Toon posts:

Het grote NIO topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter

Welkom in het NIO topic

Zag in diverse andere topics al meerdere keren het in Nederland nieuwe EV-automerk NIO voorbij komen, maar er was nog geen dedicated topic voor het merk. Bij deze wil ik daar verandering in brengen. In dit topic kan dus worden gediscussieerd over de auto's en randzaken rondom NIO. Ook aankopen, ervaringen en foto's worden natuurlijk zeer gewaardeerd. Veel plezier!

Over NIO

NIO is een Chinees autofabrikant uit Shanghai. Het bedrijf maakt elektrische zelfrijdende auto's voor consumenten en neemt tevens deel aan de Formule E met het NIO Formula E Team sinds 2014. De fabrikant verkoopt haar auto's in China, Hong Kong, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk en langzaamaan ook in Europa, waaronder Nederland sinds 2022. [1][2]

Lifestyle
Nio wilt alles net even iets anders doen dan we gewend zijn van automerken. Het draait bij de nieuwkomer namelijk niet zo zeer alleen om de auto’s, maar om iets groters: Nio wil een lifestylemerk zijn. Daarom verkoopt het bijvoorbeeld ook kleding en andere lifestyle producten.
In thuisland China is het merk actief in acht sectoren, waaronder zelfs etenswaren.[2]

NIO houses
“Natuurlijk willen we auto’s verkopen, maar belangrijker voor ons is dat we, zoals we het zelf zeggen ‘shape a joyful lifestyle’ mogelijk maken voor mensen”, legt Keuter uit. “Daarom hebben we bijvoorbeeld ook al meer dan honderd Nio Houses over de hele wereld. Binnenkort openen we de eerste in Rotterdam en daar staan wel auto’s maar het zijn absoluut geen showrooms zoals je die kent. In een Nio House draait het meer om mensen. Ze kunnen er binnenkomen voor een meeting, iets lekkers halen uit het NIO cafe, of om simpelweg een kijkje te nemen of even te relaxen.” [2]

NIO House Rotterdam: website
NIO House Amsterdam: nog niet geopend

Battery as a Service (BaaS)
Als het aan Nio ligt koop je geen auto, maar rij je hem op basis van een abonnement. Auto’s kunnen voor een vast maandelijks bedrag voor de deur gezet worden, of je kunt er een maand mee rijden waarna je hem weer inlevert. Flexibiliteit is het belangrijkst.

“Maar we werken ook met een user advisory board van 60 Nederlanders. Hiermee komen we meerdere keren per jaar samen en hieruit bleek dat autobezit in Nederland erg belangrijk is. Dus daarom kun je een Nio nu ook kopen”, zegt Keuter.

En dat kopen heeft een ietwat vreemde optie. Je kunt een Nio namelijk zonder accupakket kopen. Dat klinkt alsof je dan een hoop metaal op vier wielen koopt, maar het past eigenlijk in wederom een ietwat alternatieve kijk op elektrisch rijden van het merk.[2]

Power Swap Stations (PSS)

Nio heeft namelijk als enige merk voor elektrische auto's zogenoemde swapstations. Daar kan een Nio zichzelf in parkeren om vervolgens binnen een aantal minuten een compleet nieuw en opgeladen accupakket gemonteerd te krijgen.

Hiermee zou je in theorie twee van de meest gehoorde problemen van elektrisch rijden tegengaan: het ermee op vakantie gaan en het lange laden. Je kunt namelijk een accu leegrijden en snel weer op pad zijn met een volle accu. Een tankbeurt met een benzineauto duurt bijna nog langer.

“Het heeft als voordeel dat als je een paar keer wat verder moet reizen dan je normaal doet, dat je ook voor die periode een groter accupakket kunt laten installeren. Er komt zelfs een optioneel 150 kWh-pakket naar Nederland”, zegt Keuter. Met dat extra grote pakket zou je op papier tot 1.000 kilometer moeten kunnen afleggen, volgens de CLTC cyclus (de Chinese meetmethode voor de actieradius van elektrische auto's).

Het kopen van een auto zonder accu gaat altijd gepaard met een abonnement op een accupakket. Nadeel hiervan is dat je bij een aankoop nog steeds vast zit aan een maandelijks bedrag en dus ook altijd verbonden blijft aan Nio, maar heeft als voordeel dat je je nooit zorgen hoeft te maken over degradatie van je accupakket. “We houden bij elk swapstation de status van elke accu nauwlettend in de gaten tot op het niveau van hoe elke cel presteert en in hoeverre deze nog volledig te gebruiken is”, legt Keuter uit.

Het addertje onder het gras is dat Nio deze dienst niet kan leveren aan mensen die een Nio mét een eigen accupakket kopen. In dat geval zou je bij elke accuwissel van eigendom wisselen en dat brengt weer allerlei complicaties met zich mee. [2]

In Tilburg, bij het Van der Valk Exclusief Hotel aan de A58, is op 1 december het eerste Power Swap Station in Nederland geopend. Hier kunnen berijders van een elektrische auto van de Chinese fabrikant Nio hun accupakket wisselen en in de toekomst ook upgraden naar een tijdelijk grotere capaciteit, bijvoorbeeld voor een vakantie. Nio wil volgend jaar 120 Power Swap Stations in Europa hebben, waaronder meerdere in Nederland.

Het Power Swap Station heeft de grootte van een dubbele garagebox. In de huidige opzet is het ontworpen voor maximaal 312 accuwissels per dag. In het station worden tot dertien batterijen geladen met een vermogen van 20 tot 80kW, op een manier die het elektriciteitsnet en de batterijen beschermt, zonder pieken in het stroomnet te veroorzaken. De batterij van de auto wordt binnen vijf minuten vervangen door een tot 90 procent opgeladen exemplaar.

Bij elke wissel worden tevens de staat van de batterij en het elektrische systeem gecontroleerd. De Power Swap Stations bieden daarnaast binnenkort ook de mogelijkheid om op piekmomenten stroom uit het elektriciteitsnet in de regio op te vangen, om die desgewenst op een later moment terug te kunnen leveren. [3]

Op dit moment zijn er vier PSS in Nederland:
Tilburg: Parkeerplaats Van Der Valk Hotel langs de A58
Apeldoorn: Parkeerplaats Van der Valk Hotel Apeldoorn langs de A50
Den Hoorn: Parkeerterrein Hogenhoorn 3 in Den Hoorn langs de A4
Utrecht: Parkeerplaats Carlton President Hotel langs de A2

Service Partners
Kwikfit is door Nio Nederland aangewezen als servicepartner voor onderhoud en reparatie van de EV’s van het merk. Het werkplaatspersoneel van de keten wordt hiertoe opgeleid door de autofabrikant. Verder is afgesproken dat het personeel over de benodigde NEN-certificeringen beschikt en dat Kwikfit een haal- en brengservice onderhoudt. Dit maakt Kwikfit vandaag bekend.

Door de samenwerking met Kwikfit aan te kondigen geeft Nio het langverwachte antwoord op de vraag hoe de Chinese nieuwkomer, die auto’s middels een abonnementsvorm gaat aanbieden, de aftersales gaat invullen voor hun voertuigen. Het is daarbij niet de eerste nieuwkomer die afspraken maakt met een bestaande onderhoudsketen.

Nio heeft met Schadenet een samenwerkingspartner voor schadewerkzaamheden. [4]

De modellen

NIO heeft de plannen bekendgemaakt voor zijn producten en diensten in Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden. Deze uitbreiding volgt na het debuut van NIO in Noorwegen, afgelopen jaar. Drie nieuwe modellen op basis van het NIO NT2- platform - de NIO ET7, NIO EL7 en NIO ET5 - worden beschikbaar in combinatie met een innovatief abonnementsmodel om het gebruik van EV's te stimuleren.
NIO kondigde tijdens het event aan dat de NIO ET7 (een grote sedan) nu te bestellen is in Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden. De eerste leveringen starten vanaf 16 oktober. NIO bevestigde ook dat de NIO EL7 (een grote elektrische SUV) en de NIO ET5 (een middelgrote elektrische sedan) direct te bestellen zijn. De leveringen van deze modellen starten naar verwachting respectievelijk in januari en maart 2023.

