Hi allen, ik heb mij afgelopen dagen ingelezen in de SolarEdge installaties. Het lijkt er namelijk op dat de installatie niet optimaal werkt. Ik heb de installatie maar eens ingevoerd in SolarEdge designer waar ik direct deze melding krijg:
"Er is een verliesfactor aan opbrengst van 3.85% in dit ontwerp"
Specs:
- Oost-west opstelling
- 20 panelen Eurener, MEPV 410-HC Black 9BB (144 HALF-CUT) --> 12 west en 8 oost
- SE8K omvormer
- optimizers S440
Ik vermoed dat we te maken hebben met optimizer blocking / clipping, omdat de oost kant moeilijk opstart in de ochtend en de west kant moeilijk de boel overneemt richting het eind van de dag.
De omvormer zou een totale overdimensionering van 82% hebben volgens designer. In de toekomst komen er misschien nog 5 panelen bij op de garage.
Willen jullie meedenken voor de beste oplossing?
Ik denk aan of andere omvormer: Designer raadt SE6000H aan.
Of andere optimizers, S500B bijvoorbeeld. Dan geeft Designer geen probleem aan..
Zie hier wat screens:
Volgens mij zie ik hier optimizer blocking...
/f/image/Wno03gXt0GzZsdT5gvvvr7jc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/W3ksim1nCk0LrefF5ECJSBfq.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/absovZ7GVoygfbD8FYCuJl4U.png?f=user_large)
/f/image/2LARNogANraYBPXLskalMTin.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OT2welgtO7GtkTFMfhW408t7.png?f=fotoalbum_large)
"Er is een verliesfactor aan opbrengst van 3.85% in dit ontwerp"
Specs:
- Oost-west opstelling
- 20 panelen Eurener, MEPV 410-HC Black 9BB (144 HALF-CUT) --> 12 west en 8 oost
- SE8K omvormer
- optimizers S440
Ik vermoed dat we te maken hebben met optimizer blocking / clipping, omdat de oost kant moeilijk opstart in de ochtend en de west kant moeilijk de boel overneemt richting het eind van de dag.
De omvormer zou een totale overdimensionering van 82% hebben volgens designer. In de toekomst komen er misschien nog 5 panelen bij op de garage.
Willen jullie meedenken voor de beste oplossing?
Ik denk aan of andere omvormer: Designer raadt SE6000H aan.
Of andere optimizers, S500B bijvoorbeeld. Dan geeft Designer geen probleem aan..
Zie hier wat screens:
Volgens mij zie ik hier optimizer blocking...
/f/image/Wno03gXt0GzZsdT5gvvvr7jc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/W3ksim1nCk0LrefF5ECJSBfq.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/absovZ7GVoygfbD8FYCuJl4U.png?f=user_large)
/f/image/2LARNogANraYBPXLskalMTin.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OT2welgtO7GtkTFMfhW408t7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zJWyTuuvmFAZJWmrzoQcvM22.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door scarwoman op 03-03-2023 21:56 ]
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie