Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Aankoopadvies] Nieuwe desktop rond de € 3000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• monnikje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Hallo Tweakers,

Jullie hebben mij eerder geholpen met zeer goede adviezen om mijn pc te bouwen:
  • Toen mijn pc in 2012 tijdens het schrijven van mijn scriptie overleed, hielp jullie advies mij uit de brand (en slaagde ik met een 8, hoera!)
  • In 2014 deed ik dankzij jullie advies een fantastische upgrade, waar ik nu nog steeds mee draai.
  • Begin 2021 wilde ik een upgrade doen, en vroeg jullie om advies, maar besloot vanwege de chipprijzen nog maar even te wachten. De enige upgrade die ik heb gedaan, was m'n RAM verdubbelen naar 32 GB.
Inmiddels is het denk ik wel echt noodzakelijk om te upgraden:
  • Twee van de drie fans op mijn videokaart zijn inmiddels eraf gevallen.
  • Als ik wat intensiever werk, heeft mijn cpu nu de neiging te crashen vanwege een te hoge temperatuur.
  • Bovenstaande problemen heb ik nu opgelost door de sidepanels van m'n kast te halen en een enorme tafelfan erop te laten blazen: het werkt, maar dit is uiteraard geen houdbare situatie.
  • Een van m'n harde schijven is inmiddels overleden, ik ben bang dat de rest op een gegeven moment ook volgt.
  • M'n casefans zijn langzaam maar zeker aan het sterven.
  • Ik woon boven een bakker en heb een plat dak, dus in de zomer wordt het hier érg warm. Ik wil dus het liefst voor de hittegolven geüpgradetet hebben.
Ik zou uiteraard kunnen kijken of ik bij wijze van spreken met wat houtjes en touwtjes m'n systeem weer op kan lappen, maar aangezien de chipprijzen inmiddels weer wat gedaald zijn en ik eigenlijk wel weer een robuust systeem voor de komende vele jaren wil hebben, denk ik dat het beter is om nu weer een goed systeem neer te zetten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen:
  • Paradox games zoals Stellaris: deze vragen vooral aardig wat van de single core speed (ondanks dat ze wel van meerdere cores gebruikmaken).
  • Cities Skylines (en straks CS2) met extreem veel mods/assets: hoewel de game zelf niet zo veeleisend is, slurpen alle mods en assets die ik gebruik/wil gebruiken extreem veel RAM.
  • Ik speel geen shooters, racers of dergelijke games.
Fotobewerking:
  • Ik maak veel foto's, en bewerk die in Lightroom. De cpu is hiervoor belangrijker dan de gpu.
Verder multitask ik veel. Het komt regelmatig voor dat ik én m'n browser met 200 tabbladen open heb staan, én Excel met een gigantische spreadsheet, én Lightroom heb geopend, én nog een game open heb staan. Ja, ik weet het, ik kan beter het een afsluiten voor ik het ander open, maar ik ben bang dat ik inmiddels hierin niet meer ga veranderen.
Overige dingen die ik ermee doe (zoals schrijven, films kijken, chatten) zijn qua specs te verwaarlozen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan een bedrag van rond de € 3.000,- exclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Natuurlijk is het leuk als het voor minder kan, maar als ik voor € 500,- meer een duidelijk beter systeem krijg, dan ga ik dat niet uit de weg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem, welke dus sinds 2014 draait:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E3-1240 v3 Boxed€ 314,-€ 314,-
1MoederbordenGigabyte GA-H87-HD3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 158,21€ 316,42
2Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 110,-€ 220,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 650D€ 0,-€ 0,-
2MonitorsDell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1PC speakersetsEdifier S730D€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S€ 69,90€ 69,90
1ToetsenbordenCorsair Vengeance K90 (International English)€ 0,-€ 0,-
1MuizenRazer Deathadder 2013€ 0,-€ 0,-
1MuismattenSteelseries QcK heavy€ 27,99€ 27,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 83,70€ 83,70
1Gaming headsetsTurtle Beach Ear Force Z300€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master VS V650S€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 480GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.032,01

