[Aankoopadvies] Nieuwe desktop rond de € 3000,- Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Hallo tweakers,

Ongeveer anderhalf jaar geleden overleed tijdens het schrijven van mijn scriptie mijn moederbord plotseling (later die maand overleed ook mijn oma, dus het was niet echt een denderende maand). Ik zat toen krap bij kas, maar moest wel iets hebben: als ik toen niet gedwongen was, had ik waarschijnlijk mijn vervanging uitgesteld tot ongeveer nu. In dit topic heb ik toen erg goed advies van jullie gehad. Gelukkig stond mijn scriptie in mijn dropboxfolder, en nadat ik mijn nieuwe spul had, wist ik het goed af te ronden (ik kreeg er uiteindelijk een 8 voor).

Nu zijn we een tijdje verder. Ik heb inmiddels een erg goede baan en wil nu eens een echte upgrade doen, in plaats van een gedwongen aankoop. Ook wil ik spul halen waar ik de komende jaren flink veel plezier van ga hebben: ik geef liever nu ietsje meer uit dan dat ik later met de gebakken peren zit.

Niet alleen mijn pc is aan vervanging toe, ook diverse randapparatuur. Sommige onderdelen zijn echt aan het einde van hun latijn (zoals mijn geluidsset), anderen verwacht ik nog wel lange tijd mee te kunnen nemen. Ik zal een overzicht geven van wat ik heb, en wat ik wil vervangen. Ook zal ik mijn complete werkplek moeten aanpassen (lees: ik wil een nieuw bureau maken).

Ik wil met dit pc-vervangproject in april beginnen. Dat is nog anderhalve à twee maand van nu verwijderd, maar aangezien ik in maart 3,5 week op vakantie ga en ik eigenlijk zo snel mogelijk na terugkomst aan de slag wil, maak ik nu alvast dit topic aan. Wie weet staat er de release van een bepaald goed component de komende twee maanden gepland waar ik geen weet van heb.

Goed, genoeg introductie: laat ik eens de verschillende hoofdstukjes die in een goed topic moeten staan afgaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, schrijven, muziek luisteren, films kijken, browsen. Maar het liefst alles tegelijk: ik ben een multitasker in hart en nieren. Terwijl er in mijn browser 30+ tabs open staan (een aantal javaheavy), heb ik verschillende officecomponenten (Word, Excel) open staan, pruts ik af en toe wat in Gimp en speel ik een game. Ik weet dat het voor de pc een stuk makkelijker wordt wanneer ik eens wat afsluit, maar zo steek ik nu eenmaal niet in elkaar.
Games die ik voornamelijk speel: grand strategy spellen van Paradox (denk aan Europa Universalis IV en Crusader Kings II) en eens in de zoveel tijd op een lan een shooter.
Ik zit erover te denken om een 100GB of 200GB dropboxabonnement te nemen, zodat alle belangrijke data die ik heb (denk aan foto's, scriptie, opdrachten, geschreven verhalen etc.) ook goed veilig bewaard blijft. Mijn gratis dropboxaccount barst uit zijn voegen, en het hebben van meerdere clouddingen is niet ideaal.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief randapparatuur zit ik aan de € 3000,- te denken. Als het voor minder kan is dat mooi meegenomen, maar als het € 500,- meer wordt, so be it. Ik wil gewoon goed degelijk spul hebben waar ik de komende jaren wel mee vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier is een overzicht van mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 157,51€ 157,51
1ASRock B75 Pro3-M€ 50,90€ 50,90
1Asus Radeon X1950 XTX 512MB DDR4 (PCI-e, 2xDVI ) EAX1950XTX/HTVDP/512M€ 0,-€ 0,-
2Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
2WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Raptor WD740ADFD, 73GB€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2475HDS Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Corsair Vengeance K95 (International English)€ 127,50€ 127,50
1Razer Lachesis€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 135,03€ 135,03
1Cooler Master 600W iGreen Power€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,98

