Het grote NIO topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:27

ja3

Deze week mijn ET7 ontvangen. En direct het nieuwe Powerswap station 3.0 in Amsterdam getest. Moet zeggen dat het zelfs makkelijker is dan benzine tanken. Dus ik hoop dat deze techniek een toekomst heeft. Daar twijfel ik nog wel aan met steeds sneller ladende EV's. En kan er een accustandaard worden gevonden die elke EV wil/kan gebruiken?
Ook het geheel geautomatiseerde gedeelte is eigenlijk wel een gedeelte van het gemak. Niet meer zelf uit je auto hoeven te stappen en handmatig een kabel aansluiten (en op een bepaalde manier afrekenen op locatie).

De auto zelf rijdt ook erg lekker maar ik moet nog flink wennen aan de afmetingen. Vooral in de breedte.

De grote hoeveelheid piepjes maakt me nog wat onrustig (alhoewel ik hiervoor ook een auto had met deze systemen). Dus ik zet momenteel zoveel mogelijk systemen uit bij het instappen en langzamerhand zet ik er weer meer aan zodat ik ook weet wat de piepjes en trillingen betekenen.

Gisteren een grote testrit gedaan waarbij ik een gebruik had in de regen (grotendeels op 100km/h snelheid) van 23kWh/100km. Dit komt wel overeen met wat ik had verwacht (maar ik had iets beter gehoopt). Wat daarin wel weer vreemd is is dat de auto standaard niet laat zien wat de verwachte range is maar simpel de WLTP waarde vermenigvuldigd met het resterende percentage wat ik nooit kan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TedO
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04 09:59
Gefeliciteerd met je nieuwe ET7! De getoonde actieradius linksonder in je instrumentarium is inderdaad gebaseerd op de WLTP-waarde.
Je kan ook een dynamisch bereik (gebaseerd op je rijstijl de afgelopen 10/100km (aan te passen via het centrale scherm)) in het rechter deel van je instrumentarium tevoorschijn toveren; houd simpelweg kort het pijltje naar rechts van de rechter knop op het stuur ingedrukt, dan kun je dit deel van het instrumentarium naar wens aanpassen tussen een aantal verschillende pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-04 12:34
Vanmorgen een proefrit in de ET5 Touring gemaakt, en zit nu met gemengde gevoelens weer thuis.... prachtige auto, meer dan genoeg opties en ruimte. Rijdt prima (voor zover je dat in een uur kunt beoordelen).
Instrumentarium vind ik wat rommelig, maar daar kun je vast aan wennen.

Maar jeetje die stoelen.... te hoog, matig instelbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 08:36

CVD

Wij wouden aanvankelijk een nio el7 bestellen maar hebben toch nog een proefrit in de bwm ix en zijn nu erg aan het twijfelen welke te nemen zijn er nog meer die deze vergelijking gehad hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert_Koopman
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-04-2024
CVD schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:07:
Wij wouden aanvankelijk een nio el7 bestellen maar hebben toch nog een proefrit in de bwm ix en zijn nu erg aan het twijfelen welke te nemen zijn er nog meer die deze vergelijking gehad hebben ?
Wij waren in precies dezelfde situatie. Wij vonden zelf de EL7 beter rijden en qua uiterlijk mooier.

Maar uiteindelijk met configureren van beide auto's was vooral de doorslag dat de BMW veel duurder uitkwam. En nu rijden wij al bijna een jaar met de EL7 en geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD

CVD

Bert_Koopman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:46:
[...]

Wij waren in precies dezelfde situatie. Wij vonden zelf de EL7 beter rijden en qua uiterlijk mooier.

Maar uiteindelijk met configureren van beide auto's was vooral de doorslag dat de BMW veel duurder uitkwam. En nu rijden wij al bijna een jaar met de EL7 en geen seconde spijt van gehad.
De bmw is inderdaad wel een behoorlijk stuk duurder aangezien we dan wel voor ix50 zullen gaan,
mag ik vragen wat het gemiddelde verbruik is van de el7 nu je er wat langer mee rijdt?
Ik neig zelf wat meer naar de bmw toe als bmw liefhebber en rijder en de vrouw meer naar de nio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert_Koopman
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-04-2024
CVD schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:55:
[...]

De bmw is inderdaad wel een behoorlijk stuk duurder aangezien we dan wel voor ix50 zullen gaan,
mag ik vragen wat het gemiddelde verbruik is van de el7 nu je er wat langer mee rijdt?
Ik neig zelf wat meer naar de bmw toe als bmw liefhebber en rijder en de vrouw meer naar de nio
snelwegverbruik zit ik rond de 23/24 en de provinciale wegen 20/21. Wij hebben zelf nauwelijks last van de actieradius omdat ik vaak thuis oplaad en vaak langs wisselstations rijd binnen- en buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Wat mij nu opvalt na een aantal keer opladen met de NIO is dat de laadsnelheid op de AC laadpunten nooit boven de 15ampere komt. In de auto is dan te zien 15/16A. Waarom zou er niet met de volle 16 ampere/11kW worden geladen?

Ik heb dit bij meerdere laadpalen dus kan me niet voorstellen dat dit een beperking is van de laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:10
ja3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:41:
Wat mij nu opvalt na een aantal keer opladen met de NIO is dat de laadsnelheid op de AC laadpunten nooit boven de 15ampere komt. In de auto is dan te zien 15/16A. Waarom zou er niet met de volle 16 ampere/11kW worden geladen?

Ik heb dit bij meerdere laadpalen dus kan me niet voorstellen dat dit een beperking is van de laadpalen.
Is dat niet het laadverlies? Volgens mij zijn dit hele nette cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NamSam
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-11-2024
CVD schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:55:
[...]

De BMW is inderdaad wel een behoorlijk stuk duurder aangezien we dan wel voor ix50 zullen gaan,
Had zelf de EL7 vergeleken met de BMW iX M60, kwam er toch wel achter dat als je alle opties naast elkaar zet, de BMW toch een eurotje of 40.000 duurder is, groot deel het premium van BMW maar ook in een aantal opties, denk hierbij aan Panorama dak, Akoestisch glas, Privacy glass, Soft close doors & trekhaak. Wel heeft de BMW meer laadvermogen met ingeklapte achterbank en een iets snellere laadtijd, maar sommige accus van NIO kunnen wel met 180kw kunnen laden (100B, nieuwe type 100kwh accu). Denk dat de verschillen niet schrikbarend zijn.

Ik werk zelf bij NIO en we doen regelmatig dit soort benchmarks, ik zou zeggen kom een proefrit doen met de EL7, dan kunnen we ook gelijk vergelijken tussen de modellen waar je nu tussen twijfelt.

EDIT: Je hebt al proefgereden, mocht je meer info willen, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 3% gewijzigd door NamSam op 09-01-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwiertje
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-04 13:03
Hoe zit het eigenlijk met de fiscale waarde bij Nio, bv de EL6? Is het interessant om de batterij te huren om zo privé een lagere bijtelling te krijgen of staat de fiscale/catalogus waarde vast en maakt het voor de bijtelling niets uit?

Iemand hier een antwoord op of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:27
Accu moet je meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-04 09:55
Zwiertje schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:16:
Hoe zit het eigenlijk met de fiscale waarde bij Nio, bv de EL6? Is het interessant om de batterij te huren om zo privé een lagere bijtelling te krijgen of staat de fiscale/catalogus waarde vast en maakt het voor de bijtelling niets uit?

Iemand hier een antwoord op of ervaring mee?
Zoals hierboven al gezegd, moet je de accu idd meetellen. Heb zelf vanaf maart 2024 straks de ET7 in de lease en vanuit NIO Rotterdam werd ook al gezegd dat de accu meegeteld wordt voor de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Zou daar ook niet 1 van de problemen zitten met het mogelijk maken van het wisselen tussen de capaciteiten in een swap station? Want dan zou ook de bijtelling continu mee moeten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Dat denk ik ook, net als het gewicht dat veranderd bij het gebruik van een andere batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-08-2024
Hoeveel mensen hier hebben nu daadwerkelijk een Nio? Gezien de stilte hier heb ik het idee dat dat er nog (te) weinig zijn. De mensen die wel al een Nio bezitten, hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
miani schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:05:
Hoeveel mensen hier hebben nu daadwerkelijk een Nio? Gezien de stilte hier heb ik het idee dat dat er nog (te) weinig zijn.
Dat heb je denk ik goed. Tot nu toe zijn er nog 'maar' 328 Nio's verkocht/op Nederlands kenteken gezet. Dat is gewoon erg weinig. Dat doen andere Chinese nieuwkomers toch veel beter. Weliswaar een andere prijsklasse, maar als je kijkt naar BYD die hun auto's aan de man brengt via dealerschappen zoals Louwman, dat gaat toch een stuk makkelijker om potentiele kopers (casual) kennis te laten maken met een nieuw merk. Ook heb ik veel meer advertenties van BYD voorbij zien komen en nog geen enkele van Nio (oke op Schiphol laatst toevallig één billboard gezien) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ0MBx7jW2n2C0HWrgwg4fT6Mzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tjkj2dwV2JbvE3EQCvtpA4Z7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shRTrUdpq1B5O1FMBZx0GndIHTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m1zOqqwyMX428r30wzN9SCfU.png?f=user_large
De mensen die wel al een Nio bezitten, hoe bevalt het?
Hier in de familie dus sinds April 2023 een Nio EL7 in het bezit waar ik ook nog zo af en toe in mag rijden O+ . Nu dus bijna een jaar in het bezit en het bevalt gewoon erg goed. Nog maar een enkele keer zelf opgeladen (op één hand te tellen) en toch ruim 12.000 km op de teller al. Voornamelijk dus battery geswapped, wonen gelukkig in de buurt van een swapping station en het is nog tot maart 2024 gratis :9~.

