U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zolang dat je dan maar alles wat gemaakt is met fotoshop, autotune en een gazillion andere tools pre-ai over dezelfde kam scheert is het goed.Cobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:26:
@Zorg of het straks Chinese of Amerikaanse A.I. is dat gaat zorgen voor een willekeurige ramp, maakt ook niet uit voor het resultaat.
Voor wat betreft slop; voor mij is alle A.I. gegenereerde meuk, muziek, films, reclames, foto's, tekeningen, plaatjes, etc. gewoon slop. Hoe goed of echt het er ook uitziet, dat maakt mij niet uit. Ik zal het nooit (bewust) kijken en kunnen waarderen. Het neemt alles weg van de menselijke kunstenaar en is ongevraagd getraind door diezelfde groep.die het onderspit gaat delven.
Er is (zeker sinds begin dit milennieum) al heel wat minder ambachtelijk dan dat je denkt hoor.
Niet mee eens, iemand met kennis van hoe goede prompts te schrijven, kan een beeld wat hij in gedachten had met hulp van een AI model laten genereren. En door de prompt bewust aan te passen kan hij de afbeelding exact zo maken en verfijnen dat deze aan zijn oorspronkelijke idee voldoet. Een AI doet helemaal niks zonder prompt, behalve hallucineren dan.Cobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:26:
@Zorg Voor wat betreft slop; voor mij is alle A.I. gegenereerde meuk, muziek, films, reclames, foto's, tekeningen, plaatjes, etc. gewoon slop. Het neemt alles weg van de menselijke kunstenaar en is ongevraagd getraind door diezelfde groep.die het onderspit gaat delven.
Dat is eigenlijk niet anders dan een kunstenaar die een doek, penselen en verf koopt om het beeld wat hij in gedachten had vast te leggen.
En waarschijnlijk heb je dit jaar al duizenden AI-gegenereerde output geconsumeerd zonder dat je het in de gaten had.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Wat is AI-gegenereerd? Als je een echte foto maakt en daarin AI-gegenereerde karakters zet, is het dan AI-slop? Wat als de AI-gegenereerde karakters op echte karakters gebaseerd zijn? Het is niet dat het een AI-gegenereerd is en het andere echt, er zijn vele gradaties.
het gaat niet goed met de wereld
Ook deze riedel is al zo oud als technologische vooruitgang natuurlijkCobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:26:
@Zorg of het straks Chinese of Amerikaanse A.I. is dat gaat zorgen voor een willekeurige ramp, maakt ook niet uit voor het resultaat.
Voor wat betreft slop; voor mij is alle A.I. gegenereerde meuk, muziek, films, reclames, foto's, tekeningen, plaatjes, etc. gewoon slop. Hoe goed of echt het er ook uitziet, dat maakt mij niet uit. Ik zal het nooit (bewust) kijken en kunnen waarderen. Het neemt alles weg van de menselijke kunstenaar en is ongevraagd getraind door diezelfde groep.die het onderspit gaat delven.
Ik zie het echt als een verlengde tool die zaken uit handen neemt waardoor het juist meer aan het waardecreatie kunt spenderen.
Neem mijn eigen vakgebied, data en dataanalyse. Waar ik voorheen meer tijd kwijt was aan het programmeren, laat ik dat nu door AI doen. Die kan dat een stuk beter dan dat ik het kan. Hierdoor kan ik meer tijd spenderen aan het denkproces van de analyse, waardoor de analyse beter is dan wanneer ik geen LLM had gebruikt. Het is geen 1 op 1 substitutie want ik spendeer ook een stuk aan de prompt te maken, hetgeen ik zelf in mijn gedachten veel sneller deed, en ik spendeer meer tijd aan verificatie, hetgeen ik vroeger minder deed omdat ik het zelf stap voor stap programmeerde, meer in controle. Ruwe schatting denk ik dat ik hierdoor (op het werk) circa 20% efficiënter werk dan voorheen + de kwaliteit van de output ligt hoger.
Nu in welk optiek is dit volgens jou AI slop?
Zo zie ik het ook in de creatieve sector. Ik heb al videos gezien die net zo echt waren als een holywood film bij wijze van spreken. Die mij entertainde net als een aflevering van een leuk tv programma. In elkaar gezet door één creatieveling die zijn tijd kon spenderen aan het creatieve denkproces. Nu nog een short van enkele minuten, maar dat zal wel veranderen. Dan zullen de grote productiemaatschappijen misschien wat minder verdienen, maar de artiesten misschien wat meer
[ Voor 13% gewijzigd door Zorg op 18-09-2026 18:31 ]
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Zolang de huidige AI-modellen nog niet in staat zijn om coherent te blijven in een shot van een paar seconden, verwacht ik zeker niet op korte termijn AI geproduceerde "Hollywoodfilms".Zorg schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:27:
Nu nog een short van enkele minuten, maar dat zal wel veranderen.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir