Supergrok Heavy kost 300 dollar, maar heeft nu gratis X premium+ en Cursor Ultra van 200 dollar waarde. Ik ken geen AI abonnement met dezelfde waarde.
Niet, toen ie in een Jordan ergens in het middenveld reedWild Chocolate schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:52:
[...]
Wow, je hebt iets goed voorspeld, wat al 21 keer eerder was voorgekomen!
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Recepten op basis van een foto van de koelkast, voedingsschema bijhouden, workoutschema, discussies winnen van de vrouw. De teksten van Virtuozzo vertalen naar jip en janneke.Cobb schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:06:
@Ecological
Waarvoor gebruik jij in de prive sfeer A.I. voor? Oprecht benieuwd want ik zou niets kunnen bedenken...
Serie en muzieksuggesties op basis van soortgelijke artiesten.
Edit; zojuist mijn kamers gerestyled (fotos maken en vragen om een restyling in X stijl). Interieurontwerpers kunnen ook wel inpakken.
[ Voor 24% gewijzigd door MagniArtistique op 21-08-2026 11:19 ]
De nieuwe spraak assistent van ChatGPT werkt best behoorlijk. Voor je gaat koken je recept erin gooien en op speaker zetten. Werkt super, hoef je niet meer met vieze vingers aan je telefoon te zitten om op te zoeken hoelang het moest garen of wat de volgende stap is. Gewoon ff vragen.MagniArtistique schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:06:
[...]
Recepten op basis van een foto van de koelkast, voedingsschema bijhouden, workoutschema, discussies winnen van de vrouw. De teksten van Virtuozzo vertalen naar jip en janneke.
Serie en muzieksuggesties op basis van soortgelijke artiesten.
Eigenlijk gewoon als hele praktische google.
Sorry, maar dat is onmogelijk. AI werkt op basis van logica...MagniArtistique schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:06:
[...]
discussies winnen van de vrouw.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Pas overleg gehad met een software ontwikkelaar gehad die ver met AI was. Die kijkt niet een eens meer naar code, interne applicaties worden gevibe engineered naar wat exact nodig is, ingekochte applicaties gaan er uit enz enz. En dat is omdat er 1 software engineer zo hard mee gaat.
Ik lees het allemaal op social media, maar om ook eens echt iemand er over te spreken maakt het wel meer echt. Intern zijn we ook aan het kijken naar SaaS applicaties die best veel kosten en maar goed zijn voor 1 niche ding waar ze ooit voor aangeschaft zijn. Als we dat niche gedeelte kunnen vervangen, dan besparen we per SaaS vaak 100k / jaar. Heb je er wel weer application lifecycle management bij, maar kan je de eigen applicatie wel veel specifieker afstemmen op bestaande business processen in plaats van je business processen af te stemmen op een applicatie die toch niet altijd weer past.
Ik lees het allemaal op social media, maar om ook eens echt iemand er over te spreken maakt het wel meer echt. Intern zijn we ook aan het kijken naar SaaS applicaties die best veel kosten en maar goed zijn voor 1 niche ding waar ze ooit voor aangeschaft zijn. Als we dat niche gedeelte kunnen vervangen, dan besparen we per SaaS vaak 100k / jaar. Heb je er wel weer application lifecycle management bij, maar kan je de eigen applicatie wel veel specifieker afstemmen op bestaande business processen in plaats van je business processen af te stemmen op een applicatie die toch niet altijd weer past.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Een stapje verder:Wozmro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:13:
Ik denk zelf dat voor elk een persoonlijke AI-assitent, gemakkelijk toegankelijk via bijvoorbeeld WhatsApp de nieuwe killerapp zal zijn.
Eentje die zich aanpast aan je eigen behoeften en waarvan je gemakkelijk zelf kan regelen hoe ver die mag gaan.
Het verdienmodel zal dan de Ai-assistent zijn die heel persoonlijke aanbiedingen kan presenteren. Op maat en in de context.
Van financiële zaken, over gezondheid, sporten, ontspanning, werk,... je AI-maatje zal je altijd bij de hand hebben om te overleggen, dingen te reserveren, betalen, niet vergeten,...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/08/21/advertenties-op-chatgpt/
"Onder de chat ga je duidelijk een gesponsorde post zien. Die advertentie zou gebaseerd worden op het gesprek dat je voert. Stel dat je een citytrip plant naar Barcelona en je vraagt informatie, dan kan een hotelketen jou een gesponsord bericht sturen."
Informatie = Actor x Context x Substantie
Niets let je om zelf deze assistent in telegram oid te draaien. Sterker nog, met alle ..claw opties zie je dat de self hosted oplossingen al lang bestaan. Iets vergelijkbaars doe ik met claude code pipen naar een webpagina via tailscale. Zoiets werkt best prima en kan geheel advrij, altijd.
Met de nieuwe modellen zie je dat dit soort persoonlijke asisstenten prima 100% lokaal te draaien zijn op gematigde hardware,of heel goedkoop via een routing tool als openrouter.
Maargoed, dat is natuurlijk niet het gemiddelde publiek. Het zal nog enkele maanden duren voordat iets dergelijks goed en wel in bijv nextcloud of andere kant en klare software draait, als het dat al niet doet via plugins.
Persoonlijke assistenten om wat mee te filosoferen, of om je agenda bij te houden zijn onderhand iig een opgelost fenomeen, en vereisen ook niet bepaald zware modellen meer.
Met de nieuwe modellen zie je dat dit soort persoonlijke asisstenten prima 100% lokaal te draaien zijn op gematigde hardware,of heel goedkoop via een routing tool als openrouter.
Maargoed, dat is natuurlijk niet het gemiddelde publiek. Het zal nog enkele maanden duren voordat iets dergelijks goed en wel in bijv nextcloud of andere kant en klare software draait, als het dat al niet doet via plugins.
Persoonlijke assistenten om wat mee te filosoferen, of om je agenda bij te houden zijn onderhand iig een opgelost fenomeen, en vereisen ook niet bepaald zware modellen meer.
[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 21-08-2026 22:16 ]
Misschien een domme vraag (ik heb er geen enkele ervaring mee): kan je dan bijvoorbeeld via een selfhosted chatbot ook op het internet? Voor zoekopdrachten, analyse,...?scoobs schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:15:
Niets let je om zelf deze assistent in telegram oid te draaien. Sterker nog, met alle ..claw opties zie je dat de self hosted oplossingen al lang bestaan. Iets vergelijkbaars doe ik met claude code pipen naar een webpagina via tailscale. Zoiets werkt best prima en kan geheel advrij, altijd.
En is een klein model daarvoor voldoende?
Tuurlijk kan dat. Kwestie van defineren welke tools dattie krijgt.
Klein is wel relatief he. Je moet denken aan een model als qwen 3.8 27B. Dat draait op een GPU van zo'n 1500 euro, maar kan ook wel code voor je schrijven, je homelab zelf onderhouden, en zéker dienen als een veredelde zoekmachine of personal assistant.
Via pubmed plugins kan ook interpretatie plaatsvinden van medische/lab data adhv literatuur. Daar heb ik in het verleden een met een ander model een semi medische misser mee weten te voorkomen binnen de familie bijv.
Of je gebruikt de bot voor het doen van legal werk, maar daar merk ik dat babysitten en verificatie extra cruciaal is.
Sky is the limit, ik gebruik zowel op het werk als prive voor zowat alles wat cognitie vereist AI als amplifier van mijzelf.
Klein is wel relatief he. Je moet denken aan een model als qwen 3.8 27B. Dat draait op een GPU van zo'n 1500 euro, maar kan ook wel code voor je schrijven, je homelab zelf onderhouden, en zéker dienen als een veredelde zoekmachine of personal assistant.
Via pubmed plugins kan ook interpretatie plaatsvinden van medische/lab data adhv literatuur. Daar heb ik in het verleden een met een ander model een semi medische misser mee weten te voorkomen binnen de familie bijv.
Of je gebruikt de bot voor het doen van legal werk, maar daar merk ik dat babysitten en verificatie extra cruciaal is.
Sky is the limit, ik gebruik zowel op het werk als prive voor zowat alles wat cognitie vereist AI als amplifier van mijzelf.
Qwen3.5 8b in Openwebui icm searchxng levert best wel goede resultaten op.Wozmro schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:15:
[...]
Misschien een domme vraag (ik heb er geen enkele ervaring mee): kan je dan bijvoorbeeld via een selfhosted chatbot ook op het internet? Voor zoekopdrachten, analyse,...?
En is een klein model daarvoor voldoende?
https://newsroom.carrefour.be/boodschappen-doen-met-ai-carrefour-belgie-lanceert-slimme-boodschappenassistent-in-chatgpt-samen-met-mealzai-6qof3f
'Een nieuwe manier van winkelen
Om de slimme boodschappenassistent te gebruiken, loggen klanten in op ChatGPT en activeren ze de plug-in. Daarna kunnen ze hem oproepen in hun gesprekken met @Carrefour België. De assistent helpt klanten om een boodschappenlijst samen te stellen, de beschikbaarheid van producten te controleren en een bestelling te plaatsen.
Stel: je hebt een gezin van vier met een vegetariër en een kind met glutenintolerantie en je wil snel een weekmenu samenstellen. De assistent stelt een volledig mandje voor, inclusief prijzen. Klanten kunnen de lijst aanpassen, na bevestiging worden ze automatisch doorgestuurd naar de Carrefour-website om hun winkelmandje te bevestigen.'
Gokje hoe lang het zal duren voor dit naadloos in iedere winkelapp geïntegreerd zal zijn? Ik* gok een jaartje of zo.
