Hallo tweakers,
Ongeveer anderhalf jaar geleden overleed tijdens het schrijven van mijn scriptie mijn moederbord plotseling (later die maand overleed ook mijn oma, dus het was niet echt een denderende maand). Ik zat toen krap bij kas, maar moest wel iets hebben: als ik toen niet gedwongen was, had ik waarschijnlijk mijn vervanging uitgesteld tot ongeveer nu. In dit topic heb ik toen erg goed advies van jullie gehad. Gelukkig stond mijn scriptie in mijn dropboxfolder, en nadat ik mijn nieuwe spul had, wist ik het goed af te ronden (ik kreeg er uiteindelijk een 8 voor).
Nu zijn we een tijdje verder. Ik heb inmiddels een erg goede baan en wil nu eens een echte upgrade doen, in plaats van een gedwongen aankoop. Ook wil ik spul halen waar ik de komende jaren flink veel plezier van ga hebben: ik geef liever nu ietsje meer uit dan dat ik later met de gebakken peren zit.
Niet alleen mijn pc is aan vervanging toe, ook diverse randapparatuur. Sommige onderdelen zijn echt aan het einde van hun latijn (zoals mijn geluidsset), anderen verwacht ik nog wel lange tijd mee te kunnen nemen. Ik zal een overzicht geven van wat ik heb, en wat ik wil vervangen. Ook zal ik mijn complete werkplek moeten aanpassen (lees: ik wil een nieuw bureau maken).
Ik wil met dit pc-vervangproject in april beginnen. Dat is nog anderhalve à twee maand van nu verwijderd, maar aangezien ik in maart 3,5 week op vakantie ga en ik eigenlijk zo snel mogelijk na terugkomst aan de slag wil, maak ik nu alvast dit topic aan. Wie weet staat er de release van een bepaald goed component de komende twee maanden gepland waar ik geen weet van heb.
Goed, genoeg introductie: laat ik eens de verschillende hoofdstukjes die in een goed topic moeten staan afgaan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, schrijven, muziek luisteren, films kijken, browsen. Maar het liefst alles tegelijk: ik ben een multitasker in hart en nieren. Terwijl er in mijn browser 30+ tabs open staan (een aantal javaheavy), heb ik verschillende officecomponenten (Word, Excel) open staan, pruts ik af en toe wat in Gimp en speel ik een game. Ik weet dat het voor de pc een stuk makkelijker wordt wanneer ik eens wat afsluit, maar zo steek ik nu eenmaal niet in elkaar.
Games die ik voornamelijk speel: grand strategy spellen van Paradox (denk aan Europa Universalis IV en Crusader Kings II) en eens in de zoveel tijd op een lan een shooter.
Ik zit erover te denken om een 100GB of 200GB dropboxabonnement te nemen, zodat alle belangrijke data die ik heb (denk aan foto's, scriptie, opdrachten, geschreven verhalen etc.) ook goed veilig bewaard blijft. Mijn gratis dropboxaccount barst uit zijn voegen, en het hebben van meerdere clouddingen is niet ideaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief randapparatuur zit ik aan de € 3000,- te denken. Als het voor minder kan is dat mooi meegenomen, maar als het € 500,- meer wordt, so be it. Ik wil gewoon goed degelijk spul hebben waar ik de komende jaren wel mee vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier is een overzicht van mijn huidige systeem:
Opmerkingen:
Ik heb geen merkvoorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Duurzaamheid. Ik wil met de meeste componenten echt voor jaren geramd zitten. Waarschijnlijk zal ik over een aantal jaar wel weer een proc/mobo/koeler/ram-upgrade doen, en vast in de loop van de tijd een hdd vervangen, maar ik hoop toch met de rest een flinke tijd te mogen doen.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben dat niet van plan. Vroeger heb ik er wel eens mee geprutst, maar de afgelopen jaren laten zien dat ik er toch in de praktijk niets mee doe.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basiseisen aan mijn nieuwe systeem:
Opmerkingen en vragen over deze voorgestelde lijst:
Alvast erg bedankt!
