Het grote NIO topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TedO
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:06
Wat hierboven gezegd wordt klopt volledig. Ter aanvulling: de Battery-as-a-Service-constructie (waarbij dus gebruik kan worden gemaakt van de Power Swap Stations) is bij steeds meer leasemaatschappijen mogelijk. Deze informatie heeft het salesteam in Breukelen voor je. Ga dit dus ook zeker even na!

Het tijdelijk upgraden van de accu is volgens mij ook voor leaserijders mogelijk, waarbij het bedrag voor de upgrade netto wordt voldaan door de leaserijder aan NIO. De fiscale waarde van de auto blijft gedurende deze tijdelijke upgrade gelijk, dus aan de bijtelling verandert voor die maand niets. Maar ook dit is goed om nog eens na te vragen morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:38
webgangster schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:14:
Het wisselen van de batterij is alleen mogelijk als je batterij maandelijks huurt.
Hoe dat precies bij een lease constructie zit weet ik niet, ik heb de auto gekocht maar huur wel de batterij.

Als er een nieuwe batterij technologie beschikbaar komt, en je kunt de batterij wisselen dan zou je gebruik kunnen maken van een nieuwe batterij technologie. Dat is ook wat er is gebeurd afgelopen tijd met de Long Range batterij.

Bij de Long Range batterij zijn er 2 verschillende versies in omloop. Voor het gemak noemen ze die de A en B versie. Waarbij de A versie minder snel kan snelladen als de B versie (130 vs 180 kwh).

Wat tevens nog leuk is om te vertellen, als je een Standaard Range batterij neemt, dan zou je tijdelijk naar de Long Range batterij kunnen upgraden. Andersom (van Long Range naar Standaard Range) is niet mogelijk. Maar die optie is volgens mij niet beschikbaar voor lease rijders...

Veel plezier morgen met de proefrit! Ben benieuwd naar je ervaring!
Bedankt voor de toelichting. :)

Ja dat gaat morgen zeker genieten worden. Ik ervaar momenteel een beetje het gevoel wat ik 3,5 jaar geleden had bij de proefrit van de Polestar2. ;)

Na de proefrit in de ochtend hebben we in Utrecht ook nog een proef rit in de middag gepland staan met de nr 3 op de lijst. Namelijk de Seal AWD excellence. Wat ook een hele fraaie wagen is. Maar de klassieke lijnen van de ET5 steken wat mij betreft er toch bovenuit!

P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchman666
Goedemiddag afgelopen zaterdag ochtend hebben mijn vrouw en ik een proefrit mogen maken met een zwarte NIO ET5 bij de NIO HUB te Breukelen. We werden heel netjes en vriendelijk verwelkomd door de sales medewerker en kregen een hele uitgebreide toelichting over wat de NIO ET5 kon en wat allemaal opzat. Daarna kreeg ik de sleutels overhandigd en mocht ik een ritje maken door Breukelen richting het NIO SWAP station. Daar maakten mijn vrouw en ik voor het eerst in het echt een NIO accu swap mee. En het leek wel een attractie haha. Jammer mislukte het filmpje dat ik probeerde te maken tijdens de swap maar goed. Je bent inderdaad binnen 5-7 minuten klaar en de accu was van 40% weer 97% vol :).

Mijn eerste indruk van de ET5.

1. Wegligging superieur aan wat ik tot nu toe gewend ben. Zeer comfortabel mijn vrouw heeft zero gemerkt van de rit zo fijn vond ze wagen rijden en de stoel zitten.

2. Uiterlijke verschijning. De wagen is een echte looker. Met klassieke lijnen die niet snel lijken te gaan vervelen.

3. Interieur. Super luxe. Mijn huidige Polestar 2 performance met nappa leder voelde opeens niet meer zo luxe aan nadat ik in de ET5 had gereden.

4. OS. Extreem uitgebreid qua opties, en super responsief maar toch intuïtief te bedienen en besturen.

5. Performance, de ET5 voelt niet sneller aan dan mijn P2 performance maar misschien komt dit doordat de PK's vrij dicht tegen elkaar liggen en de ET5 iets zwaarder is dan de P2. Aan de andere kant hij is nog steeds razendsnel (op papier sneller dan de P2 performance). en zeer verfijnd. Mijn vrouw die erg gevoelig is voor versnellingen had niets op te merken op de wagen. Terwijl ik toch de hele tijd in Sport + heb gereden :)

De ET5 staat nu op nr1 van mijn shortlist. Al wil ik eerst nog wel een proefrit met de extreem recente ZEEKR 7X ervaren. Voordat ik op de bestel button ga drukken.