Kanttekening: een van de twee 4 TB HDD's is inmiddels overleden.
Alle randapparatuur (monitoren, muis, muismat, toetsenbord, speakers, koptelefoon) doet het nog goed, en zal ik op een ander moment vervangen. De behuizing wil ik dit keer wel gaan vervangen, evenals alles wat erin komt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast en alles wat erin hoort :).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken: als een ander merk dan wat ik bedenk beter is, ga ik daar net zo lief voor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Ik wil een gewone ATX-kast.
  • Ik heb het liefst een duurzaam systeem: ik wil er zeker 7 jaar, het liefst wederom 9 jaar, mee kunnen doen.
  • Uiteraard is energiezuinig een pluspunt.
  • Het geluidsniveau is van ondergeschikt belang: ik vind het belangrijker dat het systeem goed gekoeld wordt. Maar als het stiller is, is dat uiteraard een pluspunt.
  • Fancy lampjes en rgb-meuk kan me niets schelen: al die extra bling hoeft niet per se. Ik hoef op niemand indruk te maken met het systeem.
Ga je overklokken?
Nee. Ik heb sinds mijn studietijd niet meer overgeklokt, en verwacht dat nu ook niet te doen. Ik wil heel simpel mijn systeem in elkaar zetten, het afstellen en er de komende zeven tot negen jaar niet meer aan hoeven te prutsen, precies wat ik met mijn huidige systeem heb gedaan. Ik heb de afgelopen negen jaar ook echt een minimale upgrade gedaan (alleen mijn RAM verdubbelen), ik verwacht de komende jaren het wederom zo te doen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een build samengesteld, en hoor graag jullie mening hierover. Ik sta helemaal open voor suggesties: zo ben ik vorige keer dankzij jullie advies voor een Xeon gegaan, iets waar ik zelf niet aan had gedacht, en heb daar geen moment spijt van gehad. Dus als jullie betere ideeën hebben dan ik heb, hoor ik ze graag!
Verder heb ik onder deze lijst diverse opmerkingen met vragen staan: ik hoop dat jullie ook antwoord kunnen geven op mijn vragen.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 779,-€ 779,-
1MoederbordenASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI€ 434,-€ 434,-
1VideokaartenASUS ROG Strix Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 469,-€ 469,-
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 71,90€ 143,80
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A Bruin€ 109,90€ 109,90
7VentilatorsNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 16,24€ 113,68
2Geheugen internKingston Fury Beast Beast€ 243,68€ 487,36
1VoedingenDelta GPS-1000DBA A22€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesSamsung PM9A1 1TB€ 81,29€ 81,29
1Solid state drivesXPG Gammix S70 Blade 4TB€ 429,90€ 429,90
Totaal€ 3.306,83