Vooralsnog met een 75 kWh accu. Geeft je ongeveer een bereik van 300 echte kilometers (minder als je veel snelweg doet). Is niet veel dus, de EL7 is gewoon niet zuinig qua verbruik. Dus wellicht later overstappen naar de 100 kWh.

Bouwkwaliteit is echt heerlijk premium. Alles sluit netjes op elkaar aan, niks rammelt: alles voelt ontzettend degelijk en luxe aan. Heerlijk stil in de auto door veel demping en gelaagd akoestisch glas, luchtvering. Heel veel functies, massage voor, massage achter, kick sensor achterklep, interieurverlichting\geur, geventileerde stoelen, stoelen achter ook verstelbaar, haarscherpe headsup display.
Het is een flinke SUV, zowel qua formaat als afmetingen, maar zo voelt het niet als je erin rijdt. Goed zichtbaarheid en natuurlijk dik vermogen (650+ PK) draagt daar aan bij.

Inmiddels ook al vele software updates achter de rug gehad. Het gaat langzaam en in kleine stapjes, maar iedere update geeft wel merkbaar verbeteringen, zowel qua rijgedrag als quality of life verbeteringen.
Zo zijn het aantal meldingen (biepjes) sterk teruggebracht en kan bv de snelheidswaarschuwingsmelding permanent uit worden gezet. Maar dit is niet mogelijk voor alle nieuwe auto's (bouwjaar 2023 > ) ivm EU wetgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 15-01-2024 21:16 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
Yellowneck schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Dat heb je denk ik goed. Tot nu toe zijn er nog 'maar' 328 Nio's verkocht/op Nederlands kenteken gezet. Dat is gewoon erg weinig. Dat doen andere Chinese nieuwkomers toch veel beter. Weliswaar een andere prijsklasse, maar als je kijkt naar BYD die hun auto's aan de man brengt via dealerschappen zoals Louwman, dat gaat toch een stuk makkelijker om potentiele kopers (casual) kennis te laten maken met een nieuw merk. Ook heb ik veel meer advertenties van BYD voorbij zien komen en nog geen enkele van Nio (oke op Schiphol laatst toevallig één billboard gezien) [Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Hier in de familie dus sinds April 2023 een Nio EL7 in het bezit waar ik ook nog zo af en toe in mag rijden O+ . Nu dus bijna een jaar in het bezit en het bevalt gewoon erg goed. Nog maar een enkele keer zelf opgeladen (op één hand te tellen) en toch ruim 12.000 km op de teller al. Voornamelijk dus battery geswapped, wonen gelukkig in de buurt van een swapping station en het is nog tot maart 2024 gratis :9~.

Vooralsnog met een 75 kWh accu. Geeft je ongeveer een bereik van 300 echte kilometers (minder als je veel snelweg doet). Is niet veel dus, de EL7 is gewoon niet zuinig qua verbruik. Dus wellicht later overstappen naar de 100 kWh.

Bouwkwaliteit is echt heerlijk premium. Alles sluit netjes op elkaar aan, niks rammelt: alles voelt ontzettend degelijk en luxe aan. Heerlijk stil in de auto door veel demping en gelaagd akoestisch glas, luchtvering. Heel veel functies, massage voor, massage achter, kick sensor achterklep, interieurverlichting\geur, geventileerde stoelen, stoelen achter ook verstelbaar, haarscherpe headsup display.
Het is een flinke SUV, zowel qua formaat als afmetingen, maar zo voelt het niet als je erin rijdt. Goed zichtbaarheid en natuurlijk dik vermogen (650+ PK) draagt daar aan bij.

Inmiddels ook al vele software updates achter de rug gehad. Het gaat langzaam en in kleine stapjes, maar iedere update geeft wel merkbaar verbeteringen, zowel qua rijgedrag als quality of life verbeteringen.
Zo zijn het aantal meldingen (biepjes) sterk teruggebracht en kan bv de snelheidswaarschuwingsmelding permanent uit worden gezet. Maar dit is niet mogelijk voor alle nieuwe auto's (bouwjaar 2023 > ) ivm EU wetgeving.
toon volledige bericht
Bedankt voor je verhaal. Goed te lezen dat de auto bevalt. Hopelijk komen de komende maanden meer ervaringen hier op dit forum. Ben erg benieuwd hoe Nio zich verder zal ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 20:52
Ik rij ook de ET5 Touring. Fantastische wagen. Ik moet ineens wat vaker nog 'even' wat halen en dat kan dan natuurlijk alleen maar met de auto ;-) Is heel ander level dan t.o.v Tesla wat ik ook een prima auto vond. Dit i echt een premium wagen.

Wat ik super vind is dat je via de app of via het navigatie systeem zeer makkelijk feedback kunt geven waarop dan erg snel gereageerd wordt. Dit heb ik bij een ander merk auto nog niet eerder zo meegemaakt. Zo is er af en toe een OTA update waarbij weer dingen verbeterd zijn of zelfs nieuwe functies.

Ik kan ook laden middels een dynamisch contract en via de NIO app kun je per laad locatie aangegeven of je hier dynamisch wil laden. Zo ja dan geef je alleen je eind tijd op en de tarieven worden vanzelf opgehaald en hij start dan pas met laden op de meest gunstige tijden. Dit werkt met alle dynamische contracten en laders dus je hoeft er geen dure en geavanceerde lader voor te hebben.

Het enige negatieve tot dusver is het feit dat de map data van de navi welke gebruikt wordt erg verouderd is. Dit gaat op snelwegen nog prima over het algemeen maar in steden wil je gewoon up to date zijn. Ik hoop dat dit snel bijgewerkt wordt. Dan blijven er nog maar weinig nadelen over.... Het swap netwerk wordt ook steeds beter en de vakantie naar Italie of wintersport Oostenrijk zijn al volledig gedekt door swap stations dus dat is fijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Los Tigros op 26-01-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Weet iemand of NIOs ook een remote start functionaliteit hebben? Volgens de handleiding van de ET7 wel maar ik kan hem nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
ja3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
Weet iemand of NIOs ook een remote start functionaliteit hebben? Volgens de handleiding van de ET7 wel maar ik kan hem nergens vinden.
Wat bedoel je precies met remote start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 14:38
ja3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
Je bedoeld of je de auto can unlocken en iemand anders er mee kan rijden?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

nils7 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Je bedoeld of je de auto can unlocken en iemand anders er mee kan rijden?
Ja klopt. De handleiding lijkt te suggereren dat dit kan. Maar ik zie de functionaliteit niet terug in de app.
Deze handleiding:
https://www.nio.com/cdn-s...structions/ET7/index.html

Maar nu ik verder zoek staat het niet in deze handleiding:
https://www.nio.com/cdn-s...ions/en_EU/ET7/index.html

Dus nu denk ik dat het met de Europese versie niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
ja3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Ja klopt. De handleiding lijkt te suggereren dat dit kan. Maar ik zie de functionaliteit niet terug in de app.
Deze handleiding:
https://www.nio.com/cdn-s...structions/ET7/index.html

Maar nu ik verder zoek staat het niet in deze handleiding:
https://www.nio.com/cdn-s...ions/en_EU/ET7/index.html

Dus nu denk ik dat het met de Europese versie niet kan.
Als ik mijn auto unlock via de app staat er in beeld een aftel klok om de auto binnen 2 minuten in Drive te zetten.
Heb nog niet getest of dat ook lukt van een afstand met iemand anders als berijder.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• btrhmmtpndks
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-03 14:02
Na 30 dagen met mijn EL6, heb ik bijna 4000 km gereden, inclusief een rit naar Parijs. Ik ben erg tevreden met de auto en het rijcomfort. Ondanks zijn omvang voelt de auto niet lomp aan, zelfs niet wanneer ik met 100 km/u door bochten ga waar 80 km/u wordt geadviseerd, wat wel het geval was bij een Mitsubishi Outlander. De EL6 is wendbaarder en biedt een redelijk sportieve rijervaring (hoewel niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Porsche 911). Onze trip naar Parijs was zeer ontspannen met de autopilot, en de stoelen zijn perfect voor lange ritten. Zelfs de achterpassagiers waren onder de indruk van het comfort, inclusief de massagefunctie. Tijdens de rit realiseerde ik me wel dat de 75 kWh batterij aan de kleine kant is, vooral bij koud weer (rond het vriespunt). Ik verbruikte ongeveer 28 kWh per 100 km, bij een gemiddelde snelheid van 105 km/u. Niet erg zuinig dus. Ik moest één keer swappen in Dordrecht en één keer opladen bij een Tesla-oplader vlakbij Lille. Op de terugweg laadde ik in Parijs om vervolgens op dezelfde plekken weer op te laden en te swappen. Ik waardeerde het swappen omdat het relatief weinig tijd kost en zo weer verder kon. Wat me ook opviel, is de afwerking van de auto. De stiksels zijn strak, er is weinig goedkoop plastic en de Nomi-assistent is handig om je wegwijs te maken in de applicatie. De software is redelijk eenvoudig te begrijpen en je raakt er snel aan gewend. Een ander sterk punt is dat het merk luistert naar zijn gebruikers. De updates worden snel doorgevoerd via over-the-air updates. Binnen één maand heb ik al twee updates ontvangen, wat bij andere merken niet vaak voorkomt. Naast het verbruik heb ik wel een opmerking over de kaarten; deze zijn verouderd en geven de verkeerde route aan op plekken die recentelijk zijn herontwikkeld. Snelwegen zijn prima, maar in onbekende steden kun je beter Google Maps gebruiken. Ik hoop dat de kaarten binnenkort worden bijgewerkt. Als ze nog wat kunnen doen aan de efficiëntie, ben ik een meer dan tevreden gebruiker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVD

CVD

btrhmmtpndks schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:18:
Na 30 dagen met mijn EL6, heb ik bijna 4000 km gereden, inclusief een rit naar Parijs. Ik ben erg tevreden met de auto en het rijcomfort. Ondanks zijn omvang voelt de auto niet lomp aan, zelfs niet wanneer ik met 100 km/u door bochten ga waar 80 km/u wordt geadviseerd, wat wel het geval was bij een Mitsubishi Outlander. De EL6 is wendbaarder en biedt een redelijk sportieve rijervaring (hoewel niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Porsche 911). Onze trip naar Parijs was zeer ontspannen met de autopilot, en de stoelen zijn perfect voor lange ritten. Zelfs de achterpassagiers waren onder de indruk van het comfort, inclusief de massagefunctie. Tijdens de rit realiseerde ik me wel dat de 75 kWh batterij aan de kleine kant is, vooral bij koud weer (rond het vriespunt). Ik verbruikte ongeveer 28 kWh per 100 km, bij een gemiddelde snelheid van 105 km/u. Niet erg zuinig dus. Ik moest één keer swappen in Dordrecht en één keer opladen bij een Tesla-oplader vlakbij Lille. Op de terugweg laadde ik in Parijs om vervolgens op dezelfde plekken weer op te laden en te swappen. Ik waardeerde het swappen omdat het relatief weinig tijd kost en zo weer verder kon. Wat me ook opviel, is de afwerking van de auto. De stiksels zijn strak, er is weinig goedkoop plastic en de Nomi-assistent is handig om je wegwijs te maken in de applicatie. De software is redelijk eenvoudig te begrijpen en je raakt er snel aan gewend. Een ander sterk punt is dat het merk luistert naar zijn gebruikers. De updates worden snel doorgevoerd via over-the-air updates. Binnen één maand heb ik al twee updates ontvangen, wat bij andere merken niet vaak voorkomt. Naast het verbruik heb ik wel een opmerking over de kaarten; deze zijn verouderd en geven de verkeerde route aan op plekken die recentelijk zijn herontwikkeld. Snelwegen zijn prima, maar in onbekende steden kun je beter Google Maps gebruiken. Ik hoop dat de kaarten binnenkort worden bijgewerkt. Als ze nog wat kunnen doen aan de efficiëntie, ben ik een meer dan tevreden gebruiker!
toon volledige bericht
Fijn dat er wat meer eindgebruikers hun ervaring delen onze huidige volvo c40 zat met temperaturen rond het vriespunt tijdens kerst op de rit naar parijs en terug ook rond een verbruik van 28/29 kWh en die is toch wel een stukje kleiner en wat minder vermogen dus vind de waardes niet eens zo slecht eigenlijk eind maart wordt onze EL7 geleverd met de 100kWh accu ben benieuwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eflantua
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-03-2024
Nou... mijn Nio EL7 is geleverd vandaag... Wat een beauty zeg en wat een technologie. Gewoonweg genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
eflantua schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:17:
Nou... mijn Nio EL7 is geleverd vandaag... Wat een beauty zeg en wat een technologie. Gewoonweg genieten!
Mooi om te horen, het is ook zeker een beauty! Heb je de EL6 ook gereden? En zo ja, hoe groot is het verschil met de EL 7? Zelf alleen met de ET5 Touring gereden en de EL6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miani
btrhmmtpndks schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:18:
toon volledige bericht
Dank voor jouw verhaal. Fijn om te lezen dat de EL6 zo goed bevalt. Goed om te horen dat er veel OTA updates gedaan worden. Geeft vertrouwen dat de auto's niet snel verouderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miani
Wel interessant dat er in dit forum amper enige activiteit is. Zeekr 001 wordt pas sinds november uitgeleverd en dat forum is heel actief als je dat vergelijkt met deze. Krijg echt het idee dat er nauwelijks een NIO community is in NL en dat er weinig mensen enthousiast zijn over Nio.

Ik heb vooralsnog nog een maand om de knoop door te hakken de koop mijn volgende auto, maar hoewel Nio ET5 T op nr1 staat op mijn lijstje, krijg ik een "veiliger" gevoel bij mijn tweede keus, de Zeekr 001 Privilege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

Denk dat het gedeeltelijk komt doordat NIO zelf een community heeft. Alhoewel daar ook niet super veel te vinden is. En dat ze gewoon snel worden geleverd dus er is weinig te bespreken voor de levering.

Dat gezegd hebbende ben ik na 2 maanden ET7 ook niet overtuigd. Heel veel kleine onhandigheden in deze auto. Maar de basis (rijgedrag) is wel prima. Belangrijkste probleem is echter dat een breedte van ~2 meter naar mijn mening te breed is voor de Nederlandse parkeerplekken (en dat hebben alle NIO modellen volgens mij). Ik heb een review op autoweek geplaatst voor het volledige overzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• webgangster
Ik hoop niet dat de activiteit op een forum zoals Tweakers je beïnvloed bij het maken van een keuze voor een auto. Er zijn genoeg mensen die een NIO rijden en actief zijn op dit forum, maar er zijn alternatieven, zoals de NIO App maar zo is er ook een Discord kanaal waar eigenaren en beleggers lid zijn (link via prive bericht verkrijgbaar). Heb je de NIO App al geïnstalleerd? Mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan zou ik dat zeker nog doen voordat je daadwerkelijk een besluit neemt.

Mijn voorkeur zou de NIO App hebben en Discord vanwege de laagdrempeligheid.

[ Voor 4% gewijzigd door webgangster op 20-02-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
miani schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:46:
Wel interessant dat er in dit forum amper enige activiteit is. Zeekr 001 wordt pas sinds november uitgeleverd en dat forum is heel actief als je dat vergelijkt met deze. Krijg echt het idee dat er nauwelijks een NIO community is in NL en dat er weinig mensen enthousiast zijn over Nio.

Ik heb vooralsnog nog een maand om de knoop door te hakken de koop mijn volgende auto, maar hoewel Nio ET5 T op nr1 staat op mijn lijstje, krijg ik een "veiliger" gevoel bij mijn tweede keus, de Zeekr 001 Privilege.
Waarom is dat?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:10
Ik zie net deze review voorbij komen op Autoweek: https://www.autoweek.nl/r...24/?utm_source=newsletter

maar die kleur kan je helemaal niet kiezen in de Nederlandse configurator?
https://www.nio.com/nl_NL...dex?vehicle=ET5%20Touring

of zit ik nu scheel te kijken?

*sowieso

• CVD

CVD

DonJunior schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:41:
Ik zie net deze review voorbij komen op Autoweek: https://www.autoweek.nl/r...24/?utm_source=newsletter

Als ik zo is kijk heb je gelijk , wellicht als je naar het nio house gaat dat ze daar toch wat meer kunnen regelen dan online vind de kleur wel mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okzbow
DonJunior schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:41:

De kleur is uit het leverprogramma gehaald... wellicht dat er hier en daar nog 1 in voorraad staat, maar te bestellen is het niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCol
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb hier ook wel wat meegelezen maar inderdaad de meeste informatie al in de discussie in de Nio app voorbij zien komen. En Nio zelf is ook uitermate behulpzaam en duidelijk. Zo klopte de geschatte levertijd ten tijde van bestelling gewoon met de werkelijkheid.

Ik was hier al gespot - althans mijn review - zie ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BAHX-K5TdGZxS95UGoh-n9wvY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcCmHp41oa6MGAxCmfMVpVFj.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad is dit qua kleur een uniek exemplaar. En waarschijnlijk uberhaubt de enige Nio in Nederland in deze kleur. Het ook bijzondere roze is ook maar 1x besteld en nu niet meer leverbaar. Nio heeft het programma wat gestroomlijnd en kan zo ook meer sturen op auto's uit voorraad leveren. Zo is ook bv de optie "verwarmde ruitenwissers" standaard geworden - had ik wel besteld maar niet betaald uiteindelijk.

Er is al heel erg veel geschreven over Nio en ik ben het daar eigenlijk vaak wel mee eens; ook sommige wat negatievere punten als dat ze wat duur zijn, heel erg breed en het missen van een frunk wel een nadeel is. Wat vanuit mijn beeld bijzonder is is de klant focus die ze hebben. Dat zit in de Nio organisatie waar je als klant contact mee hebt maar (en dat is wel bijzonder) ook juist veel verder.

Een voorbeeld: Ik zag in de Nio app zo in Oktober ongeveer wat berichten voorbij komen dat bij natte sneeuw en vrieskou de LiDar soms dichtvriest. Bij echte kou en sneeuw gaat het wel goed. Nu zit daar een verwarming element in maar schijnbaar is die aansturing niet helemaal ok. Een paar eigenaren hadden aangegeven in de Nio app dat ze dit ook als feedback (dat kan je gewoon via stembesturing doen vanuit de auto - of in de app natuurlijk) hadden doorgegeven. Die feedback moet dan niet 100 lagen door maar komt al snel bij het ontwikkelteam terecht. Eind december was de update uitgerold naar alle klanten en nu zijn er geen klachten meer. Geen slechte score voor iets wat ze moesten analyseren, aanpassing ontwikkelen en dan ook nog eens testen.

Verder is er bij heel veel functies in de auto maar ook in het rijgedrag het gevoel dat alles samenwerkt - alsof het door 1 persoon is ontwikkeld. Heel veel auto's voelen alsof ze in losse stukken zijn ontwikkeld en dan in 1 machine gestopt. Er zijn veel auto's waarbij ik na een tijdje rijden op een gegeven moment kan vertellen welke regellus nu bezig is; of wanneer er een half-bakken interface aan het werk is tussen systemen van verschillende toeleveranciers. Bij Nio nog niet kunnen ontdekken - en het is echt niet zo dat ze niet ook gebruik maken van leveranciers. Goede integratie dus en heel goed opletten hoe de klanten beleving is.

Tot nu toe (en het accuswappen) zijn dat vanuit mijn beeld wel echt hele grote redenen om voor een Nio te kiezen. Ze hebben hun visie en prioriteiten gewoon goed staan.

Nog even het lijdend voorwerp dan:
ET5 Touring - 75kWh huuraccu
Uiteraard de standaard dual motor met 490pk
Sand interieur, Luminous Orange exterieur
19" velgen - sportievere uitvoering die ik nu ook niet meer in de configurator zie
Comfort pakket - met massage stoelen voor en parfurm functie
Nomi mate - het robotje is bij een ET5 een meerprijs, maar door het intuitief werken wel echt meer dan een gadget
Dimmend glazen dak - elektrochromatisch glas

[ Voor 7% gewijzigd door BCol op 26-02-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-05 12:06
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Nio sluit de deuren in Denemarken, na verkoop van slechts 56 auto's in 18 maanden.

Dat roept meteen de vraag op: hoe gaat het in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
Grotbewoner schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:41:

Nio sluit de deuren in Denemarken, na verkoop van slechts 56 auto's in 18 maanden.

Ik heb een nieuwe werkgever en ik mocht ook geen nio (ze kopen auto’s ipv leasen)… en ik snap ook wel waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webgangster
Grotbewoner schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:41:

Zie dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/939858282586193980/1218111369333706792/GIpdQ3kXwAA7wb7.png?ex=6606799d&is=65f4049d&hm=223e529835e5e935e416563f3b45c0b975816e3815cb24e8c5b95907b10c09dc&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 17:35
miani schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:46:

Worden ook weinig verkocht en dat komt 100% door de prijs.
Ik heb in beide auto's gereden en ze zijn echt beide premium. Zeekr heeft meer software problemen en NIO nagenoeg niet.

EL6 met 100kWh batterij kost 77k
Zeekr 001 Privilege (duurste model) kost 67k (ook 100kwh batterij)
Geen idee hoeveel het in de lease scheelt, maar ook qua bijtelling betaal je dan meer.

USP van NIO is gewoon nog niet aantrekkelijk genoeg.
--------------------------
Xpeng AWD (100kwH) topmodel is 20k goedkoper dan een EL7 incl 100kWh batterij.
Xpeng heeft wel pianolak afwerking dus het ziet er wat minder luxe uit, maar wel extra scherm voor bijrijder.

[ Voor 10% gewijzigd door kx22 op 16-03-2024 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miani
Spot on.

Ik heb nog 1,5 maand voordat we de knoop echt doorhakken over welke auto we gaan kopen, maar het blijft lastig voor ons.

Proefgereden in Xpeng G9/Zeekr 001/Bmw Ix/Tesla Y/Volkswagen ID7 en nog een paar anderen maar NIO is de de grote favoriet bij mij en mijn vrouw (Zeekr 001 Priv op nr2). Toch gaan we geen NIO kopen omdat mijn vrouw geen extra maandelijkse kosten wil, ook al is het maandbedrag relatief bescheiden. Al met al is het gewoon te duur of anders gezegd voelt het niet als een goede prijsstelling. Als de prijs iets verhoogd zou worden maar dan wel inclusief batterijhuur/swap, zouden we hem morgen meteen bestellen, want het concept is heel gaaf en hebben een zeer goed gevoel bij dit (lifestyle) merk.

Mijn vrouw was laatst bij het NIO House voor een thee workshop en was diep onder de indruk dat dit gewoon gratis werd aangeboden in hun prachtige pand. Ze hadden een thee expert uit Amsterdam ingehuurd om dit te verzorgen en dat deed ze met verve. Al met al geweldig natuurlijk dat NIO iets unieks neer wil zetten maar het voelt wel dat de totaalbeleving die ze willen bieden aan hun klanten ervoor zorgt dat hun prijsstelling (onnodig) hoger wordt.

Met een betere prijsstelling zou er zoveel meer uitgehaald kunnen worden denk ik, NIO heeft echt veel potentie. Zeekr is in dat opzicht wel pragmatischer want die hebben
goede acties.
kx22 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Ik heb in beide auto's gereden en ze zijn echt beide premium. Zeekr heeft meer software problemen en NIO nagenoeg niet.

Geen idee hoeveel het in de lease scheelt, maar ook qua bijtelling betaal je dan meer.

Xpeng heeft wel pianolak afwerking dus het ziet er wat minder luxe uit, maar wel extra scherm voor bijrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
miani schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:19:
Spot on.

Ik heb nog 1,5 maand voordat we de knoop echt doorhakken over welke auto we gaan kopen, maar het blijft lastig voor ons.

Proefgereden in Xpeng G9/Zeekr 001/Bmw Ix/Tesla Y/Volkswagen ID7 en nog een paar anderen maar NIO is de de grote favoriet bij mij en mijn vrouw (Zeekr 001 Priv op nr2). Toch gaan we geen NIO kopen omdat mijn vrouw geen extra maandelijkse kosten wil, ook al is het maandbedrag relatief bescheiden. Al met al is het gewoon te duur of anders gezegd voelt het niet als een goede prijsstelling. Als de prijs iets verhoogd zou worden maar dan wel inclusief batterijhuur/swap, zouden we hem morgen meteen bestellen, want het concept is heel gaaf en hebben een zeer goed gevoel bij dit (lifestyle) merk.

Mijn vrouw was laatst bij het NIO House voor een thee workshop en was diep onder de indruk dat dit gewoon gratis werd aangeboden in hun prachtige pand. Ze hadden een thee expert uit Amsterdam ingehuurd om dit te verzorgen en dat deed ze met verve. Al met al geweldig natuurlijk dat NIO iets unieks neer wil zetten maar het voelt wel dat de totaalbeleving die ze willen bieden aan hun klanten ervoor zorgt dat hun prijsstelling (onnodig) hoger wordt.

Met een betere prijsstelling zou er zoveel meer uitgehaald kunnen worden denk ik, NIO heeft echt veel potentie. Zeekr is in dat opzicht wel pragmatischer want die hebben
goede acties.

[...]
toon volledige bericht
Helaas is Nio nu gewoon te prijzig. Daarom heb ik een Zeekr 001 genomen, achteraf gezien te snel want de eerste 3 maanden is het allemaal vrij behelpen met de software. Veel werkt slecht, inconsistent of helemaal niet. Updates gaan ook langzaam, eind van deze maand komt er schijnbaar eentje aan.

Ik had toch beter de ET5T kunnen nemen voordat deze 20% werd verhoogd in de abonnementsprijs.

Weliswaar te duur, maar wel een auto die goed functioneert en er fraai uitziet.

Vandaag reed ik een ET7 voorbij in Duitsland, ook een prachtige auto om te zien. Lag ook goed op de weg zo te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVD

CVD

miani schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:19:
Spot on.

goede acties.

[...]
toon volledige bericht
Ben wel benieuwd welke keuze je maakt wij hebben na lang twijfelen en een hoop proefritten toch gekozen voor een nio el7 ipv een bmw ix50 voor ons was het grote prijsverschil en de mogelijkheid tot battery swap toch wel doorslaggevend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
Dat houdt mij ook tegen voor een Zeekr te gaan. Als ik dat forum hier op tweakers lees, is het een en al ellende met de software en bovendien komt de nieuwe 001 ook ergens dit jaar uit.

Ik zag in Breukelen aardig wat auto's in de voorraad staan, hopelijk gaat NIO wat scherpere acties voeren.

Ik heb nog steeds hoop op een NIO!
spidertje schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Helaas is Nio nu gewoon te prijzig. Daarom heb ik een Zeekr 001 genomen, achteraf gezien te snel want de eerste 3 maanden is het allemaal vrij behelpen met de software. Veel werkt slecht, inconsistent of helemaal niet. Updates gaan ook langzaam, eind van deze maand komt er schijnbaar eentje aan.

Ik had toch beter de ET5T kunnen nemen voordat deze 20% werd verhoogd in de abonnementsprijs.

Weliswaar te duur, maar wel een auto die goed functioneert en er fraai uitziet.

Vandaag reed ik een ET7 voorbij in Duitsland, ook een prachtige auto om te zien. Lag ook goed op de weg zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
68 in de eerste twee maanden, dat is ongeveer 1.5m aan omzet. 3 dure panden, redelijk wat personeel… wat zal de marge zijn, krap 20% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
okzbow schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:43:
68 in de eerste twee maanden, dat is ongeveer 1.5m aan omzet. 3 dure panden, redelijk wat personeel… wat zal de marge zijn, krap 20% ?
Men kan op deze manier geen winstgevende toko draaien lijkt me.

Men heeft “geluk” dat Tesla de Y nu weer omhoog gaat brengen met de prijzen.

Als men een realistischer prijsbeeld neerzet zullen ze als warme broodjes gaan denk ik want met de autos is echt heel weinig mis vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
miani schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:50:
Dat houdt mij ook tegen voor een Zeekr te gaan. Als ik dat forum hier op tweakers lees, is het een en al ellende met de software en bovendien komt de nieuwe 001 ook ergens dit jaar uit.

Ik zag in Breukelen aardig wat auto's in de voorraad staan, hopelijk gaat NIO wat scherpere acties voeren.

Ik heb nog steeds hoop op een NIO!

[...]
Ik verwacht de nieuwe Zeekr niet snel in de EU, zal vast nog wel 2 jr duren gok ik. Maar wie weet…:)

Software vind ik idd een “ramp” tot op heden. Men heeft het nu steeds over de “premium” maart update…. Ben benieuwd wat dat gaat brengen want hoognodig wat mij betreft.

Gekke is trouwens rondom autos op voorraad dat bv me broer graag de EL6 zou willen gaan rijden, echter niet eerder dan sep-okt te leveren…. In Duitsland staan er aantal op voorraad lijkt het, maar die komen dan niet naar NL.

Zo help je het merk ook niet want BYD en Zeekr om maar 2 voorbeelden te noemen kunnen echt sneller leveren.

In China zelf zegt NIO levertijd van minder dan een maand te kunnen garanderen, waarom dat dan hier zoveel langer moet duren. Alles op 1 schip ofzo in de zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVD

CVD

spidertje schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Ik verwacht de nieuwe Zeekr niet snel in de EU, zal vast nog wel 2 jr duren gok ik. Maar wie weet…:)

Software vind ik idd een “ramp” tot op heden. Men heeft het nu steeds over de “premium” maart update…. Ben benieuwd wat dat gaat brengen want hoognodig wat mij betreft.

Gekke is trouwens rondom autos op voorraad dat bv me broer graag de EL6 zou willen gaan rijden, echter niet eerder dan sep-okt te leveren…. In Duitsland staan er aantal op voorraad lijkt het, maar die komen dan niet naar NL.

Zo help je het merk ook niet want BYD en Zeekr om maar 2 voorbeelden te noemen kunnen echt sneller leveren.

In China zelf zegt NIO levertijd van minder dan een maand te kunnen garanderen, waarom dat dan hier zoveel langer moet duren. Alles op 1 schip ofzo in de zomer?
toon volledige bericht
Je broer al is een praatje gemaakt in het nio house want ze kunnen wel degelijk Duitse voorraad auto’s naar nederland halen onze el7 komt ook uit duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
Ik denk dat de EL6 naar verhouding ook de meest "normaal" geprijsde auto van NIO is en daarom veruit het populairst is. Ik ken niet zoveel auto's die zoveel ruimte hebben, multifunctioneel zijn en dan ook nog eens zo veel pk's heeft.

Ik vind de touring echt briljant, maar met de opties al snel rond de 57k. Rond de 48-50k vind ik veel reëler. Zeflde geldt voor een EL7 als die rond de 65k zou zijn. Met dit soort concurrende prijzen is de accuhuur dan ook veel behapbaarder,

Ik zag trouwens in Noorwegen een tweedehands EL7 VOOR 48k
spidertje schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:08:
[...]

toon volledige bericht
CVD schreef op zondag 17 maart 2024 @ 03:04:
[...]

Ben wel benieuwd welke keuze je maakt wij hebben na lang twijfelen en een hoop proefritten toch gekozen voor een nio el7 ipv een bmw ix50 voor ons was het grote prijsverschil en de mogelijkheid tot battery swap toch wel doorslaggevend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TedO
NIO Nederland biedt nu ook de eerste pre-owned modellen aan op AutoScout, momenteel twee ET7s en een ET5 voor rond de €50k!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
CVD schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Je broer al is een praatje gemaakt in het nio house want ze kunnen wel degelijk Duitse voorraad auto’s naar nederland halen onze el7 komt ook uit duitsland
Geen id maar thanks, zal het doorgeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okzbow
TedO schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:22:
NIO Nederland biedt nu ook de eerste pre-owned modellen aan op AutoScout, momenteel twee ET7s en een ET5 voor rond de €50k!
Maar daar komt nog wel de maandelijkse kosten voor de accu bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kx22 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Dit dus. Ik heb welgeteld ooit één Nio ET5 zien rijden in Nederland. Leuke bak, maar de voorkant kan me niet echt bekoren met de smalle koplampen. Thuis even opgezocht hoeveel de Touring moest kosten. Snel het tabblad weer weggeklikt.
51K zonder batterij, en natuurlijk wil je de Long Range (die ondanks 100kWh nog steeds maar 560km WLTP scoort, en waarvoor Nio nog eens 21K rekent...). Dan heb je een elektrische stationwagen die 560km WLTP scoort voor 72K!

Zet dat af tegen een BMW i5 Touring (iets duurder, maar bekend merk) en een Model Y (minder luxe, maar ook even 20K goedkoper.), en het wordt vanzelf duidelijk waarom Nio niets verkoopt.

Nio is gewoon bizar duur voor een Chinees merk zonder historie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TedO
okzbow schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Maar daar komt nog wel de maandelijkse kosten voor de accu bij....
Zeker waar, maar in het geval van de ET7 toch dik €20k minder duur dan een nieuwe + accuhuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Los Tigros
Jeroenneman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Dit dus. Ik heb welgeteld ooit één Nio ET5 zien rijden in Nederland. Leuke bak, maar de voorkant kan me niet echt bekoren met de smalle koplampen. Thuis even opgezocht hoeveel de Touring moest kosten. Snel het tabblad weer weggeklikt.
51K zonder batterij, en natuurlijk wil je de Long Range (die ondanks 100kWh nog steeds maar 560km WLTP scoort, en waarvoor Nio nog eens 21K rekent...). Dan heb je een elektrische stationwagen die 560km WLTP scoort voor 72K!

Zet dat af tegen een BMW i5 Touring (iets duurder, maar bekend merk) en een Model Y (minder luxe, maar ook even 20K goedkoper.), en het wordt vanzelf duidelijk waarom Nio niets verkoopt.

Nio is gewoon bizar duur voor een Chinees merk zonder historie.
Ik heb bewust gekozen voor de 75 kWh batterijvariant. De actieradius is ruimschoots voldoende voor mijn behoeften, vooral gezien de uitstekende dekking van Powerswap stations in Nederland. Onlangs heb ik twee ritten naar Oostenrijk gemaakt en ben ik nog steeds overtuigd van mijn keuze, mede dankzij het fantastisch functionerende swappen. Heb slechts 1x 30% moeten snel laden. Waarom zou ik voor de 100 kWh moeten gaan? Bovendien zie ik het huren van de batterij als een pluspunt; ik hoef me geen zorgen te maken over degradatie en kan profiteren van toekomstige technologische ontwikkelingen. Onlangs is aangekondigd dat er een nieuwe versie van de 75 kWh batterij wordt gelanceerd, die dit jaar in de 2024 modellen wordt geleverd. Het duurt niet lang voordat er steeds meer van deze batterijen in Powerswap stations te vinden zijn. Theoretisch gezien betekent dit dat ik over tien jaar nog steeds in een auto met de nieuwste batterijtechnologie kan rijden. Zo wordt op dit moment in China de 150 Kwh versie al geïnstalleerd in de swap stations met 1000km range.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur, en dat is prima. Ik nodig je uit om zelf eens een proefrit te maken en je eigen oordeel te vellen. Ik heb ervaring met Tesla en Skoda EV's, maar die zijn niet te vergelijken met deze auto op het gebied van technologie, comfort en afwerking. Bovendien wordt de software voortdurend verbeterd, en het is geweldig om deel uit te maken van de NIO-community, waar gebruikersfeedback serieus wordt genomen en verbeteringen snel worden doorgevoerd via OTA-updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
Goed te lezen allemaal. Wat voor nieuwe versie van de 75 kWh batterij is er precies?
Los Tigros schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Ik heb bewust gekozen voor de 75 kWh batterijvariant. De actieradius is ruimschoots voldoende voor mijn behoeften, vooral gezien de uitstekende dekking van Powerswap stations in Nederland. Onlangs heb ik twee ritten naar Oostenrijk gemaakt en ben ik nog steeds overtuigd van mijn keuze, mede dankzij het fantastisch functionerende swappen. Heb slechts 1x 30% moeten snel laden. Waarom zou ik voor de 100 kWh moeten gaan? Bovendien zie ik het huren van de batterij als een pluspunt; ik hoef me geen zorgen te maken over degradatie en kan profiteren van toekomstige technologische ontwikkelingen. Onlangs is aangekondigd dat er een nieuwe versie van de 75 kWh batterij wordt gelanceerd, die dit jaar in de 2024 modellen wordt geleverd. Het duurt niet lang voordat er steeds meer van deze batterijen in Powerswap stations te vinden zijn. Theoretisch gezien betekent dit dat ik over tien jaar nog steeds in een auto met de nieuwste batterijtechnologie kan rijden. Zo wordt op dit moment in China de 150 Kwh versie al geïnstalleerd in de swap stations met 1000km range.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur, en dat is prima. Ik nodig je uit om zelf eens een proefrit te maken en je eigen oordeel te vellen. Ik heb ervaring met Tesla en Skoda EV's, maar die zijn niet te vergelijken met deze auto op het gebied van technologie, comfort en afwerking. Bovendien wordt de software voortdurend verbeterd, en het is geweldig om deel uit te maken van de NIO-community, waar gebruikersfeedback serieus wordt genomen en verbeteringen snel worden doorgevoerd via OTA-updates.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

toon volledige bericht
Goed verhaal, tenzij Nio volgende maand de pijp uitgaat. Dan heb je weinig aan die "toekomstige 150kWh accu".

Nio zal vast een tandje hoger staan qua beleving, maar of ze het gaan redden betwijfel ik. Gezien het aantal wissel stations heb je onderweg naar Oostenrijk wel geluk gehad gok ik met de route.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Los Tigros
miani schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:34:
Goed te lezen allemaal. Wat voor nieuwe versie van de 75 kWh batterij is er precies?

[...]
Geen spectaculaire veranderingen voor de eindgebruiker (wel nog iets sneller laden). Zie hier voor meer info: https://cnevpost.com/2024...ery-using-only-lfp-cells/

Ik doelde meer op het feit dat je dus met dezelfde auto steeds gebruik kan gaan maken van de nieuwste technieken. Straks komt de solid state battery en wie weet hoe het er over een paar jaar uit ziet. NIO werkt nu ook samen met CATL. Een grote speler op de batterij markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Jeroenneman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Goed verhaal, tenzij Nio volgende maand de pijp uitgaat. Dan heb je weinig aan die "toekomstige 150kWh accu".

Nio zal vast een tandje hoger staan qua beleving, maar of ze het gaan redden betwijfel ik. Gezien het aantal wissel stations heb je onderweg naar Oostenrijk wel geluk gehad gok ik met de route.
Tja zo kun je alles wel kapot redeneren. We staan ook op het randje van de derde wereld oorlog etc... Het is niet realistisch om te verwachten dat NIO dezelfde verkoopcijfers zal halen als een Tesla op dit moment doet. Desalniettemin verkoopt NIO al meer auto's dan Tesla deed in een vergelijkbaar stadium van ontwikkeling. NIO richt zich op het premium segment en helaas wordt bij Chinese auto's vaak direct aan goedkope rommel gedacht, zonder dat mensen zelf onderzoek hebben gedaan naar de kwaliteit en innovatie die NIO biedt.