Na de proefrit stonden de P2 en ET5 even gebroederlijk naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs1a-6WQFPo0GUwBaPFTt-s80Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/The1htWI2JoJWv2maPaKnCOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:36
dutchman666 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:57:

2. Uiterlijke verschijning. De wagen is een echte looker. Met klassieke lijnen die niet snel lijken te gaan vervelen.

[Afbeelding]
Ik heb hem er niet voor genomen maar je ziet mensen toch wel kijken als je parkeerplaatsen op komt rijden.
Ik heb de versie met grotere velgen en gekleurde remklauwen en bij de lokale McDonalds zie je van die groepjes GTI rijders kijken met een blik van "een stoplicht sprintje gaan we maar niet proberen".

Terwijl die in comfort modus toch wel gewoon het lekkerste rijdt.

Ik rij de ET5 nu iets meer dan een jaar en heb geen gekke dingen gehad. Een ruitenwisser rubbertje wat volgens mij ergens is aan blijven haken die los flubberde. Dat is sowieso een slijtage artikel dus als dat het in 1 jaar is vind ik dat zeker niet slecht.
NIO bestaat al wat langer maar binnen het merk is de ET5 nog wel redelijk recent.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:13

ja3

Ik heb nu zelf ruim een jaar met de ET7 gereden en de drie grootste nadelen zijn gebleken: Afmetingen van de auto, gemis aan carplay en matige audio kwaliteit. Daar tegenover natuurlijk ook grote voordelen zoals het comfort, de snelheid en de autopilot!

Omdat ik deze auto voor 2 jaar heb ben ik inmiddels ook aan het denken over het vervolg. Nu kijk ik naar de ET5 en ET5t welke hopelijk betere audio bieden en minder groot zijn. Hoe is de ervaring met deze auto's met het audio systeem?

(de reden dat ik specifiek Carplay mis is grotendeels dat ik Carplay apps ontwikkel dus het gaat in die zin niet over missen van functionaliteit, maar goed er is mee te leven tegenover de plusjes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TedO
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:06
ja3 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:10:
Ik heb nu zelf ruim een jaar met de ET7 gereden en de drie grootste nadelen zijn gebleken: Afmetingen van de auto, gemis aan carplay en matige audio kwaliteit. Daar tegenover natuurlijk ook grote voordelen zoals het comfort, de snelheid en de autopilot!

Omdat ik deze auto voor 2 jaar heb ben ik inmiddels ook aan het denken over het vervolg. Nu kijk ik naar de ET5 en ET5t welke hopelijk betere audio bieden en minder groot zijn. Hoe is de ervaring met deze auto's met het audio systeem?

(de reden dat ik specifiek Carplay mis is grotendeels dat ik Carplay apps ontwikkel dus het gaat in die zin niet over missen van functionaliteit, maar goed er is mee te leven tegenover de plusjes)
De ET5 en ET5T maken in principe gebruik van dezelfde audiosetup als de ET7 - 23 speakers met een piekvermogen van 1000W, met ondersteuning voor Dolby Atmos (via Tidal) en Dirac Pro. Wel is de standaard-tuning van het systeem afgestemd op het specifieke model. M.i. kun je er met wat finetuning in de audio-instellingen en de equalizer best een aardig geluid uit krijgen, zeker in combinatie met Tidal.
Let wel dat de ET5 en ET5T iets sportiever zijn afgestemd dan de ET7 door het ontbreken van de heerlijk zachte luchtvering. Daar krijg je wel wat meer stuurgevoel en een speelser weggedrag voor terug, wat een prima deal is.

Op de NIO-app heb ik wel eens posts gezien van NIO-rijders die op één of andere manier een mogelijkheid hebben gevonden om Carplay te draaien in de auto. Volgens mij gaat dit via een OBD-dongle, waarna je via de browser in het NIO-besturingssysteem verbinding kan maken met een draadloze Carplay-omgeving. De exacte details weet ik er helaas verder niet van, en het werkt natuurlijk niet zo goed als native Carplay. Maar wellicht is het beter dan niets en voldoet het aan je wensen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchman666
Bedankt voor de fijne informatie die jullie als mede forum genoten aan me hebben verstrekt.

Ik heb inmiddels een goedkeuring van de offerte en bestel nummer ontvangen van ons wagenpark beheer.

