Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-09 13:57
Hi allen, ik heb mij afgelopen dagen ingelezen in de SolarEdge installaties. Het lijkt er namelijk op dat de installatie niet optimaal werkt. Ik heb de installatie maar eens ingevoerd in SolarEdge designer waar ik direct deze melding krijg:
"Er is een verliesfactor aan opbrengst van 3.85% in dit ontwerp"

Specs:
- Oost-west opstelling
- 20 panelen Eurener, MEPV 410-HC Black 9BB (144 HALF-CUT) --> 12 west en 8 oost
- SE8K omvormer
- optimizers S440

Ik vermoed dat we te maken hebben met optimizer blocking / clipping, omdat de oost kant moeilijk opstart in de ochtend en de west kant moeilijk de boel overneemt richting het eind van de dag.

De omvormer zou een totale overdimensionering van 82% hebben volgens designer. In de toekomst komen er misschien nog 5 panelen bij op de garage.

Willen jullie meedenken voor de beste oplossing?
Ik denk aan of andere omvormer: Designer raadt SE6000H aan.
Of andere optimizers, S500B bijvoorbeeld. Dan geeft Designer geen probleem aan..

Zie hier wat screens:

Volgens mij zie ik hier optimizer blocking...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClXzMYhNvmdOulmDGtVeHlF72b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wno03gXt0GzZsdT5gvvvr7jc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBGJ-JfWnvr18NLbHVnfvaz-E9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W3ksim1nCk0LrefF5ECJSBfq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpF3SH61Kxd1MAT4NHTD3kOz0r8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/absovZ7GVoygfbD8FYCuJl4U.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2nUv-zEt0FKHXh3XvQOH5ROrvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2LARNogANraYBPXLskalMTin.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0331j_3hQQxrECxv2ElJ9Y5BTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OT2welgtO7GtkTFMfhW408t7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzK6mbYk4EFuPf440P1cxDMnrSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJWyTuuvmFAZJWmrzoQcvM22.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door scarwoman op 03-03-2023 21:56 ]

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jazeker, dit is te weinig panelen per richting. Leesvoer en uitleg: Het grote SolarEdge topic

De se6000h mag eigenlijk niet in Nederland, je opties zijn idd de s500b (echt minimaal 10 panelen per kant, dus 2 op oost erbij), een short string (de grootste is 5kW) of een eenfase.

@Ronald another one!

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 03-03-2023 22:02 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
@teacher door het grote SolarEdge topic heb ik hier idd meer over geleerd.
Op oost kunnen er geen panelen meer bij ivm dakkapel. Wel nog op de garage, maar dat is weer een ander vlak..

Zou de shortstring van 5kw niet te klein zijn? De installatie is 20 panelen *410wp=8200 dc uitgangsvermogen.

Zou alle optimizers vervangen voor s500B toch voldoende zijn in dit geval..?

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
Een 8kW omvormer bij 8 kW panelen oost/west, dan weet je zeker dat de designer niet gebruikt is door de installateur....
Nu jij hem wel in de designer hebt staan: door zelf een andere omvormer te kiezen en te kijken wat de hoogste Exporteerbare energie geeft kom je erachter wat de alternatieven zijn.

Misschien is de 5kW wel te klein, maar die brengt waarschijnlijk meer op dan de huidige slecht werkende 8 kW situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Wat is je dakhelling? Indien om en nabij 45 graden, kom je nooit in de buurt van die 8k.

Kun je in designer die omvormers niet gewoon eens invoeren en kijken wat het rapport zegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
“Mooi” om te zien hoe de curve er uit ziet bij deze berekende verlies factor.

@scarwoman Als je het blokje met de opbrengst waardes uitklapt zie je de berekening hoeveel gelijkspanning vermogen er maximaal behaald zal worden. Dat zou met 82% dus 6,5 kW moeten zijn.

Dat mag net op de short string omvormer, maar met 5 op zuid erbij niet meer.

Wat wordt de opbrengst verlies factor met de 5 erbij?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Dank allen voor jullie reacties!
@Ronald 6.53kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3lki5OQzYQES-yhoTvdtR7-hWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wSqG1Mso9PCJGyyByG1C8OJn.png?f=fotoalbum_large

Short string kan volgens designer net aan idd. DC/AC oversizing wordt dan 131%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@scarwoman ongeveer dezelfde DC piek van het systeem in mijn sig.