Maar ook ik heb geen glazenbol en time will tell. Het sentiment op de EV markt in Europa is op dit moment ook niet fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
Nio blinkt uit in software en het swap systeem, twee unieke features lijkt mij. Als Nio het niet gaat redden (en die kans is er vanwege de te hoge prijzen prijzen die gevraagd worden), dan is het een perfecte overname kandidaat voor andere automakers. Nio heeft veel waardevolle data verzameld de afgelopen jaren. Inderdaad jammer dat NIO op dezelfde hoop gegooid wordt als die andere nietszeggende Chinese merken.
Los Tigros schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:04:
[...]

Tja zo kun je alles wel kapot redeneren. We staan ook op het randje van de derde wereld oorlog etc... Het is niet realistisch om te verwachten dat NIO dezelfde verkoopcijfers zal halen als een Tesla op dit moment doet. Desalniettemin verkoopt NIO al meer auto's dan Tesla deed in een vergelijkbaar stadium van ontwikkeling. NIO richt zich op het premium segment en helaas wordt bij Chinese auto's vaak direct aan goedkope rommel gedacht, zonder dat mensen zelf onderzoek hebben gedaan naar de kwaliteit en innovatie die NIO biedt.

Maar ook ik heb geen glazenbol en time will tell. Het sentiment op de EV markt in Europa is op dit moment ook niet fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autokoper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-04-2024
[...]

toon volledige bericht
Ik rijd wel eens door Denemarken voor vakanties en als ik nu hoor dat Nio niet alleen verdwijnt maar ook de swap stations dicht gooit geeft dat toch wel een flinke knauw in mijn vertrouwen dat die infrastructuur uitgebreid wordt op een plek waar ik wat aan heb. Dan vind een Audi of Xpeng die met 270kW+ kan laden aantrekkelijker, want ik weet dat dat in ieder land nuttig is.

Dit naast het feit dat de auto's helaas simpelweg te duur zijn vergeleken met de (Chinese) concurrentie.

Ik gun Nio het beste, maar het lijkt me moeilijk om bouwen en onderhouden van eigen infrastructuur + Nio houses en service + Nio phone te bekostigen met een concurrerende autoprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Autokoper op 19-03-2024 00:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Autokoper schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:04:
[...]

Ik rijd wel eens door Denemarken voor vakanties en als ik nu hoor dat Nio niet alleen verdwijnt maar ook de swap stations dicht gooit geeft dat toch wel een flinke knauw in mijn vertrouwen dat die infrastructuur uitgebreid wordt op een plek waar ik wat aan heb. Dan vind een Audi of Xpeng die met 270kW+ kan laden aantrekkelijker, want ik weet dat dat in ieder land nuttig is.

Dit naast het feit dat de auto's helaas simpelweg te duur zijn vergeleken met de (Chinese) concurrentie.

Ik gun Nio het beste, maar het lijkt me moeilijk om bouwen en onderhouden van eigen infrastructuur + Nio houses en service + Nio phone te bekostigen met een concurrerende autoprijs.
Dat is misinformatie wat veel voorbij is gekomen helaas. NIO Denemarken en NIO Zweden verdwijnen en in de plaats ervan komt NIO Denemarken + Zweden (één organisatie ipv twee afzonderlijke).

Het blijft in Denemarken nog steeds mogelijk om een NIO te kopen, testritten te maken etc. Ook de kantoren in beiden landen en de swapping stations blijven operationeel [1].
Dear NIO user,

You may have noticed some articles in the Danish press in the last few days. We would like to emphasize that NIO Users in Denmark will still have the full User experience and can buy, subscribe, book test drives, service, maintain the warranty and receive roadside assistance for NIO cars in Denmark as well as exchange batteries at our Power Swap Station in Slagelse and at all other Power Swap stations throughout Europe – as always.

The published articles refer to reorganization adjustments for better synergies at NIO in Denmark and Sweden. In order to create synergies, we will manage both markets - Denmark and Sweden - as one organisation, but with offices in both Denmark and Sweden. From an operational perspective, there is no change in our network and we have staff available on site in Denmark.

The management team is based in both Denmark and Sweden, with people who have many years of experience in the industry, with GM Mattias Lundgren, Dejvid Noinovic Head of Service, Niklas Gustafson Head of User Operation and Qaroline Nähl Head of User Development, NIO will continue to deliver premium products and services and continue to develop the Danish and Swedish market.

Come talk to us, ask your questions and share your ideas. We invite you to a physical meeting with our Danish-Swedish GM Mattias Lundgren, and our Head of Service Operations for Denmark and Sweden, Dejvid Noinovic, at our delivery center in Silkeborg on March 26 at 16:00 or NIO Hub Ishøj on 27 March at 4 p.m. We will make sure to light the grill and our users will have the opportunity to get a free health check of their NIO cars.

Register in the NIO app.

With best regards
NIO Denmark
toon volledige bericht

[ Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 19-03-2024 00:32 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Los Tigros
Autokoper schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:04:
[...]

Ik ben ook naar Denemarken geweest (Legoland en Lego House 👌🏼). Onderweg daarheen was het aanbod aan swapstations inderdaad minder. Ik heb toen bij IONITY geladen met gemiddeld 140 kW in regen en kou en was na 20 minuten en een koffiebreak weer op pad. Ook heb ik juist hierom voor NIO gekozen, want de kans dat er over een paar jaar een accu onder zit die twee keer zo snel kan laden, is sowieso groter dan wanneer je nu een auto koopt waarbij de accu niet uitwisselbaar is.

Verder kan ik thuis laden en heb ik een dynamisch contract. Ik kan in de app of de auto zelf instellen dat ik slim wil laden, wat inhoudt dat de auto een tabel met de 24-uursprijs ophaalt en zo zelf kan bepalen wanneer er geladen moet worden. Dit werkt met elke oplader en heb je dus geen dure high-tech thuislaadstations voor nodig, zoals wel het geval is bij andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCol
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-12-2024
Nu Nio ook aan de gang is met een goedkoper sub-brand die ook kan swappen en zelfs een nog goedkoper sub-brand specifiek voor EU is het potentieel alleen maar meer.

Het valt me wel op dat er best veel negativiteit over is. Toch verkoopt Nio wereldwijd beter dan XPeng bijvoorbeeld en ook regelmatig meer dan Zeekr en Polestar. En inderdaad volgt Nio aardig de Tesla curve maar dan wel duidelijk een stuk beter.
Ik heb zelf ook met het idee gespeeld om voor een VW ID7 Tourer of een BMW i5 Tourer te gaan. Maar tegen de tijd dat die geconfigureerd zijn zoals ik wil (bij VW is zelfs de warmtepomp een optie) heb je best een dure auto. En ik heb inmiddels genoeg gedoe gehad met dealers die klachten niet serieus nemen, niet doorgeven, zelf ook geen flauw idee hebben wanneer er iets opgelost wordt, etc. Ik was wel klaar met een merk dat via dealers werkt. Nu gewoon een verademing.

Net een uitnodiging gehad voor de presentatie van de alweer volgende SW (2.3) waarin uitgelegd wordt welke zaken opgelost zijn en wat er toegevoegd wordt. Dat is tenminste duidelijk communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VArpH2T0v3EN3INXKcOfcz6UQXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8CTQPeXjyvm1y2UPZZhoLU67.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs1xJ5xdHnYD6bLR2JlZZ4_Zxpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zdAmCrwzAtBw5rDKi9bkSVZj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVD

CVD

Gister ook eindelijk onze EL7 in ontvangst mogen nemen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSromrSITTDp0fCzpeOXUP7_1_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpdBJsfbHyG0yrlqTLF8Dl2t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
CVD schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:17:
Gister ook eindelijk onze EL7 in ontvangst mogen nemen [Afbeelding]
Goede keus :*) 8)
Wit staat em ook erg goed! Geniet er van. Je kan nog drie dagen gratis swappen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVD

CVD

Yellowneck schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Goede keus :*) 8)
Wit staat em ook erg goed! Geniet er van. Je kan nog drie dagen gratis swappen :D
Ja zondag nog ff snel doen 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avinator
Afgelopen vrijdag ook mijn ET7 mogen ophalen bij de NIO Hub in Breukelen! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF8GRx1DfhAfsmxNBYhQNCrmEJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVM4jZ1Y8DHbfsR4Wl6za9Tp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVD

CVD

Avinator schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:29:
Afgelopen vrijdag ook mijn ET7 mogen ophalen bij de NIO Hub in Breukelen! [Afbeelding]
Ook een mooie bak Geniet er van🏎️!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Avinator schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:29:
Afgelopen vrijdag ook mijn ET7 mogen ophalen bij de NIO Hub in Breukelen! [Afbeelding]
Gefeliciteerd :9~ :9~ en vele fijne en veilig kilometers toegewenst oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avinator
Dank allemaal! Ik rij er nu ruim een week mee en ben tot nu toe geen grote ergernissen of irritaties tegengekomen. Het enige is dat de aangepaste rijmodus na elke start weer teruggezet wordt naar Comfort modus. Swappen al twee keer gedaan afgelopen week. Blijft toch surrealistisch hoe je binnen 4 minuutjes van 10% naar 90% accu gaat 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Avinator schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:09:
Dank allemaal! Ik rij er nu ruim een week mee en ben tot nu toe geen grote ergernissen of irritaties tegengekomen. Het enige is dat de aangepaste rijmodus na elke start weer teruggezet wordt naar Comfort modus. Swappen al twee keer gedaan afgelopen week. Blijft toch surrealistisch hoe je binnen 4 minuutjes van 10% naar 90% accu gaat 😜
Ja dat terug zetten vind ik ook iets apart.
Hetzelfde als met de radio dat uit staat als je instapt, ik weet nog niet of ik een min- of een pluspunt vind.
Want in serene rust in stappen heeft ook wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

nils7 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:42:
[...]