Ongeveer anderhalf jaar geleden overleed tijdens het schrijven van mijn scriptie mijn moederbord plotseling (later die maand overleed ook mijn oma, dus het was niet echt een denderende maand). Ik zat toen krap bij kas, maar moest wel iets hebben: als ik toen niet gedwongen was, had ik waarschijnlijk mijn vervanging uitgesteld tot ongeveer nu. In dit topic heb ik toen erg goed advies van jullie gehad. Gelukkig stond mijn scriptie in mijn dropboxfolder, en nadat ik mijn nieuwe spul had, wist ik het goed af te ronden (ik kreeg er uiteindelijk een 8 voor).
Nu zijn we een tijdje verder. Ik heb inmiddels een erg goede baan en wil nu eens een echte upgrade doen, in plaats van een gedwongen aankoop. Ook wil ik spul halen waar ik de komende jaren flink veel plezier van ga hebben: ik geef liever nu ietsje meer uit dan dat ik later met de gebakken peren zit.
Niet alleen mijn pc is aan vervanging toe, ook diverse randapparatuur. Sommige onderdelen zijn echt aan het einde van hun latijn (zoals mijn geluidsset), anderen verwacht ik nog wel lange tijd mee te kunnen nemen. Ik zal een overzicht geven van wat ik heb, en wat ik wil vervangen. Ook zal ik mijn complete werkplek moeten aanpassen (lees: ik wil een nieuw bureau maken).
Ik wil met dit pc-vervangproject in april beginnen. Dat is nog anderhalve à twee maand van nu verwijderd, maar aangezien ik in maart 3,5 week op vakantie ga en ik eigenlijk zo snel mogelijk na terugkomst aan de slag wil, maak ik nu alvast dit topic aan. Wie weet staat er de release van een bepaald goed component de komende twee maanden gepland waar ik geen weet van heb.
Goed, genoeg introductie: laat ik eens de verschillende hoofdstukjes die in een goed topic moeten staan afgaan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, schrijven, muziek luisteren, films kijken, browsen. Maar het liefst alles tegelijk: ik ben een multitasker in hart en nieren. Terwijl er in mijn browser 30+ tabs open staan (een aantal javaheavy), heb ik verschillende officecomponenten (Word, Excel) open staan, pruts ik af en toe wat in Gimp en speel ik een game. Ik weet dat het voor de pc een stuk makkelijker wordt wanneer ik eens wat afsluit, maar zo steek ik nu eenmaal niet in elkaar.
Games die ik voornamelijk speel: grand strategy spellen van Paradox (denk aan Europa Universalis IV en Crusader Kings II) en eens in de zoveel tijd op een lan een shooter.
Ik zit erover te denken om een 100GB of 200GB dropboxabonnement te nemen, zodat alle belangrijke data die ik heb (denk aan foto's, scriptie, opdrachten, geschreven verhalen etc.) ook goed veilig bewaard blijft. Mijn gratis dropboxaccount barst uit zijn voegen, en het hebben van meerdere clouddingen is niet ideaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief randapparatuur zit ik aan de € 3000,- te denken. Als het voor minder kan is dat mooi meegenomen, maar als het € 500,- meer wordt, so be it. Ik wil gewoon goed degelijk spul hebben waar ik de komende jaren wel mee vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier is een overzicht van mijn huidige systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3450 Boxed | € 157,51 | € 157,51 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 50,90 | € 50,90 |
1 | Asus Radeon X1950 XTX 512MB DDR4 (PCI-e, 2xDVI ) EAX1950XTX/HTVDP/512M | € 0,- | € 0,- |
2 | Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB | € 0,- | € 0,- |
2 | WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | WD Raptor WD740ADFD, 73GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Iiyama ProLite E2475HDS Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 30,04 | € 30,04 |
1 | Corsair Vengeance K95 (International English) | € 127,50 | € 127,50 |
1 | Razer Lachesis | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 135,03 | € 135,03 |
1 | Cooler Master 600W iGreen Power | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 500,98 |
Opmerkingen:
- De grafische kaart is nu echt aan vervanging toe. Op zich doet hij het nog goed (een topproduct, dat was echt een wereldaankoop!), maar ik merk dat ik nu met spellen zoals EU4 problemen ondervind.
- Ik heb geen speakers gelist, want bijna al mijn speakers zijn stuk (van de drie dolbi surround sets die ik heb liggen, doet een speaker het nog maar).
- Ook staan mijn inmiddels al jaren niet meer werkende printer en de collectie niet-werkende scanners er niet op vermeld.
Ik heb geen merkvoorkeur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Duurzaamheid. Ik wil met de meeste componenten echt voor jaren geramd zitten. Waarschijnlijk zal ik over een aantal jaar wel weer een proc/mobo/koeler/ram-upgrade doen, en vast in de loop van de tijd een hdd vervangen, maar ik hoop toch met de rest een flinke tijd te mogen doen.
Ga je overklokken?
Nee, ik ben dat niet van plan. Vroeger heb ik er wel eens mee geprutst, maar de afgelopen jaren laten zien dat ik er toch in de praktijk niets mee doe.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basiseisen aan mijn nieuwe systeem:
- Ik moet goed kunnen multitasken.
- Ik heb een groot desktopoppervlak nodig: ik wil minimaal twee 24" monitoren, maar zit zwaar aan de 29" te denken.
- De nieuwe grafische kaart (misschien zelfs twee?) moet van een vergelijkbare kwaliteit zijn als mijn radeon 1950xtx toentertijd was, die zeven jaar na aanschaf eigenlijk nog heel goed mee kan (pas nu merk ik dat er games zijn die hij niet meer trekt).
- Gezien de ruimte in mijn kamer en de problemen die ik heb met het plaatsen van de achterste boxen, heb ik liever een zeer goede 2.1-set dan een redelijke 5.1-set.
- Mijn huidige mechanische toetsenbord voldoet nog perfect en ook mijn muis is nog uitstekend. Ik mis echter een goede muismat, wat nu verholpen moet worden.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 194,50 | € 194,50 |
1 | Asus Z87-A | € 112,95 | € 112,95 |
1 | Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X (Battlefield 4 Edition) | € 517,50 | € 517,50 |
2 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 133,95 | € 267,90 |
2 | Dell Ultrasharp U2913WM Zwart | € 402,- | € 804,- |
1 | Edifier S730D | € 384,85 | € 384,85 |
1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 36,50 | € 36,50 |
1 | Steelseries QcK heavy | € 19,- | € 19,- |
1 | Seasonic M12II 620W | € 61,- | € 61,- |
1 | Crucial 2.5" M500 960GB | € 363,04 | € 363,04 |
1 | Epson Workforce WF-3540DTWF | € 141,- | € 141,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.902,24 |
Opmerkingen en vragen over deze voorgestelde lijst:
- Processor: ik heb nu een i5 neergezet, want van wat ik heb gelezen is het verschil tussen de i5 en de i7 niet zo groot. Is het het waard om € 90 extra uit te geven voor een i7? Ik heb mijn twijfels, maar ik hoor graag jullie mening daarover.
- Moederbord: wat denken jullie... is de Asrock die ik anderhalf jaar geleden had gehaald nog goed genoeg, of is het beter de bbg te volgen en de asus te halen?
- Koeler: eerlijk gezegd wil ik nu toch weer een normale desktopkoeler. Ik heb het advies uit de bbg van januari overgenomen, wat denk ik goed genoeg is, zeker gezien ik niet ga overclocken.