Opmerkingen:
  • De grafische kaart is nu echt aan vervanging toe. Op zich doet hij het nog goed (een topproduct, dat was echt een wereldaankoop!), maar ik merk dat ik nu met spellen zoals EU4 problemen ondervind.
  • Ik heb geen speakers gelist, want bijna al mijn speakers zijn stuk (van de drie dolbi surround sets die ik heb liggen, doet een speaker het nog maar).
  • Ook staan mijn inmiddels al jaren niet meer werkende printer en de collectie niet-werkende scanners er niet op vermeld.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb geen merkvoorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Duurzaamheid. Ik wil met de meeste componenten echt voor jaren geramd zitten. Waarschijnlijk zal ik over een aantal jaar wel weer een proc/mobo/koeler/ram-upgrade doen, en vast in de loop van de tijd een hdd vervangen, maar ik hoop toch met de rest een flinke tijd te mogen doen.

Ga je overklokken?
Nee, ik ben dat niet van plan. Vroeger heb ik er wel eens mee geprutst, maar de afgelopen jaren laten zien dat ik er toch in de praktijk niets mee doe.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basiseisen aan mijn nieuwe systeem:
  • Ik moet goed kunnen multitasken.
  • Ik heb een groot desktopoppervlak nodig: ik wil minimaal twee 24" monitoren, maar zit zwaar aan de 29" te denken.
  • De nieuwe grafische kaart (misschien zelfs twee?) moet van een vergelijkbare kwaliteit zijn als mijn radeon 1950xtx toentertijd was, die zeven jaar na aanschaf eigenlijk nog heel goed mee kan (pas nu merk ik dat er games zijn die hij niet meer trekt).
  • Gezien de ruimte in mijn kamer en de problemen die ik heb met het plaatsen van de achterste boxen, heb ik liever een zeer goede 2.1-set dan een redelijke 5.1-set.
  • Mijn huidige mechanische toetsenbord voldoet nog perfect en ook mijn muis is nog uitstekend. Ik mis echter een goede muismat, wat nu verholpen moet worden.
Voorgesteld nieuw systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,50€ 194,50
1Asus Z87-A€ 112,95€ 112,95
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X (Battlefield 4 Edition)€ 517,50€ 517,50
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 133,95€ 267,90
2Dell Ultrasharp U2913WM Zwart€ 402,-€ 804,-
1Edifier S730D€ 384,85€ 384,85
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Steelseries QcK heavy€ 19,-€ 19,-
1Seasonic M12II 620W€ 61,-€ 61,-
1Crucial 2.5" M500 960GB€ 363,04€ 363,04
1Epson Workforce WF-3540DTWF€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.902,24

