Hallo tweakers,
Zeven jaar geleden had ik in dit topic jullie hulp ingeroepen bij het samenstellen van een nieuwe desktop. Het feit dat zeven jaar later mijn systeem nog steeds goed draait, laat denk ik wel zien dat het een kei van een systeem geworden was. Het enige component dat ik in de loop van de tijd heb vervangen, is mijn koptelefoon, omdat ik daar per ongeluk op heb gestaan. Omdat in de loop van de tijd mijn eisen aan mijn systeem echter zwaarder zijn geworden, ik het afgelopen jaar wat crashes heb gehad en dus denk dat ik het komende jaar waarschijnlijk toch wat onderdelen zal moeten vervangen en ik nu een financiële meevaller heb gehad, wil ik mijn systeem een goede upgrade geven, zodat ik hopelijk weer zeven jaar voort kan voordat ik na hoef te denken over een volgende upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een multitasker in hart en nieren. Terwijl m'n chrome 150+ tabs in meerdere windows open heeft staan, draait een grand strategy game zoals Stellaris met vrij zware settings (voor wie de game kent: in mijn meest recente potje had ik 67k pops in mijn empire) en ben ik in Lightroom een paar duizend foto's aan het bewerken, met op de achtergrond Dropbox, pCloud en OneDrive die m'n gegevens naar de cloud aan het pompen zijn. En dan heb ik nog een zooitje kleinere programma's zoals Telegram, Slack, Office en vast nog wat anders open staan. Ik weet het, ik zou misschien wat af kunnen sluiten. Maar nee, toch maar niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan een bedrag van rond de € 2.200,- exclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Natuurlijk is het leuk als het voor minder kan, maar als ik voor € 500,- meer een duidelijk beter systeem krijg, dan ga ik dat niet uit de weg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem:
Alle randapparatuur (monitoren, muis, muismat, toetsenbord, speakers, koptelefoon) doet het nog goed, en wil ik op dit moment niet vervangen. De behuizing is erg ruim en groot, dus wil ik ook hergebruiken, tenzij blijkt dat de nieuwe setup er echt niet in gaat passen (zeven jaar geleden bleek dat mijn nieuwe videokaart niet in mijn oude kast paste, vandaar dat ik deze behuizing toen had gehaald).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe processor, processorkoeler, moederbord, RAM, voeding (ik denk dat het verstandig is om bij deze upgrade ook maar gelijk een nieuwe voeding te halen), harde schijven (ze gaan nu al zeven jaar mee: ik denk dat het verstandig is om nu weer nieuwe erin te zetten, zodat ik weer jaren vooruit kan) en een nieuwe grafische kaart. Zie verder het lijstje hier onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien hoe goed mijn xeon-bak de afgelopen zeven jaar heeft gedraaid, wil ik weer een xeon. Verder heb ik geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Duurzaamheid. Ik wil wederom componenten die heel lang meegaan. Het geluidsniveau en energiegebruik zijn van ondergeschikt belang.
Ga je overklokken?
Nee. Ik heb sinds mijn studietijd niet meer overgeklokt, en verwacht dat nu ook niet te doen. Ik wil heel simpel mijn systeem in elkaar zetten, het afstellen en er de komende zeven jaar niet meer aan hoeven te prutsen, precies wat ik met mijn huidige systeem heb gedaan.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn opzet vinden, en of jullie tips hebben waar het beter / handiger kan. Vorige keer kwamen jullie bijvoorbeeld met het idee om voor een xeon te gaan, wat voor mij de gouden tip bleek te zijn.
Verder heb ik nog deze vragen:
Zeven jaar geleden had ik in dit topic jullie hulp ingeroepen bij het samenstellen van een nieuwe desktop. Het feit dat zeven jaar later mijn systeem nog steeds goed draait, laat denk ik wel zien dat het een kei van een systeem geworden was. Het enige component dat ik in de loop van de tijd heb vervangen, is mijn koptelefoon, omdat ik daar per ongeluk op heb gestaan. Omdat in de loop van de tijd mijn eisen aan mijn systeem echter zwaarder zijn geworden, ik het afgelopen jaar wat crashes heb gehad en dus denk dat ik het komende jaar waarschijnlijk toch wat onderdelen zal moeten vervangen en ik nu een financiële meevaller heb gehad, wil ik mijn systeem een goede upgrade geven, zodat ik hopelijk weer zeven jaar voort kan voordat ik na hoef te denken over een volgende upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een multitasker in hart en nieren. Terwijl m'n chrome 150+ tabs in meerdere windows open heeft staan, draait een grand strategy game zoals Stellaris met vrij zware settings (voor wie de game kent: in mijn meest recente potje had ik 67k pops in mijn empire) en ben ik in Lightroom een paar duizend foto's aan het bewerken, met op de achtergrond Dropbox, pCloud en OneDrive die m'n gegevens naar de cloud aan het pompen zijn. En dan heb ik nog een zooitje kleinere programma's zoals Telegram, Slack, Office en vast nog wat anders open staan. Ik weet het, ik zou misschien wat af kunnen sluiten. Maar nee, toch maar niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan een bedrag van rond de € 2.200,- exclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf. Natuurlijk is het leuk als het voor minder kan, maar als ik voor € 500,- meer een duidelijk beter systeem krijg, dan ga ik dat niet uit de weg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed | € 355,74 | € 355,74 |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-H87-HD3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 0,- | € 0,- |
2 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 101,52 | € 203,04 |
2 | Interne harde schijven | WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Corsair Obsidian 650D | € 0,- | € 0,- |
2 | Monitoren | Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | PC speakersets | Edifier S730D | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S | € 53,91 | € 53,91 |
1 | Toetsenborden | Corsair Vengeance K90 (International English) | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Razer Deathadder 2013 | € 39,- | € 39,- |
1 | Muismatten | Steelseries QcK heavy | € 24,90 | € 24,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 75,04 | € 75,04 |
1 | Gaming headsets | Steelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition) | € 148,11 | € 148,11 |
1 | Voedingen | Cooler Master VS V650S | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial M500 2,5" 480GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 899,74 |
Alle randapparatuur (monitoren, muis, muismat, toetsenbord, speakers, koptelefoon) doet het nog goed, en wil ik op dit moment niet vervangen. De behuizing is erg ruim en groot, dus wil ik ook hergebruiken, tenzij blijkt dat de nieuwe setup er echt niet in gaat passen (zeven jaar geleden bleek dat mijn nieuwe videokaart niet in mijn oude kast paste, vandaar dat ik deze behuizing toen had gehaald).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe processor, processorkoeler, moederbord, RAM, voeding (ik denk dat het verstandig is om bij deze upgrade ook maar gelijk een nieuwe voeding te halen), harde schijven (ze gaan nu al zeven jaar mee: ik denk dat het verstandig is om nu weer nieuwe erin te zetten, zodat ik weer jaren vooruit kan) en een nieuwe grafische kaart. Zie verder het lijstje hier onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien hoe goed mijn xeon-bak de afgelopen zeven jaar heeft gedraaid, wil ik weer een xeon. Verder heb ik geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Duurzaamheid. Ik wil wederom componenten die heel lang meegaan. Het geluidsniveau en energiegebruik zijn van ondergeschikt belang.
Ga je overklokken?
Nee. Ik heb sinds mijn studietijd niet meer overgeklokt, en verwacht dat nu ook niet te doen. Ik wil heel simpel mijn systeem in elkaar zetten, het afstellen en er de komende zeven jaar niet meer aan hoeven te prutsen, precies wat ik met mijn huidige systeem heb gedaan.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn opzet vinden, en of jullie tips hebben waar het beter / handiger kan. Vorige keer kwamen jullie bijvoorbeeld met het idee om voor een xeon te gaan, wat voor mij de gouden tip bleek te zijn.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Xeon E-2236 Boxed | € 298,- | € 298,- |
1 | Moederborden | Asrock Rack C246 WS | € 249,- | € 249,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus OC | € 539,- | € 539,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf Pro, 8TB (ST8000NE001) | € 242,90 | € 242,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S Bruin | € 53,91 | € 53,91 |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX426C16FB3K4/128 | € 587,24 | € 587,24 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 650 - V2 - Full Modular | € 84,91 | € 84,91 |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN750 1TB (met heatsink) | € 159,90 | € 159,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.214,86 |
Verder heb ik nog deze vragen:
- Alles draait natuurlijk rond de keuze van de processor. Aangezien ik voor een xeon wil gaan, ben ik beperkt in het aantal moederborden dat ik kan gebruiken. De E-2236 ziet eruit als een goede keuze, maar ik sta helemaal open voor andere suggesties.
- Wat voor een videokaart zal ik nemen? Ik ben gezien het moederbord gebonden aan max PCI-e 3.0 x16, wat de meest recente generatie kaarten uitsluit. Niet alleen moet ik naar de specs kijken, maar ook naar of de kaarten nog verkrijgbaar zijn, en waar (ik heb namelijk geen zin om 6 weken op m'n kaart te moeten wachten zoals Xstra Digital Storage aangeeft bij alle kaarten die ik van ze bekijk). Ik heb nu de MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus OC geselecteerd mede vanwege de 6 GB VRAM, maar ik sta helemaal open voor andere suggesties, ook goedkopere.
- Qua SSD zit ik erg te twijfelen tussen de WD Black NVMe SN750 (met of zonder heatsink?) en de Samsung 970 Evo Plus. Op dit moment heb ik de WD met heatsink toegevoegd aangezien volgens de specs de Mean Time Between Failures hoger is bij de WD, en een heatsink mij beter lijkt voor de warmteafvoer en dus levensduur (en het is maar 24 euro duurder). Mijn vraag nu is dus: wat raden jullie aan? Maakt het lagere energieverbruik en de MTBF van de WD op de levensduur niet zoveel verschil dat de prestaties van de Samsung zwaarder zou wegen, of maakt het juist wel uit zodat de WD inderdaad beter bij mij past? En maakt de heatsink eigenlijk nog iets uit?
- Qua RAM twijfel ik tussen de Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M4A2666C16 en de HyperX Fury black HX426C16FB3K4/128. Van wat ik heb kunnen vinden, maakt het niet echt veel uit welke ik neem, dus ik heb nu de HyperX Fury toegevoegd. Of zouden jullie juist de Predator aanrader?
- Ik ben nu weer voor eenzelfde voeding gegaan (een opvolger van degene die ik nu heb): denken jullie dat ik met 650W goed zit, of raden jullie een zwaardere aan?