Alle modellen zijn uitgerust met het zogenaamde Banyan-systeem, dat een reeks voertuigfuncties biedt voor de bediening van bijvoorbeeld digitale cockpitfuncties, energiebeheer en rijhulpsystemen. Op basis van NIO's tweede-generatie designtaal maken alle modellen gebruik van innovatieve en milieuvriendelijke materialen, waaronder Karuun, een hernieuwbaar rotan.
De drie NIO-modellen hebben standaard een panoramische digitale cockpit met NIO PanoCinema. Dit is NIO's nieuwste generatie digitale cockpit, op basis van Qualcomm's derde-generatie computing-platform. Het omvat het AI-systeem NOMI, een 7.1.4 audiosysteem uitgerust met Dolby Atmos- technologie, 256 kleuren lichtwaterval/lichtgordijn sfeerverlichting, een 12,8 inch AMOLED centraal bedieningsscherm en AR- en VR-apparatuur. [5]

ET7
ET5
EL7
Fotogalerij

Aanverwante topics

Op dit moment zijn er nog geen aanverwante topics. Mocht het topic te chaotisch worden door bijvoorbeeld vele crossposts over bijvoorbeeld Aankoop- en levertijden dan zal hiervoor een apart topic aangemaakt worden en hier vermeld worden.

[Voor 7% gewijzigd door Yellowneck op 28-03-2023 18:52]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:30
Cool een NIO Topic *O*

Ooit komt er een ET5 op de oprit, alleen nog even sparen :7

iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:16
Eindelijk :) Welkom Nio ook hier.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Afgelopen zaterdag ben ik in de NIO House in Rotterdam geweest. Erg mooi pand en lekker ruim. Veel passanten die toch even kwamen koekeloeren en proefzitten. De ET5 in de uitvoering en kleur die daar staat (beetje grijs/blauw) is wel erg :9~ :9~ :

Heb een uurtje kunnen proefrijden in de EL7 (SUV). En dat voelt toch heel hoogwaardig, volwassen en luxueus aan (maar daar is de prijsstelling ook naar). Bijna de helft van de proefrit heb ik besteed om een bomvolle Rotterdam Centrum uit te rijden :O, maar dat ging makkelijker dan ik had verwacht omdat het nogal een grote auto is, maar niet zo rijdt. Mijn advies is om dan ook een proefrit doordeweeks te plannen :+ .

NIO Autonomous Driving (NAD) ook nog uit kunnen testen en dat ging op een provinciale weg uitstekend.
Infotainment systeem ook erg clean.

Al met al een veel te korte kennismaking voor alle snufjes, maar een positieve eerst indruk.

[Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 03-04-2023 14:57]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nils7
Hi allen,

Ik heb even intern overlegd maar ik mag hier blijkbaar kenbaar maken dat ik bij NIO werk :*)
Dus wel tof dat dit topic al bestaat, @Yellowneck dank voor de moeite die je in de OP hebt gestoken.

Ik zit hier als EV-liefhebber (heb zelfs een andere EV in bestelling staan (helaas bij een ander merk, maar daar werkt m'n partner O+ )) en ik toch mee wil praten over onze producten :)

Dan de disclaimer:
Ik ben alleen verre van betrokken in het verkoop (sales, marketing, PR) of service proces van de Auto's dus daar kan ik weinig over zeggen. :'(
Ook ben ik geen verlengstuk van de sales- of service afdeling dus ik kan en ga (tenzij ik echt iets collectief spot online) niks intern doorspelen.
Daarnaast kan ik me niet uit laten over dingen die intern spelen of enkel geruchten zijn. Dus ik kan alleen reageren op publieke (door NIO vrijgegeven) informatie.
Ik kan ook geen uitspraken doen over geo-politieke zaken.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 19:20
Ik vind de NIO's prachtig, maar helaas zal het nog 40 jaar duren voordat hij in mijn budgetcategorie zal vallen. :+

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:10
Had een proefrit in de ET7 tijdje geleden en was verrast door de interieur en kwaliteit.
Rij zelf een Model 3 en zat te koekeloeren of een ET5 een waardige vervanging kan zijn (niet meteen, moet nog 2-3 jaar met deze tenzij andere werkgever).
ET5 proefrit kon nog niet dus maar ET7, wat blijkbaar zelfde auto is alleen korter?
Ten minste, de verkoper zei dat heel veel dingen identiek zijn.