Opmerkingen en vragen over deze voorgestelde lijst:
  • Processor: ik heb nu een i5 neergezet, want van wat ik heb gelezen is het verschil tussen de i5 en de i7 niet zo groot. Is het het waard om € 90 extra uit te geven voor een i7? Ik heb mijn twijfels, maar ik hoor graag jullie mening daarover.
  • Moederbord: wat denken jullie... is de Asrock die ik anderhalf jaar geleden had gehaald nog goed genoeg, of is het beter de bbg te volgen en de asus te halen?
  • Koeler: eerlijk gezegd wil ik nu toch weer een normale desktopkoeler. Ik heb het advies uit de bbg van januari overgenomen, wat denk ik goed genoeg is, zeker gezien ik niet ga overclocken.
  • Grafische kaart: Toentertijd ben ik voor de xtx-variant van de radeon 1950 gegaan, en heb daar nooit spijt van gehad. Van wat ik lees is de R9 290-serie nu zo'n beetje het beste wat er te krijgen is (uiteraard met de verbeterde koeling). Nu heb ik de X-versie opgenomen: benchmarks laten zien dat die inderdaad beter is dan de gewone versie. Wat vinden jullie, is de R9 290X de 1950xtx van deze tijd? (en oja, voor 5 euro meer wil ik best die battlefield 4 editie: misschien dat ik het zelf ga spelen, misschien dat ik de game aan iemand cadeau doe.)
  • Harde schijven: Ik gebruik asociaal veel schijfruimte. Dat doe ik nu, dat heb ik altijd al gedaan. Mijn huidige capaciteit barst inmiddels alweer uit zijn voegen, en eerlijk gezegd gaan ze al een flinke tijd mee. Ik wil een ssd voor snelheid (waarbij ik gelijk rekening houd met dat ik in de toekomst best wel wat progjes installeer), en twee grote hdd's voor de algemene opslag. Ik kan uiteraard nog mijn oude 2TB-schijven ernaast blijven gebruiken tot ze echt op zijn.
  • RAM: volgens mij heb ik anderhalf jaar geleden een zeer goede koop gedaan mijn mijn 16 GB. Niet alleen zijn de prijzen in de tussentijd flink gestegen, ook is het verschil tussen 16 en 32GB niet echt merkbaar van wat ik zo lees. Dus tenzij jullie met goede argumenten komen om toch mijn ram te vervangen, ga ik mijn reepjes gewoon hergebruiken.
  • Voeding: vorige keer heb ik mijn voeding niet vervangen. Hoewel hij het nog goed doet, lijkt het mij - zeker nu ik toch een zak met geld over de balk ga smijten - verstandig om een goede nieuwe te halen. Ik laat me hierbij weer leiden door de bbg. Als jullie beter suggesties hebben voor een voeding, hoor ik het graag.
  • Muismat: Ik wil nu eens een goede muismat. Met de steelserie zit ik denk ik wel goed: die komen er bij alle tests als beste uit. Ik zat nog even aan een razermat te denken, maar na het lezen van wat tegenvallende reviews ga ik gewoon voor de steelseries.
  • Monitoren: Ik had lange tijd twee 24" monitoren, tot die beiden overleden (instortende boekenplanken zijn niet goed voor je monitoren). Een van de twee is door acer gerepareerd, maar na een paar jaar hield hij er toch mee op. Ook toen zat ik krap bij kas, en kocht toen een goedkopere 24". Op zich een redelijke monitor, hoewel ik niet tevreden ben over de voet. Op mijn werk werk ik weer met twee 24"-en, en ik mis dit thuis toch wel weer erg. Dus ik wil minstens weer twee 24"-en hebben. Maar als ik dan toch bezig ben, kan ik gelijk een stapje groter denken. Vandaar dat ik bij deze twee 29"-en uit kom. Ik lees erg goede reviews over deze serie van Dell.
  • Speakers: zoals gezegd wil ik liever een goede 2.1-set dat een redelijke 5.1-set. Over edifier heb ik goede reviews gelezen. Wat is jullie ervaring? Is dit een goede investering? De beste geluidsset die ik ooit heb gekocht, was een 5.1-set van Creative uit... ik dacht 1998. Die set heeft het zeker 10 jaar probleemloos gedaan, en kreeg pas de laatste 6 jaar kuren (tot er nu amper wat meer van werkt). Ik heb de afgelopen jaren wat andere setjes her en der gekregen, maar dat was het allemaal net niet, met als gevolg dat ik een rij subwoofers als bijzettafeltje gebruik en nog een werkende speaker heb van de 15 die ik heb liggen.
  • Printer/scanner combo: echt vaak print ik niet, maar af en toe moet ik wel wat uit kunnen spugen, of kunnen scannen. Voor weinig gebruik is een inktjet beter dan een laserprinter. Na wat reviews te hebben gelezen kwam deze epson er goed uit, maar als jullie een betere suggestie hebben, hoor ik het graag.
Ik denk dat ik met dit systeem en met deze randapparatuur voor de komende jaren weer voort kan.

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:24
Nu is 20 euro op een budget van 3000 niet veel, maar als je toch niet gaat overklokken: pricewatch: Intel Core i5 4670 Boxed

Is gezien je storage woede een NAS niets? Scheelt je ook een hoop energie en stillere pc.
Zou gezien de nog redelijk in de kinderschoenen staande techniek ook een kleinere (=goedkopere) SSD pakken en deze eerder over 'n jaar vervangen dan nu een exemplaar te pakken waarmee je 5 jaar denkt te kunnen doen.