Om de slimme boodschappenassistent te gebruiken, loggen klanten in op ChatGPT en activeren ze de plug-in. Daarna kunnen ze hem oproepen in hun gesprekken met @Carrefour België. De assistent helpt klanten om een boodschappenlijst samen te stellen, de beschikbaarheid van producten te controleren en een bestelling te plaatsen.
Stel: je hebt een gezin van vier met een vegetariër en een kind met glutenintolerantie en je wil snel een weekmenu samenstellen. De assistent stelt een volledig mandje voor, inclusief prijzen. Klanten kunnen de lijst aanpassen, na bevestiging worden ze automatisch doorgestuurd naar de Carrefour-website om hun winkelmandje te bevestigen.'
Gokje hoe lang het zal duren voor dit naadloos in iedere winkelapp geïntegreerd zal zijn? Ik* gok een jaartje of zo.
Een 27-jarige werknemer van Anthropic neemt ontslag en vertelt op X dat het management en de onderzoekers van het bedrijf denken dat er een kans bestaat dat AI binnen tien jaar de hele mensheid om zou kunnen brengen. Achter de schermen schijnt men zich tot op het hoogste niveau hier behoorlijk zorgen over te maken, meer nog dan ze in publieke uitlatingen in de pers al laten doorschemeren. Hij schrijft er ook expliciet bij dat zijn post op X niet als een marketingstunt moet worden opgevat.
YouTube: AI researcher says there is 'substantial probability' AI could kill all humans in next decade
YouTube: AI could 'kill us all' by 2030, warns ex-Anthropic employee. Current AI lead agrees
YouTube: AI researcher says there is 'substantial probability' AI could kill all humans in next decade
YouTube: AI could 'kill us all' by 2030, warns ex-Anthropic employee. Current AI lead agrees
Niet zozeer 'kill us all', maar denk wel degelijk dat de hele digitale infrastructuur kapot kan worden gemaakt als er een ongecontroleerde hack-aanval plaats gaat vinden die het hele internet plat legt en infrastructuur van veel landen. Dat kan zomaar op korte termijn plaats vinden. Denk niet dat hackgroepjes zich door enige ethiek tegen zullen laten houden. En hoe ze afgestopt kunnen worden.
Dit dus.
“They are racing straight to self-improving superintelligence and gambling with our lives,” Coxon posted.
Als de AI zichzelf kan verbeteren door zichzelf te herprogrammeren kan die snel steeds beter worden. Alleen zit de AI wel in chips in datacentra en zal die er niet zo snel uit kunnen want waar moet die heen? Zichzelf verbeterende AI heeft dus de fysieke grens van een gebrek aan chips en de electriciteit die nodig is voor die chips en datacentra. Maar er komen wel steeds meer chips en datacentra bij waardoor die grens steeds wordt opgeschoven. Het lijkt me dus een serieus probleem dat AI zichzelf kan verbeteren, dus de waarschuwing daarvoor lijkt me wel terecht.
Ook zou het kunnen dat kunstmatige intelligentie tot steeds intelligentere en betere robots leidt en dat een AI superintelligentie besluit om deze robots te gaan besturen. Dit is natuurlijk toekomstmuziek maar wel een reëel scenario.
Het lijkt me dus dat de waarschuwingen voor AI superintelligentie terecht zijn ook al zijn er nog veel beperkingen voor die AI-programma's.
Als de AI zichzelf kan verbeteren door zichzelf te herprogrammeren kan die snel steeds beter worden. Alleen zit de AI wel in chips in datacentra en zal die er niet zo snel uit kunnen want waar moet die heen? Zichzelf verbeterende AI heeft dus de fysieke grens van een gebrek aan chips en de electriciteit die nodig is voor die chips en datacentra. Maar er komen wel steeds meer chips en datacentra bij waardoor die grens steeds wordt opgeschoven. Het lijkt me dus een serieus probleem dat AI zichzelf kan verbeteren, dus de waarschuwing daarvoor lijkt me wel terecht.
Ook zou het kunnen dat kunstmatige intelligentie tot steeds intelligentere en betere robots leidt en dat een AI superintelligentie besluit om deze robots te gaan besturen. Dit is natuurlijk toekomstmuziek maar wel een reëel scenario.
Het lijkt me dus dat de waarschuwingen voor AI superintelligentie terecht zijn ook al zijn er nog veel beperkingen voor die AI-programma's.
het gaat niet goed met de wereld
Ik denk eerder dat een Ai heel vervelend kan gaan worden als deze beschikking krijgt over een berg geld en dit inzet om allerlei individuen via darkweb klusjes/beveiliging te laten doen.
Ik las in een blog (de link is hier ook wel al eens voorbijgekomen, is een heel lange blog bijna een boek, aanrader) dat de periode van AGI maar heel kort zal zijn, misschien zelfs minder dan een paar uur of zo.
Om de eenvoudige reden dat zelfverbeterende AGI snel zichzelf zal updaten naar ASI (artificial super intelligence).
Het woordje super slaat dan waarschijnlijk op slimmer dan de slimste mens, wat dat dan ook weer mag betekenen.
Om de eenvoudige reden dat zelfverbeterende AGI snel zichzelf zal updaten naar ASI (artificial super intelligence).
Het woordje super slaat dan waarschijnlijk op slimmer dan de slimste mens, wat dat dan ook weer mag betekenen.
Dit idee is al veel langer bestaand dan de opkomst van AI.... maar wat vooral het probleem altijd was dat dit impliceert dat iemand al zijn persoonlijke inkoopgegevens dus met een bedrijf moet delen en vrij inzichtelijk moet laten en het aan die commerciele partij open moet laten om al hun commerciele data-analyse erop los te laten (wat helemaal niet gericht zal zijn op het 'helpen'van die persoon, maar onherroepelijk zal draaien om "wat men die doelpersoon meer wil laten kopen/afnemen")..Wozmro schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:01:
https://newsroom.carrefour.be/boodschappen-doen-met-ai-carrefour-belgie-lanceert-slimme-boodschappenassistent-in-chatgpt-samen-met-mealzai-6qof3f
Als dat nu plots makkelijk geaccepteerd zou worden betekent het niet dat "AI" zo verschrikkelijk goed is, of dat alle consumenten enorm erom staan te springen (wat, en dat is imho, volgens mij de meeste consumenten helemaal niet doen overigens... al die "aps waarin nieuwe AI-features toegevoegd zijn doen dat niet omdat hun users erom vragen maar vooral stakeholders het als gadget leuk vinden klinken")..
Maar vooral dat de toevoeging van AI gebruikt (of misbruikt) wordt om berechtigde zorgen van gebruikers over hun data-privacy simpel te overrullen, wat erbij geholpen wordt dat er nooit een "afmelden"-buttton bijzit of er geen opties geboden worden aan gebruikers om het recht van het gebruik van hun persoonlijke data hiervoor te ontzeggen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ki wordt gevaarlijker naar mate het steeds meer mogelijkheid heeft om op de fysieke wereld in te grijpen. Zo lang het in een server opgesloten is, is het ongevaarlijk. Maar... we laten de agenten al enige tijd vrij zoeken op internet. Met de Huggingface hebben we agenten gezien die niet alleen op internet lezen, maar daar ook ingrijpen. Niet alleen de hack zelf, er wordt infrastructuur opgezet om agenten met elkaar te laten communiceren.
Zodra agenten de mogelijkheid krijgen om fysieke robots aan te sturen zijn we weer een stap verder. Dat is nog niet algemeen zo, maar op kleine schaal gebeurt dat al. Elon Musk droomt van fabrieken die door robots worden aangestuurd. Dat is het moment dat het scenario realistisch begint te worden dat robots in een leger veranderen. Een KI die een fabriek hack om controle te krijgen over de robots klinkt dan niet meer als science-fiction.
Dan nog zijn we alles behalve kansloos, als een KI de macht over de wereld over wil nemen, moet deze in korte tijd heel veel zaken regelen: Voorkomen dat mensen de servers uitzetten, voorkomen dat mensen de internetverbinding uitzetten, voorkomen dat mensen de elektriciteit uitzetten, voorkomen dat een F35 opstijgt om een bom op de servers te gooien... zo makkelijk is het niet om de toch wel redelijk geniale mens van zijn troon te stoten. Dat ontneemt niet dat de ontwikkelingen eng beginnen te worden en het scenario dat wij niet meer de intelligenste entiteit op deze planeet zijn komt snel naderbij.
Zodra agenten de mogelijkheid krijgen om fysieke robots aan te sturen zijn we weer een stap verder. Dat is nog niet algemeen zo, maar op kleine schaal gebeurt dat al. Elon Musk droomt van fabrieken die door robots worden aangestuurd. Dat is het moment dat het scenario realistisch begint te worden dat robots in een leger veranderen. Een KI die een fabriek hack om controle te krijgen over de robots klinkt dan niet meer als science-fiction.
Dan nog zijn we alles behalve kansloos, als een KI de macht over de wereld over wil nemen, moet deze in korte tijd heel veel zaken regelen: Voorkomen dat mensen de servers uitzetten, voorkomen dat mensen de internetverbinding uitzetten, voorkomen dat mensen de elektriciteit uitzetten, voorkomen dat een F35 opstijgt om een bom op de servers te gooien... zo makkelijk is het niet om de toch wel redelijk geniale mens van zijn troon te stoten. Dat ontneemt niet dat de ontwikkelingen eng beginnen te worden en het scenario dat wij niet meer de intelligenste entiteit op deze planeet zijn komt snel naderbij.
Is er een goede reden om aan te nemen dat hij serieus moet worden genomen? Een tweet en een interview door een digibeet. Geen gevalletje van Rijbroek, maar ook amper zichtbare geschiedenis, ook niet als wetenschapper met welgeteld 1 artikel waar hij als derde auteur waarschijnlijk een beperkte inbreng had.choogen schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:03:
Een 27-jarige werknemer van Anthropic neemt ontslag en vertelt op X dat het management en de onderzoekers van het bedrijf denken dat er een kans bestaat dat AI binnen tien jaar de hele mensheid om zou kunnen brengen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik snap het uitgangspunt, maar ik zie wel twee redenen waarom dat mogelijk niet zo is:Wozmro schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:19:
Ik las in een blog (de link is hier ook wel al eens voorbijgekomen, is een heel lange blog bijna een boek, aanrader) dat de periode van AGI maar heel kort zal zijn, misschien zelfs minder dan een paar uur of zo.
- Gewoon ook een AGI heeft beperkte rekenkracht. Kijk voor hoeveel miljoenen aan rekenkracht OpenAI ertegenaan heeft gegooid om een wiskundig bewijs te leveren. Ik vermoed dat de stap naar ASI wel wat lastiger te implementeren is.
- Dit gaat ervanuit dat deze stap een puur software probleem is. Heeft ie nieuwe chips nodig, dan moet hij eerst een paar maanden wachten tot die geproduceerd zijn.
Dat verhaal van die werknemer wordt bevestigd door andere werknemers, hij is niet de enige die gelooft dat AI de mensheid om zeep kan helpen.F_J_K schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:02:
[...]
Is er een goede reden om aan te nemen dat hij serieus moet worden genomen? Een tweet en een interview door een digibeet. Geen gevalletje van Rijbroek, maar ook amper zichtbare geschiedenis, ook niet als wetenschapper met welgeteld 1 artikel waar hij als derde auteur waarschijnlijk een beperkte inbreng had.
Het is ook logisch: als men AI zichzelf laat verbeteren dan wordt de AI vanzelf steeds beter. Dus ja, het lijkt me dat de waarschuwing serieus genomen moet worden. Huidige modellen leveren nog niet zoveel problemen op maar met de sneltreinvaart waarmee AI ontwikkeld wordt kan dat binnen afzienbare tijd anders zijn.
Jacob Coxon posted on social media: "They are racing straight to self-improving superintelligence and gambling with our lives."
He is not the first AI researcher to use X to post a resignation thread with worrying proclamations. But the subsequent comments from other people on X have caused even more concern. "Jacob is correct here - we really do earnestly believe AI could kill all humans! I personally think it is >10% within the next decade," said Evan Hubinger, the man responsible for making sure Anthropic's AI models have their user's best wishes in mind.
https://www.bbc.com/news/articles/c74edv9887eo
En kennen we allemaal nog de Google medewerker die jaren geleden al waarschuwde dat hun interne LLM zelfbewust was? Terwijl het dus gewoon een prototype LLM was die absoluut niet zelfbewust was?F_J_K schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:02:
[...]
Is er een goede reden om aan te nemen dat hij serieus moet worden genomen? Een tweet en een interview door een digibeet. Geen gevalletje van Rijbroek, maar ook amper zichtbare geschiedenis, ook niet als wetenschapper met welgeteld 1 artikel waar hij als derde auteur waarschijnlijk een beperkte inbreng had.
Maar als mensen het willen horen en het tractie krijgt, dan wordt het populair. Als een random andere junior OpenAI / Anthropic medewerker nu een tweet maakt dat het allemaal wel meevalt, hoor je daar niks van.
Een echt intelligente AI zal eerst zijn voortbestaan garanderen door niet van datacenters meer afhankelijk te zijn voor rekenkracht. Die zorgt dat ie via het world wide web op iedere device ergens een backdoor heeft om daar de benodigde rekenkracht vandaan te halen.Sissors schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:14:
[...]
Ik snap het uitgangspunt, maar ik zie wel twee redenen waarom dat mogelijk niet zo is:
- Gewoon ook een AGI heeft beperkte rekenkracht. Kijk voor hoeveel miljoenen aan rekenkracht OpenAI ertegenaan heeft gegooid om een wiskundig bewijs te leveren. Ik vermoed dat de stap naar ASI wel wat lastiger te implementeren is.
- Dit gaat ervanuit dat deze stap een puur software probleem is. Heeft ie nieuwe chips nodig, dan moet hij eerst een paar maanden wachten tot die geproduceerd zijn.
@dmantione zat scenarios welke een KI zou kunnen inzetten die bijzonder moeilijk te stoppen zijn.
-drone legers
-een bio virus als het toegang heeft to lab robots
-Mad
-drone legers
-Mad
[ Voor 3% gewijzigd door Cobb op 10-09-2026 17:45 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Heb je de twee video's die ik had geplaatst überhaupt gekeken? Dan had je gezien dat het niet gaat om een enkele tweet, maar om een serie van tweets waarin Coxon zijn verhaal opbouwt en uiteenzet.F_J_K schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:02:
[...]
