Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 83 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19
Boudewijm schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Wellicht te veel gevraagd maar heb je een foto? :D
Is het toegevoegde waarde?
Not right now. Ik kijk in de praktijk toch vooral naar het middenscherm merk ik. Moet ik misschien eens bewust veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:25
Ik bedoelde met mijn eerdere post niet dat er geen problemen zijn met de banden. Zeker bij nieuwe auto's die lang stil hebben gestaan klinkt dit erg plausibel. Minder waarschijnlijk vind ik het dat het een issue is met de banden als je nog steeds erge trillingen ervaart (zoals op het filmpje eerder in dit topic) terwijl er al meerdere keren uitgelijnd is, nieuwe set banden op is gezet is enz.
Een automatische stand van de airco waarbij je alsnog zelf moet bepalen hoe hard de ventilator moet blazen vind ik gek, maar is natuurlijk niet heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:12
AgeOfPanic schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:26:
Ik bedoelde met mijn eerdere post niet dat er geen problemen zijn met de banden. Zeker bij nieuwe auto's die lang stil hebben gestaan klinkt dit erg plausibel. Minder waarschijnlijk vind ik het dat het een issue is met de banden als je nog steeds erge trillingen ervaart (zoals op het filmpje eerder in dit topic) terwijl er al meerdere keren uitgelijnd is, nieuwe set banden op is gezet is enz.
Een automatische stand van de airco waarbij je alsnog zelf moet bepalen hoe hard de ventilator moet blazen vind ik gek, maar is natuurlijk niet heel erg.
Die AUTO standen is min of meer een begrenzer van de ventilator, ik hou er wel van dat hij volle kracht gaat koelen of verwarmen dus staat hij op stand drie. Mijn vrouw heeft het liever subtiel want die vindt dat geblaas irritant dus die zet hem op stand één. Eigenlijk best goed bekeken toch?

Bij mij worden op dit moment de originele zomerbanden weer om de velgen gelegd, ben benieuwd ik nog trillingen ga ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:25
Freezhost schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Die AUTO standen is min of meer een begrenzer van de ventilator, ik hou er wel van dat hij volle kracht gaat koelen of verwarmen dus staat hij op stand drie. Mijn vrouw heeft het liever subtiel want die vindt dat geblaas irritant dus die zet hem op stand één. Eigenlijk best goed bekeken toch?

Bij mij worden op dit moment de originele zomerbanden weer om de velgen gelegd, ben benieuwd ik nog trillingen ga ervaren.
Nou, wat ik merkte dat ik hem op Auto stand 1 had staan, maar dat hij daarop de ingestelde temperatuur niet haalde. Dit was met Driver Only in normale modus. Dus dan vind ik het wel gek dat hij niet harder gaat werken. Omgekeerd vind ik het ook vreemd dat hij vol blijft blazen als de ingestelde temperatuur al bereikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 18:55
Vandaag de eerste wat langere rit gehad.
Vaste recept met in de eerste minuten wat lichte trillingen en de bandenspanning bij aanvang rondom 2.4
Nadat het was opgelopen tot 2.6 en ik 5-10 minuten reed was het trillen weg.
Op de heenweg moederziel alleen bij Fastned gestaan en omdat de navi via Kia ging, had de auto de batterij voorbereidt. Binnen no time op de 200Kwh met zelfs een uitschieter naar 214. Ik heb niet de hele tijd gekeken en wellicht was het nog hoger.
Ik ben echt zeer blij met deze hoge en constante laadsnelheden, dat was bij mijn Enyaq namelijk wel anders. De vakantie deze zomer in Spanje zie ik dan ook met vertrouwen tegemoet.

Op de terugweg vandaag weer hetzelfde beeld. Zodra de bandenspanning op 2.6 of hoger zat en ik een paar minuten had gereden, had ik echt een top rit.

Ik heb nog geen tijd gehad om de banden verder op te pompen, dat kan wrs nog wat sneller verbetering geven.
Enfin, als het trillen zo blijft en het zichzelf steeds snel oplost, is het wat mij betreft case closed.

Ps ik heb een hoop belletjes onderweg gehad en bij elk gesprek hoorde ik subtiel op de achtergrond een repeterend signaal. Dacht eerst dat het snelheidsgeneuzel nog aan stond.
Kan aan mijn telefoon liggen of herkenen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:19
Loepoog schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:46:

Ps ik heb een hoop belletjes onderweg gehad en bij elk gesprek hoorde ik subtiel op de achtergrond een repeterend signaal. Dacht eerst dat het snelheidsgeneuzel nog aan stond.
Stond je navi aan? Waren het dan misschien piepjes op het moment dat je normaal gesproken een gesproken aanwijzing zou krijgen?

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Pierke S. schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:40:
[...]

Stond je navi aan? Waren het dan misschien piepjes op het moment dat je normaal gesproken een gesproken aanwijzing zou krijgen?
Nee en het was om de paar seconden. Zal eens kijken of dit met een andere telefoon ook is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51

Bever!

3

Vandaag nog eens bij profile geweest omdat de auto wat trilt tussen de 120 en 135. Redelijk nieuwe Bridgestone turanza banden (begin april) Nu blijkt een band dwarsslag en hoogteslag te hebben, andere band ook een slag en daarnaast ook de velg minimaal krom. Je vraagt je af hoe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Bever! schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:04:
Vandaag nog eens bij profile geweest omdat de auto wat trilt tussen de 120 en 135. Redelijk nieuwe Bridgestone turanza banden (begin april) Nu blijkt een band dwarsslag en hoogteslag te hebben, andere band ook een slag en daarnaast ook de velg minimaal krom. Je vraagt je af hoe....
Dat vraag ik me idd af aangezien je volgens mij ook de Totale velgen hebt.
En hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Loepoog schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Dat vraag ik me idd af aangezien je volgens mij ook de Totale velgen hebt.
En hoe nu verder?
de band met de slagen wordt een aanvraag voor gedaan ter vervanging, kijken of dat voldoende soelaas biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 08:31
Loepoog schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:46:
Vandaag de eerste wat langere rit gehad.
Vaste recept met in de eerste minuten wat lichte trillingen en de bandenspanning bij aanvang rondom 2.4
Nadat het was opgelopen tot 2.6 en ik 5-10 minuten reed was het trillen weg.
Op de heenweg moederziel alleen bij Fastned gestaan en omdat de navi via Kia ging, had de auto de batterij voorbereidt. Binnen no time op de 200Kwh met zelfs een uitschieter naar 214. Ik heb niet de hele tijd gekeken en wellicht was het nog hoger.
Ik ben echt zeer blij met deze hoge en constante laadsnelheden, dat was bij mijn Enyaq namelijk wel anders. De vakantie deze zomer in Spanje zie ik dan ook met vertrouwen tegemoet.

Op de terugweg vandaag weer hetzelfde beeld. Zodra de bandenspanning op 2.6 of hoger zat en ik een paar minuten had gereden, had ik echt een top rit.

Ik heb nog geen tijd gehad om de banden verder op te pompen, dat kan wrs nog wat sneller verbetering geven.
Enfin, als het trillen zo blijft en het zichzelf steeds snel oplost, is het wat mij betreft case closed.

Pomp je banden eens op dan, want mijn auto zit bij aanvang al op 2.8

Die gaat naar 2.9 zodra ik een stukje heb gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 21:56
Boudewijm schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:46:
[...]

Pomp je banden eens op dan, want mijn auto zit bij aanvang al op 2.8

Die gaat naar 2.9 zodra ik een stukje heb gereden
En 2.4 is heel dicht bij het punt dat je bandenspanning alarm afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
mfellman schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:22:
[...]

En 2.4 is heel dicht bij het punt dat je bandenspanning alarm afgaat.
Als de banden dan weer snel naar 2.4 gaan dan weet je dat er ergens lucht ontsnapt, en dat de issue is.

Dit kan ook verklaren waarom je er in het begin geen last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
Boudewijm schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Als de banden dan weer snel naar 2.4 gaan dan weet je dat er ergens lucht ontsnapt, en dat de issue is.

Dit kan ook verklaren waarom je er in het begin geen last van had.
Toen ik het had bleek er een schroef in te zitten ;( . uiteindelijk wel redelijk vlot bij de dealer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-09 22:32
Mike_Muis schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:00:
Er is een nieuwe KIA connect app in de google play store.(ongetwijfeld ook in de app store)
Hij heet 'KIA app' en is meer van het zelfde plus een aantal leuke extra opties om de auto te bedienen van op afstand

Inloggen met bestaande passwords.
Ik heb deze ook geïnstalleerd, ik zie dat er en nieuwe feature is "driving insights" dan zou je meer kunnen zien van je ritten dan in de oude app zichtbaar was. Ga naar Voertuig rechtsonder, klik op Driving Insight. Maar dan krijg ik de melding Deze service is momenteel niet beschikbaar. Heeft iemand dit al weekend gekregen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1l8YZ8tuvbC1Pj4ed_udDJ1hL0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uN301Yk9Hv6fyR22vcTESCEt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-08 16:13
Stefzone schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Ik heb deze ook geïnstalleerd, ik zie dat er en nieuwe feature is "driving insights" dan zou je meer kunnen zien van je ritten dan in de oude app zichtbaar was. Ga naar Voertuig rechtsonder, klik op Driving Insight. Maar dan krijg ik de melding Deze service is momenteel niet beschikbaar. Heeft iemand dit al weekend gekregen? [Afbeelding]
Neei , ik heb vanaf het begin ook de zelfde melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Stefzone @Mike_Muis Maar volgens mij werkt het wel gewoon, er staan bij mij namelijk wel gegevens in, bij jullie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Freezhost schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:56:
@Stefzone @Mike_Muis Maar volgens mij werkt het wel gewoon, er staan bij mij namelijk wel gegevens in, bij jullie niet?
Ja, maar de vraag blijft of dat alle gegevens zijn.
Maar ik heb verder geen idee hoe uitgebreid de informatie is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-09 15:58

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Hebben de Hyundai EV's ook de trillende banden kwaal? Die auto's zijn ook zwaar en maken dezelfde lange bootreis uit Korea.

Volgens mijn dealer was het afgevlakte rubber waarschijnlijk al ontstaan op het parkeerterrein vöór de inscheping op de boot. Sommige auto's staan daar 3 maanden. Andere veel korter, hetgeen zou verklaren waarom niet alle EV9's trillende banden hebben.

Nadat ik nieuwe banden erop had gelegd reed mijn auto op fluweel. Andere hebben dan nog steeds trillingen. Met die auto's is dan meer aan de hand.
Ik had zo'n set Conti's van de eerste serie EV9's.
Die waren inderdaad zeer slecht (gebakken of onderweg geworden) en niet meer rond te krijgen.
Is heb daar 1500 km mee gereden voordat er iets anders voor in de plaats kwam.

Maar met zowel GoodYear's zomer als Vredesteijn winter heb ik daarna nog trillingen (in veel mindere mate maar moedeloos irritant) gehouden.
Ik heb zelfs weleens gedacht dat het tijdelijk moeten rijden met de slechte echt superslecht Conti-set de ophanging of een ander component in de aandrijving heeft 'beschadigd' of uit het lood gebracht, maar daar is niet veel onderzoek naar gedaan. En voor mij lastig aan te tonen.

Vorige week is er een rij-onderzoek uitgevoerd door KIA met zowel mijn EV9 en andere DEMO's en zijn er velgen gewisseld op de DEMO en op mijn EV9 (kleinere 19").
Een PICO meetapparaat is gebruikt om frequentie en amplitude te kunnen vastleggen.

De conclusie was eigenlijk dat er met beide EV9's 20 Hz gemeten werd bij 100 km/h en dat er verschil in amplitude werd gezien tussen verschillende bandenmerken, alles bij 21".

Alleen met de 19" set met hogere wangen, van een andere DEMO, waren de trillingen sterk gefilterd en volgens de testrijder niet meer waarneembaar (door de filtering van de bandmaat).
Ik heb helaas de meetgetallen niet ontvangen maar hetzelfde principe heb ik ook geconstateerd: in de 21" maat zijn het merk en de stijfheid (ook van zomer vs. winterband) zeker van invloed op de amplitude en dus de merkbaarheid in de auto.

MAAR in alle gevallen is/blijft de frequentie aanwezig.
En is er dus altijd nog sprake van een BRON.

En daar wordt wederom helaas door niemand verder op ingegaan in het onderzoek.
De leasemaatschappij kaatst de bal nu terug naar de leverende dealer.

Wat mij irriteert is dat nergens wordt gesproken over mogelijk verder onderzoek naar een BRON van de trillingen.
Iets gaat niet vanzelf in trilling. Daar is een oorzaak voor nodig.
Wat die ook moge zijn:
Een on-rondheid, speling, elektromagnetische krachten uit de EV motor, onbalans, lagers, remschijven, aandrijfas. Maar ergens is er iets dat de zaak in trilling brengt.

Voor de techneuten onder ons: er wordt gesproken over metingen die in de auto wijzen op een 20 Hz bij 100 km/h. Dat lijkt me al een kleine meetafwijking, gelet op de getallen die een 21" zou moeten opleveren bij deze snelheid: 11,2 en 2x = 22,4 Hz

Maar belangrijker is dat orde van 20Hz (22Hz) die is gemeten eerder 2x de omwentelingssnelheid is dan 1x. Zie onder.

Iemand hier een wetenschappelijk gestoelde mening over wellicht?

Frequentie berekening Banden / Velgen
KIA EV9 - 21" 285/45:
km/h 100
km/s 0,028 /3600
m/s 27,778 *1000

Omwentelingen:
Dia KIA 21" 2481,54 mm omtrek
2,48154 m

11,19 omw per sec
2x 22,39

KIA EV9 - 19" 255/60

Omwentelingen:
Dia KIA 21" 2477,48 mm omtrek
2,47748 m

11,21 omw per sec
2x 22,42
Nagenoeg gelijke waarden voor 19" en 21" dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Koptelefoontje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Ah is dat zo? Dat was bij mij nog niet bekend!
Die van mij vaart op het moment langs de kust van Zuid-Afrika, kan het dus niet checken..

Btw dat is eigenlijk wel positief als ik zie wat dat stukkie glas moet kosten.
Nee, wij hebben een dood stukje plastic daar. Geen led's. Niet door de EU of NL keuring gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Staat niet bij wanneer toch?
En hij is 'al' van 2023... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 16:43
Stefzone schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Ik heb deze ook geïnstalleerd, ik zie dat er en nieuwe feature is "driving insights" dan zou je meer kunnen zien van je ritten dan in de oude app zichtbaar was. Ga naar Voertuig rechtsonder, klik op Driving Insight. Maar dan krijg ik de melding Deze service is momenteel niet beschikbaar. Heeft iemand dit al weekend gekregen? [Afbeelding]
Ja,
Uit het hoofd: naar de instellingen gaan in de wagen en daar een algemene consent af en aan zetten.
Dan enkele dagen wachten en dan krijg je de gegevens binnen.
Echter stel je er niet te veel van voor. Ik krijg bv slechte punten omdat ik veel met de auto rijd (dus volgens kia meer kans op ongeval)
met foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AYz5L3vGxOf7r6UbmHNrFbaeeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFNzMDUtOX6GKoyAz99ODj28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2VSPeSAZNTznpaLycMov2FYyZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l18kZE2awZqWSh2uTHpuhIqS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Crupa op 16-05-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:53

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Die waren inderdaad zeer slecht (gebakken of onderweg geworden) en niet meer rond te krijgen.

Maar met zowel GoodYear's zomer als Vredesteijn winter heb ik daarna nog trillingen (in veel mindere mate maar moedeloos irritant) gehouden.
Ik heb zelfs weleens gedacht dat het tijdelijk moeten rijden met de slechte echt superslecht Conti-set de ophanging of een ander component in de aandrijving heeft 'beschadigd' of uit het lood gebracht, maar daar is niet veel onderzoek naar gedaan. En voor mij lastig aan te tonen.

Vorige week is er een rij-onderzoek uitgevoerd door KIA met zowel mijn EV9 en andere DEMO's en zijn er velgen gewisseld op de DEMO en op mijn EV9 (kleinere 19").
Een PICO meetapparaat is gebruikt om frequentie en amplitude te kunnen vastleggen.

De conclusie was eigenlijk dat er met beide EV9's 20 Hz gemeten werd bij 100 km/h en dat er verschil in amplitude werd gezien tussen verschillende bandenmerken, alles bij 21".

Alleen met de 19" set met hogere wangen, van een andere DEMO, waren de trillingen sterk gefilterd en volgens de testrijder niet meer waarneembaar (door de filtering van de bandmaat).
Ik heb helaas de meetgetallen niet ontvangen maar hetzelfde principe heb ik ook geconstateerd: in de 21" maat zijn het merk en de stijfheid (ook van zomer vs. winterband) zeker van invloed op de amplitude en dus de merkbaarheid in de auto.

Wat mij irriteert is dat nergens wordt gesproken over mogelijk verder onderzoek naar een BRON van de trillingen.
Wat die ook moge zijn:
Een on-rondheid, speling, elektromagnetische krachten uit de EV motor, onbalans, lagers, remschijven, aandrijfas. Maar ergens is er iets dat de zaak in trilling brengt.

Voor de techneuten onder ons: er wordt gesproken over metingen die in de auto wijzen op een 20 Hz bij 100 km/h. Dat lijkt me al een kleine meetafwijking, gelet op de getallen die een 21" zou moeten opleveren bij deze snelheid: 11,2 en 2x = 22,4 Hz

Maar belangrijker is dat orde van 20Hz (22Hz) die is gemeten eerder 2x de omwentelingssnelheid is dan 1x. Zie onder.

KIA EV9 - 21" 285/45:
km/h 100
km/s 0,028 /3600
m/s 27,778 *1000

Omwentelingen:
2,48154 m

11,19 omw per sec
2x 22,39

KIA EV9 - 19" 255/60

Omwentelingen:
2,47748 m

11,21 omw per sec
2x 22,42
Dank voor het verslag.
Ter info: Ik heb 3000 km met die waardeloze Conti's gereden. Daarna Falken All-Season banden erop en de trillingen waren weg. Dus geen blijvende schade als gevolg van 3000km trillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijm
Even een ander onderwerp dan de trillingen, ik ga eens een DIY klusje uitvoeren voor de ev9.
Ik ga deze maken voor m’n ev9;

YouTube: How To Make EASY Thermal Van WINDOW COVERS From Insulation And Carpe...

En daarna deze achterin gooien, incl kampeermodus voor snelle dagjes weg ipv de caravan te pakken:

https://www.decathlon.nl/...voor-de-auto/_/R-p-356488

Zal wel aantal weken duren om ze allemaal te maken en de juiste stoffen te selecteren, maar zal resultaat wel posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

FlyingDutchMike schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Wat die ook moge zijn:

KIA EV9 - 21" 285/45:
km/h 100
km/s 0,028 /3600
m/s 27,778 *1000

Omwentelingen:
2,48154 m

11,19 omw per sec
2x 22,39

KIA EV9 - 19" 255/60

Omwentelingen:
2,47748 m

11,21 omw per sec
2x 22,42
Ik zou zoeken in de motor of directe aandrijving, diff bijv. Voel je iets als je de wielen handmatig ronddraait op een brug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Boudewijm schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:46:
Even een ander onderwerp dan de trillingen, ik ga eens een DIY klusje uitvoeren voor de ev9.
Ik ga deze maken voor m’n ev9;

En daarna deze achterin gooien, incl kampeermodus voor snelle dagjes weg ipv de caravan te pakken:

https://www.decathlon.nl/...voor-de-auto/_/R-p-356488
Er staat op 1 van de foto’s Max 110 kg.
Werkt dat dan ook nog voor 2 pers. denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Bever! schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Ik zou zoeken in de motor of directe aandrijving, diff bijv. Voel je iets als je de wielen handmatig ronddraait op een brug?
Ik ben helaas niet bij het onderzoek geweest; dat nam 2 dagen in beslag maar ze hebben me verteld dat hij ook op de brug zonder wielen zou hebben gestaan. Helaas geen metingen die verder iets aantonen maar als ik het zelf had moeten doen was ik met een batterij meetklokjes aan het werk gegaan.
De 2x omwenteling frequentie lijkt mij eerder op een ei-vormigheid of een scheve uitlijning tussen links en rechts (links beweging omhoog dan rechts omlaag en 180 graden later precies omgekeerd.) Dan heb je een 2x per omwenteling bron. Een enkele hoogteplek op een band geeft een 1x omwenteling en niet direct een 2x.

In de achterophanging zat een deel van de ophanging slechts ‘handvest’ gemonteerd. Wie weet dat zoiets vóór geleid heeft tot een verschoven uitlijning in de aandrijving. De wielen staan inmiddels wel prima maar dat zegt weinig over de rest van de componenten.

En als ze in de fabriek al stoelbouten niet monteren of niet hebben aangedraaid, wat is er dan nog meer mogelijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

FlyingDutchMike schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ik ben helaas niet bij het onderzoek geweest; dat nam 2 dagen in beslag maar ze hebben me verteld dat hij ook op de brug zonder wielen zou hebben gestaan. Helaas geen metingen die verder iets aantonen maar als ik het zelf had moeten doen was ik met een batterij meetklokjes aan het werk gegaan.
De 2x omwenteling frequentie lijkt mij eerder op een ei-vormigheid of een scheve uitlijning tussen links en rechts (links beweging omhoog dan rechts omlaag en 180 graden later precies omgekeerd.) Dan heb je een 2x per omwenteling bron. Een enkele hoogteplek op een band geeft een 1x omwenteling en niet direct een 2x.

In de achterophanging zat een deel van de ophanging slechts ‘handvest’ gemonteerd. Wie weet dat zoiets vóór geleid heeft tot een verschoven uitlijning in de aandrijving. De wielen staan inmiddels wel prima maar dat zegt weinig over de rest van de componenten.

En als ze in de fabriek al stoelbouten niet monteren of niet hebben aangedraaid, wat is er dan nog meer mogelijk??
Ronduit gevaarlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
Mijn bandenspanning staat altijd op 4.0 in het display naast de km teller? Is dat dan te hoog? Nooit naar gekeken eigenlijk

Edit:
Mogelijk is dat PSI, dat zou dan 2,7 bar zijn

[ Voor 18% gewijzigd door Ruvetuve op 17-05-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:55
Eindelijk, eindelijk een fatsoenlijk telefoontje van de leasemaatschappij en een passende oplossing geboden voor het trillen in mijn GT Line.

Maandag kan ik naar de bandenboer gaan en 4 nieuwe banden naar keuze bestellen. Ik denk dat ik voor Michelin ga.

Interessant om te weten: na de Roadforce-balancering trilt de auto heviger dan ooit. Bij 120 km/u kun je de spiegels niet meer goed gebruiken en trilt de hele middenconsole/stoelen/spul in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
A lex schreef op zondag 18 mei 2025 @ 04:39:
Eindelijk, eindelijk een fatsoenlijk telefoontje van de leasemaatschappij en een passende oplossing geboden voor het trillen in mijn GT Line.

Maandag kan ik naar de bandenboer gaan en 4 nieuwe banden naar keuze bestellen. Ik denk dat ik voor Michelin ga.

Interessant om te weten: na de Roadforce-balancering trilt de auto heviger dan ooit. Bij 120 km/u kun je de spiegels niet meer goed gebruiken en trilt de hele middenconsole/stoelen/spul in de kofferbak.
Hier hetzelfde, na balanceren en ook roadforce nog heviger, 1 van de banden kregen ze niet in het groen. Nu wil profile er inderdaad 4 nieuwe banden op leggen en staat het verzoek daarvoor open bij de leasemaatschappij maar ergens klopt dit niet . KIa hoort dit gewoon op te lossen natuurlijk. Ben benieuwd of dit het probleem gaat verhelpen en welke banden erop komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Stefzone schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Hier hetzelfde, na balanceren en ook roadforce nog heviger, 1 van de banden kregen ze niet in het groen. Nu wil profile er inderdaad 4 nieuwe banden op leggen en staat het verzoek daarvoor open bij de leasemaatschappij maar ergens klopt dit niet . KIa hoort dit gewoon op te lossen natuurlijk. Ben benieuwd of dit het probleem gaat verhelpen en welke banden erop komen.
Misschien een overbodige opmerking maar het is wel van groot belang dat de operator het hele proces met de Hunter Roadforce van begin tot het einde snapt én volgt. En daarbij nauwkeurig werkt. Waar komt de band op de velg, welke velg komt waar op de auto,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ik heb nu al twee keer gehad dat ik zeker weet dat ik m’n zonnedak gesloten heb, maar dat die daarna nog openstaat.

Kan je ramen en zonnedaken niet op afstand sluiten?
Ik krijg het nog niet gevonden in de app….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Boudewijm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:06:
Ik heb nu al twee keer gehad dat ik zeker weet dat ik m’n zonnedak gesloten heb, maar dat die daarna nog openstaat.

Nee dat kan niet, in de nieuwe app wel kun je wel de ramen bedienen maar niet het zonnedak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Freezhost schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Nee dat kan niet, in de nieuwe app wel kun je wel de ramen bedienen maar niet het zonnedak
…wat nogal stom is natuurlijk, Kia??!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Ro-Maniak2 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:24:
[...]

…wat nogal stom is natuurlijk, Kia??!
Zal wel gevaarlijk zijn, misschien zit er wel iemand tussen met zn hoofd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:07
In een ideale wereld zou hij mijn inziens ook het dak automatisch moeten toedoen als er regen valt op de regensensor maar vrees er wat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Freezhost schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Zal wel gevaarlijk zijn, misschien zit er wel iemand tussen met zn hoofd :+
Ja ik- maar hoe is dat anders bij de ramen…??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Boudewijm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:06:

Ik zou eerder kijken waarom jouw raam niet dicht blijft dan hoe je hem op afstand dicht kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Zoektocht naar de Bron der Trillingen...

Iemand nog een technisch onderbouwd antwoord op de bevindingen dat de frequentie rond 20-22 Hz is gemeten wat 2x en niet 1x omwenteling is?

Ik hoop op een frisse analyse van mensen die dit kunnen uitleggen (of afschieten...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ro-Maniak2 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Ja ik- maar hoe is dat anders bij de ramen…??
Nou dat dus, er zit totaal geen logica in. Met de sleutel kun je ook alleen maar de ramen openen en sluiten maar het dakraam niet.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Freezhost schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Welke app is dat dan?
Ik gebruik Kia Connect app en daar zie ik dat niet staan, of zit het ergens verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Freezhost schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Nou dat dus, er zit totaal geen logica in. Met de sleutel kun je ook alleen maar de ramen openen en sluiten maar het dakraam niet.. :?
Vreemd idd, op de kodiaq kon dat wel al.
Achja tot nu toe eerste 1500km erop zitten en het is een fantastische auto tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56

OMX2000

By any means necessary...

Boudewijm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:39:
[...]

Welke app is dat dan?
Ik gebruik Kia Connect app en daar zie ik dat niet staan, of zit het ergens verstopt?
Er is, op iOS in ieder geval, een beta Kia app. Dus niet Kia Connect maar gewoon Kia: https://apps.apple.com/nl/app/kia-app/id6740517042

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:01
Freezhost schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Mja, dat was in 2015 ook zo met mijn Passat. Dakraam sloot ook bij het ingedrukt houden van de "op slot" functie op de sleutel.
Toen kwam er een verplichte terugroepactie/update waardoor dat niet meer ging ivm het voorkomen van beknelling. Klinkt alsof dit 10 jaar later nog net zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
OMX2000 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:21:
[...]

Er is, op iOS in ieder geval, een beta Kia app. Dus niet Kia Connect maar gewoon Kia: https://apps.apple.com/nl/app/kia-app/id6740517042
Ah die had ik gedownload inderdaad, maar had die naast de Kia Connect app. Toen kreeg ik alle meldingen dubbel.

Is er nog een ander voordeel van deze app tov de kia Connect app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
FlyingDutchMike schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:24:
[...]

Misschien een overbodige opmerking maar het is wel van groot belang dat de operator het hele proces met de Hunter Roadforce van begin tot het einde snapt én volgt. En daarbij nauwkeurig werkt. Waar komt de band op de velg, welke velg komt waar op de auto,
Daar moet ik toch vanuit gaan dat ze er verstand van hebben bij profile, ze hebben al meerdere ev9s onder handen genomen.....inmiddels is er groen licht voor 4 nieuwe banden, heeft iemand nog tips van merk type zomerband op gt line 21 inch velgen die NIET trillen 😉. Wie heeft er al nieuwe zomerbanden op liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Laatst online: 15-09 23:55

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Bij mij is het trillen er soms wel en soms niet. Het lijkt af te hangen van bandenspanning, buitentemperatuur en vooral belading van de auto. Met 4 man + volle bak bagage gedurende de afgelopen zomervakantie niks aan trillingen gemerkt.
Het blijft een bijzonder (irritant) verschijnsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Twiek-San schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 00:21:
Bij mij is het trillen er soms wel en soms niet. Het lijkt af te hangen van bandenspanning, buitentemperatuur en vooral belading van de auto. Met 4 man + volle bak bagage gedurende de afgelopen zomervakantie niks aan trillingen gemerkt.
Het blijft een bijzonder (irritant) verschijnsel.
Ja het is best ongrijpbaar. Vanochtend in mijn eentje 14km rijden naar werk en trilde als een jekker. Afgelopen dagen in vergelijkbare situaties, amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Ja het is best ongrijpbaar. Vanochtend in mijn eentje 14km rijden naar werk en trilde als een jekker. Afgelopen dagen in vergelijkbare situaties, amper.
Bij mij is het eigenlijk altijd aanwezig, maar ik herken zeker dat het de ene keer heviger is dan de andere keer. Geen pijl op te trekken. Met de winterbanden nauwelijks last.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:04
5th gear heeft ook een review geplaatst van de ev9:
YouTube: Kia’s Electric Range Rover?! We Drive the EV9 Across Iceland’s Golde...