Wat mij opvalt:
- Ondanks de mega grote buiten afmetingen is de ruimte voor bagage heel erg beperkt.
De kofferbak is erg klein, denk niet eens de helft van spullen van wat ik nu in Model 3 kwijt kan.
Ook is er geen frunk en kan de stoel niet ingeklapt worden
- De beenruimte achter is dan weer gigantisch. Duidelijk dat de auto meer gericht is aan mensen die gechauffeured moeten worden. Ik vind de massage stoel erg lekker!
- Audio vond ik meh. Het kan aan de test auto liggen maar kwam "cheap" uit. Id showroom met een ander auto vond ik het iets beter, maar alsnog niet echt mijn smaak. Is redelijk bass heavy, wat wellicht de jeugd van tegenwoordig kan waarderen.
- Qua rijden is het wel echt een boot. Wellicht is de ET5 beter door de kleinere afmetingen. Maar vs een Model 3 (ik heb de P) is het geen wedstrijd. Ook niet op de sportiefste stand. Wegligging is door de mega gewicht niet te maskeren ondanks de adaptief onderstel. De adaptief onderstel is op de comfort stand erg comfy maar id sportstand vond ik het niet sportief genoeg. Oke, allemaal zaken die wellicht in de ET5 wel beter zou kunnen zijn. Vind ook dat de snelste stand (3.8s naar 100) redelijk "traag", wellicht door traction control (het was 2 graden buiten of zo).
- De software kan nog wel wat werk gebruiken. Navi was oke, maar de menu zit redelijk omslachtig. Je kan ook veel dingen aan Nomi vragen, en het werkt prima, maar weet niet of ik het id long-term ook nog leuk zou vinden. (Na een vermoeiende dag op kantoor wil je even geen high pitch poppetje hoor praten)
- De driving assistance.. Je zou denken dat met een joekel van anti missile systeem boven de auto dat ie goed zou kunnen rijden, maar nee. Op N/A wegen is het iets minder slecht, maar binnen bebouwde kom niet goed genoeg. Binnen de lijn houden vind ik nog steeds slingeren ipv pal in het midden. Ze zeggen wel dat de lidar nu nog niet actief is? Klopt dit?

En dan de prijs. Als het tegen de tijd nog steeds zo geprijsd is (66k voor de 75kWh vs 64k voor de M3P) wordt het waarschijnlijk weer een Model 3.

Life is too short to drive boring cars

• nils7
SirLct schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:18:
Had een proefrit in de ET7 tijdje geleden en was verrast door de interieur en kwaliteit.
Rij zelf een Model 3 en zat te koekeloeren of een ET5 een waardige vervanging kan zijn (niet meteen, moet nog 2-3 jaar met deze tenzij andere werkgever).
ET5 proefrit kon nog niet dus maar ET7, wat blijkbaar zelfde auto is alleen korter?

Wat mij opvalt:
- Ondanks de mega grote buiten afmetingen is de ruimte voor bagage heel erg beperkt.
De kofferbak is erg klein, denk niet eens de helft van spullen van wat ik nu in Model 3 kwijt kan.
- De beenruimte achter is dan weer gigantisch. Duidelijk dat de auto meer gericht is aan mensen die gechauffeured moeten worden. Ik vind de massage stoel erg lekker!
- Audio vond ik meh. Het kan aan de test auto liggen maar kwam "cheap" uit. Id showroom met een ander auto vond ik het iets beter, maar alsnog niet echt mijn smaak. Is redelijk bass heavy, wat wellicht de jeugd van tegenwoordig kan waarderen.
- Qua rijden is het wel echt een boot. Wellicht is de ET5 beter door de kleinere afmetingen. Maar vs een Model 3 (ik heb de P) is het geen wedstrijd. Ook niet op de sportiefste stand. Wegligging is door de mega gewicht niet te maskeren ondanks de adaptief onderstel. De adaptief onderstel is op de comfort stand erg comfy maar id sportstand vond ik het niet sportief genoeg. Oke, allemaal zaken die wellicht in de ET5 wel beter zou kunnen zijn. Vind ook dat de snelste stand (3.8s naar 100) redelijk "traag", wellicht door traction control (het was 2 graden buiten of zo).
- De software kan nog wel wat werk gebruiken. Navi was oke, maar de menu zit redelijk omslachtig. Je kan ook veel dingen aan Nomi vragen, en het werkt prima, maar weet niet of ik het id long-term ook nog leuk zou vinden. (Na een vermoeiende dag op kantoor wil je even geen high pitch poppetje hoor praten)
- De driving assistance.. Je zou denken dat met een joekel van anti missile systeem boven de auto dat ie goed zou kunnen rijden, maar nee. Op N/A wegen is het iets minder slecht, maar binnen bebouwde kom niet goed genoeg. Binnen de lijn houden vind ik nog steeds slingeren ipv pal in het midden. Ze zeggen wel dat de lidar nu nog niet actief is? Klopt dit?

En dan de prijs. Als het tegen de tijd nog steeds zo geprijsd is (66k voor de 75kWh vs 64k voor de M3P) wordt het waarschijnlijk weer een Model 3.
Een proefrit in een ET5 is volgens mij inmiddels wel mogelijk.

• TedO
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 16:16
SirLct schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:18:

Wat mij opvalt:

De ET7 en ET5 vertonen qua afwerking en gebruikte materialen in het interieur wel veel overeenkomsten, maar het zijn wel degelijk twee verschillende auto's. De ET7 heeft bijvoorbeeld luchtvering en nog net wat meer vermogen dan de ET5 en is standaard ook nog wat luxer uitgerust. Ik heb in alle drie de modellen (ET7, EL7 en ET5) flink wat kilometers mogen afleggen.

De extra ruimte in de ET7 ten opzichte van de ET5 zie je vooral terug op de achterbank, de bagageruimtes van de ET7 en ET5 zijn vrijwel gelijk. Wel kan bij de ET5 de bank plat.

Het kan zijn geweest dat de EQ-instellingen niet neutraal stonden ingesteld, zelf vind ik de audiokwaliteit juist redelijk zuiver tenzij je met de instellingen gaat spelen, dan kan je de bas wel wat meer naar de voorgrond roepen.

Qua rijden merk je wel dat de ET5 net wat wendbaarder overkomt, ook lijkt er wat meer gevoel in het stuur te zitten. De ET7 is onlangs nog wel geklokt op minder dan 3.4s naar de 100, wellicht kwam het inderdaad door de temperatuur niet helemaal tot zijn recht. Verder vind ik de ADAS juist op de snelwegen wel fijn en rustig werken (kan wellicht aan de softwareversie liggen), mits de bochten niet te scherp worden.

Zoals Nils boven mij ook al aangaf is de ET5 nu ook voor proefritten beschikbaar en zeker het proberen waard in het vergelijk met de Model 3!

• SirLct
@nils7 @TedO dank allemaal.
Ik ga een proefrit inplannen, heb ook al een mail gekregen van NIO, netjes dus.
Interieur kwaliteit boeit mij eigenlijk niet zoveel maar slechte software/ ADAS en kleine kofferbak kan zomaar een dealbreaker zijn. We gaan het allemaal zien :)

• nils7
SirLct schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:37:
@nils7 @TedO dank allemaal.
Ik ga een proefrit inplannen, heb ook al een mail gekregen van NIO, netjes dus.
Interieur kwaliteit boeit mij eigenlijk niet zoveel maar slechte software/ ADAS en kleine kofferbak kan zomaar een dealbreaker zijn. We gaan het allemaal zien :)
Ik heb ze niet naast elkaar vergeleken maar zo op het oog lijken ze aan elkaar gewaagd qua kofferbak.
De ET5 mist wel een grotere bak in de Trunk en heeft geen Frunk omdat op die plekken wat zaken zitten die bij de Model 3 op een andere plek zitten. Maar vanwege de Battery Swap helaas niet op een andere plek kunnen.
Dus minder bagage ruimte maar wel de mogelijkheid voor Battery Swap d:)b

• SirLct
nils7 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:59:
[...]

Ik heb ze niet naast elkaar vergeleken maar zo op het oog lijken ze aan elkaar gewaagd qua kofferbak.
De ET5 mist wel een grotere bak in de Trunk en heeft geen Frunk omdat op die plekken wat zaken zitten die bij de Model 3 op een andere plek zitten. Maar vanwege de Battery Swap helaas niet op een andere plek kunnen.
Dus minder bagage ruimte maar wel de mogelijkheid voor Battery Swap d:)b
https://www.electrive.com...-station-wagon-in-europe/
Dit zou mooi zijn!

