Warmtepomp altijd direct op aanvoerleiding ketel?

Pagina: 1
Acties:

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Goedemorgen allen,

Inmiddels ben ik een jaar of twee bezig om de overstap naar all electric te maken. Heb in die tijd een stuk of 6-7 installateurs over de vloer gehad, bijna allemaal met een andere visie op de installatie. Elke installateur zegt wel iets wat door een ander weer tegengesproken wordt, om gek van te worden.

Inmiddels dacht ik alles wel zo'n beetje gehoord te hebben, maar vorige week heb ik in een telefonisch gesprek met een nieuwe partij (Heattransformers) toch weer iets nieuws te horen gekregen. Heel benieuwd naar jullie mening hierover.

Heattransformers pretendeert marktleider in WP te zijn. Op zich bijzonder dat ik ze nooit eerder tegen ben gekomen in mijn zoektocht, maar dat terzijde. Doordat ze marktleider zijn hebben ze al heel veel installaties gedaan. Ze geven aan de data uit deze installaties te analyseren en hiermee steeds de meest ideale setup te finetunen. Ze zouden zelfs dataverzoeken van fabrikanten krijgen. Eén van de conclusies die ze op basis van hun eigen data hebben getrokken is dat het belangrijk is dat de warmtepomp op dezelfde plek op de CV installatie wordt aangesloten als de ketel. Gebeurd dit niet, dan zou de flow onvoldoende zijn en functioneert het systeem niet optimaal. Wil ik hiervan afwijken en bijvoorbeeld de warmtepomp aan laten sluiten nabij de VV-verdeler (zoals ik van plan was), dan resulteert dit in een disclaimer in het contract. Oftwel, dan loop je het risico dat wanneer er problemen zijn het hierop gegooid wordt.

Nu kan ik op zich best volgen dat de zolder (waar mijn ketel nu hangt) gezien de weerstand de meest ideale locatie is voor de aanvoer vanuit de WP. Ze hebben het nog niet cijfermatig onderbouwd, maar het leek mij dat dit echter geen enorm effect op het rendement zou hebben. Er moet hoogstens wat harder gepompt worden als ie beneden aangekoppeld wordt. Aan de andere kant zou ik zeggen dat de diameter van het leidingwerk vanaf WP naar de verdeler juist heel belangrijk is voor de flow. Is de aanvoer op zolder, dan ben je afhankelijk van de leidingdiameters van de reeds bestaande leidingen en is het traject naar beneden ook veel langer.

Als ik aan hun eis wil voldoen beperkt het mijn opties in ieder geval sterk. Benieuwd naar jullie visie.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ze lopen allemaal wat te zeggen omdat ze onvoldoende kennis hebben.

Klein pand voor een marktleider in warmtepompen :+

Belangrijk is:
- Juiste vermogen warmtepomp.
- Hoofdleidingen het liefst diameter 28 of 32mm.
- Goed waterzijdig inregelen.
- Afgifte geschikt voor warmtepomp: vloerverwarming zonder pomp of grote oppervlakte radiatoren.

Lees ook gewoon:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

en

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je gaat gewoon met 32mm leidingen van de WP direct de VV in. de truc is dan wel dat de verdeler een pomploos model is. dus zonder menging. aangezien 80+% van de warmtebehoefte beneden is heb je naar boven maar een factie van het water nodig dus de dunnere leidingen die er liggen zijn doorgaans voldoende daarvoor. al is vervangen voor wat dikkers altijd de betere oplossing als dat kan zonder veel hak en breekwerk.

losse warmtepompboiler op de zolder en klaar ermee.

en nee, die jongens zijn geen "marktleider".

en fabrikanten vragen niet zomaar om data van installateurs. dat doen ze alleen als ze niet goed werkende installaties aan het bekijken zijn en men wilt weten of het aan de machine ligt of de installatie. en spoiler alert: het ligt nooit aan de machine.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 23-04-2023 12:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Alxwin
Dank voor de reacties. Inmiddels een mail van ze gekregen dat ze mij geen aanbieding kunnen doen omdat een propaansysteem voor mij een vereiste is, meestal (of altijd?) zijn dit monoblocks. Het tracé naar zolder brengen gaat dan uiteraard niet werken. Ze blijven hier dus aan vasthouden.

Ben inmiddels in contact getreden met Carboy voor een systeem met de Itho Amber en aparte warmtepompboiler.

• flippy
  • Niet online

flippy

Alxwin schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:49:
Dank voor de reacties. Inmiddels een mail van ze gekregen dat ze mij geen aanbieding kunnen doen omdat een propaansysteem voor mij een vereiste is, meestal (of altijd?) zijn dit monoblocks. Het tracé naar zolder brengen gaat dan uiteraard niet werken. Ze blijven hier dus aan vasthouden.

Ben inmiddels in contact getreden met Carboy voor een systeem met de Itho Amber en aparte warmtepompboiler.
waarom is propaan een vereist?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Alxwin
Vanwege de lage GWP.

• flippy
  • Niet online

flippy

hoe is dat een factor in het verwarmen van je huis?

begrijp nog steeds niet helemaal waarom je met koelleidingen naar boven moet ipv gewoon direct op de BG inhaken op het bestaande systeem.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 22:48 ]

• Alxwin
Onze keuze voor R290 is puur vanwege de relatief grote milieu-impact van andere koudemiddelen bij end of life en bij eventuele defecten van het apparaat.

Ze hebben verder niet in detail uitgelegd waarom ze de koelleidingen persee helemaal naar zolder willen brengen, ook al heb ik ze gevraagd naar de data waarop ze hun conclusies gebaseerd hebben. Ga er ook verder geen energie insteken, want ik ga er toch niet uitkomen met ze.

[ Voor 62% gewijzigd door Alxwin op 28-04-2023 22:58 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Alxwin schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:51:
Onze keuze voor R290 is puur vanwege de relatief grote milieu-impact van andere koudemiddelen bij end of life van het apparaat.
bij end of life word het koelmiddel gewoon eruit gehaald en gerecycled om in een andere machine te stoppen.

denk dat het beter is om te kijken hoe je de energiebehoefte (dus de efficentie) kan verbeteren. dat kleine beetje GWP is minder dan een druppel op een hete plaat als je kijkt naar de energie die de machine verbruikt over zijn hele leven en het GWP wat daarbij hoort. ipv 30% meer betalen voor een machine voor iets waar jij als consument 0 voordeel mee hebt kan je beter dat geld steken in het verlagen van de stooktemperatuur van het water. dat zal veel meer voor het miljeu doen dan focusen op zo'n kleine factor in het grote plaatje.

als consument kijken naar het koelmiddel is vergelijkbaar kijken naar welke versnellingsbakolie in een auto zit als je bij de dealer zit om een nieuwe auto te kopen. wat kleinere velgen doet meer voor het verbruik dan de olie die in de auto zit.

laat je niet gek praten door de marketing van propaan. de enigste partij die er beter van word is de fabrikant. propaan kost ongeveer 2% wat de huidige koelmiddelen kosten maar de machine is 30% duurder... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 23:16 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher hoort bij team @Alxwin : als je iets nieuws koopt, ga je niet voor de eol producten met bizar hoge gwp. Dan is een propaan of co2 warmtepomp gewoon de slimme keuze, zeker omdat deze ook makkelijker hogere temperaturen maken en dus beter passen bij een "legacy" afgiftesysteem.

* teacher orienteert zich helemaal suf. :Y

Wise enough to play the fool

• flippy
  • Niet online

flippy

teacher schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:50:
* teacher hoort bij team @Alxwin : als je iets nieuws koopt, ga je niet voor de eol producten met bizar hoge gwp. Dan is een propaan of co2 warmtepomp gewoon de slimme keuze, zeker omdat deze ook makkelijker hogere temperaturen maken en dus beter passen bij een "legacy" afgiftesysteem.

* teacher orienteert zich helemaal suf. :Y
er is niks EOL aan R410 of R32 hoor. voor klein consumentengrut zoals split aircootjes in slaapkamers is het aan het aflopen maar voor de grotere machines waar het grote geld zit en de grote volumes met koelmiddelen is het en blijft het nog vele jaren de norm. we gaan voorlopig nog niet koelmachines zien op daken van fabrieken met 500 kilo propaan erin of zo.

en hogere temperaturen heb je niet nodig. dat is weer een fabetlje van de gasketelindustrie of facebookroddels.

zoals men beetje rondsnuffelt in de warmtepomptopics zal je ook zien dat het gros van de mensen met radiatoren ergens rond de 35~40 graden of soms wel minder zitten te stoken. de vloerverwamringsmensen zitten vaak ruim onder de 30....

als je hoge temperaturen nodig hebt (als in 50+) om het warm te houden is er iets anders gruwelijk mis in dat huis.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 23:58 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

• flippy
  • Niet online

flippy

zoals ik zei: dit gaat alleen over het kleine spul, niet de grotere machines. dus de huidige koelmiddelen bijven gewoon verkrijgbaar en onderdelen ook net als de ervaring van de monteurs, iets wat er met propaan niet is. de huidige fabrikanten blijven dus gewoon nog machines met 410 en 32 maken, alleen wat dat beperkt tot de grotere machine boven de 10 a 15kW vermogensgrens. de machines tussen de 5 en 15kW zitten dus nog voor de aankomende 5 jaar nog gewoon met R32/.R410 gevuld. dus de gasketelinstallateurs die ineens op magische wijze warmtepompexperts zijn geworden kunnen nog voor de aakomende jaren gewoon hun niet propaanhoudende splitjes blijven installleren.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 29-04-2023 00:18 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ook voor het grote spul gaat er iets veranderen.
Voor warmtepompen en airco’s boven de 12 kW blijft wél de drempel van gwp 750 gelden.
Maar we hebben het hier sowieso voornamelijk over het kleine spul, want als je 12kW nodig hebt om het warm te krijgen woon je meer dan riant, of er is iets gruwelijk mis met je huis. :+

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 29-04-2023 00:20 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

teacher schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:19:
Ook het grote spul gaat langzaam uitgefaseerd worden.

[...]

Maar we hebben het hier sowieso voornamelijk over het kleine spul, want als je 12kW nodig hebt om het warm te krijgen woon je meer dan riant, of er is iets gruwelijk mis met je huis. :+
12kW word doodleuk in een huis van 200m2 gebonjourd hoor. zie het vaak zat bij installaties van de huidige generatie "warmtepompexperts"

was poosje geleden nog bij een pand van 380m2 en die had 2x 15kW in de achtertuin staan... |:(

en splitsystemen mogen de aankomende 5 jaar nog steeds, ook de kleintjes.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 29-04-2023 00:24 ]

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:21:
[...]

12kW word doodleuk in een huis van 200m2 gebonjourd hoor. zie het vaak zat bij installaties van de huidige generatie "warmtepompexperts"

was poosje geleden nog bij een pand van 380m2 en die had 2x 15kW in de achtertuin staan... |:(

en splitsystemen mogen de aankomende 5 jaar nog steeds, ook de kleintjes.
Dat vind ik nog het meest verbazingwekkend, de monoblocs waar de fabriek de vulling doet mogen straks geen R32 mee gebruiken, de split units waarin een installateur de vulling doet mogen langer door.

• flippy
  • Niet online

flippy

ErnstvV schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:56:
[...]

Dat vind ik nog het meest verbazingwekkend, de monoblocs waar de fabriek de vulling doet mogen straks geen R32 mee gebruiken, de split units waarin een installateur de vulling doet mogen langer door.
monobloks lekken niet, splits wel. en een huis volblazen met propaan zonder geurdeeltjes (als je propaan ruikt is dat de toevoeging, propaan zelf ruik je niet en het propaan in koelsystemen heeft geen geurtoevoeging) door een lekkage binnen is een geweldige manier om geen huis meer te hebben of om niet meer wakker te worden.

huidige regels laten alleen zeer kleine installaties met propaan/butaan (en vergelijkbaar) toe, daarom vind je dat alleen in koelkasten en dat RVS koelrekje waar de pizzaboer zijn ingredienten uit haalt, daar zit maar zeer weinig koelmiddel in. grotere systemen die in staat zijn om een huis te verwarmen hebben simpelweg gevaarlijke hoeveelheden koelmiddel erin zitten.

bijkomend issue is dat koelmiddelen zoals propaan niet onder F-gassen regelgeving valt. dus er is geen verschuiving van verantwoordelijkheid mogelijk zoals bij de huidige koelmiddelen naar het F-gassen bedrijf of monteur die de installatie heeft gemaakt of onderhouden. onder de huidige regels kan en mag elke grapjurk met een soldeerbrander en een hartslag met propaan klooien.

enige oplossing die ik zie is dat de propaan spits gewoon met soldeerverbindingen worden gemaakt ipv de bekende stekkoppelingen. maar dat levert weer een berg nieuwe issues op nog afgezien van de huidige regels rondom A1 gassen. denk niet dat tante truus er 10+ ruggen voor over heeft om de slaapkamer om te bouwen naar een ATEX goedgekeurde ruimte om een splitje op te hangen....

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 29-04-2023 09:29 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over de opstelplaats van de warmtepomp....

Pagina: 1