Verder heb je het over jaren vooruit kunnen, maar je huidige systeem is 'pas' 2 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
Ah, de 4670 ipv de 4670k. Dat is een goede, dank!

Op dit moment heb ik ongeveer 580 GB voor windows, geïnstalleerde progjes en games, en data die ik veilig wil hebben (denk aan foto's etc). Ik zat te denken aan de ssd op te delen in een paar partities: 80GB voor windows en een aantal progjes op de c-schijf, 200 GB voor een dropboxfolder voor mijn data en de rest voor games en andere meuk. Je hebt gelijk, een 500GB ssd zou dan op zich ook voldoende zijn.

Ik heb vroeger wel met aparte servers geprutst, maar ik ben erachter dat ik liever alles in een kast heb. Geen nas dus, ondanks de voordelen die het oplevert.

Alleen mijn mobo/proc/ram/koeler zijn 1,5 jaar oud, de rest is ouder (met als topper mijn grafische kaart: 7 jaar oud). Mijn ram neem ik mee naar dit systeem, mijn koeler ben ik nu niet tevreden over. Ik vraag me af of mijn mobo inderdaad vervangen moet worden, en mijn proc: ach, als ik toch bezig ben met een major upgrade, waarom niet ;). Ik was toen tenslotte gedwongen een aankoop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Ik kan niet over alles iets zeggen, maar een paar dingen wel:
  • CPU: i5 4670K heb je niet nodig als je niet gaat overklokken. Neem de Intel Core i5 4670 Boxed (zonder K dus) of eventueel een snelle Xeon zoals de Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed. Een Xeon is ongeveer gelijk aan een i7, maar dan zonder iGPU. Hyperthreading zou wel eens van pas kunnen komen voor je multitasking. ;)
  • Mobo: Als je niet gaat overklokken heb je niet zo'n duur moederbord nodig. Als je RAID gaat gebruiken (Wikipedia: Redundant array of independent disks), kan je een H87 bord nemen zoals bvb: Gigabyte GA-H87-HD3 of de goedkopere ASRock H87 Pro4. Ga je geen RAID gebruiken kan je nog goedkoper met een B85 bord. Je oud moederbord kan je niet hergebruiken met een nieuwe CPU.
  • GPU: Momenteel is de GTX 780 Ti de snelste kaart. Voor games als EU IV lijkt mij dat echter overdreven. Een GTX 780 of R9 290 lijkt mij daarom al meer dan genoeg. Een GPU kan je gemakkelijk na een paar jaar upgraden als je vindt dat hij te traag wordt.
  • HDD: HDD's zijn goed.
  • monitor: Als je van plan bent om twee schermen naast elkaar te gebruiken, lijkt een 16:9 of 16:10 formaat mij handiger dan 21:9. Zeker als je veel schrijft wil je ook wat hoogte hebben.
    bvb: 2x Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart Bovendien heeft een 27" 16:9 scherm meer oppervlakte dan een 29" 21:9 scherm. (311,5"² tov 304,5"²)
  • geluidsset: Van geluidsinstallaties ken ik niet zoveel, maar volgens mij hoeft het niet zo duur te zijn. ;) Verder wil je bij een dure geluidsset mss ook een geluidskaart om er iets aan te hebben.
  • CPU-koeler: Als je niet gaat overklokken heb je geen dure koeler nodig. Een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is dan bijvoorbeeld uitstekend.
  • RAM: je RAM kan je zeker hergebruiken.
  • PSU: voeding is goed, maar als je veel op de computer werkt, is een efficiëntere gold voeding wss wel de moeite. bvb: Cooler Master VS V550S of voor GTX 780 Ti, R9 290 of 290X: Cooler Master VS V650S (550W is ook genoeg, maar efficiëntie zal iets beter zijn bij een iets zwaardere voeding)*
  • SSD: De meeste mensen komen met een goede 200GB toe als SSD. Ik denk dus dat jij met 480 wel moet toekomen. Crucial 2.5" M500 480GB. Een aparte windows partitie maken raad ik af. Ik heb dat eens gedaan en op den duur was die te klein. ;)
    Let gewoon een beetje op met wat je wel en niet op de SSD zet. Heel veel games hebben bijvoorbeeld totaal geen nut van een SSD. (ik vermoed dat bijvoorbeeld EU IV daar niets aan heeft)
    Een SSD zou ik niet gebruiken als veilige opslag. Een SSD is misschien iets robuuster dan een HDD, maar een HDD waarschuwt je meestal voordat hij kapot gaat zodat je tijd hebt om je data over te zetten. Een SSD kan plotseling kapot gaan en dan ben je je data gewoon kwijt.
  • behuizing: Wat ik mis in je lijst is een behuizing?
*verbruik zal onder load ongeveer 400W zijn en optimale efficiëntie van voeding ligt rond de 50% belasting.