Opmerkingen

Processor
Uit mijn vorige topic kwam naar voren dat een i9 waarschijnlijk wel voor mij geschikt zou zijn. Inmiddels zijn er een paar nieuwere generaties gereleased, en komt AMD eigenlijk beter uit de bus. Inmiddels is de 7950x3d uit: minder energieverbruik en grotere cache dan de 7950x, welke qua prestaties (voor zover ik het heb begrepen) niet ver van de 13900 ligt. Mij lijkt, zeker met mijn budget, dit een goede keuze, maar wat denken jullie?
Processorkoeling
Ik ga niet voor waterkoeling. Verder boeien de kleur en eventuele rgb-lichtjes me niet, en heb ik goede ervaring met Noctua, vandaar dat ik bij deze uit ben gekomen. Als jullie een betere koeler in gedachten hebben, hoor ik het graag.
Moederbord
Een aantal opmerkingen over het te kiezen moederbord:
  • Ik las dat voor de 7950x3d ik het beste of een B650- of X670-chipset op het moederbord kan hebben.
  • Mijn thuisnetwerk heeft Cat6a-kabels, dus een ethernetaansluiting op m'n moederbord die 10 Gbps aankan zou wel fijn zijn. Wifi op m'n moederbord is niet noodzakelijk.
  • Uiteraard moeten er 4 DDR4 slots in zitten zodat ik al het RAM erin kwijt kan.
  • Ik heb nu aan de hand van deze review voor de ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI gekozen, maar ik vraag me af of een goedkoper moederbord niet ook voldoet. Ik vraag me ook af of 10 Gbps daadwerkelijk nodig is.
Videokaart
De videokaart is niet de hoofdfocus van mijn build, en gezien mijn eisen is dit juist de plek waar ik niet het uiterste uit de kan hoef te halen. Ik denk dat een videokaart van tussen de € 400,- en € 500,- voor mij uitermate geschikt is. Ik weet echter niet zeker wat handiger is: een 3060 ti of 6750 XT? Of raden jullie een ander aan, bijvoorbeeld toch de 6700 XT? En uiteraard welk merk ...
RAM
Ik had in de specs gezien dat ik max 128 GB DDR5 kan plaatsen met deze cpu en moederbord: dat ga ik ook doen. Het klinkt misschien als overkill, maar ik weet dat ik het zal gebruiken. Qua snelheid zag ik dat de 7950x3d max DDR5-5200 aankan, dus het lijkt me niet nodig om nog meer uit te geven aan nog sneller geheugen. Ik zag echter jammer genoeg geen kits met vier reepjes, vandaar de twee keer twee reepjes.
SSD/HDD's
Qua SSD's wil ik een reepje van 1 TB hebben voor mijn OS en een reepje van 4 TB voor mijn actieve data, welke ook met m'n 4 TB opslagruimte in de cloud wordt gesynchroniseerd. Verder twijfel ik tussen 2 x 4 TB HDD's of 1 x 8 TB HDD voor overige data: qua prijs maakt het niet superveel uit (iets van € 11,- bij de Seagate die ik nu heb geselecteerd). Wat zouden jullie doen?
Voeding
Ik heb het advies uit de best buy guide opgevolgd. Is 1000W echter voor dit systeem geen overkill?
Kast en koeling
Ik heb totaal geen ervaring met waterkoeling, en denk ook niet dat ik daaraan wil. Ik ben dus voor een zooi fans gegaan. Ik heb de kast uit de Best Buy Guide gehaald, en zie dat er 7 fans in kunnen. Aangezien AMDs wel warm kunnen worden én het in de zomer hier thuis warm is, denk ik dat alle 7 fanslots vullen niet verkeerd is.
Overig
Ik ben heel benieuwd wat jullie mening over deze setup is, en hoe jullie hem nog kunnen verbeteren. Verder ben ik ook benieuwd of jullie aanraden nog een paar maanden te wachten (omdat bijvoorbeeld bepaalde prijzen naar verwachting flink dalen, of omdat er binnenkort nieuwe hardware gereleased wordt die jullie aanraden). Het liefst wil ik echter voor de zomer hem hebben.

Beste antwoord (via monnikje op 31-03-2023 23:19)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12
Beetje andere insteek met goedkoper moederbord, betere voeding, duurdere harde schijf
(de Barracuda Compute komt nogal slecht uit reviews hier op de site), en goedkopere SSD's.
(ca . € 57 per TB, tegenover € 102 per TB in jouw geval, dat scheelt dus wel aanzienlijk)

Daardoor komt het systeem net boven € 3.000 uit, tegenover € 3.300 bij jouw systeem.
De 7800X3D zal sneller zijn in games, maar vermoedelijk trager in andere software (8 cores tegenover 16 nu).

1MoederbordenASUS PRIME X670E-PRO WIFI€ 319,-€ 319,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 416,79€ 416,79
1Interne harde schijvenSeagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB€ 171,06€ 171,06
2Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J3636D32GX2-FX5€ 238,19€ 476,38
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 169,75€ 169,75
3Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 112,89€ 338,67
Totaal€ 3.034,13

Alle reacties

• monnikje
Ik heb net de LTT review van de 7950X3D gezien, en vooral het feit dat er goed genoege prestaties zijn bij een gigantisch lager wattage, zeker vergeleken met Intels 13900, maakt deze chip best wel aantrekkelijk. De gaming prestaties die hij heeft getest zijn voornamelijk voor games die ik allemaal niet ga spelen, iets wat in sommige comments ook naar voren komt.

Ik kom er nu achter dat de 7800X3D over een ruime week beschikbaar komt: ik denk dat het sowieso de moeite waard is om even te wachten om te zien hoe die prestaties zich verhouden ten opzichte van de 7950X3D.

Acties:
  • Beste antwoord

• LievenD
Beetje andere insteek met goedkoper moederbord, betere voeding, duurdere harde schijf
(de Barracuda Compute komt nogal slecht uit reviews hier op de site), en goedkopere SSD's.
(ca . € 57 per TB, tegenover € 102 per TB in jouw geval, dat scheelt dus wel aanzienlijk)

Daardoor komt het systeem net boven € 3.000 uit, tegenover € 3.300 bij jouw systeem.
De 7800X3D zal sneller zijn in games, maar vermoedelijk trager in andere software (8 cores tegenover 16 nu).