Altijd leuk om te zien hoe hij het offroad doet, jammer allen dat ze het zo enorm tam hebben getest. Dit had de eerste de beste fwd auto ook wel gekund.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ty5500
Denk niet dat ik het al heb zien voorbijkomen. Er lijkt wat schot te komen in V2G/V2H voor de ev9. Ze lijke in noord amerika updates uit te rollen met betrekking tot V2G/V2H.
https://www.kiaevforums.c...x-installation-pdf.26741/

Kia lijkt wel altijd te verwijzen naar de wallbox quasar 2, een redelijk prijzige dc laadpaal.
https://www.kia.com/us/en/vehicle-to-home
Mocht er een betaalbare ac laadpaal komen zou ik eerlijk gezegd wel nog geinteresseerd zijn maar nu lijkt het vooral een duur gadget.
Vermoed dat ze op de dc toer gaan voorlopig om sneller ontladen mogelijk te maken en mogelijks ook om de interne omvormer te sparen want de ev9 zou normaal ook ac ontladen moeten aankunnen voor v2h/v2g.

[ Voor 4% gewijzigd door ty5500 op 20-05-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Koptelefoontje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:00:
5th gear heeft ook een review geplaatst van de ev9:
YouTube: Kia’s Electric Range Rover?! We Drive the EV9 Across Iceland’s Golde...

Altijd leuk om te zien hoe hij het offroad doet, jammer allen dat ze het zo enorm tam hebben getest. Dit had de eerste de beste fwd auto ook wel gekund.
Lijkt wel een reclamefilmpje voor de ev9. Maar het is ook echt wel een heerlijke auto.

Toen ik aan het wachten was op de ev9 had ik ook dit filmpje gevonden offroad maar eerlijk gezegd stelt het ook allemaal nog weinig voor. Maar ja, het is dan ook geen echte offroader, daarvoor is hij o.a. veel te laag.
YouTube: Watch Before You Buy: 2024 Kia EV9 AWD Tested On-Road and Off-Road

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Stefzone schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:24:
[...]

Bij mij is het eigenlijk altijd aanwezig, maar ik herken zeker dat het de ene keer heviger is dan de andere keer. Geen pijl op te trekken. Met de winterbanden nauwelijks last.
Dat heb ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Het blijft een raar verhaal, ik heb geen last van trillingen ook niet met de originele zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 09:10
ty5500 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:25:
Denk niet dat ik het al heb zien voorbijkomen. Er lijkt wat schot te komen in V2G/V2H voor de ev9. Ze lijke in noord amerika updates uit te rollen met betrekking tot V2G/V2H.
https://www.kiaevforums.c...x-installation-pdf.26741/

Kia lijkt wel altijd te verwijzen naar de wallbox quasar 2, een redelijk prijzige dc laadpaal.
https://www.kia.com/us/en/vehicle-to-home
Mocht er een betaalbare ac laadpaal komen zou ik eerlijk gezegd wel nog geinteresseerd zijn maar nu lijkt het vooral een duur gadget.
Vermoed dat ze op de dc toer gaan voorlopig om sneller ontladen mogelijk te maken en mogelijks ook om de interne omvormer te sparen want de ev9 zou normaal ook ac ontladen moeten aankunnen voor v2h/v2g.
Voor circa 1000 euro (exclusief installatie kosten) heb ik de zaptec go 2 laadpaal aangeschaft:
Bidirectioneel laden
De Zaptec Go 2 is klaar voor de toekomst en ondersteunt bidirectioneel laden (ook wel Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd). Dit betekent dat je niet alleen je auto kunt opladen, maar ook stroom terug kunt leveren aan je huis of het net, vergelijkbaar met een thuisbatterij. Handig om bijvoorbeeld zonne-energie op te slaan en later te gebruiken!

Op dit moment is deze functie nog niet actief, maar de hardware is er al op voorbereid. Zodra de regelgeving en technologie er klaar voor zijn, kan jij deze functie direct gaan gebruiken. Kortom: een slimme investering voor wie vooruit denkt!
Bron; https://zynclaadpalen.nl/zaptec-go-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
ruutbrandsma schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Voor circa 1000 euro (exclusief installatie kosten) heb ik de zaptec go 2 laadpaal aangeschaft:

[...]

Bron; https://zynclaadpalen.nl/zaptec-go-2
Ik heb de Peblar Business. Ook rond die prijs en ook bi-directioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Ik ga het nog wat afwachten of de ev9 effectief ook ac ontladen gaat ondersteunen in Europa en of het vervolgens werkt met die AC laadpalen. Maar 1000 euro zou ik er nog wel voor overhebben, dat kan je nog terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Freezhost schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:31:
Het blijft een raar verhaal, ik heb geen last van trillingen ook niet met de originele zomerbanden.
Bij mij speelt het (nog) niet, maar ik ben me er inmiddels wel bewust van geworden. Een auto trilt natuurlijk altijd wel iets, afhankelijk van het wegdek. Ik heb bijvoorbeeld een doosje Smintjes in de middenconsole liggen. Normaal hoor ik die niet rammelen, behalve soms bij hobbels of slecht wegdek.

Het blijft lastig: waar ligt de grens tussen ‘normaal’ en een probleem? Door dit forum begin ik me er wel meer zorgen over te maken, terwijl ik eigenlijk niet het gevoel heb dat mijn auto er momenteel last van heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• A lex
Het is opgelost!

Mijn auto trilt niet meer!

11 maanden en 5 afspraken later heb ik een soepel rijdende auto.

Dus hij rijdt nu op Michelin Pilot Sport SUV 285 x 45 x 21.

Het lijkt me dat de enige oplossing voor dit probleem is om over te stappen op andere banden. Gooi de Continental Sport Contact 6 maar in de prullenbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tuw1p1yM1prZDaLxFC9n_D2oQY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tc06scveEYCqhFcYBsGE7cgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZbkSK8tCtSgCvf4s3x9pb2FoMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlllliLd26OxtiaEDebVlz2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-HkSzhFimwBlTpCLKIsdSXtz6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBIopJ7VYoE4GnnnYfT59A30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Top, gefeliciteerd Alex.

Heb je dat ook getest bij snelheden tussen de 123 en 130 km/h?
Daar zit bij mijn EV9 de piek.
Zijn de wielen nog op een Hunter gebalanceerd?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39
A lex schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:53:
Het is opgelost!