[ Voor 5% gewijzigd door Robbedem op 21-02-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is het niet zo dat het opdelen van een SSD in partities wordt afgeraden? Wellicht dat dit inmiddels achterhaald is, of slechts nog voor bepaalde types geldt, maar wellicht kun je er iets mee.

Daarnaast zijn de 29"Dell schermen 21:9 schermen, dus érg breed! Misschien wel heel fijn voor jouw multitask obsessie ;), maar misschien wel onaangenaam breed, ik weet het niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Maar een lomp grote SSD is echt alleen kostenverhogend. Twee 29" schermen is leuk voor de patsfactor, maar je schiet er niet veel mee op. 3x24" is dan veel fijner. En ik zou eens naar een NAS kijken voor je data. Synology of Qnap zijn wel de beste.

Je budget is wel lekker, maar het hoeft niet op zou ik zeggen. De SSD, GPU en schermen komen erg over 'omdat het kan', terwijl een upgrade van de GPU over 2 jaar veel efficiënter is.

Je systeem is pas krap anderhalf jaar oud, verwacht niet een te grote jump in performance. Ik zou eerlijk gezegd upgraden en de rest van het geld in je zak houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
eens met Sjon: die processor is nauwelijks sneller dan die die je nu hebt. En als je nu met een 1950 werkt is een R7 250 al een enorme verbetering dus meer dan een 270 kopen is zonde van je geld. Zo'n grote ssd ;ijkt mij overkill en een 2.1 setje van een kleine 400 euro al helemaal

edit> en wat wil je precies met twee 21:9 monitoren doen? Boven of naast elkaar?

[ Voor 12% gewijzigd door Rrob op 21-02-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou gaan voor een GPU (770 of 290), SSD van 250-500 GB, (games op een bestaande grote schijf) en een Synology met 2x WD 4TB Red. Data op de Synology, games e.d. op de 2TB schijf die je al hebt, OS en programma's op de SSD.

Ik zou tevens een laserprinter nemen, inkjet dingen zijn echt ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 19:44
Als ik kijk naar de componenten die je nog hebt liggen en wat je ermee wil gaan doen, denk ik dat je aardig wat zaken kan hergebruiken. Laat ik het even opsplitsen in wat sub-lijstjes;

The Machine
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 0€ 0
1ASRock B75 Pro3-M€ 0€ 0
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 291,99€ 291,99
1WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 652€ 82,99€ 82,99
1Noctua NH-U12S€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance K95 (International English)€ 0€ 0
1Razer Lachesis€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 0€ 0
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial 2.5" M500 480GB€ 223,03€ 223,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,91

