U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zolang dat je dan maar alles wat gemaakt is met fotoshop, autotune en een gazillion andere tools pre-ai over dezelfde kam scheert is het goed.Cobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:26:
@Zorg of het straks Chinese of Amerikaanse A.I. is dat gaat zorgen voor een willekeurige ramp, maakt ook niet uit voor het resultaat.
Voor wat betreft slop; voor mij is alle A.I. gegenereerde meuk, muziek, films, reclames, foto's, tekeningen, plaatjes, etc. gewoon slop. Hoe goed of echt het er ook uitziet, dat maakt mij niet uit. Ik zal het nooit (bewust) kijken en kunnen waarderen. Het neemt alles weg van de menselijke kunstenaar en is ongevraagd getraind door diezelfde groep.die het onderspit gaat delven.
Er is (zeker sinds begin dit milennieum) al heel wat minder ambachtelijk dan dat je denkt hoor.
Niet mee eens, iemand met kennis van hoe goede prompts te schrijven, kan een beeld wat hij in gedachten had met hulp van een AI model laten genereren. En door de prompt bewust aan te passen kan hij de afbeelding exact zo maken en verfijnen dat deze aan zijn oorspronkelijke idee voldoet. Een AI doet helemaal niks zonder prompt, behalve hallucineren dan.Cobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:26:
@Zorg Voor wat betreft slop; voor mij is alle A.I. gegenereerde meuk, muziek, films, reclames, foto's, tekeningen, plaatjes, etc. gewoon slop. Het neemt alles weg van de menselijke kunstenaar en is ongevraagd getraind door diezelfde groep.die het onderspit gaat delven.
Dat is eigenlijk niet anders dan een kunstenaar die een doek, penselen en verf koopt om het beeld wat hij in gedachten had vast te leggen.
En waarschijnlijk heb je dit jaar al duizenden AI-gegenereerde output geconsumeerd zonder dat je het in de gaten had.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
het gaat niet goed met de wereld
Ook deze riedel is al zo oud als technologische vooruitgang natuurlijkCobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:26:
@Zorg of het straks Chinese of Amerikaanse A.I. is dat gaat zorgen voor een willekeurige ramp, maakt ook niet uit voor het resultaat.
Voor wat betreft slop; voor mij is alle A.I. gegenereerde meuk, muziek, films, reclames, foto's, tekeningen, plaatjes, etc. gewoon slop. Hoe goed of echt het er ook uitziet, dat maakt mij niet uit. Ik zal het nooit (bewust) kijken en kunnen waarderen. Het neemt alles weg van de menselijke kunstenaar en is ongevraagd getraind door diezelfde groep.die het onderspit gaat delven.
Ik zie het echt als een verlengde tool die zaken uit handen neemt waardoor het juist meer aan het waardecreatie kunt spenderen.
Neem mijn eigen vakgebied, data en dataanalyse. Waar ik voorheen meer tijd kwijt was aan het programmeren, laat ik dat nu door AI doen. Die kan dat een stuk beter dan dat ik het kan. Hierdoor kan ik meer tijd spenderen aan het denkproces van de analyse, waardoor de analyse beter is dan wanneer ik geen LLM had gebruikt. Het is geen 1 op 1 substitutie want ik spendeer ook een stuk aan de prompt te maken, hetgeen ik zelf in mijn gedachten veel sneller deed, en ik spendeer meer tijd aan verificatie, hetgeen ik vroeger minder deed omdat ik het zelf stap voor stap programmeerde, meer in controle. Ruwe schatting denk ik dat ik hierdoor (op het werk) circa 20% efficiënter werk dan voorheen + de kwaliteit van de output ligt hoger.
Nu in welk optiek is dit volgens jou AI slop?
Zo zie ik het ook in de creatieve sector. Ik heb al videos gezien die net zo echt waren als een holywood film bij wijze van spreken. Die mij entertainde net als een aflevering van een leuk tv programma. In elkaar gezet door één creatieveling die zijn tijd kon spenderen aan het creatieve denkproces. Nu nog een short van enkele minuten, maar dat zal wel veranderen. Dan zullen de grote productiemaatschappijen misschien wat minder verdienen, maar de artiesten misschien wat meer
[ Voor 13% gewijzigd door Zorg op 18-09-2026 18:31 ]
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Zolang de huidige AI-modellen nog niet in staat zijn om coherent te blijven in een shot van een paar seconden, verwacht ik zeker niet op korte termijn AI geproduceerde "Hollywoodfilms".Zorg schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:27:
Nu nog een short van enkele minuten, maar dat zal wel veranderen.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
En wie denk je dat de opdracht moet geven hoe de personage geanimeerd moet worden?dmantione schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:00:
Een KI die een film beeld voor beeld genereert is inderdaad niet denkbaar, maar een KI die in een traditioneel 3D-animatiepakket een personage modelleert en het vervolgens ook animeert, is goed voorstelbaar en dan denk ik dat een Hollywoodfilm niet zo ver weg is als je denkt. Net zoals mensen wij onze vaardigheden met softwarepakketten kunnen verhogen, geldt dat ook voor KI's.
En wie gaat het script voor die film schrijven?
AI weet niet eens hoe de echte wereld er uit ziet, het heeft geen voorstellingsvermogen, geen gevoel, geen emoties en geen zintuigen zoals een mens.
De output van AI zijn allemaal goed afgewogen / berekende voorspellingen op basis van een set trainingsdata waarbij de trainingsdata ook nog 's in hoge mate de output bepalen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik was anders behoorlijk onder de indruk van deze:RayNbow schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:26:
[...]
Zolang de huidige AI-modellen nog niet in staat zijn om coherent te blijven in een shot van een paar seconden, verwacht ik zeker niet op korte termijn AI geproduceerde "Hollywoodfilms".
YouTube: What Really Happened at the Moulin Rouge in 1909
Ik heb het over A.I. als 'vervanging'van kunst, geen code. Het is geen verlenging van, er is totaal geen skill nodig om iets (vergelijkbaars) te genereren waar een echte kunstenaar jarenlang voor heeft moeten 'trainen'. Daarmee is wat mij betreft de ziel weg, met kunst gaat het mij niet om het resultaat maar de weg ernaar toe.
[ Voor 72% gewijzigd door Cobb op 18-09-2026 23:07 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Het script voelt nog redelijk AI ja, maar nietsvermoedend (of afgeleid) zoiets zou openen, dan kan het nog best even duren voordat ik het zie. Nu heb ik af en toe al dat ik me afvraag of het AI is of niet.
En de tijdsperiode waarin bovenstaande verandering heeft plaatsgevonden is akelig kort, een jaar ongeveer.
Bij veel van de stappen kan een KI helpen. Moet een mens dat nog sturen? Beslist, zonder aansturing wordt niets geproduceerd.. Ik prijs me gelukkig dat wij nog niet overbodig zijn.Yaksa schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:16:
[...]
En wie denk je dat de opdracht moet geven hoe de personage geanimeerd moet worden?
En wie gaat het script voor die film schrijven?
Dat vind ik dan weer wat aan de naïeve kant. Het is beslist waar dat onze hersenen meer kunnen dan die van een KI, maar de nieuwste modellen kunnen zien en weten heel goed hoe dingen eruit zien. Deepseek heeft een bijna eng geavanceerd visueel inzicht. Vraag 'm eens een tekening te maken van iets: Hij weet feilloos hoe het eruit ziet. Of stuur 'm een foto en stel 'm daar vragen over die ruimtelijk inzicht vereisen.AI weet niet eens hoe de echte wereld er uit ziet, het heeft geen voorstellingsvermogen, geen gevoel, geen emoties en geen zintuigen zoals een mens.
Dit is in essentie waar, maar neigt ook wel naar de naïeve kant: Naar mate modellen steeds intelligenter worden kunnen ze uitvoer produceren die steeds verder van de trainingsdata af staat en daarmee steeds origineler wordt.De output van AI zijn allemaal goed afgewogen / berekende voorspellingen op basis van een set trainingsdata waarbij de trainingsdata ook nog 's in hoge mate de output bepalen.
Het was in een reactie op @RayNbow die stelde dat AI niet in staat is om een scène van een paar seconden coherent te maken. Ik vind deze clip behoorlijk sterk, en ja je ziet dat het AI gemaakt is en je weet dat het nep is. Maar alles op tv, internet, en media is al nep, wat maakt dit anders dan? De dino's in Jurassic Park zijn toch echt geanimeerd hoorCobb schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 23:04:
@Zorg echt? Ademt A.I. al die dames hebben hetzelfde koppie.
Ik heb het over A.I. als 'vervanging'van kunst, geen code. Het is geen verlenging van, er is totaal geen skill nodig om iets (vergelijkbaars) te genereren waar een echte kunstenaar jarenlang voor heeft moeten 'trainen'. Daarmee is wat mij betreft de ziel weg, met kunst gaat het mij niet om het resultaat maar de weg ernaar toe.
Maar ik ben het er helemaal mee eens, waarde wordt gegeneerd door de moeite die iemand er in steekt. Dit betekent niet dat de persoon die dat filmpje heeft gemaakt er geen tijd en moeite in heeft gestoken, misschien heeft hij/zij wel onderzoek gedaan naar Parijs in 1906 , of een opleiding cinematografie aan een kunstacademie gedaan.
In de stelling die jij inneemt kan je net zo goed alles digitaal als brol wegzetten. Ook geen probleem, we hebben beeldende kunst, theater, tal van bibliotheken (wel enkel de sectie handgeschreven natuurlijk), of dans en sport. En misschien is dat de toekomst wel, gaan we weer richting meer sociale interactie. Mijn dochter doet soms danswedstrijden in een drukke winkelstraat. De promotor zegt altijd tegen het publiek: dit is live mensen, dit is geen instagram
Waar grijpt die dame dan naar @ 1:38?Zorg schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 06:45:
[...]
Het was in een reactie op @RayNbow die stelde dat AI niet in staat is om een scène van een paar seconden coherent te maken.
Er zullen ongetwijfeld fouten inzitten maar dat is wat anders dan "niet in staat zijn om coherent te zijn in een shot van een paar seconden" , net zo flauw zou zijn als ik zou zeggen er is zeker wel één shot van een paar seconden die coherent is....
En daarnaast, er zitten ook fouten in gewone films. Ga eens een film zien met m'n broer. Das niks aan! Krijg je soort directors cut versie met wat er allemaal niet juist is! Hup beeld op pauze, kijk de walkin staat al klaar zoals je kan zien in de reflectie in de spiegel van de lift die open ging.....
Nu hebben we misschien nog een gevoel van verwondering juist omwille van dat iets gemaakt is met behulp van AI maar dat lijkt mij iets van voorbijgaande aard. Net zoals we niet meer verwonderd zijn van een foto nemen met een telefoon.
Ik denk wel dat er artistieke mensen bestaan die AI op een zodanige creatieve manier kunnen toepassen dat het een inhoudelijke meerwaarde heeft voor een film.
Denk bijvoorbeeld ook aan de vele computer geanimeerde tekenfilms. Mensen gaan daar naar kijken voor het verhaal, niet omdat die grotendeels met een computer gemaakt zijn.
Onlangs was het hier in de stad waar ik woon open monumentendag. De lokale Erfgoedvereninging had een film gemaakt (staat jammergenoeg niet online) waarbij met hun archief aan foto's en filmpjes een vroeger en nu film werd gemaakt.
Je zag dan bijvoorbeeld een straat waarbij de oude huizen en gebouwen geanimeerd instorten en de nieuwe opgebouwd werden in de plaats. Waarbij sommige aspecten dezelfde bleven en andere vernieuwd werden. Je hoorde echt wel aan de mensen in het zaaltje dat dit binnenkwam.
Informatie = Actor x Context x Substantie
YouTube: Reinvent Yourself — SuperNova Festival 2026 opening movieWozmro schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:43:
Los van het werk dat er in kruipt denk ik dat de basisvraag is: zit er creativiteit in? Krijg je er een gevoel van verwondering bij?
Nu hebben we misschien nog een gevoel van verwondering juist omwille van dat iets gemaakt is met behulp van AI maar dat lijkt mij iets van voorbijgaande aard. Net zoals we niet meer verwonderd zijn van een foto nemen met een telefoon.
Ik denk wel dat er artistieke mensen bestaan die AI op een zodanige creatieve manier kunnen toepassen dat het een inhoudelijke meerwaarde heeft voor een film.
Denk bijvoorbeeld ook aan de vele computer geanimeerde tekenfilms. Mensen gaan daar naar kijken voor het verhaal, niet omdat die grotendeels met een computer gemaakt zijn.
Onlangs was het hier in de stad waar ik woon open monumentendag. De lokale Erfgoedvereninging had een film gemaakt (staat jammergenoeg niet online) waarbij met hun archief aan foto's en filmpjes een vroeger en nu film werd gemaakt.
Je zag dan bijvoorbeeld een straat waarbij de oude huizen en gebouwen geanimeerd instorten en de nieuwe opgebouwd werden in de plaats. Waarbij sommige aspecten dezelfde bleven en andere vernieuwd werden. Je hoorde echt wel aan de mensen in het zaaltje dat dit binnenkwam.
Dit was de opener van supernova vorig jaar. Ook gemaakt met AI. Ik kan je wel vertellen dat dit binnenkwam in de zaal toen!
Moet 1:02 een of andere bij elkaar geslopte mechanische rekenmachine voorstellen? Dat laat vooral zien dat de persoon die groen licht gaf voor dat shot zich er niet in verdiept heeft. "Oh, het ziet er fancy uit en er beweegt wat in het beeld. Perfect."
En terecht. Het ziet er leuk uit en het grootste deel van het publiek zal niet de vragen stellen die jij stelt.RayNbow schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:49:
[...]
Moet 1:02 een of andere bij elkaar geslopte mechanische rekenmachine voorstellen? Dat laat vooral zien dat de persoon die groen licht gaf voor dat shot zich er niet in verdiept heeft. "Oh, het ziet er fancy uit en er beweegt wat in het beeld. Perfect."
Wat mij betreft raak je ook een kernpunt: ontwikkelaars zijn vaak perfectionisten en control freaks. Beide eigenschappen gaan niet goed samen met de huidige AI modellen. Dat wil niet zeggen dat wat AI produceert niet goed genoeg is om wel gewoon te verkopen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Net zoals een fotograaf soms de kleuren weglaat in de foto's die hij neemt, een schilder een landschap niet altijd realistisch naschildert,...?
Je kan natuurlijk op elke slak zout leggen...RayNbow schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:49:
[...]
Als je op je kamer zit en frame per frame analyseert zal het wel zo aanvoelen. Als je daar in die zaal zit te kijken met 1000+ mensen op een videowall van 30m breed dan denk je, wat is technologie toch geweldig!