Ja dat terug zetten vind ik ook iets apart.
Hetzelfde als met de radio dat uit staat als je instapt, ik weet nog niet of ik een min- of een pluspunt vind.
Want in serene rust in stappen heeft ook wel wat.
Voor de radio kun je een smart action aanmaken. Helaas kan dit niet voor de rijstand :(. Dit moet toch wel de nummer 1 aangevraagde feature zijn (in Europa in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 07:02
Kan je de Nio ook goed integreren met Home Assistant? Kan er erg weinig over vinden (in principe geen goed teken dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Joydashy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:37:
Kan je de Nio ook goed integreren met Home Assistant? Kan er erg weinig over vinden (in principe geen goed teken dus).
Wat voor home assistant zoek je precies?
Ik denk het niet om eerlijk te zijn maar dat weet ik niet zeker, dat zou je met een verkoper moeten checken.

Maar wat zoek je?
Je garagedeur/hek openen als je aan komt rijden?
Qua laden of voor verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 07:02
nils7 schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:01:
[...]

Wat voor home assistant zoek je precies?
Ik denk het niet om eerlijk te zijn maar dat weet ik niet zeker, dat zou je met een verkoper moeten checken.

Maar wat zoek je?
Je garagedeur/hek openen als je aan komt rijden?
Qua laden of voor verwarmen?
Eh, ik bedoel deze: https://www.home-assistant.io/
Vandaar de hoofdletters, het is een naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 15:46
Vraagje aan de lucky few die een Nio mogen rijden. Gezien er geen android auto of carplay is ben je aangewezen op de apps van de auto. Vraag die ik heb is welke apps zijn er? en bevallen die?

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
matrover schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:55:
Vraagje aan de lucky few die een Nio mogen rijden. Gezien er geen android auto of carplay is ben je aangewezen op de apps van de auto. Vraag die ik heb is welke apps zijn er? en bevallen die?
Flitsers staan in de Navi en je hebt spotify.
Er is ook een browser die volgens mij, heb het nog niet geprobeerd, alleen kan gebruiken als je in P staat.

Ik mis Apple CarPlay niet. Heb het ook niet in m’n Tesla.
Joydashy schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:42:
[...]

Eh, ik bedoel deze: https://www.home-assistant.io/
Vandaar de hoofdletters, het is een naam.
Dat denk ik eigenlijk niet, welke auto heeft dat wel?

[ Voor 26% gewijzigd door nils7 op 08-04-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
matrover schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:55:
De Browser app kun je gebruiken voor Apple music (met Dolby Atmos ). Dit werkt ook als je rijdt echter moet je dan wel zelf een wifi hotspot maken voor de data want dit valt buiten wat NIO aanbied.

Verder zijn er wel apps voor Spotify, Tidal en deze werken prima. Tidal bied meer mogelijkheden m.b.t high quality muziek. Deze maken wel gebruik van de data verbinding in de auto.

Mis Carplay ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Los Tigros op 08-04-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rverheij
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-05 09:36
nils7 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:24:
[...]

Flitsers staan in de Navi en je hebt spotify.
Ik las ergens dat de kaarten niet heel erg up to date zijn. Heb jij dat ook, of valt het wel mee en is het gewoon online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Joydashy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:37:
Ik gebruik home assistant maar heb nog niets gevonden om data uit de NIO zoals b.v SOC in home assistant te krijgen. Volgens mij hebben ze nog geen openbare API. Dit is wellicht 'work in progress' voor de Europese markt.

Verder bevat de auto zelf al talloze slimme features die out of the box werken (slim laden b.v. voor dynamische contracten) dus om nu te zeggen dat ik het echt een gemis vind kan ik niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 15:46
Los Tigros schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:16:
[...]

Ik gebruik home assistant maar heb nog niets gevonden om data uit de NIO zoals b.v SOC in home assistant te krijgen. Volgens mij hebben ze nog geen openbare API. Dit is wellicht 'work in progress' voor de Europese markt.

Verder bevat de auto zelf al talloze slimme features die out of the box werken (slim laden b.v. voor dynamische contracten) dus om nu te zeggen dat ik het echt een gemis vind kan ik niet zeggen.
@Los Tigros Er lijkt wel een openbare api te zijn. Iemand van EVCC heeft succesvol een call uitgevoerd: https://github.com/evcc-i...discussioncomment-7966290

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
rverheij schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:10:
[...]

Ik las ergens dat de kaarten niet heel erg up to date zijn. Heb jij dat ook, of valt het wel mee en is het gewoon online?
Ben afgelopen weekend langs Antwerpen gereden en daar was de snelweg (waar ze aan het verbouwen zijn) wel goed aangegeven.
Heb navi's gebruikt die daar nog wel eens de weg kwijt waren zeg maar (en dan bedoel ik recent).

Heb soms wel dat hij een andere route pakt naar een adres dan gewoonlijk.
En dan heb ik het over de laatste 200 meter of zo.
Heb een beetje het gevoel dat hij, waar hij denkt dat het adres zit, als eind bestemming pakt en daar een straat zo dicht mogelijk bij pakt. Een voorbeeld hiervan is de efteling. Daar navigeert hij je niet naar de parkeerplaats, misschien is dat een andere POI. Daar moet ik even naar kijken of je daar eigenlijk iets anders moet kiezen.
Hij doet dit niet altijd maar soms toch wel, nu ken ik de Efteling prima maar als ik op een plek zou aan komen waar ik onbekend ben is het niet fijn.
Maar goed zelfs TomTom en Google Maps zitten er soms wel eens naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik heb nu een een weekje de Banyan 2.3.0 update getest en ik ben er best blij mee.

Paar belangrijke punten naar mijn idee die verbeterd zijn:
- Realistische range weergave
- Minder piepjes als je niet snel genoeg van baan wisselt

Het enige 'grote' probleem wat voor mij nog overblijft na deze software update is dat de drive mode instellingen niet bewaard blijven.

Verder heeft NIO het over dat Nomi nu AI heeft maar dit heb ik zelf nog niet kunnen ontdekken wat dit dan betekend. Krijg nog steeds op alle niet directe commando's de reactie dat ze er niets van begrijpt. Maar ze heeft wel een meer volwassen stem gekregen.

Als leuke gadget kan Smart Actions nu de rijhoogte verhogen/verlagen om makkelijker in en uit te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Hoe werkt het dan bij NIO? Ik had het geprobeerd toen ze het aankondigden maar Nomi bleef maar domme antwoorden geven. Of is er een soort van codewoord wat je moet gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
ja3 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:15:
Hoe werkt het dan bij NIO? Ik had het geprobeerd toen ze het aankondigden maar Nomi bleef maar domme antwoorden geven. Of is er een soort van codewoord wat je moet gebruiken?
Dat is bij mij ook nog niet helemaal duidelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoz1972
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 09:19
Dit forum is al een tijdje erg rustig, zeker vergeleken met die van de andere Chinese EV merken... Heeft iedereen z'n NIO alweer ingeruild?

Ik ben twee keer in Breukelen geweest, 1 x de EL6 gereden en tijdje later de EL8 (executive edition). De ET5T vond ik erg mooi, maar ik paste amper achter het stuur met m'n 1.92 en lange benen. Rij nu nog een Volvo XC70 en daarin pas ik prima, goede ondersteuning van onderbenen en lendesteun. Achter amper plek, maar daar zit ik toch niet.

De EL6 vond ik lekker soepel rijden (eerste EV ooit die ik zelf reed), heel intuïtief allemaal, erg stil van binnen. Prettige stoelen maar iets te weinig ondersteuning van mijn onderbenen. Vering op zich goed, behalve bij 'harde' verkeersdrempels nogal voel- en hoorbaar. Battery swap gedaan, erg leuk om mee te maken.

De EL8 was wel even stapje hoger qua ruimte en comfort, maar ondanks de luchtvering toch weer die voelbare hobbels. Misschien kwestie van afstellen of fix bij OS update? Geluid (audio) vond ik beetje tegenvallen, ondanks de Dolby Atmos 7.1.4. Miste vooral 'body' en bass, beetje ielig. Die luxe zetels achter met ultra relax stand lijkt ook alleen nuttig voor kleine mensen, want met mijn postuur kan ik mijn benen in die stand niet kwijt helaas.

Ik wilde nog de EL7 proef rijden, maar die kunnen ze niet meer leveren, te weinig vraag naar en te dicht bij de EL8 qua prijs. Nu zie ik wel een tweedehands versie met heel weinig km en eigen batterij (dus niet BaaS) voor rond de 60K, inclusief garantie etc. Via Das Import best te doen dacht ik zo. Iemand hier ervaring met de EL7?

Afgezien van de eerste jubel verhalen hier en ook via diverse YouTube kanalen, zijn gebruikers na enkele maanden nog steeds zo tevreden over de auto in het algemeen, eventuele bugs en fixes daarvan, contact met de dealer, bouwkwaliteit (afwerking, slijtage materialen in auto zoals bekleding) en het toch wel redelijk stevige verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik weet niet hoe het komt dat het rustig is met NIO feedback. Mogelijk door het slechte prijskaartje. Maar met subscription was hij voor mij juist voordelig. Ik ben erg tevreden met de ET7 en de geleverde service. Zou hem zelf nooit kopen overigens dan zou ik hem wel als te duur bestempelen.

De enige reden waarom ik niet weer een NIO neem na deze subscription termijn is de breedte van de NIO auto's. +/- 2 meter vind ik zelf te breed voor de meeste parkeerplaatsen en voorzieningen in NL dus ik ga hierna zeker weer naar een minder brede auto.