Ik zal de keuzes ook even toelichten:
  • CPU/Mobo: volstaat ruimschoots voor de bezigheden die jij wil doen, ook voor multitasken. Bovendien is het prestatieverschil tussen SB en IB niet zo heel groot. Dan lijkt me een upgrade naar Broadwell of de generatie dáárna zinvoller i.v.m. nieuwe implementaties die die met zich mee gaan brengen (DDR4, SATA-Express etc.)
  • GPU: je doet geen grafisch intensieve zaken. Dan is eigenlijk de GTX770 nog steeds een enorme overkill, maar zit je uiteraard heel veilig naar de toekomst
  • HDD's: kunnen gewoon meegenomen worden, toevoegen kan ook altijd, maar dan zou ik toch echt wel naar een NAS gaan kijken. Die kunnen tegenwoordig heel compact zijn en zeer gebruiksvriendelijk. Ook Dropbox is niet heiligmakend qua veiligheid van opslag.
  • Behuizing: goede performer volgens deze reviews, alternatieven zijn de Fractal Design Define R4, de Corsair 750D of 330R. Ook een µATX-formaat is perfect doenbaar, maar dan moet je wel kijken naar de hoeveelheid HDD's die je erin kwijt kan
  • Koeler: zeker als je niet gaat overklokken is deze koeler ook overkill, maar ben je wel verzekerd van een top-notch performance en een uitstekende service - ik heb deze koeler geselecteerd met duurzaamheid in het achterhoofd
  • Voeding: meer dan 550W ga je nooit trekken, tenzij je ooit naar SLI/CrossFire gaat, maar dat denk ik niet. Ook deze component is gekozen met het oog op kwaliteit/duurzaamheid
  • SSD: in de voorgaande posts al voldoende toegelicht
Daarnaast heb je natuurlijk nog de randapparatuur. Wanneer je de schermen allemaal naast elkaar zet, zou ik opteren voor 3x23" of 2x27" door het beeldformaat. Indien je echter via VESA-bevestigingen 2x29" boven elkaar kan hangen, lijkt me dat ook wel een formidabele set-up. Over de overige hardware kan ik niet echt uitspraken doen, aangezien geluid en/of printers/scanners niet echt mijn ding zijn. Wel zou ik eens nakijken of het voor een geluidsset van dergelijke prijs niet de moeite is om te investeren in een geluidskaart.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
Dank allen! Dit is precies de reden dat ik weer een topic aanmaak :).

Hier is een nieuw lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed€ 237,80€ 237,80
1ASRock H87 Pro4€ 67,75€ 67,75
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 390,-€ 390,-
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 133,95€ 267,90
2Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 462,05€ 924,10
1Edifier S730D€ 384,85€ 384,85
1Noctua NH-U12S€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master VS V650S€ 84,95€ 84,95
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,-€ 59,-
1Crucial 2.5" M500 480GB€ 223,03€ 223,03
1Epson Workforce WF-3540DTWF€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.850,33

Opmerkingen:
  • Mobo/proc: Ik heb nu even Robbedems xeon-voorstel opgenomen. Dat is iets waar ik totaal niet aan gedacht heb, en waar ik nog wat meer over moet gaan lezen. Als de xeon inderdaad zoveel beter is voor multitasken, zou dat een zeer goede processor voor mij zijn. Het niet-vervangen van de proc en mobo is inderdaad ook een optie. Wanneer gaat de broadwell naar verwachting op de markt komen?
  • Grafische kaart: Ok, ik ga een tandje lager, naar de R9 290. Vorige keer heeft een high-endkaart mij geen windeieren gelegd, dus ik wil weer in dat segment gaan zitten.
  • SSD: Ok, geen partities, en geen grote. Ik dacht nu aan een 120 voor mijn Windowsinstallatie, en een 480 voor de overige meuk.
  • Behuizing: Ik heb een goede behuizing die al een flinke tijd meegaat, en eerlijk gezegd ook nu nog wel mee kan.
  • Monitoren: Zowel Robbedem al/s Aertsvijand suggereren beiden een 2x27" setup: gezien het grotere oppervlak, en inderdaad een grotere hoogte, volg ik jullie advies.
  • Koeler: ik volg Aertsvijand nu even hierin, of is het toch beter voor de Gelid te gaan?
  • Voeding: ik heb nu de cooler master toegevoegd, of denken jullie dat de seasonic een beter optie is?
  • Geluidsset: goede boxen zijn duur, maar is deze set inderdaad zijn geld waard? Ik heb in 1998 515 gulden voor mijn 5.1-set van creative betaald (tegenwoordig zou je denk ik de gulden door de euro kunnen vervangen), en daar heb ik zeker tien jaar plezier van gehad. Ik wil dus best wel wat uitgeven, als dat het waard is. En een goede geluidskaart erbij... dat is inderdaad een optie. Ik moet nog kijken wat dan een goede optie zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik ben het eigenlijk wel met Aertsvijand eens. De processor die je nu hebt is echt nog een prima ding en hoef je niet te vervagen, evenals je moederbord. Een 480GB SSD lijkt mij ook ruim zat, en anders dan zet je er nog een 3TB HDD naast. Ik denk niet dat je 960GB aan programma's hebt.