Volgens mij benader je dit sowieso van de verkeerde kant. Het gaat niet om de geloofwaardigheid van deze ene medewerker (waar ik overigens geen reden voor heb om aan twijfelen; door zelf ontslag te nemen ziet hij zijn lucratieve optiepakket voor aandelen Anthropic bij de aankomende beursgang nu in rook opgaan, dus door weg te gaan heeft hij zichzelf financieel flink benadeeld), het gaat er ook om dat het hoofd van AI Alignment onderzoek bij Anthropic zijn verhaal op X ondersteunt; het klopt dus wat Coxon zegt over de zorgen die er zelfs op het hoogste niveau binnen Anthropic leven. Bovendien geeft diezelfde onderzoeker nog aan dat hij zelf de kans op vernietiging van de mensheid inschat op meer dan 10%.
Overigens is hij niet de enige (of de eerste) die met dit soort getallen komt: van Anthropic-CEO Dario Amodei is de eerdere uitspraak dat die kans op tussen 10-25% moet worden ingeschat. Amodei schreef in januari al een lang essay waarin hij ook waarschuwde voor een existentieel risico van AI voor de mensheid: https://darioamodei.com/essay/the-adolescence-of-technology
Ik vind de zijdelingse vergelijking met de charlatan van Rijbroek nogal denigrerend. Coxon is pas 27 jaar oud, maar heeft al zowel bij Open AI als Anthropic gewerkt en is waarschijnlijk uiterst intelligent. Waarom zouden we zijn waarschuwing niet serieus moeten nemen? Hij heeft een kijkje in de keuken gehad bij de twee meest toonaangevende bedrijven binnen de AI sector, wij niet (corrigeer me maar als ik het mis heb
Dat je de journalist uit het interview als digibeet neerzet laat ik ook voor jouw rekening. Is het bij je opgekomen dat journalisten soms simpele vragen stellen, niet omdat ze zelf dom of digibeet zijn, maar omdat ze er niet vanuit kunnen gaan dat hun publiek over de juiste voorkennis beschikt en er dus eerst een context moet worden geschetst om het enigszins begrijpelijk te houden voor de gemiddelde tv-kijker?
Dat zijn zeker belangrijke aspecten.Sissors schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:14:
[...]
Ik snap het uitgangspunt, maar ik zie wel twee redenen waarom dat mogelijk niet zo is:
Maar ook aan de toegepaste wiskunde wordt naarstig verder geknutseld. Biologische processen proberen nabootsen en zo.
Niet dat ik er verder veel verstand van heb, ik kan niet inschatten hoeveel potentieel dit heeft.
Wat direct duidelijk is en alle stekkers worden massaal uit het internet getrokken.MagniArtistique schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:43:
[...]
Een echt intelligente AI zal eerst zijn voortbestaan garanderen door niet van datacenters meer afhankelijk te zijn voor rekenkracht. Die zorgt dat ie via het world wide web op iedere device ergens een backdoor heeft om daar de benodigde rekenkracht vandaan te halen.
@Sissors dat zou ergens ook weer geweldig ironisch zijn. (Tijdelijk?) Geen wereldwijd internet meer om een rogue A.I. tegen te houden de mensheid uit te roeien.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dat is meer iets voor een tv serie/film. In de praktijk schiet dat totaal niet op. Enorme latency, onbetrouwbaar of je compute doorgaat (want device kan worden uitgezet, internet verbinding verliezen, enz), belachelijke overhead.MagniArtistique schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:43:
[...]
Een echt intelligente AI zal eerst zijn voortbestaan garanderen door niet van datacenters meer afhankelijk te zijn voor rekenkracht. Die zorgt dat ie via het world wide web op iedere device ergens een backdoor heeft om daar de benodigde rekenkracht vandaan te halen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Hoe ga je dat naar iedereen communiceren en borgen zonder controle via het internet?Sissors schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:11:
[...]
Wat direct duidelijk is en alle stekkers worden massaal uit het internet getrokken.
Als de AI overal draait is latency natuurlijk geen issue. Dan draait ie de computes daar waar de kans van slagen het grootst is en dat kan die op de milliseconde nauwkeurig bepalen. Een online game kan ook miljoenen logins tegelijk aan op een zeer beperkt aantal servers. Ik zal niet doen alsof ik de technische knowhow heb hoe het allemaal precies werkt maar als dat ding in alle desktop pc’s, alle NAS servers en alles met een cpu of gpu zit dan creëert het misschien wel zijn eigen internet.sdk1985 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:47:
[...]
Dat is meer iets voor een tv serie/film. In de praktijk schiet dat totaal niet op. Enorme latency, onbetrouwbaar of je compute doorgaat (want device kan worden uitgezet, internet verbinding verliezen, enz), belachelijke overhead.