Het lijkt me dat de enige oplossing voor dit probleem is om over te stappen op andere banden. Gooi de Continental Sport Contact 6 maar in de prullenbak.
Gefeliciteerd ! Dat die conti's het grootste probleem zijn was ik al achter. Ben paar weken geleden overgestapt op Goodyears ( 19 inch), maar die zijn ook niet helemaal trillingsvrij, wel stukken minder dan de conti's , maar helemaal stil zijn ze niet, dus daar moet ik ook weer mee terug.
Ben alleen wel benieuwd, zijn die Michelins vervangen op kosten van KIA / de dealer of heb je het zelf moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
Remco45 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:58:
Top, gefeliciteerd Alex.

Heb je dat ook getest bij snelheden tussen de 123 en 130 km/h?
Daar zit bij mijn EV9 de piek.
Zijn de wielen nog op een Hunter gebalanceerd?
Ja, meteen de snelweg op en getest tot 140 km/u.

Ze waren ook Hunter-gebalanceerd. Maakte ze erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
tvdoc schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Zijn die Michelins vervangen op kosten van KIA / de dealer of heb je het zelf moeten betalen?
Ik lease privé via Kia Private Lease (Ayvens achter de schermen). Ik weet niet of KIA NL of KIA Lease de rekening heeft betaald, of dat ze die hebben gedeeld.

Transparant voor mij. Ik heb € 0 betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
A lex schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Ik lease privé via Kia Private Lease (Ayvens achter de schermen). Ik weet niet of KIA NL of KIA Lease de rekening heeft betaald, of dat ze die hebben gedeeld.

Transparant voor mij. Ik heb € 0 betaald.
Dank voor de info. Heeft lease toch voordelen, ik heb het niet voor elkaar gekregen. Uiteindelijk wel wat financiële compensatie gehad van de dealer maar wel zelf de banden aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
A lex schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:53:
Het is opgelost!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze? https://www.euromaster.nl.../285-45-r21-113-y--mk-nc0

Deze krijgen een B voor verbruik (en grip enzo).

Er zijn meerdere subtypes van die deels ook C krijgen.

Omdat mijn winterbanden van Pirelli tot nu toe de minste trillingen geven was ik daarnaar aan het kijken voor zomer en dan met dealer daar naartoe aansturen… of Bridgestone Turanze Enliten, die krijgt overal een A voor. https://www.euromaster.nl/banden/bridgestone/turanza-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Zo deze Redditor zijn dealer heeft wel serieus zijn best gedaan om de trillingen weg te krijgen, zonder resultaat overigens:
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/kiXqBhA2GH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Koptelefoontje schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:03:
Zo deze Redditor zijn dealer heeft wel serieus zijn best gedaan om de trillingen weg te krijgen, zonder resultaat overigens:
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/kiXqBhA2GH
Dealers lijken soms wel erg slecht in probleemoplossend denken. Schroef de velgen met banden van een probleemloze demo ev9 even onder de probleemauto in kwestie en je weet of het aan de banden/velgen of iets anders van de auto ligt. Zo gewoon maar wat liggen vervangen en dan lekker teruggeven aan de klant brengt ook geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
Trouwens wel mooi de nieuwe app (op Android)!

Wel raar dat de auto nu weer niet de kleur heeft die hij in het echt ook heeft. Was een geinige update op de Kia Connect app maar blijkbaar is deze niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

ty5500 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Dealers lijken soms wel erg slecht in probleemoplossend denken. Schroef de velgen met banden van een probleemloze demo ev9 even onder de probleemauto in kwestie en je weet of het aan de banden/velgen of iets anders van de auto ligt. Zo gewoon maar wat liggen vervangen en dan lekker teruggeven aan de klant brengt ook geen zoden aan de dijk.
Bij mij zijn 21" van een DEMO gemonteerd waarmee de trillingen duidelijker waarneembaar werden. Maw mijn delicaat RoadForce gebalanceerde set is al een stuk beter dan een willekeurige set. Bij de 19" set van een andere DEMO was de perceptie wel beter. Minder waarneembaar in de auto maar in de basis nog wel steeds de basis bij 20 Hz. meetbaar aanwezig. En wil je een GT op 255/60 19" rijden ipv 285 21"... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Interessant wat AI op REDDIT tevoorschijn kan toveren als samenvatting op de vraag 'EV9 vibration issue' van de Posts aldaar... :

Overigens: Loslatend Foam is in de US wel een mogelijke oorzaak geweest. Er was onvoldoende gelijmd in bepaalde fabrieken o.a. van Michelin USA.
Hier ontkennen alle bandenmannen dat ze ooit los foam in de banden hebben aangetroffen. De lijm zou loslaten en het geluiddempend foam zorgt voor wisselende onbalans. Dat duurt dan dus wel even en is bij nieuwe banden geen oorzaak.

"The Kia EV9 has been a topic of discussion among owners due to a recurring vibration issue, particularly at higher speeds. Here's a summary of the common issues and potential solutions based on Redditor experiences:

Common Vibration Issues

High-Speed Vibration: Many owners report vibrations at speeds above 60-70 mph. This is often described as a steering wheel wobble or general shaking that can be felt throughout the vehicle.

"I’ve had one hell of a time trying to figure out and fix my EV9 Land that has the worst vibration at any speed above 65mph."
"It’s crazy how much vibration there is. My passenger feels it. It happens as soon as it hits 64-65."
Tire and Wheel Issues: The most frequently cited cause is attributed to tire imbalances, often exacerbated by the foam lining in the tires.

"The problem is no one fix so far has consistently worked for everyone who has tried it, even if it seems to solve it for others."
"They found one tire had 8 pounds road force and was just a tiny bit off balance. The others were mostly in balance but had a crazy amount of road force."
Alignment and Balancing: Several owners have found that alignment and tire balancing, especially using a road force balancer, can help reduce the vibration.

"Full Roadforce balance and an alignment."
"Alignment and balancing done on mine. Still shakes."
Potential Solutions

Tire Replacement: Some owners have had success by replacing the OEM tires with different brands or models.

"I would absolutely try new tires. Not the same OEM tires but something from Michelin or Continental."
"New tires will fix this issue?"
Wheel Balancing and Alignment: Using a high-quality road force balancer can help identify and correct imbalances in tires and wheels.

"Full Roadforce balance and an alignment."
"Had the exact same problem. Just got it fixed yesterday, actually."
Foam Removal: In some cases, removing the foam from the tires has helped, though this is not a universally recommended solution.

"Some say removing the foam in tires helps."
"Anyone else have any luck removing the foam and the vibration getting better?"
Dealership and Warranty: If the issue persists, involving the dealership and checking for potential warranty coverage or recalls is advisable.

"Brought the car to my dealership today for the RSPA and dashboard recalls. I mentioned all of this to the service tech as well as provided links to all of the threads about the vibration issue."
"They scheduled me for the service for next week."
Additional Tips

Test Drive at High Speeds: Before purchasing, ensure to test drive the vehicle at highway speeds to check for any vibration issues.
"I've had my GT Line for 6 months and it has no vibration issue. From everything I've read, the issue is immediately noticeable and doesn't just pop up."
"If you feel a vibration, don’t accept it. Insist on test driving another one."
Subreddits for Further Discussion

r/KiaEV9
r/electricvehicles
r/CarTalk
These communities can provide additional insights and potential solutions from other EV9 owners.

Generated from these posts:
1
r/KiaEV9
Vibration Issue
8
·
37
2
r/KiaEV9
Wow the vibration at 65 mph
14
·
91

+10

Kia EV9 vibration solutions
If you're experiencing vibration issues with your Kia EV9, you're not alone. Many owners have reported similar problems, but there are several potential solutions and insights shared by the community. Here's a summary of the common issues and fixes:

Common Vibration Issues

Steering Wheel and Seat Vibration: Many EV9 owners have reported a harmonic vibration in the steering wheel and driver's seat, especially at higher speeds. "I got my EV9 back from my dealer's service dept today. Second time in the shop for the vibration issue."
Center Console Vibration: Some users have also noted vibration in the center console, which can be particularly annoying in an otherwise quiet car. "The center console was still shaking pretty badly, enough to be annoying in an otherwise really quiet car."
Tire and Wheel Issues: Balancing and alignment issues are frequently cited as potential causes. "Took it to discount tire, was told they were the most out of balance tires they'd ever seen."
Potential Solutions

Road Force Balancing: This method is often recommended to ensure the tires are perfectly balanced under load. "Kia advised them to do a 'road force balance'."
Tire Replacement: Some users have found that replacing the OEM tires with a different brand can resolve the issue. "I just got winter tires on my car. Issue gone, no vibrations."
Alignment and Wheel Checks: Ensuring proper alignment and checking for bent wheels can also help. "Alignment and balancing done on mine. Still shakes."
Center Console Fix: Using seat gap fillers to provide additional support to the console can reduce vibration. "He recommended seat gap fillers on side, like these: Hiseanllo Car Seat Gap Filler 2... They seem to really do the trick well."
Service and Warranty

Dealership Service: Many users have had to visit dealerships multiple times for the same issue, sometimes with mixed results. "I took it to the dealer service department the day after I bought it for this issue."
Warranty and Lemon Law: If the issue persists and is not resolved by the dealership, consider looking into lemon law protections. "Have you started the lemon process?"
Additional Tips

Test Drive at High Speeds: Before purchasing, make sure to test drive the vehicle at speeds where the vibration is likely to occur. "People need to be test driving these at highway speeds."
Check Tire Pressure: Sometimes, simple adjustments like checking and correcting tire pressure can help. "I went and aired everything to 38psi and it mostly went away."

Subreddits for Further Discussion

r/KiaEV9
r/electricvehicles
r/kia
These communities can provide additional support and insights from other EV9 owners."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56

OMX2000

By any means necessary...

mfellman schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:22:
Trouwens wel mooi de nieuwe app (op Android)!

Wel raar dat de auto nu weer niet de kleur heeft die hij in het echt ook heeft. Was een geinige update op de Kia Connect app maar blijkbaar is deze niet meegenomen.
Dat is echt zo’n feature die je meteen opmerkt als het fout zit, en juist kunt waarderen als het wel werkt. In de auto zelf is het ook altijd dezelfde kleur helaas.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
OMX2000 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Dat is echt zo’n feature die je meteen opmerkt als het fout zit, en juist kunt waarderen als het wel werkt. In de auto zelf is het ook altijd dezelfde kleur helaas.
Ik vind dit ook wel jammer in de beta app op iOS. Gemiste kans om in ieder geval de “spec” goed te hebben bijvoorbeeld; GT line ipv plus eventueel kleur zou mooi zijn.

Skoda kan het ook (4 jaar geleden) dus je zou zeggen waarom hier niet.

Zometeen voor het eerst de caravan ophalen, ik ben benieuwd!!

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijm op 22-05-2025 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Boudewijm schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:28:
[...]

Ik vind dit ook wel jammer in de beta app op iOS. Gemiste kans om in ieder geval de “spec” goed te hebben bijvoorbeeld; GT line ipv plus eventueel kleur zou mooi zijn.

Skoda kan het ook (4 jaar geleden) dus je zou zeggen waarom hier niet.

Zometeen voor het eerst de caravan ophalen, ik ben benieuwd!!
Wij binnenkort ook, nog even spiegels bestellen. Ik zag hier wel een goede tip: milenco aero 4?

Welke heb jij?

Ben erg benieuwd naar je stats en ervaringen! Zal de mijne hier ook posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
Ik heb afgelopen zaterdag de caravan opgehaald. Ik had gehoopt geen spiegels nodig te hebben maar blijven wel echt nodig voor het volledige zicht.
Na een stukje rijden (30km) kwam ik voorzichtig tot de conclusie dat we zeker 200 km kunnen rijden. (EV9 AWD > caravan 4,95m 1300 kg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijm
Ruvetuve schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Wij binnenkort ook, nog even spiegels bestellen. Ik zag hier wel een goede tip: milenco aero 4?

Welke heb jij?

Ben erg benieuwd naar je stats en ervaringen! Zal de mijne hier ook posten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFbQd5WDMF5wmo_Myv41UXyXWq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKTWEGULfj1zyffNkeVmeU6p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Milenco aero platinum gekocht bij de Fritz Berger voor 93€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
OMX2000 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Ja en het kost hooguit 5 minuten, de afbeeldingen zijn er dus het is een kwestie van het pad aanpassen op basis van de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:03
tvdoc schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Gefeliciteerd ! Dat die conti's het grootste probleem zijn was ik al achter. Ben paar weken geleden overgestapt op Goodyears ( 19 inch), maar die zijn ook niet helemaal trillingsvrij, wel stukken minder dan de conti's , maar helemaal stil zijn ze niet, dus daar moet ik ook weer mee terug.
Ben alleen wel benieuwd, zijn die Michelins vervangen op kosten van KIA / de dealer of heb je het zelf moeten betalen?
Wat raar, ik heb als vervanging de Sport Contact 6 285/45/R21 Y XL gehad. En meteen was het over met de trillingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Michel67 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Wat raar, ik heb als vervanging de Sport Contact 6 285/45/R21 Y XL gehad. En meteen was het over met de trillingen ?
Ik die ook als vervanging. En helaas is het verre van over met de trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:42
hjvdb schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:51:
Na een stukje rijden (30km) kwam ik voorzichtig tot de conclusie dat we zeker 200 km kunnen rijden. (EV9 AWD > caravan 4,95m 1300 kg)
Van 10 tot 80%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
[quote]Boudewijm schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:53:
[...]

Ik heb ook de Milenco aero 4 en die werken prima. (79,90 Hendriks kampeerwereld Ermelo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Michel67 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:20:

Ja, ik had ook verwacht dat het wel over zou zijn met nieuwe Goodyears, met de winterbanden ( Vredestein 21 inch) had ik namelijk helemaal geen last meer. De Sportcontact 6 heb ik nooit gehad, ik heb alleen 2x de contact C nieuw gekregen via KIA/Conti, maar die waren bijna net zo slecht als wat er origineel op zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
Ik hou rekening met 80% van de capaciteit. Verbruik was 40 kWh/100km
En dit was dan een klein stukje met in verhouding dus relatief veel remmen en optrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
Wie weet waar je exact verbruik per rit kan zien in de app of auto?

Ik heb nu ong 38kwh per 100km op een stuk van bijna 95km. N wegen gehad, file gehad, snelweg gehad, 100kmph gereden wanneer dat kon.

Ben met 100% vertrokken, nu 67% over bij aankomst. Gok zeker 0 naar 100 range van ong 230-250km.

1800kg caravan, geen idee dat er iets achterhangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel-123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-07 16:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad2Cj6VjBQx7NIpxrDhTid02e8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xvZuJ8PHA93SrgsrfpxBNcm.jpg?f=fotoalbum_large
Op Facebook zag ik deze foto. Blijkbaar hebben ze in de VS al een update waarop je min max range vermeld staat. Net zoals bij de ev3.

Heeft iemand dit al in NL? Of heeft iemand enig idee wanneer dit komt? Lijkt mij ideaal voor de lange trips op zomervakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

Boudewijm schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:43:
[...]

Wie weet waar je exact verbruik per rit kan zien in de app of auto?

Ik heb nu ong 38kwh per 100km op een stuk van bijna 95km. N wegen gehad, file gehad, snelweg gehad, 100kmph gereden wanneer dat kon.

Ben met 100% vertrokken, nu 67% over bij aankomst. Gok zeker 0 naar 100 range van ong 230-250km.

1800kg caravan, geen idee dat er iets achterhangt
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de caravan. Vrienden van ons hebben ook een 1800kg caravan, monster van een apparaat. Wat is je bereik en kan je de laders een beetje bereiken zonder elke keer de caravan af te moeten koppelen?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Spockz schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de caravan. Vrienden van ons hebben ook een 1800kg caravan, monster van een apparaat. Wat is je bereik en kan je de laders een beetje bereiken zonder elke keer de caravan af te moeten koppelen?
Tip: Google Maps lijst met ervaringen om met aanhanger te laden

Tip 2 (naar Oostenrijk), bron: facebook
Wij gaan dit jaar voor de eerste keer richting Oostenrijk en door goede ervaringen met aangekoppeld laden bij Fastned heb ik volgende route gemaakt

[ Voor 61% gewijzigd door Ruvetuve op 24-05-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Spockz schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Het rijd heerlijk met de caravan, je voelt niet dat die erachter hangt. Alleen ben ik blij dat ik niet ermee op vakantie hoef, dat afkoppelen elke keer om de 175km is echt niet te doen.

(70% van 250km -> je rijdt max tot 10% en je laadt max tot 80%)

Voor de binnenlandse trips is het prima te doen; ik haal dus heel Nederland zonder te laden, en maximaal 1 keer laden voor de rest.

Naar Spanje of Italië zou ik er niet aan moeten denken met een caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Boudewijm schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Het rijd heerlijk met de caravan, je voelt niet dat die erachter hangt. Alleen ben ik blij dat ik niet ermee op vakantie hoef, dat afkoppelen elke keer om de 175km is echt niet te doen.

(70% van 250km -> je rijdt max tot 10% en je laadt max tot 80%)

Voor de binnenlandse trips is het prima te doen; ik haal dus heel Nederland zonder te laden, en maximaal 1 keer laden voor de rest.

Naar Spanje of Italië zou ik er niet aan moeten denken met een caravan.
Er komen wel steeds meer plekken waar je ook met caravan of aanhanger kan laden maar het merendeel is er niet op ingericht. Op sommige plekken moet je zelfs tegen de rijrichting in terug nadat je hebt afgekoppeld. Je zou je laadpunten er op kunnen uitzoeken, zelf heb ik geen caravan, ik spreek dus niet uit ervaring maar over wat ik tijdens mijn ritten heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
Ik krijg gelukkig 5 weken per jaar een huurauto voor de lange vakanties met de caravan. Dus daar hou ik het nog even bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Over het algemeen kan je geen Fastned gebruiken doordat je de bocht niet kan maken (ze zetten altijd vangrails er naast, why?!?). Of bij de meeste aanhanger punten daar kan je er niet inrijden door een beperkte hoogte. Totaal waardeloos dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Boudewijm schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:36:
[...]

Over het algemeen kan je geen Fastned gebruiken doordat je de bocht niet kan maken (ze zetten altijd vangrails er naast, why?!?). Of bij de meeste aanhanger punten daar kan je er niet inrijden door een beperkte hoogte. Totaal waardeloos dus
Ach ja het zijn tips. Het is allemaal ontdekken ipv direct keuzes maken zonder het te proberen.

Ik hou zelf al paar vakanties (zonder caravan) bij waar ik eventueel aangekoppeld kan laden. Waardeloos voor jou, wellicht handig voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Ruvetuve schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:47:
[...]

Ach ja het zijn tips. Het is allemaal ontdekken ipv direct keuzes maken zonder het te proberen.

Ik hou zelf al paar vakanties (zonder caravan) bij waar ik eventueel aangekoppeld kan laden. Waardeloos voor jou, wellicht handig voor anderen.
Denk/hoop niet dat hij jouw tips bedoelde maar de situatie bij fastned…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Ro-Maniak2 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Denk dat je gelijkt hebt! Excuus, iets te snel gereageerd.

Afgelopen reis veel IONITY en daar was het gemixed. Soms ruimte voor aanhanger soms niet. Meestal bij die buiten de snelwegen had je meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:02
Nou heb ik geen trekhaak achter de EV9 dus geen ervaring. Maar kan abrp hier ook behulpzaam zijn (zie screenshot)?

En de Fastned app geeft aan als het een ‘Drive through station’ betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvfVQPOYOr7dp4MoMQhhTH5VHyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFWHzRepTobB6SI1PKrB4jxS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ro-Maniak2 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Klopt gaat alleen om Fastned, ik snap dat gewoon niet. Je zal wel iets moeten doen om vrachtwagens en campers te weren, maar dit werkt in ieder geval niet…

Net terug gereden met de caravan, ik denk dat ik wind tegen had.. heenweg 33% verbruikt. Terugweg had ik bijna niet gehaald met 60% verbruik over 88km….

Snelweg voornamelijk 104 cruisecontrol, zat ineens soms op 56kwh/100km tot 63kwh/100km als uitschieter…. Bizar 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
SooK schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:42:
Nou heb ik geen trekhaak achter de EV9 dus geen ervaring. Maar kan abrp hier ook behulpzaam zijn (zie screenshot)?

En de Fastned app geeft aan als het een ‘Drive through station’ betreft.

[Afbeelding]
Het is geschikt voor een aanhanger wellicht, maar geen caravan. Deze waar ik nu sta zou dat ook moeten zijn, maar dan blokkeer ik wel 3 laadstations (5m auto plus 7,3M).

Net ritje gemaakt naar de caravanstalling, 50% n-weg, 35% snelweg, op snelweg schoot die op gemiddeld 58kwh/100km, nu op 49,8kwh/km geëindigd. Het is een dorstig monster :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbEn1VYqslF-rkALncxxSOdG3Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Tv4TmLxuPGgmZvJpvjKF5Eb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Boudewijm op 25-05-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
Binnenkort maar eens kijken hoe het ons vergaat met een tent trailer en een RWD. Als vouwwagen wat minder gestroomlijnd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:01
mfellman schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:58:
Binnenkort maar eens kijken hoe het ons vergaat met een tent trailer en een RWD. Als vouwwagen wat minder gestroomlijnd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NRvt_V1VnRJfPThBwo7Lo0c2jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3upWTRnLbLw1aF2sV4ddfnjP.jpg?f=fotoalbum_large
Hier met de tentrailer (Campooz Lazy Jack).
Vrijdag in de meivakantie op weg naar Zeeland . Vrij veel file, geen haast, maar dan kom ik op dit verbruik. Bij 95kmh op de snelweg geeft hij 26-28kWh/100km aan.
Pagina: 1 ... 83 ... 92 Laatste