Voor de games die jij speelt heb je ook niet een hele monster gpu nodig, ik denk dat je al meer dan genoeg hebt aan een r9 280X, dat is al een enorme vooruitgang op wat je nu hebt. Het voordeel van een 280X tov een 770 is dat de 280x 3gb vram heeft met een 384bits bus, dus 2x2560x1440 moet lukken daarmee. Je kan ongeveer 1500,- besparen door niet een heel nieuw systeem te kopen, maar oude spullen mee te nemen en niet overkill stuff kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door peakrever op 21-02-2014 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Je lijstje ziet er al een stuk beter uit. ;)
  • GPU: R9 290 is idd overkill voor wat je er nu mee gaat doen, maar als je graag een high-end GPU hebt, is dat wel een goede.
  • geluidsset: ken ik niet veel van, maar deze is populair: Logitech Speaker System Z623
    Degene die je nu hebt is ook populair, ik vermoed omdat die een groter vermogen heeft, wat leuk is voor feestjes enzo (heeft ook afstandsbediening), maar ik denk niet dat je van plan bent om die op die manier te gebruiken?
  • koeler: De Noctua NH U12S is een goede koeler, maar je hebt die niet nodig als je niet gaat overklokken. Tenzij mss als je een heel stil systeem wilt, maar dan moet je al je andere componenten daar ook op afstemmen of het gaat even luid blijven. (HDD's, fans van de behuizing, GPU, voeding maken ook lawaai)
  • SSD: Het is niet nodig om een aparte te nemen voor je OS. Je kan dat allemaal via één SSD doen. (een SSD kan tegelijkertijd verschillende plaatsen data raadplegen, terwijl een HDD heel de tijd heen en weer moet tussen data)
    Als je het sneller wilt, kan je wel twee even grote SSD's in RAID zetten. (RAID 0 => sneller schrijven en lezen, alle opslag is beschikbaar, als één van beide faalt ben je alles kwijt. RAID 1 => enkel sneller lezen, helft opslag is beschikbaar, er kan er één falen zonder dataverlies)
  • behuizing:welke heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tegenwoordig zijn stock intel koelers vrij goed en stil. Anders ga je eerst voor een deel upgrade van SSD, GPU en de rest. CPU, MB, PSU en RAM is in principe goed zat en kan je altijd nog doen.

Ik zou geen SSD kopen onder de 250 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
monnikje schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:44:
• Grafische kaart: Ok, ik ga een tandje lager, naar de R9 290. Vorige keer heeft een high-endkaart mij geen windeieren gelegd, dus ik wil weer in dat segment gaan zitten.
• Geluidsset: goede boxen zijn duur, maar is deze set inderdaad zijn geld waard? Ik heb in 1998 515 gulden voor mijn 5.1-set van creative betaald (tegenwoordig zou je denk ik de gulden door de euro kunnen vervangen), en daar heb ik zeker tien jaar plezier van gehad. Ik wil dus best wel wat uitgeven, als dat het waard is. En een goede geluidskaart erbij... dat is inderdaad een optie. Ik moet nog kijken wat dan een goede optie zal zijn.
Je bent zo te zien nogal blij met je dure keuzes uit het verleden en dat is niet onbegrijpelijk. Maar ik hoop dat je zelf ook inziet dat je dat niet kúnt weten of dat wel de beste keuzes waren simpelweg omdat je niet ook de andere hebt gehad.