De andere wagen die ik op het oog had namelijk de ZEEKR 7X performance AWD viel net buiten mijn budget terwijl de NIO met alle luxe en opties die ik wilde wel (maar dan ook maar net _/-\o_ ) paste binnen het mij toegestane budget. En eerlijk is eerlijk mijn vrouw had zo en zo na de proefrit (ze was helemaal om) de voorkeur voor de ET5. En de 'wife stamp of approval' is natuurlijk ook een grote factor bij een dergelijke keuze.

De onderstaande configuratie is het geworden.

Gekozen auto:
NIO ET5 (5-deurs) 75kWh ev awd 360kW aut
Bekleding: Interieur Sand Brown met Black hemelbekleding en sleutel met witte finish
Kleur: Stratosphere Blue metallic

Met de volgende opties en/of accessoires
Optie: Stratosphere Blue metallic
Optie: Comfortpakket
Optie: Interieur Sand Brown met Black hemelbekleding en sleutel met witte finish
Optie: 19" Cloud lichtmetalen velgen
Optie: Remklauwen in Airglow Orange
Optie: NOMI Mate (Engels)

Mijn huidige Polestar 2 performance gaat er per begin Augustus uit. Maar dat gaat nog een hele lange wacht worden |:(

Ik heb erna ook nog de NIO sales medewerker gesproken die me ook bij de proefrit geholpen had. En die gaf aan dat ik me qua levertijd geen zorgen zou hoeven te maken. :)

Als de wagen rond die tijd binnen is, dan zal ik wat foto's plaatsen van de beauty ! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:19
Mooi auto @dutchman666! Nog wel even wachten helaas maar het wachten zal beloond worden ;)
Kun je straks ook swappen of was dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
webgangster schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:54:
Mooi auto @dutchman666! Nog wel even wachten helaas maar het wachten zal beloond worden ;)
Kun je straks ook swappen of was dat niet mogelijk?
H'm dat is een goeie, ik heb dit na de proefrit 1,5-week terug wel besproken met de NIO sales medewerker maar die wist het me ook niet met zekerheid te vertellen.

Ik heb deze vraag nu maar even bij ons wagenparkbeheer uitgezet. Het zou wel jammer zijn, als dit niet mogelijk zou zijn. Al is het voor mij niet echt een gemis.

We hebben een eigen oprit + laadpaal dus de accu zal altijd optimaal geladen zijn. Tevens kan ik bij de opdrachtgever de wagen ook altijd opladen. En op vakantie naar het buitenland gaan we zo en zo niet met de wagen.

Even afwachten dus op het antwoord van ons wagenparkbeheer. Maar het zal voor mijn geen reden voor 'regret ' zijn. Het enige wat eventueel jammer is. Is dat ik eventueel geen enkele keer meer een accu swap zal meemaken :-( (want dat was echt leuk haha).

ps. Als ik het indicatieve fiscale bruto bedrag zie lijkt het een volledige wagen te zijn inclusief batterij, maar mogelijk is dit meer voor de bijtelling berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Gefeliciteerd @dutchman666

Heb je de batterij erbij gekocht of is dit een maandelijks bedrag aan NIO? Want dat bepaald eigenlijk of swappen mogelijk is. (neem aan dat dit wel ergens duidelijk is).

Fiscaal is altijd met accu (los van of je deze hebt gekocht of een abonnement hebt). Daarom was er ook nog lang discussie of een vakantieswap van 75->100kwh wel mogelijk mocht zijn.

• dutchman666
Nou ik heb eindelijk antwoord ontvangen of een accuswap mogelijk is. Maar helaas is dit niet het geval. Wel erg jammer omdat een onderscheidende kenmerk van de NIO propositie hiermee vervalt.

onderstaande antwoord van ons wagenparkbeheer.

Quote:
We krijgen van de leasemaatschappijen te horen dat een accuswap voor de NIO helaas niet mogelijk is.
Dat komt omdat leasemaatschappijen de NIO alleen willen aanschaffen met de “Volledige Aankoopoptie inclusief accu” en bij het kiezen voor deze optie is het wisselen van een accu niet mogelijk.
End quote.

Voor mij maakt dit niet uit omdat de wagen altijd opgeladen zal zijn op de oprit en ik 9 van 10 x bij de klant kan opladen en de max KM op een dag is onder de 300 KM wat ik met de ET5 kan halen (mogelijk in de winter wel rustig rijden).

Hou hier wel rekening mee mocht je als lease rijder juist wel de Accu swap willen gebruiken en check van te voren goed of dit bij de betreffende Lease Maatschappij tot de mogelijkheden wordt geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
dutchman666 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:56:
Nou ik heb eindelijk antwoord ontvangen of een accuswap mogelijk is. Maar helaas is dit niet het geval. Wel erg jammer omdat een onderscheidende kenmerk van de NIO propositie hiermee vervalt.

onderstaande antwoord van ons wagenparkbeheer.

Quote:
We krijgen van de leasemaatschappijen te horen dat een accuswap voor de NIO helaas niet mogelijk is.
Dat komt omdat leasemaatschappijen de NIO alleen willen aanschaffen met de “Volledige Aankoopoptie inclusief accu” en bij het kiezen voor deze optie is het wisselen van een accu niet mogelijk.
End quote.

Voor mij maakt dit niet uit omdat de wagen altijd opgeladen zal zijn op de oprit en ik 9 van 10 x bij de klant kan opladen en de max KM op een dag is onder de 300 KM wat ik met de ET5 kan halen (mogelijk in de winter wel rustig rijden).

Hou hier wel rekening mee mocht je als lease rijder juist wel de Accu swap willen gebruiken en check van te voren goed of dit bij de betreffende Lease Maatschappij tot de mogelijkheden wordt geboden.
Klopt sommige LM's vinden dat helaas lastig. :-(
Overigens rijdt ik hem nu meer dan een jaar en heb nog nooit geswapped met mijn ET5.
Heb het gedaan met andere NIO's maar met de mijne nog nooit.
Maar dat is omdat mijn vrouw niet van ruilen en "gebruikte dingen" houdt en gek genoeg hoor ik dat ook argument vaker :?

Maar ik zelf zie het echt als doorreis mogelijkheid naast het snelladen en de afstanden die ik in NL rijdt zijn daar te kort voor met een eigen oprit en laadpaal.
Ik rij wel maandelijks naar Parijs en als er 1 halverwege bij Lille zou staan dan wist ik het wel :)

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 20:52
Ik rij nu bijna 1,5 jaar de ET5 Touring, zonder ook maar één issue. Meer dan 100 swaps gedaan – allemaal vlekkeloos. En op wintersport over 900 km slechts 15 minuten ‘laden’ (swappen dus), terwijl Tesla-rijders vol ongeloof toekijken alsof ze bij de Apenheul staan.

Overal waar ik kom trekt de auto bewonderende blikken en vragen op. “Welk merk is dit?” Je voelt je soms net een filmster. 😎

Het eeuwige “maar het komt uit China” argument? Tijd om die oogkleppen af te zetten. China loopt 20 jaar voor, terwijl wij hier vastzitten dankzij een stel bureaucraten in Brussel. Just my 2 cents!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Los Tigros schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:34:
Het eeuwige “maar het komt uit China” argument? Tijd om die oogkleppen af te zetten. China loopt 20 jaar voor, terwijl wij hier vastzitten dankzij een stel bureaucraten in Brussel. Just my 2 cents!
Geen idee of ze dan het politieke sentiment bedoelen want volgens mij rijdens er nu zat Tesla rijders rond die spijt hebben :+
Of bedoelen ze kwaliteit maar in de bijna anderhalf jaar dat ik de ET5 rij en onze Model Y is de Model Y van die twee terug naar de garage geweest omdat het raam open bleef staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:59
dutchman666 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:59:
.. En eerlijk is eerlijk mijn vrouw had zo en zo na de proefrit (ze was helemaal om) de voorkeur voor de ET5. [..]
dutchman666 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:56:
[..] En op vakantie naar het buitenland gaan we zo en zo niet met de wagen.

[..]
De eerste keer twijfelde ik al .. wat bedoelt hij nou?
De tweede keer wist ik het zeker.. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:04
Wat kost de BaaS per maand?

En hoe kan ik online testen hoe een route van bijvoorbeeld utrecht naar italie er uit ziet als ik via Nio power swap stations wil rijdeb?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

@TeslaNerd 169 (75kwh) of 289 (100kwh) euro per maand. (Even een auto configureren op de NIO site).

Denk dat je het beste zelf even een interpretatie kunt maken op deze kaart (zoveel swap stations zijn het namelijk ook weer niet):
https://chargermap.eu.nio...argermap?channel=official

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
ja3 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:19:
@TeslaNerd 169 (75kwh) of 289 (100kwh) euro per maand. (Even een auto configureren op de NIO site).

