[aankoopadvies] Vervanging moederbord, processor en ram Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07-2024
Hallo tweakers,

Deze week heeft mijn pc de kolder gekregen: soms wil hij niet meer opstarten, soms crasht hij binnen een paar minuten na het opstarten, en los daarvan is de audio-uitgang van het moederbord al een tijdje half dood. Dat laatst kon ik nog wel even mee leven, maar dat mijn pc soms niet meer opstart en nu zeer regelmatig crasht is iets wat ik op dit moment niet kan hebben: ik ben nu hard bezig met mijn scriptie, en wil daar uiteraard snel mee verder.

Laat ik eerst de specificaties van mijn huidige systeem geven:Wat doe ik zoal met mijn systeem?
  • Multitasken. Ik heb zeer regelmatig verschillende programma' s tegelijk draaien.
  • Tekstverwerken.
  • Fotobewerking.
  • Gamen (Games zoals Crusader Kings 2: dit soort games vragen veel berekeningen door de hoge complexiteit, vooral laat in het spel.)
  • Ik gebruik mijn pc intensief, dus hij staat soms dagen achter elkaar aan, terwijl hij druk bezig is. Ik heb hem de afgelopen 5 jaar dan ook zeer intensief gebruikt! Geen wonder dat het moederbord nu op is.
Ik was nog zeer tevreden over mijn systeem: na 5 jaar kon ik nog steeds alles doen op de pc wat ik wilde doen. Ja, de nieuwste games kon ik niet meer op de allerhoogste settings draaien, maar wat wil je met zo' n oud syteem. Als hij nu niet deze kuren had gekregen, had ik er gerust nog wel een jaartje mee doorgewerkt/gegamed.

Budget
300 euro

Wat er vervangen moet worden
Waarschijnlijk is het moederbord stervende. Met het vervangen van het moederbord gaan uiteraard ook een nieuwe processor (+koeler) en nieuw ram gepaard. Mijn eisen zijn niet hoog (gezien het feit dat ik met dit vijf jaar oude systeem nog eigenlijk best tevreden was), maar als ik nu toch iets nieuws wil kopen, wil ik wel iets goeds hebben waar ik weer voorlopig mee voort kan.

Eisen
Ik wil de rest van mijn pc nog gewoon kunnen hergebruiken. Mijn videokaart vervang ik ooit nog wel een keer, wanneer ik daar geld voor heb. Verder wil ik ook mijn huidige harde schijven kunnen gebruiken. Verder wil ik de komende paar jaar gebakken zitten. Dus ik wil een mobo/ram/proc die goed presteren onder intensief gebruik en de komende jaren nog meegaan.

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn pc heb gekocht, dus ik ben er een beetje uit met wat er allemaal nu hot en goed is. En aangezien ik wegens mijn scriptie toch wel snel de boel vervangen wil hebben, roep ik jullie hulp in.

Best Buy Guide
Ik heb gekeken naar het basis gamesysteem van de Best Buy Guide van afgelopen september, en zag daarin het volgende:Dat komt neer op een totaal van 209,15. Ik heb dus nog wel wat speling om wat zaken te verbeteren. Mijn gedachten:
  • Het moederbord klinkt goed. Tenzij iemand een beter voorstel heeft, lijkt het me goed om de best buy guide hierin te volgen.
  • Processor: Voor een tientje meer heb ik een AMD FX-4100 Black Edition. Is dit de moeite waard? Of raden jullie me een nog iets andere processor aan?
  • Koeling: Ik heb tot nu altijd een Zalman gehad waar ik tevreden over was, maar ik sta open voor welke koeler dan ook. Wat denken jullie? De Cooler Master uit de Guide, of een vergelijkbare Zalman?
  • Ram: Ik denk dat de hoeveelheid ram die ik heb gezien de manier waarop ik mijn pc gebruik (veel programma's tegelijkertijd) een belangrijke factor is. Ik wil dus veel, goed en snel ram, en ik ben bereid hier wat extra' s aan uit te geven. Ik zag dat het moederbord maximaal 32 GB aan kan, maar dat is nu misschien een beetje teveel van het goede. Ik zat zelf aan 16 GB te denken. Wat denkt men van Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G? Dat zijn twee reepjes, dan zou ik er later nog twee bij kunnen plaatsen (indien dat nodig mocht zijn... Maar ach, toen ik mijn systeem 5 jaar geleden kocht had ik maar 2 GB ram, wat toen voldoende leek: later verdubbelde ik dat toch echt naar 4 GB).
Ik hoor graag jullie mening, en sta open voor suggesties. Het liefst wil ik het voor het weekend bestellen, zodat ik de spullen eventueel zaterdag in huis heb en na het weekend weer met mijn scriptie aan de slag kan.