Om bovenstaande quotes als voorbeeld te nemen:
- het zou best kunnen dat je met de aanschaf van een videokaart voor de helft van de prijs en een nieuwe kaart van de tweede helft na (bv)3 jaar je gemiddeld een veel betere game ervaring zou heben. Zeker aangezien je vrij lang met je hardware doet is dat behoorlijk aannemelijk.
- misschien had je van een veel goedkoper geluidssetje wel net zo lang net zo veel plezier gehad. Boxen gaan over het algemeen jaren mee, ook goedkope(re)

Mijn advies: koop een 240G ssd, een videokaart van ca €250 en een paar hd's als ze nu echt vol zitten. Kijk bij de randapparatuur goed of boxjes van €100 niet net zo goed klinken en of die printer echt beter is dan een die half zo duur is.

En over die monitoren: ik gebruik maar 1 scherm dus heb er geen verstand van maar ik vond de optie van 3x24" (1920*1200 voor de hoogte) ook wel goed klinken dan heb je niet zo'n rand precies in het midden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-09 14:01
pricewatch: Trust Tytan 2.1 (19019) (EU-model)
Ik heb deze al een jaar en het geluid is geweldig, komt bijna evenveel watt uit als jouw 380 euro systeem.
Geluidskwaliteit en vooral de bass niks op aan te merken en dat voor een lage prijs. Ze staan vaak in winkels als display om uit te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:40
Matthijs240 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:23:
pricewatch: Trust Tytan 2.1 (19019) (EU-model)
Ik heb deze al een jaar en het geluid is geweldig, komt bijna evenveel watt uit als jouw 380 euro systeem.
Geluidskwaliteit en vooral de bass niks op aan te merken en dat voor een lage prijs. Ze staan vaak in winkels als display om uit te proberen
Trust staat er bekend om dat het nou niet echt bouwkwaliteit is waar je van staat te springen, en met zo'n budget kan je ook wel naar wat betere speakers kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzyThaMan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
Speakers zou ik altijd voor Logitech gaan. Top speakers voor een mooie prijs. Je hebt een mooi 5.1 systeem voor +/- 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je toch geld stuk wilt slaan, waarom geen stereo versterker of een 5.1 receiver met twee goede boekenplankspeakers. Kost niet eens zoveel meer dan wat TS voorstelt en geeft vele malen beter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
Never trust a Trust. En ik wil niet voor een 5.1-set gaan, maar echt voor een 2.1. De speakers van de edifiers hebben houten cases, en de basspeaker is meer solide dan die van de logitech. Ik weet nog niet het grote kwaliteitsverschil qua geluid tussen de s330, s530 en s730. Voor het vermogen doe ik het inderdaad niet: geen discoparty in mijn kamer ;).

Senor Sjon, dat klinkt ook als een goed idee. Heb je toevallig suggesties van wat redelijke boekenplankspeakers in die prijsklasse zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem een platte tv scherm, is veel goedkoper en groter. kan je ook veel meer mee.
en als je wat over houdt mag je het op mijn rekening zetten :P >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 11:53:
neem een platte tv scherm, is veel goedkoper en groter. kan je ook veel meer mee.
en als je wat over houdt mag je het op mijn rekening zetten :P >:)
Wat is dit nou weer voor een vage opmerking? Een platte TV, dat kan heel veel zijn die heb je al vanaf 300 euro, maar dan zit je met een 1080p scherm op 32" niet echt scherp ofzo.. Sorry, maar deze reactie van jouw slaat echt nergens op en is compleet off-topic. Ook omdat het topic al een week oud is..
Pagina: 1