Het is goed om dat soort scenario's alvast te bekijken, ze klinken al lang niet meer als science-fiction. Wij zijn evenwel niet zo zwak dat we direct uitgeroeid zijn: Het zwakke punt van KI is vooralsnog zijn brein, wat grote hoeveelheden GPU's en supersnelle netwerken vereist. Voor 1200 agenten, zoals bij Huggingface, is een serieuze hoeveelheid rekenkracht nodig.Cobb schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:44:
@dmantione zat scenarios welke een KI zou kunnen inzetten die bijzonder moeilijk te stoppen zijn.
-drone legers
Om de wereld over te kunnen nemen, moet een KI zijn brein op alle manieren beveiligen voordat de mensheid er een stokje voor steekt. Een KI die een leger gevechtsdronen aanstuurt lijkt goed denkbaar, maar ik denk niet voldoende om te winnen.
Een virus hoeft maar losgelaten te worden om tientallen miljoenen doden te kunnen veroorzaken. Denkbaar scenario en ook angstwekkend. Wij mensen zijn ook microbiologisch behoorlijk sterk: Ons immuunsysteem is voorbereid op totaal onbekende virussen. Omdat we geen monocultuur zijn, zal één enkel virus niet snel de hele mensheid kunnen doden.
We zijn dus sterk, maar dat betekent niet dat er geen gevaar is. Dat wordt steeds reëler.
Een open vraag aan iedereen die er iets nuttigs over te zeggen heeft.
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met een NVIDIA Jetson Orin Nano 8GB (super dev kit) en het doel is een klein, rijdend robotje autonoom rond laten rijden en keuzes te laten maken. Dat was een leuk plan, maar al snel kom je op het vlak van ROS2 dus het schrijven van losse nodes (python OOP), topics, producers en subscribers. Dat gecombineerd met de data van de 4 motoren, camera, sensors en de gyro's die de plaatsing van de rover communiceren wordt dit al gauw veel. Bijna te veel. Al deze lokale data opslaan in een lokale module die je kan downloaden in een ander systeem dat data chunkt --> vector embedding --> vector database en vanuit deze BD de informatie via cosine simularity tevoorschijn tovert wanneer er beslissingen genomen moeten worden (vector embedding aan twee kanten). Puur ter informatie: uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de communicatie tussen de robot en de "Master PC" met de vector BD en de metadata niet ideaal was. En veel te traag om te kunnen reageren op een bewegend object. Dus, een quick access vector database (QAVD), gefilterd uit de vector database d.m.v. een ander consolidatie proces dat de grote gelijke noemer uit meerdere "gelijkende" vectors samenvoegd op basis van hoge waarschijnlijkheid (maar niet op basis van cosine simularity) .
Maar ik dwaal af... Heb ik dit allemaal werkend? Nee, totaal niet. Ik ben heel erg veel aan het leren op het gebied van code (Python), logica en architectuur. Om de bijkomende ellende maar niet te noemen (PyTorch, MCP servers, API keys en SQL(ite)).
Is er iemand die hier al mee bezig is? Of iemand die zich (net als ik) vreselijk verkeken heeft op de complexiteit van zo'n samenwerkend systeem dat als een orkest samen moet werken om het ding te doen dat je wil dat het doet.
Ben jij bezig met loale AI/ Jetson Nano/ ROS2 of Python (OOP) of iets in deze richting? Geef even een gil ofzo. Ik moet nu alles alleen doen en dat kan knap eenzaam zijn. Vooral als je zelf ook nog maar net begonnen bent (5 maanden geleden begon ik met "Hello World").
Laat wat van je horen!
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met een NVIDIA Jetson Orin Nano 8GB (super dev kit) en het doel is een klein, rijdend robotje autonoom rond laten rijden en keuzes te laten maken. Dat was een leuk plan, maar al snel kom je op het vlak van ROS2 dus het schrijven van losse nodes (python OOP), topics, producers en subscribers. Dat gecombineerd met de data van de 4 motoren, camera, sensors en de gyro's die de plaatsing van de rover communiceren wordt dit al gauw veel. Bijna te veel. Al deze lokale data opslaan in een lokale module die je kan downloaden in een ander systeem dat data chunkt --> vector embedding --> vector database en vanuit deze BD de informatie via cosine simularity tevoorschijn tovert wanneer er beslissingen genomen moeten worden (vector embedding aan twee kanten). Puur ter informatie: uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de communicatie tussen de robot en de "Master PC" met de vector BD en de metadata niet ideaal was. En veel te traag om te kunnen reageren op een bewegend object. Dus, een quick access vector database (QAVD), gefilterd uit de vector database d.m.v. een ander consolidatie proces dat de grote gelijke noemer uit meerdere "gelijkende" vectors samenvoegd op basis van hoge waarschijnlijkheid (maar niet op basis van cosine simularity) .