Alvast erg bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door monnikje op 04-10-2012 11:34 . Reden: Voeding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Op zich is de BBG altijd een goed uitgangspunt. Wat je hebt voorgesteld is dus gewoon prima (zeker voor wat je ermee wilt gaan doen). Echter als je budget 300 euro is zou ik overstappen naar een Intel platform.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M
pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed
pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Kom je zonder verzendkosten op minimaal 290 euro. Voor 300 euro een prima set. Er zijn in dit geval ook zaken waar je wat op kan besparen. B.v. het moederbord kan verwisseld worden met een B75 of H77 moederbord wanneer je de extra aansluitingen en opties van een Z77 niet nodig hebt (zeker aan te bevelen aangezien je niet gaat overklokken). Ook kun je het geheugen uit de BBG bestellen, loopt op 1.65V ipv 1.5, maar is wel een stukje goedkoper en nog steeds prima.

16GB geheugen zou ik nog niet in investeren, 8GB is al meer dan voldoende voor de taken die je beschrijft. Zoals je al aangaf is het geen moeite om op een later tijdstip wat geheugen bij te plaatsen. Waar je wat in kunt investeren is bijvoorbeeld een aftermarket koeler (hoeft geen topper te zijn aangezien je de cpu niet gaat overklokken) en die uit de BBG is prima. Ook zou ik nog eens kijken naar wat voor voeding je op dit moment hebt. Naast defect geraakte moederborden of geheugen is een brakke voeding ook vaak de oorzaak van een instabiel systeem. Een degelijke voeding (a-merk) van 400-500W is dan een goede aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
Ah, sorry, ik was vannacht inderdaad vergeten de voeding op te nemen. Dat heb ik nu gedaan: dat is een Cooler Master 600W iGreen Power. Deze heb ik later dan de rest aangeschaft (twee of drie jaar geleden).

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen de Intel i5 serie en de amd FX serie? Maakt het zo' n groot verschil qua prestaties/zuinigheid/levensduur dat ik beter voor een intel kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
monnikje schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:41:
Ah, sorry, ik was vannacht inderdaad vergeten de voeding op te nemen. Dat heb ik nu gedaan: dat is een Cooler Master 600W iGreen Power. Deze heb ik later dan de rest aangeschaft (twee of drie jaar geleden).

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen de Intel i5 serie en de amd FX serie? Maakt het zo' n groot verschil qua prestaties/zuinigheid/levensduur dat ik beter voor een intel kan gaan?
Levensduur is van beide prima, maar qua stroomverbruik en prestaties is Intel aan de bovenkant van de markt oppermachtig. Google eens op wat reviews/benchmarks en je zult de verschillen duidelijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 20:54
Met een i5 3450 kun je niet overklokken, en als je het bij één videokaart wilt laten (geen CrossFire of SLI) dan kun je het ook wel af met een bordje als deze: pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
Geheugen wat jaapsander aanraadt is prima. Hiermee kun je weer een eindje vooruit :) Mocht je ooit nog de videokaart willen vervangen is een andere voeding denk ik ook wel beter, je huidige voeding is behoorlijk oud.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
Bedankt, ik ben na het lezen van wat reviews ook tot de conclusie gekomen dat intel inderdaad een stuk beter is.

Ik kwam hier een handig overzichtje van beide genoemde moederborden tegen. De keuze voor het moederbord gaat nu tussen:
Asrock B75 Pro3-M
Asrock Z77 Pro4-M
Het verschil is twee tientjes, en voor zover ik kan zien voornamelijk de overklokbaarheid (en een paar kleine extra features). Aangezien ik inderdaad niet van plan ben te gaan overclocken neig ik naar de B75.

Voor de processor heb ik dus besloten voor Intel te gaan. De i5 3xxx serie komt goed uit de bus en valt binnen mijn prijsklasse. Hier is een lijstje:
Intel Core i5 3450 Boxed (3,1 GHz)
Intel Core i5 3470 Boxed (3,2 GHz)
Intel Core i5 3550 Boxed (3,3 GHz)
Intel Core i5 3570 Boxed (3,4 GHz)
Het grote verschil tussen deze vier - wat ik zo zie - is de kloksnelheid, en de prijs (het verschil tussen de 3450 en 3570 is ongeveer twee tientjes), precies wat ik op het moederbord zou besparen. Is het echt de moeite waard om voor de 3570 te gaan, of is het verschil tussen deze vier zo minimaal dat het eigenlijk niet zoveel uit maakt, zodat ik die twee tientjes ergens anders in kan stoppen?

Dan de koeler. Een goede koeler is eigenlijk wel belangrijk, aangezien het in de zomermaanden op mijn kamer helaas heel erg heet kan worden. In de Best Buy Guide wordt zowel bij het mainstream gamesysteem als het high-end gamesysteem (welke beiden met intels zijn uitgerust) de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 aangeraden. Ik zocht ter vergelijking naar wat vergelijkbare koelers. Een overzichtje:
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Zalman CNPS10X Optima
Het prijsverschil tussen de koelers is minimaal. Van wat ik zo las is de zalman naar verhouding erg luidruchtig. Volgens mij koelen ze alledrie wel goed. Hebben jullie een voorkeur/afkeur? IS het verstandig om de BEst Buy Guide hierin te volgen, of juist voor een van de andere twee te gaan? OF hebben jullie nog andere ideeen?

Ten slotte nog het RAM. Er is op beide moederborden plaats voor 4 reepjes. Het lijkt mij dus handig om er nu 2 in te plaatsen, met het oog op een latere uitbreiding. 8 of 16 GB? 8 is al een verdubbeling van wat ik nu heb en, zoals jullie al zeiden, genoeg voor wat ik wil doen. Maar aan de andere kant twijfel ik toch niet of ik al in een keer de stap naar 16 moet maken.
Hier is een lijstje met wat 8 GB mogelijkheden:
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
G.Skill F3-12800CL9D-8GBSK
Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)
En 16 GB mogelijkheden:
Corsair CMX16GX3M2A1600C11
Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
G.Skill Ares F3-1600C10D-16GAO
Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G
Is er een wezelijk verschil tussen de merken / welke raden jullie aan? Of hebben jullie nog andere suggesties?

De goedkoopste mogelijkheid uit de lijst:
Asrock B75 Pro3-M (62,21)
Intel Core i5 3450 Boxed (3,1 GHz) (168,95)
Zalman CNPS10X Optima (29,-)
Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX) (34,95)
Totaal: 295,11

De duurste mogelijkheid uit de lijst:
Asrock Z77 Pro4-M (81,70)
Intel Core i5 3570 Boxed (3,4 GHz) (188,95)
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B (32,95)
Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 (75,45)
Totaal: 379,05
Ik vind het niet erg om een paar tientjes boven budget te gaan zitten om een duidelijk beter systeem te krijgen, maar 79 euro (ex. bezorgkosten) wordt teveel van het goede.