• nils7
-O-
nils7 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:28:

Dan de disclaimer:
Daarnaast kan ik me niet uit laten over dingen die intern spelen of enkel geruchten zijn. Dus ik kan alleen reageren op publieke (door NIO vrijgegeven) informatie.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
https://www.nio.com/nl_NL/news/baas_aanbieding

Ook wel leuk voor de 'snelle beslissers'. Tot eind 2023 kan je dan gratis battery swappen en laden bij de Nio Power Chargers. Dus in feite rij je dan het hele jaar gratis (los van afschrijving, verzekering etc.). :)

Hier nu nog nét geen week een EL7 in de familie. Wonen op zo'n ~15 min afstand van een swapping station, dus, afgezien van één keer de laadpaal testen, nog niet thuis geladen, maar gewoon gratis de battery swappen. Het swappen duurt zoals ze claimen ~5 min.

Je hoeft er geen afspraak of iets dergelijks voor te maken. Gewoon instellen als bestemming en wanneer je in de buurt bent wordt er automatisch een accu aan je toegewezen en gaan de luiken van de Power Swap Station al open.

[Voor 17% gewijzigd door Yellowneck op 13-04-2023 15:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 17:38
Afgelopen zondag heb ik de EL7 voor een uurtje gereden inc battery swap. Omdat de lease van mn Model3 eind van het jaar afloopt zijn we alvast aan het rondkijken, en naast de ModelY wilden we ook de NIO proberen.

Had in alle eerlijkheid niet bijzonder hoge verwachtingen toen ik de proefrit inplande. De dag ervoor nog de MY P gereden en dat was dikke pret en mn vriendin leek al vastbesloten.
Nou daar heeft NIO nu wel even een stokje tussenin gestoken moet ik bekennen. Wat was dat heerlijk rondrijden! Heel anders dan de Tesla, dat voelt meer als een solide kartwagen en nodigt vooral snel rijden, de NIO voelde vooral als business class en daar hielp de massage functie in de stoelen uiteraard aan bij maar ook de afwerking is erg mooi en rijgedrag voelt heel relaxed. De ervaring van de showroom, de sfeer bij de NIO medewerkers, het lijkt erop dat NIO het allemaal erg goed heeft uitgedacht.

Uiteraard is de EL7 van een andere formaat dan de MY en daar is de prijs ook naar. Maar hier iig twee Tesla fans die behoorlijk om zijn en ik voel nu al veel keuzestress. :9~ Het is dat het boven mijn geplande budget uitkomt, anders had ik er gelijk voor gekozen.
De software is nog niet zo uitgebreid als bij Tesla, maar spotify zit er al op en de verkoper vertelde me dat netflix/youtube eraan komen. De scherm heeft dan wel weer een formaat dat minder geschikt is om fijn op te kijken, maar goed dat doe je ook alleen tijdens de laadstops.
Ik wacht nog even op een proefrit met de Xpeng G9, maar raad een ieder aan zeker de NIO te proberen.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
ecofin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:00:
[...] Wat was dat heerlijk rondrijden! Heel anders dan de Tesla, dat voelt meer als een solide kartwagen en nodigt vooral snel rijden, de NIO voelde vooral als business class en daar hielp de massage functie in de stoelen uiteraard aan bij maar ook de afwerking is erg mooi en rijgedrag voelt heel relaxed. De ervaring van de showroom, de sfeer bij de NIO medewerkers, het lijkt erop dat NIO het allemaal erg goed heeft uitgedacht.
In welke EL7 heb je proefgereden? Volgens mij hebben ze twee modellen EL7 als demowagens, één met het donkere interieur en de ander met lichte interieur. Die laatste kan ik je van harte aanbevelen, geeft véél meer een ruimtelijk gevoel.

Verder kan ik alles onderstrepen wat je noemt. Het is inderdaad heel erg fijn rijden. De auto stuurt voorspelbaar en comfortabel, de stoelen kan je in wegdromen met heel veel verstelbaarheid. Luchtvering doet echt wonderen.
Ook ontzettend goed geisoleerd, dus heel weinig windgeruis en bandengeluid (mede dankzij gelaagd akoestisch glas).
[...] De software is nog niet zo uitgebreid als bij Tesla, maar spotify zit er al op en de verkoper vertelde me dat netflix/youtube eraan komen. De scherm heeft dan wel weer een formaat dat minder geschikt is om fijn op te kijken, maar goed dat doe je ook alleen tijdens de laadstops.
Ik wacht nog even op een proefrit met de Xpeng G9, maar raad een ieder aan zeker de NIO te proberen.
Klopt, software vind ik ook nog een beetje karig. Maar de essentials zijn al wel aanwezig. Vind het wel jammer dat er geen Android Auto of Apple Carplay op zit, maargoed. Al wel een native Spotify app en de ingebouwde navigatie werkt ook ontzettend goed.

De app op de telefoon is ook nog een beetje basic. Kan wel de auto ver(ont)grendelen, kofferbak openen, AC aanzetten etc, maar wat ik mis is wel bijvoorbeeld de reisgeschiedenis met verbruik etc (wat statistieken).

Maargoed, het is nog allemaal nieuw en als ik Nio mag geloven staat er nog heel veel op de agenda voor de auto's middels software updates. Volgens mij is er afgelopen dagen ook update geweest want nu zie ik bij het inschakelen van de Parking Assist nog hoeveel meter de auto bij iedere manoeuvre nog gaat afleggen (bijvoorbeeld 5 meter tot de volgende steek), dat was mij eerder nog niet opgevallen en vond het soms wel spannend of die dus een paaltje wel zag etc.

Het verbruik / efficientie valt wel een beetje tegen. Het gemiddelde verbruik (nu iets meer dan 1000 km op de teller) is ongeveer 24 kWh / 100 km. Daarentegen is het wel een grote bak (waarschijnlijk niet zo aerodynamisch) en redelijk zwaar (ruim 2400 kg rijklaar).
Dus het bereik is ongeveer 300 km met de 75 kW accu. Gelukkig is het battery swappen wel zo gedaan en vlakbij (en gratis :9 ).

• nils7
Yellowneck schreef op woensdag 26 april 2023 @ 00:51:
[...]

Het verbruik / efficientie valt wel een beetje tegen. Het gemiddelde verbruik (nu iets meer dan 1000 km op de teller) is ongeveer 24 kWh / 100 km. Daarentegen is het wel een grote bak (waarschijnlijk niet zo aerodynamisch) en redelijk zwaar (ruim 2400 kg rijklaar).
Dus het bereik is ongeveer 300 km met de 75 kW accu. Gelukkig is het battery swappen wel zo gedaan en vlakbij (en gratis :9 ).
Om eerlijk te zijn zou ik minimaal voor de 100 kW batterij gaan in een EL7.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:10
Is er al zicht op wanneer de herziene EL6 (of buiten Europa de ES6) naar Nederland komt? Lijkt me een vergelijk met de Xpeng G9?
ecofin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:00:
Heb je de proefrit met G9 al kunnen maken? Zo ja wat zijn jouw ervaringen? De G9, Model Y en eventueel de EL6 staan hier ook op de shortlist.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lhermsen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-05 19:00
Sympathiek dat Nio maar veel te duur om een kans te maken als nieuwkomer. Onzekere restwaarde, kwaliteit en aftersales maken dat je wel heel excentriek moet zijn wil je een Et5 of Et7 verkiezen boven een Tesla.

Nio overvraagt ook in ons land als je kijkt naar de prijzen in Noorwegen. Een Et7 kost daar 55k en hier 72k. Het zal best aan een EU importheffing liggen of iets dergelijks maar het is precies het verschil tussen kansrijk en kansloos in mijn ogen. Jammer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 17:38
Luuk84 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:43:
Heb je de proefrit met G9 al kunnen maken? Zo ja wat zijn jouw ervaringen? De G9, Model Y en eventueel de EL6 staan hier ook op de shortlist.
Ik heb de showroom bezocht, maar proefrit kon pas in juni ergens. Ook een erg mooie auto, voelde iets minder als een ‘lounge’ vergeleken met de NIO, aan de andere kant ook wel weer wat foefjes die de NIO niet heeft. Jammere is dat ze hem niet in beige/wit interieur leveren. Ben hem iig van plan om te gaan testen binnenkort :)

Model Y Performance heb ik laatst nog gereden, erg vertrouwd, comfortabeler dan de model 3 maar nog steeds kart auto gevoel op een positieve manier. Merk wel dat de teslas vooral sportief/opgejaagd rijden uitnodigd, daar waar ik met de NIO juist vooral relaxt wilde rijden ondanks de vermogen dat het heeft. Ze hadden toevallig een zilveren model staan en dat zag er erg goed uit. Enige minpunt voor me met de model y is dat het aanvoelt als een al 4 jaar oude auto voor me -O-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yourinoire
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-05 22:30
Ik heb na twee Tesla’s (model s en model 3)
Sinds 2 dagen de EL7 als subscription met BAAS.