- Grafische kaart: Toentertijd ben ik voor de xtx-variant van de radeon 1950 gegaan, en heb daar nooit spijt van gehad. Van wat ik lees is de R9 290-serie nu zo'n beetje het beste wat er te krijgen is (uiteraard met de verbeterde koeling). Nu heb ik de X-versie opgenomen: benchmarks laten zien dat die inderdaad beter is dan de gewone versie. Wat vinden jullie, is de R9 290X de 1950xtx van deze tijd? (en oja, voor 5 euro meer wil ik best die battlefield 4 editie: misschien dat ik het zelf ga spelen, misschien dat ik de game aan iemand cadeau doe.)
- Harde schijven: Ik gebruik asociaal veel schijfruimte. Dat doe ik nu, dat heb ik altijd al gedaan. Mijn huidige capaciteit barst inmiddels alweer uit zijn voegen, en eerlijk gezegd gaan ze al een flinke tijd mee. Ik wil een ssd voor snelheid (waarbij ik gelijk rekening houd met dat ik in de toekomst best wel wat progjes installeer), en twee grote hdd's voor de algemene opslag. Ik kan uiteraard nog mijn oude 2TB-schijven ernaast blijven gebruiken tot ze echt op zijn.
- RAM: volgens mij heb ik anderhalf jaar geleden een zeer goede koop gedaan mijn mijn 16 GB. Niet alleen zijn de prijzen in de tussentijd flink gestegen, ook is het verschil tussen 16 en 32GB niet echt merkbaar van wat ik zo lees. Dus tenzij jullie met goede argumenten komen om toch mijn ram te vervangen, ga ik mijn reepjes gewoon hergebruiken.
- Voeding: vorige keer heb ik mijn voeding niet vervangen. Hoewel hij het nog goed doet, lijkt het mij - zeker nu ik toch een zak met geld over de balk ga smijten - verstandig om een goede nieuwe te halen. Ik laat me hierbij weer leiden door de bbg. Als jullie beter suggesties hebben voor een voeding, hoor ik het graag.
- Muismat: Ik wil nu eens een goede muismat. Met de steelserie zit ik denk ik wel goed: die komen er bij alle tests als beste uit. Ik zat nog even aan een razermat te denken, maar na het lezen van wat tegenvallende reviews ga ik gewoon voor de steelseries.
- Monitoren: Ik had lange tijd twee 24" monitoren, tot die beiden overleden (instortende boekenplanken zijn niet goed voor je monitoren). Een van de twee is door acer gerepareerd, maar na een paar jaar hield hij er toch mee op. Ook toen zat ik krap bij kas, en kocht toen een goedkopere 24". Op zich een redelijke monitor, hoewel ik niet tevreden ben over de voet. Op mijn werk werk ik weer met twee 24"-en, en ik mis dit thuis toch wel weer erg. Dus ik wil minstens weer twee 24"-en hebben. Maar als ik dan toch bezig ben, kan ik gelijk een stapje groter denken. Vandaar dat ik bij deze twee 29"-en uit kom. Ik lees erg goede reviews over deze serie van Dell.
- Speakers: zoals gezegd wil ik liever een goede 2.1-set dat een redelijke 5.1-set. Over edifier heb ik goede reviews gelezen. Wat is jullie ervaring? Is dit een goede investering? De beste geluidsset die ik ooit heb gekocht, was een 5.1-set van Creative uit... ik dacht 1998. Die set heeft het zeker 10 jaar probleemloos gedaan, en kreeg pas de laatste 6 jaar kuren (tot er nu amper wat meer van werkt). Ik heb de afgelopen jaren wat andere setjes her en der gekregen, maar dat was het allemaal net niet, met als gevolg dat ik een rij subwoofers als bijzettafeltje gebruik en nog een werkende speaker heb van de 15 die ik heb liggen.
- Printer/scanner combo: echt vaak print ik niet, maar af en toe moet ik wel wat uit kunnen spugen, of kunnen scannen. Voor weinig gebruik is een inktjet beter dan een laserprinter. Na wat reviews te hebben gelezen kwam deze epson er goed uit, maar als jullie een betere suggestie hebben, hoor ik het graag.
Alvast erg bedankt!