Mijn huidige idee:
Asrock B75 Pro3-M (62,21)
Intel Core i5 3450 Boxed (3,1 GHz) (168,95)
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 (29,95) (omdat die in de best buy guide staat...)
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile (38,99) of Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 (75,45) (ik ben er nog niet over uit of ik 8 of 16 wil)
Totaal: 300,10 of 336,56
Met 8 GB kom ik wel heel erg mooi aan mijn budget.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, het helpt me enorm!

PS: is 2 tot 3 jaar al behoorlijk oud voor een voeding? In mijn ervaring gaan ze toch wel wat langer goed mee.

[ Voor 1% gewijzigd door monnikje op 04-10-2012 16:17 . Reden: een PS. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik denk dat je huidige idee met 8GB geheugen het beste is. Hiermee heb je een gebalanceerd systeem met genoeg kracht om weer een paar jaar mee te gaan. Ik blijf erbij dat 8GB voor normaal gebruik meer dan genoeg is. Daarom zou ik er alleen 16GB inzetten (ik bedoel hiermee 8GB bijprikken) wanneer 8GB te weinig gaat worden. Echter kun je (voor zover ik in de toekomst kan kijken) prima vooruit met 8GB.

Een kwaliteitsvoeding kan prima meer dan 3 jaar meegaan (helemaal bij niet extreme belasting). Echter maakt cooler master niet altijd even goede voedingen (de ene serie is een stuk minder dan de andere). Maar wanneer de voeding het nu nog prima doet (kun je testen in een ander systeem?) zal hij in het geupgrade systeem nog prima voldoen. Echter zou ik bij een instabiel systeem wel uit willen sluiten dat de voeding de boosdoener is voordat ik hem weer zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
jaapsander schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:29:
Ik denk dat je huidige idee met 8GB geheugen het beste is. Hiermee heb je een gebalanceerd systeem met genoeg kracht om weer een paar jaar mee te gaan. Ik blijf erbij dat 8GB voor normaal gebruik meer dan genoeg is. Daarom zou ik er alleen 16GB inzetten (ik bedoel hiermee 8GB bijprikken) wanneer 8GB te weinig gaat worden. Echter kun je (voor zover ik in de toekomst kan kijken) prima vooruit met 8GB.
Mocht je overigens het plan hebben om in de toekomst nog wel eens te gaan upgraden, dan kan het verstandig zijn om meteen al 16GB aan te schaffen. Vaak dat tegen de tijd dat je wilt gaan upgraden is dat type geheugen onbetaalbaar geworden; dan is het prettig als je het al in huis hebt. Als je nu kijkt wat een jaar of 2 geleden "standaard" geheugen was wat je voor een prikkie kon krijgen (meestal DDR2), betaal je nu aanzienlijk meer. 2x2GB DDR2 is al gauw 50 euro of meer... t.o.v. DDR3 is dat dus enorm duur geworden.
Een kwaliteitsvoeding kan prima meer dan 3 jaar meegaan (helemaal bij niet extreme belasting). Echter maakt cooler master niet altijd even goede voedingen (de ene serie is een stuk minder dan de andere). Maar wanneer de voeding het nu nog prima doet (kun je testen in een ander systeem?) zal hij in het geupgrade systeem nog prima voldoen. Echter zou ik bij een instabiel systeem wel uit willen sluiten dat de voeding de boosdoener is voordat ik hem weer zou gebruiken.
:Y mee eens. Nu ben ik hoe dan ook al voorstander van een voeding nooit tot de max belasten; altijd tot max 75%, en altijd kwalitatief goede voedingen kiezen. Het is een van de belangrijkste componenten van je systeem en is verdomde lastig om als boosdoener van storingen te identificeren. Zelf koop ik eigenlijk niet anders dan zalman-voedingen (wat overigens natuurlijk niet wil zeggen dat er geen andere prima merken te verkrijgen zijn), vanwege betrouwbaarheid, kwaliteit en het modulaire systeem dat op de betere uitvoeringen aanwezig is. Ben er altijd heel tevreden over geweest :Y

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
8GB of 16GB... pfoei, moeilijke beslissing. 8 GB zal misschien nu genoeg zijn, maar gezien hoeveel ik multitask is het misschien inderdaad verstandig om nu direct voor de 16GB oplosing te gaan, vooral omdat ik ook heb gemerkt dat geheugen na een tijdje toch weer duurder wordt.

Ik zit nu te kijken waar ik het het handigste kan bestellen:
RAM + Moederbord bij Afuture
Processor bij Komplett (dat maakt het een paar euro duurde dan het ook bij Afuture bestellen, maar Afuture heeft hem niet op voorraad en Komplett wel: op die manier kan ik het nog voor het weekend hebben).
Koeler: De scythe is bij Afuture op voorraad. De Gelid zou ik ergens anders moeten bestellen (met extra bezorgkosten).

Is de Gelid echt vele malen beter dan de Scythe? Zo nee, dan ga ik lekker voor de Scythe, en bespaar zo een keer extra bezorgkosten.

Ik ga nu eventjes mijn voeding in een andere pc hangen om hem voor de zekerheid te testen.

edit: de voeding is nog goed.

edit2: Ok, ik heb besloten voor de 16GB en de Scythe te gaan. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en het aandragen van ideeen!

[ Voor 7% gewijzigd door monnikje op 04-10-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb je je ram gebruik wel eens gemeten dan? Gebruik bijv de all cpu widget, een gadget voor je desktop. zie je alle cores in gebruik alsook cpu clock en ram gebruik, het echte gebruik.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
Met 4 GB zat ik nog regelmatig te swappen. Dat zal voorlopig niet meer zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
Juist met grote geheugenhoeveelheden zoals 8 of 16GB is het belangrijk dat je de swap-file niet meer zo groot laat worden. Met 16GB zou je een swap-file gaan krijgen van pakweg 20GB, maar dat is wel traag geheugen, terwijl je heel veel snel geheugen tot je beschikking hebt. Je kan je swapfile met 16GB waarschijnlijk zelfs op 0 zetten (dus niet swappen), om een veel hogere snelheid te kunnen behalen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
monnikje schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 17:21:

Ik zit nu te kijken waar ik het het handigste kan bestellen:
RAM + Moederbord bij Afuture
Processor bij Komplett (dat maakt het een paar euro duurde dan het ook bij Afuture bestellen, maar Afuture heeft hem niet op voorraad en Komplett wel: op die manier kan ik het nog voor het weekend hebben).
Koeler: De scythe is bij Afuture op voorraad. De Gelid zou ik ergens anders moeten bestellen (met extra bezorgkosten).

Is de Gelid echt vele malen beter dan de Scythe? Zo nee, dan ga ik lekker voor de Scythe, en bespaar zo een keer extra bezorgkosten.

Ik ga nu eventjes mijn voeding in een andere pc hangen om hem voor de zekerheid te testen.

edit: de voeding is nog goed.

edit2: Ok, ik heb besloten voor de 16GB en de Scythe te gaan. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en het aandragen van ideeen!
Ik weet niet of je alles al besteld hebt, maar ik zou toch echt een towerkoeler aan willen raden voor een desktopsysteem. Die scythe is een prima koeler (heb hem zelf), maar vooral geschikt voor low profile behuizingen. De meest ideale vorm voor een koeler is een tower model (mits je er plaats voor hebt), die gelid is een goede. Echter kun je ook een cooler master hyper 212 nemen. Lees anders even een review van CPU koelers, dan kun je goed het verschil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnikje
Ik heb hem inderdaad al besteld: vandaag komt de processor binnen, en morgen komt de rest. Ik zal wel laten weten hoe mijn ervaring ermee is.
Pagina: 1