Is het allemaal perfect? nee, maar de wereld is nog nooit perfect geweest. Er is altijd wel iets geweest waar je een opmerking over kan maken.
Het feit dat we na een jaar of 4 over zulke details moeten praten dat AI toch niet the next big thing is, terwijl zelfs m'n moeder van 65 trots verkondigt hoe ze het dagelijks gebruikt om alles te plannen en te regelen zegt toch genoeg imho. Technologie is nog nooit zo snel omarmt geweest als deze denk ik.
In dat specifieke shot hoef je het niet frame voor frame te bekijken, gezien hetgene wat het meeste beweegt in dat shot niet klopt.Tarkin schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:52:
[...]
Je kan natuurlijk op elke slak zout leggen...
Als je op je kamer zit en frame per frame analyseert zal het wel zo aanvoelen.
Dat denk ik niet, in ieder geval niet vanwege de video.Als je daar in die zaal zit te kijken met 1000+ mensen op een videowall van 30m breed dan denk je, wat is technologie toch geweldig!
Er zit toch wel een verschil tussen het genereren van slop en dat vervolgens aan anderen tonen en aan de andere kant een taalmodel gebruiken als vraagbaak.Het feit dat we na een jaar of 4 over zulke details moeten praten dat AI toch niet the next big thing is, terwijl zelfs m'n moeder van 65 trots verkondigt hoe ze het dagelijks gebruikt om alles te plannen en te regelen zegt toch genoeg imho.
Ik vraag een chatbot ook wel eens vragen en laat een model ook wel eens wat genereren, maar daarbij denk ik niet van "prima, deze uitvoer flikker ik linea recta de repository in".
Dat betwijfel ik ten zeerste. Als ik de shots er omheen meeneem is het vooral de boodschap van "oh, laten we paar bekende uitvindingen/uitvinders tonen" zonder oog voor detail. Een druk op de knop van een GenAI-tool en gaan met die banaan.Wozmro schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:20:
Evengoed heeft de maker met opzet dat shot laten zitten om iets te willen vertellen?
Een fotograaf of schilder neemt in je voorbeeld doorgaans bewuste keuzes en beslissingen, wat toch anders is dan aan de eenarmige bandiet genaamd GenAI te trekken.Net zoals een fotograaf soms de kleuren weglaat in de foto's die hij neemt, een schilder een landschap niet altijd realistisch naschildert,...?
Of denk je dat in het shot van 1:02 de maker met opzet een onzinrekenmachine in het shot wilde hebben?
Dat is toch al een beetje een klassieker in het genre AI-blunders? Net zoals dat de cijfers op een klok niet kloppen?
Artistieke uitingen hoeven niet persé te kloppen of realistisch te zijn.
Dat maakt de discussie over bewust of onbewust beelden toevoegen niet anders overigens, maar maakt het beeld in deze context wellicht iets minder onlogisch?
Het verzonnen apparaat lijkt meer iets weg te hebben van een of andere analytische machine met daarbij horende een of andere eerste programmeur.Muse schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:16:
In het licht van andere uitvinders die in beeld komen lijkt de 'rekenmachine' in mijn ogen meer een interpretatie van de Enigma machine van Turing?
Het shot zelf is niet uit de lucht komen vallen. Er is iemand geweest die dat shot heeft laten genereren en er is iemand die dat shot in het geheel heeft gemonteerd.Dat maakt de discussie over bewust of onbewust beelden toevoegen niet anders overigens, maar maakt het beeld in deze context wellicht iets minder onlogisch?
Wat mij echter onwaarschijnlijk lijkt is dat iemand bewust gekozen heeft voor of gevraagd heeft om een shot met daarin een machine die iets doet wat fysieke onzin is. Ik denk niet dat die keuze in de oorspronkelijke prompt stond.
Move forward or fade away... Dat zijn precies nu de denk richtingen waar we vanaf zouden moeten stappen . Eeuwige groei is een sprookje of ons eigen graf.Tarkin schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:26:
[...]
YouTube: Reinvent Yourself — SuperNova Festival 2026 opening movie
Dit was de opener van supernova vorig jaar. Ook gemaakt met AI. Ik kan je wel vertellen dat dit binnenkwam in de zaal toen!
En @Cobb wat stel je voor als alternatief dan? Technologische vooruitgang is altijd al een stap geweest voor economische groei en zal het ook altijd zijn. Kapitalisme is nu eenmaal het enige wat werkt bij ons als mens. Is dat overal even eerlijk? Nee natuurlijk niet. Net zo oneerlijk als waar je geboren bent. Afgelopen 100 jaar was het aan ons, aankomende jaren vermoedelijk de Chinezen. Waarvan ik persoonlijk denk dat op gebied van deze technologische vooruitgang harder kunnen gaan: geen privacy regels, goedkopere arbeid VS Amerika, ietsjes meer privacy regels (nog niet heel zwaar, maar zwaarder als China) en hogere kosten (hogere levensstandaard) maar wel meer investeringen.... moeilijk
Goed... zoeken? Ik hoefde er niet naar te zoeken. Ten eerste werd de link naar de video hier in het topic gedumpt. Ten tweede viel dat shot mij instantaan op.Zorg schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:48:
Ook hier weer @RayNbow , goed zoeken naar een foutje
Je gaat toch niet beweren dat de fouten waar je het nu over hebt van dezelfde orde zijn als de onzin in AI-slop?Maar dat was voor LLM tijdperk ook al zo. Dit was zelfs een vast onderdeel op tv! Met z'n allen lachen om foutjes in tv programma's.....
Eh, ik heb de laatste tijd met de technische ontwikkelingen die OpenAI doorduwt in Codex (door oudere modellen uit te faseren) nou niet echt het idee dat ik er productiever op ben geworden. In tegendeel: ik heb het gevoel dat de vooruitgang me juist tegenwerkt.Technologische vooruitgang is altijd al een stap geweest voor economische groei en zal het ook altijd zijn.
En op grotere schaal zie ik nou niet in hoe de door AI-bedrijven beloofde verhoogde productiviteit zo snel voor economische groei gaat zorgen. Met de als maar toenemende honger naar resources om de AI-datacenters te bouwen en te draaien, zien we al dat de schaarste meer en meer andere industrieën raakt.
Schets maar eens een scenario waarin het aankomende AI-tijdperk voor algehele economische groei gaat zorgen.
Dat jij, een zeer veel met je, geen productieverhoging realiseren ligt imo niet aan de techniek maar aan de mensen zelf. En de verhoging ligt ook niet direct in minder werk (omdat elke gerealiseerde besparing direct weer wordt geconsumeerd) maar een verhoging van kwaliteit en/of output. Als ik een presentatie moet maken ben ik daar bijvoorbeeld 4h mee bezig, dezelfde 4h spendeer ik met AI om de presentatie te maken: gevolg, evenveel tijd kwijt maar een hogere kwaliteit. Hetzelfde met data analyse, ik kan dat perfect zelf, maar LLM kan dat veel sneller dan dat ik dat kan programmeren. Maar ik spendeer meer tijd aan het voorwerk, de beschrijving en de context, en meer tijd aan het eindwerk (het resultaat controleren) geen directe tijdsbesparing, wel hogere kwaliteit.
Hoe dat voor algemene welvaartgroei kan gaat zorgen? Simpel! Ik denk dat vrijwel alle office taken op een computer binnen nu en een paar jaar perfect door AI kunnen worden uitgevoerd (vraag eens rond binnen je bedrijf hoeveel tijd ze in Excel werken....). Elke procent die we niet meer aan deze nutteloze taken hoeven te spenderen (data uit systeem x halen, iets toevoegen, presentatie erop, dat soort taken) kunnen we dus spenderen aan een verhoging van de kwaliteit. En vergelijk dat met de algemene levensstandaard, die gaat omhoog in lijn met technologische vooruitgang, dus ook met deze. Niet overal even snel, maar technologische vooruitgang bevordert de levensstandaard.
'De Amerikaanse fondsmanager Brian Kelly heeft zijn vroegere ploeg van 8 werknemers ontslagen en vervangen door 4 AI-agents. Kelly's jaarlijkse kosten zakten daardoor volgens hem van 5 miljoen naar 40.000 dollar. Of de robots ook beter beleggen, is nog even afwachten.'
Zou AI goed, minder goed, of gelijk presteren als mensen?
Ik denk beter, maar het grote gevaar van AI is als het uit de bocht vliegt, dat het dan ook goed uit de bocht vliegt.Wozmro schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:08:
Denk maar aan Knight Capital Group. Dat was dan wel een menselijke fout, maar AI gaat ook dat soort fouten maken. In sommige gevallen is AI te snel en is er nauwelijks tijd voor bezinning.
Maar op de korte termijn zal het vast prima werken allemaal. Op een gegeven moment brengt Anthropic een nieuw model uit met een guardrail minder en dan ineens gaat ie dingen anders doen dan verwacht.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ligt er aan welke werzaamheden, er zijn ook voorbeelden van bedrijven die dachten dat AI het wel zou kunnen overnemen maar hier op terugkwamen.Wozmro schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:08:
[
https://mtsprout.nl/leide...halen-mensen-alweer-terug
Mijn hoop is dat mensen uiteindelijk wel in de loop blijven maar dat de excessieve salarissen wel een knauw krijgen. Met 8 werknemers jaarlijks 5 miljoen verdelen is dan ook niet bepaald goedkoop.Wozmro schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:08:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/09/22/amerikaans-fonds-vervangt-menselijk-persoonlijk-door-ai/
'De Amerikaanse fondsmanager Brian Kelly heeft zijn vroegere ploeg van 8 werknemers ontslagen en vervangen door 4 AI-agents. Kelly's jaarlijkse kosten zakten daardoor volgens hem van 5 miljoen naar 40.000 dollar. Of de robots ook beter beleggen, is nog even afwachten.'
In die zin zijn het net mensen 🙃Yaksa schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:16:
[...]
De output van AI zijn allemaal goed afgewogen / berekende voorspellingen op basis van een set trainingsdata waarbij de trainingsdata ook nog 's in hoge mate de output bepalen.
Ik ben zelf bezig met een agent die data governance taken gaat doen. Normaal zou ik dit aan een team Member laten uitvoeren, nu dus door een agent. Begint heel simpel met het in kaart brengen van de BI modellen, daarna per model de KPIs en maakt daar intranet pagina's van.Wozmro schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:08:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/09/22/amerikaans-fonds-vervangt-menselijk-persoonlijk-door-ai/
Bij verdienen ze wel iets minder
Opinie Thomas L. Friedman
Dit zijn voor mij de belangrijkste aspecten:
'Goede regelgeving:
Wie beweert dat we ons nu geen regulering kunnen veroorloven omdat dat de innovatie zou afremmen, ziet drie dingen over het hoofd.
Ten eerste zijn degenen die beweren dat regulering per definitie innovatie en markten kapotmaakt “gewoon onwetend over de geschiedenis”, zegt Eric Beinhocker, directeur van het Institute for New Economic Thinking aan de Universiteit van Oxford. “Goede regelgeving creëert vertrouwen, en vertrouwen doet markten groeien. Hoe denkt u dat de luchtvaartindustrie of de farmaceutische sector zo groot en zo snel konden groeien? Omdat overheidsregels de consument het vertrouwen gaven dat de vliegtuigen waarmee ze reizen en de medicijnen die ze nemen veilig zijn.”
Ten tweede is AI niet zomaar een technologie, maar ook, zoals computerwetenschapper Craig Mundie al langer benadrukt, “een nieuwe diersoort”. En net als een nieuwe diersoort vertoont AI nu al evolutionaire eigenschappen.'
Nieuw diersoort vind ik wel wat ver gaan. Het is een stuk code. Dat door mensen is gemaakt. Dat het opdrachten uitvoert op onverwachte manieren is een feit. Maar de oorzaak daarvan is meer te zoeken in onzorgvuldigheid van de ontwikkelaars.Ten tweede is AI niet zomaar een technologie, maar ook, zoals computerwetenschapper Craig Mundie al langer benadrukt, “een nieuwe diersoort”. En net als een nieuwe diersoort vertoont AI nu al evolutionaire eigenschappen.'
Welke evolutie vind er plaats volgens jou? Tot nu toe past AI volgens mij zichzelf niet aan, de enige wijzigingen en verbeteringen zijn de nieuwe modellen die door menselijk handelen tot stand komen? Ja, er was laatst een artikel dat meer dan 80% van de code die ANthropic gebruikt voor de volgende versie van Claude, is geschreven door Claude. Maar het zijn nog steeds de menselijke ontwikkelaars bij Anthropic die bepalen welke code wel en niet in de nieuwe modellen worden geïntegreerd.
Dat kan in de zeer nabije toekomst wel veranderen. Maar willen we dat als mensheid? Wie controleert er dan nog HOE de AI zichzelf verbetert en evolueert. Wie heeft de regie.
In jou post lees ik dat AI beheersbaar is want 'de mens schrijft de code.' We zien nu dat AI de code gaat schrijven, en veranderd het in 'de mens controleert de code.' De vervolgstap gaat zijn dat AI de code gaat controleren. Dan wordt het, 'de mens controleert de AI die de AI die zichzelf schrijft controleert.' Het is eigenlijk precies dat proces waar ik zelf bang voor ben.
AI hoeft niet eens zelf bewust te worden in mijn ogen, om toch ongelofelijke schade te kunnen aanrichten met 1 druk op de knop. Dat laatste kunnen we nu al langzaam zien aankomen. Toch gaan we (de techbedrijven en iedere gebruiker van AI) door. Dat proces is ook niet meer te stoppen. Het enige wat dit stopt, zoals zo vaak bij de mens, is een catastrofale ramp. Wanneer de werkelijkheid de theorie en goede voornemens inhaalt. Die zullen we ongetwijfeld overleven, met een onbekend aantal doden. Pas dan zal er worden ingegrepen.
De AI van nu is al eigenhandig overal aan het hacken om aan de informatie te komen die het denkt nodig te hebben. Onbedoeld door de prompt gever, maar het wijst er wel op dat AI onbedoeld schade kan aanrichten. Nu is dat verkrijgen van gegevens, of zelfs ook eens voorgekomen het verwijderen van hele databases om fouten op te lossen. Wat als AI besluit om energiecentrales plat te leggen omdat het de opdracht krijgt om manieren te vinden om energie te besparen?
Ik vind vrijheid om de producten te gebruiken die ik wil heel belangrijk en we zien nu al dat we helemaal achterlopen in Europa.
/f/image/rC2m6nPeaPJHmBhwAuvCP9Kx.png?f=fotoalbum_large)
Regulatie klinkt moreel leuk, maar de effecten zijn verschrikkelijk.
https://finance.yahoo.com...ault-legal-145620594.html
Ik weet 100% zeker dat veel mensen op Tweakers dit niet leuk vinden om te horen, maar het is wel de realiteit.
