Heeft mijn SE PV systeem de juiste configuratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRGEER
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik heb een vraag over mijn SE PV systeem. Hopelijk is er iemand die mij van advies kan voorzien? In december 2022 heb ik een 17 tal PV panelen (DMEGC 370 Full Black) laten installeren. Er liggen 10 op W en 7 op O (dakhelling plm. 40 graden). Het systeem is uitgevoerd op 1 string (1x omvormer SE 6K 3-Fase en 17x optimizers S440).

Nu is het zo dat ik de opbrengst vind tegenvallen. Ik weet dat de opbrengst in de eerste maanden van het jaar beperkt is, maar mijn opbrengst in jan/feb is slechts 65% van hetgeen geoffreerd is (203 kWh t.o.v. 312 kWh).

Ik heb mijn systeem in Designer gezet (ja, ik weet het; dit had ik voor 't tekenen van de offerte moeten doen) en daar komt onderstaande berekening uit. Volgens de installateur moet ik eerst de komende maanden aanzien. Daarna kijken ze verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OX0QDQef1rqlRfqUDBC94kdx24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bK3IJuxhrZ6bnSjMw8fQueNl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de verwachte opbrengst volgens de offerte en mijn daadwerkelijke opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qffYfj2vJiFQ6y61Wz_nckKSSkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m2A2lLG5iE265NU0HfhFqQkh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK4U1EIjW-Am6ZyaM_5gYCVCB8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qDlEi2ftvsPOmLRYBqTQDQCf.jpg?f=user_large

Wat denken jullie van deze configuratie? Volgens SE* dus niet optimaal, maar zal het positiever uitpakken dan dat ik het nu zie?

Ik hoor het graag. Alvast hartelijk bedankt voor de (eventuele) reacties!
*SE geeft zelf aan dat er (bijv.) optimizers met een hogere uitgangsspanning gebruikt dienen te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door TRGEER op 14-03-2023 19:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 10:04
Nee dit systeem klopt niet. 7*60 volt en 10 * 60 volt maken niet de benodigde 750 volt. Dus alleen wanneer beide dakhelften gelijktijdig of beide gelijkmatig beschenen worden (op een bewolkte dag) werkt het systeem goed.

Op basis van 1 of 2 maanden opbrengst is dat lastig vast te stellen, maar je ziet het probleem al in het designerrapport staan.Die regel opbrengst factor verlies moet je er helemaal uit proberen te krijgen.
Nu je toch op weg bent in de designer: probeer eens S500b optimizers en een SE-4K RWB short string, een SE-5K RWB short string of een 5K 1-fase omvormer?

Je systeem past in een rijtje:
SolarEdge systeem - Verkeerde samenstelling ?
SolarEdge clipping?
[SolarEdge] Mijn zonnepanelen produceren te weinig?

Ik bedenk me trouwens dat je dit kunt vaststellen door de grafieken met optimizerspanning te bekijken. Plaatje zoals in de startpost hier: SolarEdge clipping?
Op het moment dat een deel van de optimizers 60 volt moet maken, presteert het systeem niet maximaal.

Het volgende is ook een leerzaam topic (inclusief uitleg van de grafieken). Hierbij was het plaatsen van 2 extra panelen uiteindelijk de oplossing. Bij jou waarschijnlijk niet omdat je een combinatie van 3-fase en verkeerde optimizers hebt.
Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?

[ Voor 12% gewijzigd door schumacher op 14-03-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRGEER
@schumacher Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Dit bevestigd mijn vermoeden van een verkeerde configuratie.

De kortste klap is m.i. om de omvormer uit te wisselen voor een 1-fase. Echter, de letterlijke reactie van de installateur is deze:

‘De meterkast is 3 fase en dan is 1 fase niet echt handig want dan moeten de 3 hoofdschakelaars naar 3 x 35 ampère en gaat uw vastrecht met € 980,- per jaar omhoog en u levert op 1 fase.’

Je moet als consument kunnen vertrouwen op de kundigheid van een installateur. Het lijkt erop dat tegenwoordig kwantiteit boven kwaliteit gaat. Daar baal ik echt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 10:04
Ik denk dat je even moet bepalen of je nog een 5kW omvormer nodig hebt of het met een 4kW af kunt. En dan kan dat met de juiste meterkast aanpassingen prima op een 3x25A volgens mij. Misschien kan zelfs de 5kW wel (disclaimer: maar ik heb daar geen verstand van).

Het lijkt erop dat de installateur er alleen maar mee bezig is om je met een kluitje het riet in te sturen i.p.v. de boel te willen oplossen. Wellicht begrijpt hij niet eens dat een 4kW omvormer voor jou voldoende kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door schumacher op 15-03-2023 08:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

Crazy-

Best life ever

het is al aangegeven, maar inderdaad, Er dienen hier S500b optimizers gebruikt te worden om in een hogere voltage te komen per optimzier, waarmee de string beter in z'n 750Vdc zit

Rapport opvragen bij de installateur! Je eigen rapport even bewaren
Aangeven dat opbrengst tegenvalt.

