Michiel1978 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:14:
Zou ik hier naar kunnen verwijzen?
https://knowledge-center....llations-datasheet-nl.pdf
[
Afbeelding]
Hier zie je dat 14 het minimaal aantal panelen is, echter heb ik er 18.
Het gaat er natuurlijk wel om dat dit per dakvlak geldt, en ik er dus maar 8 op zuid-west heb, en 10 op noord-oost. Dit staat niet specifiek in dit document benoemd (of heb ik er over heen gelezen?).
Bij de documentatie van de P-optimizers staat in dat schema ook nog het minimaal aantal bij shortstring omvormers, helaas staat die er hier in het schema niet in. Hier wordt dus gesuggereerd dat de 1-fase de oplossing is, waarom staat de shortstring er niet bij?
Zou ik deze informatie aan hem kunnen voorleggen om aan te geven dat de opstelling incorrect is?
Het probleem is dat ik niet echt een SolarEdge-design naar hem kan sturen van mijn opstelling met een foutmelding om hem duidelijk te maken dat de opstelling incorrect is.
er is een minimum en ja voor een gedeelte is dat minimum per kant.
(nu neemt solaredge wel heel veel marge in zijn datasheets, dus werkelijke minimum is vaak iets lager.)
dit komt doordat panelen eerst stroom moeten leveren en dan pas start de optimizer op.
en je hebt een minimum aantal optimizers nodig om de V die de omvormer nodig heeft te laten werken.
(met 1 fase is dit rond de 350V en 3 fase 720V, met nog wat marges + en - dit is grofweg.)
optimizers kunnen maar beperkt de V reguleren(verhogen), dus heel veilig is het minimaal 14 per kant in jouw geval.
(praktijk is wel iets anders, rond de +/-12 per kant haal je vaak al wel genoeg.)
maar dit is niet je enige probleem ben ik bang.
de verdeling per maand is een gevaarlijke.
zien mijn opbrengsten per maand.
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
(oost-west zo als jij ook hebt, doet het slechter in de winter als een zuid set, helaas.)
december en januari, dat zijn echt de slechte maanden.
als je daar veel van verliest, dan heb je nog steeds niks verloren.
als de zon straks wat hoger komt dan zul je zien dat er toch sneller meerdere optimizers zullen werken en alles toch beter oplevert.
(maar dit neemt niet weg dat dit gewoon weg niet de beste set is, en zeker naar gekeken moet worden

.)
solaredge het word soms opgehemeld en als fantastisch gezien.
genoeg gezien hoe het verkocht word.
de praktijk is het een simpel en gewoon redelijk systeem, maar niks speciaals.
en toepassen, ja zo flexibel is het helaas niet als vele mensen zonder kennis er van denken.
je moet heel goed de handleiding lezen en vele zaken begrijpen, en daar schort het vaak aan bij installateurs helaas.
edit:
als ik een set zoals op jouw dak zou aanleggen, dan zou ik een gewone string omvormer gebruiken en geen solaredge.
ook zou ik een 4000VA omvormer op 1fase op een 16A groep hangen.
7200Wp is geen enkel probleem om zo op een systeem te hangen, en is vele malen goedkoper in materiaal kosten als wat je nu hebt.
maar dit is ervaring van vele jaren, en nagemeten met verschillende systemen.
ook de "te veel" Wp is echt geen enkel probleem.
zie mijn 6440Wp op een mooie dag:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
oost-west heeft gewoon op andere momenten hun top.
de schaduw die boeit niet versus de extra prijs van solaredge.
kennis die je niet vind bij installateurs, die verkopen liever als iets goeds en kosten effectiefs aan te leggen.
centen zijn binnen en nu snel weg, meer doen ze niet.
[
Voor 16% gewijzigd door
migjes op 15-02-2023 13:39
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)