Hallo Tweakers,
Jullie hebben mij eerder geholpen met zeer goede adviezen om mijn pc te bouwen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen:
Overige dingen die ik ermee doe (zoals schrijven, films kijken, chatten) zijn qua specs te verwaarlozen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan een bedrag van rond de € 3.000,- exclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Natuurlijk is het leuk als het voor minder kan, maar als ik voor € 500,- meer een duidelijk beter systeem krijg, dan ga ik dat niet uit de weg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem, welke dus sinds 2014 draait:
Kanttekening: een van de twee 4 TB HDD's is inmiddels overleden.
Alle randapparatuur (monitoren, muis, muismat, toetsenbord, speakers, koptelefoon) doet het nog goed, en zal ik op een ander moment vervangen. De behuizing wil ik dit keer wel gaan vervangen, evenals alles wat erin komt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast en alles wat erin hoort
.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken: als een ander merk dan wat ik bedenk beter is, ga ik daar net zo lief voor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee. Ik heb sinds mijn studietijd niet meer overgeklokt, en verwacht dat nu ook niet te doen. Ik wil heel simpel mijn systeem in elkaar zetten, het afstellen en er de komende zeven tot negen jaar niet meer aan hoeven te prutsen, precies wat ik met mijn huidige systeem heb gedaan. Ik heb de afgelopen negen jaar ook echt een minimale upgrade gedaan (alleen mijn RAM verdubbelen), ik verwacht de komende jaren het wederom zo te doen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een build samengesteld, en hoor graag jullie mening hierover. Ik sta helemaal open voor suggesties: zo ben ik vorige keer dankzij jullie advies voor een Xeon gegaan, iets waar ik zelf niet aan had gedacht, en heb daar geen moment spijt van gehad. Dus als jullie betere ideeën hebben dan ik heb, hoor ik ze graag!
Verder heb ik onder deze lijst diverse opmerkingen met vragen staan: ik hoop dat jullie ook antwoord kunnen geven op mijn vragen.
Jullie hebben mij eerder geholpen met zeer goede adviezen om mijn pc te bouwen:
- Toen mijn pc in 2012 tijdens het schrijven van mijn scriptie overleed, hielp jullie advies mij uit de brand (en slaagde ik met een 8, hoera!)
- In 2014 deed ik dankzij jullie advies een fantastische upgrade, waar ik nu nog steeds mee draai.
- Begin 2021 wilde ik een upgrade doen, en vroeg jullie om advies, maar besloot vanwege de chipprijzen nog maar even te wachten. De enige upgrade die ik heb gedaan, was m'n RAM verdubbelen naar 32 GB.
- Twee van de drie fans op mijn videokaart zijn inmiddels eraf gevallen.
- Als ik wat intensiever werk, heeft mijn cpu nu de neiging te crashen vanwege een te hoge temperatuur.
- Bovenstaande problemen heb ik nu opgelost door de sidepanels van m'n kast te halen en een enorme tafelfan erop te laten blazen: het werkt, maar dit is uiteraard geen houdbare situatie.
- Een van m'n harde schijven is inmiddels overleden, ik ben bang dat de rest op een gegeven moment ook volgt.
- M'n casefans zijn langzaam maar zeker aan het sterven.
- Ik woon boven een bakker en heb een plat dak, dus in de zomer wordt het hier érg warm. Ik wil dus het liefst voor de hittegolven geüpgradetet hebben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen:
- Paradox games zoals Stellaris: deze vragen vooral aardig wat van de single core speed (ondanks dat ze wel van meerdere cores gebruikmaken).
- Cities Skylines (en straks CS2) met extreem veel mods/assets: hoewel de game zelf niet zo veeleisend is, slurpen alle mods en assets die ik gebruik/wil gebruiken extreem veel RAM.
- Ik speel geen shooters, racers of dergelijke games.
- Ik maak veel foto's, en bewerk die in Lightroom. De cpu is hiervoor belangrijker dan de gpu.
Overige dingen die ik ermee doe (zoals schrijven, films kijken, chatten) zijn qua specs te verwaarlozen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan een bedrag van rond de € 3.000,- exclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Natuurlijk is het leuk als het voor minder kan, maar als ik voor € 500,- meer een duidelijk beter systeem krijg, dan ga ik dat niet uit de weg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem, welke dus sinds 2014 draait:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed | € 314,- | € 314,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-H87-HD3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 158,21 | € 316,42 |
| 2 | Interne harde schijven | WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB | € 110,- | € 220,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair Obsidian 650D | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Monitors | Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | PC speakersets | Edifier S730D | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Toetsenborden | Corsair Vengeance K90 (International English) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | Razer Deathadder 2013 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muismatten | Steelseries QcK heavy | € 27,99 | € 27,99 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 83,70 | € 83,70 |
| 1 | Gaming headsets | Turtle Beach Ear Force Z300 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master VS V650S | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial M500 2,5" 480GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.032,01 | ||
Kanttekening: een van de twee 4 TB HDD's is inmiddels overleden.
Alle randapparatuur (monitoren, muis, muismat, toetsenbord, speakers, koptelefoon) doet het nog goed, en zal ik op een ander moment vervangen. De behuizing wil ik dit keer wel gaan vervangen, evenals alles wat erin komt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast en alles wat erin hoort
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken: als een ander merk dan wat ik bedenk beter is, ga ik daar net zo lief voor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik wil een gewone ATX-kast.
- Ik heb het liefst een duurzaam systeem: ik wil er zeker 7 jaar, het liefst wederom 9 jaar, mee kunnen doen.
- Uiteraard is energiezuinig een pluspunt.
- Het geluidsniveau is van ondergeschikt belang: ik vind het belangrijker dat het systeem goed gekoeld wordt. Maar als het stiller is, is dat uiteraard een pluspunt.
- Fancy lampjes en rgb-meuk kan me niets schelen: al die extra bling hoeft niet per se. Ik hoef op niemand indruk te maken met het systeem.
Nee. Ik heb sinds mijn studietijd niet meer overgeklokt, en verwacht dat nu ook niet te doen. Ik wil heel simpel mijn systeem in elkaar zetten, het afstellen en er de komende zeven tot negen jaar niet meer aan hoeven te prutsen, precies wat ik met mijn huidige systeem heb gedaan. Ik heb de afgelopen negen jaar ook echt een minimale upgrade gedaan (alleen mijn RAM verdubbelen), ik verwacht de komende jaren het wederom zo te doen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een build samengesteld, en hoor graag jullie mening hierover. Ik sta helemaal open voor suggesties: zo ben ik vorige keer dankzij jullie advies voor een Xeon gegaan, iets waar ik zelf niet aan had gedacht, en heb daar geen moment spijt van gehad. Dus als jullie betere ideeën hebben dan ik heb, hoor ik ze graag!
Verder heb ik onder deze lijst diverse opmerkingen met vragen staan: ik hoop dat jullie ook antwoord kunnen geven op mijn vragen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed | € 779,- | € 779,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | € 434,- | € 434,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS ROG Strix Radeon RX 6750 XT OC Edition | € 469,- | € 469,- |
| 2 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB | € 71,90 | € 143,80 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12A Bruin | € 109,90 | € 109,90 |
| 7 | Ventilators | Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm | € 16,24 | € 113,68 |
| 2 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast Beast | € 243,68 | € 487,36 |
| 1 | Voedingen | Delta GPS-1000DBA A22 | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 1TB | € 81,29 | € 81,29 |
| 1 | Solid state drives | XPG Gammix S70 Blade 4TB | € 429,90 | € 429,90 |
| Totaal | € 3.306,83 | |||
Opmerkingen
Processor
Uit mijn vorige topic kwam naar voren dat een i9 waarschijnlijk wel voor mij geschikt zou zijn. Inmiddels zijn er een paar nieuwere generaties gereleased, en komt AMD eigenlijk beter uit de bus. Inmiddels is de 7950x3d uit: minder energieverbruik en grotere cache dan de 7950x, welke qua prestaties (voor zover ik het heb begrepen) niet ver van de 13900 ligt. Mij lijkt, zeker met mijn budget, dit een goede keuze, maar wat denken jullie?Processorkoeling
Ik ga niet voor waterkoeling. Verder boeien de kleur en eventuele rgb-lichtjes me niet, en heb ik goede ervaring met Noctua, vandaar dat ik bij deze uit ben gekomen. Als jullie een betere koeler in gedachten hebben, hoor ik het graag.Moederbord
Een aantal opmerkingen over het te kiezen moederbord:- Ik las dat voor de 7950x3d ik het beste of een B650- of X670-chipset op het moederbord kan hebben.
- Mijn thuisnetwerk heeft Cat6a-kabels, dus een ethernetaansluiting op m'n moederbord die 10 Gbps aankan zou wel fijn zijn. Wifi op m'n moederbord is niet noodzakelijk.
- Uiteraard moeten er 4 DDR4 slots in zitten zodat ik al het RAM erin kwijt kan.
- Ik heb nu aan de hand van deze review voor de ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI gekozen, maar ik vraag me af of een goedkoper moederbord niet ook voldoet. Ik vraag me ook af of 10 Gbps daadwerkelijk nodig is.