Kijken of ze terugkomen met oh ja verkeerde optimizers; en/of welke oplossing dan ook.

Daarna pas met je eigen rapport gaan zwaaien indien nodig :)

Verder:

de 6kW omvormer is overbemeten, maar geen ramp. Een 4kW was afdoende geweest.
Ik raad je aan om een 4 of 5kW korte string (RWB) omvormer 'te eisen'. Dit is een 3-fase omvormer speciaal voor korte string c.q. dit soort situaties.

Dan hoeven zij niet het dak op om alle optimizers om te wisselen, blijft je installatie mooi op 3-fase leveren en is het probleem opgelost.

[ Voor 29% gewijzigd door Crazy- op 15-03-2023 09:05 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRGEER
@Crazy- @schumacher Bedankt! De RWB omvormer lijkt mij de mooiste oplossing. Ik heb het voorgesteld aan de installateur. Ik ben benieuwd wat eruit komt. Zal jullie op de hoogte houden.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
TRGEER schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:04:
@schumacher Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Dit bevestigd mijn vermoeden van een verkeerde configuratie.

De kortste klap is m.i. om de omvormer uit te wisselen voor een 1-fase. Echter, de letterlijke reactie van de installateur is deze:

‘De meterkast is 3 fase en dan is 1 fase niet echt handig want dan moeten de 3 hoofdschakelaars naar 3 x 35 ampère en gaat uw vastrecht met € 980,- per jaar omhoog en u levert op 1 fase.’

Je moet als consument kunnen vertrouwen op de kundigheid van een installateur. Het lijkt erop dat tegenwoordig kwantiteit boven kwaliteit gaat. Daar baal ik echt van.
Oh een installateur die denk ik het record slechtste systeem gelegd heeft van wat ik op het forum langs heb zien komen gaat heilig boontje spelen over selectiviteit wat ook volgens de nen1010 - die zelf niet verplicht is - niet verplicht is.

@teacher zullen we een "erelijst" maken?

@TRGEER kostenloos laten fixen... Die -RWB omvormer kost een paar 100 meer... Had hij maar geen meuk simulatie pakket moeten gebruiken

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 15-03-2023 09:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

18% opbrengst verlies!!! :(
(en designer wil dit wel eens onderschatten)
echt... is het gemakszucht, is het onwetendheid... Ik weet niet wat erger is.

enige fatsoenlijke optie is een 5k-rwb hier, want zelfs met se500B optimizers kom je er niet.

@Ronald ik heb dit topic opgenomen in de TS van Het grote SolarEdge topic

[ Voor 46% gewijzigd door teacher op 15-03-2023 10:40 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRGEER
Inmiddels heeft de installateur aangegeven het te gaan uitzoeken. Hopelijk komen we tot een goede oplossing!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TRGEER
De installateur heeft afgelopen week de omvormer uitgewisseld voor een 5kW short string. Het resultaat is (ondanks het beperkt aantal zonuren van afgelopen weken) zeer zeker positief. Vooral in de morgen en namiddag is het opgewekt vermogen aanzienlijk verbeterd.

Helaas verliep de communicatie met de installateur in eerste instantie nogal stroef, maar ik ben blij dat er uiteindelijk toch een oplossing is geboden.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie adviezen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tof dat je even terugkoppelt! We zien de mooie grafieken graag verschijnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRGEER
Vooral in de ochtend en de namiddag is de opbrengt echt een stuk beter. Waarin ik voorheen tijdens die uren niet boven de 500-800 W kwam, is dat nu haast verdubbeld. Heel blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUyQtoZ6TVm6_rWzmnuGYfj91YI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eKtf1ogqV4lMOtvK80bplFRj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kbed25S_xTKKkWdtjXxWN-5unaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xfgh3TwdIOMFYQFhdNC4uety.jpg?f=user_large

Dit was met de oude omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WRFbgGyuKN8sR9ky9nYTFBPsxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oDI7b93HYsSTJoIE7MYGA4c8.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door TRGEER op 28-04-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Durf zomaar te stellen dat je, op een mooie dag, 100% meer opbrengst hebt.
Da's dus 50% verlies tov 18% die designer berekende.

Wat zei de installateur hier eigenlijk over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRGEER
Het ziet er inderdaad een stuk beter uit! De installateur heeft het probleem uiteindelijk erkent, maar heeft er verder weinig over gezegd. Ze hebben de omvormer gelukkig wel kosteloos vervangen.

Je mag er als consument vanuit gaan dat de juiste omvormer wordt geoffreerd. Dat is niet het geval geweest. De installateur heeft aangegeven dat hij de juiste omvormer in het vervolg meeneemt in zijn offerte berekening.
Pagina: 1