Verder nog wat kleine nadelen als inderdaad het slechtere geluid en die vervelende raamknopjes die de verkeerde kant op werken. Het verbruik maakt voor mij dan niet zoveel uit (dure auto i.c.m. weinig KM's dus heeft geen significante impact op de prijs voor mij). Ik heb ook geen ervaring dat andere auto's significant zuiniger waren (Mach-E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoz1972
Dank voor je reply, weer wat leven in de brouwerij 😉 Ik ben van plan er eentje te kopen, privé dus. Neig ook naar koop batterij, aangezien Nio erg vaag bleef over de duur van het abonnement (voor eeuwig), want loopt ook door nadat de batterij is 'afbetaald' en gaat ook door op de volgende koper. Die slijtage bij koop maak ik me niet zo'n zorgen over, zit ruim voldoende garantie op en bij andere premium merken is dat ook niet echt een issue.

Ga toch nog maar een 3e bezoekje brengen aan Breukelen en dan meteen ook even bij de buren van Xpeng langs, kijken of ik daar ook goed in pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Ik rijd nog steeds prima in mijn ET5.
Software-matig wordt hij steeds beter en kruipt richting onze Model Y.
Die is echt wel een stuk zuiniger maar qua functionaliteit in de software verschilt het niet zoveel meer.

Minpuntje is dat ik mijn contactless trunk niet echt werkt, het is letterlijk hit en mis. Soms wel en soms niet.
En merk dat de bluetooth key op mn iPhone niet altijd werkt maar dat heeft mijn vrouw met haar Model Y ook dus lijkt meer een iOS probleem te zijn? Dus dat reken ik niet echt als een NIO issue.

Laatst 3 weken op vakantie geweest, de auto op 86% weg gezet en toen ik terug kwam zat er nog 81% in.
Dat lukt met een Tesla niet, die stond dan ook aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoz1972
Ah, goed om te horen dat NIO nog steeds (regelmatig?) software updates uitbrengt en je auto steeds een beetje beter wordt, of misschien zelfs meer mogelijkheden krijgt. Denk dat die feedback mogelijkheid vanuit de auto via Nomi daar dan ook aan bijdraagt?

Hoe is de huidige stand van de ingebouwde navigatie, is die redelijk up to date? Gebruik nu altijd Waze en dat werkt nagenoeg perfect. Moet je betalen voor een (unlimited, fair use?) 4G abonnement in je auto? Had gelezen in de NIO app daar zo nu en dan wat uitval is, wat aan de provider ligt.

Vind je de ET5 qua comfort ook prettiger rijden dan je Tesla? Stoelen zijn voor mij het belangrijkste vanwege m'n lange benen en gevoeligheid voor rugklachten. In m'n oude XC70 kan ik uren achtereen rijden zonder klachten op dat vlak.

Ervaar je de massage als prettig, of is het meer een gimmick? Heb het slechts kort tijdens de proefrit kunnen testen. De stoel ventilatie werkte wel erg goed, was toen nog warme zomerdag ten tijde van de proefrit in de EL6 en kwam goed van pas.

Is er ook wel eens iemand naar een community dag geweest? Ik zag dat ze regelmatig iets organiseren vanuit NIO, vind het leuk idee, maar misschien een kale bedoening met weinig animo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Sandoz1972 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:27:
Ah, goed om te horen dat NIO nog steeds (regelmatig?) software updates uitbrengt en je auto steeds een beetje beter wordt, of misschien zelfs meer mogelijkheden krijgt. Denk dat die feedback mogelijkheid vanuit de auto via Nomi daar dan ook aan bijdraagt?

Hoe is de huidige stand van de ingebouwde navigatie, is die redelijk up to date? Gebruik nu altijd Waze en dat werkt nagenoeg perfect. Moet je betalen voor een (unlimited, fair use?) 4G abonnement in je auto? Had gelezen in de NIO app daar zo nu en dan wat uitval is, wat aan de provider ligt.

Vind je de ET5 qua comfort ook prettiger rijden dan je Tesla? Stoelen zijn voor mij het belangrijkste vanwege m'n lange benen en gevoeligheid voor rugklachten. In m'n oude XC70 kan ik uren achtereen rijden zonder klachten op dat vlak.

Ervaar je de massage als prettig, of is het meer een gimmick? Heb het slechts kort tijdens de proefrit kunnen testen. De stoel ventilatie werkte wel erg goed, was toen nog warme zomerdag ten tijde van de proefrit in de EL6 en kwam goed van pas.

Is er ook wel eens iemand naar een community dag geweest? Ik zag dat ze regelmatig iets organiseren vanuit NIO, vind het leuk idee, maar misschien een kale bedoening met weinig animo.
toon volledige bericht
Ze brengen regelmatig updates uit.
1 van de punten van een software update is speedcams geweest.
Dus de optie om die aan te zetten is inmiddels aanwezig, het geeft ook traject controle aan.
Is de navi nu beter er stond eergisteren een road update klaar, die heb ik wel gedraait maar nog niet echt kunnen evalueren.

Ook geeft de navi in kleur aan (oranje of rood) wanneer je veel verkeer hebt en kan hij de route omleiden.
Is het een goede navi? Er zit ook verschil tussen apple maps, google maps, waze en TomTom.

Het 4G abonnement is vrij beperkt je hebt internet radio/audio streaming en je krijgt verkeers info en dat is het volgens mij.
TV kijken of karaoke gaat volgens mij over wifi. De enige keren dat ik dat heb getest was bij ons op de oprit binnen wifi bereik.
De TV app laat je zelfs Ziggo en KPN volgens mij toevoegen dus je kan echt live TV kijken naast de bekende streaming diensten.
Maar zet een hotspot op je telefoon op en je hebt die dingen ook rijdend volgens mij. Karaoke speelt via de speakers maar de text gaat via de telefoon om de rijder niet te veel af te leiden.

De stoelen zelf is heel persoonlijk ik weet dat Volvo hun stoelen ongeëvenaard zijn.
Denk dat veel auto's een stapje terug zijn.
Maar ik heb geen problemen met langere afstanden.
De massage stand is prima, niet zo uitgebreid als in de ET7 en je moet volgens mij wel het comfort pakket hebben. De stoel koeling was zeker lekker afgelopen zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoz1972
Dank je wel voor je uitgebreide reactie en positieve ervaring 👍🏻 Leuk om het eens van een tweaker te horen ipv af te gaan op YouTube filmpjes. Ga zeker nog een keer terug naar Breukelen en/of the NIO House in Amsterdam voordat ik de knoop doorhak. Kan m'n geld tenslotte maar één keer uitgeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
Ik rij ook nog steeds met volle tevredenheid in mijn NIO EL6.

Afgelopen jaar zijn er veel updates geweest voor de auto.
Merk wel dat de updates doorgevoerd worden op basis van prioriteit.
Het kan dus raadzaam zijn om soms mede NIO gebruikers aan te sporen om er ook melding van te maken.

Ik heb een Standard Range batterij, de range is voldoende gebleken om ontspannen naar Zuid-Frank te rijden. Uiteraard sta je wat vaker aan de lader als met een Long Range batterij, maar het was erg fijn om elke 2,5 uur even te stoppen. Vakantie met een EV ziet er sowieso anders uit, ongedacht het merk/model.

Hoor ook geluiden dat het in februari/maart mogelijk moet zijn om tijdelijk tussen Standaard en Long Range te wisselen. Let wel, dit is alleen mogelijk als je een BaaS abonnement hebt met een Standard Range batterij.

De navigatie vind ik prima, hoor veel verhalen dat mensen Google Maps willen. Dat is natuurlijk ook een fijne navigatie maar de navigatie die aanwezig is voldoet ook vind ik. Heel af en toe merk ik dat de navigatie me op een bijzonder naast gelegen baan stuurt, maar dat is 1 of 2 keer voorgekomen in Rotterdam.

Daarnaast heb ik het Comfort Plus pakket, dus met stoelventilatie, stoelverwarming en massage voor en achter. Gewoon heerlijk :) gebruik het vaak. En wat ik ook vaak gebruik is het dak dat open kan, wel fijn om het dak bij lekker weer op een kiertje te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Wie gaan er in de vakantie upgraden? *O*

Ik rij al een grote batterij dus dat zit er niet in voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 14:51
goede morgen NIO rijders :)

Mijn vrouw en ik heb hebben de aankomende zaterdag ochtend een proefrit gepland staan in Breukelen met de NIO ET5. Deze prachtige wagen staat als nr 2 op mijn shortlist en ik ben er erg benieuwd naar.

Vraagje, is het mogelijk bij een NIO wagen, dat wanneer er nieuwe accu technologie beschikbaar komt je via een swap station je 'oude' accu omwisselt? Of werkt dit zo niet? Ik heb geen idee hoe dit zou werken bij een zakelijke lease wagen. :?

Ik zag namelijk op een YouTube channel dat een auto vlogger aan gaf dat dit juist een van de sterke punten was van het NIO business model. Namelijk dat je auto nooit 'verouderd' door batterij range afname en 'verouderde' batterij technologie.

Mocht niemand het weten, dan wordt het een vraag voor de NIO medewerkers morgen ;)

P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
Het wisselen van de batterij is alleen mogelijk als je batterij maandelijks huurt.
Hoe dat precies bij een lease constructie zit weet ik niet, ik heb de auto gekocht maar huur wel de batterij.

Als er een nieuwe batterij technologie beschikbaar komt, en je kunt de batterij wisselen dan zou je gebruik kunnen maken van een nieuwe batterij technologie. Dat is ook wat er is gebeurd afgelopen tijd met de Long Range batterij.

Bij de Long Range batterij zijn er 2 verschillende versies in omloop. Voor het gemak noemen ze die de A en B versie. Waarbij de A versie minder snel kan snelladen als de B versie (130 vs 180 kwh).

Wat tevens nog leuk is om te vertellen, als je een Standaard Range batterij neemt, dan zou je tijdelijk naar de Long Range batterij kunnen upgraden. Andersom (van Long Range naar Standaard Range) is niet mogelijk. Maar die optie is volgens mij niet beschikbaar voor lease rijders...

Veel plezier morgen met de proefrit! Ben benieuwd naar je ervaring!
Pagina: 1 2 3 Laatste