Denk dat je het beste zelf even een interpretatie kunt maken op deze kaart (zoveel swap stations zijn het namelijk ook weer niet):
Volgens mij kan je in de NIO app een route laten uitstippelen, ik heb dat net geprobeerd en als ik naar het Gardameer navigeer in de app geeft hij 1 swap aan in Waldaub en 1x laden bij Ionity Neuenkirgh Ost aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:04
ja3 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:19:

Wow, dat zijn forse bedragen. Hoe zien jullie dat dit in verhouding staat tot de batterij kopen? Dat lijkt dan voordeliger. Of scheelt dat veel in de bijtelling?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

TeslaNerd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Wow, dat zijn forse bedragen. Hoe zien jullie dat dit in verhouding staat tot de batterij kopen? Dat lijkt dan voordeliger. Of scheelt dat veel in de bijtelling?
De bijtelling is hetzelfde. Hiervoor wordt altijd het (eventueel fictieve) aankoop bedrag van de accu gebruikt.

Persoonlijk zou ik bij NIO altijd gaan voor de subscription omdat de maandprijs in vergelijking met aankoop prima in balans is naar mijn idee. En je kunt niet swappen met batterijkoop (maar dat kan een bijzaak zijn). De 100kwh batterij vind ik overpriced (zowel koop als huur).

Zoals hieronder te zien betaal je ongeveer in 6 jaar de hele batterij.

75kwh = €12000,-
12000 / 169 = ~6 jaar

100kwh = €21000,-
21000 / 289 = ~6 jaar

Er is tegenwoordig ook de mogelijkheid om tijdelijk je batterij te upgraden naar 100kwh ('als je op vakantie gaat') als je standaard de 75kwh subscription hebt. Maar ik weet niet hoe goed dat in de praktijk werkt en of er genoeg beschikbaarheid is. Volgens mij is dat dan 339 euro voor een maand dat je hebt geupgrade.

[ Voor 3% gewijzigd door ja3 op 14-03-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Je betaald inderdaad 169 euro extra per maand voor een upgrade. In de App kun je zien waar je kunt wisselen, het is afhankelijk van de beschikbaarheid omdat ze de batterijen in evenwicht willen houden per Swap Station heb ik begrepen. Retourneren moet in hetzelfde Swap Station plaatsvinden.

Auto > Alle functies en diensten > Flexibele Upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchman666
Sinds 2 weken is de NIO ET5 als bestelling eindelijk zichtbaar in mijn Ayvens app, naast mijn huidige Polestar 2. Ik kan nauwelijks wachten tot het Augustus is :*) .

Overigens ik lees toch diverse enigszins negatieve reviews over de zichtbare lidar dome aan de bovenkant van de ET5.

Zelf vind het helemaal niet zo storend. Ik ben juist erg blij dat de NIO ET5 een lidar bezit.

Het vermijd in ieder situaties als deze .

YouTube: Tesla vs Wall

Heeft iemand ervaring met de nieuwe Ayvens app? Toont deze app misschien ook updates zoals het vin nummer als deze beschikbaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
Deze week heb ik een update ontvangen van Ayvens dat de verwachte leverweek van de bestelde NIO ET5 nu vermoedelijk week 40 gaat worden. Op zich jammer want mijn huidige Polestar 2 zou per 4 augustus qua contract aflopen. Van het wagenpark beheer heb ik begrepen dat aangezien de Polestar 2 ook via Ayvens onder contract staat. Ik de P2 gewoon nog kan blijven rijden zelfs na 4 augustus.

Maar wel erg jammer ik was met mijn vrouw al wat trips aan het plannen met de nieuwe NIO ET5 :/ .

Ik vraag me inmiddels ook af waar deze vertraging nu toch door komt? Aangezien de auto reeds 2 maanden geleden zou zijn besteld.

Zou het mogelijk te maken hebben met de aankomende refresh van de 2025 modellen (ES6, EC6, ET5, en ET5 Touring ) die vermoedelijk vandaag 10 mei aangekondigd gaan worden?

https://cnevpost.com/2025...s-updated-es6-ec6-may-10/

Nou ja ik moet gewoon even geduldig blijven. Het is slechts een kleine 2 maanden vertraging, en de NIO ET5 vindt ik zo mooi dat het zeker de moeite waard is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
Ja wie weet komt de facelift naar Europa en ben je de eerste 🙂 wachten is nooit leuk haha.
Pagina: 1 2 3 Laatste