Ik zie eigenlijk geen aftop in de praktijk op mijn 5kW

Als het goed is simuleer je een paar 100 kWh meer ?

(En wat gebeurt er met de se8k simulatie met de uitbreiding van 5?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Ronald schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:16:
Ik zie eigenlijk geen aftop in de praktijk op mijn 5kW
Dit valt mij ook op. Zeker bij Oost-West opstelling haal je nooit de maximaal gesimuleerde piek... De panelen liggen immers nooit allemaal tegelijk in het zonnetje.
Zou je dan kunnen stellen dat je eigenlijk nog verder mag overdimensioneren van je omvormer, richting 145% bijvoorbeeld? Of klopt deze redenatie niet..

SE8K S440 optimizers 20 panelen geeft opbrengst: 6,47 MWh
SE8K S500B 20 panelen geeft opbrengst: 6,71 MWh
Short string SE5K-RWB en 20 panelen geeft: 6,74 MWh

4 panelen extra op de garage erbij met de SE8K S440 geeft opbrengst: 7,94 MWh
Opbrengst factor verlies wordt dan -1,09%

[ Voor 22% gewijzigd door scarwoman op 04-03-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
scarwoman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Dit valt mij ook op. Zeker bij Oost-West opstelling haal je nooit de maximaal gesimuleerde piek... De panelen liggen immers nooit allemaal tegelijk in het zonnetje.
Zou je dan kunnen stellen dat je eigenlijk nog verder mag overdimensioneren van je omvormer, richting 145% bijvoorbeeld? Of klopt deze redenatie niet..

SE8K S440 optimizers 20 panelen geeft opbrengst: 6,47 MWh
SE8K S500B 20 panelen geeft opbrengst: 6,71 MWh
Short string SE5K-RWB en 20 panelen geeft: 6,74 MWh

4 panelen extra op de garage erbij met de SE8K S440 geeft opbrengst: 7,94 MWh
Opbrengst factor verlies wordt dan -1,09%
De designer is leidend toch? Dus zolang die niet begint te piepen over teveel panelen/optimizers kan het.

Wat betreft oplossingen: in de basis is de installateur de veroorzaker van het probleem, maar heb jij misschien meer baat bij extra panelen ipv een andere optimizers of een andere omvormer. Vooral optimizers wisselen is veel werk voor de installateur.
Daarvan kun je gebruikmaken bij het voorstellen van oplossingen. Maar als de rekening al betaald is, is de installateur in de huidige markt (met veel vraag naar nieuwe installaties) wellicht niet zo coulant.

'Het probleem' veroorzaakt door de installateur is blijkbaar (6,74 - 6,47) 270 kWh per jaar vermenigvuldigd met de stroomprijs en de levensduur van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Dank allen! Helder.

Is er ook meer info over het dimensioneren van een omvormer bij een oost-west installatie?
Ik zou verwachten dat je nog verder mag overdimensioneren omdat de panelen nooit allemaal tegelijk in het zonnetje liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@scarwoman De waarde bij max DC vermogen is daadwerkelijk wat Designer als absoluut max tegelijk uit de panelen denkt te kunnen halen met inachtneming van hoe alles licht en zelfs schaduw werking.

Dat is voor mijn systeem 6,26kW maar ik zie in de warme zomer maar net boven de 4,5kW - Die hoge piek komt van koude panelen en veel gereflecteerd licht als de zon door de wolken breekt.

@schumacher
Bij een systeem wat in de ontwerp fase al een grote rode waarschuwing krijgt van Designer - de melding in de topicstart is niet te missen, vind ik nalatig. Hij heeft toegang tot deze tools om zich voor domme fouten te behoeden. SolarEdge support heeft al enkele keren bevestigd dat deze configuratie niet goed is.

@scarwoman SE#K-RWB mag tot 135% van de berekende piek.
SE5K (alle anderen) mogen tot 155%
Enkelfase omvormers mogen tot 200%...

Met de SE5K-RWB dus niet genoeg ruimte om de 4 panelen bij te kunnen plaatsen.

Pagina: 1