Hallo tweakers,
Deze week heeft mijn pc de kolder gekregen: soms wil hij niet meer opstarten, soms crasht hij binnen een paar minuten na het opstarten, en los daarvan is de audio-uitgang van het moederbord al een tijdje half dood. Dat laatst kon ik nog wel even mee leven, maar dat mijn pc soms niet meer opstart en nu zeer regelmatig crasht is iets wat ik op dit moment niet kan hebben: ik ben nu hard bezig met mijn scriptie, en wil daar uiteraard snel mee verder.
Laat ik eerst de specificaties van mijn huidige systeem geven:
Budget
300 euro
Wat er vervangen moet worden
Waarschijnlijk is het moederbord stervende. Met het vervangen van het moederbord gaan uiteraard ook een nieuwe processor (+koeler) en nieuw ram gepaard. Mijn eisen zijn niet hoog (gezien het feit dat ik met dit vijf jaar oude systeem nog eigenlijk best tevreden was), maar als ik nu toch iets nieuws wil kopen, wil ik wel iets goeds hebben waar ik weer voorlopig mee voort kan.
Eisen
Ik wil de rest van mijn pc nog gewoon kunnen hergebruiken. Mijn videokaart vervang ik ooit nog wel een keer, wanneer ik daar geld voor heb. Verder wil ik ook mijn huidige harde schijven kunnen gebruiken. Verder wil ik de komende paar jaar gebakken zitten. Dus ik wil een mobo/ram/proc die goed presteren onder intensief gebruik en de komende jaren nog meegaan.
Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn pc heb gekocht, dus ik ben er een beetje uit met wat er allemaal nu hot en goed is. En aangezien ik wegens mijn scriptie toch wel snel de boel vervangen wil hebben, roep ik jullie hulp in.
Best Buy Guide
Ik heb gekeken naar het basis gamesysteem van de Best Buy Guide van afgelopen september, en zag daarin het volgende:
Alvast erg bedankt!
Deze week heeft mijn pc de kolder gekregen: soms wil hij niet meer opstarten, soms crasht hij binnen een paar minuten na het opstarten, en los daarvan is de audio-uitgang van het moederbord al een tijdje half dood. Dat laatst kon ik nog wel even mee leven, maar dat mijn pc soms niet meer opstart en nu zeer regelmatig crasht is iets wat ik op dit moment niet kan hebben: ik ben nu hard bezig met mijn scriptie, en wil daar uiteraard snel mee verder.
Laat ik eerst de specificaties van mijn huidige systeem geven:
- Processor: Intel Core2 Duo E6600 @ 2.4 GHz
- Moederbord: Asus P5N-E SLI
- Ram: 4 GB, Kingston HyperX DDR2 800MHz PC2-6400, dual channel
- Grafische kaart: Radeon X1950 XTX, memory size 512 MB
- Harde schijven: 2x Western Digital 2 TB SATA300 64B WD20EARS, plus 2x 500 GB SATA schijven in raid 0 (geen idee meer welke het zijn).
- Monitoren: 1x Iiyama Prolite E2475HDS en 1x HPvs19e (ik had ooit 2 24" schermen, maar dat is helaas nu niet meer het geval... ooit vervang ik die HP weer door een goede tweede 24" , maar niet nu).
- Voeding: Cooler Master 600W iGreen Power
- Multitasken. Ik heb zeer regelmatig verschillende programma' s tegelijk draaien.
- Tekstverwerken.
- Fotobewerking.
- Gamen (Games zoals Crusader Kings 2: dit soort games vragen veel berekeningen door de hoge complexiteit, vooral laat in het spel.)
- Ik gebruik mijn pc intensief, dus hij staat soms dagen achter elkaar aan, terwijl hij druk bezig is. Ik heb hem de afgelopen 5 jaar dan ook zeer intensief gebruikt! Geen wonder dat het moederbord nu op is.
Budget
300 euro
Wat er vervangen moet worden
Waarschijnlijk is het moederbord stervende. Met het vervangen van het moederbord gaan uiteraard ook een nieuwe processor (+koeler) en nieuw ram gepaard. Mijn eisen zijn niet hoog (gezien het feit dat ik met dit vijf jaar oude systeem nog eigenlijk best tevreden was), maar als ik nu toch iets nieuws wil kopen, wil ik wel iets goeds hebben waar ik weer voorlopig mee voort kan.
Eisen
Ik wil de rest van mijn pc nog gewoon kunnen hergebruiken. Mijn videokaart vervang ik ooit nog wel een keer, wanneer ik daar geld voor heb. Verder wil ik ook mijn huidige harde schijven kunnen gebruiken. Verder wil ik de komende paar jaar gebakken zitten. Dus ik wil een mobo/ram/proc die goed presteren onder intensief gebruik en de komende jaren nog meegaan.
Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn pc heb gekocht, dus ik ben er een beetje uit met wat er allemaal nu hot en goed is. En aangezien ik wegens mijn scriptie toch wel snel de boel vervangen wil hebben, roep ik jullie hulp in.
Best Buy Guide
Ik heb gekeken naar het basis gamesysteem van de Best Buy Guide van afgelopen september, en zag daarin het volgende:
- Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition (83,70)
- Koeler: Cooler Master Hyper 212 EVO (25,95)
- Moederbord: Asrock 970 Extreme3 (68,60)
- Ram: Corsair CMV8GX3M2A1333C9 (30,50)
- Het moederbord klinkt goed. Tenzij iemand een beter voorstel heeft, lijkt het me goed om de best buy guide hierin te volgen.
- Processor: Voor een tientje meer heb ik een AMD FX-4100 Black Edition. Is dit de moeite waard? Of raden jullie me een nog iets andere processor aan?
- Koeling: Ik heb tot nu altijd een Zalman gehad waar ik tevreden over was, maar ik sta open voor welke koeler dan ook. Wat denken jullie? De Cooler Master uit de Guide, of een vergelijkbare Zalman?
- Ram: Ik denk dat de hoeveelheid ram die ik heb gezien de manier waarop ik mijn pc gebruik (veel programma's tegelijkertijd) een belangrijke factor is. Ik wil dus veel, goed en snel ram, en ik ben bereid hier wat extra' s aan uit te geven. Ik zag dat het moederbord maximaal 32 GB aan kan, maar dat is nu misschien een beetje teveel van het goede. Ik zat zelf aan 16 GB te denken. Wat denkt men van Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G? Dat zijn twee reepjes, dan zou ik er later nog twee bij kunnen plaatsen (indien dat nodig mocht zijn... Maar ach, toen ik mijn systeem 5 jaar geleden kocht had ik maar 2 GB ram, wat toen voldoende leek: later verdubbelde ik dat toch echt naar 4 GB).
Alvast erg bedankt!
[ Voor 1% gewijzigd door monnikje op 04-10-2012 11:34 . Reden: Voeding toegevoegd ]