Netjes!DaWayne schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:40:
[...]
[Afbeelding]
Hier met de tentrailer (Campooz Lazy Jack).
Vrijdag in de meivakantie op weg naar Zeeland . Vrij veel file, geen haast, maar dan kom ik op dit verbruik. Bij 95kmh op de snelweg geeft hij 26-28kWh/100km aan.
Wij gaan ook met de klapkar op pad voor de eerste keer wel met een paar fietsen erop met de rijrichting mee, ben benieuwd wat het verbruik is....DaWayne schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:40:
[...]
[Afbeelding]
Vrijdag in de meivakantie op weg naar Zeeland . Vrij veel file, geen haast, maar dan kom ik op dit verbruik. Bij 95kmh op de snelweg geeft hij 26-28kWh/100km aan.
@DaWayne dat verbruik valt niet tegen, leuk dat je een Lazy Jack hebt. Hebben wij ook naar gekeken, ben er tevreden over?
Iemand nog tips voor UK EV apps en eventuele algemene laadpassen die daar werken?
Zeker, we gaan nu het 6e jaar in. Erg tevreden met de LJ, al is hij technisch zeker niet de allerbeste op de markt, wij hebben er al zo'n 180 nachten in doorgebracht.Freezhost schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:26:
@DaWayne dat verbruik valt niet tegen, leuk dat je een Lazy Jack hebt. Hebben wij ook naar gekeken, ben er tevreden over?
In het kamperen topic of via DM is meer info te vinden
Zo wat duurt dat wachten toch lang, ik zie dat de boot nu net tussen Dakar / Kaap Verdie vaart - klein stukje nog.
Zijn er trouwens nog tips qua verzekering? Als ik zonder kenteken vergelijk krijg ik enkel Univé terug, maar die heeft max 3 jaar nieuwwaarde terwijlde Kia verzekering 5 jaar heeft.
Geen idee wat die moet kosten
Zijn er trouwens nog tips qua verzekering? Als ik zonder kenteken vergelijk krijg ik enkel Univé terug, maar die heeft max 3 jaar nieuwwaarde terwijlde Kia verzekering 5 jaar heeft.
Deze heb ik naast de Apps van mijn andere passen:Boudewijm schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:16:
Iemand nog tips voor UK EV apps en eventuele algemene laadpassen die daar werken?
* Electroverse : https://electroverse.com (inclusief fysieke kaart)
* https://www.zap-map.com
Vind zelf de Electroverse (iPhone) App lekker werken (ook netjes op volle grootte op iPad). Gebruik deze erg veel terwijl ik dan de goedkoopste charge card kies als ik moet chargen (zeker niet altijd Electroverse, soms wel).
De KIA verzekering is duurder dan Unive en je moet een tracker in laten bouwen (1700+ Euro) en daarnaast heeft een tracker een abo nodig van 300+ euro per jaar)Koptelefoontje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:16:
Zo wat duurt dat wachten toch lang, ik zie dat de boot nu net tussen Dakar / Kaap Verdie vaart - klein stukje nog.
Bovag al bekeken? Vereist wel een tracker maar met 5 jaar nieuwwaardeKoptelefoontje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:16:
Iemand al voorgehad dat de laadklep niet wil openen, noch met de fysieke knop, noch met de kia app of door het aan te raken? Ik las alvast dat je dan de auto eens volledig moet 'uitzetten' maar dat heeft tot nu toe geen soelaas gebracht.
In de app verschijnt 'Cannot open charging door. Please check vehicle status'.
Nee, die zit helaas niet in mijn vergelijking.Freezhost schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:55:
[...]
Bovag al bekeken? Vereist wel een tracker maar met 5 jaar nieuwwaarde
Nee ik heb als enige irritatie dat met de sleutel in de zak de autoklep niet opengaat als ik deze met de knop indruk aan de klep.Stijn_Gallet schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:56:
Iemand al voorgehad dat de laadklep niet wil openen, noch met de fysieke knop, noch met de kia app of door het aan te raken? Ik las alvast dat je dan de auto eens volledig moet 'uitzetten' maar dat heeft tot nu toe geen soelaas gebracht.
Vervolgens wel met de afstandsbediening.
Ik ga die electroverse nog wel even aanschaffen, moet via zakelijke credit card. Wat zijn dan de “goedkopere” laadpassen?Nestorix schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:11:
[...]
Deze heb ik naast de Apps van mijn andere passen:
* Electroverse : https://electroverse.com (inclusief fysieke kaart)
* https://www.zap-map.com
Vind zelf de Electroverse (iPhone) App lekker werken (ook netjes op volle grootte op iPad). Gebruik deze erg veel terwijl ik dan de goedkoopste charge card kies als ik moet chargen (zeker niet altijd Electroverse, soms wel).
Ik zat eventueel nog te denken aan een ionity abonnementje voor een maand i.v.m. de trip naar barnstaple.
Loos ook dat dit soort techniek achteraf ingebouwd moet worden.. zal eens kijken naar de tracker.Mike_Muis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:37:
[...]
De KIA verzekering is duurder dan Unive en je moet een tracker in laten bouwen (1700+ Euro) en daarnaast heeft een tracker een abo nodig van 300+ euro per jaar)
Maar als het allemaal veel meer kost dan is misschien Univé zo slecht niet.
Zal is kijken, thanks!Freezhost schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:55:
[...]
Bovag al bekeken? Vereist wel een tracker maar met 5 jaar nieuwwaarde
Ik heb de KIA Charge Card met Ionity optie/pack (betaald door KIA voor 3 jaar of zo) en ik moet zeggen dat de KIA Charge Card vaak de goedkoopste is toch.Boudewijm schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:21:
[...]
Ik ga die electroverse nog wel even aanschaffen, moet via zakelijke credit card. Wat zijn dan de “goedkopere” laadpassen?
Ik zat eventueel nog te denken aan een ionity abonnementje voor een maand i.v.m. de trip naar barnstaple.
De Electroverse is meestal duurder, maar bij sommige laadpaal"merken" echt serieus goedkoop, soms wel tot 10 of 20 cent of meer per kWh goedkoper, vooral in Engeland. Dat Electroverse is onderdeel van een Engelse electriciteitsmaatschappij volgens mij en daardoor sommige palen (van hun partners of zo) fors goedkoper.
Ik heb één keer een buitenlandse trip zo goedkoop mogelijk proberen te doen, maar dan sta ik dus bij elke laadpaal in 4 of 5 apps te vergelijken wat het kost. Ook van te voren de laadpaal er op uit zoeken. Die bij supermarkten zijn vaak goedkoper dan die van bijv Shell of Total in de buurt. Na 1 trip zo geknutseld te hebben was ik er wel een beetje klaar mee en kijk ik nog maar beperkt wat de verschillen zijn. Het is per slot van rekening vakantie 😀
In Nederland kan ik vrijwel altijd thuis volledig opladen dus laad ik veel minder publiekelijk. Dan kies ik meestal FastNed voor het gemak met auto-charge.
Als je geen zin hebt in extra alarmeisen/volgsysteem kan je kijken voor een verzekering bij Turien&co, daar heb ik mijn ev9 verzekerd, geen extra alarmeisen en tot 5 jaar nieuwwaarde mogelijk.Koptelefoontje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:16:
Zijn er trouwens nog tips qua verzekering? Als ik zonder kenteken vergelijk krijg ik enkel Univé terug, maar die heeft max 3 jaar nieuwwaarde terwijl de Kia verzekering 5 jaar heeft.
Premie is niet online te berekenen, kan alleen via een tussenpersoon, maar daar zijn er zat van in Nederland.
En anders heb je Inshared nog, die deed volgens mij ook zonder extra alarmeisen, maar wel max 3 jaar nieuwwaarde.
Je kan, om een berekening te maken online als je nog geen kenteken hebt natuurlijk het kenteken van een vergelijkbare EV9 nemen, even zoeken op een dealersite/gaspedaal
DaWayne schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:40:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/4fXNspHvmXZQfkvgWOcX9RM3.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een acceptabele 25+ kWh / 100 km bij een rit op gemengde wegen met een max van 95km/uur op de teller.
Bizar wat een verschil dan met een (zware) caravanmfellman schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:22:
[...]
[Afbeelding]
Hier een acceptabele 25+ kWh / 100 km bij een rit op gemengde wegen met een max van 95km/uur op de teller.
Vergelijkingen zijn alleen maar zinvol onder exact dezelfde omstandigheden.Boudewijm schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:59:
[...]
Bizar wat een verschil dan met een (zware) caravan
Na 8 jaar EV rijden heb ik dat wel geleerd. Harde tegenwind maakt een enorm verschil. Temperatuur ook. Bandenmaat. Bandenspanning. En rijgedrag. Veel factoren die allemaal een significant verschil maken in verbruik. De vorm van de caravan ook.
Lojack in laten bouwen kost 450 euro.Mike_Muis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:37:
[...]
De KIA verzekering is duurder dan Unive en je moet een tracker in laten bouwen (1700+ Euro) en daarnaast heeft een tracker een abo nodig van 300+ euro per jaar)
Heb zelf de kia verzekering.
Update trillingen. Niet weg na vervangen banden en opnieuw balanceren.
Hopelijk gaan de Michelin banden de trillingen oplossen want dat is tot op heden echt een verschrikking.
Dit is de offerte die ik ontvangen heb van KIA.Dwitta schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 01:07:
[...]
Lojack in laten bouwen kost 450 euro.
Heb zelf de kia verzekering.
Update trillingen. Niet weg na vervangen banden en opnieuw balanceren.
Hopelijk gaan de Michelin banden de trillingen oplossen want dat is tot op heden echt een verschrikking.
Deze zou nodig zijn om de verzekering bij Kia af te sluiten.
:strip_exif()/f/image/4LwKE3vS25ve3eUXVZmm1c9x.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Mike_Muis op 29-05-2025 06:15 ]
Zo dat is wel een heel flink verschil met die LoJack.Mike_Muis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 06:13:
[...]
Dit is de offerte die ik ontvangen heb van KIA.
Deze zou nodig zijn om de verzekering bij Kia af te sluiten.
[Afbeelding]
https://www.tesland.com/n...VCemm-QBn0bGFXb9YW8liuSTp
Ik ga de dealer even bellen, bedankt
Ik kwam op 28kwh/100km bij 100 km/u, combi Camp country met 4 fietsen erop, helemaal prima.
Voor de duidelijkheid, ik heb dit dus niet gekocht en heb een Unive verzekering afgesloten.Koptelefoontje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:56:
[...]
Zo dat is wel een heel flink verschil met die LoJack.
https://www.tesland.com/n...VCemm-QBn0bGFXb9YW8liuSTp
Ik ga de dealer even bellen, bedankt
Ja die kan ik volgen hahaMike_Muis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:03:
[...]
Voor de duidelijkheid, ik heb dit dus niet gekocht en heb een Unive verzekering afgesloten.
Dat aanschaf bedrag + maandbedrag + de nog duurdere premie is ook niet wat mij overtuigd
Ik kijk even naar de LoJack optie en de verzekeringen die dan beschikbaar worden.
Nogmaals dank voor alle input
Ik heb het systeem van Moving Intelligence inbouw was 399 euro en per jaar kost het circa 130 euro. In laten bouwen bij autotec.nl
Lojack is een tv01 met ssc/cvm keurmerk. Dat is voldoende.
Leasemaatschappij heeft die van mij, zonder tracker of wat dan ook, hier verzekerd:
https://msamlin-insurance.nl/
https://msamlin-insurance.nl/
Een van de slechtste geïmplementeerde functie tot nu toe vind ik de bandenspanningcontrole.
Waarom? Hierom:
:strip_exif()/f/image/Em6TlUXfzBNSdVH81m9lvoOI.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar dagen geleden melding dat er twee voorbanden te weinig spanning hadden. Alle vier banden netjes nagelopen en op 37, 38 psi gezet.
Van vorige keren weet ik ook al dat de melding dan niet zomaar weggaat. Je moet echt stukken rijden en dan gaat hij wellicht een keer weg binnen een paar dagen.
Door warmte en koude en zo vindt de Kia het nu allemaal 35-36 psi.
Dat is dan kennelijk prima voor 3 van de 4 maar voor rechtsvoor blijft het fout en knipperen als een dolle en maar blijven zeuren… 🤪🧐😒
Waarom? Hierom:
:strip_exif()/f/image/Em6TlUXfzBNSdVH81m9lvoOI.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar dagen geleden melding dat er twee voorbanden te weinig spanning hadden. Alle vier banden netjes nagelopen en op 37, 38 psi gezet.
Van vorige keren weet ik ook al dat de melding dan niet zomaar weggaat. Je moet echt stukken rijden en dan gaat hij wellicht een keer weg binnen een paar dagen.
Dat is dan kennelijk prima voor 3 van de 4 maar voor rechtsvoor blijft het fout en knipperen als een dolle en maar blijven zeuren… 🤪🧐😒
Denk dat het niet dicht genoeg bij de reset grens is geweest. Kan zijn dat een paar PSI dat oplost. Hoefde zelf maar en paar honderd meter te rijden voor de reset.Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:26:
Een van de slechtste geïmplementeerde functie tot nu toe vind ik de bandenspanningcontrole.
Waarom? Hierom:
[Afbeelding]
Nou dan ga ik maar eens naar de 40 psi op alle banden, dank.mfellman schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Denk dat het niet dicht genoeg bij de reset grens is geweest. Kan zijn dat een paar PSI dat oplost. Hoefde zelf maar en paar honderd meter te rijden voor de reset.
iemand die deze led strip geïnstalleerd heeft?
ziet er wel cool uit...
https://www.facebook.com/share/v/1Btsgjxswj/
ziet er wel cool uit...
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik Amazon Music geactiveerd ga krijgen maar elke poging is tot nu toe mislukt.
- ik heb een actieven Amazon Music subscriptie
- in de Kia Connect app heb ik de Amazon Music muziekstreamingdienst toegevoegd aan mijn profiel
Wat Kia Q&A nog aangeeft is dat je in de Kia Connect store de functie nog moet activeren/kopen, en daar gaat het denk ik mis bij mij want ik zie alleen de RSPA2 functie staan maar geen streamingservice.
Hebben anderen hier ervaring mee? (als ik het forum doorzoek kon ik dit specifiek probleem niet tegen).
- in de Kia Connect app heb ik de Amazon Music muziekstreamingdienst toegevoegd aan mijn profiel
Wat Kia Q&A nog aangeeft is dat je in de Kia Connect store de functie nog moet activeren/kopen, en daar gaat het denk ik mis bij mij want ik zie alleen de RSPA2 functie staan maar geen streamingservice.
Hebben anderen hier ervaring mee? (als ik het forum doorzoek kon ik dit specifiek probleem niet tegen).
Keek laatst en zag bij mij die optie ook niet meer staan. Maar persoonlijk wachtte ik vooral totdat YouTube beschikbaar kwam.EB W schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:31:
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik Amazon Music geactiveerd ga krijgen maar elke poging is tot nu toe mislukt.
Tot die tijd Android Auto dan maar.
Iemand al voorgehad dat de profielinstellingen van de wagen weg zijn?
EV9 GT line van december 23. Nooit problemen gehad met het profiel. In de Kia Connect app staat ook alles nog juist en wagen info nog beschikbaar.
Bij starten van de wagen zelf zijn alle profielsettings weg en kan ik alleen de wizzard doorlopen om het geheel opnieuw de configureren.
EV9 GT line van december 23. Nooit problemen gehad met het profiel. In de Kia Connect app staat ook alles nog juist en wagen info nog beschikbaar.
Bij starten van de wagen zelf zijn alle profielsettings weg en kan ik alleen de wizzard doorlopen om het geheel opnieuw de configureren.
Het scherm eens resetten (pen in gaatje links van volumeknop) lijkt het probleem opgelost te hebben. Bizar.surfonce schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:48:
Iemand al voorgehad dat de profielinstellingen van de wagen weg zijn?
Valt niet te bekijken zonder Facebook account...Crupa schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:47:
iemand die deze led strip geïnstalleerd heeft?
ziet er wel cool uit...
...
Geen manier om hem op bar te zetten overigens? Heb al even zitten zoeken in de menus, maar tevergeefsRo-Maniak2 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:52:
[...]
Nou dan ga ik maar eens naar de 40 psi op alle banden, dank.
Niet gedaan en na nog een middagje rijden (in warmer weer??) vindt de auto het nu wel prima, melding verdwenenRo-Maniak2 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:52:
[...]
Nou dan ga ik maar eens naar de 40 psi op alle banden, dank.
Bever! schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:40:
[...]
Geen manier om hem op bar te zetten overigens? Heb al even zitten zoeken in de menus, maar tevergeefs
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BaDACnUetVGDvLZEohz9CSkT.jpg?f=user_large)
gustavson schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:38:
[...]
Goed verstopt idd in het “algemeen” menu onder setup. Je kunt daar naar beneden scrollen, maar dat is niet erg duidelijk als je de lay-out ziet
Misschien een P1 koppeling en dat je huis op dat moment meer vraag had? Misschien op een specifieke groep door oven of electrisch koken?biggerfoot schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:55:
Iemand dit al meegemaakt? Kia ev9 thuisladen en bij 80% dropt laadvermogen naar 4,4kw om vervolgens na paar minuten weer naar 11kw te gaan. Is dit batterij calibratie?
[Afbeelding]
Nee heb geen p1 koppeling met huis. Homey zag ook geen vreemde dingen op dat moment (hogere vraag). Sturing lijkt echt uit de auto te komen.mfellman schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:47:
[...]
Misschien een P1 koppeling en dat je huis op dat moment meer vraag had? Misschien op een specifieke groep door oven of electrisch koken?
Heeft KIA/Hyundai zoiets niet al tijden in het laadproces bij alle modellen? Een 80%-dip, ook bij snelladen wel vaker gezien. Na enige tijd loopt het vermogen weer op. Heb zelf niet veel (= geen) mogelijkheden om het AC laden te kunnen analyseren tot op dit niveau. Goed om eens te zien.biggerfoot schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:25:
[...]
Nee heb geen p1 koppeling met huis. Homey zag ook geen vreemde dingen op dat moment (hogere vraag). Sturing lijkt echt uit de auto te komen.
Misschien goed om te checken of dit proces zich een andere keer herhaald?
Ergens iets gelezen over een proces van balanceren van de cellen (bij snelladen dan).
Misschien meteen ook een ingebouwde extra motivatie om je bij 80% te laten stoppen...
ik laad zelf thuis om de 2à3 dagen tot 90% en heb dit nog niet gezien.biggerfoot schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:55:
Iemand dit al meegemaakt? Kia ev9 thuisladen en bij 80% dropt laadvermogen naar 4,4kw om vervolgens na paar minuten weer naar 11kw te gaan. Is dit batterij calibratie?
[Afbeelding]
Wel maar 7,2 kwh (mono fase)
Ik zie mijn verbruik per kwartier en daar zie ik geen hapering
Zou me niks verbazen als het een trucje voor bij de snellader is.biggerfoot schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:55:
[Afbeelding]
Laadcurve in laten storten bij 80% zodat je getriggerd wordt om door te rijden.
Dat hadden ze dan voor thuisladen wel uit kunnen zetten
Klopt bij snelladen. Bij AC nog nooit gezien- maar let er ook niet actief op… zou raar zijn.
Ik heb nu volgens mij een keer of 3/4 gehad dat mijn lichten niet aanstaan terwijl het donker is (avond). Hij staat op standje ”auto”.
Iemand dat ook gehad?
Iemand dat ook gehad?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik weet niet hoe donker precies het was tijdens de avondmomenten die jij bedoelt, maar ik heb wel gemerkt dat de lichten niet aan gaan tijdens donker onweer/zware regen. Andere auto's zie ik dan wel allemaal met licht aan, maar mijn Kia in de auto-stand niet (LED dagrijlicht wel).OMX2000 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:26:
Ik heb nu volgens mij een keer of 3/4 gehad dat mijn lichten niet aanstaan terwijl het donker is (avond). Hij staat op standje ”auto”.
Iemand dat ook gehad?
Vrijdagnacht op de A2 die voor een groot deel niet verlicht is. Dus het was echt wel donker.Gasoline1234 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:37:
[...]
Ik weet niet hoe donker precies het was tijdens de avondmomenten die jij bedoelt, maar ik heb wel gemerkt dat de lichten niet aan gaan tijdens donker onweer/zware regen. Andere auto's zie ik dan wel allemaal met licht aan, maar mijn Kia in de auto-stand niet (LED dagrijlicht wel).
Weleens gehad en er vanaf dat moment voor gekozen om m'n lichten standaard aan te laten staan. Werkt prima. Voordeel t.o.v. onze andere 'oudere' auto is dat de verlichting van de EV9 volledig uitgaat zodra je de auto uitzet. Onze oudere auto gaat dan irritant piepen.OMX2000 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:26:
Iemand dat ook gehad?
Same here na tips op dit forum. Auto is eigenlijk onzin bij de ev9.Ketser schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Weleens gehad en er vanaf dat moment voor gekozen om m'n lichten standaard aan te laten staan. Werkt prima. Voordeel t.o.v. onze andere 'oudere' auto is dat de verlichting van de EV9 volledig uitgaat zodra je de auto uitzet. Onze oudere auto gaat dan irritant piepen.
Heb de verlichting ook standaard aan. Reden is dat in sommige situaties dan ook de achterlichten aan staan. Met dagrijverlichting is dat niet het geval.
Dat was voor mij ook een van de hier genoemde goede redenen.mfellman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:58:
Heb de verlichting ook standaard aan. Reden is dat in sommige situaties dan ook de achterlichten aan staan. Met dagrijverlichting is dat niet het geval.
Heb je dit altijd of nog maar één keer gezien? Het kan inderdaad calibratie zijn maar, ook loadbalancing van je laadpaal of heb je dat niet?biggerfoot schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:55:
Werd er niet veel wijzer van maar hier staat er iets overParadise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:52:
Ik kwam er gisteren achter dat er een functie zit achter het lang indrukken van de "voertuigafstand" knop (indicator wordt blauw ipv wit), maar in de handleiding vind ik niet wat dit doet. Iemand een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.kia.com/conte...topics/chapter6_25_1.html
Wat er dan anders gaat en hoe de auto dat bepaalt: geen flauw idee, maar blijkbaar is dat de functie dat de SCC reageert op basis van gedrag van de bestuurderParadise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:52:
Ik kwam er gisteren achter dat er een functie zit achter het lang indrukken van de "voertuigafstand" knop (indicator wordt blauw ipv wit), maar in de handleiding vind ik niet wat dit doet. Iemand een idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5kuzKcuLXpseRiIVEpETJUld.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is nog wat meer informatie denk ik. Had onderstaande beschrijving al eens gelezen maar dacht dat dit altijd actief was (en vond er dan ook weinig slim aan, gewoon altijd dezelfde afstand zoals elke ACC). Maar waarschijnlijk omdat je het nog moest activeren zoals je zegt.Paradise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/fR3ZJHOiOHLjr2r3WkI0sPWH.png?f=user_large)
https://www.kia.com/conte.../ev9/kia-ev9-keyfacts.pdf
Interessant.ty5500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:34:
[...]
Dit is nog wat meer informatie denk ik. Had onderstaande beschrijving al eens gelezen maar dacht dat dit altijd actief was (en vond er dan ook weinig slim aan, gewoon altijd dezelfde afstand zoals elke ACC). Maar waarschijnlijk omdat je het nog moest activeren zoals je zegt.
[Afbeelding]
https://www.kia.com/conte.../ev9/kia-ev9-keyfacts.pdf
Waarbij de enige relevante vraag is of je hiermee dan de minimaal veilig geachte afstand (te groot) kunt overrulen.....
zoals ik het lees, moet je eerst een tijdje bumperkleven zodat het systeem dit als patroon herkent, en dan schakel je het injeroenkb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:37:
[...]
Interessant.
Waarbij de enige relevante vraag is of je hiermee dan de minimaal veilig geachte afstand (te groot) kunt overrulen.....
Ik wilde het net gaan zeggen. Dus hij gaat je nadoen qua bumperkleven. Super! 😁 Alleen de vrouw zal hier weer niet blij mee zijn.Crupa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:25:
[...]
zoals ik het lees, moet je eerst een tijdje bumperkleven zodat het systeem dit als patroon herkent, en dan schakel je het in
Wel hoop ik dat het systeem zo slim is om te herkennen dat ik dit alleen doe bij vervelende BMW-rijders (ok dat is een pleonasme, ik weet het…) die het verdiend hebben (dubbel pleonasme!! Bonuspunten 😝).
[ Voor 5% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 04-06-2025 14:23 ]
(Dubbel)
[ Voor 97% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 04-06-2025 14:23 ]
Heb het eens vlug kunnen testen, moest deze middag rijden. In men instellingen stond bij adaptieve cruise control "aanpassen aan rijstijl" reeds aangevinkt. Reed op een 70 baan met acc reeds op stand 1 een voorligger automatisch aan het volgen. En als je dan de toets ingedrukt houdt, dan wordt de meet inderdaad blauw en hij begon effectief direct te versnellen om korter op de voorligger te gaan rijden
. Voor een autosnelweg vond ik vroeger stand 1 nog wat veel afstand houden (vooral als je een voorligger nadert om deze nadien in te halen, dan begon de acc wel snel af te remmen) dus op dat vlak lijkt het wel een verbetering. Leuke is ook dat hij bij opnieuw starten van de auto de gebruikte modus hanteert (dus ook deze acc met blauwe meet als je deze laatst hebt gebruikt).
Begreep wel niet goed waarom in instellingen de "aanpassen aan rijstijl" instelling uitgevinkt wordt als je de knop ingedruk houdt (zodat de meet blauw wordt) want hij lijkt wel assertiever te gaan rijden en elke beschrijving lijkt met blauw te verwijzen naar de modus.
Begreep wel niet goed waarom in instellingen de "aanpassen aan rijstijl" instelling uitgevinkt wordt als je de knop ingedruk houdt (zodat de meet blauw wordt) want hij lijkt wel assertiever te gaan rijden en elke beschrijving lijkt met blauw te verwijzen naar de modus.
[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 04-06-2025 15:30 ]
Ik ga dakdragers en een dakkoffer voor de Kia EV9 GT-line bestellen.
Nu dacht ik zelf aan de Thule Motion 3 XXL/XL (600/500 liter) met Yakima Aero RailBar dakdragers.
In dit topic heb ik wel langs zien komen dat mensen een dakkoffer wilden aanschaffen, maar ik lees niet veel over ervaringen. Heeft iemand nog tips?
Nu dacht ik zelf aan de Thule Motion 3 XXL/XL (600/500 liter) met Yakima Aero RailBar dakdragers.
In dit topic heb ik wel langs zien komen dat mensen een dakkoffer wilden aanschaffen, maar ik lees niet veel over ervaringen. Heeft iemand nog tips?
Dus onze grappen kloppen eigenlijk aardig met de realiteit.ty5500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:29:
Heb het eens vlug kunnen testen, moest deze middag rijden. In men instellingen stond bij adaptieve cruise control "aanpassen aan rijstijl" reeds aangevinkt. Reed op een 70 baan met acc reeds op stand 1 een voorligger automatisch aan het volgen. En als je dan de toets ingedrukt houdt, dan wordt de meet inderdaad blauw en hij begon effectief direct te versnellen om korter op de voorligger te gaan rijden. Voor een autosnelweg vond ik vroeger stand 1 nog wat veel afstand houden (vooral als je een voorligger nadert om deze nadien in te halen, dan begon de acc wel snel af te remmen) dus op dat vlak lijkt het wel een verbetering. Leuke is ook dat hij bij opnieuw starten van de auto de gebruikte modus hanteert (dus ook deze acc met blauwe meet als je deze laatst hebt gebruikt).
Nice, I like it.
Hier de Thule Motion 3 XXL Low i.c.m. de Evo Wingbar van Thule. Al 5x meegehad op vakantie, perfecte combo! Ondanks de ruimte in de EV9, met 4 jonge kinderen is wat extra ruimte erg welkom. Verbruik is uiteraard hoger, maar valt mee zolang je niet harder dan 110 gaat. Daarboven gaat het verbruik hard omhoogOMX2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:09:
Ik ga dakdragers en een dakkoffer voor de Kia EV9 GT-line bestellen.
4 jonge kids hier, trekhaak koffer (zie eerdere post), zo goed als geen impact op bereik, erg tevreden over!Bodysnatched schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Hier de Thule Motion 3 XXL Low i.c.m. de Evo Wingbar van Thule. Al 5x meegehad op vakantie, perfecte combo! Ondanks de ruimte in de EV9, met 4 jonge kinderen is wat extra ruimte erg welkom. Verbruik is uiteraard hoger, maar valt mee zolang je niet harder dan 110 gaat. Daarboven gaat het verbruik hard omhoog
Sluit ik mij bij aan, en geen extra lawaai! Enige nadeel vond ik dat lane assist niet meer beschikbaar is.Ruvetuve schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:08:
[...]
4 jonge kids hier, trekhaak koffer (zie eerdere post), zo goed als geen impact op bereik, erg tevreden over!
Ik heb geen trekhaak. Ja ja, ik weet het, mensen maken fouten. Maar dat sluit een trekhaak koffer uit.
Ai, dat is natuurlijk wel de voorwaarde ja! Wij gaan er ook maar klakkeloos vanuit dat er bij iedereen een trekhaak onder zit.OMX2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:54:
Ik heb geen trekhaak. Ja ja, ik weet het, mensen maken fouten. Maar dat sluit een trekhaak koffer uit.
Volgens mij kan je redelijk eenvoudig een trekhaak achteraf monteren, geen eigen ervaring mee helaas.
Hier de zelfde ervaring, gister na het lezen direct geprobeerd op een snelweg ritje van 200km.ty5500 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:29:
Heb het eens vlug kunnen testen, moest deze middag rijden. In men instellingen stond bij adaptieve cruise control "aanpassen aan rijstijl" reeds aangevinkt. Reed op een 70 baan met acc reeds op stand 1 een voorligger automatisch aan het volgen. En als je dan de toets ingedrukt houdt, dan wordt de meet inderdaad blauw en hij begon effectief direct te versnellen om korter op de voorligger te gaan rijden.
Kortere afstand op de voorligger en begint ook later met afremmen. Het mag van mij nog wat "agressiever" en wat helemaal fijn zou zijn is dat de auto stopt met vertragen zodra je de richtingaanwijzer naar links aan doet. (mijn vorige Superb deed dat beter) Maar je hoort mij niet klagen, dit is al weer een verbetering
Nu we het toch over trekhaken hebben, is er ook een fix4bike trekhaak te monteren onder een EV9? Ik zie ze niet in de officiële prijslijsten, maar misschien aftermarket wel te krijgen?
Edit: Zelf al eentje gevonden die verwijderbaar is https://www.winparts.nl/b...96770.html#toepasbaarheid maar wil liever eentje die automatisch verdwijnt. Geen idee of je die trekhaakkogels ook kan vervangen.
En wat betreft stoel en stuur instellingen, zijn die gekoppeld aan een sleutel? Dus dat de auto zelf de boel goed zet als de tweede bestuurder de auto wil gebruiken?
Edit: Zelf al eentje gevonden die verwijderbaar is https://www.winparts.nl/b...96770.html#toepasbaarheid maar wil liever eentje die automatisch verdwijnt. Geen idee of je die trekhaakkogels ook kan vervangen.
En wat betreft stoel en stuur instellingen, zijn die gekoppeld aan een sleutel? Dus dat de auto zelf de boel goed zet als de tweede bestuurder de auto wil gebruiken?
[ Voor 29% gewijzigd door theHoff op 05-06-2025 11:26 ]
Wij gebruiken maar 1 profiel in de auto, maar volgens mij gaat dit via knopjes bij de stoelverwarming. Ruimte voor 2 profielen.theHoff schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:
Nu we het toch over trekhaken hebben, is er ook een fix4bike trekhaak te monteren onder een EV9? Ik zie ze niet in de officiële prijslijsten, maar misschien aftermarket wel te krijgen?
Met aparte profielen worden de stuurinstellingen geladen die voor dat profiel van toepassing zijn. Denk niet dat je aan een bepaalde sleutel kan koppelen. Met sleutel zou bepaalde voordelen hebben gezien de stoel dan al start met bewegen voor je instapt (handig als je co-piloot bijvoorbeeld wat kleiner is) maar men vorige auto had ook met sleutel en eerlijk gezegd had dat toch ook erg veel zijn kuren en als je echt wilt kan je bij de ev9 ook instellen dat de stoel steeds naar achter gaat bij instappen.theHoff schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:
ja, dat is bij mij ook de grootste 'ergernis' aan de cruise control. Als ik nog heel veel ruimte heb en mijn knipperlicht naar links opstaat, dan is het zonde dat hij afremt.hjvdb schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Hier de zelfde ervaring, gister na het lezen direct geprobeerd op een snelweg ritje van 200km.
Kortere afstand op de voorligger en begint ook later met afremmen. Het mag van mij nog wat "agressiever" en wat helemaal fijn zou zijn is dat de auto stopt met vertragen zodra je de richtingaanwijzer naar links aan doet. (mijn vorige Superb deed dat beter) Maar je hoort mij niet klagen, dit is al weer een verbetering
2 memory opties per profielAgeOfPanic schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Wij gebruiken maar 1 profiel in de auto, maar volgens mij gaat dit via knopjes bij de stoelverwarming. Ruimte voor 2 profielen.
Ja bmw heeft het ook op de sleutel en als mijn vrouw de sleutel mee heeft en de deur eerst open doet - gaat hij naar haar profiel. Als ik hem dan vervolgens met mijn sleutel op slot doet dan is haar profiel vervolgens aan mijn sleutel gekoppeld. Best onhandig als je allebei de sleutel mee hebt (vooral met keyless).ty5500 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:41:
[...]
Met aparte profielen worden de stuurinstellingen geladen die voor dat profiel van toepassing zijn. Denk niet dat je aan een bepaalde sleutel kan koppelen. Met sleutel zou bepaalde voordelen hebben gezien de stoel dan al start met bewegen voor je instapt (handig als je co-piloot bijvoorbeeld wat kleiner is) maar men vorige auto had ook met sleutel en eerlijk gezegd had dat toch ook erg veel zijn kuren en als je echt wilt kan je bij de ev9 ook instellen dat de stoel steeds naar achter gaat bij instappen.
Na een klein jaar en 25.000 km krijg ik volgende week al mijn derde voorruit na impact van steenslag. Kan toeval zijn, maar een grote voorruit + best lage wegligging voor een SUV zullen niet helpen, want heb het de voorbije 10 jaar nog maar 1x meegemaakt.
Verder ook onlangs een 12v issue gehad. Dat was op een camping, toen in een tent naast de wagen geslapen en vermoed dat dat de oorzaak was met de sleutel die in de buurt bleef. Zelf wat stroom op de 12v batterij gezet en sindsdien geen problemen meer. Maar extra reden voor mij om alle functionaliteit van slimme smartphone sleutels etc uitgeschakeld te laten.
Verder nog steeds tevreden over de wagen. Heel af en toe kleine trillingen wanneer de wagen enkele dagen gestaan heeft, maar dat is dan ook snel weer weg. Mijn wagen is destijds geleverd met 3 bar druk op de banden en ook na elk dealerbezoek staan die weer op 3 bar. Voor lange reizen doe ik dat zelf ook steeds.
Ook net de Thule trekhaakkoffer gekocht voor de volgende gezinsvakantie. Benieuwd of het iets met de range doet.
Verder ook onlangs een 12v issue gehad. Dat was op een camping, toen in een tent naast de wagen geslapen en vermoed dat dat de oorzaak was met de sleutel die in de buurt bleef. Zelf wat stroom op de 12v batterij gezet en sindsdien geen problemen meer. Maar extra reden voor mij om alle functionaliteit van slimme smartphone sleutels etc uitgeschakeld te laten.
Verder nog steeds tevreden over de wagen. Heel af en toe kleine trillingen wanneer de wagen enkele dagen gestaan heeft, maar dat is dan ook snel weer weg. Mijn wagen is destijds geleverd met 3 bar druk op de banden en ook na elk dealerbezoek staan die weer op 3 bar. Voor lange reizen doe ik dat zelf ook steeds.
Ook net de Thule trekhaakkoffer gekocht voor de volgende gezinsvakantie. Benieuwd of het iets met de range doet.
mijn ervaring is dat de trekhaakkoffer zelf geen invloed heeft.madevill schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:18:
Maar je bent op vakantie meestal heel zwaar geladen (bagage en personen), want de range naar beneden haalt tov het dagelijkse traject...
Dagelijks traject is een mix, vakantierit zal 99% snelweg zijn en dat kost nu eenmaal meer.Crupa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:26:
[...]
Maar je bent op vakantie meestal heel zwaar geladen (bagage en personen), want de range naar beneden haalt tov het dagelijkse traject...
Gewicht doet er weinig toe bij constante snelheid.
Van wie moet er een nieuwe band op?Boudewijm schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:06:
ondanks dat het een mini spijker is, moet er een nieuwe band op.
No way dat dat spijkertje er doorheen zit, en no way dat je band ineens zou exploderen (of welk argument is er gebruikt?) als het later alsnog zou lekken.
Ook om je constante snelheid aan te houden speelt het gewicht mee.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Dagelijks traject is een mix, vakantierit zal 99% snelweg zijn en dat kost nu eenmaal meer.
Gewicht doet er weinig toe bij constante snelheid.
En test met een Ford pickup door het AAA in US op ovaal circuit leverde een range verlies op van 24,5% door 635kg extra gewicht.
Dus het verschil in range ts 1pers en 6pers met bagage is wel degelijk aanzienlijk bij constante snelheid
Toch weer leuk de bevestiging te krijgen dat de EV9 echt een goede keuze is met het volgende artikel
https://www.autoreview.nl...kia-ev9-versus-volvo-ex90
(de kop van het artikel is wel wat dramatisch met " Kia EV9 vernedert de 25.000 euro duurdere Volvo EX90")
In het blad zou ook de xpeng en byd getest zijn geweest. Heb er geen toegang toe maar vermoed dat auto Zeitung een Duits zusterblad is als ik googelde op de test en daar kan je online de volledige review in het Duits met de twee chinezen ook terugvinden. En dan staat de Kia nog steeds mooi op eerste plaats
https://www.autozeitung.d...ergleichstest-208388.html
https://www.autoreview.nl...kia-ev9-versus-volvo-ex90
(de kop van het artikel is wel wat dramatisch met " Kia EV9 vernedert de 25.000 euro duurdere Volvo EX90")
In het blad zou ook de xpeng en byd getest zijn geweest. Heb er geen toegang toe maar vermoed dat auto Zeitung een Duits zusterblad is als ik googelde op de test en daar kan je online de volledige review in het Duits met de twee chinezen ook terugvinden. En dan staat de Kia nog steeds mooi op eerste plaats
https://www.autozeitung.d...ergleichstest-208388.html
Zet de link er dan bij?Crupa schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:52:
[...]
En test met een Ford pickup door het AAA in US op ovaal circuit leverde een range verlies op van 24,5% door 635kg extra gewicht.
Onder andere hier wordt deze test uitgebreid besproken.
https://www.f150lightning...ng-maximum-payload.15683/
Het lijkt erop dat de verkeerde methodiek is toegepast, wellicht dat daarom het originele rapport offline is gehaald.
Hoe dan ook niet bij constante snelheid uitgevoerd en daarnaast komt het resultaat totaal niet overeen met andere resultaten.
Massa heeft nauwelijks invloed op de weerstand bij gelijke snelheid. Ik vermoed dat de grootste factor de banden zijn, maar als het goed is zet je de bandenspanning ook wat hoger als je zwaarbeladen gaat rijden.
Weet iemand zo uit zijn hoofd de bandenspanning bij zwaar beladen (caravan eraan etc)?ASW1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:21:
[...]
Onder andere hier wordt deze test uitgebreid besproken.
https://www.f150lightning...ng-maximum-payload.15683/
Het lijkt erop dat de verkeerde methodiek is toegepast, wellicht dat daarom het originele rapport offline is gehaald.
Hoe dan ook niet bij constante snelheid uitgevoerd en daarnaast komt het resultaat totaal niet overeen met andere resultaten.
Massa heeft nauwelijks invloed op de weerstand bij gelijke snelheid. Ik vermoed dat de grootste factor de banden zijn, maar als het goed is zet je de bandenspanning ook wat hoger als je zwaarbeladen gaat rijden.
Of staat dat gewoon op een sticker ergens in de deur (mijn ervaring bij vorige auto)
Edit:
:strip_exif()/f/image/7122k8d5MrFqEmFYhduDNT9K.jpg?f=fotoalbum_large)
Oftewel, kom ik aan met 3 bar continue vanuit oplevering
[ Voor 18% gewijzigd door Ruvetuve op 07-06-2025 21:19 ]
De band loopt leeg, en ze mogen deze niet pluggen, dus daarom moet er en nieuwe opASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:21:
[...]
Van wie moet er een nieuwe band op?
No way dat dat spijkertje er doorheen zit, en no way dat je band ineens zou exploderen (of welk argument is er gebruikt?) als het later alsnog zou lekken.
Heb na 50k kilometers de continentals toch maar gewisseld. Vorig jaar met roadforce een trillingvrij auto gehad maar nu ik weer van de winterbanden kwam had ik er gewoon een zin meer in de continentals..
Nu zitten er Michelin 285/45 Z R21 Pilot 4 Sport 4 SUV onder... wat een verschil. Alsof ik de strakke sport afstelling heb gekozen, zo strak rijdt hij nu de rotonde op en af. Merk direct dat de kinderstoel niet meer trilt. versnellen op de snelweg boven de toegestane snelheid: een fort op de weg.
Echt jammer dat Kia die banden verkloot heeft met het vervoer naar Nederland... en moeilijk doet (deed?) met vervanging.
Nu zitten er Michelin 285/45 Z R21 Pilot 4 Sport 4 SUV onder... wat een verschil. Alsof ik de strakke sport afstelling heb gekozen, zo strak rijdt hij nu de rotonde op en af. Merk direct dat de kinderstoel niet meer trilt. versnellen op de snelweg boven de toegestane snelheid: een fort op de weg.
Echt jammer dat Kia die banden verkloot heeft met het vervoer naar Nederland... en moeilijk doet (deed?) met vervanging.
Komen we tot een conclusie!? Alleen de eerste paar km wat lichte trillingen merkbaar wanneer de auto een paar dagen heeft stilgestaan.
Maar de volgende bandjes worden zo te zien Michelin
Maar de volgende bandjes worden zo te zien Michelin
En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?Freezhost schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:08:
Het extra verbruik met dakkoffer viel mij nog wel mee. Behalve afgelopen december toen zat er een dikke laag ijs op vanwege mist en vorst.
Trekhaak koffer had ook mijn voorkeur maar de hond moet er tussendoor uit kunnen en dat kan niet makkelijk met z'n koffer.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Klopt. ACC werkt wel, maar HDA niet. Dat is erg jammer.Koptelefoontje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:20:
[...]
En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?
Klopt, beetje onzinnig maar HDA is dan inderdaad niet beschikbaarKoptelefoontje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:20:
[...]
En bijkomend nadeel is dat bij een trekhaak koffer je deze aan moet sluiten en dan werkt HDA niet toch?
Wij zijn aan het overwegen om ook dit jaar (ivm gedeeltelijke 17% bijtelling) de EV9 aan te schaffen. Ik lees alleen in wat bronnen dat Android Automotive (AAOS) vanaf komend jaar wordt geïntroduceerd en lees hier in het topic terug dat er een "facelift" met bijbehorende software gaat komen. Momenteel rijden we namelijk Volvo waarbij dit geïntegreerd is en dat werkt erg prettig vind ik. Ook alleen al het idee dat de auto zonder telefoon fatsoenlijke navigatie (ABRP of Google Maps) biedt.
Weet iemand daarom toevallig wanneer de "facelift"/AAOS op de planning staat?
Weet iemand daarom toevallig wanneer de "facelift"/AAOS op de planning staat?