1MoederbordenASUS PRIME X670E-PRO WIFI€ 319,-€ 319,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 416,79€ 416,79
1Interne harde schijvenSeagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB€ 171,06€ 171,06
2Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J3636D32GX2-FX5€ 238,19€ 476,38
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 169,75€ 169,75
3Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 112,89€ 338,67
Totaal€ 3.034,13

• monnikje
Dank je! Ik zie dat je diverse veranderingen hebt aangebracht, en ben wel benieuwd naar je gedachten achter sommige veranderingen.

Ik had de Delta GPS-1000DBA A22 uit de BBG gehaald, en zie geen reviews op tweakers voor de Corsair RM850x SHIFT ATX3.0, dus ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat de Corsair beter maakt. Ik zie ook dat je voor de 850W-variant bent gegaan: dat is ruim genoeg dus?
[EDIT] In een ander topic kwam ik de volgende calculator tegen: https://www.bequiet.com/en/psucalculator. Ik kon niet de 7950X3D selecteren, maar wel de 7950X. Daarmee kom ik op ongeveer 650W uit. Dus dat beantwoordt mijn vraag: die 850W is zeker wel genoeg :).

Dank je ook voor het wijzen op de betere HDD. Ik zie dat het verschil tussen 2x4TB en 1x8TB daar best wel groot is: logisch om dan voor 1x8TB te gaan.

En dank je voor het wijzen op de Lexar NM710 2 TB. Ik had die, met zijn Tweakers Excellent stempel, over het hoofd gezien. Ik wil echter wel een 4 TB SSD hebben, en ik zie dat die Lexar niet in die uitvoering beschikbaar is. Welke zou je dan aanraden?

Voor RAM zie ik dat je voor geheugen met een snelheit van 5.600MT/s bent gegaan. Ik had bij de specs van de 7950X3D gezien dat die maximaal tot DDR5-5200 ondersteunt. Kan ik dan aannemen dat ook dat G.Skill-geheugen op maximaal 5.200MT/s werkt, en dat de ltrue latency en dergelijke daardoor ook beïnvloed wordt, of zie ik dat verkeerd?

Dank je ook voor de suggestie van het goedkopere moederbord, en videokaart. Ik lees nu meer reviews over het verschil tussen de 6700 XT en 6750 XT, en er lijkt niet echt veel verschil tussen te zitten. Ik ben wel benieuwd naar waarom je de voorkeur geeft voor dat specifieke moederbord: is dat omdat ik de extra functies van die duurdere toch naar alle waarschijnlijkheid niet zal gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door monnikje op 30-03-2023 12:32 ]

• LievenD
monnikje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:44:

Ik had de Delta GPS-1000DBA A22 uit de BBG gehaald, en zie geen reviews op tweakers voor de Corsair RM850x SHIFT ATX3.0, dus ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat de Corsair beter maakt.
Kijk hier eens: https://cultists.network/140/psu-tier-list/
De Corsair RMx SHIFT staat in Tier A en in geel, wat betekent dat het één van de beste voedingen in Tier A is.
Bovendien ondersteunt ze ATX 3.0 wat ze toekomstbestendiger maakt.
De Delta GPS-1000DBA A22 uit de BBG vind ik niet in de lijst terug, dus dat maakt het inschatten van de kwaliteit moeilijker. Bovendien hadden veel tweakers kritiek op die keuze, omdat er simpelweg gekozen werd voor een voordelige 1000W voeding, zonder veel rekening te houden met de kwaliteit.
Ik wil echter wel een 4 TB SSD hebben.
Wat is de reden daarvoor? Ik zou ervan afzien, gezien 4 TB veel duurder is dan 2 x 2 TB. Je hebt nu 6 TB aan SSD's, ik zie de noodzaak niet zo van een 4 TB SSD, tenzij je een ondeelbaar bestand hebt van meer dan 2 TB.
Voor RAM zie ik dat je voor geheugen met een snelheit van 5.600MT/s bent gegaan. Ik had bij de specs van de 7950X3D gezien dat die maximaal tot DDR5-5200 ondersteunt. Kan ik dan aannemen dat ook dat G.Skill-geheugen op maximaal 5.200MT/s werkt, en dat de ltrue latency en dergelijke daardoor ook beïnvloed wordt, of zie ik dat verkeerd?
Idealiter wil je de Ryzen 7000 serie combineren met 6.000MT/s, dat lijkt het beste te zijn. Nu zal dit voor de X3D varianten weinig uitmaken, omdat die al extra cache hebben die het tragere geheugen compenseert, maw 5.200 MT/s of 6.000 MT/s zal hier weinig uitmaken. Ik had voor deze kit gekozen omdat de true latency niet al te hoog is, maar je kunt gerust ook 5.200 MT/s nemen.
Dank je ook voor de suggestie van het goedkopere moederbord, en videokaart. Ik lees nu meer reviews over het verschil tussen de 6700 XT en 6750 XT, en er lijkt niet echt veel verschil tussen te zitten. Ik ben wel benieuwd naar waarom je de voorkeur geeft voor dat specifieke moederbord: is dat omdat ik de extra functies van die duurdere toch naar alle waarschijnlijkheid niet zal gebruiken?
Nee, ik vind € 320 voor een moederbord al veel geld, laat staan ruim € 400. Of je de extra functies gaat gebruiken weet ik niet, maar om 10 gigabit vol te krijgen moet je al erg snel internet liggen hebben, ik heb hier nog steeds ruim voldoende met 1 gigabit ethernet, om maar iets te noemen. Het verschil tussen de 6700 XT en de 6750 XT ligt hem vooral in het stroomgebruik, al is het verschil volgens de laatste videokaart BBG eerder klein. Elders lees ik toch wel een verschil van zowat 50W, voor de enkele procenten meer prestaties, wat ik toch vrij fors vind.

• monnikje
Dank je voor de verduidelijking!

Die lijst is erg handig, en dat maakt de keuze voor die Corsair ook erg duidelijk. Dat samen met wat er uit de berekening van die link kwam, maakt die 850W Corsair perfect. Dank je!

Ik weet dat ik m'n belangrijke data over twee schijven kan verspreiden waarbij de data dan ook met de cloud gesynchroniseerd wordt. Ik wil dat voor m'n eigen gemoedsrust op een plek bij elkaar houden. En ik wil daar best wel wat extra voor neertellen. Ik weet het, ik ben raar. Maar ik sta helemaal open voor een andere 4TB schijf.
Idealiter wil je de Ryzen 7000 serie combineren met 6.000MT/s, dat lijkt het beste te zijn. Nu zal dit voor de X3D varianten weinig uitmaken, omdat die al extra cache hebben die het tragere geheugen compenseert, maw 5.200 MT/s of 6.000 MT/s zal hier weinig uitmaken. Ik had voor deze kit gekozen omdat de true latency niet al te hoog is, maar je kunt gerust ook 5.200 MT/s nemen.
Ah, dus ondanks dat 5.200 het maximum is dat gesupport wordt, kun je toch sneller geheugen nemen, waarbij de true latency hierdoor niet beïnvloed wordt?
Zo te zien zijn de goedkoopste 6.000 met 10ns true latency de G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5W voor iets minder dan 300 euro. Dat komt neer op ongeveer 110 euro meer dan het geheugen dat ik had geselecteerd, of 120 euro meer dan degene die jij had geselecteerd. Als het niet echt veel uitmaakt welke ik neem, dan zou dat dan ook niet de moeite waard zijn, neem ik aan.

Goede reden trouwens om voor het goedkopere moederbord te gaan. De B650-serie is trouwens nog goedkoper: is er een reden om toch voor de X670 te gaan, of is een B650-moederbord ook een goed alternatief?

En als de prestaties tussen de 6700XT en 6750XT gelijkwaardig zijn, maar het stroomverbruik 50W minder is voor de 6700XT, dan is de keuze inderdaad makkelijk.

Dank je!

[Edit] Ik zag in een ander topic dat de Kingston KC3000 4TB werd aangeraden: goedkoper dan degene die ik had gekozen, en hij komt uitstekend uit de testen. Dit klinkt als een goede 4TB-SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door monnikje op 30-03-2023 17:01 ]

Pagina: 1