Gekozen omdat ik een grotere auto wilde dan model 3, ik de model y eigenlijk beetje saai en eenheidsworst vindt omdat het zo op de model 3 vind lijken. Proefrit onder de indruk van de feeling in el7, ook al mis ik de tesla software en radicaal anders gevoel wel beetje.
Auto is wel echt veel comfortabeler dan m3, maar ook stuk duurder. Software en menu bewijzen hoe lastig het is om zoveel opties in een zo simpel mogelijk user interface te stoppen. De schermen achter stuur en project op de ruit zijn wel echt heel fijn en dat miste ik in de model 3/y. Agenda uit telefoon vind ik lastig dat die er niet is, misschien komen dat soort zaken nog. nomi moet snel NL gaan verstaan want nu is iemand bellen via voice dial ondoenlijk met niet-Engelse namen.
De automatisch ingeschakelde snelheidswaarsxhuwing is best irritant, moet je telkens uitzetten. Cruise control voelt soms net wat sloom maar werkt goed.
Maar hij is supermooi vind ik, zit echt mega lekker, rijdt echt als de brandweer en is weer eens wat anders! Verwacht veel van de software updates, maar het is tot nu toe echt geen verkeerde keuze!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yourinoire
  • Laatst online: 12-05 22:30

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Yourinoire schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:29:
Ik heb na twee Tesla’s (model s en model 3)
Sinds 2 dagen de EL7 als subscription met BAAS.
Gefeliciteerd *O* 8)
Software en menu bewijzen hoe lastig het is om zoveel opties in een zo simpel mogelijk user interface te stoppen.
Inderdaad. Geregeld het hele menu door moeten zoeken voor een bepaalde instelling. Het is best wel 'cluttered'.
De automatisch ingeschakelde snelheidswaarsxhuwing is best irritant, moet je telkens uitzetten.
Dit is inderdaad wel echt bloed irritant. Sowieso vind ik dat de auto teveel/ te snel biepjes en meldingen geeft. Biepje voor je dode hoek, biepje voor kruisend verkeer, biepje als je lane keep, biepje voor snelheid. Het is allemaal nog niet helemaal goed gefinetuned.
Dat je de snelheidswaarschuwing iedere keer weer moet uitzetten begrijp ik ook echt niet. Dit is sinds de laatste update (28 april, Banyan 1.3.3). Daarvoor (dus in 1.3.2) was dit gewoon permanent uit te schakelen.
Hopelijk draaien ze dit gewoon weer terug in de volgende update.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Rij impressie van de ET5 van Bjorn Nyland:

Het is absoluut een fraaie verschijning echter ik vind de efficiëntie vergeleken met de Tesla's wel wat tegenvallen. Wel een merk dat ik in de gaten ga houden, met name hoe hun software zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noorderling
  • Laatst online: 23-05 14:39
lhermsen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:19:
Sympathiek dat Nio maar veel te duur om een kans te maken als nieuwkomer. Onzekere restwaarde, kwaliteit en aftersales maken dat je wel heel excentriek moet zijn wil je een Et5 of Et7 verkiezen boven een Tesla.

Nio overvraagt ook in ons land als je kijkt naar de prijzen in Noorwegen. Een Et7 kost daar 55k en hier 72k. Het zal best aan een EU importheffing liggen of iets dergelijks maar het is precies het verschil tussen kansrijk en kansloos in mijn ogen. Jammer!
Het overaanbod van nieuwe merken leidt tot een vechtmarkt. Tesla lijkt de kosten efficiënter en sneller te verlagen dan NIO en wat anderen.
Nieuwkomers moeten het vanouds hebben van een (veel) lagere prijs.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee