen van minder dan zeg vijf meter doorsnede doet werkelijk niets qua kosten/baten.

Een windmolentje zou interessant kunnen zijn voor heel specifieke use cases (afgelegen gebied of enorme tuin waar je stroom nodig hebt en geen zon is), maar zelfs op grote boerenterreinen/in de bosbouw is een zonnepaneel vrijwel altijd nog kostenefficiënter.

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 26-02-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 10:16
pagani schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:21:
[...]

In de gemiddelde Nederlandse tuin met afstanden van hooguit een paar meter is het alsnog idealer een grondkabel vanaf je huis naar je tuinverlichting aan te sluiten en die te voeden vanuit (eventueel een accu aangesloten op) je meterkast, die dan weer aan zonnepanelen op je dak is gekoppeld.

Een windmolen van minder dan zeg vijf meter doorsnede doet werkelijk niets qua kosten/baten.
Ja I know daar heb je gelijk in, maar waar is je tweakers' spirit? :) Als je er de ruimte voor hebt, en het kriebelt, lekker hobbyen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
CryptoCake schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Ja I know daar heb je gelijk in, maar waar is je tweakers' spirit? :) Als je er de ruimte voor hebt, en het kriebelt, lekker hobbyen toch?
Dan kom je bij sociaal acceptabelheid. Dat hobbyen kan als niemand zicht heeft op je molen (constante beweging, irritante schitteringen of zelfs slagschaduw), maar in een gemiddelde woonwijk wordt dat lastig.

Dan moet je nog een stap verder gaan door een molen met een kast eromheen te bouwen (zoals een Powernest)

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 26-02-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
guido66 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:44:
Uiteraard is dit vergunningplichtig. Hoe ga je aantonen dat de dakconstructie sterk genoeg is? Niet leuk voor de buren als het mis gaat en hun dak schade oploopt door een omvallende windmolen, laat staan dat ie in hun tuin beland of zelfs op een persoon.

Je buren zullen het vast ook niet fraai vinden, en de welstandscommissie ook niet…
Wel apart. Als Essent, Eneco, Vattenfall etc. een windmolen willen plaatsen, met turbines van 65 meter spanwijdte en 140 hoog en een generator kast zo groot als een grote huiskamer, dan vragen ze mij ook niet om toestemming... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doe even een vergunningscheck bij https://www.omgevingsloket.nl/
zeer waarschijnlijk vergunningsplichtig. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05 20:15
Dixie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Wel apart. Als Essent, Eneco, Vattenfall etc. een windmolen willen plaatsen, met turbines van 65 meter spanwijdte en 140 hoog en een generator kast zo groot als een grote huiskamer, dan vragen ze mij ook niet om toestemming... :+
Nou kan je vertellen dat die ook niet "zo maar" een vergunning krijgen hoor. En moeten redelijk wat onderzoeken aanleveren voor wat betreft slagschaduw en geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
De windturbines voor particulieren waar ik over praat zijn van de duitse Skywind NG https://myskywind.shop/p/skywind-ng-1kw-230-110-v

Het voordeel van dit soort windturbines is dat ze als (wind landje Nederland) dag en nacht draaien. PV panelen heb ik ook (11 stuks), maar die werken alleen overdag. s-'nachts doen PV helemaal niks. (zoals alle PV panelen).
Bovendien zijn ze dak en muurbevestiging vriendelijk en hoeven ze niet 10 meter op een paal gemonteerd te worden.
Nogmaals, het is maar een oriëntatie en kijk van wat de opties zijn.
Als het rendement zo slecht is, waarom zou men dan niet stoppen om het door te ontwikkelen ?

En inderdaad is een omgevingsvergunning verplicht en omdat ik niet in een vrijstaande woning woon is het verkrijgen van een vergunning kansloos.
Hoe bedoel je duurzaam wonen ?? Zolang het maar de bij de Overheid goed uitkomt.

[ Voor 27% gewijzigd door Dixie op 27-02-2023 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dixie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Ja hoor, want je kan gewoon ageren tegen hun vergunning/bestemmingsplanwijziging.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
Señor Sjon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Ja hoor, want je kan gewoon ageren tegen hun vergunning/bestemmingsplanwijziging.
Bij voorbaat "kansloos" natuurlijk. Want daar hebben de heren juristen allang over nagedacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

2500€, 3jr garantie en 2,5* op Google reviews.
De Tweaker in mij weet het al wel 🏃‍♂️.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 16:09
Dixie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:16:
De windturbines voor particulieren waar ik over praat zijn van de duitse Skywind NG.
Het voordeel van dit soort windturbines is dat ze als (wind landje Nederland) dag en nacht draaien. PV panelen heb ik ook (11 stuks), maar die werken alleen overdag. s-'nachts doen PV helemaal niks. (zoals alle PV panelen).
Bovendien zijn ze dak en muurbevestiging vriendelijk en hoeven ze niet 10 meter op een paal gemonteerd te worden.
Nogmaals, het is maar een oriëntatie en kijk van wat de opties zijn.
Als het rendement zo slecht is, waarom zou men dan niet stoppen om het door te ontwikkelen ?
Omdat het rendement voor de producent wellicht wel goed is? Verkoopprijs-kostprijs = winst. Zolang mensen maar denken dat het rendabel is verkoopt het wel.

Net zo goed als dat een 'biostabil' ook gewoon verkocht wordt, maar het rendement voor de gebruiker nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
vanaalten schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Omdat het rendement voor de producent wellicht wel goed is? Verkoopprijs-kostprijs = winst. Zolang mensen maar denken dat het rendabel is verkoopt het wel.

Net zo goed als dat een 'biostabil' ook gewoon verkocht wordt, maar het rendement voor de gebruiker nul is.
Kopers van BioStabil zijn bij voorbaat al erg dom. En is pure oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 18:14

_Arthur

blub

Wat is de opbrengst van het ding en bij welke windsnelheden? En wat is het eigen verbruik van het apparaat? Is dat bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54

D4NG3R

kiwi

:)

Investeerders welke er schijnbaar heil in zien en/of niet (goed) geïnformeerd zijn.

Kleine windmolens klinken leuk op papier, maar zijn in de praktijk gewoon knap waardeloos. Het rendement is matig, de terugverdientijd is zelfs met de hoge kWh prijs lang, materiaalkosten liggen hoger, ze vergen regelmatig onderhoud en ga zo maar door.

Valt het je bijvoorbeeld op dat er op de productpagina geen woord gerept wordt over de opbrengst van dat ding bij X en Y omstandigheden terwijl ze wel schreeuwen dat het de enige windmolenboer is welke deze gegevens kan garanderen:
Die einzige Anlage mit garantierter Leistungskennlinie am Markt!
Vanuit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/558hDAh_YShOHxvqhLI2FT6CPYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nj7U8JiH4DEPE0fNpsputY0j.png?f=user_large

Laten we even doen alsof het beestje constant zo'n 100W uitpompt omdat je in een open veld langs de kust woont en daar kan genieten van een gemiddelde windsnelheid van zo'n 5.5m/s. Dat komt neer op ~876kWh per jaar.

Dan ben je bijna 5 jaar verder eer dat ding zich terugverdient heeft met de gemiddelde kWh prijs van nu (welke alweer een tijdje dalende is). En dan negeer ik doodleuk het feit dat je hem voor €3000 echt niet op je dak hebt zitten en er nog onderhoud om de hoek komt kijken. Hoe lang bieden ze eigenlijk garantie? Kan er niks over vinden.

Ik zou zeggen gooi of wat meer panelen op je dak, of laat dit idee varen.

[ Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2023 16:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Echt waar mensen op dit moment wel helemaal niet in doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
En inderdaad is een omgevingsvergunning verplicht en omdat ik niet in een vrijstaande woning woon is het verkrijgen van een vergunning kansloos. Hoe bedoel je duurzaam wonen ?? Zolang het maar de bij de Overheid goed uitkomt.
Als je het echt wil kan je nog altijd verhuizen >:) Als je een beetje goed zoekt zal er wel iets vrijstaand op het platteland te krijgen zijn. Daar zitten dan voor- en nadelen aan.
Dixie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Bij voorbaat "kansloos" natuurlijk. Want daar hebben de heren juristen allang over nagedacht.
Niet altijd :) Als jij een vergunning aanvraagt mogen de buren ook bezwaar maken (een zienswijze) indienen. Als jij alles goed voorbereid hebt (dus alle vooronderzoeken gedaan zoals geluid, trillingen, e.d.) dan zouden de buren ook bij voorbaat "kansloos" zijn. Want als alles binnen alle regels past dan is er geen reden om een vergunning te weigeren. Het kan wel zo zijn dat één van je buren planschade gaat claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 11:57
Van die windmolens voor consumenten is toch wel al lang en breed bekend dat het troep is?

Je kunt die qua kwaliteit echt niet vergelijken met de molens van Essent of Vattenfall imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

D4NG3R schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:53:
Hoe lang bieden ze eigenlijk garantie? Kan er niks over vinden.
3 jaar.
:w

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

_O- _O-

Dat ding moet 24/7 gemiddeld zo'n 170W opwekken (bijna 1500kW per jaar) om stipt binnen de garantie de aanschafwaarde terug te verdienen met de huidige prijzen. Realistischer ben je minstens 5 jaar verder eer de aanschafwaarde terugverdient is zoals ik aanhaalde.

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
D4NG3R schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Dan ben je bijna jaar verder eer dat ding zich terugverdient heeft met de gemiddelde kWh prijs van nu (welke alweer een tijdje dalende is). En dan negeer ik doodleuk het feit dat je hem voor €3000 echt niet op je dak hebt zitten en er nog onderhoud om de hoek komt kijken. Hoe lang bieden ze eigenlijk garantie? Kan er niks over vinden.

Ik zou zeggen gooi of wat meer panelen op je dak, of laat dit idee varen.
Nogmaals, het is maar een oriëntatie, die gezien je onderbouwing voor mij steeds minder interessant zal zijn om te gaan overgaan tot aanschaf.
PS. ze geven 3 jaar garantie.

Ik denk inderdaad ook dat aanschaf van extra PV panelen een beter rendement zullen geven, zonder de hele poespas van vergunning aanvraag.
Zeker nu de nieuwe generatie panelen een hoger rendement geven (420 Kw).

Ik zal in een ander topic vragen, of de nieuwe generatie PV panelen met micro omvormer, samen kunnen werken met de wat oudere types (2 jaar oude Canadian Solar 360 Kw panels), met één omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Dixie op 27-02-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dixie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:47:
[...]

Nogmaals, het is maar een oriëntatie, die gezien je onderbouwing voor mij steeds minder interessant zal zijn om te gaan overgaan tot aanschaf.
Geen zorgen, ik rant niet op jouw interesse, ik rant op het product. :D

Alternatieven op zonnepanelen klinken voor de consument uiteraard razend interessant, maar zijn het vaak gewoon totaal niet. :)

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dixie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:33:
[...]

Bezwaren zijn alleen kansloos als je argumenten kansloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 15:45
De windturbines voor particulieren waar ik over praat zijn van de duitse Skywind NG https://myskywind.shop/p/skywind-ng-1kw-230-110-v
Gevoelsmatig lijkt me 1kw vermogen met een diameter van 1,5 meter wat optimistisch. Moet het wel heel hard waaien.

Als je dan toch wilt experimenteren zou ik voor zoiets gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aaxOWO453H9Rs5FPLxh6qI6u34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NpM582gVCAe3UHMSIMUGwSiZ.png?f=user_large

https://www.marktplaats.n...-laadregelaar-en-dumpload
(ziet er mss wat gek uit maar dat is de beveiliging bij te harde wind. Mooi principe!!)

en als je dan deze erbij doet kun je gelijk terugleveren aan het net.
(weet niet of de voltages matchen want de specs ontbreken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPsJQFuUpXZDaO6VAB6ulaSMrM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sQnyqYCNWuBArHGqbbcuJUUI.png?f=user_large

https://www.marktplaats.n...781058-omvormer-windmolen

Ik heb eerder een Lakota op het dak van ons huis in een hofje gehad. Vonden de buren ook niet leuk en de gemeente ging daarin mee.
Had wel een mooie opbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door CvP_tweakers op 28-02-2023 11:35 ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antitech
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Wat is het verschil tussen een windmolen en een precisie windmeter? Mag je een grote precisie windmeter in je tuin zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

je mag geen onrechtmatige overlast veroorzaken, het maakt geen reet uit hoe je het noemt.

en daarnaast heeft de wet ook nog iets te vertellen, een bouwerk is een bouwwerk. of die nu wind meet of energie opwekt.

[ Voor 47% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antitech
twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:40:
je mag geen onrechtmatige overlast veroorzaken, het maakt geen reet uit hoe je het noemt.

en daarnaast heeft de wet ook nog iets te vertellen, een bouwerk is een bouwwerk. of die nu wind meet of energie opwekt.
Dat is iets kort door de bocht. In mijn gemeente worden windmolens expliciet in de APV genoemd. Windmeters niet. Dus zolang er geen sprake is van overlast mag de ene wel en de andere niet volgens dezelfde APV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Antitech schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Dat is iets kort door de bocht. In mijn gemeente worden windmolens expliciet in de APV genoemd. Windmeters niet. Dus zolang er geen sprake is van overlast mag de ene wel en de andere niet volgens dezelfde APV.
APV is meer omvattend en vooral makkelijker te handhaven. maar ook die windmeter zal aan de vergunningsvrije regels en het bestemmingsplan moeten voldoen ook als hij niet specifiek in de apv staat genoemd. anders is hij vergunningsplichtig.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antitech
twain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:57:
[...]

APV is meer omvattend en vooral makkelijker te handhaven. maar ook die windmeter zal aan de vergunningsvrije regels en het bestemmingsplan moeten voldoen ook als hij niet specifiek in de apv staat genoemd. anders is hij vergunningsplichtig.
Als hij
1) niet expliciet staat genoemd in APV en wetgeving, en
2) hij veroorzaakt geen overlast, en
3) staat nergens gemarkeerd als vergunningsplichtig

dan mag je er toch vanuit gaan dat het mag?

Waar zou ik de regels voor windmeters kunnen opvragen bij de overheid?

[ Voor 6% gewijzigd door Antitech op 28-02-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Antitech schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Als hij

Het is andersom in basis is elk bouwwerk vergunningsplicht dus het moet juist aangegeven staan dat het vergunningsvrij is
Gewoon aan de gemeente vragen. het kan mits niet te groot gewoon onder dezelfde regeling vallen als kleine ventilatie pijpjes etc op een plat dak.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 28-02-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het voordeel van dit soort windturbines is dat ze als (wind landje Nederland) dag en nacht draaien.
In de praktijk zal je zien dat ze niet gedurende het hele jaar dag en nacht draaien.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:13:
Bezwaren zijn alleen kansloos als je argumenten kansloos zijn.
In de praktijk blijkt dat de windindustrie en gemeentes veel verwijzen naar door de windindustrie gefinancierde onderzoeken, en normen hanteert die slecht onderbouwd zijn. Daarmee wordt bezwaar maken bijkans onmogelijk, omdat alles volgens de regels en de normen gaat. Dat die normen onder de maat zijn speelt geen rol, ondanks dat na ingebruikname van windmolens regelmatig blijkt dat er sprake is van stevige overlast. Als een molen er eenmaal staat zijn zelfs de gemeentes waarin ze staan praktisch machteloos om nog iets te veranderen

Inmiddels heeft het Europese Hof bepaald dat landen nog eens goed naar hun normen moet kijken, omdat die vaak onvoldoende onderbouwd zijn en sterk afwijken van de normen in sommige andere landen. Daar kopen de omwonenden van bestaande parken niets voor, maar het geeft enige hoop dat overlast van toekomstige parken beperkt blijft. Dat gaat er dan wel vanuit dat de betrokken partijen meer met deze uitspraak doen dan het nemen van wat cosmetische maatregelen.

[ Voor 5% gewijzigd door XOR op 02-03-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Antitech schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Als hij

In de APV staat niet expliciet genoemd dat ik een vergunning nodig heb voor een SpaceX Starport waarvandaan mijn Starships kunnen vertrekken.

M.a.w., indien niet genoemd juist vergunningsplichtig.

Daarnaast levert élke molen overlast op (zowel lawaai als slagschaduw/licht en ze zijn bijzonder lelijk)

Een windmetertje van een paar cm valt over het algemeen onder het kruimelbeding, net als camera's, vogelhuisjes, een kleine buitenunit van een arci etcetera. Vergelijkbaar met antennes (voor bijvoorbeeld 27mc) is het wel weer zo dat alles >50cm buiten het kruimelbeding valt en vergunningsplichtig is.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 02-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:33
CvP_tweakers schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Gevoelsmatig lijkt me 1kw vermogen met een diameter van 1,5 meter wat optimistisch. Moet het wel heel hard waaien.

Als je dan toch wilt experimenteren zou ik voor zoiets gaan:

[Afbeelding]

https://www.marktplaats.n...-laadregelaar-en-dumpload
(ziet er mss wat gek uit maar dat is de beveiliging bij te harde wind. Mooi principe!!)

en als je dan deze erbij doet kun je gelijk terugleveren aan het net.
(weet niet of de voltages matchen want de specs ontbreken):

[Afbeelding]

https://www.marktplaats.n...781058-omvormer-windmolen

Ik heb eerder een Lakota op het dak van ons huis in een hofje gehad. Vonden de buren ook niet leuk en de gemeente ging daarin mee.
Had wel een mooie opbrengst.
niet alleen gevoelsmatig, ik had zin in een sommetje dus heb het uitgerekend. Met deze formule P = 0,5 * rho * A * V^3 kun je de potentiele energie van een wind-turbine berekenen. Met een diameter van 1,5m kom ik op een A van 1,77m2. Als ik dan een windsnelheid van 10 m/s invul in die formule (OK, rho = 1,25 om het compleet te maken) zit je op 1106W potentiele energie. Nu is er nog een limiet aan efficientie genaamd de Betz-limiet die zegt dat je max 59% van die potentiele energie kunt benutten.Dus laten we heel optimistisch dat getal pakken dan zit je nog steeds op maar 652 W aan opwekking bij een windkracht 6 :-0

ofwel die rating van 1kW is wel wat enthousiast en heb je alleen vanaf windkracht 7 of hoger :+

(reken-voorbeeldje: https://mmpa.org/wp-conte...vided-by-Kid-Wind-PDF.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

XOR schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:18:
[...]

In de praktijk blijkt dat de windindustrie en gemeentes veel verwijzen naar door de windindustrie gefinancierde onderzoeken, en normen hanteert die slecht onderbouwd zijn. Daarmee wordt bezwaar maken bijkans onmogelijk, ondanks dat na ingebruikname van windmolens regelmatig blijkt dat er sprake is van stevige overlast. Als een molen er eenmaal staat zijn zelfs de gemeentes waarin ze staan praktisch machteloos om nog iets te veranderen.
Het voldoed aan de regels of niet, daar gaat een bezwaar over. dat je het nieteens bent met de regels is een ander verhaal en een ander proces. Dan wil je dat die regels worden veranderd. probleem daarvan is dat mensen daar pas iets van vinden als er een windmolen in de achtertuin komt en een groot deel van de stemmers in een gebied wonen waar ze niet snel last hebben van een windmolen en is er dus weinig politieke haast. En ja, de regels lopen achter de feiten aan, daar ben ik het helemaal mee eens.

protesteren en bezwaar maken heeft dus zeker wel zin. al is het alleen maar vanwegen de publieke opinie en bij voorkeur dus met zinvolle argumenten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

twain4me schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:35:
Het voldoed aan de regels of niet, daar gaat een bezwaar over. dat je het nieteens bent met de regels is een ander verhaal en een ander proces. Dan wil je dat die regels worden veranderd. probleem daarvan is dat mensen daar pas iets van vinden als er een windmolen in de achtertuin komt en een groot deel van de stemmers in een gebied wonen waar ze niet snel last hebben van een windmolen en is er dus weinig politieke haast. En ja, de regels lopen achter de feiten aan, daar ben ik het helemaal mee eens.

protesteren en bezwaar maken heeft dus zeker wel zin. al is het alleen maar vanwegen de publieke opinie en bij voorkeur dus met zinvolle argumenten. ;)
Een grote hoeveelheid gemeentes in Nederland heeft toegezegd de komende 30 jaar zelf lokaal groene energie op te gaan wekken zonder eerst te analyseren hoe haalbaar dit is, en wat de consequenties zijn. Omdat die doelstellingen met de meer realistische normen die bijvoorbeeld Duitsland hanteert in Nederland totaal onhaalbaar worden, hanteert men in plaats daarvan normen die het plaatsen van windmolens haalbaar maken. Dit zijn normen die goeddeels voortkomen uit door de windlobby betaald onderzoek, en zijn gebaseerd op veel kleinere molens dan nu geplaatst worden, gunstige (reken)modellen en gemiddeldes in plaats van een maximaal toegestane overlast.

Dat heeft als gevolg dat Nederland ten opzichte van andere landen erg vrije normen heeft, waarmee windmolens bijzonder dicht op bebouwing mogen staan. De windindustrie is blij, want winst, de energiebedrijven blij, want groene energie en winst, de gemeentes blij want die halen hun doelstellingen, en de burger is de wanhoop nabij. Juist omdat er de komende jaren een enorme bouwspurt te verwachten valt vanwege deze afspraken, en half Nederland dus volgebouwd wordt met molens, is het zaak nu in te grijpen, voordat we met gasprobleem 2.0 zitten. Er is binnen Nederland echt wel het nodige mogelijk, maar dan moet er wel realistisch omgegaan worden met de beperkingen, al is het maar om draagvlak voor de energietransitie te behouden.

In de huidige situatie blijkt in de praktijk dat bezwaar maken eigenlijk helemaal geen zin heeft. Dat moet je natuurlijk alsnog wel doen, en brengt op termijn wellicht een verandering van koers teweeg, maar voor de bewoners die het betreft is het zelden tot nooit productief. Die worden weggezet als NIMBY's, alles voldoet aan de normen, en klaar. Het is de vraag of de heroverweging die afgedwongen wordt door het Europese Hof de benodigde koerswijziging tot gevolg gaat hebben, of dat de normen toch weer geschreven worden met het gewenste resultaat in het achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Ik ben ook al best lang aan het kijken naar een kleine windmolen, en buiten alle vergunningen en cosmetische argumenten zou ik het leuk vinden als zo'n windwokkel (want daar keek ik een beetje naar) gewoon dag en nacht 200 watt levert. De terugverdientijd maakt me dan nog niet zoveel uit, immers, wat is de terugverdientijd van een TV, of een keuken. Tot nu toe heb ik echter nog geen enkele betrouwbare partij gevonden die mij een windwokkel kan leveren die kwalitatief acceptabel is, cosmetisch acceptabel, die gewoon bij windkracht 3 werkt (al is het maar een beetje) en die ook nog betaalbaar is.

Ik wil er best wat voor uitgeven en ik woon een beetje vrij, maar wil ook niet zo'n zoevend ding op mijn dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Bouwertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:04:
Ik ben ook al best lang aan het kijken naar een kleine windmolen, en buiten alle vergunningen en cosmetische argumenten zou ik het leuk vinden als zo'n windwokkel (want daar keek ik een beetje naar) gewoon dag en nacht 200 watt levert. De terugverdientijd maakt me dan nog niet zoveel uit, immers, wat is de terugverdientijd van een TV, of een keuken. Tot nu toe heb ik echter nog geen enkele betrouwbare partij gevonden die mij een windwokkel kan leveren die kwalitatief acceptabel is, cosmetisch acceptabel, die gewoon bij windkracht 3 werkt (al is het maar een beetje) en die ook nog betaalbaar is.

Ik wil er best wat voor uitgeven en ik woon een beetje vrij, maar wil ook niet zo'n zoevend ding op mijn dak.
Terugverdientijd van ene tv is wat anders, daar heb je wat aan omdat je er naar kijkt en dat is het doel. een Windwokkel koop je om stroom op te wekken. Dus moet het geld opleveren.
Maar dat doen ze niet, talloze onderzoeken geven aan dat de opgegeven rendementen bij lange na nooit gehaald worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Nu online
Nogmaals, die terugverdientijd vind ik minder belangrijk, het gaat er ook gewoon om dat ik het leuk vind.
Maar tot nu toe (skywind, primus, Ali, tesup) heeft mij nog niemand overtuigd dat het uberhaubt werkt, al zou het maar een beetje zijn. De hele dag 100 Watt is ook 2,4 Kwh he (-:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:40 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bouwertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:18:
Nogmaals, die terugverdientijd vind ik minder belangrijk, het gaat er ook gewoon om dat ik het leuk vind.
Maar tot nu toe (skywind, primus, Ali, tesup) heeft mij nog niemand overtuigd dat het uberhaubt werkt, al zou het maar een beetje zijn. De hele dag 100 Watt is ook 2,4 Kwh he (-:
Lees mijn eerdere reacties, wokkels zijn sowieso flink minder efficiënt dan echte molens, en ook echte molens betalen zichzelf niet terug binnen hun levensduur. Al helemaal niet nu dat de stroomprijzen weer dalen.

Leuk om kleinschalig mee te hobbyen en wat ledverlichting of een weerstationnetje in je schuurtje van stroom te voorzien, maar zo'n kant en klare setup van 1000'en euro's om daadwerkelijk stroom mee op te wekken is het gewoon niet waard.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Die dingen halen qua levensduur nooit de terugverdientijd en je hebt er best wat onderhoud aan (op meestal een vervelende plek). Langs mijn route naar werk staan er ook twee op daken, van die bolvormige. Eentje staat vast in 1 windrichting en staat dus eigenlijk altijd stil, tenzij toevallig de wind eens uit de goede hoek komt. De ander staat op een laag schuurtje gemonteerd en staat ook altijd stil.

Paar jaar terug had een wat groter bouwbedrijf in onze woonplaats uit het oogpunt van duurzaamheid 3 molens op het dak geplaats van het hoofdkantoor. Deze was van het type wieken in een soort cilindervorm. Na de eerste flinke storm waren er al bij 2 van de 3 turbines bladen afgebroken en deden het niet meer. Het was een keer gerepareerd en uiteindelijk bij een volgende storm weer kapot gegaan. Na een tijdje kapot op het dak te hebben gestaan zijn ze weg gehaald en nooit meer terug gekomen.

Volgens mij begint het pas interessant te worden bij het formaat wat je bij veel boerenbedrijven ziet staan tegenwoordig, maar dit is al veel te groot voor normale woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Nu online
Als jullie goed lezen, dan zie je ook dat nog niemand mij overtuigd heeft om het WEL te doen. Het probleem is wel dat het een beetje blijft kriebelen en technisch gezien zou het toch ook moeten lukken om een redelijk onderhoudsvrij windmolentje te bouwen. Nogmaals, terugverdienen is leuk, maar in de avond zo'n 100 watt voor je tv zou al leuk zijn. En nou niet weer roepen dat het niet rendabel is, dat weet ik, maar kriebel is erger dan pijn he.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Alleen weegt die 100W welke je opwekt voor de TV dus niet af tegen de prijs welke je moet betalen voor de molen, daar kan je een stuk meer kWh voor (in)kopen dan dat die molen je uiteindelijk gaat ""besparen"".

Juist op technisch vlak is het simpelweg nog niet mogelijk om een (kleine) molen te bouwen welke en betaalbaar is, en onderhoudsarm is, en geen overlast (geluid al dan niet zicht) veroorzaakt, en zichzelf terugbetaald.

Genoeg welke het geprobeerd hebben en/of nog altijd proberen, maar alleen als je de boel flink opschaalt (in de letterlijke zin) beginnen winmolens interessant te worden. Al zijn ook dan de marges voor de consument klein.

Je kan beter naar zonnepanelen kijken, of naar groepsinkoop/verhuur van een "echte" windmolen. Je wil van zulke investeringen gemak en (financiële) rust hebben, en dat zijn juist dingen welke die kleine molentjes simpelweg (nog) niet brengen.

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2023 15:04 ]

• Bouwertje
  • Nu online
Zonnepanelen doen alleen 's avonds niet zo heel veel, en als dan het salderen ooit afgeschaald gaat worden blijf ik toch kijken naar manieren, die zich misschien niet heel snel terugverdien maar wel mijn interesse hebben. Thuisaccu's (ander topic en kan je ook eindeloos over discuseren) is ook zo'n investering die je waarschijnlijk moeilijk terug gaat verdienen. Maar..... wellicht doet de techniek zijn werk en komt er ooit een rendabel windmolentje, die niet teveel geluid maakt, betaalbaar is, en ook nog onderhoudsarm? of leef ik nu in Utopia?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bouwertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:48:
Als jullie goed lezen, dan zie je ook dat nog niemand mij overtuigd heeft om het WEL te doen. Het probleem is wel dat het een beetje blijft kriebelen en technisch gezien zou het toch ook moeten lukken om een redelijk onderhoudsvrij windmolentje te bouwen. Nogmaals, terugverdienen is leuk, maar in de avond zo'n 100 watt voor je tv zou al leuk zijn. En nou niet weer roepen dat het niet rendabel is, dat weet ik, maar kriebel is erger dan pijn he.
Je hebt toch wel de tekst van andere tweaker gelezen in dit topic? Je zult iets moeten wijzigen aan wat natuurwetten wil een 'leuk molentje' ook maar iets opleveren.
Met deze formule P = 0,5 * rho * A * V^3 kun je de potentiele energie van een wind-turbine berekenen. Met een diameter van 1,5m kom ik op een A van 1,77m2. Als ik dan een windsnelheid van 10 m/s invul in die formule (OK, rho = 1,25 om het compleet te maken) zit je op 1106W potentiele energie. Nu is er nog een limiet aan efficientie genaamd de Betz-limiet die zegt dat je max 59% van die potentiele energie kunt benutten.Dus laten we heel optimistisch dat getal pakken dan zit je nog steeds op maar 652 W aan opwekking bij een windkracht 6

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat de verre toekomst gaat brengen weten we natuurlijk nog niet. Accu's (of andere vormen van energieopslag) zijn in Nederland inderdaad nog niet rendabel, in landen om ons heen is dat een ander verhaal o.a. vanwege subsidies. Als het salderen er af gaat (en accutech weer iets beter is) betaald zo'n ding zich misschien in 2 jaar al terug, wie weet. :)

Voor huishouden met een warmtepomp wordt het straks bijvoorbeeld interessant om overdag meer af te koelen (of op te stoken) dan nodig, zodat het huis effectief een 'hittebatterij' wordt. Pomp de overtollige opgewekte stroom maar de koeling in, wanneer mensen weer thuis komen van het werk kan de airco uit en blijft het de hele avond comfortabel.

Zolang er bewegende onderdelen aan te pas moeten komen blijft het iets wat regelmatig onderhoud gaat vereisen. Er zijn wat kleinschalige projectjes met solid-state technieken om stroom op te wekken met wind, maar die zijn weer een factor minder efficiënt dan dat wokkels al zijn t.o.v. een normale molen. :+

Voor nu zou ik het idee oprecht uit je hoofd zetten, of zoals ik al aangaf kijken naar bijvoorbeeld het inkopen van zogenoemde winddelen bij een partij met zo'n joekel van een molen.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2023 15:14 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Bouwertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:04:
Zonnepanelen doen alleen 's avonds niet zo heel veel, en als dan het salderen ooit afgeschaald gaat worden blijf ik toch kijken naar manieren, die zich misschien niet heel snel terugverdien maar wel mijn interesse hebben. Thuisaccu's (ander topic en kan je ook eindeloos over discuseren) is ook zo'n investering die je waarschijnlijk moeilijk terug gaat verdienen. Maar..... wellicht doet de techniek zijn werk en komt er ooit een rendabel windmolentje, die niet teveel geluid maakt, betaalbaar is, en ook nog onderhoudsarm? of leef ik nu in Utopia?
Ik denk dat een thuisbatterij sneller een zinvollere investering gaat zijn dan een windmolen. Ik verwacht ook niet dat er ooit echt een interessante thuismolen op de markt gaat komen. Dat ding staat jarenlang in weer en wind, warm en kou en moet het met relatief goedkope onderdelen (want anders verdien je het nooit terug) al die tijd uithouden.

Natuurlijk kan je een kleine windmolen bouwen met de duurste lagers en beste materialen gebaseerd op de technieken van de professionele windmolens, maar dan zal het snel richting de 10k+ qua investering gaan en kijk je tegen een terugverdientijd van mogelijk 100 jaar aan.

De opbrengst van een windmolen schaalt met de oppervlakte en dat gaat dus kwadratisch met de wiekenlengte. Daarom is het direct duidelijk dat je beter grotere windmolens kan bouwen (die dus niet meer passen op je dak). Dus je geld kan je beter stoppen in een windmolen collectief dan investeren in een molen op je dak. Zeker als je het bekijkt vanuit het oogpunt van duurzaamheid, want de CO2 footprint van de productie zal zo'n molen waarschijnlijk ook nooit terugverdienen.

Is er dan echt geen markt voor deze molens? Zeker wel, in bepaalde off-grid situaties kunnen ze zeker zinvol zijn. Denk aan het voorzien van elektra boven de poolgrens voor een off-grid hutje in de winter. Of bijvoorbeeld in de koudere maanden voor een zeilboot.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bouwertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:04:

geen enkele betrouwbare partij gevonden die mij een windwokkel kan leveren die kwalitatief acceptabel is, cosmetisch acceptabel, die gewoon bij windkracht 3 werkt (al is het maar een beetje) en die ook nog betaalbaar is.
Heel simpel. Omdat dat niet bestaat.

Ik denk dat dit nog het beste voldoet.

Afbeeldingslocatie: https://gonewiththewind.nl/wp-content/uploads/2022/04/windmolentje_20cm.jpg

Signatures zijn voor boomers.

• No Hands
Wat kleine windmolentjes betreft wel.
Er is wellicht niemand die je overtuigd heeft om het wel te doen, er zijn pagina's vol die aangeven om het niet te doen.

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Nu online
Mensen, neem het niet zo serieus !! Ook ik kan lezen en rekenen en ook ik weet dat nu investeren in een prut-windmolen (want dat zijn de meeste) niet rendabel is. Het plan om energie op te kunnen wekken, te bufferen en te kunnen besparen is gewoon 1 van mijn vele tekortkomingen / afwijkingen. Ik mag binnenkort misschien een nieuw huis gaan bouwen en weet je hoeveel (vreemde) ideeen er in mijn hoofd rondspoken, nog dikkere en betere isolatie, W/W of L/W warmtepomp, panelen in welke richting, triple glas, bufferen van energie/warmte, en dan heb ik ook nog een vrouw met een mening over mooi en lelijk, aanpassingen qua cosmetische dingen en wensen. En dan heb ik ook nog eens een budget, weet je hoe moeilijk dat is? :)

Dus het windmolentje is helemaal out-off-the-box en gaat er waarschijnlijk ook nooit komen, echter blijven al dit soort dingen me wel bezighouden, en ik kan gelukkig redelijk leven met deze afwijking. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bouwertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:26:
Mensen, neem het niet zo serieus !!
Even voor de duidelijkheid; men neemt het hier juist wel serieus omdat vrijwel elke molenboer voor consumenten uit z'n nek lult met mooie beloftes waar mensen voor vallen. ;)

• Bouwertje
  • Nu online
100% mee eens

Ik heb een tijdje geleden een molenboer uitgedaagd om no-cure-no-pay te doen en dan na een jaar te betalen als de beloftes uit kwamen. Jullie raden zeker het antwoord al ?

[ Voor 87% gewijzigd door Bouwertje op 13-09-2023 15:34 ]

• RonnieKo
@Bouwertje Als je het als een hobbyproject en "leuk om te proberen" ziet kan je het gewoon doen. Alleen of je dan genoeg tijd en geld in wil steken is jouw pakkie an om maar zo te zeggen. Ik denk dat je dan rekening mee moet houden dat iets niet goed wil werken of wat onderhoud nodig heeft. Dan zie je het maar als hobby en een hobby mag geld kosten :P

Maar dat kan hier op Tweakers een leuk bouw-, installatie-, onderhouds- en ervaringendraadje worden _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door RonnieKo op 13-09-2023 16:23 ]

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@Bouwertje Hier is een webpagina die de regelgeving rondom windmolens (tot 2m diameter) overzichtelijk weergeeft: https://rwv.nl/kennis/par...olen-regels-en-procedures

Ik snap je idee en heb zelf ook zoiets van: die energieboeren gaan linksom of rechtsom de burger laten betalen. (zie debacle van het plan van VdB over hun idee dat je extra moet gaan betalen als je teruglevert met zonnepanelen) Fck that, ik ga off-grid.... (beetje gechargeerd rebels dus)

[ Voor 13% gewijzigd door michielRB op 13-09-2023 16:37 ]

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05 12:37
Off-grid in Nederland is redelijk onmogelijk.

Zeg dat je 1500kwh gebruikt in de wintermaanden, de maanden waarin solar vrijwel niets oplevert. Dan zou je dus een accu van 1500kwh moeten hebben, die je in de maanden daarvoor vult. Huidige prijzen van thuisaccu systemen zijn ongeveer 10k voor 10kwh, dus 1500kwh zou in principe anderhalf miljoen euro zijn. Natuurlijk kun je op die schaal wel wat kosten besparen door schaalvergroting, al moet je het ook maar kwijtkunnen thuis.

Dan zouden we natuurlijk windenergie in kunnen zetten, maar voor thuisgebruik is dat zoals aangetoond in dit topic compleet onhaalbaar.

Andere vormen van energie zijn nog veel lastiger thuis in te zetten.

Dus tenzij je een monster van een accusysteem, gecombineerd met een flinke solar farm kunt inzetten, is off-grid niet echt heel haalbaar en staat het niet in verhouding tot de kosten.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26
Offgrid kan wel in NL maar dan wordt het een soort van kamperen, met de kippen op stok e.d..

@Bouwertje Je zou eens moeten kijken op Youtube, zoekterm "DIY windmill". Gewoon voor de leuk of om inspiratie op te doen, wat maakt een kans van slagen of niet.

Alleen is in NL alles verboden op dat gebied en wat wel mag heb je een vergunning voor nodig.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Jan-man
  • Laatst online: 23:40
Dit topic doet me hier aan denken :).

https://www.gelderlander....eld-op-zijn-kop~a7a30a03/

Voor wie het niet kan lezen vanwege de paywall.

Tldr:

Plaats zonder vergunning op dak.
Gemeente ontvangt meerder geluid en aanzicht overlast meldingen.
Gemeente komt langs en zegt weg met dat ding want geen vergunning.
Er wordt alsnog een vergunning aangevraagd die afgewezen word.
Apparaat is op last van dwangsommen weer verwijder.

Volgens de eigenaar deed dat ding 300 watt per uur opwekken bij wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:02

Aight!

'A toy robot...'

Je hebt ook deze alleen jammer dat er niet meer info van is https://www.gkranenbarg.n...tstenieuws_RidgeBlade.php

Ziet er wat beschaafder uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Aight! schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:23:
Je hebt ook deze alleen jammer dat er niet meer info van is https://www.gkranenbarg.n...tstenieuws_RidgeBlade.php

Ziet er wat beschaafder uit ook.
Die is volgens mij ontwikkeld oor Libra Energy, groothandel waarmee ik veel samengewerkt heb. Dat opwekken hiermee werd ook niks en toen is het concept verkocht.. Enige voordeel hieraan is dat het esthetisch beter is. Maar wind die continue in een sterke flow over je schuine dak omhoog komt is niet bestaand.

Pagina: 1