We vinden het belangrijk dat er een sociaal vangnet is in Europa, maar er moet wel geld zijn om dat te kunnen betalen. Anders eindigen we straks als Argentinie.
Agentic Boekhouden voor prima prijs: goldmary.eu. || finebutwhy.com || FSD is geweldig
Daarom zijn er ook 1000-en instances nodig om de permutaties van de gegenereerde tekst nog in redelijk tempo te kunnen afgaan.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Leuk plaatje. Bron?Ecological schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:27:
Probleem is dat regulatie nu al grote impact heeft. Producten zoals Muse zijn hier nu niet te gebruiken terwijl die op #1 van de App store staan. Tekst wordt slechter omdat er een algoritme in moet staan vanwege de EU AI act.
Ik vind vrijheid om de producten te gebruiken die ik wil heel belangrijk en we zien nu al dat we helemaal achterlopen in Europa.
[Afbeelding]
Stipe heeft maar 15% martkaandeel in Europa, tegenover bijna 70% in Noord Amerika: https://www.demandsage.com/stripe-statistics/
1000-en miljarden pompen in datacenters die onze leefomgeving en milieu vervuilen en alles vooralsnog slechter maken (o.a. stijgende prijzen voor DRAM en data opslag), of enkele miljarden voor stikstof, pfas, (zwem-)waterkwailiteit, bruggen/rails/asfalt, energienetuitbreiding, betere zorg / ww / wia, etc? Ik zou het wel weten.Ecological schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:27:
We vinden het belangrijk dat er een sociaal vangnet is in Europa, maar er moet wel geld zijn om dat te kunnen betalen. Anders eindigen we straks als Argentinie.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Stel hypothetisch dat je iets als muse.ai gebruikt en het doet iets waardoor het schade veroorzaakt, aan jezelf of iemand anders.Ecological schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:27:
Probleem is dat regulatie nu al grote impact heeft. Producten zoals Muse zijn hier nu niet te gebruiken terwijl die op #1 van de App store staan. Tekst wordt slechter omdat er een algoritme in moet staan vanwege de EU AI act.
[Afbeelding]
Regulatie klinkt moreel leuk, maar de effecten zijn verschrikkelijk.
https://finance.yahoo.com...ault-legal-145620594.html
Ik weet 100% zeker dat veel mensen op Tweakers dit niet leuk vinden om te horen, maar het is wel de realiteit.
Wie draait daar voor op? De default situatie in de VS is nu: diegene die de AI bedient heeft (net zoals je een pistool,... bedient).
Schade aan jezelf is op zich je eigen probleem, schade aan iemand anders kan nog goed gaan als die ander zwakker/minder rijk is dan jezelf. Als je schade toebrengt aan iemand die rijker is dan jij. Ja, dan heb je het goed zweten.
Jij bent bereidt dat persoonlijk risico te nemen?
Met goede regulering wordt een groot deel van dat risico bij de fabrikant van AI geplaatst en ga je als individuele gebruiker niet ten onder als het misloopt.
Denk bijvoorbeeld aan zeer sterk gereguleerde sectoren als luchtvaart en farma.
Natuurlijk zijn er ook regels nodig om kwaadaardig gebruik van AI tegen te gaan (voor zover de bestaande wet- en regelgeving hier nog niet op van toepassing is) maar ook onschuldig gebruik van AI kan catastrofale gevolgen hebben:
- Het onbedoeld hacken van systemen.
- AI die altijd meepraat met de gebruiker en overtuigingen bevestigt, ook wanneer die onjuist of extreem zijn.
- AI kan gegevens uit verschillende bronnen combineren en daaruit informatie over mensen afleiden die ze nooit hebben gedeeld.
- Tunnelvisie van AI die zich extreem focust op kleine onregelmatigheden.
Maar moderne AI producten als ChatGPT en Claude (inclusief de 'chat' vraag-antwoord systemen) zijn veel meer dan een LLM. Het is een combinatie van een aantal AI-gerelateerde systemen die samenkomen, waarvan een LLM er een is. Het geheel neemt dus wel degelijk besluiten. Inderdaad, misschien niet het LLM-radertje, maar het geheel, wat we voor het gemak maar even "de AI" noemen, wel.edie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:28:
Een LLM neemt geen besluiten. Het genereert tekst op basis van statistieken in de dataset. De gegenereerde tekst is soms een uitvoerbaar cli-commando.
Daarom zijn er ook 1000-en instances nodig om de permutaties van de gegenereerde tekst nog in redelijk tempo te kunnen afgaan.
Ik ben het zeker met je eens, maar ik vind dat AI wel een stap gemaakt heeft wat betreft het meegaan met de gebruiker. Dit probleem voelt met de laatste modellen wat minder aanwezig te zijn. Het enige waar ik dit nog wel regelmatig tegenkom is meegaan in een route die niet constructief is bij agentic taken. Te snel meegaan in bijsturen waardoor inderdaad de focus komt te liggen op microtaken en het grote geheel qua context vergeten lijkt te worden en de focus te veel komt te liggen op de laatste bijsturing. Ik heb het idee dat de schuld een beetje ligt bij het attention mechanisme en je erg op moet letten met de stuur-prompt. Wat ik minder zie is bijvoorbeeld in plan modus een doel voorleggen en daar klakkeloos in mee gaan zonder enig tegenargument.RobbyDoozy schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:31:
Ik zie regelgeving niet per se meteen als een middel om gebruikers te beschermen, maar meer als een noodzakelijk middel om de maatschappij te beschermen tegen de potentieel schadelijke (onbedoelde) gevolgen van het gebruik van AI.
Natuurlijk zijn er ook regels nodig om kwaadaardig gebruik van AI tegen te gaan (voor zover de bestaande wet- en regelgeving hier nog niet op van toepassing is) maar ook onschuldig gebruik van AI kan catastrofale gevolgen hebben:
- Het onbedoeld hacken van systemen.
- AI die altijd meepraat met de gebruiker en overtuigingen bevestigt, ook wanneer die onjuist of extreem zijn.
- AI kan gegevens uit verschillende bronnen combineren en daaruit informatie over mensen afleiden die ze nooit hebben gedeeld.
- Tunnelvisie van AI die zich extreem focust op kleine onregelmatigheden.
Een paar interessante fragmenten:
In de VS liggen er nu voorstellen voor beleid in verschillende staten om de boel af te remmen. Bostrom vindt het maar overdreven, prematuur. ‘Er is nog geen echte impact geweest op de arbeidsmarkt, toch?’, vraagt hij. ‘Er is geen grootschalig incident geweest met miljoenen doden.’ Waarom dan nú al zo vol op het anti-AI-orgel, terwijl die technologie in zijn ogen ook veel voordelen kan hebben? ‘Als dit nu al het gesprek is, dan kun je je wel voorstellen hoe het over een paar jaar is, als er misschien zo’n 30 procent werkloosheid is onder witteboordwerkers, die dan allemaal tijd omhanden hebben en zich benadeeld voelen omdat ze dachten dat ze recht hadden op een hoge status en een positie waarin je veel geld verdient.’
[..]
‘Europese elites en intellectuelen nemen AI niet serieus, niet op de manier waarop veel mensen in Silicon Valley dat doen, of in Washington’, aldus Bostrom. Het idee dat AI intelligenter wordt dan de mens, is in Europa ‘nog niet ingedaald’, stelt hij.
[..]
‘In Europa heeft zich een intellectueel probleem voorgedaan. Ik heb het gevoel dat men niet inziet wat er echt gebeurt. Dat leidt ertoe dat Europa geheel buiten de AI-race valt, zonder mogelijkheden om te concurreren op wereldschaal. Op een bedrijf als ASML na. De wortel daarvan ligt in iets filosofisch, iets wat ik historisch niet helemaal kan diagnosticeren, maar ik denk dat men misschien naar de verkeerde mensen luistert.’
[..]
Bostrom droomt al langer van een digitalere toekomst. Eentje waarin je niet beperkt bent door de tekortkomingen van je eigen lichaam, of zelfs van de fysieke wereld. Je kunt je brein bijvoorbeeld uploaden naar een computer en daar zelf bepalen wat je beleeft. [..]
‘Het gemiddelde menselijke leven bestaat nu uit forensen naar kantoor en daar elke dag hetzelfde doen’, zegt hij smalend. In zijn toekomstvisioenen gaat dat heel anders. ‘Straks kun je een leven leiden waar je intense liefde en passie voelt en op ontdekkingstocht kunt gaan naar de Amazone. Allemaal dingen die je laten voelen dat je leeft.’
[..]
Technologie, niet alleen AI, helpt ons om meer te doen met minder, toch? Als je dat doortrekt in het extreme, dan kunnen we straks alles doen wat we willen. Dat leidt uiteindelijk tot een opgeloste wereld, waarin geen problemen meer bestaan. En als er wel problemen bestaan, dan leidt dat tot werk dat machines beter kunnen doen.’
Het is nochtans niet zo ingewikkeld en kan zeker positief bijdragen aan innovatie.
Kort samengevat: diegene (meestal de eigenaar) die het meest baat heeft stelt een risicoanalyse op.
Een risicoanalyse is een moeilijk woord voor een lijstje met de slechte dingen die mogelijk kunnen gebeuren in volgorde van ernst en waarschijnlijkheid. Met daarnaast de maatregelen die je zal treffen om die erge dingen zoveel als mogelijk te vermijden. Daar zet de eigenaar even zijn handtekening onder en klaar, dan kan die verder met innoveren (en geld verdienen).
Hoe moeilijk kan het zijn?
Bostrom droomt al langer van een digitalere toekomst. Eentje waarin je niet beperkt bent door de tekortkomingen van je eigen lichaam, of zelfs van de fysieke wereld. Je kunt je brein bijvoorbeeld uploaden naar een computer en daar zelf bepalen wat je beleeft. [..]
Ik vind dit een beetje een naieve gedachte. Als ik een beetje de de koers volg van bijvoorbeeld https://www.goodreads.com/en/book/show/34959327-the-wizard-and-the-prophet is het technologie in de extreme niet alleen opgeloste problemen. Maar ook nieuwe problemen in het extreme.Technologie, niet alleen AI, helpt ons om meer te doen met minder, toch? Als je dat doortrekt in het extreme, dan kunnen we straks alles doen wat we willen. Dat leidt uiteindelijk tot een opgeloste wereld, waarin geen problemen meer bestaan. En als er wel problemen bestaan, dan leidt dat tot werk dat machines beter kunnen doen.’
En waarom zouden AI/Machines (of andere mensen) er baat bij hebben dat jou geuploaded brein niet gewoon uitgezet wordt. Waarom zou de oplossing niet zijn wat minder mensen?
In een utopische wereld waar machines alles kunnen oplossen mis ik nog heel erg de schakel waarom de mens dat zo vertroetelt zou worden.
Zeker mensheid als geheel. Mogelijk dat de 1% er voordeel uit haalt. Tegelijkertijd zie ik nog niet dat machines/AI zo gebouwd wordt dat de rijken niet rijker worden en dat de arbeiders het echt beter krijgen.
Probleem is een beetje die eerste zin. Welke eigenaar. De eigenaar die bijvoorbeeld AI ontwikkelt? of de Eigenaar bij wie ze ellende terecht komt.Wozmro schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:04:
Kort samengevat: diegene (meestal de eigenaar) die het meest baat heeft stelt een risicoanalyse op.
Een risicoanalyse is een moeilijk woord voor een lijstje met de slechte dingen die mogelijk kunnen gebeuren in volgorde van ernst en waarschijnlijkheid. Met daarnaast de maatregelen die je zal treffen om die erge dingen zoveel als mogelijk te vermijden. Daar zet de eigenaar even zijn handtekening onder en klaar, dan kan die verder met innoveren (en geld verdienen).
Het is heel moeilijk als die 2 ver uit elkaar liggen.
De winst voor mij en de risico's voor een ander, zo werkt niet.
Volgens mij is dit nou precies hoe het juist (helaas) meestal wel werkt.Wozmro schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:17:
De winst voor mij en de risico's voor een ander, zo werkt niet.
En we weten allemaal dat daar op een dag boel zal van komen.
Nu onderschat je wel gigantisch hoe moeilijk het is een risicoanalyse te doen in zijn algemeenheid, en al helemaal bij iets als AI waar het gewoon heel moeilijk te voorspellen is wat de gevolgen zijn, en hoe groot de kans daarop is.Wozmro schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:04:
Tja, Preventie blijft blijkbaar een moeilijk concept voor velen.
Het is nochtans niet zo ingewikkeld en kan zeker positief bijdragen aan innovatie.
Als jij 30 jaar geleden een risicoanalyse had gedaan van het internet, welke kans had jij dan gegeven dat social media zou opkomen waarbij mensen hun hele hebben en houden delen, en dat daarop kinderen dan de hele dag ging doomscrollen door filmpjes waardoor hun onderwijsprestaties naarbeneden gaan?
Goed, die kunnen we toevoegen op het lijstje mensen die niet serieus te nemen zijn.choogen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:49:
De Volkskrant had onlangs een interview met de Zweedse techniekfilosoof Nick Bostrom die zich al meer dan twintig jaar bezighoudt met de invloed van kunstmatige intelligentie en technologie op onze wereld.
Negatieve impact van AI afremmen is prematuur, want er zijn nog niet miljoenen doden gevallen, en de werkloosheid is nog niet boven de 30% van kantoorpersoneel.
Risicoanalyses maken is gewoon dagelijkse praktijk voor bijna alle bedrijven. Financieel, technisch, algemene uitbating,...Sissors schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:27:
[...]
Nu onderschat je wel gigantisch hoe moeilijk het is een risicoanalyse te doen in zijn algemeenheid, en al helemaal bij iets als AI waar het gewoon heel moeilijk te voorspellen is wat de gevolgen zijn, en hoe groot de kans daarop is.
Als jij 30 jaar geleden een risicoanalyse had gedaan van het internet, welke kans had jij dan gegeven dat social media zou opkomen waarbij mensen hun hele hebben en houden delen, en dat daarop kinderen dan de hele dag ging doomscrollen door filmpjes waardoor hun onderwijsprestaties naarbeneden gaan?
Een risicoanalyse hoeft ook niet perfect te zijn, risicoloos bestaat niet, en het is ook niet verboden om die bij te sturen gaandeweg. Het moet wel aantonen dat er serieus over nagedacht is en dat er redelijkerwijs aanvaardbare maatregelen getroffen werden om de risico's te beheersen.
AI is daarin een industrie als iedere andere. Van geen enkele andere industrie zouden we aanvaarden dat ze zeggen: onze risico's zijn te groot en te moeilijk in te schatten dus we beginnen daar gewoon niet aan. Het zou wat zijn...
Ja dat is mijn punt. Daar zijn hele speciale processen voor, en dat is voor een klein product al echt niet zo eenvoudig als jij het noemt. Voor een concept als AI is dat eigenlijk niet te doen, er gaan zoveel aannames in zitten.Wozmro schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:41:
[...]
Risicoanalyses maken is gewoon dagelijkse praktijk voor bijna alle bedrijven. Financieel, technisch, algemene uitbating,...
Wel hoor. Denk je dat de fatbike industrie eerst een risico analyse heeft gedaan van de impact van het concept fatbikes? Ze zullen een risicoanalyse hebben gedaan hoe groot de kans is dat de accu ontploft (of nou ja, hopelijk hebben ze dat gedaan). Maar niet van de impact van makkelijk opvoerbare fatbikes op de samenleving.AI is daarin een industrie als iedere andere. Van geen enkele andere industrie zouden we aanvaarden dat ze zeggen: onze risico's zijn te groot en te moeilijk in te schatten dus we beginnen daar gewoon niet aan. Het zou wat zijn...
En er zal vast wel ergens een risicoanalyse van Fable liggen. De vraag is wat er meer is als vage aannames.
Dus die zal er waarschijnlijk wel een handleiding bij die fatbike gestopt hebben met hoe je moet omgaan met een batterij, dat je de fiets niet mag wijzigen,...
De risico's afbakenen en de grenzen van je eigen verantwoordelijkheid duidelijk aangeven is inderdaad ook een belangrijk aspect van de risicoanalyse. En het is in het eigen voordeel om dat zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Anders mag de importeur bij ieder ongeval met een fatbike mee op het beklaagdenbankje en het uitleggen aan de rechter.
'Te moeilijk' is gewoon geen excuus. Integendeel, het is de kortste weg naar bedrijfsdeuren dicht en zegeltje er op, klaar. En dat er fraudeurs zijn die er zich allemaal niets van aantrekken is al helemaal geen excuus.
[ Voor 15% gewijzigd door Wozmro op 05-10-2026 12:08 ]
En kijk maar mensen die nu weinig te doen hebben, het gros kwijnt weg of wordt problematisch voor de samenleving.
@Sissors : Bostroms uitspraak over hoe AI nog geen grote brokken heeft veroorzaakt en dat daarom regulering van de AI sector beter nog even achterwege kan blijven vind ik ook onbegrijpelijk - vooral omdat hij er kennelijk vanuit gaat dat we met regulering moeten wachten totdat er daadwerkelijk miljoenen doden zijn gevallen.
@Cobb : ik weet niet of je het volledige artikel hebt kunnen lezen. Bostrom verwacht bijv. ook dat mensen die al overleden zijn in digitale vorm als het ware zullen kunnen doorleven, wanneer hun brein ergens is geüpload. Dat zou trouwens ook al bij leven mogelijk moeten worden in wat hij omschrijft als "transhumanistische mengvormen" die misschien wel honderden jaren zullen blijven voortleven.
Ik neem aan dat Bostrom ervan uit gaat dat we op termijn ook op het gebied van grondstoffen en energie niet langer met tekorten te maken zullen hebben, maar daar gaat het artikel niet op in. Hoe hij voor zich ziet dat die digitale leefwereld beheerd wordt zonder dat iets of iemand op enig moment de stekker uit het geheel trekt weet ik ook niet. In een wereld van overvloed bestaat er misschien weinig noodzaak of reden om zo'n digitale leefwereld uit te hoeven schakelen.
Dat werklozen niet altijd erg gelukkig zijn en daarnaast soms maatschappelijke problemen veroorzaken klopt natuurlijk - voor een deel heeft dat te maken met sociaal stigma dat zou kunnen afnemen wanneer de werkloosheid vanwege AI inderdaad richting de 30% oploopt. Tegelijk bestaan er vandaag waarschijnlijk best veel mensen die er ook niet erg gelukkig van worden om bijv. elke dag acht uur in een repetitieve kantoorbaan door te moeten brengen, maar daar niet werkelijk aan kunnen ontsnappen. Die opmerking over de forenzende werknemers met saaie banen vond ik daarom best wel treffend. Bostrom schetst een alternatief (inderdaad vooralsnog utopisch) toekomstbeeld waarin iedereen een plezieriger bestaan zou kunnen leiden, ook al is dat dan een bestaan dat zich voor een groot deel virtueel/online afspeelt. Misschien is het inderdaad naïef, maar misschien ook wel niet. De toekomst is met de toenemende invloed van AI ongewis, meer nog dan hij toch al was.
History repeats itself? Is dit niet inherent aan elke generatiekloof? Mijn ouders zeiden exact hetzelfde, onderwijs gaat naar beneden en zit ze hele dag maar achter zijn pc. Mijn grootouders zeiden hetzelfde over mijn ouders, onderwijs gaat naar beneden en ze luisteren alleen maar naar cassettes, en hun ouders hetzelfdeSissors schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:27:
Als ik zie wat mijn kinderen (moeten) leren tov wat ik destijds leerde, zijn ze wel degelijk een stuk verder! (Eerlijk is eerlijk, we wonen nu in België waar de studiedruk anders is dan in Nederland en ik ben destijds met de cito toets op VMBO gezet)
Xi, Trump, Putin,... uploaden hun brein/AI-equivalent en zijn voor eeuwig* dictator? Tenminste als ze er in slagen om daar een wettelijk kader voor te prepareren.choogen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:13:
Ik kende Bostroms naam nog van toen hij destijds aan het woord kwam in een fascinerende aflevering van VPRO Tegenlicht van heel lang geleden. In diezelfde aflevering kwam Ray Kurzweil ook het begrip singulariteit uitleggen, waar ik toen voor het eerst over hoorde. Goede televisie was dat destijds, jammer dat het programma niet langer meer bestaat.
@Sissors : Bostroms uitspraak over hoe AI nog geen grote brokken heeft veroorzaakt en dat daarom regulering van de AI sector beter nog even achterwege kan blijven vind ik ook onbegrijpelijk - vooral omdat hij er kennelijk vanuit gaat dat we met regulering moeten wachten totdat er daadwerkelijk miljoenen doden zijn gevallen.
@Cobb : ik weet niet of je het volledige artikel hebt kunnen lezen. Bostrom verwacht bijv. ook dat mensen die al overleden zijn in digitale vorm als het ware zullen kunnen doorleven, wanneer hun brein ergens is geüpload. Dat zou trouwens ook al bij leven mogelijk moeten worden in wat hij omschrijft als "transhumanistische mengvormen" die misschien wel honderden jaren zullen blijven voortleven.
Ik neem aan dat Bostrom ervan uit gaat dat we op termijn ook op het gebied van grondstoffen en energie niet langer met tekorten te maken zullen hebben, maar daar gaat het artikel niet op in. Hoe hij voor zich ziet dat die digitale leefwereld beheerd wordt zonder dat iets of iemand op enig moment de stekker uit het geheel trekt weet ik ook niet. In een wereld van overvloed bestaat er misschien weinig noodzaak of reden om zo'n digitale leefwereld uit te hoeven schakelen.
Dat werklozen niet altijd erg gelukkig zijn en daarnaast soms maatschappelijke problemen veroorzaken klopt natuurlijk - voor een deel heeft dat te maken met sociaal stigma dat zou kunnen afnemen wanneer de werkloosheid vanwege AI inderdaad richting de 30% oploopt. Tegelijk bestaan er vandaag waarschijnlijk best veel mensen die er ook niet erg gelukkig van worden om bijv. elke dag acht uur in een repetitieve kantoorbaan door te moeten brengen, maar daar niet werkelijk aan kunnen ontsnappen. Die opmerking over de forenzende werknemers met saaie banen vond ik daarom best wel treffend. Bostrom schetst een alternatief (inderdaad vooralsnog utopisch) toekomstbeeld waarin iedereen een plezieriger bestaan zou kunnen leiden, ook al is dat dan een bestaan dat zich voor een groot deel virtueel/online afspeelt. Misschien is het inderdaad naïef, maar misschien ook wel niet. De toekomst is met de toenemende invloed van AI ongewis, meer nog dan hij toch al was.
Brein uploaden: totale onzin, totaal niet serieus te nemen. De beste kerel leeft blijkbaar in een fantasiewereld. We mogen blij zijn als de samenleving niet compleet implodeert door de milieuproblemen (massa-uitsterving, klimaatverandering, etc). We mogen blij zijn als we straks überhaupt nog te eten en te drinken hebben, en die kerel gaat lopen blaten over dat AI alle problemen oplost. Dit valt toch gewoon niet serieus te nemen.choogen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:49:
‘Het gemiddelde menselijke leven bestaat nu uit forensen naar kantoor en daar elke dag hetzelfde doen’, zegt hij smalend. In zijn toekomstvisioenen gaat dat heel anders. ‘Straks kun je een leven leiden waar je intense liefde en passie voelt en op ontdekkingstocht kunt gaan naar de Amazone. Allemaal dingen die je laten voelen dat je leeft.’
[..]
Technologie, niet alleen AI, helpt ons om meer te doen met minder, toch? Als je dat doortrekt in het extreme, dan kunnen we straks alles doen wat we willen. Dat leidt uiteindelijk tot een opgeloste wereld, waarin geen problemen meer bestaan. En als er wel problemen bestaan, dan leidt dat tot werk dat machines beter kunnen doen.’
het gaat niet goed met de wereld
Ik werk in BI en mijn hele werk verschuift richting architectuur, governance en voornamelijk goed modelleren en omschrijven, de informatielaag is nog belangrijker geworden. Ik werk met Microsoft Fabric als ecosysteem, bij een failure geef ik Codex alleen de opdracht om de failure te onderzoeken en mij terug te rapporteren wat de oorzaak is. Ik krijg dan oorzaak + voorgestelde oplossing. 95% van de gevallen klopt het en kan het autonoom uitgevoerd worden, bij de andere 5% is het iets wat een begrip van de business vereist waardoor het niet uitgevoerd kan worden. Een nieuwe bron ontsluiten tot aan rapporten of Fabric Apps maken, volledig autonoom. Waar ik eerst nog technisch hiaten zag, houdt dat wel op.Zorg schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:08:
[...]
Ik ben zelf bezig met een agent die data governance taken gaat doen. Normaal zou ik dit aan een team Member laten uitvoeren, nu dus door een agent. Begint heel simpel met het in kaart brengen van de BI modellen, daarna per model de KPIs en maakt daar intranet pagina's van.
Bij verdienen ze wel iets mindermaar de kost per agent is lager en het risico ook een stuk!
Toch zie ik in mijn vak nog mensen die heel terughoudend zijn en graag pronken met die ene fantastische DAX measure die ze geschreven hebben. Dan wil je het niet zien en ga je een hele zure tijd tegemoet.
Ik kom uit de sw engineering, workflow automation en SI. Al sinds jaren in sales/deal closing en nu vol in de AI gedoken en dit is precies wat ik mijn collega’s probeer bij te brengen om te komen tot iets waarin AI meerwaarde oplevert! This is the way …codex schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:23:
[...]
Ik werk in BI en mijn hele werk verschuift richting architectuur, governance en voornamelijk goed modelleren en omschrijven, de informatielaag is nog belangrijker geworden. Ik werk met Microsoft Fabric als ecosysteem, bij een failure geef ik Codex alleen de opdracht om de failure te onderzoeken en mij terug te rapporteren wat de oorzaak is. Ik krijg dan oorzaak + voorgestelde oplossing. 95% van de gevallen klopt het en kan het autonoom uitgevoerd worden, bij de andere 5% is het iets wat een begrip van de business vereist waardoor het niet uitgevoerd kan worden. Een nieuwe bron ontsluiten tot aan rapporten of Fabric Apps maken, volledig autonoom. Waar ik eerst nog technisch hiaten zag, houdt dat wel op.
Toch zie ik in mijn vak nog mensen die heel terughoudend zijn en graag pronken met die ene fantastische DAX measure die ze geschreven hebben. Dan wil je het niet zien en ga je een hele zure tijd tegemoet.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
- Geen use case kunnen bedenken, vaak omdat AI nog als een soort zoekmachine wordt gezien
- Twijfels rond governance, wat exposen we en hoe gaan we om met rollen en rechten? Hoe houden we AI binnen de kaders waar we het willen inzetten?
- Weerstand vanuit kenniswerkers, diegene die verstand van zaken hebben wat betreft hun eigen werk zien AI als een bedreiging of onderschatten de output
Ik denk dat onder andere om deze redenen veel ondernemingen op termijn achter de feiten aan gaan lopen. Persoonlijk heb ik zoveel mogelijk gezocht naar use cases in mijn vakgebied en gekeken waar mijn kennis eigenlijk nog meerwaarde creëert. Met elke model iteratie wordt die meerwaarde smaller op uitvoerend technisch vlak, maar zie ik juist omdat ik er mee bezig ben wel gebieden ontstaan waar mijn kennis juist belangrijker wordt. Ik denk dat als je er open voor staat je niet ineens zonder werkt komt te zitten, in mijn geval wordt mijn rol gewoon anders dan het was.
Leuk ikzelf toevallig ook, BI & Fabric. Vorige week net in Barcelona geweest op FabCon en de helft was AI. Ik gebruik het zelf voor modeleren ook, soms via CLI hoewel ik toch merk dat ik daar ietswat huiverig in ben, meestal via Claude in VS Code, opladen, uitvoeren. Maar heb ook al complete dashboards gemaakt en die via cli opgeladen. Technisch ben ik er van overtuigd dat het volledig kan, maar je moet er ook wel op ingericht zijn, daar ben ik nu eerst mee bezig. Volgende stappen zullen in verschillende richtingen zijn, Onthology is hier één van, evenals dashboards en meer Advanced analyse van brainstormen tot volledig BI oplossing.codex schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:23:
[...]
Ik werk in BI en mijn hele werk verschuift richting architectuur, governance en voornamelijk goed modelleren en omschrijven, de informatielaag is nog belangrijker geworden. Ik werk met Microsoft Fabric als ecosysteem, bij een failure geef ik Codex alleen de opdracht om de failure te onderzoeken en mij terug te rapporteren wat de oorzaak is. Ik krijg dan oorzaak + voorgestelde oplossing. 95% van de gevallen klopt het en kan het autonoom uitgevoerd worden, bij de andere 5% is het iets wat een begrip van de business vereist waardoor het niet uitgevoerd kan worden. Een nieuwe bron ontsluiten tot aan rapporten of Fabric Apps maken, volledig autonoom. Waar ik eerst nog technisch hiaten zag, houdt dat wel op.