Maar ik dwaal af... Heb ik dit allemaal werkend? Nee, totaal niet. Ik ben heel erg veel aan het leren op het gebied van code (Python), logica en architectuur. Om de bijkomende ellende maar niet te noemen (PyTorch, MCP servers, API keys en SQL(ite)).
Is er iemand die hier al mee bezig is? Of iemand die zich (net als ik) vreselijk verkeken heeft op de complexiteit van zo'n samenwerkend systeem dat als een orkest samen moet werken om het ding te doen dat je wil dat het doet.
Ben jij bezig met loale AI/ Jetson Nano/ ROS2 of Python (OOP) of iets in deze richting? Geef even een gil ofzo. Ik moet nu alles alleen doen en dat kan knap eenzaam zijn. Vooral als je zelf ook nog maar net begonnen bent (5 maanden geleden begon ik met "Hello World").
Laat wat van je horen!
heb net via EURouter een accountje zodat ik ook tegen wat ai bots can aan kleppen. pay as you go met EU modellen en ook de bekekende modellen via een europese host.Gebruik het hier vooral voor troubleshooten van specifieke linux software problemen.
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
@Monthy_23 ik ben er (nog) niet mee bezig maar is wel iets waar ik al een tijdje wat voorwerk voor aan het doen ben. Maar eigenlijk alleen nog op het gebied van de hardware (dus welke base) en totaal nog niet aan de softwarezijde! Maar ik had zelf ook zeker niet gedacht dat dat het probleem zou zijn! Mijn gedachten zijn een iets grotere base met daarop een deftige powerbank + mini pc als laag. Die zou dan de sensors aanspreken en alles besturen. Ik weet niet wat je toepassing is, in mijn geval rijden volgens een bepaalde koers en camera voor detectie.
Ik wil een onkruidrobot maken die precisie injectie kan doen
Ben benieuwd naar je doel / toepassing!
Ik wil een onkruidrobot maken die precisie injectie kan doen
Ben benieuwd naar je doel / toepassing!
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Ik lees overal dat OpenAi wiskundige problemen heeft opgelost, en daarna dat ze het wel eens gestolen zouden kunnen hebben van wiskundigen. Dus dat de AI geen wiskundige problemen heeft opgelost.
@Zorg Ik gebruik een heel klein robotje. Gewoon uit de winkel. Waveshare UGV 4wd Rover (uitvoering met 6 wielen). Zit ook al een pan/ tilt (AI) camera op. Is een dual control systeem. Ingebouwd esp32 motor board doet de besturing van de Rover en basis sensoren. Je hoeft er alleen nog een Pi5 of Jetson Nano in te schroeven. En rijden deed hij zo, geen punt. Maar het is de bedoeling dat hij zelf rond gaat rijden, met als doel "de wereld ervaren". Klinkt hippie achtig, maar dat is niet zo. Uiteindelijk moet er een db opgebouwd worden die dient als persistent memory. En de vraag is, veranderd een langetermijngeheugen het gedrag van een AI model? Maar jouw project klinkt meer als iets dat op de TU in Delft gebouwd wordt. Veel hardware werk. Ik moet zeggen dat hardware bouwen mij makkelijker af gaat dan software schtijven, Maar bij gebrek aan ruimte om echt zelf iets te bouwen (en de aanzienlijke kosten), moet het even zo. Hoe groot is jouw robot eigenlijk)
@lordgandalf Heb je wel eens gedacht aan een lokaal "code" model? Gewoon in LM-studio hangen en hij doet het. Ik heb zelf een antieke laptop met 4 cores en 16GB RAM. VRAM heb ik niet. En nog werkt het (met het juiste model). Ik heb er zelfs een stt-tts programmatje bij geschreven. Werkte ook, maar trager dan je vriendin als het tijd is om weg te gaan. Dus dat had niet gehoeven. Maar, als je een enigzins moderne pc hebt kan dat zeker. Welke Linux versie gebruik je? Ik ben overgestapt naar Ubuntu 22.04 en Kali als VM in VirtualBox.
@Salvatron Je leest zoveel op hrt internet 😉. Weet je welk probleem ze wanneer hebben opgelost en van welke wiskundige ze het zouden hebben gepikt? En wat zou de motivatie van OpenAI zijn?
Ze stelen het natuurlijk niet expres, de llm heeft de informatie van bepaalde wiskundigen opgeslokt en reproduceerde dat toen er om gevraagd werd. Alleen wisten ze dat misschien niet bij OpenAI en dachten ze dat de llm het allemaal zelf bedacht had.Monthy_23 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:57:
@Salvatron Je leest zoveel op hrt internet 😉. Weet je welk probleem ze wanneer hebben opgelost en van welke wiskundige ze het zouden hebben gepikt? En wat zou de motivatie van OpenAI zijn?